Wat is de kleine klap (60 kantjes tellend drukwerk) toch keihard aangekomen in het gezicht van het islamitische onderwijs in Nederland. Ik hoef niet te benadrukken dat er veel verschil bestaat in de kwaliteit van islamitische scholen. Er zijn zeer goede scholen, maar ook slechte. Het laatstgenoemde hebben we te veel van. Sjoemelpraktijken, (zeer) magere kwaliteit van het onderwijs en wanbestuur. Het zijn zomaar wat punten die staan vermeld in het rapport van de Inspectie van het Onderwijs over de bestuurlijke praktijken in het islamitische onderwijs. Ik heb er maar één woord voor: schandalig!
Deze problemen blijken al jaren te spelen. Ik ben blij dat er een onderzoek is verricht, want meten is toch weten. Zo zijn we o.a. te weten gekomen dat de leerlingen, als we gaan vergelijken met reguliere scholieren, een bijna niet in te halen achterstand opgelopen hebben. Een generatie aan kinderen is hierdoor in weze verwaarloosd. Dat de leerlingen uiteindelijk de dupe zijn van deze malafide praktijken is triest. Waren de basisscholen niet voor hun opgericht?
In het kader van ‘redden wat er nog te redden valt’ en ‘kwaliteit gaat voor’ zeg ik: weg met de wankelende besturen en plaats maken voor anderen. En wil dat niet werken, dan graag een groot slot op de deur. Geen opvolgers te vinden? Call me voor tips.
Want laten we eerlijk zijn: liever een handjevol islamitische basisscholen om trots op te zijn, dan tientallen om van te huilen.
57 Reacties op "Hoe lang nog?"
helemaal mee eens!
Goed stuk!
Mvg
Niets tegen in te brengen, ik denk een heel goed standpunt!
Zeer zeker waar!
Het lijkt wel of op de meeste islamitische scholen een bestuur zit die alles doet behalve de oorspronkelijke doel/misie van een islamitische school. ZWARE SCHANDE!!!!
Ongelovelijk, dat zulke mensen gedurende zoveel jaren capabel worden geschat. Maar ook de mensen die wekzaam zijn op deze scholen hebben hun verantwoordelijkheden verloochend!!
Ze hadden aan de bel moeten trekken. Want vaak is er meer aan de hand dan deze malafide bestuurspraktijken!
Uiteraard heb je als ouder hier ook een verantwoordelijkheid, om na te gaan of alles volgens de regels gaat. En je betrokkenheid tonen door op ouderavonden te informeren naar de gang van zaken, of bijv. in de ouderraad en/of medezeggenschapsraad zitten etc.
Als ouder draag je (gedeeltelijk) ook de verantwoordelijkheid om er op toe te zien dat het goed geregeld is op school, dat is je goedrecht, En je plicht!!Verder maak je als ouder de keuze om je kind op zo een school te plaatsen, natuurlijk is het zo dat sommige ouders ook zwaar verrast zullen zijn als ze horen van hoe het op hun school loopt maar net als de werknemers binnen de school hebben ouders hier ook een steek laten vallen.
Een gedeelte van deze generatie kinderen zijn de zwaar gedupeerde slachtoffers.
De basis die gelegdt had moeten zijn, hebben deze kinderen niet meegekregen en de rest van hun leven, zal het hun heel veel moeite kosten om een inhaalslag te realiseren ten opzichte van de autochtone en allochtone kinderen die niet op een”slechte” islamitische school hebben gezeten.
Namens deze kinderen wil ik de betrokken bestuursleden en anderen die er mee te maken hebben bedanken, voor het verzieken van de toekomst van deze slachtoffers.
Het is bijna onmogelijk om als kind de opgelopen achterstand te verbeteren.
Ik ben het zeer zeker eens met de schrijver van deze topic. Liever een paar hele goeie scholen waar we trots op kunnen zijn en de rest van de scholen die er “malafide” bestuurlijke praktijken op na houden sluiten!!
En niet alleen de school maar ook het bestuur achter slot en grendel!!!!
Het enige dat ik constateer is dat dhr. Mirza vooral de hijgerige mediaberichtgeving gevolgd heeft en het rapport niet fatsoenlijk bestudeerd heeft.
Het rapport geeft bij nauwkeurige lezing een veel genuanceerder beeld.
Moslims die de waan van de dag volgen, hmmm…
@ 5 Munir:
Ow, misschien heb je wel gelijk… Kun je misschien vertellen waar de rest van de wereld in het duister tast..?
Welke bladzijde moeten wij herlezen om op gelijke golflengte met jou te komen..?
[b]*Modbreak[/b]
Fatsoenlijk feedback geven blijft moeilijk he?
Munir
lees hoofdstuk 7,1
en verder de rapportage over Heerlen
-nepotisme
-zelfverrijking
-dictatoriaal gedrag
en dat over een groot percentage van deze scholen.
Hoezo het rapport genuanceerder
Wie zijn de slachtoffers??
Jammer dat er weer zo snel wordt geoordeeld door verstandige mensen en er vooral gevoel voor complexiteit/nuance weg is. Over 2 weken is deze ballon ook al weer een ‘vergissing’ gebleken zoals dat was bij het ’terughalen van Imams’ waar helaas zelfs molsims met ingezonden stukken op de golven van verontwaardiging mee deden :(
Miriyam
PS. Moderators, erg bedankt voor de medewerking en verwijdering v/d smaad en slaster campagnes eerder, ik waardeer dat
Dus, hier de NRC van gister, geeft wat beter inzicht.
Veroordeeld tot de onderkant?;
Islamitische scholen frauderen veel en zijn vaak zwak tot zeer zwak
BYLINE: Derk Walters; Japke-d. Bouma
Het ministerie van Onderwijs wil hard ingrijpen op islamitische scholen.
FULL TEXT
Slechte bestuurders van islamitische scholen kunnen zich zorgen gaan maken.
Nog voor de Kerst sturen de staatssecretarissen Dijksma (Onderwijs, PvdA) en Van Bijsterveldt (Onderwijs, CDA) een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer om ‘sneller en effectiever’ te kunnen ingrijpen tegen zwakke scholen en ‘ernstige bestuurlijke onregelmatigheden’.
Dit wetsvoorstel lijkt speciaal geschreven voor islamitische scholen. Gisteren bleek uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs dat 86 procent van de 43 islamitische scholen in Nederland fraudeert met overheidsgeld. Bovendien is bijna de helft volgens de Inspectie ‘zwak’ of ‘zeer zwak’. Er is dus wat aan de hand.
Al in 1999 concludeerde de Inspectie dat op deze scholen het personeelsverloop en het ziekteverzuim hoger zijn dan gemiddeld. Drie jaar later kondigde de Inspectie aan de godsdienstlessen op de scholen te gaan controleren, nadat er aanwijzingen waren gekomen van fundamentalistische invloeden. Een aantal incidenten op individuele scholen daarna – fraude, bestuurlijke misstanden, zwak onderwijs – was de aanleiding voor het inspectierapport van gisteren. Het ministerie gaat nu geld terugvorderen van de islamitische scholen en hen onder verscherpt toezicht plaatsen.
Spierballentaal van het ministerie, vindt onderwijssocioloog Paul Jungbluth van de Universiteit van Maastricht. Het zal weinig helpen om het islamitisch onderwijs beter te maken, denkt hij.
Dat komt doordat marktwerking in het Nederlandse onderwijs slecht uitpakt voor de onderkant van de samenleving. Kinderen uit de betere milieus komen op de beste scholen terecht. Voor ‘de onderkant’ resten de slechte scholen. En dat zijn de islamitische, zegt Jungbluth.
Ze zijn bijvoorbeeld slecht doordat de ouders van de kinderen die erop zitten, amper kritisch zijn over schoolbesturen. Die ouders zijn vaak laag opgeleid en kiezen de school om godsdienstige overwegingen, niet om de kwaliteit. ,,Geen enkele andere zuil heeft zo’n homogeen kansarme achterban”, zegt Jungbluth. De islamitische klasse die het maatschappelijk beter krijgt, vlucht naar witte scholen, in plaats de islamitische beter te maken, aldus Jungbluth. Maar zelfs áls de islamitische elites hun eigen zuil wèl zouden willen helpen, dan zou hun dat – gegeven het Nederlandse allochtonendebat – maatschappelijk op veel kritiek komen te staan.
Onderwijskundige Zeki Arslan van multicultureel insituut Forum zegt dat de problemen die in het hele onderwijs spelen, de islamitische scholen extra hard treffen. Het vermogen om goede leerkrachten vast te houden in tijden van docententekorten, bijvoorbeeld. Het behouden van goede bestuurders.
Islamitische scholenbesturen vinden daarbij ook nog onvoldoende hulp om de problemen te kunnen tackelen, of willen of durven daar niet om te vragen, zegt Arslan. ,,Maar gemeenten hebben ook hun verantwoordelijkheid. ‘Normale’ scholen zouden islamitische meer moeten helpen, en meer kennis en ervaring moeten uitwisselen.” Dat laatste wil het ministerie ook bewerkstelligen.
Yassin Hartog, oud-voorzitter van de Islamitische Scholen Besturen Organisatie (ISBO) en nu voorzitter van schoolbestuur SIPOR, vindt het niet helemaal eerlijk dat het rapport islamitische scholen vergelijkt met ‘reguliere’ scholen. Eigenlijk zouden ze vergeleken moeten worden met zwarte scholen. En dan doen ze het nog niet eens zo slecht.
Natuurlijk moet er ,,keihard” worden opgetreden tegen bestuurders die in de kas graaien, vindt Hartog. Maar niet alle misstanden op islamitische scholen zijn met kwade bedoelingen gebeurd, denkt hij.
Neem de Amsterdamse basisschool As Siddieq. Die school had het leerlingenvervoer ondergebracht in het reguliere budget. Het ministerie gaf toestemming, maar trok die later weer in. Chris van der Neut Kolfschoten van As Siddieq: ,,Toen hebben we het alsnog geregeld. Deze kwestie is al lang opgelost.”
Hartogs oude werkgever, de landelijke islamitische scholenkoepel ISBO, zegt in een persbericht dat wel meer zaken uit het rapport van de Inspectie ‘achterhaald en niet meer relevant’ zijn. Het rapport zou ‘insinuaties’ bevatten, die de media weer voeden om ‘aantijgingen’ te maken tegen het islamitisch onderwijs.
Rest de vraag: wat nu?
Het ministerie zou islamitische schoolbesturen moeten helpen verbeteren, in plaats van hen te straffen, zegt onderwijssocioloog Jungbluth. Dat is overigens wel geprobeerd, zegt hij, maar het is mislukt. ,,Eigenlijk zou je de elites uit de herkomstlanden moeten invliegen om hèn het islamitisch onderwijs beter te laten maken.” Jungbluth ziet het somber in.
Scholenbestuurder Hartog ziet wel hoop. Hij roept jonge bestuurders van islamitische afkomst op zich te melden voor een functie in een scholenbestuur. Volgens Hartog komen er ook steeds meer jonge docenten van islamitische afkomst van de pabo’s. ,,Zij zullen straks heel goed kunnen inspelen op achterstandsleerlingen.”
Maar de scholen moeten zelf natuurlijk ook aan de slag, zegt hij. ,,Hoewel er veel in hun voordeel kan worden aangevoerd, kun je natuurlijk niet blijven verwijzen naar groeistuipen en naïviteit.”
Nou Faisal, wel wat kort door de bocht. Ik heb het hele rapport nog niet gelezen, maar als je naar de tabel achterin kijk, dan valt op dat het bij onderwijskwaliteit om 4 slechte van 20 onderzochte scholen gaat, bij medezeggenschap bij 5 van de 20 scholen echt iets aan de hand is en bij aanstellingen op 7 van de 20 scholen (ervan uitgaande dat wanneer een enkele keer een onregelmatigheid wordt geconstateerd, zoals de aanduiding met 1 weergeeft, er niet structureel wat aan de hand is). Over de kolom bekostiging kan niet veel gezegd worden, omdat het daar gaat om bestedingen die MOGELIJK niet conform zijn, dat moet dus nader onderzocht worden. Verder moeten we er toch rekening mee houden dat er niet overal sprake is van opzet, maar dat het vaak gaat om groot idealisme van onbekwame mensen die moeten roeien met de riemen die ze hebben. Gedreven bestuursleden met voldoende capaciteit zijn moeilijk te vinden, daar ligt duidelijk een taak voor de generatie moslims die nu studeert of net van de universiteit komt, maar die zijn natuurlijk voorlopig met hun carrière bezig. Het zelfde soort problemen zie je bij ook bij een aantal protestants-christelijke scholen, waar het minder vaak naar buiten komt, en bij andere vormen van idealistisch onderwijs. Ik denk dat het onderzoek daar te weinig rekening mee houdt. Het is in hoge mate een politiek gestuurd onderzoek.
De Ib in mijn woonplaats is 1 van die scholen die negatief het nieuws heeft gehaald mbt fraude. Het bestuur heeft onder elkaar geregeld dat er ‘een nieuw’ bestuur werd geinstalleerd. In principe zijn deze gewoon marionetten van het 1ste bestuur en capabel zijn ze allebei blijkbaar niet. Er zijn hier wel mensne die het beter kunnen, maar je komt er met geen speld tussen. En waarschijnlijk is dat in de andere steden ook zo. Heeft iemand tips hoe je dit aan moet pakken?
Beste Luitjes,
Met Islamitische basisscholen gaat het in grote lijnen zo:
Een aantal mensen komt op het idee op een Islamitische basisschool op te richten, ze krijgen een groot aantal ouders mee. Ze doen een aanvraag en deze wordt soms gehonoreerd.
De meeste van deze mensen weten van toeten nog blazen. In plaats van copy & past toe te passen en het systeem van de plaatselijke openbare school of bijzondere school over te nemen, vanuit de begroting een gekwalificeerde directeur aan te stellen en enige niet Islamitische bestuurders met bestuurservaring in het bestuur op te nemen die het reilen en zeilen van de school op poten zetten wil men alles liever zelf doen.
Wat gebeurd er dus: het wordt organisatorisch, onderwijskundig en financieel een rommeltje.
Dan komt de volgende fase.
De meeste scholen lukt het desondanks met vallen en opstaan, hard werken, enthousiasme van ouders, leerkrachten een redelijke school op poten te zetten.
De rest blijft aanrommelen.
Bij sommige scholen die blijven aanrommelen, dienen zich op een gegeven moment lieden aan die pretenderen enige kennis van zaken te hebben ( Lees: In het land der blinden is éénoog koning, ze zijn het Nederlands in woord en geschrift meester en hebben een vlotte babbel). Deze lui nemen de boel over, werken er iedereen uit die hen dwarst kan zitten en zo begint het nepotisme en de malversaties.
Dat is kort samengevat hoe het zit met de Islamitische scholen in Nederland.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Niet alleen meten is weten. Er zijn ook andere wegen om iets te weten te komen.
Wat is er malafide? De kwaliteit van het onderwijs is niet slecht vanwege ‘malafide praktijken’.
Neem een voorbeeld aan de christelijke scholen. Wel het ‘onze vader’ bidden, maar ook het onderwijs is van goede kwaliteit. Ik herinner me dat ook van de katholieke school die ik een jaar heb bezocht. Goed onderwijs. Is er een reden waarom moslims kennelijk geen goed onderwijs kunnen verzorgen? En als dat zo is, waarom niet alle moslimkinderen naar een christelijke of katholieke school? Ze zijn welkom, is mijn ervaring. Waarom geen school op islamitische grondslag die hetzelfde presteert als andere scholen? Waarom lukt dat niet? Wat is het verschil?
wereldburger, gelegdt = gelegd. Een inhaalslag voor wie wil is mogelijk. Er zijn meerdere doe-het-zelf cursussen Nederlands. Voor wie internet heeft ligt de wereld zowat open.
Mohammed, Wat gebeurd er dus = Wat gebeurt er dus. Waarom weten moslims van toeten noch blazen? Niet lang genoeg op een protestantse of katholieke school gezeten?
Laat ik eerlijk zijn: wij moslims zijn er nog niet aan toe eigen scholen te hebben. Ik generaliseer bewust. We weten niet eens hoe we het bedrijfje ‘gezin’ moeten managen, laat staan dat we een vrij complex geheel als een school kunnen besturen. Eigen scholen moeten we verdienen, en helaas doen we dat niet op dit moment. Laten we dus bij het begin beginnen, en geen emancipatiestappen overslaan. Onze prioriteit moet nu liggen bij het ons zelf onmisbaar maken voor deze sameleving. Laten we sterk vertegenwoordigd zijn in de politiek, het bedrijfsleven, etc. De rest komt van zelf. Islamistische scholen moeten juist het gevolg zijn van emancipatie, en niet een middel voor emancipatie.
@ 10 Hendrik Jan:
Een mooi verhaal, over idealisme van goedbedoelende onbekwamen.
Voor mij staat onder de streep dat deze idealisten gemeenschapsgeld hebben gebruikt voor hun droom. 1 Bestuur had 22 busjes in beheer… Ik vind dat hier onbekwaamheid idealisme ovetreft.
Ik denk dat het rapport heel voorzichtig met woorden is geweest. Maar, hoe voorzichtig of onvoorzichtig de woorden ook gekozen zijn, de gemeenschap moet toch betalen.
Hendrik Jan, vind jij dat voor de idealisten gevolg moet zijn van hun financiele en organisatorische aanpak..?
Het rapport gaat over bestuurlijke praktijken, niet over het onderwijs zelf. Wanneer leren moslims eens onderscheid te maken? De wereld bestaat niet alleen uit leiders die alles weten en te vertellen hebben en stomme moslims en anderen die zich moeten schikken ;-)
Informatie over de kwaliteit van het onderwijs vind je hier:
http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/Algemeen/zoeken/Zoek_op_scholen
Er zijn overigens ook slechte niet-islamitische schoen ;-)
Wanneer leren moslims eens onderscheid te maken tussen verschillende zaken, zoals enerzijds Staat, anderzijds religie, enerzijds wet, anderzijds gelijkheid, enzovoort?
Binnen het islamitisch onderwijs worden familieleden al of niet voor de school werkend aangesteld en betaald. Buiten het islamitisch onderwijs niet, volgens de steekproef.
Vreemde uitgaven door islamitische scholen worden volgens de steekproef niet door andere scholen gedaan. Ik ben benieuwd of Marokko ook kosten van islamitische scholen in Nederland betaald (sorry, betaalt). Dat staat niet in het rapport.
Medezeggenschap op islamitische scholen is onvoldoende. Het zou Mohammed behagen ;-) voorzover ik uit de koran kan opmaken.
Jan
@ 14 mohamed2:
Ik vind je deemoed verhelderend, maar het staat boven alle twijfel dat er heel competente moslims zijn die gemakkelijk een school kunnen runnen.
Ik denk dat het best samen kan gaan, zolang er maar competente moslims managen, die de regels kennen en toepassen.
Je bent de eerste moslim die ik zie op de site die zoveel reflectievermogen laat zien.
Hulde!
Hulde!
HULDE!!!
@ 10 miriyam:
“PS. Moderators, erg bedankt voor de medewerking en verwijdering v/d smaad en slaster campagnes eerder, ik waardeer dat”
Bedank je voor censuur?!?! Als je alleem maar wilt horen wat je wilt horen en zien wat je wilt zien, dan moet je niet op internet gaan.
Ben je niet in staat posts van anderen te relativeren en moet iemand je beschermen tegen meningen die buiten jouw kadertjes vallen..? Tja, het in een kader plaatsen van andermans visie is niet elke niet-westerse allochtoon gegeven.
@Jan,
Lees de Koran dan maar opnieuw. Er is zelfs een heel hoofdstuk genaamd shoera, wat ‘het overleg’ betekent.
Beste Naas,
Het probleem met zo’n bestuur is heel simpel op te lossen mits je een groot deel van de ouders achter je kunt krijgen. Een basisschool heeft alleen bestaansrecht bij een aantal leerlingen wanneer het aantal leerlingen onder de wettelijke grens komt wordt de school opgeheven. Wanneer genoeg ouders dreigen hun kinderen weg te halen komend schooljaar en daarmee het leerlingenbestand onder die grens dreigt te dalen komt het bestaan van de school in gevaar en daarmee ook het bestaansrecht van het zittende bestuur. Of zij weg of de school weg! Liever geen Islamitische school met een nepotisme en malversatie bedrijvend bestuur dan wel. Dus dreig de stekker er uit te trekken en als dat geen verandering van bestuur teweeg brengt dan moet je dat daadwerkelijk doen.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste Mohammed2,
Met zeven van de schoolbesturen ( 60 % van de scholen ), de meerderheid dus is niets aan de hand.
Eerst goed het rapport lezen en dan pas conclusies trekken!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste Jan,
Heb je gemerkt dat haast niemand meer reageert op jou nonsens? Je kunt hier tot Sint Juttemis jouw mantra over de Koran blijven posten maar je verandert er geen ene jota mee in het denken van moslims hier op deze website en in de rest van Nederland.
Wij moslims geloven dat de Koran van kaft tot kaft Gods woord is ( wie dat niet gelooft is geen moslim meer) en wij zullen geen komma of punt veranderen aan de Koran.
Zoals ik al eerder schreef de karavaan is al lang vertrokken ( 1375 jaar geleden) en hem nablaffen heeft geen enkele nut behalve misschien om jouw frustraties over dat feit hier therapeutisch van je af te schrijven.
Op deze wereld is 1 op 5 mensen een moslim en dat zal niet veranderen doordat jij hier je nonsens komt posten. In Nederland is 1 op 20 mensen een moslim in het jaar 2050 zal dat 1 op de 10 zijn. De absolute meerderheid van die moslims zal in 2050 nog steeds geloven dat de Koran van kaft tot kaft Gods woord is en daar geen komma of punt in willen veranderen. Dat lijkt mij voor jou geen leuk vooruitzicht.
Op 9 april 2009 is het precies 400 jaar geleden dat Philip III per decreet alle moslims ( 4 % van de bevolking) uit Spanje liet deporteren. Nu waren die moslims al decennia geleden (gedwongen) bekeerd tot het katholicisme, gedoopt, droegen namen als Juan, Maria, Filipe ( Arabische namen waren verboden) etc spraken geen Arabische ( was verboden) meer, lazen geen Arabisch meer ( het was verboden om Arabische boeken te bezitten en al helemaal geen Koran ), aten varkensvlees (was verplicht om aan te tonen dat je christen was), waren onbesneden ( was verboden en ook een manier om aan te tonen dat je christen was) en gingen meerdere malen per week naar de Kerk en betaalden trouw hun belastingen.
Deze moriscos zoals ze werden genoemd waren hardwerkende lui ( voornamelijk in de landbouw en nijverheid) en al gauw werden ze een welvarende minderheid. Een minderheid die qua bevolkingsaantal daardoor ook groeiende was. Dit gaf scheve ogen en zorgen voor de toekomst bij de heersende elite. Stel je eens voor dat die lui eens de hele economie zouden beheersen en dan weer terug zouden keren tot het geloof van hun voorvaderen.
Omdat te voorkomen besloot men het probleem eens en vooral op te lossen: DEPORTATIE.
Tussen 1609 ”“ 1614 werden alle moriscos gedeporteerd.
Dus beste Jan het enige middel om er voor te zorgen dat de Koran in dit land bij het oud papier weggezet kan worden is door alle moslim te deporteren en vergeet ook de Uncle Tom’s niet die afgeven op hun eigen religie. De Spanjaarden namen geen enkel risico zelfs mensen die elke dag de kerk bezochten en al 5 generaties katholiek waren werden gedeporteerd.
Dus er is werk aan de winkel beste Jan. Richt een partij op of sluit je bij een partij aan die geen moslims meer in dit land wil hebben. Hier je frustraties komen spuien over de Koran heeft geen enkel nut. Over 40 jaar is 10 % van de bevolking moslim en zal er geen geleding van de maatschappij of beroepsgroep meer zijn waar in de moslims geen deelname zullen hebben.
Anno 2008 zijn er twee soorten moslims die in de schijnwerpers staan: Zij die denken dat ze in Saudi Arabië wonen en van de meerderheid eisen dat ze zich zo gedragen als zij en alles verwerpen wat des Nederlands is en de Uncle Tom’s die van de meerderheid eisen dat ze de heersende mores net als zij zonder mitsen en maren accepteren en alles verwerpen wat zij meegekregen hebben van hun religie en dat niet past in de heersende mores.
De meerderheid echter is verknocht aan haar religie en de manier waarop ze die praktiseert een heeft geen boodschap aan wat één van die twee partijen verkondigt.
Terwijl de media, de politiek en Jan en alleman als gebiologeerd staren naar de schreeuwende vertegenwoordigers van marginale stromingen binnen de moslimgemeenschap en partij trekken voor de Uncle Tom’s en die zelfs aanmoedigen werkt de meerderheid gestaagd aan de verbetering van de eigen positie.
Wat ga je doen Jan als in 2050 15 kamerleden moslim zijn er 5 een hoofddoek dragen? Wat ga je doen Jan als in 2050 er 2500 politieagenten rondlopen met een hoofddoek? Wat ga je doen Jan als 1 op de 10 vrouwelijke artsen, chirurgen, verpleegsters, bejaardenverzorgsters een hoofddoek draagt? Wat ga je doen Jan als 1 op 10 van de vrouwelijke ambtenaren een hoofddoek draagt? Wat ga je doen Jan als in 2050 de burgermeester van Amsterdam een vrouw met een hoofddoek is?
Dan is het te laat Jan! Dat bereiken daar is die meerderheid onbewust mee bezig langzaam maar gestaagd. En niet alleen hier in Nederland maar in alle landen ter wereld waar moslims een minderheid zijn. De enige plekken op deze aardbol waar dat niet zal gebeuren zijn Groenland en Antarctica. Zelfs in Reykjavik staat sinds 2002 een moskee.
De toekomst zal steeds GROENER worden ook in Nederland beste Jan. Wat ga je daar aandoen? Met wat berichtjes achterlaten op WBH zul je dat niet voorkomen!
De enige remedie is: DEPORTATIE.
Dus beste Jan er is werk aan de winkel! Wilders heeft al een aanzet gegeven maar de beste man heeft maar beperkte intellectuele capaciteiten om maar te zwijgen over zijn gebrek aan charisma en politieke flaters. Helaas voor rechts zitten de brains voornamelijk bij links.
Dus beste Jan hoe ga je voorkomen dat het scenario dat ik je geschetst heb zal uitkomen?
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste Jan,
Dit was ik nog eventjes vergeten:
Anno 2008 wonen er weer meer moslims in Spanje dan er in 1609 ”“ 1614 werden gedeporteerd.
Misschien is deportatie toch niet de remedie want moslims zullen zich altijd blijven settelen in landen waar de Islam niet aanwezig zelfs in landen waaruit ze 400 jaar geleden onvrijwillig vertrokken zijn.
De enige remedie is eigenlijk een Endlösung. Maar dat is haast onmogelijk want de moslims zijn met iets teveel mensen op deze aardbol omdat praktisch mogelijk te maken en zullen zich niet als lammeren naar de slachtbank laten leiden maar hard terugslaan.
De tijd dat men ongestraft Arabische en Islamitische steden kan bombarderen terwijl de eigen steden daar niet onder te lijden hebben nadert zijn einde ( Wet van de remmende voorsprong).
Hoe hard men het ook probeert tegen te houden het staat als een paal boven water dat in 2050 een groot aantal Islamitische landen de beschikking zal hebben over ICBM’s en kernwapens.
Dus een poging tot Endlösung van moslims zal leiden tot een nucleaire Holocaust tenzij men er nu mee begint.
Maar zoals wij weten het Westerse incasseringsvermogen voor bodybags is gering (kwestie van demografie) en de pecunia’s ( kwestie van economie) voor zo’n project zijn er gewoon niet.
Conclusie: men moet leren leven met het feit dat tot het eind der tijden 1 op de 5 mensen op deze aardbol moslim is en de Koran als leidraad heeft en proberen in vrede met hen te leven.
Nu kan jij bovenstaande conclusie negeren Jan en hier als een virtuele Don Quichot tegen de Koran ten strijde te trekken maar het enige dat je daarmee bereikt is dat de meeste moslims die deze site bezoeken zich het volgende Koranvers ter harte zullen nemen:
واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
wa-itha khatabahumu aljahiloona qaloo salaman
and if the ignorant conversed with them ,they said: peace
En jouw verder negeren. Want de karavaan is al 1375 vertrokken! En er is niets wat jij of die andere 5 miljard niet-moslims kunnen doen om die karavaan terug te doen keren naar het vertrekpunt!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
@ 22 Mohammed:
Kennelijk is de cyclustijd voor moslimdeportatie ongeveer 400 jaar.
Ik ben niet tegen alle moslims, ik voel afschuw voor de islam. Ik zou het geweldig vinden als alle moslims op een paar 100.000 na europa zouden worden uitgezet.
En misschien moet het dan in het jaar 2400 weer. Europa zou de deur voor de islam op slot moeten doen en zich ook niet meer moeten bemoeien met ilamitische landen. Wij gaan niet samen. Beter in vrede langs elkaar heen leven dan dit.
heb respect voor je stukje
@Naas (#19),
ik heb de koran vier keer gelezen, Naas. Ik heb hem in verschillende vertalingen in het Nederlands. Eén daarvan is van The Oriental & Religious Publishing Corporation LTD,
Rabwah, Pakistan, 1953.
42. De Consultatie (Asj-Sjoera).
Niet ”˜het overleg’ maar ”˜de consultatie’. Dat is iets anders. Leemhuis vertaalt het als ”˜het beraad’ en Kramers als ”˜de beraadslaging’. Ook dat is iets anders dan ”˜het overleg’.
Het is geen ”˜heel hoofdstuk’ in de zin van ”˜groot hoofdstuk’. En je kunt het niet los zien van de rest van de koran. Dat blijkt ook uit de inhoud.
Inhoud van ”˜de consultatie’:
Om te beginnen de incorporatie van niet-moslims; weliswaar ”˜gij zijt geen voogd over hen’, maar zij vallen wel onder Allah. Dan de waarschuwing dat een deel van de mensen in het laaiend vuur zal verdwijnen op de dag der verzameling. De onrechtvaardigen! Niet-moslims. Vervolgens de visie dat de wereld uitsluitend voor de islam zal zijn. Allah laat de anderen wel toe, maar uitsluitend uit barmhartigheid en als zij zich niet gedragen, zullen ze geen beschermer of helper hebben.
Kortom, geen andere mededeling dan elders in de koran.
Als men zich maar houdt aan de koran die de correctie is op de bijbel die de correctie is op het door Allah aan Abraham gegeven woord, dán is het goed. Feitelijk is het wie Mohammed ‘die niet krankzinnig is’ maar gehoorzaamt. [b]Toorn en strenge straf voor wie daarover wil discussiëren.[/b] De vertaling ”˜de consultatie’ is dus juist. Er is geen sprake van ”˜het overleg’ (wat discussie veronderstelt). Waar heb je de vertaling ”˜het overleg’ gevonden?
Ook voor wie na het aanvaarden van de islam wil ”˜overleggen’: toorn en strenge straf.
En zo gaat het nog even door, in ‘de consultatie’.
Jan
@Mohammed (#22),
ik ben moslim. Ik behoor tot de karavaan die verder is getrokken.
Je begrijpt zelf toch ook wel dat de wereld niet is blijven stilstaan op het moment dat Mohammed van zich af heeft gesteld, dat hij en de metgezellen niet krankzinnig zijn?
Hoeveel mensen moslim zijn en ”˜geloven dat de koran van kaft tot kaft het woord van Allah is’ doet er niet toe, Mohammed. Het is geen argument.
Mohammed, er is geen sprake van dat ik geen moslims in deze wereld zou willen hebben. Hoe kom je erbij? Ik zou willen dat moslims begrijpen dat ze zich moeten ontwikkelen.
Ik vind overigens dat Bos zich al behoorlijk islamitisch begint te gedragen. Als een despoot. Het zou me niets verbazen als de moslims in Nederland, althans degenen die met jou geloven dat de koran van kaft tot kaft het woord van Allah is, beginnen te buigen naar het westen (Den Haag), naar Bos en het torentje van Balkenende.
Ik doe niets in 2050, dan lig ik namelijk onder de groene zoden. Te laat is het dan overigens niet. Het blijft altijd mogelijk voor moslims en moslima’s om zich te ontwikkelen en zich los te maken van de krankzinnigheid van Mohammed, richting sociale rechtvaardigheid, gelijkheid, vrijheid, rule of law. Dat zal ook zeker gebeuren. Ook Mohammed was voor sociale rechtvaardigheid, maar hij heeft dat niet kunnen uitwerken zoals moslims en moslima’s dat nu en in de toekomst (als ik onder de groene zoden lig) zullen kunnen doen.
Je bent verschrikkelijk conservatief, Mohammed.
Houd toch op over deportatie. Richt je op de toekomst, op de ontwikkeling. We moeten met zijn allen samenleven, op de hele wereld. Dat heeft Mohammed ook voorzien. Welke bijdrage lever jij, mijn beste Mohammed? Behalve het enge geloven en volgen van de koran ”˜van kaft tot kaft’? Wat doe jij concreet voor de vreedzame ontwikkeling van de wereld?
Jan
Mohammed,
nog even je bijdrage gelezen.
Ik vind hem behoorlijk aggressief. Je schrijft nog net niet dat je mij en de andere volgens jou ongelovigen zult verbranden, want als jullie het niet doen doet Allah het wel.
Mohammed, wat vind je zelf van je houding en inzet? Wil je werkelijk Europa islamiseren?
Hoe verhoudt zich dat tot je werk (je hebt ooit geschreven dat je een soort terroristen-watcher bent, hoe zit dat)? Ben je feitelijk bezig met de jihad van Mohammed Boubkari?
Jan
Misschien kunnen we het verder weer over het islamitisch onderwijs hebben. Voor democratie, de koran en deportaties zijn andere onderwerpen geschikter.
#15: Wat er misgaat kan niet worden goedgekeurd en moet worden aangepakt (las net dat Dijksma aangifte heeft gedaan van verduistering tegen een schoolbestuur in Heerlen). Maar je zou ook wel eens waardering willen lezen voor wat er wel goed gaat. Nu wordt het hele islamitische onderwijs weer met grote krantenkoppen in het verdomhoekje geplaatst.
#13: Ik weet niet hoe het christelijk en katholiek onderwijs is begonnen, maar het heeft geen zin om appels met peren te vergelijken. Het pc en kath. onderwijs heeft ruim honderd jaar ervaring en de meeste hebben een goede naam waardoor leraren er graag werken. Moslimscholen staan nog in de kinderschoenen en krijgen of onervaren moslimleraren, of leraren die elders worden afgewezen. Verder hebben moslims de neiging om in eigen kring te blijven zoeken naar bestuurders. Dat zouden ze eens moeten loslaten, hopelijk leren ze van dit rapport. wat dat betreft is het goed dat er zo’n onderzoek gedaan wordt, alleen de toon stoort me weer (maar dat mogen we van Wouter niet meer zeggen…)
@ Jan
“Mohammed,
nog even je bijdrage gelezen.
Ik vind hem behoorlijk aggressief”
Wat ben jij een zielig mannetje!
Net het stukje gelezen van Faisal Mirza
over school-bestuur en slecht beheerde maatschappelijke gelden ……
Heerlijk met een sigaartje achter de computer in mijn Pondok ( mag wel op mijn leeftijd)…en nu mijn gedachten.
Islam heeft er niets mee te maken, maar
in de eerste plaats gaat de verantwoordelijkheid naar hen die Staatsgeld voor scholen met een slecht schoolbestuur verschaffen. In het algemeen zijn de problemen in het tegenwoordige onderwijs niet te onderschatten. Er is een tekort aan bekwaam onderwijspersoneel die onder constante druk staan van leerlingen, ouders, publiek, enz. De overheid moet
wetten en een leidraad installeren waarbij een schoolbestuur inderdaad
hun taak efficient en transparant kan
voltrekken. In NZ heeft iedere school een bestuur van 6 ouders, een onderwijzer en hoofdonderwijzer, soms ook een ander geschikte persoon van het publiek. Het is echt niet nodig een academische kwalificatie te hebben
en het systeem werkt goed. Het zijn juist een mengeling van ouders die de zaken eerlijk houden. Het bestuur verandert regelmatig en dat helpt ook dat geintjes niet kunnen inwortellen.
Ons probleem op het ogenblik is dat
de Employment Relations Act van de Overheid onderwijspersoneel het recht geeft gedurende de pauses van ochtend of middag thee en lunch totaal vrij te zijn van school betrekkende klusjes daar velen niet regelmatig ontspannen, eten of drinken. Ze helpen vaak leerlingen met verscheidenen probleempjes van computers, printers, huiswerk enz.in hun eigen tijd. Nu moet zo’n bestuur zorgen voor extra help en dat betekent meer kosten.
Ja, Faisal gelukkig zijn er een hoop moeders en vaders met een vroegere goede schoolopleiding en verstand van beheren van hard verdiend geld en velen schoolbesturen steunen op hun ruggen.
Ik hoop dat jullie vlug tot een oplossing komen met het vinden van goede bestuursleden…Cheers van Christchurch.
Beste Mohammed,
Post #12 is m.i. e spijker op zijn kop.
en wat mij betreft is het beschreven gedrag meer terug te voeren naar het algemene mens zijn, dan dat het iets islamitisch is.
Van micro tot macroniveau (maatschappelijk) zie je het door jou beschreven gedrag geëxponeerd.
We moeten het denk ik ook niet ingewikkelder maken dan dat het is.
Geld en macht zijn de basale drijfveren, die ons aanzetten tot handelen.
# Beste Hendrik Jan Bakker,
Is het niet een beetje onzinnig om nu weer de media de schuld in de schoenen te schuiven?
Het is toch eigenlijk vrij simpel?
Als men zich als besturen van islamitische scholen, en al zeker in de huidige context van de samenleving, nu op voorhand eens achter de oren had gekrabd, dan was men waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat het uitermate broze draagvlak, zwaar onder druk zou komen te staan, op het moment dat men handelt zoals men heeft gehandeld.
Jij maakt nu van de boodschapper de dader, wat uiteraard als flauwekul kan worden betiteld.
Men heeft willens en wetens gehandeld zoals men heeft gehandeld. Punt!
Het probleem in de vervolg discussie is m.i. toch de opstelling van mensen zoals jij.
Mensen die dus altijd blijven hangen op het niveau van de onderbuik.
Want jaaaa laten we het voor de zoveelste keer toch VOORAL hebben over de toon, en de boodschapper i.p.v. de eigenlijke boodschap.
De slachtofferrol wordt hier maar weer eens afgestoft voor hergebruik.
De vergelijkingen die je daarom trekt met pc en kat.onderwijs slaan daarom ook helemaal nergens op. Deze uitspraken kunnen we dan ook mooi onder het kopje zieligdoenerij plaatsen.
Zoals Mohammed hier al opmerkte. Neem voor een groot gedeelte de blauwdrukken van succes scholen over.
Ga niet nog eens na 100 jaar ervaring, het wiel weer opnieuw uitvinden!
Het is en blijft ook een kwestie van het probleem WILLEN zien.
Of zullen we ons toch maar op de boodschapper richten?
Wel zo makkelijk. Toch?
Beste Jan,
In reactie op al jouw reacties en alle toekomstige reacties van jouw kant:
واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
wa-itha khatabahumu aljahiloona qaloo salaman
and if the ignorant conversed with them ,they said: peace
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste Anoniem,
Aan jou afschuw heb ik geen boodschap noch 1,5 miljard andere mensen op deze aardbol.
Daarnaast heb je blijkbaar niet door dat er in Europa zelf enkele tientallen miljoenen moslims wonen die niet naar Europa zijn geëmigreerd maar al sinds mensenheugenis wonen in het territorium wat ooit is afgebakend als het continent Europa! Een Albanese moslim is net zoveel Europeaan als jij!
Maar ik heb wel oren naar een ruil maar dan op grotere schaal.
Als alle nazaten van Europeanen naar Europa terugkeren dan zullen alle moslims naar de Islamitische wereld terugkeren: Deal?
Dan zetten we een heel groot hek om Europa heen dat dan geheel en alleen van jullie zal zijn tot het einde der wereld. Er komt geen niet-Europeaan in en er komt geen Europeaan uit oké!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste Mohammed,
De ruime meerderheid van weldenkend Nederland moet niets hebben van de xenofiele proleten onder ons. Als je dat maar niet vergeet!
@ Anoniem
xenofiele patriciers, xenofobe proleten; wel goed zeggen ;)
ha ha..bedankt voor de correctie ;-)
@ 34 Mohammed:
Mijn jurisdictie gaat niet zover dat mijn instemming zou worden doorgevoerd doorgevoerd, :) – als ik ermee instemde.
En Albanezen zijn Europeanen.
Als 80% van alle Noord- en Zuidamerikanen, 25% van de Zuidafrikanen en 90% van de Australiers terugkomt naar Europa dan wordt de wereld daar misschien niet beter van. De economie stort bijvoorbeeld wereldwijd in, en doordat geen ontikkelingshulp meer wordt gegeven sterven ook veel afrikanen.
Moslims zijn totaal niet van invloed op de wereld, ze betekenen niets voor de economie, politiek, of technische ontwikkeling, wat oliefamilies daargelaten.
Als alle moslims – behalve de balkanmoslims – van vandaag op morgen uit Europa worden gezet heeft de wereld daar geen last van. Europa is heel veel meeeters kwijt en daardoor zal de economie in de wereld en daardoor het gemiddelde inkomen van de wereld stijgen. De economie van de arabische landen zou verslechteren door al die meeeters, maar dat heeft geen enkele invloed op de rest van de wereld op welke manier dan ook.
De moslims Europa uitknikkeren is voor de wereld dus een win-win situatie. Alle europeanen naar Europa halen een verlies-verlies situatie.
Ik zie de point in je betoog wel, maar het terugzetten van alle Europeanen beteken een ramp voor de wereldeconomie, terwijl het terugzetten van bijna alle europese moslims een zegen is voor de economie. En maatschappelijk betekent het denk ik ook een opluchting, ik denk dat de Europeanen elkaar aankijken met de blik vol opluchting, een die een gastheer en een gastvrouw met elkaar wisselen als de – genode – gast eindelijk besluit te vertrekken.
In de arabische landen leveren de meeeters waarschijnlijk grote problemen op, maar ik weet zeker dat het dankbare Europa graag betaalt voor het onderhoud van deze niksnutten in den vreemde.
Onwenselijk dat er überhaupt Islamitische scholen zijn. Ook moslims zijn een onderdeel van deze maatschappij en zullen zonder problemen moeten meedraaien in de Nederlandse maatschappij. Een maatschappij die nog steeds voornamelijk bestaat uit mensen met een Joods-Christelijke achtergrond.
De basisschool is een periode waarin mensen leren om sociale contacten te onderhouden. Door jonge moslims af te schermen van de andere groepen zullen ze dus niet of minder leren met hen om te gaan. Wat een grote handicap zal zijn wanneer ze op oudere leeftijd een grotere rol spelen in de samenleving.
Om maar te zwijgen van het feit dat het ook de kans vergroot dat deze groep geen of gebrekkig Nederlands zal spreken op latere leeftijd, omdat er een aannemelijke kans is dat zij tussen andere allochtonen minder blootgesteld worden aan de Nederlandse taal.
Sommige moslims zal de Nederlandse cultuur/maatschappij een worst wezen. Doordat zulke mensen samenkomen in Islamitische verenigingen (in Nederland) kan dat hun radicalisering en isolatie ten opzichte van de Nederlandse maatschappij alleen maar vergroten.
Het is sowieso om een religieuze of een ander soort nadruk of titel aan een school, vereniging of iets dergelijks te geven. Dat zorgt alleen maar voor het uitsluiten van andere mensen en maakt een isolement voor de mensen die wel tot de vereniging behoren.
Miriyam, jij werpt jezelf op als voorvechtster tegen racisme, tegen discriminatie en voor solidariteit met de zwakkere in de samenleving. Hoe kun dat nu in hemelsnaam verenigen met verdedigen van het bestaansrecht van scholen die dergelijke zaken aan alle kanten op grond van hun overtuiging aan hun laars lappen?
[url=http://www.trouw.nl/nieuws/onderwijs/article1251406.ece]haram[/url]
Persoonlijk heb ik niets tegen vrijzinnigs scholen in het bijzonder onderwijs, maar ik zal de laatste zijn die het bestaansrecht van orthodoxe christelijke scholen zou verdedigen. Hoe kun je nu in godsnaam als socialist je bezighouden met dergelijke onderwijsinstellingen? Wat is je kleur? Groen of rood?
Beste Lieke, lees mijn bijdrage nog eens door. Je zult merken dat ik aan de “vervolgdiscussie” niet meedeed en me er zelfs aan stoor. Lees ook nog eens het rapport en vergelijk de cijfers met de krantenkoppen, waar het hele islamitisch onderwijs weer over één kam geschoren wordt. Dat heeft met onderbuik niets te maken. Maar dat mag blijkbaar niet meer gezegd worden. Waar het om gaat is dat het rapport terecht tekortkomingen signaleert, maar in plaats van dat weer breed in de media uit te meten zou het productiever zijn dat er daardwerkelijk wat mee gedaan werd. Mevrouw Dijksma heeft een voorzet gedaan door aangifte te doen wegens verduistering, maar het zou de overheid sieren om scholen die op bestuurlijk terrein (let op: het gaat nog steeds niet over de onderwijskwaliteit) slecht presteren extra begeleiding aan te bieden, ze desnoods onder curatele te stellen, in plaats van te zeggen je lost het zelf maar op of we draaien de kraan dicht. Het betreft hier wel een groep mensen zonder goede startkwalificaties, maar dat lijkt me geen reden die groep het recht op eigen scholen te ontzeggen. En kom nou niet aan met het argument dat scholen op religieuze grondslag niet van deze tijd zijn, dat ze er slecht Nederlands leren en niet integreren. De grondwet garandeert het recht op bijzonder onderwijs, Nederlands leren ze er uitstekend en integratie doe je vanuit een stevige basis in je eigen cultuur. Juist de stelselmatige discriminatie op openbare scholen leidt tot ongewenste polarisatie.
@Herman: Als alle scholen zo zouden zijn als de school waar deze mevrouw les heeft gegeven (en er even van uitgaande dat wat zij zegt klopt), dan zou ik het met je eens zijn. Maar gelukkig is het niet overal slecht en zijn er ook hele leuke en gezellige moslims die eigen scholen stichten waar ze lekker knutselen en zingen met de kinderen en waar ze deze kids niet alleen zo goed mogelijk lesgeven, maar ook nog mooie dingen over respect voor alles dat leeft bijbrengen. Geloof je dat niet? Kom dan gerust eens een kijkje bij mij in de klas nemen!
Lieve juf Amna, ik heb er het volste vertrouwen in dat jij de juiste dingen doet. Ik twijfel ook niet aan [url=http://www.alikhlaas.nl/] de Haarlemse Islamitische school. [/url]
Ik vraag mij af waarom een socialiste het noodzakelijk vindt het bestaansrecht te verdedigen van een instelling waar discriminatie een normaal onderdeel van de dagelijkse gang van zaken is. Of kloppen al die berichtgevingen over deze en de aanverwante instellingen niet?
Hartelijke groeten,
Herman
@ Hendrik Jan Bakker: (off topic)
Beste Hendrik Jan,
Onder je naam staat een homepagelink en ik nam de vrijheid een kijkje te nemen op je site. Ik vind het een mooie, verzorgde site.
Ik ging natuurlijk als een speer naar de “enkele misverstanden” en ik leerde de rechtenkwestie bij erven te waarderen. Het is een soort gescheiden van goederen huwelijk, denk ik.
Maar sta je achter de volgende zin, of trek ik dingen uit zijn verband..?
“Een moslim heeft het recht om te doden als zijn leven of de vrije uitoefening van zijn geloof bedreigd wordt.” (Muhammad Yahya © 2002)
“In de Koran staat ook dat op overspel de doodstraf staat, maar door alle moslimgeleerden is verklaard dat die bepaling niet meer geldig is, omdat de bepaling van de zweepslagen later is geopenbaard.” (Muhammad Yahya © 2002)
Dus als vrouwen worden gestenigd omdat ze bij voorbeeld zwanger zijn geworden door een verkrachting, dan hoort dat dus klip en klaar niet bij de islamitische folklore?
Misschien voel je je wel aangevallen omdat ik vragen stel over wat op je site staat. Dit is ook helemaal off topic. Ik heb mijn best gedaan zo voorzichtig mogelijk te formuleren en de vraag geloten te stellen, zodat je je niet te aangevallen voelt. Zou je met een simpel ja, of nee op de 2 verwonderingen kunnen wegnemen?
*@ abc
Dat is idd off-topic. Jullie kunnen per mail verder gaan daarop.*
Beste Hendrik Jan,
Laat voorop staan dat ik persoonlijk voor alle soorten van onderwijs ben.
Of het nu religie of iets anders als grondslag gebruikt maakt mij geen fluit uit.
Waar het hier vervolgens wel omgaat is, het feit dat men vanuit de islamitische achtergrond een wens heeft. Te weten, islamitisch onderwijs. Dan zeg ik; lekker doen, en veel plezier ermee!
Tenminste als men dan zelf niet vergeet wat de hoofdzaak, zeg maar de missie en vooral de visie niet uit het oog verliest.
Volgens mij bestaat dat uit goed onderwijs voor kinderen met een moslim achtergrond.
Indien men op bestuurlijk niet instaat blijkt om de hoofd- van de bijzaken te scheiden, dan komt uiteindelijk de kwaliteit in gevaar.
als wij er bij ons op directie of managementniveau een zooitje van maken dan sijpelt dat uiteindelijk door naar beneden.
Ik vergelijk het altijd met zo’n toren van allemaal opgestapelde champagneglazen. Je begint te schenken bij de bovenste en de overheerlijke champagne beland uiteindelijk, en nog helder in de onderste glazen. De situatie veranderd echter drastisch op het moment dat wij accuzuur in de glaasjes gaan schenken.
En zo is het ook op bestuurlijk niveau, niet meer en niet minder.
en om daar nu nogmaals de media e.d. de schuld te geven dat zij de boel opkloppen is flauw.
Een aantal islamitische scholen hebben er een potje van gemaakt.
Het gevolg daarvan is dat men op de blaren zal moeten zitten.
Voor je stelling dat er openbare scholen stelsel wordt gediscrimineerd is geen feitelijk en empirisch bewijs beschikbaar.
@Herman: bedankt voor je vertrouwen. De door jou gelinkte school ken ik niet. Persoonlijk ben ik het erg met Faisal eens: liever een handjevol goede scholen, dan veel slechte scholen. Islamitisch of niet, je hebt je als school gewoon te houden aan de basisregels en de richtlijnen die er zijn. Persoonlijk voeg ik daar graag nog wat extra inspanning en bevlogenheid aan toe. Dat dit niet overal de orde van de dag is geloof ik best. Als antwoord op je vraag kan ik dus zeggen: wat mij betreft mag elke school (en zeker niet alleen islamitische!) waar discriminatie een normaal onderdeel van de dagelijkse gang van zaken is gesloten worden.
@ Jan 13
“Wat is er malafide? De kwaliteit van het onderwijs is niet slecht vanwege ‘malafide praktijken’.”
MALAFIDE= TER KWADER TROUW;ONBETROUWBAAR.
Beste Jan,
Dit geeft aan dat het bestuur van sommige scholen zeer zeker onbetrouwbaar zijn/ ter kwader trouw hebben gehandeld. (zie rapport van de inspectie van onderwijs).
Ze hebben namelijk het vertrouwen van de
overheid
ouders
werknemers/leraren
en van de kinderen geschaadt……… of is het geschaad….. Jan help even!?!
“wereldburger, gelegdt = gelegd. Een inhaalslag voor wie wil is mogelijk. Er zijn meerdere doe-het-zelf cursussen Nederlands. Voor wie internet heeft ligt de wereld zowat open.”
Bedankt voor je correctie, en blij dat na het lezen van mijn mening over bovenstaande topic jou aandacht naar EEN LETTER gaat. Super het geeft echt weer dat ik met een MEESTER aan het corresponderen ben.
Net als Mohammed Boubkari wens ik jou PEACE EN NOG HEEL VEEL LETTERS DTDTDTDTDDTDDTDTDTDTD SORRY CORRECTIE ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD.
Mohammed (#33),
dat vind ik dus zo ontzettend flauw. ”˜Peace!’ En ondertussen zelf oorlog voeren, mij uitmaken voor een blaffende hond enzovoort. In plaats van ter zake discussie voeren.
Negeren is zo ongeveer het laatste machtsmiddel. Geen antwoord geven. Dat doen machtigen als ze hun macht aan het verliezen zijn. Oren, ogen, mond dicht. Niet willen weten.
Geen boodschap hebben aan anderen, aan de afschuw van anderen; dreigen, boos en irrationeel reageren.
Mohammed, de wereld staat niet stil. Er vertrekken dagelijks overal karavanen. Iedereen is op weg. Je kunt een karavaan tegen willen houden, je kunt de karavaan van vrijheid en sociale rechtvaardigheid willen stoppen, hij zal altijd blijven bestaan. Daar helpt geen geloof tegen, integendeel, een karavaan begint met nieuwe hoop. Dat was ook zo bij Mohammed, zijn doel was sociale onrechtvaardigheid bestrijden. Helaas is hij het doel voorbijgeschoten. Gelukkig is het werk aan sociale rechtvaardigheid daarmee niet afgelopen. Het zal ook niet afgelopen zijn als een groep moslims die met hun hoofd en emoties in het verleden leven trachten de vrijheid en sociale rechtvaardigheid de nek om te draaien. Het zal wellicht lukken om de zaak te traineren en de klok lange tijd terug te zetten, maar reken maar dat de ontwikkeling niet zal stoppen.
Jan
8izM7k afzjqmsinubw, [url=http://eryisldwvvuu.com/]eryisldwvvuu[/url], [link=http://sgpofdpeacsy.com/]sgpofdpeacsy[/link], http://xoxswgamyemo.com/
@ Jan,
Jij zegt:
“dat vind ik dus zo ontzettend flauw. ”˜Peace!’ En ondertussen zelf oorlog voeren, mij uitmaken voor een blaffende hond enzovoort. In plaats van ter zake discussie voeren.”
Je bent echt niet goed wijs! Eerlijk gezegd doe jij mij zelf echt aan een blaffend hondje denken: op ieder geluidje reageren zonder enig besef van wie of wat er er in de buurt is! Waarom doe je dit eigenlijk allemaal? OOrlog voeren?…rot op man, jij bent nergens anders op uit! Altijd is het de islam die niet deugt! Iedere keer hetzelfde verhaal: het staat in de koran geschreven! Donder toch op man…je snapt niets van de koran en je bent ziek in je hoofd! Ik zeg daarmeee natuurlijk niet dat ik de koran wel begrijp, ik zeg enkel dat de koran volgens mij veel wijheden bevat die jij niet op waarde weet te schatten. Maar jij hebt natuurlijk alles al gelezen en begrijpt de essentie. Ja ja..je kan het leven zo makkelijk maken als je zelf wil!
@ Jan
In reactie op al jouw reacties en alle toekomstige reacties van jouw kant:
واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
wa-itha khatabahumu aljahiloona qaloo salaman
and if the ignorant conversed with them ,they said: peace
Met vriendelijke groeten,
MoSlimpie!
Lieke, in principe zijn we het dus eens over het soort onderwijs op die scholen. Ik geef echter niet de media de schuld van de misstanden op de scholen, ik signaleer dat de media het rapport slecht gelezen hebben en alles weer op één hoop gooien. Het rapport zelf is ook niet smetvrij. Het suggereert dat er op 86 scholen van alles mis is, waarbij ze kennelijk ook kleine onvolkomenheden als misstand aanmerken. Maar op heel veel scholen bestaan wel kleine misstanden. Het is flauw dat islamitische scholen wel aan te rekenen en andere scholen niet. De conclusies konden dus genuanceerder zijn. Vervelend is nu ook dat het hele debat weer over islamitische scholen gaat, terwijl eerder onderzoek heeft aangetoond dat de onderwijskwaliteit op islamitische scholen gemiddeld hoger is dan op zwarte scholen in het algemeen het geval is. Er is wel degelijk onderzoek waaruit blijkt dat op veel andere scholen gediscrimineerd wordt, door scholieren onderling, door leraren en ook bij het geven van te lage schooladviezen. Dat is een structureel probleem waar veel meer leerlingen de dupe van zijn dan de slechte bestuurskwaliteit op islamitische scholen. Lees onderstaand genuanceerd stuk en ook het commentaar van de Ibn Ghaldounschool die in het rapport niet voorkomt, maar in de kranten en in de parlementaire discussie weer eens breed wordt uitgemeten. Helaas zijn dus zowel de media als de politiek toch mede schuldig aan het negatieve imago islamitische scholen.
Dijksma in de clinch met islamscholendoor Klaas den Tek
21-11-2008
Staatssecretaris Dijksma van Onderwijs komt voor de kerst nog met een wetsvoorstel om het wanbeleid bij de islamitische scholen harder aan te pakken. Daarnaast wil zij 4,5 miljoen euro van de scholen terugvorderen. Uit onderzoek van de Inspectie blijkt dat meer dan de helft van de scholen zwak tot zeer zwak presenteert.
Maar er speelt meer. Ook zou een aantal besturen gesjoemeld hebben met overheidsgeld. Schoolbesturen zouden geld gebruikt hebben voor reisjes naar Mekka of een deel in eigen zak hebben gestoken. Rahmat Adur Rahman, directeur van de As Soeffah school in Amsterdam Zuidoost, vindt dat de overheid de scholen te veel op een hoop gooit. Hij heeft het gevoel dat de overheid de Islamitische scholen ”˜de grond in wil boren’. Volgens Yussuf Altuntak van de ISBO – de overkoepeling Islamitische scholen – wekt het rapport veel wantrouwen.
Staatssecretaris Dijksma had het onderzoek naar de islamitische scholen ingesteld, nadat op een aantal scholen fraude en slechte onderwijsresultaten waren geconstateerd. Het rapport dat uiteindelijk door de Inspectie werd uitgebracht, liegt er niet om. Op 86 procent van de scholen wordt overheidsgeld verkeerd besteed en bijna de helft van de scholen presteert zwak tot zweer zwak.
Dat laatste geldt niet voor de As Soeffah in Amsterdam Zuidoost, waar bijna alle leerlingen van groep 8 naar de Havo of Vwo gaan. En toch ontkomt ook de As Soeffah niet aan de kritiek uit het rapport. De school heeft volgens de Inspectie onterecht geld gebruikt voor leerlingenvervoer. Directeur Rahmat Abdur Rahman: “Onze leerlingen komen uit de hele regio. Wij hebben aan het ministerie destijds gevraagd of het mogelijk is geld te besteden aan het vervoeren van de kinderen. Daar hebben wij toen toestemming voor gekregen. Anno 2008 ligt het allemaal weer heel anders.”
Korten op budget
Ook de middelbare school Ibn Ghaldoen gebruikte overheidsgeld voor het leerlingenvervoer. De middelbare school wordt nu op het budget gekort, omdat zij daar ook reisjes naar Mekka en imams op de loonlijst mee betaalde. Volgens Dijksma is in die kwestie een heldere uitspraak gedaan. “Toen is duidelijk geworden dat leerlingenvervoer niet bekostigd mag worden uit de rijksbijdrage. Dat is heel toen duidelijk naar voren gebracht.” Volgens Rahmat Abdur Rahman is dat nooit met zijn school gecommuniceerd: “Wij hebben het aangegeven. In de vijftien jaar van ons bestaan is er altijd een accountantscontrole geweest. De jaarrekeningen zijn opgestuurd naar het ministerie. Alle financiële aspecten zijn doorgelicht. Geen enkel woord van dit mag wel en dit mag niet.”
Malafide besturen
Volgens Yussuf Altuntak van de ISBO – de overkoepeling van islamitische scholen – is een deel van het rapport achterhaald. In een aantal gevallen – zoals bij de schoolbesturen van Heerlen, Almere en Helmond – is al ingegrepen. Volgens Altuntak gaat het om incidenten. Het rapport van de Inspectie wekt volgens Altuntak veel wantrouwen bij zijn achterban. Altuntak: “Ik doe niets af aan de problemen. Malafide besturen moeten hard worden aangepakt. Wij hebben straks als ISBO de bevoegdheid om die besturen zelf af te zetten. Nu heeft de overheid eerst de PO raad om advies gevraagd om met oplossingen te komen. De islamitische scholen hebben het gevoel dat ze buitenspel worden gezet. We moeten juist meer samenwerken. Anders vrees is dat het weinig zin heeft.”
Het wantrouwen bestaat niet alleen bij de islamitische scholen. In den Haag wordt betwist of de islamitische scholen wel in staat zijn om hun eigen zaakjes op orde te brengen. Volgens de Inspectie heeft de sector tot nu toe weinig zelfreinigend vermogen laten zien. Volgens staatssecretaris Dijksma is het noodzakelijk dat er nu ook echt iets gebeurd: “Ik hoop dat de ISBO ook inziet wat de ernst van de problematiek is. Wij zijn er allemaal op uit om de kwaliteit van het islamitisch onderwijs zo snel mogelijk op orde te krijgen. Het bestuur moet op orde zijn. Ik wil met iedereen samenwerken die daar een bijdrage aan wil leveren. Het is aan de ISBO om te bepalen aan welke kant ze staat.”
Brede school
Rahmat Adbur Rahman neemt alvast een voorschot op de maatregelen. Hij is bezig om sponsors te werven om het leerlingenvervoer te bekostigen. Ook wordt aan ouders gevraagd om kinderen uit de buurt mee te laten reizen naar de As Soeffah. Rahman neemt de oproep van de staatssecretaris om samen te werken graag aan: “Wij zijn onderdeel van een brede school. We werken al samen met een christelijke en openbare school. Uit Denemarken, Canada, België en Duitsland komen delegaties om te kijken hoe dat hier gaat. Onze leerlingen bepalen prima resultaten. Ik zou zeggen; staatssecretaris kom ook een keer kijken.”
http://www.wereldomroep.nl/actua/nl/081121_Islamitische_scholen
Sorry, bovenstaande reactie was niet anoniem, maar van Hendrik Jan Bakker.
ABC, mail mij even, dan kan ik antwoorden.
Beste Hendrik Jan,
In deze ben ik het per definitie niet met je eens dat politiek en media mede schuldig zouden zijn aan iets.
Als er dan al medeschuldigen zijn dan zijn het de collega islamitische scholen die er een zooitje van hebben gemaakt.
Natuurlijk moet de berichtgeving, en zeker wat betreft een schuldvraag, goed en discreet worden behandeld.
Maar uiteindelijk zullen de goeden lijden onder de slechte, ongeacht de invloeden van politiek en media.
Volgens jou moet men met betrekking tot islamitische scholen genuanceerder zijn! M.i. is dat, gezien het recente verleden, het stomste wat je kunt doen.
“De islam” en “de moslim” zijn de laatste decennia al zeer genuanceerd benaderd. En zie wat dat heeft opgeleverd! “polarisatie extremus” noem ik het maar even.
Wat stel jij voor dan in deze?
zullen wij gewoon de komende jaren en jaren alle problematiek wat betreft islamitisch onderwijs onder het tapijt vegen?
Om er over een tiental jaar achter te komen dat men veel en veel eerder in had moeten grijpen?
Waarna de eind conclusie is dat het opnieuw jaren en jaren nodig heeft om vlot te worden getrokken?
Je verweer in deze vindt ik dan ook zwak.
Je citeert hier medewerkers welke gelinieerd zijn aan de desbetreffende scholen. alsof zij ook maar een beetje objectief kunnen oordelen.
Mijn ervaring met soortgelijke projecten, islamitsch van aard of niet, is dat dit, in eerste instantie vaak een bepaald soort mensen aantrekt.
De doelstelling, het missie.visie verhaal heeft altijd een ideële doelstelling.
Dat zou vervolgens moeten corresponderen met de bestuurders.
Echter zodra men te maken krijgt met overheidsgelden dan lijken alle normen, waarden en afspraken te worden vervangen door enorme ego’s.
Daarbij zijn termen als vriendjespolitiek, fraude, verduistering, c.q. oplichting aan de orde van de dag.
De nadruk die hier wordt gelegd op de invloed van bijvoorbeeld, de media is m.i. onterecht.
Dat de politiek zich ermee bemoeid lijkt mij gerechtvaardigd.
Het is die zin ook een wat slappe houding om achteraf te constateren dat de politiek eventueel electoraal gewin, over andermans rug, nastreeft.
Dat is namelijk de kern van het politieke spel. en dat al een paar honderd jaar. Machiavelli, beschreef dit alles al in begin 1500 in een boek genaamd “il Principe”.
Mohammed Boubkari heeft het hier geloof ik al gezegd. “Men moet gewoonweg niet proberen om opnieuw het wiel uit te vinden!”.
Kopier een bestaand en redelijk goed werkend systeem en giet daar je eigen islamitische sausje overheen!
Het onderwijs en de manier waarop men onderwijs geeft is volgens mij nog geen eens het probleem, het zijn altijd weer de bestuurders en het management die er een fikse zooi van maken!
en dat doet men graag ten koste van alles en iedereen. En daarvoor hoef je niet perse moslim, christen of wat dan ook te zijn! Gewoon menselijk gedrag vertonen is hier bij de criteria.
post #55 is van Lieke.
De inspectie heeft een belangrijk rapport doen verschijnen over de staat van het islamitisch onderwijs. Belangrijk omdat de ISBO als koepel met het rapport in de hand een definitieve en adequate zelfreinigingsmechanisme kan ontwikkelen dat de islamitische scholen behoedt voor problemen in de toekomst. Alleen: de ISBO zal hierbij alle steun nodig hebben van de staatssecretaris. Helaas is er een zwakke bewindsdame op de post die zich laat influisteren door ambtenaren dat ze door niet met de ISBO te praten de problemen kan oplossen. De bewindsdame is gestapt naar de PO-raad die noch de bevoegdheid noch de prestige heeft om ook maar iets te betekenen voor haar. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden: ISBO is zeer zeker bereid om de genoemde problemen (al is de inspectie ver doorgeschoten en is er, het rapport doornemend, helaas geen sprake van een objectief meten=weten onderzoek, maar een goedkoop schiet-maar-raak verhaal met talloze oude koeien die allang opgelost zijn en vreemde aantijgingen zoals “mogelijk verkeerde bestedingen”.) Stel je een rechter voor die je veroordeelt omdat je mogelijk een moord hebt gepleegd. Dát is de kwaliteit van dit rapport. Hadden we een stevige bewindsdame, dan had ze de inspectie gevraagd, om met een wetenschappelijker rapport aan te komen. Maar deze salon-sociaal democraat laat haar rechtvaardigheids-principes varen voor de eenvoudige aanvallen op alles wat islamitisch is of van een moslim komt. Sociaal-democratie is fundamentalistisch atheistisch, wist u nog? Als de staatssecretaris verstandig is, dan neemt ze meteen maandag de telefoon op en doet ze aan damage control, ze zoekt contact op met de ISBO en gaat samenwerken met het maatschappelijk middenveld om de problemen in onze samenleving te helpen oplossen. In plaats van alleen richting repressie en verdachtmakingen a la die andere partij die onze rechtsstaat tot op de3 bodem wil vernietigen: PVV.