In 1980 startte in Nicaragua een alfabetiseringsprogramma waarin 60.000 jongeren en 30.000 volwassenen de handen ineen sloegen om in de krochten van het land landgenoten te leren lezen en schrijven. De docenten kregen een stoomcursus van twee weken, om vervolgens slechts vijf maanden met ongeletterde Nicaraguanen aan de slag te gaan. Het project werd een groot succes. Zo daalde het analfabetisme in de agrarische gebieden met soms wel 60% en won de campagne zelfs een UNESCO award.
Media
Na anderhalve week ‘Marokkanenproblemen’ kunnen we de schade opmeten. Benoemen. Duiden. Veroordelen. We zijn weer tientallen opiniestukjes, radio-uitzendingen en actualiteitenprogramma’s verder die sterk doen denken aan 1998, toen alles eigenlijk vrijwel hetzelfde was. Ook ik deed daar aan mee. Ook ik heb te lang langs de zijlijn lopen zeuren. Terwijl anderen zich dagelijks inzetten – vooral vrouwen, mag best gezegd worden – heeft het debat van de laatste jaren veel mensen ‘verlamd’. Maar de houding van de media veranderen doe je niet, in ieder geval minder snel dan je zou hopen. Kijkcijfers gaan boven ethiek. En het ziet ernaar uit dat het in de toekomst niet anders zal zijn. Marokkanen blijven in de media onderwerp van discussie om dezelfde reden dat het fenomeen Barbie op de televisie is: het verkoopt. Nog steeds.
Ouders
Wat na een Marokkanen-nieuwslawine ook niet mag ontbreken is ‘de oproep’. Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN) riep Marokkaanse ouders op om hun kinderen beter op te voeden. Abdellah Dami betoogde bij FunX hetzelfde, net als Mohammed Cheppih, die dat overigens treffend deed bij Pauw en Witteman. Ouders hebben in een ideale samenleving, met ideale omstandigheden inderdaad de grootste verantwoordelijkheid. Daar is geen woord van gelogen, maar het blijven holle kreten. Want zijn het niet diezelfde ouders onder wiens hoede die kinderen juist ontspoord waren? Laten we die oproep alstublieft wat minder vaak inzetten, het went, het verveelt, het frustreert en mensen zijn er immuun voor geworden.
Bovendien weten we inmiddels wel dat ouders steekjes hebben laten vallen. Maar om nou in pedagogische zelfkritiek te verzuipen gaat mij te ver. Met de kennis dat onze ouders naar Mars zijn verhuisd, en ze ons kansen hebben kunnen geven die we in Marokko nimmer hadden gehad, kan ik ze niet veel kwalijk nemen. Ik zei het een tijdje geleden al: ik word liever als een ezel opgevoed, dan op een ezel. En neem dat niet te letterlijk.
‘Ik heb er niets mee te maken’
Er zijn ook Marokkanen die roepen dat ze er niets mee te maken (willen) hebben. Een houding die wat mij betreft goed past bij het individuele en neoliberale gedachtegoed anno 2012, waarin kreten als ‘succes is een keuze, falen ook’ de overhand neemt. Je hoort er weliswaar niets mee te maken te hebben – maar wanneer je broertje op zijn eerste stagedag bij Kruidvat te horen krijgt dat hij maar beter niets kan stelen – dan is het zeker ook jouw probleem. Hoe ‘succesvol’ en ‘geslaagd’ je in de ogen van anderen ook bent.
Rolmodellen
Ik weet bijvoorbeeld dat Marokkaanse jongeren – meer dan autochtone jongeren – tegen me opkijken als ze horen hoe goed ik de taal spreek, wat ik studeer, en ze uitleg dat ik weleens op de radio ben. Ik weet dat jongeren me als een rolmodel zien – of ik het nou wil of niet – wanneer ik ze vertel dat ik bezig ben met een documentaire over een aantal dames dat in Marokko weeskinderen helpt. Ik weet dat ik jongeren inspireer als ik ze vertel dat zij dat ook kunnen. Waarom zou ik me daar niets van moeten aantrekken?
De oplossing is dat we erkennen dat die rotte appels het algemeen belang schaden. En dat het in het algemeen belang is om mijn achtergrond in te zetten, daar waar het kan. Niet om als een ‘beestachtige’ criminele jongeren op straat de les te lezen, zoals Jabri, Prem en enkele anderen jaren geleden betoogden. Maar om bereidwillige kinderen – voor wie het niet te laat is – op vroege leeftijd te stimuleren en ze in ieder geval een mooiere spiegel voor te houden dan de treurbuis dat doet.
Klaarstomen voor de CITO-toets
Enkele weken geleden, lang voordat het grensrechterincident gebeurde, heb ik me opgegeven om samen met 500 Young Professionals met een Marokkaanse achtergrond, kinderen klaar te stomen voor de Cito-toets. Het is een grootschalig project waarbij honderden jonge kinderen verspreid over Nederland, honderden docenten voor de klas krijgen die dezelfde voornaam hebben als hun vader en moeder.
Jazeker, je kunt je terecht afvragen waarom we ons genoodzaakt moeten voelen om die kinderen te helpen? Maar eigenlijk is het antwoord helder. De huidige voorzieningen schieten tekort. Thuis. Op straat. In het onderwijs. In de hulpverlening. Maar net als in Nicaragua is iedereen erbij gebaat om die kinderen op weg te helpen. Op individueel niveau, maar ook zeker voor het algemeen belang.
Kortom, we zijn weliswaar geen direct onderdeel van het Marokkanenprobleem, maar dat betekent niet dat je geen bijdrage kunt leveren aan een Marokkanenoplossing. Trek je handen er niet vanaf, ga niet eenzijdig lopen wijzen naar de ouders, neem je verantwoordelijkheid en vervul je plicht. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Doe mee.
35 Reacties op "De Marokkanenoplossing"
Helemaal mee eens. Zelfbeklag tot in het kwadraat wordt niemand wijzer van.
Het is gewoon een kwestie van doen, wat het gezonde verstand ingeeft.
Welke organisatie is dit?
Mee doen…waar?
Dat geeft weer hoop!
Goed stuk, en een nog betere oplossing! Het zou nog mooier zijn als die kids hier voor en ook na langdurige begeleiding zouden krijgen zodat vooral veel jonge jongens zien dat er veel meer mogelijk is dan doelloos op straat rondhangen! Dit klinkt echt als iets met veel potentie!
Mooi!
“Kortom, we zijn weliswaar geen direct onderdeel van het Marokkanenprobleem, maar dat betekent niet dat je geen bijdrage kunt leveren aan een Marokkanenoplossing.”
Spijker en kop enzo!!!!!!
Er is geen Marokkanen probleem en er bestaan ook geen Marokkanen oplossingen.
Er is een structureel probleem met een minderheid van jongens tussen de 12 en 24 jaar binnen de Marokkaanse gemeenschap ( overigens niet alleen binnen deze gemeenschap!).
Voor het ontsporen van die minderheid zijn tal van (deel)verklaringen aan te dragen echter het heeft weinig van doen met de cultuur of afkomst van de jongens van doen althans niet in de verabsoluterende zin waarover er in de media en door velen over wordt gesproken en geschreven.
Dit incident behoort al weer tot de verleden tijd en over een paar weken/maanden zal er weer een incident zijn en worden weer alle generalisaties en nonsens over de Marokkaanse gemeenschap van stal gehaald en overal verkondigd totdat weer doodbloed en zo gaat het als sinds medio jaren negentig.
Nederland heeft geen Marokkanen probleem maar een waan van de dag probleem en niet alleen ten aanzien van een minderheid aan ontspoorde Marokkaanse jongeren maar ten aanzien van bijna alles.
Ik wil ook best kinderen helpen voor te bereiden op Cito, hoe heet dat project? Verder help ik ook altijd allochtone leerlingen en asielzoekerskinderen op school als ze ergens mee zitten vooral met taalproblemen (middelbare school). Onze allochtone leerlingen doen het trouwens prima het overgrote deel haalt hun diploma op het VMBO zelfs 99%. Het is dus niet alleen negatief wat er gebeurt.
Ben het vaak met je eens Mohammed maar ik denk dat het meer dan weinig van doen heeft met de cultuur of afkomst van de jongens. Ok niet in de verabsoluterende zin maar ook de cultuur, die niet voor elke Marokkaan hetzelfde is natuurlijk aangezien je verschillende bevolkingsgroepen uit/in Marokko hebt, heeft invloed. Ik denk wel dat het helpt ook hieraan aandacht te geven, desnoods met overdrijving.
Er moet echt wel drastisch iets veranderen maar niet alleen aan de Marokkaanse maar ook aan de Nederlandse gemeenschap die misschien net zo achterlijk is alleen leven we in Nederland dus is men dat gewend.
Ik vind het wel jammer dat Marokkaanse jongeren vaker vast zitten voor lichtere delicten, en het best vertegenwoordigd in de gevangenis. Ik zie het zo dat meeste gewoon niet zo snugger zijn en in de val zijn gelopen en Nederland wel steen en been klaagt maar de slimbo’s zijn er maar wat blij mee want hey ze zorgen zo wel voor werkgelegenheid. Laten we onze broeders dan even een handje helpen om ze wat slimmer/sluwer te maken zodat ze niet zo snel meer in de val lopen. Misbruik van Marokkanen moet maar eens afgelopen zijn in de toekomst. Ook Marokkanen hebben recht om een crimineel te zijn, prima als die er ook zijn, maar geef Nederland niet de kans gemakkelijk de Marokkaan in de val te laten lopen.
Top initiatief het klaarstomen voor de CITO, nu maar hopen dat de studiefinanciering rond de tijd van de studie nog bestaat en het racisme in NL de kop in wordt gedrukt.
Voor de mensen die wat willen betekenen voor jongen mensen:
http://www.mdli.nl/cito_training.php
@Abdelkarim
Uitstekend verhaal! Succes met het project.
@mohammed B.
Je hebt helemaal gelijk, er is helemaal geen Marokkanen-probleem, net zo goed als er ook helemaal geen Zionisten-probleem bestaat.
Klopt helemaal wat je zegt. Maar waar ik mij al jaren aan verwonder is dat er stelselmatig zogenaamde ‘woordvoerders’ in beeld komen die in slecht nederlands ook nog eens de beeldvorming geen goed doen.
Er zijn voldoende rolmodellen die een zware steen kunnen bijdragen om ten eerste ( al hoeven we dat niet te bewijzen) de positieve afgestudeerde, hard werkende, aan de samenleving bijdragende en getalenteerde groep te benadrukken.
Ten tweede is er geen gezamenlijk draagvlak en nog steeds geen goede organisatie waarin we ECHT goed vertegenwoordigd worden met de bij behorende vertegenwoordigers van onze gemeenschap.Dit omdat er nog steeds onderling teveel misplaatste trots en verontwaardiging is t.o.v. de verschillen ( arabieren, berbers, in welke mate je moslim ‘hoort’ te zijn)
En ten derde is het niet te ontkennen dat jongeren die gevoellig zijn voor het straatleven zich buiten op een wijze misdragen die thuis nooit getolereerd zou worden. Dit komt mijnsinziens doordat het voor velen nu eenmaal geaccepteerd wordt en er stiekem een beetje trots op zijn, door de verkeerde voorbeelden in de vriendenkring en familie, en omdat stoer doen en ( op welke wijze dan ook) geld verdienen vaak voorrang heeft op jezelf naar de hier heersende wetten en cultuur aan te passen.
Dit omdat aanpassen vaak wordt gezien als ‘verraden’ ‘vernederlandst’, terwijl het gelijk hoort te zijn aan ‘ kansen benutten’ en wat van je leven hier maken zonder je identiteit te verloochenen.
Eindstand vind ik dat we samen heel erg veel kunnen bereiken en nog belangrijker: Voorkomen.
Zolang de marokkaanse gemeenschap gefragmenteerd blijft optreden zullen de individuen die onze naam besmeuren altijd de boventoon voeren.
Als geen marokaanse gemeenschap was zou het probleem zich veel eerder oplossen, en daar hoeft geen mens voor uit ons Nederland te vertrekken.
Abdelkarim: Uitstekende visie. Niet met vingers wijzen maar problemen oplossen waar je maar kunt en zeker door mensen die de doelgroep daadwerkelijk weten te vinden en te bereiken, vooral vanuit de community dus.
Mohammed Boubkari: Jou visie was politiek correct in de jaren 90. Het word nu tijd om wakker te worden en de problemen pragmatisch op te lossen.
@cor,
Yep er is inderdaad geen Marokkanen probleem! Er is echter wel een een zionisten probleem! Moet ik je het uitleggen waarom het eerste geen probleem is en het tweede wel?
@Mordicant,
Mijn visie is geen politiek correcte maar een feitelijke!
@mohammed
Nee bedankt. Je doet me er een groter plezier mee als je in het vervolg geen dubbele standaarden meer hanteert. Want laten we wel wezen, als Wilders zich net zo ‘democratisch’ zou gedragen als Morsi & Co in Egypte, dan zou je niet zo oorverdovend zwijgen als je nu doet. (alle begrip trouwens, ik zou me ook kapot schamen als ik heel mijn leven had geloofd in ‘de idealen’ van de moslimbros.)
And btw, vwb die leeftijdsrange van 12-24 heb je wel een punt. Ondanks dat er gisteren een Marokkaan, herstel nieuwe Nederlander, van 27 een scheidsrechter heeft gehoekt.
@cor,
Dubbelstandaard? Je bedoelt zeker dat ik moet zwijgen als jij nonsens vergelijkingen maakt?
Dacht dat het onderwerp hier ging over marokkaanse jongens tussen 12 – 24 die zich misdragen. Wat hebben de politieke strubelingen Egypte daar mee te maken?
Naar mijn weten ben ik geen aanhanger van welke organisatie of partij dan ook dus ook niet van de MB! Als jij denkt van wel bewijs dat dan?
Waarom kan jouw soort zich niet tot het onderwerp dat ter discussie staat beperken en er niet alles bij de haren bij slepen dat daar in de verste verte niets mee te maken heeft?
Bang dat je ontmaskert wordt als de zoveelste reageerduur die laf onder een schuilnaam van alles beweerd maar dat niet kan staven nog verdedigen wanneer zijn beweringen eens grondig tegen het licht worden gehouden.
Werd niet zolang geleden een inheemse Nederlander veroordeeld tot 4 jaar cel vanwege het doodschoppen van een supporter? Is dat normaal in jouw cultuur het doodschoppen van ouderen van dagen die toevallig supporter zijn van een ander elftal?
@ Mohammed en Cor: kunnen jullie je persoonlijke vete ergens anders uitvechten? Morsi en de zionisten hebben niks met dit onderwerp te maken.
Je visie is trouwens niet zo feitelijk als je beweert Mohammed. Het klopt dat het vooral om de groep 12-24 jarigen gaat (vooral 18-24 jarigen) echter niet dat het een minderheid is. Onderzoek over de periode 1999-2009 heeft aangetoond dat van de groep Marokkaanse jongens die in 1999 twaalf over de tien jaar 65 % (t.o.v 25 % bij autochtonen) procent van die jongens ten minste een keer verdachte is geweest van een misdrijf. Ook na correctie van sociaal economische achterstand en de grote stad bleken Marokkaanse jongeren veel hoger te scoren. Het is dus geen minderheid van de jongens en er is zeer zeker wel een probleem. Gelukkig daalt het percentage verdachten enorm bij hogere leeftijdsgroepen (zeg vanaf 25) desalniettemin volg je scholing over het algemeen in je jeugd. En qua scholing is er helaas ook weer een enorme achterstand. Gelukkig zit daar wel een flinke verbetering in maar op de arbeidsmarkt wordt je niet beoordel t.o.v je ouders maar t.o.v leeftijdsgenoten.
Het grote verschil in criminaliteitcijfers met Turkse jongeren waarvan de ouders uit vrij vergelijkbare achtergronden (laaggeschoold of analfabeet/ collectivistisch/ platteland/ patriarchaal) komen doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan problematiek van nieuwkomers. Ik geloof zelf niet in etnische verklaringen en ook niet in verklaringen als het ligt aan de Marokkaanse cultuur (kijk naar de grote verschillen tussen de eerste en tweede groep Antillianen die in NL arriveerde), echter cultuur is een nogal breed begrip waaronder je lage organisatiegraad, wantrouwen, fatalisme en straatcultuur ook zou kunnen scharen, het is dus maar net hoe je het bekijkt. Er zal niet een doorslaggevende oorzaak zijn dus daarnaar zoeken zal weinig opleveren. Zeuren op de media en de gekozen titel en geen oplossing aandragen voor de problemen binnen de Marokkaanse ‘gemeenschap’ is nog zinlozer. Beter onderwijs kan alleen een positieve invloed hebben zeker als het betekent dat de doelgroep ziet dat er velen zijn met soortgelijke namen, kleuren, achtergronden die hoogopgeleid, positief en succesvol zijn. Succes ermee!
Ik ben trost op me zelf.
Alweer inspireerde deze site mij een stukje te schrijven over deze materie :)
Hier geplaatst: http://tiny.cc/i3repw
@Mordicant
Iedereen wordt vroeg of laat een keer 25.
Mooi gezegd broeder el-Fassi,
Inchallah zal er meer akties komen van de eigen Marokkaanse gemeenschap. Ik moet wel zeggen dat het niet makkelijk is, tenminste voor mij. Ik werk fulltime, na mijn werk ben ik bezig met mijn kinderen, om mijn vrouw te verlossen. En als de kleintjes slapen, moet ik ook nog mijn gebeden inhalen en als ik dan klaar ben, dan ben ik even doorheen.
@Gerard,
Wie hier de bal op een onbehoorlijke manier richting Islam/ moslims/Arabieren/ Marokkanen/allochtonen etc. kaatst kan de bal van mijn kant keihard terugverwachten zonder enig pardon! Met ander woorden ik vecht hier geen vetes uit , ik repliceer alleen op hetzelfde niveau naar dat van de gemiddelde reaguurder!
Mijn visie is wel degelijk feitelijk aangezien die visie gestoeld is op de werkelijkheid en gezond verstand en niet slechts op statistieken!
Ooit gehoord van de gevleugelde uitdrukking:
“Lies, damned lies, and statistics”
Zal ik er ook eens wat cijfertjes tegen aan gooien?
Wat was het percentage aan Marokkaanse verdachten in de leeftijdscategorie 18 – 25 op het totaal aantal verdachten in die leeftijdscategorie in het 2009?
9 %
Wat was het percentage aan inheemse verdachten in diezelfde leeftijdscategorie op het totaal aantal verdachten in die leeftijdscategorie in datzelfde jaar?
60 %
Laten we nu eens naar de absolute aantallen kijken.
Die 65 % van jou gaat over een groep mensen van 45000. Wat is 65 % van 45000?
Afgerond 30000 personen!
Die 25 % van jou gaat over een groep mensen van 1,2 miljoen. Wat is 25 % van 1,2 miljoen?
300000 personen!
Ik denk dat we een Nederlanders probleem hebben in Nederland gezien het aantal van 300000 verdachten! Denk je ook niet?
Nu kun je hier tegen inbrengen dat procentueel er meer bijna driemaal zoveel meer verdachten zijn bij Marokkanen dan bij inheemsen en dat ziet er op papier en in staaf/lijn etc diagrammen heel indrukwekkend uit maar in de reële wereld zitten we toch met 30000 versus 3000000 verdachten!
Dan zwijgen we maar over het feit dat iemand van Marokkaanse komaf zijn afkomst tegen zich heeft en vele grotere kans heeft ergens onterecht of terecht van iets verdacht te worden.
Wat die zogenaamde sociaal economische correctie betreft. Heeft men in die 10 jaar hetzelfde aantaal inheemse jongens gevolgd:
– Wie ouders analfabeet, semianalfabeet of zeer laag opgeleid zijn
– Uit een groot gezin komen.
– Klein behuisd zijn.
– Wie culturele thuis situatie verschilt met die van de buitenwereld.
– Die op allerlei gebieden een achterstand hebben.
– Die weleens gediscrimineerd worden.
– Uit gezinnen die tot sociaaleconomische laagste klasse behoren.
– In achterstand wijken wonen.
– Met een zeer hoge concentratie van soortgelijke gezinnen
– Wier een of meerdere familieleden/kennissen/vrienden wel eens verdacht zijn geweest, in aanraking zijn gekomen met justitie.
– Voor wie de straatcultuur met alle machismo dat daarbij hoort het culturele milieu vormt waarin ze opgroeien.
Zo kan ik nog wat zaken opsommen maar bovenstaande voldoet om een idee te krijgen dat je met slechts een correctie op sociaaleconomische indicator je er niet bent.
Maar laten we weer eens terugkeren naar die cijfers van 65 % en 25 %.
Dat iemand ergens van verdacht wordt wil nog niet zeggen dat diegene daar ook schuldig aan is laat staan een crimineel is.
Tenzij jij van mening bent dat 25 % van de inheemse jongeren in die leeftijdscategorie crimineel is?
Wat de cultuur betreft alle minderheden hebben een grotere verdachtenpercentage dan de inheemse. Tenzij men van mening is dat al die culturen die zoveel van elkaar verschillen gemeen hebben dat ze cultureel ( “genetisch”) nu eenmaal meer aanleg hebben tot criminaliteit dan kan men niet anders dan oordelen dat cultuur in deze eigenlijk als deelverklaring irrelevant is. Althans als primaire oorzaak van het hoge verdachtencijfer.
Als secundaire deelverklaring kan cultuur of beter gezegd de cultuur van de ouders wel degelijk voor een deel het verschil in die cijfers mede verklaren.
Maar dat vergt een cultureel/antropologisch/geografisch/historisch betoog dat hier in feite verder niet toe doet.
Want waar het hier eigenlijk omgaat is de haast pathologische manier waarop de media, politici, stukjesschrijvers en reaguurders omgaan met een tragisch incident waarbij mede twee Marokkaanse jongens betrokken zijn.
De ziekelijke wijze waarop men de afkomst van die beide jongens erbij haalde is om te kotsten.
Het hadden net zo goed twee Nederlandse jongens kunnen zijn geweest. Want de tragedie is een voetbaltragedie zoals er meerdere soortgelijke tragedies daarvoor zijn geweest en wellicht nog meerdere zullen volgen door de verziekte agressieve cultuur die in die sport de boventoon voert.
Er is in Nederland geen Marokkanen probleem! Dus zijn er ook geen Marokkanenoplossingen!
Er is in Nederland een waan van de dag probleem dat incidenten uitvergroot, een hijgerige sensatie en scoringsdrift probleem, een probleem met het problematiseren van problemen om het problematiseren en dat al meer dan 15 jaar!
Er is wel degelijke een probleem met een minderheid van de jongens van Marokkaanse komaf in de leeftijdscategorie van 12 t/m 24 jaar.
Maar dat probleem is er al sinds begin jaren 80 dus al 30 jaar!!!!!. Werd er de eerste 15 jaar van het bestaan van dat probleem niet of nauwelijks over gesproken of geschreven de daaropvolgende 15 jaar alleen maar alsof Nederland ten ondergaat aan het doen en laten al dan niet crimineel van een paar duizend jongens!
Het probleem met die Marokkaanse jongens is dat het een structureel probleem is dat wordt doorgegeven aan de volgende generatie en daarmee een vicieuze cirkel is. De enige manier waarop men dat probleem kan oplossen is door die cirkel te doorbreken of de tijd z’n werk te laten doen. Want vroeg of laat zullen demografische en sociaaleconomische mobiliteit een einde maken aan dit probleem over een jaar of 30 dan.
En dat is wat men eigenlijk aan het doen is pappen en nat houden en ondertussen tot op het ziekelijke af een bevolkingsgroep stelselmatig stigmatiseren!
Dat is waar ik tegen ageer en niet tegen het feitelijk en met kennis bespreken van een reële probleem aangaande Marokkaanse jongens in een bepaalde leeftijdscategorie!
@Mordicant,
Als je wat over mij te zeggen hebt zegt het dan hier op en bloot opdat ik je van repliek kan dienen en niet op een andere site. Die overigens de juiste benaming draagt voor lui zoals jij die laf onder een schuilnaam opereren en dan nog het gotspe hebben anderen de maat te nemen!
Beste Mohammed, speciaal op jou verzoek plaats ik mijn stukje dan maar hier.
Kun jij me overigens ook uitleggen waarom het laf is om een pseudoniem te gebruiken?
Waarom zou jij mijn naam bij de burgerlijke stand willen weten? Wat schiet jij daar mee op?
Zoals eerder door mij gepost op de reaguurder.nl :
“Onlangs schreef ik over een fundamenteel verschil in visie over de benadering van problemen die Marokkaanse jongeren veroorzaken in de samenleving. Het verschil in visie van veel Marokkanen zelf en van een groot deel van de mensen uit de rest van de samenleving.
In mijn stukje legde ik de nadruk op de noodzaak voor Marokkanen om uit hun slachtofferrol te stappen en te erkennen dat er actie ondernomen moet worden in en door de Marokkaanse gemeenschap zelf, niet omdat ALLE Marokkanen hufters zijn, maar omdat een significant deel van de jongere Marokkanen, dat wel degelijk zijn.
Omdat ik daar dan veel over nadenk bezoek ik diverse sites en forums en probeer in discussie te komen met mensen die ook een gefundeerde mening hebben over dit onderwerp. Zo stuitte ik op het stukje “De Marokkanenoplossing” van Abdelkarim El-Fassi. Een verfrissend helder stuk waarin Abdelkarim goed belicht waar de Nederlandse media soms hysterisch doorschiet in het mediagenieke gejank over de “het Marokkanenprobleem”, en dat je best terecht alle verantwoordelijkheid af kunt wijzen als je een wél goed aangepaste Marokkaan bent, maar dat je tegelijkertijd ook vrijwillig een stukje verantwoordelijkheid kunt dragen als goed gesettelde ‘niet kutmarokkaan’. Als geslaagd rolmodel binnen de Marokkaanse gemeenschap heb je zoals al eerder gezegd veel meer kans om her en der een opgroeiende knaap te behoeden voor de simplistische, overlast gevende macho straatcultuur. Winst voor de Marokkaanse gemeenschap en winst voor de gehele Nederlandse gemeenschap. Kudo’s voor Abdelkarim.
Nu moeten mannen als Abdelkarim alleen nog zien door te dringen tot opgewonden mannetjesputters als Mohammed Boubkari, een knaap die op dezelfde site schrijft. Mo lijkt me een aardige knul, maar is niet geïnteresseerd in dialoog. Zoals veel lieden die behept zijn met een plaatsvervangend minderwaardigheid complex, wordt eenieder die het waagt om kritiek te hebben op zijn etnische minderheid venijnig aangevallen. De internet hangjongere poogt iedere dialoog die hem onwelgevallig is af te serveren met een bonte verzameling Ad hominems, Tu quoques en andere drogredenen. Ik kan dat ook ergens wel begrijpen, want als je altijd wordt aangevallen door racisten, onderbuikers en xenofoben loop je de kans om in je verdediging modus te blijven hangen. Been there, done that.
Het is alleen jammer dat een site als “wijblijvenhier.nl” waar heel goed een dialoog tussen Autochtonen en Allochtonen gevoerd zou kunnen worden vervuild wordt door reacties van site schrijvers die de dialoog juist niet bevorderen. Mannen als Mo ondermijnen de goede intenties van Abdel. (Mag ik Mo en Abdel zeggen?)
Het zou zoveel beter werken als er meer naar elkaars argumenten geluisterd zou worden. De hand vaker in eigen boezem gestoken zou worden. Abdelkarim heeft dat goed begrepen, waren er maar meer mannen als Abdelkarim.”
WILDERS/DOOD GRENSRECHTER DOOR MAROKKANENPROBLEEM
HET GIF VAN RACISME
VAN JUDENGRAGE TOT MAROKKANENPROBLEEM
Geachte Redactie en lezers,
Het was te verwachten, dat PVV leider G Wilders de tragische dood van grensrechter
Niewuenhuizen zou misbruiken voor zijn racistische propaganda
Hoewel gemnakkelijk is aan te tonen, dat Marokkaanse jongeren vrijwel
niet vertegenwoordigd zijn in het voetbalgeweld, is dat hier niet relevant
Waar het wel om gaat is dat er weereens sprake is van een negatieve generalisering
van een bevolkingsgroep.
Racisme dus
Wilders/PVV is niet alleen extreem-rechts [superioriteit ”Westerse cultuur” boven andere
culturen], maar laat zich in negatief generaliserende zin uit over moslims, ”niet-westerse”
allochtonen [profiteurs en criminelen], vluchtelingen [profiteurs en gelukzoekers] en
Oost-Europeanen
Zo wordt er haat gezaaid en het vreedzaam samenleven tussen autochtonen en allochtonen onder druk gezet
Met het in Europa toenemend racistische klimaat is de PVV een gevaarlijke stroming,
die een halt moet worden toegeroepen
Om erger te voorkomen
http://www.astridessed.nl/wildersdood-grensrechter-door-marokkanenprobleemhet-gif-van-racisme/
http://www.astridessed.nl
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Het probleem bestaat al sinds de jaren tachtig inderdaad. De eerste 15 jaren werd er vanuit een politieke correctheid niet over gesproken, nu wordt er vanwege de commerciële waarde die het wantrouwen me zich meebrengt teveel en tendentieus over geschreven. Maar wat verwacht je van een krant die fout was in de oorlog en die zich vooral op vermaak en de onderbuik richt. Media richten zich per definitie op de waan van de dag omdat ze willen verkopen. Ik vind de Volkskrant en haar geveinsde begaandheid met de Marokkaanse gemeenschap erger.
Het is triest echter die cijfertjes zijn een weergave van de (vooral stedelijke) realiteit waarin Marokkaanse jongeren erg veel problemen veroorzaken. Daarnaast zijn ouders hier gebleven om kinderen een betere toekomst te geven en komt daar vooralsnog weinig van terecht.
Mijn punt is niet dat Marokkaanse jongeren verantwoordelijk zijn voor de ondergang van Nederland maar dat er onder Marokkaanse jongeren in Nederland een relatief groot criminaliteitsprobleem is. Daarvoor kijken we naar het percentage verdachten onder Marokkaanse jongeren, niet naar hun aandeel in het totale percentage! Als er in Nederland 100 Chilenen wonen waarvan 90 verdacht worden van een misdrijf, maken ze nog geen 0,00001 procent van de totale verdachtenpopulatie maar kun je wel degelijk stellen dat er onder Chilenen een criminaliteitsprobleem is.
Hoewel het mij niet om de allochtoon – autochtoon tegenstelling gaat zal ik even doorgaan op je cijfers. Marokkaanse jongeren vormen 9% en autochtone jongeren 60% van het totale aantal verdachten met 45.000 Marokkaanse en 1.2 miljoen autochtone jongeren. Je geeft het zelf al aan drie keer zo vaak.
En dat is niet alleen leuk voor de statistieken. Laten we toch eens naar die absolute cijfers kijken, wat mij het meest beangstigt is straatroof of inbraak. Als we kijken naar gewelddadige vermogens-delicten (dus geen diefstal van tom toms of autoradio’s 61 % van het totaal wordt gepleegd door allochtonen, 20 % van het totaal door Marokkanen.
EN het is in mijn ogen niet slechts criminaliteit, het is ook een bepaald soort houding. Samson die een jaar als straatcoach heeft gewerkt zegt hierover “Die onveiligheid culmineert in een paar iconen, en een daarvan is die van Marokkaanse jongens.” (..) Deze jongens hebben door een samenloop van omstandigheden een etnisch monopolie op dit soort overlast gekregen.
Je lijstje met kenmerken is nogal dubieus, je noemt verschillende factoren die op groot gezin, discriminatie en straat cultuur allemaal sociaal economische en/of stedelijke factoren zijn. Je noemt ze bijna allemaal dubbelop en dan noem je sociaal economische klasse nog eens apart.
Je hebt leuk op flip’s website gekeken maar aangezien je op mij reageert had je mijn reactie beter moeten lezen ik zeg nergens dat 65% van de Marokkaanse jongeren crimineel is.
Niet alle minderheden hebben een hoger percentage verdachten, kijk naar Chinezen (ook een grote migrantengroep) op bijvoorbeeld onderwijsniveau doen zij het aanzienlijk beter dan autochtonen. De belangrijkste factoren zijn volgens mij inkomen en opleidingsniveau. Cultuur kan wel degelijk een belangrijke rol spelen. En een cultureel antropologische blik doet hier wel degelijk ter zake. Ik denk dat de Kijk bijvoorbeeld naar hoe Chinezen het doen, ik geloof wel dat er een verband is met de confuciaistische invloeden. Net als dat ik geloof dat fatalisme, door mannen gedomineerde plattelands cultuur een grote rol speelt. Dat is net als wantrouwen en de nihilistische straatcultuur geen specifieke Marokkaanse factor. Maar dit zei ik in mijn vorige reactie al. Als je kijkt naar de grote verschillen tussen westerse en niet westerse allochtonen versterkt dat mijn vermoeden dat cultuur een rol speelt.
Wat ik opvallend vind is het grote verschil in criminaliteitscijfers tussen Turken en Marokkanen. Allebei laag opgeleide ouders met een laag inkomen die afkomstig zijn uit een collectivistische patriarchale plattelandssamenleving. Interessant vind ik daarbij het volgende: Juist ook omdat Surinamers en Antillianen geen taalbarrière geldt en zij het qua opleiding gemiddeld aanzienlijk beter doen dan Marokkanen en Turken.
SCP zegt hierover: ”Van de groepen waarmee het totale verschil toch al niet zo groot was, namelijk
Turks-Nederlandse en overig niet-westerse jongeren, weten deze demografische en
sociaal economische kenmerken ruim 50% respectievelijk bijna 70% te verklaren. Van
het verschil met groepen met hogere verdachtenpercentages (die dus ook sterker van
autochtonen verschillen), namelijk de jongeren van Surinaamse, Antilliaanse en Marokkaanse herkomst, wordt slechts een kwart tot nog geen vijfde verklaard”
Helaas zal onze onderlinge discussie geen enkele verbetering opleven, acties zoals waar dit stuk over gaat gelukkig wel.
Ooit gehoord van de gevleugelde uitdrukking:
“Lies, damned lies, statistics and Opsporing Verzocht”.
@Mordicant,
Laat dat beste maar achterwege daar heb ik zelf al heel lang afscheid van genomen wanneer ik met jou soort hier “discussieer”.
Jou naam interesseert mij geen ene zier. Zelfs als je onder je werkelijke naam zou reageren hier, dan nog zou ik niet weten wie je bent nog heb ik daar enige behoefte aan. Maar als ik dat zou willen weten dan is het een fluitje van een cent omdat te achterhalen!
Waar het mij om gaat is het principe van het reageren onder een schuilnaam. Iemand die onder een schuilnaam reageert wil om een of meerdere redenen dat mensen in zijn omgeving ( werkgever ( toekomstige werkgevers)/collega’s/familie/kennissen etc.) er niet achter komen dat hij ergens reacties plaats of bepaalde meningen verkondigd.
Diegene pleegt dus zelfcensuur!
Ironisch in een land waar jan en alleman op continue basis hoog opgeven van het haast absolute en onvervreemdbare recht op de vrijheid van meningsuiting en dat moslims nadrukkelijk onder de neus wrijven, vind je ook niet?
Dan nu de nonsens die je over mij verkondigd.
In een dialoog ben ik zeer in geïnteresseerd maar dan wel met mensen die daar ook in geïnteresseerd zijn. Iemand die een echte dialoog aangaat die kent de ander door en door en begrijpt de ander ook en heeft zelfs begrip voor de ander zonder zich overigens te vereenzelvigen met de ander of diens standpunten want dan zou er geen behoefte zijn aan een dialoog want dan zou men eender denken. Iemand die de ander en diens standpunten niet door en door kent en toch een betekenisvolle dialoog wil aangaan die stelt zich onbevooroordeeld, respectvol en begripvol op naar de ander toe zonder daar overigens zijn eigen standpunten/meningen voor opzij te schuiven.
Iemand die daadwerkelijk een dialoog aangaat die is mans genoeg om afstand te doen van zijn standpunten geheel of gedeeltelijk indien hem gewezen wordt op de feitelijke een argumentatieve onhoudbaarheid van die standpunten.
De afgelopen 5 jaar heb ik één goede les geleerd: Jouw soort is niet geïnteresseerd in een dialoog maar in kakelen of nakakelen. Men is slechts geïnteresseerd in het poneren van de eigen meningen of het nakakelen van andermans meningen die men onderschrijft. Hoe vaak men ook wijst of de feitelijke en argumentatieve onhoudbaarheid van die meningen doet er niet want dat is gericht aan dovemansoren.
De beste reactie is eigenlijk jouw soort negeren wat 99 % van de moslims/Marokkanen etc. ook doet. Iets wat ik eigenlijk ook zou moeten doen ware het niet dat ik hier op mijn manier de gemeenschap dien door jouw soort van repliek te dienen.
Ik zit hier niet in de verdedigingsmodus ik zit hier in de aanvalsmodus! Was het de verdedigingsmodus geweest dan was je reactie nu al verwijderd! Jouw soort dient hier slechts om mij de gelegenheid te geven los te gaan :).
Jouw soort is alleen geïnteresseerd in lui die zeggen wat men wil horen niet meer en niet minder. Jij denkt dat Abdel Karim aangezien hij toevallig iets schrijft dat bij jou in goede aarde valt tot die lui behoort maar niets is minder waar.
Wat Abdel Karim betreft die beste jongen ken ik niet door en door maar ik heb genoeg uurtjes in levende lijve met hem geouwehoerd om te weten waar hij staat in deze en dat is niet aan jouw kant, verre van!.
@Gerard,
Ik weet niet welke Volkskrant jij leest maar het zal wel een andere zijn dan degene waarvan ik in 1998 het abonnement van opzegde vanwege de continue tendentieuze berichtgeving over Marokkaanse jongens. Toen al!
Het enig verschil tussen de krant van Labiel Nederland en de Volkskrant is dat de laatste hetzelfde op een intelligentere en met iets minder hijgerig en sensatie aan de man brengt. Kwestie van een andere marktsegment bedienen. Niet meer en niet minder maar de boodschap is hetzelfde.
Als ik het over media ( meervoud!) heb dan bedoel ik het gros: De NRC, Flauw & Bitterman, het Jeugdjournaal voor Volwassenen, tot de krant van Labiel Nederland en alles wat daar tussen zit.
Heb ik ergens ontkent dat onder Marokkaanse jongens van een bepaalde leeftijdscategorie er zorgelijke problemen zijn?
Heb ik ergens ontkent dat Marokkaanse jongens van een bepaalde leeftijdscategorie er uitspringen wat betreft rentepercentages en misdaadcijfers?
Heb ik niet aangehaald dat wellicht er culturele factoren een deelverklaring kunnen zijn waarom Marokkaanse jongens van een bepaalde leeftijdscategorie er uitspringen?
Sociaal economische factoren zijn wel degelijk voor een groot deel de verklaring waarom nieuwkomers oververtegenwoordigd zijn in de statistieken van de criminaliteit. Dus als men die wil verdisconteren dan moet men uitgaan van precies dezelfde leefomstandigheden als waarin de meeste Marokkaanse jongens leven doet men dat niet dan kan men niet beweren dat men de cijfers heeft verdisconteerd!
Waarmee ik culturele factoren niet geheel wil uitsluiten maar die vormen niet de hoofdoorzaak noch wil ik criminaliteit verexcuseren door te wijzen op de sociaal economische factoren. Mijn betoog was dat men teveel het causale verband tussen sociaal economische factoren en criminaliteit wegredeneert door te focussen op de afkomst van de daders. Wanneer Marokkaanse jongeren zich in de criminaliteit begeven of zich op één of andere manier misdragen wordt dat direct gerelateerd aan hun afkomst, cultuur of religie. Wanneer autochtonen jongeren zich in de criminaliteit begeven of zich op één of andere manier misdragen wordt dat altijd verweten aan: slechte opvoeding, slechte gezinssituatie, geen of lage opleiding, verkeerde vrienden, gok, drugs en drankmisbruik (verslaving) kortom een heel scala aan sociale psychologische factoren die als oorzaken of deeloorzaken worden aangehaald om te verklaren waarom iemand in de criminaliteit is gerold.
De kranten, opiniebladen, actualiteitprogramma’s op tv en radio zijn continue bezig met analyses die de cultuur en religie er met de haren bijslepen op maar het gedrag van die Marokkaanse jongen te verklaren. Dat is waar ik tegen betoog en niet het verdonkermanen of bagatelliseren van problemen. Men blaast problemen op tot ongekende proporties en daarnaast legt men gemakshalve een causaal verband met religie & cultuur om die problemen te verklaren terwijl de meeste problemen veroorzaakt door de komst van nieuwkomers weinig van doen hebben met zowel religie als cultuur. Verder blijft men gefocust op de kleine minderheden binnen de minderheden die problemen veroorzaken terwijl de overgrote meerderheid van die minderheden redelijk tot goed meekomt in de samenleving. Men is in Nederland van één uiterste: het niet benoemen van problemen bij nieuwkomers naar het andere uitersten het één en al problematiseren van problemen bij nieuwkomers. Verder doet men alsof alleen autochtonen Nederlanders last hebben van het asociaal/crimineel gedrag van asociale/criminele nieuwkomers terwijl brave nieuwkomers die de meerderheid vormen ook daar evenveel last van hebben en daarnaast ook nog eens collectief de onderbuikgevoelens van autochtoon Nederland over zich heen krijgen van problemen waar zij part nog deel aan hebben en waar zij evengoed last van hebben.
Zolang het debat rondom nieuwkomers/Islam etc niet zuiver gevoerd wordt maar een populistische toon heeft zoals dat nu al een aantal jaren aan de gang is komt men geen stap verder in het oplossen van die problemen en zet men alleen bezig meer olie op het vuur aan het gooien i.p.v constructief bezig te zijn en de problemen bij de wortel aan te pakken.
Ik ben een Marokkaan en ik veroorzaak geen problemen en met mij honderdduizenden andere Marokkanen dus wie de woorden Marokkanenprobleem bezigt die heeft voor mij per definitie afgedaan als een serieuze gesprekspartner!
Rechtse retoriek en andere onfrisse geluiden terzijde schuivend kunnen we gebaseerd op feiten constateren dat een minderheid aan jongens van Marokkaanse afkomst voor problemen zorgen waar iedereen in de samenleving last van heeft ook de Marokkaanse gemeenschap zelf.
Als men dit geconstateerd heeft moet men zich toch gaan afvragen hoe het komt dat deze minderheid ontspoort terwijl de meerderheid dat niet doet? Ergens gaat het mis met deze jongens de hamvraag is nu waarom? Om die vraag te beantwoorden moet men alle factoren bekijken waarmee deze jongens te maken krijgen: sociaaleconomische, culturele zowel van Marokkaanse als Nederlandse zijde, opvoeding, puberteit, school, discriminatie, politie, politiek etc.
Wat de verklaring in het verschil in verdachtenpercentage bij jongens van een in een bepaalde leeftijdscategorie betreft tussen de Turkse gemeenschap en de Marokkaanse gemeenschap daar kan ik met enige voorzichtigheid het volgende over zeggen:
( Echter dit is er één van uit eigen waarneming en dus gespeend van enig wetenschappelijke onderbouwing.)
Om te begrijpen waarom Marokkaanse jongeren meer in de criminaliteit belanden dan Turkse moet men kijken naar de gebieden van herkomst van beide bevolkingsgroepen en naar de sociale controle bij beide bevolkingsgroepen.
De Turken komen uit een centraal geleide staat wiens macht overal voelbaar is zelfs in de meest afgelegen uithoek van het land. Hierdoor zijn Turken gezagstrouwer en hiërarchischer ingesteld! (Vergeet niet dat de Turken al 600 jaar min of meer een centraal geleide staat kennen!) Dit werkt door in de manier waarop Turken omgaan met elkaar en hoe ze opkijken tegen de staat. Marokkanen komen uit een staat die pas bestaat sinds 1912 en eigenlijk pas sinds 1936 toen de Fransen het hele land onder controle kregen en het een centraal bestuurd land werd en zelfs toen lieten zij hele delen van het land semiautonoom. Pas na de “onafhankelijkheid” begon de centrale macht zich te doen gelden in alle delen van het land. En dat ging niet zonder slag of stoot. In 1958 werd een opstand in de Rif bloedig neergeslagen met duizenden doden als gevolg.
De riffijn is een democraat in de meest pure betekenis van het woord hij wil aan niemand ondergeschikt zijn. Bij elke beslissing moet er unaniem besloten worden doet men dat niet dan breekt de pleuris uit!Eenvoudig te bewijzen door zowel een Marokkaanse als een Turkse moskee binnen te stappen. In de eerste is chaos de regel iedereen wil de baas zijn en gehoord worden in de tweede is orde de regel men luistert naar het bestuur!
Turken vooral de mannen hebben vaak een dubbele migratie gemaakt eerst van het Turkse platteland naar de steden en van de steden naar Europa. Marokkanen meestal direct van de bergen naar Europa. Gevolg overgang is te groot met alle gevolgen van dien!
Oudere Turken kunnen bijna allemaal lezen in tegenstelling tot hun Marokkaanse leeftijdgenoten Eenvoudig te bewijzen door zowel een Marokkaanse koffie huis binnen te stappen en een Turks in het eerste leest niemand een krant in het tweede lezen heel veel een krant weliswaar vaak een krant van niveau Telegraaf maar toch). Wie onderwijs genoten heeft is beter instaat te functioneren in een moderne staat ook al is het in de lagere sociale klassen.
Turken zijn ondernemers harde werkers ( Turkije is de 17e economie van de wereld). In een Turkse Bakkerij zie je soms de hele familie werken pa, ma en alle kinderen plus nog neven etc. Wie hard werkt heeft geen tijd om rotzooi te trappen. Marokkanen doen dat meer met de Franse slag en wie weinig omhanden heeft, heeft zeeën van tijd om rotzooi te trappen.
Bij beide bevolkingsgroepen is er een grote sociale controle die zowel negatieve als positieve kanten heeft. De Turkse sociale controle maakt het individu ondergeschikt aan de groep. Wanneer het individu zich misdraagt tast dat de eer van de hele groep aan dus conformeren individuen zich aan de groep. Gevolg een gezagstrouwe bevolkingsgroep waarin slechts excessen aan het licht komen: eerwraak, maffia etc. Het negatieve van deze controle is dat weinig individuen zich aan de groep kunnen ontworstelen en men een soort dictatuur van de middelmaat creëert.
Bij de Marokkanen heerst er ook een grote sociale controle maar dan in negatieve zin. Iedereen houdt iedereen in de gaten maar verder is het God voor ons allen en ieder voor zichzelf. Resultaat: geen hiërarchie, geen orde kortom chaos. Maar wel een creatieve chaos zowel in positieve zin als negatieve zien. Negatief: Er is geen enkele criminele activiteit of Marokkanen nemen er deel aan en soms verzinnen ze er zelfs nieuwe bij. Positief: Marokkanen produceren: schrijvers, sportlui, showbizzfiguren, politici etc bij de vleet.
Een aantal ander mogelijke oorzaken:
1) Opvoeding.
Marokkaanse ouders gaan er vanuit dat zij thuis opvoeden en buitenshuis de straat/school/politie/staat opvoedt. Dit denkbeeld hebben zij meegenomen vanuit Marokko waarin het dorp waar ze vandaan kwamen waar iedereen zich min of meer hield aan de ongeschreven regels en wie zich daar niet aanhield werd door iedereen terechtgewezen. In Nederland dient ieder individu geacht zich te houden aan geschreven en ongeschreven regels maar de naleving van die regels wordt min of meer overgelaten aan het individue tenzij het de spuigaten uitloopt dan grijpt men pas in. Marokkaanse notie van opvoeding en Nederlandse notie van individuele verantwoordelijkheid gaan niet samen dus ontstaan er problemen!
2) Patriarchale versus feminiene samenleving.
Marokkanen komen uit een patriarchale samenleving dat hun denken en doen voor een groot deel bepaald. Nederland is in de loop van de decennia steeds meer een feminiene samenleving geworden. Wanneer patriarchaal en feminien elkaar ontmoeten zonder dat beiden elkaar begrijpen gaat het fout. De patriarchaal denkende ziet de feminiene samenleving als rijp voor de onderwerping. De feminiene samenleving weet zich geen raad meer hoe om te gaan met dit soort lui omdat die er de afgelopen decennia juist gemarginaliseerd zijn naar de marge van de samenleving. En plots zijn ze daar weer de patriarchaal denkenende in het centrum van de samenleving. Gevolg één en al misverstanden en wrijvingen!
3) Vechtersmentaliteit
Marokkaanse jongens hebben van huis uit al een vechtersmentaliteit. Thuis moet men vechten om de aandacht van de ouders in de meestal grote gezinnen, vechten om een eigenplek in de meestal kleine huizen, vechten met ouders broers om niet onderworpen te worden aan hun gezag, vechten met andere jongens uit de buurt om in de groep je mannetje te kunnen staan. Wanneer dit soort jongens dan te maken krijgen met een feminiene samenleving waar men alles oplost d.m.v praten en niet vechten gaat het fout! Deze jongens zien dat als zwakte en wie zwakker is dan zij daar houden ze geen rekening mee ze hebben alleen respect voor kracht en macht.
4) Informatievoorsprong.
Normaal zullen kinderen pas wanneer ze op zichzelf gaan wonen ( 18 jaar en ouder) instaat even veel te gaan begrijpen van de wereld om hen heen als hun ouders of die ouders daarin zelf te evenaren! Marokkaanse kinderen hebben dat niveau al op hun 12e bereikt, om de doodeenvoudige reden dat hun ouders weinig weten van de buitenwereld en dus hun kinderen automatisch meer weten naar mate ze ouder worden omdat zij wel in die buitenwereld opereren. Deze informatievoorsprong op zowel de ouders en de buitenstaanders ( want die weten niet hoe het er thuis aan toe gaat) geeft deze jongeren een machtswapen in handen dat ze gezien hun leeftijd niet zouden mogen hebben. Zij gaan de ouders en de buitenwereld tegen elkaar uit spelen! Beide werelden weten niet hoe daarmee om te gaan of zijn zich daar niet eens bewust van omdat de mediators tussen die werelden meestal die jongeren zijn.
5) Het scareface & Get Rich Or Die Trying syndroom.
Deze jongens weten al op zeer jonge leeftijd dat ze voor een dubbeltje geboren zijn en dat de meeste van hen nooit als een kwartje zullen eindigen wanneer ze gewoon volgens de regels van de burgermaatschappij gaan leven. Dus waarom voor 3 euro bruto gaan vakken vullen bij de AH als je met een vuistslag iemand van ze scooter kan slaan een scooter waarvoor je 2 jaar zou moeten vakken vullen. Waarom ploeteren voor een “grijpstuiver” als je met slim&sluw&kracht het duizendvoudige kunt binnenhalen! Dus gaan deze jongens Tony Montana na spelen echter zoals het meestal met de meeste gangsters gaat loopt dat op het einde altijd verkeerd af. Vaak zie je dan dat de meeste van deze jongens rond hun 24ste zich voegen in de burgermaatschappij en hun dubbeltjes rol waar ze tegen rebelleerden met een zekere opluchting zich daarin berusten omdat ze weten wat het alternatief is een einde in de goot! Echter die jaren tussen hun 12e en 24 ste hebben ze de maatschappij een heleboel last bezorgd en het probleem blijft zich herhalen omdat hun jongere broertjes en neefjes eerst het: Het scareface & Get Rich Or Die Trying syndroom gaan uitproberen voordat zij er na jaren achter komen dat, dat een doodlopende weg is.
6) Straatleven
Wegens grote gezinnen en meestal kleine behuizing zijn deze jongens al van jongs af aan op straat te vinden. En wie de meeste tijd op straat doorbrengt komt algauw in aanraking met de onderwereld van de samenleving en van daar is het een kleine stap om ook zelf tot die onderwereld toe te treden vooral als de verlokking groot zijn en de bovenwereld weinig te bieden heeft. Naast de kleine behuizing zorgen grote gezinnen ook voor het probleem dat de ouders nooit instaat, zijn alle kinderen evenveel aandacht te geven en in de gaten te houden vooral wanneer er grote leeftijd verschillen zijn tussen de kinderen onderling. In Marokko was dat nooit een probleem omdat iedereen mee opvoedde: ooms, tantes, grootouders, aangetrouwde familie etc. Hier in Nederland staan ouders er alleen voor.
7) Wij tegen Zij.
Groepsgevoel, groepsdenken zowel intern gecultiveerd als van buitenaf opgelegd ( media, discriminatie, politiek) zorgt ervoor dat deze jongens zich keren tegen de samenleving en alle regels aan hun laars lappen. Zij worden outcasts uit eigen keuze. Hierdoor wordt in hun ogen hun gedrag legitiem en is niet de samenleving het slachtoffer van hun gedrag maar zijn zij de slachtoffers van een samenleving die hen niet wil!
8) Pubergedrag.
Deze jongens hebben naast bovengenoemde oorzaken voor hun gedrag ook nog te maken met de normale puberale neiging tot het rebbelleren tegen alles en niets. Waar Nederlandse pubers zich beperken tot vandalisme, graffiti, shockerend gedrag naar hun ouders etc gaan deze jongens heel wat verder! Hun rebellie is niet alleen gericht tegen de ouders maar tegen de hele samenleving tegen iedereen
Ondanks bovenstaande gaat het de meerderheid van de Marokkaanse jongens goed en dat is een feit dat al te vaak wordt genegeerd en in wezen alle culturele etc verklaringen voor een groot deel teniet doen.
Wie is Flip? Ik kijk bij het CBS voor de cijfers! Het blijft een feit dat in absolute cijfers de inheemsen voor de meeste verdachten en criminaliteit zorgen. Met andere woorden als men bij de inheemsen het misdaadcijfers met 10 % naar benden brengt dan zal dat effect voor de maatschappij vele malen groter zijn dan als men dat zelfde resultaat bereikt onder Marokkaanse jongens!
Wie beweert dat een discussie hier enige oplossing zal brengen? Ik reageer alleen op jouw reacties om daar mijn kanttekeningen bij te zetten zonder enige de pretentie te hebben daarbij iets op te lossen. Net zo min als bovenstaande “Marokkanenoplossingen” de oplossing zijn!
@cor,
Het is bruin, dun, vloeibaar en stinkt en wordt sinds jaar en dag laf onder een schuilnaam op vele fora geponeerd door lui zoals jij!
Ik vind het erg jammer dat iemand die zich druk maakt over discriminatie van zijn culturele minderheid anderen juist als “jou soort” betitelt. Ik tel maar liefst zeven keer (!) dat je mij meesmuilend in het kamp “jou soort” plaatst. Dat biedt al weinig vertrouwen in welke dialoog dan ook. Dat blijkt ook verder wel uit het vervolg…
Ik vind het een beetje vreemd dat je in de veronderstelling verkeert dat je alleen een dialoog aan kunt gaan met iemand die je door en door kent en die je al helemaal begrijpt. Ik vraag me dan af waar een dialoog dan nog voor nodig is? Jij wilt dus slechts preken voor eigen parochie?
Verder sputter je nog wat verder over “jou soort” en dat je die eigenlijk aan zou moeten vallen maar je gaat nergens inhoudelijk op in.
Geloof me dat ik het serieus meen als ik zeg dat jij geen sieraad bent voor deze site of je culturele gemeenschap en dat je volledig het beeld onderschrijft van de agressieve Marrokkaan die geen enkele toenadering zoekt of toestaat.
Overigens weet ik ook niet waar je het beeld vandaan haalt dat ik iemand als Abdelkarim “aan mijn kant” wil hebben, ik denk niet in die “wij” en “Hullie” patronen zoals jij overduidelijk wel doet, toevallig ben ik het met zijn stuk roerend eens en is hij enkele honderden procenten genuanceerder dan jou verbale agressie.
Jij doet met je reacties deze site en de filosofie erachter meer schade dan goed. Helaas.
Ik ben hier wel uitgepraat.
Toedelokie.
@Mordicant,
Begrijpend lezen is niet je sterkte kant.
Heb ik ergens geschreven dat ik een dialoog wil met jouw soort?
Heb ik ergens geschreven dat je alleen een dialoog kunt aangaan met iemand die je door en door kent?
Waar moet ik inhoudelijk op ingaan? Heb je dan iets geschreven dat enige inhoud heeft?
Dus de Marokkaan die zich in goed Nederlands van zich af kan slaan is ook op eens agressief?
Dit soort ongefundeerde generaliseerden opmerkingen bezigen over mijn afkomst is wat ik bedoel met jouw soort. Jouw soort is niet geïnteresseerd in een dialoog jouw soort is geïnteresseerd in Uncle Toms!
Wel ik ben geen Uncle Tom en ik heb een hekel aan Uncle Toms en al helemaal aan jouw soort!
Uitgepraat? Hebben we gepraat dan? Jij hebt gereaguuuuuuurd en ik heb terug staan reaguuuuuuuuuren op jouw niveau!
Dus je komt hier niet meer? Mooi zo, opgeruimd staat netjes!
Beste mensen,
Luister naar deze preek naar aanleiding van wat er was gebeurd in Almere. De Preek is in Den Haag gegeven. Kijk eerst naar deel 1, 2, en laatste 3
http://www.youtube.com/watch?v=bPoST8W37WI
http://www.youtube.com/watch?v=wY2OVN7S1XY