Oorspronkelijk verschenen op Reliflex.nl
Als moslim fladder ik gelovend door het leven. Gelovend in een hogere macht, die over me waakt en nog dichterbij me is dan mijn halsslagader. Een maatje in mijn goede en slechte tijden. Een plek waar ik mijn hart kan luchten en mijn inspiratie en motivatie uit kan halen. Daarnaast ben ik ook ‘belast’ met de verplichting om vijf keer per dag even herinnerd te worden dat ik maar een kleine mier ben in het oneindig grote universum dat Hij heeft geschapen, door mij nederig te buigen en te bidden tot de Alwetende.
"En moet dat vijf keer per dag?" vragen sommigen, terwijl hun wenkbrauwen zo hoog omhoog gaan dat het bijna het begin van de haarlijn raakt. Ja, vijf keer per dag en nee, zo moeilijk is het niet. Het is heerlijk om je even te onttrekken aan de waan van de dag en je af te zonderen van dagelijkse bezigheden. Het zijn vijf rustmomenten in een bestaan waarin de tijd voorbij raast en je af en toe even niet meer weet waar je het allemaal voor doet.
Rustmomenten horen bij religies. Of het nu gaat om één God of meerdere goden binnen een geloof. Het is een spirituele ervaring en een reiniging van de ziel. Tegenwoordig zijn er ook veel mensen die religie en de bijbehorende rituelen achter zich hebben gelaten, maar het idee van een hogere macht die op je neerkijkt toch nog prettig vinden. Het motto is: ‘Ik ben niet gelovig, maar ik geloof wel dat er ‘iets’ is’. En zo werd datgene geboren waar de tenen van Ronald Plasterk van gaan krommen: het ietsisme.
Vijf keer per dag bidden, zondag naar de kerk gaan of op de sabbat een rustpauze houden is voor velen misschien niet meer de manier om zich te richten tot de Alwijze. Maar iedereen heeft een krachtbron om inspiratie, daadkracht en moed uit te halen. Iedereen heeft een manier gevonden om zich even terug te trekken. Hoe, wat of welke naam eraan wordt gegeven is een persoonlijke overweging.
God, Allah, Jahweh of Iets. Allemaal een andere naam, maar degenen die geloven in een hogere macht, bedoelen er hetzelfde mee. Hoop en inspiratie putten uit een kracht die je verstand te boven gaat. Want dat is waar je geest naar hunkert. Een moment waarop je je kan losweken van dit tijdelijke bestaan om het eeuwige genot te ervaren.
24 Reacties op "Bid-mania"
Aan de ene kant herinner je jezelf dat je onbelangrijk bent, aan de andere kant denk je dat de schepper van het universum zich met jouw beslommeringen bezig houdt.
Dat is niet een tikkeltje arrogant?
Het zo zonde zijn het aardse genot niet te genieten want het eeuwig genot bestaat niet.
@ vele:
Wie zegt dat je als gelovige niet kan genieten van het leven?
Jammer dat jij het religieus en praktiserend zijn gelijk stelt aan een sobere kloosterleven…..
Als er een god bestaat dan is deze wereld zijn martelkamer
Ik ben het helemaal met je eens Suzan. Na een hele dag werken en stressen heb je die 5 momenten nodig. Ik hunker er zelfs naar.
En dat moment van stilte en dat je rustig kan nadenken wat jij vandaag met je leven hebt gedaan, ik denk dat dit niet alleen bij een gelovige zo is zelf de mensen die niet geloven hebben dit nodig. En waarom zal ik mij niet neerbuigen voor mijn Heer?
Die het beste wilt voor ons allemaal.
Hilal
Voor de een is yoga de oplossing en voor de ander (onder andere de moslims) het dagelijkse gebed.
Hij/Zij?
Wel een beetje te vroeg opstaan om 3 uur s nachts
en als je om 11 uur s avonds avondgebed hebt kom je niet aan 8 uurslaap
weinig slaap dus
wie houd dit vol?
petje af!
ondanks rust moment
is het echt zo gemakkelijk om vijf keer per dag te bidden?
of zeggen we dit alleen maar, omdat de buitenwereld ’tegen’ ons is
eerlijk zijn is ook een kunst
Het bidden en de verplichting, en al de riten die samengaan met godsdiensten over de hele wereld ondergraven zelf realistische bestaansmogelijkheden van een God. Waarom zou een God zo’n 13 miljard jaar geleden een complex universum creeren waar de mens pas een kleine 200 000 jaar geleden zijn intrede doet, een universum dat onverschillig staat tegenover ons lijden, de geschiedenis staat vol van het lijden door ziekten, tornado’s, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen etc, nog eens tot de 7de eeuw wacht zijn finale woord bekend maken en zich daarbij in eerste instantie richt op één regio, volk en cultuur, vraagt aan de vrouwen zich te bedekken een zekere verantwoording dient te geven aan mannen, 5 keer per dag te bidden, wetten oplegt met straffen die door mensen worden uitgevoerd, alsof het laatste oordeel overbodig is, wat ook maar weer eens wijst op de menselijkheid van religie. Allah heeft nog geen enkele tegenstrever of vijand van zijn doctrine te grazen genomen, moslims, mullahs en andere die pretenderen te weten wat God wil en denkt hebben dit wel al gedaan. Voor het almachtige, het alomtegenwoordige en het begin en einde van alles is Allah/God opvallend afwezig in de reele geschiedenis en dienen we ons maar tevreden te stellen met niets meer dan vage gevoelens, ideeen toespraken en vooral teksten waarin wel over realistisch daadwerkelijk ingrijpen wordt gesproken, erg jammer dat het dan weer erg lang geleden afspeelde en doodgewoon niet verifieerbaar is.
Maar ach, op het einde blijkt alles al vast te liggen, bestaat er geen toeval en is eigenlijk alles wat gebeurt terug te brengen op God. Rampen, ziekten, oorlogen en etnische zuiveringen zoals in de Balkan werden niet tegengehouden, net zo min als de God van de Joden zijn volk tegemoet kwam in de jaren 40.
Godsdienst blijft onbewijsbaar, hangt grotendeels samen met je opvoeding en je herkomst, komt neer op een wensgedachte waarbij de mens centraal staat en verder zal leven na de dood en is een miskennen van dit leven. Maar laten we vooral 5 keer op een dag bidden, waarom? Daarom.
http://www.southparkstudios.com/episodes/103933
Valt mee, hoe vaker je het doet hoe makkelijker op den duur het wordt. Ik voel mij niet compleet aan het einde van de dag als ik niet alle gebeden heb voltooid, dan ben ik onrustig.
Vannacht gewoon even wakker gebleven tot 3 uur, dat kan ook. Ik heb al vakantie :D
Maar je kan na Fajr gebed gewoon weer slapen… je hoeft toch niet per se wakker te blijven
Astagfirullah, jouw geloof is voor jezelf en voor je God, met jezelf anders voordoen voor anderen houd je jezelf alleen maar voor de gek..
# 10 was voor Pippi bedoeld
Oh ja en anders vraag je gewoon iemand jou wakker te maken voor het gebed als jij door je wekker heen slaap.
@Yazzy
ik ben toch echt moe als ik alleen maar korte stukjes kan slapen en niet aan 1 stuk door
en deze vakantie heb ik een goede vakantiebaan, dus s ochtends vroeg op
Wil God niet dat mensen goed slapen ofzo? Daar geloof ik niks van.
Het gebed is beter dan slapen, dat wordt zelfs in de adhaan gezegd.
Het leven is echt te kort, het liefst zou ik zo weinig mogelijk willen slapen als ik er op den duur niet aan onderdoor zou gaan.
Je beloning bij Allah is veel beter dan slaap, Inshallah zul je dan denken was ik maar nóg minder gaan slapen en méér bidden.
Yazzy Weet je hoe dat dan gaat?
Dan ga je een week lang fanatiek bidden en weinig slapen
En eigenlijk merk je dan soms dat je je geestelijk wel beter voelt
Maar je lichaam gaat wel protesteren
En de volgende week bedenk je dat dat toch niet kan, omdat je eigenlijk toch niet zonder slaap kunt en je toch beter kunt nadenken MET slaap
Dus dan neemt je ego vanzelf wraak
wat is overdrijven en wat is redelijk?
ik neem aan dat de zon in het Midden Oosten toch later opkomt en eerder ondergaat. dan is het toch niet overdrijven als je vijf keer per dag bid
Maar nu met de zomertijd…
wat is redelijk als je anno 2008 in Nederland woont?
Veel moslims zullen dit een gevaarlijk argument vinden, maar het werkt voor mij op dit moment niet
Iemand die zich als hoofdzaak ‘God’ stelt, bekommert zich minder (of niet) met het wereldse. Degenen die God aanbidden, ervaren het wereldse als bijzaak. Dit zou betekenen dat zij de zorgen van de wereld niet veel op zich in laten werken (God en Zijn richtlijnen zijn immers hoofdzaak). Dus, genieten ze meer van het hetgeen ze van God krijgen. Beweer ik hiermee dat een gelovige gelukkiger is dan een ongelovige? Die keuze is aan jullie. Diegenen die God op een mooie manier ervaren – en in mijn mening de juiste manier – (die zie je helaas niet op het nieuws), genieten volop van het leven! Genieten is dan ook helemaal geen probleem voor iemand die de essentie van het geloof begrepen heeft. It’s as simple as that! :p Of toch niet? :S
@ Pipi,
is het niet een keuze dat aan de moslim zelf toebehoort om ervoor te kiezen of hij/zij nou wel opblijft om te bidden of juist niet?
Allah s.w.t laat ons niet 5 x per dag bidden om ons uit te putten integendeel het geeft je juist rust. Even weg van de bewoonde wereld, aan niks anders denken dan je gebed juist dit maakt ons (moslims) juist zo sterk en geeft ons rust in het dagelijkse leven.
En als je dan een week fanatiek bidt en je daarna ophoudt omdat je ”uitgeput” of ”moe” bent, ligt het dan niet een beetje aanjezelf? Doorzettingsvermogen!! En wij moslims geloven toch echt dat als we in dit leven goed leven dat we later beloont worden en daar hoort het gebed ook bij.
Beste thomas,
Dat jij de symbolische waarde van rituelen niet begrijpt zegt meer over uw onwetendheid. Rituelen zitten vol symbolen die de geest direct aanspreken en het bewustzijn voor het hogere openen en zijn een manier om het de mens te disciplineren, zelfbeheersing te trainen, te onthechten van de illusies van het materiele en vergankelijke, waarvan we 100% weten dat ze vergankelijk zijn en niet gelukkig maken maar we toch elke dag ons laten misleiden door ons valse zelf (nafs), die zijn eigen afhankelijkheid en sterfelijkheid ontkent en zich God op aarde waant.
U maakt een aantal fouten mbt probleem van het kwaad.
A. Aannames die uw redenaties weerleggen.
Als argumenten tegen God doe je iets belangrijks, je erkend het hogere. Je hebt een aanname die tegen materialistisch atheisme werkt:
1. Je erkent het bestaan van een hogere morele wet waarmee we bepaalde zaken tot absoluut kwaad kunnen bestempelen.
Maar bestaat er wel een hogere morele wet en hoe objectief is deze? Als er geen God is dan is het slechts een natuurlijke aanleg door toevallige samenloop van omstandigheden verkregen in culturen of genen geworteld waar je rationeel gezien geen houvast aan hebt want het had ook anders kunnen lopen bijvoorbeeld het tegenovergestelde..dat je genocide en natuurrampen als goed zou zien. Maar waar komt de aanleg en het geloof vandaan dat er uberhaput goed en kwaad bestaat? Als die aanleg niet bestaat of slechts relatief door natuurlijke samenloop van omstandigheden is, dan weerlegt dit dat deze morele wet objectief is. Hij is slechts nuttig (geweest) in de overleving. Nuttig is waardevrij en relatief en betekent niet goed of voor alle tijden en plaatsen.
2. Als je geen objectieve wet hebt kan je niet zeggen wat goed of kwaad is.
3. Als je dat niet hebt, dan werkt het probleem van het kwaad als argument tegen God niet want er is geen objectief vermogen in de mens om goed en kwaad objectief te onderscheiden. Hoe kun je dan claimen dat een ‘goede’ God niet kan bestaan?
4. Dankzij het geloof in een hogere morele wet die niet toevallig of door samenloop van omstandigheden is ontstaan kunnen we spreken van goed en kwaad in de wereld. Dat wil niet zeggen dat deze bewijst dat deze gelijk aan God of van God komt maar het is wel denkbaar.Je kan ook geloven dat het een eeuwige metafysische wet is die boven het materiele uitstijgt en dit kan je X noemen, maar atheisme dat hogere machten ontkent, is in ieder geval geen optie als je dit argument wilt gebruiken.
Verder een aantal vragen uitgaande van het bestaan van een hogere morele wet:
B. Kan jij een logische wereld construeren waarin er (1)vrije wil is maar (2)tegelijkertijd mensen niet de vrijheid hebben elkaar kwaad te doen? Dat is zoiets als een vierkante cirkel voorstellen of niet?
C. Kan het zo zijn dat wat als zinloos lijden wordt ervaren wel zin heeft maar dat we het (nog) niet zien? Cruyf zei “elk nadeel heb z’n voordeel”. Kan het zijn dat er uit kwaad veel meer goeds komt? Kan het zijn dat al het kwaad wordt gecompenseerd met een groter goed dat we nog niet zien? Is het bestaan van kwaad niet noodzakelijk als contrast op het goede? Als je deze vragen niet 100% kan uitsluiten kan je ook niet claimen dat er zinloos kwaad is.
D. Hoe komt het dat mensen na natuurrampen nog sterker in God gaan geloven terwijl dit een argument tegen God zou moeten zijn? Zijn mensen zo dom of hebben ze een ander concept van God waarin lijden bij het leven en de persoonlijke ontwikkeling hoort?
Je kan het niet uitsluiten en dus heb je niets bewezen, maar je kan de gelovige wel vragen of haar geloof werkt en haar gelukkig maakt.
@Hilal, Bemoeial en Yazzy
Als ik geen last zou hebben van bestaansangdt
Als ik geen digitale nepmoslim zou zijn
Als ik ook maar een droge zandkorrel aan geloof zou bezitten
Dan zou het voor mij inderdaad gemakkelijk zijn om die discipline op te brengen
Dan zou het me meer rust brengen dan lichamelijke moeheid
Maar as is verbrande turf
Vaarwel, ik zal hier niet meer posten
Minimaal 2 maximaal 4 u slaap is meer dan genoeg voor mij, al kan ik niet zeggen dat ik 5x per dag bid.
Pippi, ik hoop alleen op deze topic?
Kijk als moslim moet je gewoon echt je best doen, en geloof mij het went, het wordt een routine. En Allah kijkt naar jouw situatie, als jij het echt niet meer aankunt dan ziet Allah dat echt wel.
Voor de rest, Allah heeft echt geen aandacht tekort ofzo dat wij 5x per dag moeten bidden, het bidden is enkel en alleen voor ons eigen bestwil, voor onze eigen rust.
Ik zou zeggen try your best :)
Beste Pippi,
Ik heb altijd met veel interesse jouw reacties gelezen. Je bent een goed mens…als je dat maar niet vergeet!
Weer een interessante discussie met, in mijn optiek, toch wel de algemeen bekende standpunten. Veel “potten die ketels verwijten dat ze zwart zien punten”. Niemand heeft de absolute waarheid in pacht. kunnen “de religieuzen” mij vertellen wat er voor de god van Abraham was? anderzijds: kunnen de atheisten mij vertellen wat er voor de big bang was? laten we eens gek doen: misschien heeft “de hogere macht” wel de eerste amoebe geschapen in de wetenheid dat dit zich zou ontwikkelen (zoals een tuinman een zaadje in de grond stopt).
“het grote plan van het hogere” en tot op welke mate deze invloed gaat is een discussie dat ook binnen iedere religie en in alle tijden gevoerd wordt. Het predestinatievraagstuk wordt verschillend beschouwd. staan in “het boek” niet voldoende mensen die zelf een keuze moesten maken (adam, job, Abraham)? er wordt gesteld dat wanneer “de god” alles al heeft besloten er geen logica in bijvoorbeeld de verdrijving uit het paradijs zit. vanuit deze insteek kan je de actieve rol dat “de god” speelt wellicht nuanceren. De kip-of-ei discussie volgt dan tot op welke hoogte “de god” alles tot in de puntjes heeft voorbestemd en tot op welke hoogte hij naderhand op de dag des oordeels/ bij het overlijden pas zijn invloed heeft. Wat je overtuiging ook is: de mens is ’te klein of te nietig zo je wilt’ om over de grote zaken van het leven een onveilbaar antwoord te geven. een weloverwogen antwoord kan in zulke gevallen in mijn optiek dan ook het beste ‘geen idee hoe het zit’ zijn. (Een Nederlander zonder uitgesproken mening humm). Ik vind het van beide kanten een beetje, begrijp me niet verkeerd, arrogant om zo’n absoluut standpunt in te nemen. mensen die eenzelfde voetbalwedstrijd hebben gezien kunnen ook erg uiteenlopende ‘waarheden’ hebben (stukje perceptie en emotie). laten we gewoon met z’n allen accepteren dat de absolute waarheid niet bestaat en dat het uiteindelijk niet draait om intrinsieke motieven maar om de output van een persoon zijn daden. of je je nu aan de 10 (OK voor atheisten valt er één af) geboden houdt door devotie of algemeen fatsoen zolang men er maar naar leeft toch?
zoheej ik wilde een klein berichtje achterlaten…
Even een pragmatische vraag:
Is het in Nederland “te doen” om als moslim het hele gebedsritueel(inclusief kleedje, knielen, buigen etc.) 5 keer op een dag te doen of wordt in de praktijk tijdens de dag volstaan aan een verkorte versie zeg maar zoals, christenen bidden voor het eten. Of wordt het uitgesteld en wordt er dan ’s ochtend of ’s avonds een paar keer achter elkaar gebeden om het “quota”:)te behalen? Ik kan me zo voorstellen, wanneer er afgeweken mag worden van de rituelen, dat er voor het slapen gaan en bij het wakker worden men “old school” bid en tijdens de drie maaltijden (maakt 5)al zittend en misschien verkort. Kan zijn dat dat als “lui” kan worden bestempeld..
De katholieken hebben er natuurlijk helemaal heel goed over nagedacht met het kruisje slaan.