Op 1 september 1908 werd een eeuw geleden de Hidjaz spoorlijn voltooid. Vanuit Damascus slingerde de spoorlijn zich 1300 kilometer zuidwaarts door een onherbergzame steppe, gebergte en woestijngebied om te eindigen in de oasestad Medina. Het idee voor de spoorlijn was al in 1864 geopperd om de karavaanreis van 40 dagen vol ontberingen en gevaar die bedevaartgangers moesten maken om van Damascus in Medina te geraken terug te brengen tot een veilige treinreis van 1 dag. Veel plannen in de nadagen van het Ottomaanse Rijk werden uitgesteld, maar in tegenstelling tot veel plannen deze niet. In 1900 begon men met de aanleg.
Bekijk hier meer foto’s
Jammer dat er nu weinig van over is…
Gezien het feit dat de spoorlijn primair bedoeld was ter vervoer van de bedevaartgangers, werd ervoor gekozen het geld niet te lenen bij Europese landen of banken of het werk te laten uitvoeren door een Europees bedrijf, zoals gewoonlijk was bij zulke grote infrastructurele werken. Maar het te financieren met uitsluitend geld van moslims en te laten bouwen door moslims. De spoorlijn zou daarom als rechtsvorm en waqf (een onvervreemdbare religieuze stichting zonder winstdoeleinde) worden en niet het bezit van een staat of een private spoorwegmaatschappij.
Door de financiële problemen waarin het Rijk verkeerde, werd getracht een deel van geld voor de spoorlijn middels donaties bijeen te brengen. De Sultan gaf het goede voorbeeld en doneerde een grote som geld vanuit zijn privé-middelen, de staatshoofden van Egypte en Iran doneerden ook voor het goede doel en vele burgers volgende hun voorbeeld. Daarnaast werden alle ambtenaren en soldaten van het Rijk gevraagd een percentage van hun salaris te doneren aan de spoorlijn. Zo werd meer dan een derde van het benodigde bedrag bijeengebracht. Het resterende deel werd door de Ottomaanse staat betaald.
Onder leiding van een Duitse ingenieur werd de spoorlijn door 5.000 soldaten in 8 jaar aangelegd en in 1908 kon men vanuit het Aziatische gedeelte van Istanbul de trein nemen en drie dagen later uitstappen in Medina. De bedoeling was het spoor na Medina door te trekken naar het 400 kilometer zuidelijker gelegen Mekka. Dat plan is nooit uitgevoerd door het uitbreken van de eerste wereldoorlog in 1914.
Gedurende de eerste wereldoorlog werd de spoorlijn herhaaldelijk doelwit van terroristische aanslagen, gepleegd door Thomas Edward Lawrence in samenwerking met Arabische opstandelingen. Als de Arabieren iets goed geleerd hebben van de Britten dan is het terreuraanslagen plegen met explosieven.
Na de eerste wereldoorlog is de spoorlijn grotendeels in onbruik geraakt, behalve de in Jordanië en Syrië gelegen gedeeltes van de spoorlijn. Als men een symbool zou moeten aanduiden voor de politieke verdeeldheid, kortzichtigheid en wanbeleid van Arabische regimes, dan is het wel de onmacht om de Hidjaz spoorlijn nieuw leven in te blazen.
14 Reacties op "100: Hidjaz Spoorlijn"
Ik krijg kotsneigingen bij de woorden Arabische regimes
Zo, volgens mij is het niet al te moeilijk om zo’n project weer eens op te pakken. Maar goed, al die landen zijn ook een stelletje ongeorganiseerd…
Lijkt me wel belangrijk eigenlijk. Voor de mensen die minder geld hebben om toch de bedevaart te kunnen doen…
De Arabieren zijn het er over eens om het nooit eens te zijn.
jongens jongens jongens wat zijn we weer negatief. Bekijk het van de goede kant… euhm…. hmmm…
Tjah, ze zijn idd erg lui denk ik zo :)
Eerlijk is eerlijk, een saaie stuk…
Ben gek op treinreizen, ben ooit nog eens van plan als ik in Syrië ben een stuk met die trein te reizen. Je kunt er mee naar Amman meen ik. Heb ooit een documentaire gezien waar men deze trein nam en het was een prachtige docu.
@mohamed
getuige het aantal reacties heb je gelijk..
Misschien is de vernietiging van dit spoor te vergelijken met de bouw van de Berlijnse muur of de Chinese muur.
De Berlijnse muur is er niet meer en de Chinese muur doet volgens mij ook niet meer waar het voor diende. Wat blijft er over, Pyramiden?
“Als de Arabieren iets goed geleerd hebben van de Britten dan is het terreuraanslagen plegen met explosieven.”
Wat een rare stelling.
Het aanleggen van spoorwegen is een Britse uitvinding. U weet wel, Stephenson, Bent U misschien bekend met de Industriele Revolutie? Het was een tijdgeest in een bepaald deel van de wereld op een bepaald moment. Niemand van ons nu was daarbij, dus niemand kan iets claimemn of verwijten. Volgens Karl Marx kan je zeggen, dat de stoommachine de mens heeft uitgevonden en niet omgekeerd. Denk daar eens over na. Dat zou een hoop ellende in de de wij-jullie discussie besparen. Het enige waar de mensen nu gezamenlijk knap in zijn, is de wereld te slopen.
Lawrence is een held die zich door de Britten liet misbruiken en de ottomanen waren de onderdrukkers, tenminste als ik de hollywood film “Lawrence of Arabia” moet geloven. De film heeft veel oscars gewonnen. Lawrence heeft het arabisch nationalisme uitgevonden of op z’n minst gestimuleerd door de arabieren onafhankelijkheid te beloven als ze meevochten tegen de ottomanen. Lawrence beloofde hen vrijheid. Nadat de ottomanen werden verslagen bleken het loze beloftes en werden de arabieren gekoloniseerd door de engelsen en fransen. De geschiedenis herhaalt zich nu voor onze ogen…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terracottaleger
Pyramide’s in China??
Zie hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_witte_piramide
Waar een artikel over de vernietiging van een spoorlijn tussen Egypte en het huidige Saudie Arabie wel niet naartoe kan leiden.
Het is een gevoelig onderwerp, doordat privacy en/of big brother sentimenten hierbij snel de kop op steken. Dit gaat mijns inziens op voor zowel de Berlijnse muur, de Chinese muur (6000 km?) en de 1300 km lange spoorlijn vanuit/naar de Hijaz.
Ik heb zojuist een geschiedenisboek aangeschaft, wat ik graag met de lezer wil delen. Het gaat hier om een “kort” fragment van zo’n 240 pagina’s dat vanuit een veel groter boek in het “Chinees”, naar het Engels is vertaald en de geschiedenis van China sinds zo’n 2600 vC. beslaat. Dit groter boek staat bekend als de [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Shiji]Shiji[/url] en is voor zover ik weet niet volledig vertaald.
Het boek is hier te vinden:
http://www.studieboeken.nl/Boek.aspx?ID=9780231081696
Wa salam
Voor de precisie en om misverstanden te voorkomen, valt onder het begrip en de naam Hijaz, de gebieden; Mekka, Medina en al-Yamamah, zoals ik uit een audio-opname van Aboe Moeawiya Mesud (student uit Riyadh) begrepen heb.
Wallahu a’lem
Wa salam