Ik begin steeds vaker het gevoel te krijgen dat we een samenleving beginnen te worden waarin een bewuste anti-campagne wordt gevoerd naar alles wat islamitisch en conservatief is. Dan wil ik het niet over bedorven discussies hebben zoals over islamofobie, maar over de oorzaken van deze anti-campagne n.a.v. de eenzijdige berichtgeving van Nieuwsuur omtrent vier Islamitische gemeenschappen; de Gülenbeweging in het bijzonder.
In het fragment dat afgelopen vrijdag op Nieuwsuur kwam, is een citaat van Fethullah Gülen (10:38) “In de naam van Allah als jullie sommige problemen kunnen doorstaan’’ vertaald als: ‘’In de naam van Allah winnen we van de Christenen.’’. Het lijkt niet op een klein vertaalfoutje; gezien de rode draad in het filmpje draagt het zeker bij aan de centrale boodschap die Nieuwsuur wil verspreiden, namelijk: islamitische gemeenschappen zijn slecht voor de integratie.
Het containerbegrip integratie wordt nogal verward met het begrip assimilatie. Vaak zegt de politiek het eerste, maar wil het tweede. Want indien er sprake zou zijn van een integratieproblematiek, dan zou deze vanuit het sociologische oogpunt zeer simpel benaderd en opgelost kunnen worden: wanneer de ‘niet-geïntegreerde’ gemeenschap zich aanpast aan de normen en waarden van de ontvangende samenleving en de ontvangende samenleving op haar beurt de ‘niet-geïntegreerde’ samenleving de ruimte biedt om in een pluralistische samenleving hun bestaan voort te zetten. Echter vrees ik dat er sprake is van eenzijdige kritiek en druk op de ‘niet-geïntegreerde’ samenleving – wat inmiddels een nationale sport genoemd kan worden in Nederland.
Naar aanleiding van de eenzijdige uitzending van Nieuwsuur omtrent de internaten en studentenhuizen die opgericht zijn door de Gulenbeweging, werd het al gauw een ‘’deja vu’’ voor mij. De woorden: moslims, praktiserend, samen en gemeenschap. Als deze woorden los van elkaar worden gebruikt, zijn het onschadelijke woorden. Echter is het probleem dat er een angstgevoel ontstaat als deze woorden in één adem uitgesproken worden.
Nederland heeft zich al eeuwenlang op zijn borst mogen kloppen vanwege zijn tolerante houding jegens minderheden en religieuze gemeenschappen. Maar stopt nu duidelijk zijn hoofd in het zand voor de harde realiteit dat moslims ook ruimte moeten krijgen om in gemeenschappen te leven, om onderdeel te zijn van een groep.
Het eens zo tolerante Nederland, waar Joodse gemeenschappen hun scholen mogen hebben, gereformeerde Christenen zetels hebben in het parlement en de moslims zich als gemeenschappen laten inspireren en activeren in de samenleving… die samenleving begint te veranderen. Niet alleen de media maken hun handen vies aan deze trieste verandering, maar ook de huidige politici. De conclusies die de heer Asscher trekt over islamitische gemeenschappen zijn een goed voorbeeld van deze verandering.
In tegenstelling tot zijn voorganger Ella Vogelaar en het rapport dat door Maarten van Bruinessen in 2010 als opdracht van de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie werd opgesteld. Dit is dezelfde Asscher die bij de gemeentelijke verkiezingen in Amsterdam Turkstalige flyers liet drukken over zichzelf en deze liet uitdelen aan het einde van de vrijdaggebeden voor moskeeën, om zodoende stemmen binnen te krijgen van de moslims.
Ik durf de stelling aan te nemen dat er in Nederland een zeer beperkt kader is van het begrip integratie, waardoor het begrip in definitie er niet meer toe doet en synoniem staat voor het woord assimilatie. Het demoniseren en ‘’zwartmaken’’ van islamitische gemeenschappen heeft mijns inziens daarom te maken met het hanteren van opdringerige normen en waarden door de ontvangende samenleving. De afkeuring van islamitische denkers en het demoniseren van hen is zorgwekkend. Dit zal op lange termijn namelijk leiden tot een nog verdere vervreemding van moslims van hun eigen Nederlandse samenleving.
Wie is daar nou bij gebaat?
8 Reacties op "‘De demonisering van de Gülenbeweging is begonnen, maar wie is daar nou bij gebaat’"
Prima stuk!
Tja, dit verhaal verwacht je natuurlijk van een Gülen-aanhanger. En vind het erg jammer dat altijd maar weer met de vinger naar de media wordt gewezen. Zolang organisaties als Platform INS (voorheen Islam en Dialoog) niet transparanter, duidelijker, etc. gaan werken, zal de media-aandacht negatief blijven. Grotendeels is dat aan al die Gülen-organisaties zelf te wijten.
@grecoidema Jou begrip van transparantie is gebiased. Expectation Bias. Je verwacht een bepaalt verband te zien en daarom zal je altijd ontevreden blijven over de transparantie van deze instellingen. Wil je weten welke merk onderbroek ze dragen? Wat ze eten met lunch?
@Greco Idema,
Wie het opneemt voor de Nederlandse media is gezien de staat van die media is zelf niet serieus te nemen en al helemaal niet gezien het feit dat hij geen enkel argument of feit in bovenstaand artikel weerlegt!
Greco,
Onze bruggenbouwer. Komt gelijk binnen met een ad hominem. Wat zou je ervan vinden als bij elke bijdrage van jou begonnen werd met ‘dit verhaal verwacht je natuurlijk van een..’
Verder ook nog argumenten of doe je daar niet aan?
integratie hoeft voor mij niet te betekenen assimilatie. Het kan allemaal prima samen gaan, zolang de waarden van de nieuwe groep niet lijnrecht staan op waarden van de ontvangende cultuur. En hier ligt het probleem. Het gaat hier helemaal niet over ik rij aan de linkerkant van de weg jij aan de rechterkant, of ik eet rijst en jij aardappels.
Kijk maar naar de hele discussie over Yunus. Het gaat over fundamentele dingen die moslims afkeuren aan de Nederlandse samenleving, bijvoorbeeld het ongeloof en het zondige handelen, in dit geval een lesbisch stel. Vind jij het echt zo buitengewoon vreemd dat Nederland en de inwoners van Nederland hierdoor het gevoel krijgen van angst?
Zou Turkije het allemaal wel best vinden dat er een groep Nederlanders, een toch behoorlijk grote groep, daar komt wonen en daar haar eigen gemeenschap vormt, inclusief harde kritiek op de Turkse samenleving – wat jullie doen is zondig, slecht, jullie jeugdzorg is slecht daar willen we onze Nederlandse kinderen niet hebben, jullie vrouwen kleden zich zondig, kijk naar ons wij zijn tenminste netjes, wij volgen het woord van god en zijn daarmee beter, jullie gaan naar de hel als je je niet bekeert.
Dat zijn allemaal boodschappen die jij misschien als moslim persoonlijk niet wil uitstralen, en ik weet ook heel goed dat er veel moslims zijn die dit misschien niet zo beleven, maar die toch echt wel uitgestraald worden door de islam en terug te vinden zijn in de koran en ahadith. Er staat pagina na pagina wat een zondaars de ongelovigen zijn en wat ze allemaal wel niet verkeerd doen en wat voor bestraffing ze daarvoor zullen ontvangen, en dat de moslims het goede voorbeeld moeten geven aan de niet-moslims. En dan wordt er verwacht dat de Nederlanders zeggen: ach joh ga je gang, doe je ding? En zich niet aangesproken voelen of niet de neiging krijgen hun eigen waarden te benadrukken?
Ik durf de stelling aan dat er helemaal niet zwartgemaakt wordt, maar dat de kernelementen die Nederlanders zorgen baren, het zich afkeren van de Nederlandse waarden en het bekritiseren ervan, direct terug te vinden zijn in de islam. Je hoeft echt niet helemaal hetzelfde te zijn als een kaaskop, dat is ook het punt niet. Maar als je waarden hebt die zo fundamenteel anders zijn, en die waarden ook nog eens als beter beschouwt dan die van de ontvangende cultuur, dan kan het niet anders dat je daarover wrijving krijgt.
Prachtig artikel! Zeer helder en goed geschreven, keep up the good work;)
Trouwens, ik denk dat Gulen uberhaupt niet eens weet waar deze instellingen zich huisvesten, wat ze precies doen en hoe ze heten.
Daarnaast geneert het mij (als zogenaamde ‘buitenlander’) al jaren dat de PvdA vlak voor de verkiezingen een handreiking doet aan alles wat Marokkaans/Turks is, puur en alleen om de zetels van Asscher en zijn kornuiten veilig te stellen.
Pingback: Turkse reporter onthult: Nieuwsuur knutselde verzonnen quote in uitzending over Turks Statenlid | Wijblijvenhier.nl