Voorpagina Algemeen

Maroc-Plus

De afgelopen vier dagen stonden voor mij in het teken van de Maroc-Plus beurs in Ahoy. Ik stond daar met een stand met een uniek product waarvan ik de importeur ben in de Benelux: de HennaPenna!

Een aantal zaken die me opvielen:
1- Nederlanders (autochtoon, niet-moslim) houden zich aan hun beloftes: als ze zeggen dat ze straks terugkomen, dan doen ze dat ook! Bij de allochtone doelgroep was dit minder.

2- Mijn meeste klanten waren (heel frappant) niet de Marokkanen! Het waren juist autochtone nederlanders die de hennapenna kochten. Ik denk dat dat komt doordat mensen dingen kopen die herkenbaar zijn voor hen. Marokkanen zijn altijd gewend geweest aan een naald waarmee henna wordt opgebracht, terwijl autochtone Nederlanders cosmetica juist associeren met een pen-vorm.

3- Marokkanen/ moslims dingen altijd af! Ongeacht of ze geld hebben of niet, afdingen zit in hun bloed! Persoonlijk haat ik afdingen tot op het bot!

4- Dit was toch wel een van de gezelligste beurzen die ik heb meegemaakt. Keer op keer is er daar het bewijs: gezelligheid heeft niets te maken met de aanwezigheid/ drinken van alcohol! Het heeft te maken met je persoonlijkheid, een vleugje humor en het openstaan voor anderen!

avatar

Hoofddocent Islamitische theologie aan het Minhaj Instituut en tevens docent bedrijfseconomie aan een hogeschool.

Lees andere stukken van