"Wie zich (met goede daden) reinigt van zonden zal zeker succesvol zijn." (Qur’an al A’laa 87:14)
Van het weekend weer even bij mijn oom geweest. Hij zag er goed uit en zat vol met praatjes, alhamdulillah. Hij en ik delen een katholieke opvoeding en hij wilde toch eens weten hoe dat zat met het vasten – want het leek voor geen meter op het vasten dat hij en ik gewend waren (hij voor ut eggie, ik alleen van de verhalen van mijn moeder). In het katholicisme betekende vasten vooral het afzien van lekkernijen in de periode na het Carnavalsfeest en voor het Paasfeest. Ramadan begreep hij inmiddels wel (althans bijna: "nee, ook geen water.") Hij had echter gehoord dat er mensen waren die na de maand Ramadan gewoon doorgingen met vasten. Hoe zat dat dan?
Ik weet nog goed dat ik voor het eerst mee vastte. Het was een jaar of vijf geleden en ik was nog geen moslim. Ik maakte er een beetje een potje van omdat ik nog niet goed begreep wat zonsopgang inhield. Wudduppus met die "wanneer je de witte van de zwarte draad kunt onderscheiden?" Ik wachtte gewoon tot de lantaarnpalen uitgingen in de ochtend en dan stopte ik met eten of drinken. Aangezien de Ramadan toen middenin de winter viel was dat appeltje-eitje met dagen die begonnen om 8.00 en eindigde om 17.00. Dacht ik. Ergens halverwege de maand zei het middelste zusje van mijn adoptief moslimfamilie iets over een gebedstijdenkalender en dat ik dan vanaf het fadjrgebed zou beginnen met vasten. Huh? Dat gebed was bijna anderhalf uur voordat de lantaarnpalen uitgingen. De inzet bleek halverwege dus verhoogd te kunnen worden – gij zult de Allerhoogste niet uitdagen! Had ik het maar beter uit moeten zoeken.
Wat ik echter niet begreep was dat een familievriend van mijn adoptiefmoslimfamilie (volgt u de stamboom nog – ga anders terug naar Adam a.s.!) me vertelde dat hij er nog een paar dagen aan vast plakte na de maand Ramadan. Ik dacht die man is loco in zijn hoofd! Tuurlijk, ik wist ook wel dat het vasten tijdens de maand Ramadan een plicht was, een daad van aanbidding, een gezamenlijk afzien met een vrolijk einde – maar waarom zou je in vredesnaam daarna nog een potje verder vasten, bijna solo, geen kip in de moskeeën vergeleken met Ramadan, geen gezamenlijke iftars, geen langdurige nachtgebeden als spirituele brandstof (ipv de calorieën)?
De vastenperiode in de maand Ramadan wordt weliswaar gezien als individuele verplichting (shariahtechnisch: "fard") voor iedereen die er fysiek toe in staat is – uitgezonderd zieken, ouderen, en zwangere, zogende of ongestelde vrouwen – maar is wel een maand die vooral collectief wordt beleefd. Hierdoor is het vasten mijns inziens sterker vol te houden dan bijvoorbeeld het vasthouden van het gebed door het jaar heen, of de emotionele en financiële spaartocht die tot de Hadj moet leiden.
Andere momenten van vasten worden echter vooral gezien als vrijwillige daden van aanbidding. Afgezien van de dagen van Shaawal vallen hier bijvoorbeeld de wekelijkse vasten op maandag en donderdag onder en de drie middelste dagen van de maand, die de Profeet (saws) regelmatig vastte. Ik wist vijf jaar geleden niet dat behoorlijk veel mensen de zgn "Zes dagen van de maand Shaawal" wel degelijk vasten. Ergens in een overlevering (houd me tegoede welke: ik heb helaas nog steeds niet mijn boeken uitgepakt) staat dat degene die 6 dagen vast in de maand die volgt op Ramadan – Shaawal – beloond zal worden als ware hij of zij het hele jaar heeft gevast. Dat is geen sinecure ouwe!
Hieruit blijkt hoe geliefd deze vrijwillige daden van aanbidding zijn bij Allah swt, maar ook hoe zwaar ze kunnen zijn. Voor een ieder die deze dagen vast, nu of later in de maand, hoop ik dat deze geaccepteerd zullen worden en hen uiteindelijk naar het paradijs zullen leiden. En niet vergeten: vasten is meer dan honger en dorst, en vergeet niet die malle glimlach en die extra extra-goeie daad paraat te houden …
9 Reacties op "Sjawel ut is weer Shaawal"
Religion; There is a invicible man that living in the sky, and this man watches everything you do.
http://nl.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o
Mijn God…wat een open deur Bratislava! Ja..daar heb je weer zo’n clown die denkt grappig te kunnen zijn ten overstaan van de spirituele armoedige mens. Makkelijk publiek! Want ja… beste Bratislava, spiritualiteit komt altijd nog voor religie. Religie is niet meer dan een voertuig. Wat is jouw voertuig bratislava? Jij? En kom je daarmee ver?
Ik zou zo graag eens een preciese definitie van ‘spiritualiteit’ horen. Natuurlijk, ik weet dat het iets heel moois is….
@ Simpelman,
Ik zou zeggen ga eens googelen of pak gewooon een encyclopedie…
groetjes…
Geweldig stuk Noureddine!
aan #4 Piet
Als ik het vage gepraat van mensen als jij hoor vrees ik dat ik met een encyclopedie niet ver zal komen…
nog bij #6
Misschien is ‘wollig’ een beter woord dan ‘vaag’.
@simpelman:
mijn eigen definitie spiritualiteit = “dat wat je tegenkomt aan ervaringen en gevoelens in je zoektocht naar het Goede/Goddelijke”. Mocht je hierin niet geloven dan kan dat uiteraard.
mvrgr
noureddine
Salaamoe alaykoem medemoslims en hello to everyone else,
Had vandaag het laatste stukje NMO gezien en zag je (Nourredine) bij dat debat over ‘discriminatie door je broeders’. Heb niet alles gevolgd, maar het laatste stukje was very interesting. Anywayz, je had het in je laatste stuk over de maand shawal. Moest gelijk denken aan mn boekje ‘Houdt Allah swt van jou’. Vind het een goed boek, omdat het ons (degene die ‘luisteren’)vertelt hoe we Allah’s welbehagen kunnen verkrijgen. Een voorbeeld daarvan is dus het vasten van die 6 dagen. Vond het grappig dat je voorheen dacht dat je wel gek moest zijn als je dat deed.. Maar ik denk dat als je de juiste intentie hebt, het helemaal niet zo gek is! Maar dat zei je al..
By the way, je schrijft leuke columns! Misschien een rare vraag…, je kunt antwoord geven of niet, it’s up to you: Als wat voor ’type’ moslim kun je je beschrijven?
Ma3a salaam,
Mariam