Voorpagina Ervaringen, Maatschappelijk, Spiritualiteit

‘Als mijn portemonnee het toelaat, ga ik voor duurzaam’

Hij is bruin en van ecologisch gelooid buffelleer. Wat mij vooral fascineert is dat het met de hand gemaakt is in de Fairtrade gecertificeerde fabriek van Tarun Paul in India. De vakmensen van de werkplaats zijn afkomstig uit de laagste kasten. Met de opbrengst van mijn tas en andere producten kunnen zij een redelijke bestaan opbouwen. Hoe ik aan deze informatie kom? Voordat ik het product had gekocht, had ik er eerst informatie over opgezocht. Ik wil weten wat ik koop. De filosofie achter een product vind ik even belangrijk als het product zelf.

De ‘Cultural Creatives’ rijzen als paddenstoelen uit de grond. Deze groeiende groep mensen herkennen zich niet langer in de heersende cultuur van productiviteit, geld en haast. Ik behoor niet tot deze groep, maar net als zij pleit ik voor een bewuster levensstijl, voor humanitaire productie methoden, en voor duurzame bronnen die klimaatverandering helpen tegen te gaan.

Toen ik onlangs met een vriendin was, gaf ze mij een compliment over mijn vest. Vervolgens vroeg ze waar ik die mooie donkerkaki vest had gekocht. ‘Ergens in een winkel in het centrum’ zei ik. ‘Wat voor winkel’, vroeg ze. ‘Vergeten’. ‘Ja, ik ben het helemaal vergeten.’ zei ik. Ze zei nog dat ze hem zo leuk vond. En dat was einde onderwerp.

Een andere keer liep ik met mijn ecologische shopperbag. Toen mijn nicht vroeg waar ik hem vandaan had gaf ik weer als antwoord: ‘Ergens in een winkel in het centrum’. Mijn zusje keek mij aan. Zij was met mij toen ik die tas had gekocht. Later gaf mijn nicht weer een compliment over mijn tas. Een andere keer was het een vriendin. Afgelopen week weer een ander vriendin, en toen zij vroeg van waar ik die tas had gekocht zei ik: ‘Van een winkel in het centrum’. Wat voor winkel: ‘van ‘Waar’.’Hoe bedoel je ‘van waar’? ‘Ja, zo heet die winkel: ‘Waar’.’ Een winkel met duurzame producten. Ze moest lachen en zei dat zo’n winkel typisch iets voor mij is. Die vriendin kent mij. Zij kent mij goed. Zij kijkt naar mij zoals ik ben, maar ook hoe ik eruitzie. En zij ziet de boodschap. Niet alleen de oppervlakte, maar ook de inhoud, mijn handelen en zijn.

De reden dat ik niet eerlijk was over waar ik de producten vandaan had, is omdat de namen van de winkels voor anderen misschien raar klinken. Het vest had ik van de ‘Alchemist’ uit Amsterdam. De tas van ‘Waar’ uit Rotterdam en mijn sjaal van ‘Himalaya’ ook uit Amsterdam, en zo kan ik wel doorgaan met producten noemen, en de mysterieuze namen van de winkels. De meeste mensen uit mijn omgevingen associëren mij al met groen, een boek of het bos. Dit kon ik er echt niet bij hebben. Laatst werd ik gepest, en zeiden ze dat als ik ga trouwen ik een houten ring verkies boven een gouden, en dat mijn 100% katoen – vrij van chemische reststoffen – stone (grijs) – bruidsjurk van hoogwaardig kwaliteit zal zijn. Nou, de kleur vind ik erg overdreven. Maar wat is er mis met bewust consumeren in de fijne wetenschap dat het zuiver is, bijdraagt tot eerlijke handel, en vrij is van giftige stoffen?

De aller voornaamste reden waarom ik niet eerlijk was over de aankoop van mijn producten, is omdat de producten soms overdreven duur zijn. Ik hoor het namelijk een vriendin al zeggen: ‘Zo’n eenvoudig basic product voor zoveel geld?’ Ja dus. Ik wel. Omdat ik belangrijker ben dan het product zelf. En belangrijker dan de kleding die ik draag. Ik ga voor de inhoud in plaats voor de vormen. Ik benadruk hiermee niet alleen mijn stijl, maar ook mijn mentaliteit. En dat vind ik belangrijk. Men staat weinig stil bij de vakmensen die de producten voor hun maken. Terwijl, als je bewust wordt van anderen en de wereld om je heen, wordt je ook bewuster van jezelf en ga je ook beter voor jezelf zorgen.

Duurzaamheid houdt niet alleen in dat je het ene product door een ander vervangt, maar dat we ook consuminderen. Wij leven in een systeem van massaproductie. We worden ermee overspoeld. Op internet, televisie, kranten, de marketing, de politiek. De invloed van reclame op ons dagelijks leven, maakt dat sommige echt geloven dat bijvoorbeeld het hebben van de nieuwste gadget geluk brengt. Nee, ook eerlijke mayonaise, een pure tas, of honderd procent natuurlijke zeep brengt geen geluk. De markt verkoopt veel ontevredenheid, maar men blijft overconsumeren. Hoe smaakvol is die pot pindakaas eigenlijk? En hoe fris is die parfum? Chemische stoffen hangen overal onzichtbaar in de lucht. Onzichtbaar en zeer schadelijk. Maar de prijzen van de producten voorkomen dat we erover nadenken. Als men een beetje interesse zou tonen in het verhaal van het product, en stil zou staan bij begrippen als ‘Ecologie’, ‘Macrobiotiek’, ‘Biodiversiteit, ’ ‘Hedonisme’ en ‘Materialisme’, dan zou men dichterbij de kunst van het consumeren komen. En dan zouden we anderen minder laten opdraaien voor de problemen (watergebrek, ontbossing, burgeroorlog etc.) die uit onze consumptiegedrag ontstaan.

Het stelt mij gerust dat er steeds meer duurzame bedrijven zoals natuur en biowinkels, en traiteurs op de markt verschijnen. Dit moet namelijk onder andere een bijdrage leveren aan een gezonde, milieubewuste, duurzame en leefbare levenswijze/samenleving. En niet te vergeten een eerlijk, kinderarbeidvrij, en humaan handelsprincipe.

Milieubewust wil overigens niet zeggen dat je er als een saai vormloze boom uit moet zien. Integendeel. Simpel kan heel mooi, inspirerend en levend zijn. Simpel en stijlvol in detail, dat is voor mij luxe. Zoals ik ooit ergens heb gelezen van Estée Lauder, die zich ook richt op ecologisch cosmetica: ‘Eenvoud is de zuiverste vorm van luxe en stijl.’ En dit alles valt op een waardige manier samen. Innerlijk en uiterlijk bewust leven, houdt ons in evenwicht, en ook bij de kern. Zo blijven we dichter bij onszelf en verloochen ons eigenheid niet.

Eerlijk. Op het gebied van bewust consumeren, ben ik nog steeds een leek. Maar ik ben me daar wel van bewust. Ik heb vorig jaar het boek ‘Groene intelligentie, het belang van ecologie voor een eerlijke markt’ van Daniel Goleman aangeschaft. Goleman is de eerste die de oplossing van het milieu zoekt op het gebied van de psychologie. Zo af en toe lees ik uit het boek, en kom ik weer tot nieuwe inzichten en feiten. Soms heel schokkend en zeer belangrijk om te weten. Een aanrader dus!

photo credit: Barefoot Photographers of Tilonia via photopin cc