Het Nederlandse onderwijslandschap verkleurt met de dag en dat heeft zijn bijwerkingen. Afgelopen week heeft het een belangrijk punt bereikt. De Commissie Gelijke Behandeling heeft van twee Haagse Hogeschool-docenten melding van discriminatie gekregen, hierop heeft CGB besloten een grondig onderzoek in te stellen.
Het onderzoeksteam heeft recentelijk het rapport gepubliceerd en oordeelt daarin fel op de vraag of er sprake is van systematische discriminatie. De onderzoekers concluderen dat het beleid van de Haagse Hogeschool (HHS) mensen onvoldoende bescherming biedt tegen discriminatie-ervaringen en medewerkers beschikken niet over voldoende competenties om culturele verschillen te tackelen.
Als oud Informatica student van de HHS vind ik de conclusies schrikbarend. Ik heb me op de HHS nooit gediscrimineerd gevoeld of iemand dat zien ervaren. Ook geen signalen ervan ontvangen tijdens mijn tijd als bestuurslid van een studentenvereniging. Ik denk daarom dat het probleem zeer opleidingsafhankelijk is, al is dit niet direct af te leiden uit het onderzoek.
Het onderzoek is namelijk verricht binnen de opleiding waar de discriminatieberichten zijn begonnen, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD), en een andere afdeling met een vergelijkbare samenstelling: Commerciële Economie (CE). De opleiding MWD komt hierbij zeer slechts uit de bus. De docenten blijken niet goed om te kunnen gaan met culturele verschillen en dat is frappant. Deze docenten moeten nota bene mensen opleiden die morgen midden in de (multiculturele) maatschappij staan.
Steeds meer studenten van allochtone afkomst schrijven zich in op HBO en WO-instellingen, ook het aantal allochtone docenten groeit. Een ontwikkeling dat niet tegen te houden is in een ‘multiculturele samenleving’. De HHS voert in Nederland de lijst aan met 40 procent allochtone studenten en bijna 13 procent docenten van allochtone afkomst. Dit maakt de instelling een proeftuin van de toekomst. Dat heeft zijn mooie kanten, zoals een halal-gedeelte in het schoolrestaurant, maar ook mindere: discriminatie.
Het onderzoek heeft veel verhelderd op de school. De onderzoekers begrijpen dat de HHS ‘in de frontlinie van het interetnische debat’ staat, dicriminatie op andere scholen is dus niet uitgesloten. We moeten daarom extra alert zijn als het aankomt op discrimnatie, ieder signaal ervan dient serieus genomen te worden. Niet alleen vanuit de studenten, maar (juist) ook de docenten. Zij zijn nog niet niet in grote getalen aanwezig en moeten nog de strijd voeren die allochtone studenten deels achter de rug hebben.
Ik ben blij om te horen dat de HHS alle medewerking aan het onderzoek heeft verleend en de aanbevelingen van de onderzoekscommisie opvolgt. Er is verder een actieplan ingezet. Dat zijn duidelijke signalen dat de school de strijd tegen discriminatie aangaat. Nu hopen dat andere onderwijsinstellingen dit voorbeeld opvolgen, dan is er hoop dat een discriminatievrij hoger-onderwijssysteem niet onmogelijk is!
Voor meer info over het onderzoek en interetnische communicatie, lees het onderzoeksrapport.
62 Reacties op "Discriminatie in het onderwijs"
Ach Faisal, ik zie ook graag dat discriminatie flink aangepakt wordt.
Zelf heb ik het ook ondervonden met promoties op werk in NZ en mijn vader vroeger in Nederlands Indie omdat zijn moeder van Chinese familie kwam. U moet zich ergenis laten negeren daar dit als etter kan doorwoekeren. Persoonlijkheid speelt een groot spel en de maatschappij herkent heus wel een persoons waarde.
Cheers van Christchurch.
Weet je wat discriminatie is?
Dat allochtone leerlingen het Nederlands onderwijs veelal met een te laag diploma afronden.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article535922.ece/Allochtone_leerling_vaak_onderschat
In het artikel zelf wordt trouwens – impliciet discriminerend – benoemd dat ‘onderschat wordt’, om vervolgens drie kwart van het artikel te besteden aan [i]die[/i] leerlingen die het VMBO niet afronden. Ipv de velen die op Havo en Hogeschool zitten, niet VWO en Universiteit. IPV in te zoomen op de achterliggende oorzaken van gegeven te lage adviezen.
Nergens ligt het aan (discriminerende) docenten, maar aan een falend systeem … Hoezo external locus of control? Hoezo dissonantie?
Het stond ook weer mooi eufemistisch in de krant: “Turkse scholier scoort in andere landen beter”.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1196088.ece/Turkse_scholier_scoort_elders_beter
Ook hier ligt het weer aan het systeem (ongetwijfeld deels waar), niet aan de mensen. Uhuh.
Een even geldige conclusie, gebaseerd op beide onderzoeken, is dat docenten (onbewust) discrimineren en allochtone leerlingen te laag inschatten. Dat blijkt bij meisjes en wiskunde ook de terechte conclusie te zijn en sluit bovendien beter aan bij ervaringen die ik hoor uit mijn eigen omgeving.
Feit is dat allochtonen het in Nederland slecht doen in vergelijking met andere landen. Ik heb hier al vaker het voorbeeld genoemd van de Somalische gemeenschap – die in Ottawa bloeit – hier moeizaam lijkt te kwakkelen.
…
Achterliggend is mijns inziens de VOC-mentaliteit, waarbinnen een meester en een Zwarte Piet nodig zijn.
Waarom anders doen allochtonen het hier wél vaker slecht dan in met NL vergelijkbare landen?
De regels die het moeilijk maken om in de eerste jaren hier anders te doen dan aan de kant zitten? De uitkeringen die te makkelijk verstrekt worden en de regels die te makkelijk ontdoken worden? Ongetwijfeld.
Daaronder echter, en fundamenteler: de meester-slaaf mentaliteit die wij uit onze koloniale tijd en christelijk fundament als maatschappij hebben geerfd. Waarom anders is de Apartheid een Nederlands Zuid-AFrikaanse uitvinding? Waarom anders wordt deze verdedigd op basis van de bijbel?
Uit het CGB Haagse Hogeschool rapport met de vraag: Wie hier herkent zich in welke strategie ;) ?
[quote]Als een organisatie gaat ‘inkleuren’, staat de eenling/nieuwkomer vooralsnog altijd in de schijnwerpers, moet deze zich extra bewijzen en wordt hij/zij ook altijd als een vertegenwoordiger van de hele groep gezien en niet als individu (Moss Kanter). Bekende overlevingsstrategieën van tokens zijn: ‘one of the boys’ worden, ‘frozen rabbit’ (onzichtbaar worden) of ‘radikalinski’ (voortdurend ingaan tegen de gevestigde orde, bevestigen van het verschil).[/quote]
Niet alleen HHS maar ook bij bepaalde overheidinstellingen is het hetzelfde verhaal.
Vaak wordt je verbaal als een ‘hond’ behandeld en als je klaagt (bij leidinggevende of P&O) krijg je te horen dat je slachtoffer speelt. Uit frustraties gaan er een heleboel allochtonen een ander baan zoeken. Tjah en dan achteraf conluderen waarom de allochtonen bij de overheid snel weg gaan.
Ik wacht nu met smart op het gouwehoer van Lieke, Vele en andere rechts lui.
Zielig pathetische onzin, t’zijn altijd dezelfde minkukels die zich niet waar kunnen maken die klagen. ’t Stikt inmiddels van de 2e generatie geslaagden, en die hebben vrijwel nergens last van. Die figuren die na een vakantie aankomen met zo’n prachtig gekleurd diploma in een taal die ze zelf niet beheersen en bij de eerste beste test die afgenomen wordt door de mand gaan, dat zijn de hardste klagers.
Waar is lieke om dit allemaal te ontkennen?
“Afgelopen week heeft het een belangrijk punt bereikt. De Commissie Gelijke Behandeling heeft van twee Haagse Hogeschool-docenten melding van discriminatie gekregen”
“De onderzoekers concluderen dat het beleid van de Haagse Hogeschool (HHS) mensen onvoldoende bescherming biedt tegen discriminatie-ervaringen”
Er zijn meldingen binnen gekomen, en binnen een week wordt geconcludeerd dat het aan de school ligt. Snel onderzoek, als ze eerst de aanklachten moeten verifiëren, vaststellen om wat voor soort discriminatie het gaat e.d.
En als Faisal op die school heeft gezeten, en nooit iets van discriminatie heeft gemerkt, dan is het ook een logische conclusie dat het allemaal aan de school ligt.
Ik zal wel te ingewikkeld denken maar dit artikel komt op mij over als een simplistische, subtiele en achtebakse aanval op de autochtone Nederlandse maatschappij, waarbij de moslims in de slachtoffer hoek liggen.
@ racist
typisch hoor… zelfs de Haagse Hogeschool heeft onderzoek gelezen en zegt serieus wat tegen discriminatie te doen. En jij ontkent dat maar even. Zullen we niet een keer wat aan het probleem doen?
@ racist no. 8
De meldingen waaruit het onderzoek voortkwam kwamen uit 2007. Het zou inderdaad niet zo geloofwaardig zijn om in een week een onderzoek in elkaar te flansen maar dat is volgens mij ook niet de werkwijze van de CGB. Als ik zo de introductie van het onderzoek lees, lijkt ’t mij alsof ze aardig gedegen te werk zijn gegaan.
Het is een interessant rapport, ik zou zeggen lees ’t es ;)
@ Racist,
Het is duidelijk dat je het rapport niet gelezen hebt. Je denkt helemaal niet ingewikkeld – eerder te simplistisch, paranoide en bevooroordeeld. Het is echt een heel gedegen en genuanceerd rapport van het CGB – lees het eerst maar en klaag eventueel dan pas.
Ik ontken alles!!
p.s.
Waar hebben wij het over??
Ho ho ho Alison. Het is vrij bijzonder om te stellen dat de CGB een gedegen genuanceerd rapport opstelt.
Ik zou zeggen kijk naar de meldingen die het de afgelopen 2 jaar bij de CGB zijn gedaan. Kijk dan naar hoeveel er in behandeling zijn genomen, als zijnde serieus, en kijk dan wat er met het “advies” c.q. rapport is gedaan!
Het advies van de CGB verwordt meer en meer tot een wassen neus. Leuk dat het er is maar niemand doet er wat mee!
Komt het bij je op, Lieke, dat het feit dat het CGB zo veel klachten gegrond verklaard heeft iets zegt over de maatschappij en toenemende polarisatie waarin we leven?
Heb je het rapport gelezen? Zo nee, doe dat eerst, voordat je iets a priori afkamt.
Typisch, als het resultaat van een onderzoek niet bevalt, wordt het belachelijk gemaakt… Lezen en inhoudelijk kritiek geven, ho maar, dat kan rechts blijkbaar niet.
Ben wel redelijk op de hoogte van het wel en wee wat betreft de CGB.
Valt het jou niet op dat de CGB veel klachten als terecht beschouwd, echter zodra er een rechter aan te pas komt, de wet dus, deze in bijna alle gevallen besluit om de rapporten van een CGB of NBK naast zich neer te leggen.
Daarbij het is ook MAAR een commissie.
Het betreft hier ten alle tijden een advies.
Het meest recente voorbeeld is de lerares op het vader rijn college hier in Utrecht.
Zij besloot een tijdje geleden om haar werkgever per mail in kennis te stellen van het feit dat zij samen met haar hernieuwde geloofsbelijdenis het na al die jaren niet meer kies vond om mannen een hand te geven.
En de CGB was van mening dit VOLKOMEN terecht was!
De raad en het hof hebben onafhankelijk van elkaar de vloer aangeveegd met het rapport van de CGB.
En dat is zeker niet de eerste, en ook niet de laatste keer.
De CGB houdt m.i. graag zichzelf in stand. noem het een wassen neus!
Waarom heb je een CGB nodig als de wet volstaat?
Nog even voor de duidelijkheid. De lerares is en blijft terecht op non actief gezet, en later ontslagen!
Er is nog één docent op de HHS binnen de opleiding IBMS die ook racistisch van aard is. Ik heb van mijn autochtone vrienden gehoord dat hij een keertje naar hen kwam en begon te schelden richting buitenlandse studenten. Gewoon in het openbaar. Veelal zitten er buitenlandse exchange studenten binnen de faculteit van IBMS.
Het is moeilijk een oordeel te vellen over dit onderzoek maar je krijgt wel de indruk (gezien de titel van het rapport) dat het uitgangspunt van de onderzoekers niet echt neutraal was. Verder: Er melden zich geen studenten aan voor de groepsgesprekken en de respons van de studenten bij de enquete was maar 20%. Dat noem ik laag en het is goed mogelijk dat de uitkomsten niet representatief zijn. Dan valt nog op dat men in de vragen maar ook in de onderzoekaanpak met name een indeling naar etniciteit maakt. Volgens mij zijn er nog veel meer aspecten waarop je kan discrimineren dan etniciteit en je kan je afvragen of daarmee de onderzoeksaanpak sturend is. De grootste discriminatie die men ervaart is overigens dat men zich onderschat voelt. Ik wil geen oordeel vellen over het onderzoek want heb het niet volledig gelezen.
Wel viel mij laatst op toen ik een praatje heb gehouden bij een Hogeschool dat ongeveer een derde van de studenten die er zou moeten zitten aanwezig is en dat men voortdurend onderling zit te praten zodat het volgen van het college voor goedwillenden onmogelijk is. Overigens viel dat bij mijn praatje erg mee maar bij andere sprekers vond ik het opvallend onrustig en dacht … het is geen wonder dat 50% na een jaar weer uitstroomt.
Vorige week stond in het ed. dat Molukse jongeren vaker naast de boot vallen op het voortgezet onderwijs in en rond Tilburg. Dat zou te wijten zijn aan hun terughoudende en bescheiden gedrag. Hoeveelste generatie Molukse jongeren zijn dat al niet die de mist ingaan ? Leert Nederland het dan nooit vraag ik me af.
Blijkbaar niet.
Ik heb het rapport niet gelezen, en daaruit kan ik ook niet inhoudelijk reageren. Ik reageerde op het artikel.
Qoute: “De Commissie Gelijke Behandeling heeft van twee Haagse Hogeschool-docenten melding van discriminatie gekregen, hierop heeft CGB besloten een grondig onderzoek in te stellen.
Het onderzoeksteam heeft recentelijk het rapport gepubliceerd en….”
Ik vatte hieruit op dat het rapport in een week samengesteld was.
Mijn fout.
nog iets:
quote: “Dat heeft zijn mooie kanten, zoals een halal-gedeelte in het schoolrestaurant”
of halal slachten “een mooie kant” is daar word hevig over gediscussieerd. Enerzijds om (eventueel) dierenleed
anderzijds, omdat de schoolkantines aangepast is voor 300.000/16000.000= 2% van de bevolking
@ Lieke,
Blijkbaar is er een verschil tussen CGB en Nederlandse wet als het op gelijke behandeling aankomt.
Zo staat in de wet, dat op zondag allerhande zaken moeten wijken voor de chirstelijke rust. Een CGB zal hier ongelijkheid in aantreffen. Een rechter zal gewoon de ongelijke wet in stand houden. Eén belangrijk verschil is verder, dat de wet gebaseerd is op precedent; uitspraken van het CGB op principe. Door precedentwerking in de rechtspraak wordt de laatste jaren steeds meer opgeschoven richting vrijspraak van discriminatie – denk aan bv. het verbod op uitspraken van de Centrumpartij toen en het verregaande toestaan van laster nu.
Raad en Hof hebben dus niet ‘de vloer aangeveegd met het rapport’. Zij hebben anders geoordeeld, gebaseerd op precedent en (onuitgesproken) politiek.
Als het CGB een te negeren ‘wassen neus’ is, dan is straks artikel 1 dat ook. In wat voor land wil je leven Lieke?
@ Racist,
Van de site van de HHS:
[quote]Etenswaren en dranken zijn verkrijgbaar in het centrale restaurant, de vier kantines, een koffiecorner en Dok75 Café. Het centrale restaurant heeft het meest uitgebreide assortiment: koffie, thee, melkproducten, frisdranken, brood en beleg, snacks, fruit, koeken, snoep, soep, warme en koude snacks en warme maaltijden. Er is ook halal-voedsel verkrijgbaar en bij mooi weer kan er gebruik gemaakt worden van het buitenterras.[/quote]
Dat is heel wat anders dan jouw nonsens, dat [quote]de schoolkantines aangepast is voor 300.000/16000.000= 2% van de bevolking[/quote]. Ik begrijp het niet: eerst zijn er te veel allochtonen en nu zijn het er verwaarloosbar weinig? Wat bedoel je precies Racist, dat een schoolkantine in een multi-culturele stad geen eten voor moslims in het assortiment mag voeren? Is dat wat je bedoelt?
En, als het over halal-slachten gaat (ook zo’n populair onderwerp): dat de PvdD daar bezwaren tegen heeft, kan ik mij voorstellen. Die hebben echter ook bezwaar tegen de bio-industrie en in dat context bezien is hun bezwaar zeer begrijpelijk. Jij bent, in je communicaties tot nu toe, alleen maar de grote dierenvriend geweest als je daarmee moslims kon pesten. Het door halal-slachten aangedane leed is miljoenen malen kleiner (op stuksbasis) dan het bio-industrie leed. Als je zo graag voor dierenwelzijn opkomt let dan liever op de cake en koek die je koopt: daar zitten de legbatterij-eieren in van gekooide kippen. Eieren die slecht verkopen als ze per stuk verkopen, omdat de produktiewijze zo wreed is. Richt daar je pijlen eens op, Racist.
het halalgedeelte is een ware business aan het worden. de haagsehogeschool staat niet open voor religieuze uitingen maar dit is een ander verhaal als er geld bij komt kijken.
en zo zijn er op meerdere niveaus opmerkingen maar met negativiteit komen we er niet. met het cgb-rapport geven we een startsein met het formuleren van de problemen. werd eens tijd en een goede zet van de haagsehogeschool om volledige medewerking te verlenen. bewijst toch maar eens dat er inderdaad hoop is voor een discriminatievrij hoger-onderwijssysteem.
ik zal duimen voor ze
300.000 komt van saifullah, in een reactie bij het artikel “multiculturele hilariteit”.
Was een makkelijk nummer.
Ik geef toe dat ik op het moment dat ik t tikte er niet goed over nadacht. (bedankt dat je mij erop wijst)
En het is zowiso moeilijk om vaste cijfers. Niet alle “moslims” zijn (in dezelfde mate) participerend.
(geld ook voor “allochtoon”. daar gaan ook verschillende opvattingen rond)
ik erken dat het niet verstandig was om dat te zeggen.
Als er voldoende vraag naar is in de omgeving dan mag (of moet) het schoolmenu veranderd worden. Dan vegetarisch, meer vis of wat dan ook.
Op plekken waar er nauwelijks vraag voor is zal ’t beter niet aangepast worden.
wat ik bedoel
Faisal noemt halal voedsel een mooie kant.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn nog argumenten (voor en tegen) dat halal slachten slecht is voor de dieren.
te veel allochtonen of te weinig. Ik weet niet of ik mij daarover al eens duidelijk heb geuit.
In Nederland als geheel:
Ik heb op zich niets tegen allochtonen.
Maar asociaal volk (allochtoon en autochtoon) is er altijd te veel.
En als ik artikelen lees dat de bevolking in enkele steden (amsterdam) binnenkort merendeels allochtoon is.
En als ik lees dat bepaalde wijken nu al merendeels allochtoon zijn.
(daarbij rekening houden dat de staat en kranten vaak een andere deinitie hebben van allochtoon dan een goot deel van de bevolking)
Dan denk ik dat het een beetje te veel wordt. Ik zou mij in mijn eigen land niet graag in de minderheid voelen.
Zaken als de CGB en bijvoorbeeld NBK zijn in theorie best leuke initiatieven, het is alleen zo jammer dat je er in de praktijk geen fluit aan hebt.
#25-27
Soms zijn we het best met elkaar eens ;)
#28
Waarom heb je in de praktijk te weinig aan CGB en NBK?
Omdat populisitische machthebbenden weinig vatbaar zijn voor argumenten?
Juist het CGB staat onafhankelijk, pal naast artikel 1 en de naleving daarvan.
Tussen art.1 en uiteindelijke rechtspraak zijn daarentegen meerdere vervormende filters:
1. tekstdelen van andere grondwetartikelen – veelal vervat in warrige fatsoensconcepten als ‘wanordelijkheid’
2. het in voorkomende gevallen geven van voorrang aan specifieke wetten boven de grondwet – (wet op de zondagsrust etc etc).
3. het bij onduidelijkheid toetsen bij menselijke rechters, die onontkoombaar kind zijn van eigen tijd en cultuur – (het 10 jaar terug verbieden van ‘vol is vol’ uitspraken van de Centrumpartij; nu ergere uitspraken niet).
4. Het bij wél duidelijkheid uitvoering geven aan de wet bij machte van gemeentelijke functionarissen – zoals in het weigeren van vergunningen aan niet-vriendjes van de burgemeester.
5. Het onschuldig zijn tot het tegendeel bewezen is – jouw woord tegen dat van de agent.
Etc.
Het CGB is niet tot nauwelijks onderhevig aan deze filterende en vervormende factoren en daarom is een zorgvuldig en onpartijdig werkend CGB juist nú van cruciaal belang.
Dat politiek en rechter haar aanbevelingen niet opvolgen is een teken aan de wand. Een historische déja-vu.
CBG heeft haar uitspraak inzake de niet handen gevende docent in Rotterdan haar laatste spatje geloofwaardigheid verloren.
Uiteraard zegt de hogeschool dat ze de “adviezen”ter harte zal nemen en gaan over tot de orde van de dag wat ook inhoud dat zij gewoon doorgaat met de reeds gestarte sturing is diversiteit.
CBG heeft haar uitspraak inzake de niet handen gevende docent in Rotterdan haar laatste spatje geloofwaardigheid verloren.
Uiteraard zegt de hogeschool dat ze de “adviezen”ter harte zal nemen en gaan over tot de orde van de dag wat ook inhoud dat zij gewoon doorgaat met de reeds gestarte sturing op diversiteit.
#30
Geloofwaardigheid voor wie? Wilders?
De CGB is voor sommigen nooit geloofwaardig geweest, want impliciet door hen ongewenst.
Ik heb de klachten eens gelezen en vraag mij af waar hebben we het over.
Er is sprake van wederzijdse discriminatie.Slachtoffer rol waarbij je de vraag kunt stellen of het wel terecht is
Ja en Nederlandse taalbeheersing zul je in bepaalde beroepen in woord en geschift op een redelijke manier moeten beheersen, kun je dat niet dat zal de school het advies moeten geven n( een verplichting) om een andere richting te kiezen dit om teleurstellingen in de toekomst te voor komen.
Als je een dergelijk advies als discriminatie ervaart ja dan mis je eigen refl;ectie en ben je je niet bewust waaar je voor op geleid wordt en welke competenties van je verwacht worden
Verder sluit ik mij aan bij het gestelde van Simon inzake opzet van dit rapport
Beste Alison,
Als jij als klaagster met hoofddoek van de 1 op de andere dag jou opvattingen tot probleem van je werkgever maakt, je vervolgens meldt bij de CGB, meerdere rechtszaken voert, en aan het eind van het liedje, alleen je gelijk krijgt van een commissie zonder enige waarde, dan mag er toch ook over het nut van een CGB worden gesproken?
Iedereen, zowel de rechtbank als het hof, zowel de insider als de buitenstaander, vinden de actie van deze mevrouw, een actie van een beetje suffe doos.
Dan woon je al zo lang in Nederland, dan draai je hier al zolang mee, en dan kom je van vakantie terug met je opnieuw gevonden geloof, om je vervolgens als een onwetend en niet begrijpend schaap te gedragen! M.i. is dat bijzonder gedrag!
Mijn partner is van huis en op antropologische basis, helemaal in to Borneo en Papoea nieuw Guinea.
Heeft daar jaren tussen diverse stammen geleefd e.d.
Het zal toch wat zijn, als hij nu volgende maand weer terug komt, met een bod door zijn neus, een peniskoker en een kleurige bipslap.
Om vervolgens te verwachten dat in dit geval de werkgever, zijn uiting m.b.t. zijn hervonden geloof in de oer goden, zo klakkeloos zal accepteren!
Mag hij dan ook klagen bij een CGB? Of is dat in dit geval zo overduidelijk dat iedereen zegt, dat dat in dit geval totaal overbodig is?
en waarom loop jij niet de godganse dag vanuit religieus perspectief in je blote kont, Alison? en waarom doen jullie de rituelen zonder textiel niet gewoon in een leuk en gezellig park?
Lieke,
Haha, ik snap ergens echt wel je punt hoor. En alhoewel we behoorlijk dezelfde sociaal-culturele achtergrond lijken te delen, zijn we het wederom niet met elkaar eens ;)
Laat ik vooropstellen, dat ik niet de ins en outs van deze specifieke zaak precies ken. Ik merk wel dat sommige reborn-moslims/christenen, een flair en brutaliteit aan de dag leggen die voor de omgeving irritant kan zijn. Het is waar dat ik mij als Wicca veel bescheidener op stel dan mijn monotheistische soortgenoten met hun eisenpakket. Wie een beetje sociaal alert is, merkt dat een carriere verminderd/niet weggelegd is voor hen die hun geloof al dan niet op hun mouw/hoofd dragen.
De vraag is wat dan te doen: in stilte lijden en je ressentiment ‘koesteren’, of luidkeels en ietwat grandioos het onrecht van de daken schreeuwen met veel publieke vijanden tot gevolg.
De een zwijgt, de ander schreeuwt. Beiden worden achtergesteld. Zoals ik hier vaker heb betoogd: de werkplek is bij default christelijk/humanistisch. Wie de zondag vrij wil om te bidden, krijgt die i.h.a. van zijn werkgever – of in ieder geval zeer vet voor het vermeende leed overbetaald. Wie Pasen/Pinksteren/Kerstmis etc etc vrij wil, krijgt dit meestal – zonder liberaal jihadistisch geschreeuw van de zijlijn aan te moeten horen, dat het hier geloofsfundamentalisme betreft.
Kortom, reden genoeg voor elke andersgelovige om een principieel gelijk bij de CGB te kunnen halen. Dat dit in de praktijk zeer mondjesmaat tot verandering leidt is een
vervolg #35
Dat dit in de praktijk zeer mondjesmaat tot verandering leidt is een tweede. Als het CGB-advies minder vaak genegeerd zou worden, dan – help – zpuden we een samenleving kunnen krijgen waar artikel 1 echt iets voorstelt. Feit is echter, dat de primes inter pares in dit land hun privileges eigenlijk wel best vinden en weinig behoefte voelen deze af te staan.
Maar, wat de peniskoker van je partner betreft: ja, feitelijk wel, want het mag niet uitmaken hoe lang iemand een geloof, of cultuur, heeft. Wat uitmaakt is de letter van artikel 1. Al het rest is bekrompen, burgerlijke bijzaak. Dat artikel 1 haaks staat op vele ingeburgerde voorkeuren en praktijken, betekent voor mij vooral, dat er nog veel te verbeteren valt.
Om je laatste vraag te beantwoorden:
Ik loop niet de godganse dag skyclad, omdat ik niet elk minuut van de dag ritueel of magisch bezig ben. En, wij zouden de rituelen zonder textiel liefst idd in een gezellig park willen doen. Waar echter de homo-uitlaatstrook al een Nederlands feit is, is de Wicca skyclad picknick-paradijs dat helaas nog niet. Wie het wel probeert wordt (in volgorde van frequentie) vaak als aapje aangestaard door nietsvermoedende voorbijgangers (die zich vervolgens met openhangende mond snel uit de voeten maken in dat donkere pseudo-bos, of duingebied); minder vaak door de politie getreiterd en/of op de bon geslingerd; zelden met houten knuppels in elkaar geslagen. Daarom doen de meeste wicca het liever in een ‘schuilkerk’, nieteen park
Het wij zij denken en
racisme uit een andere hoek bekeken.
http://www.nrc.nl/opinie/article2249910.ece/Er_zijn_niet_slechts_een_paar_criminele_Marokkanen
Vele,
Verzwijgen is zeker zinloos; evenals populisme.
Aanpakken toch? ten gunste van de goeden.
Belangrijk blijft ook ten allen tijde het benoemen van verborgen variabelen, zoals sociaal-economische situatie.
Alles steeds maar op “Marokkaans”, of “Islam” gooien ontkent de wereldwijde feiten, waar zeer diverse (etnische) groepen in hetzelfde sociale dilemma vinden als sommige minderheden hier in Nederland.
Wereldwijde voorbeelden bekijken plaatst het geheel ook in een groter en verhelderend licht: *het is niet de Islam*.
Lieke op #38:
Wereldwijde voorbeelden bekijken plaatst het geheel ook in een groter en verhelderend licht: *het is niet de Islam*.
Volgens moslims is er juist geen groter en verhelderend licht dan de Islam.
En ze hebben gelijk, getuige de vele brandhaarden in onze Wereld.
Allah is springlevend,
Alison.
Lieke moet Alison zijn op #38
What’s on a man’s mind?
wereldwijde feiten zijn dat in de meeste brandaarden of sluimerende conflicten op de wereld op dit moment er een link naar de islam kan worden gelegd. Helaas maar waar.
de laatste 30 jaar is de conservatieve (politieke en intolerante) islam zich almeer heeft doen laten gelden.
Het is bemoedigend dat in Indonesie de orthodoxe islamitische partijen zetels hebben verloren.
Maar blijft dat de islam mondiaal een probleem heeft.
Dat er wereldwijd een oorlog gaande is tussen het neo-con westen en de radiakle islam – als opvolger van de koude oorlog – is een triest feit. En in die oorlog sta ik veel meer aan de kant van Bush (brr) dan aan de kant van Taliban, of Somalische warlords (nog meer brr). Dat veel van die conflicten een trieste geschiedenis van koloniale bemoiezucht en amerikaans imperialisme hebben is evenzeer een feit. Dat probleem – wat de oorzaken ook zijn – is echter een ander dan die in Nederlandse achterbuurten, waar gedesillusioneerde jongeren van etnische minderheid net zo van zich af trappen als dronken first nations in Canada’s, of Australie’s criminaliteit. Wat ik wil zeggen is, dat het Nederlandse probleem niks met de Islam te maken heeft. Dat is allemaal populisitische propaganda. EO-christenen en SGPers zijn ook fundamentalistisch, maar ook niet gevaarlijk voor het land. Zo ook fundamentalisitische moslims.
Het zijn een hele hoop verschillende situaties en ‘problemen’ die allemaal op één hoop gegooid en gegeneraliseerd worden: (a) war on terror, (b)onopgevoede straatschoffies (c) monotheistische fundamentalisten
EO christenen of SGP eisen geen aparte behandeling op een HBO school met een openbaar karakter en als ze zich tekortgedaan voelen met het gevoel dat het aan hun geloofsovertuiging en daaraan gerelateerde leefwijze licht dan schreeuwen ze dat niet van de daken laat staan dat ze een klacht indienen.
Ja Ernst do tell, what’s on your mind?
;-)
Beste Alison,
Sociaal alert! Deze kende ik nog niet, maar ik vindt hem helemaal top!!
Deze twee woordjes zeggen m.i. veel.
Je moet, in een samenleving als de onze(met zoveel luitjes, op een respectievelijk klein stukje van deze aardbol)sociaal alert zijn.
En het gedrag wat jij omschrijft als het hebben van, flair en brutaliteit zou je ook kunnen vertalen in wereldvreemd en egoïstisch.
Je als eenling beroepen op zaken waar men hier in een openbare functie, geen prijs op stelt, is bijzonder gedrag. Men moet dus allemaal rekening met jou “religieuze mood swings” houden, en dat terwijl JIJ, nota bene zelf voor deze openbare functie hebt gekozen!
Lekker voorbeeld voor je leerlingen, denk dat de onderlinge sfeer er een stuk op vooruit gaat.
Laten we onze kinderen vooral het voorbeeld geven dat het oke is om te discrimineren. Dat het oke is om een paar honderd jaar aan vooruitgang(tenminste volgens sommige dan ;-) )uit de boeken te schrappen, om ons gewoon weer doodleuk middeleeuws te kunnen en mogen gedragen, dat noemt men dan een voorrecht! En als het daar dan bij bleef! Maar nee, ook de omgeving MOET zich verdiepen, uit respect he, in de religieuze hersenspinsels van zo iemand! Deze lerares eist respect, door het zelf geen respect meer te tonen aan haar omgeving! Zijzelf echter vindt dat zij JUIST respect toont door geen handjes te schudden. niet beseffende dat dergelijke opmerkingen meer thuis horen in SA dan in Nederland.
Beste Alison,
Natuurlijk heeft de problematiek wel met de islam te maken!
De islam is dan wel niet een directe oorzaak, maar het systeem van de islam houdt de problemen wel in stand.
Iemand toevallig zondag het stukje tv met Nadia Yassine gezien?
http://multiblog.vrt.be/dewegnaarmekka/category/uit-het-boek/
Vond het heerlijk om te zien hoe iemand dogmatisch blijft vasthouden aan religieuze nonsens. en dat terwijl zijzelf ook wel besefte dat hetgeen zij dacht te moeten zeggen, misschien religieus wel lekker overkomt bij een achterban, maar dat dit soort praatjes toch echt middeleeuws zijn. Zij trekt op een prachtige en totaal onnatuurlijke wijze religie en het maatschappelijke moraal uit elkaar. Terwijl dit soort zaken in de praktijk veel meer worden gestuurd door lokale gebruiken, en zaken als eer en trots, dan dat het gestoeld is op een correcte beleving van de religie.
en als je dan naar de beelden kijkt dan komt zij op mij over als een kat in het nauw. Zij vond namelijk dat het er tijdens het gesprek nogal verhit aan toeging! M.i. ben je dan of niets gewend, of zij is zelf al lang tot de conclusie gekomen, dat de zaken zoals zij die voorstaat, terecht onderhevig zijn aan zware kritiek. Maar ja, ze heeft nu A gezegd, en A levert haar ook nog status en macht op!! Dus B zal er in dit geval wel nooit meer van komen.
Lang leve de religieuze dogma’s!
Als je nu eens niet alleen naar dat ene punt kijkt, maar maar naar de hele tekst. Ze heeft gelijk als ze zegt dat wij recht hebben op onze eigen identitei, al helemaal in eigen land. Waarom moeten de islamitische landen zich conformeren aan Westerse tradities? En als die nieuwe wetten niet aansluiten bij de realiteit in het land (of ze nu wel of niet in overeenstemming zijn met de islam) dan is het toch niet logisch dat ze worden ingevoerd, alleen maar voor de beeldvorming naar het Westen?
Vele,
HBO scholen eerbiedigen al de christelijke feestdagen. CHristelijke ambtenaren mogen al weigeren homo’s te trouwen etc. Toen de discussie over koopzondagen begon liet refo-Nederland ook dringend van zich horen, dat open winkels hun vrijheid op godsdienst zouden inperken.
De ENIGE reden, dat christenen niet meer rechtzaken voeren is, dat ze al in het recht en de wetten goed tot zeer goed vertegenwoordigd zijn. Ze hoeven niet, want ze krijgen al hun zin (althans 1000* meer dan anders-gelovigen in NL). Anders zou je ze heus wel horen.
Lieke #45
[quote]het systeem van de islam houdt de problemen wel in stand.[/quote]
‘Probleem’ lijkt hier impliciet gedefinieerd te zijn t.o.v. het westerse referentiekader.
Moslims zelf ervaren dat ‘probleem’ niet. En als ze dat wel doen, zijn ze mondig genoeg dat zelf te veranderen.
mbt (a) de neo-con/Taliban oorlog: niet de Islamitische landen zijn deze begonnen, maar het westen – nog geheel los van het 911 false flag vraagstuk. Ze hebben corrupte dictators gesteund en hun koude oorlog op andermans grondgebied uitgevochten – lang voordat perverse zieke warlords, Taliban en ander misselijkmakend tuig macht had. Wie hield ook alweer de problemen in stand? Ik zeg bovenal wapenindustrie en imperialisme – samen met het zichzelf in stand houdende ‘lord of the flies’ trauma van ontredderde en kapotgeschoten landen.
b) straatschoffies: op wereldwijd niveau daalt de correlatie met Islam naar 0 en stijgt de correlatie met huidskleur en achtergestelde sociaal-economische status. De enige conclusie die ik daaruit kan trekken is, dat impliciete racisme sterk meespeelt bij polarisatie en vorming van gevaarlijke etterbakken en pooiers in ghetto’s. Wie niet bij de bouwfraude club kan dineren, meldt zich bij een ander club.
c) fundamentalisten: laat ze toch gewoon met rust. Laten we onze rechten, levensstijl en voorkeuren zeker goed verdedigen, maar niet ‘preventief aanvallen’ – dat maakt een mens zo vatbaar voor media-manipulatie, politiek populisme en, bovenal, lage xenofobe drijfveren.
Alison
Als ik de klachten in het rapport lees dan heeft dat niets met wet en regelgeving te maken. maar het “gevoel”dat je om je geloof of leefwijze door docenten of collega’s gediscrimineerd( genegeerd?) wordt en dan stel ik dat dat een leerling of docent uit de biblebelt die daar op de school zit ook in bepaalde gevallen het “gevoel” zou kunnen geven.Maar zij kijken wel uit om op basis daarvan een klacht in te dienen
Lieke,
[quote]en als je dan naar de beelden kijkt dan komt zij op mij over als een kat in het nauw. Zij vond namelijk dat het er tijdens het gesprek nogal verhit aan toeging! M.i. ben je dan of niets gewend, of[/quote]
Ik ben het met je eens, dat er een cultuurverschil is en ik vaker heb gezien in discussie, dat moslim-zijde verhit en defensief reageerde – overigens vaak op onbeschofte en cultuur-insensitieve aanvallen van autochtone-zijde.
Daar staat tegenover, dat de westerse cultuur nagenoeg wereldwijd bekend staat om haar lompheid en ongeduld. Sociale takt lijkt de barbaren (wij dus) vreemd te zijn en de voorbeelden waarin ik mij zelf geergerd heb (bijv. aan toeristen die met hun voeten richting Buddha-beeld zitten in een tempel) – nou dat zijn er een hoop.
Als je deelneemt in een discussie met de impliciete normen en waarden van de andere cultuur, trek je al gauw aan het kortste media-einde. Bij vrouwen in het bedrijfsleven bekend als ‘het glazen plafond’ en terecht benoemd. Bij moslims in debat slechts beantwoord met botte oneliners en absurde verwijten.
Geef mij liever een cultuur-sensitief individu, dan een onbeschofte Hollander met botte bijl en zelfvergenoegd neo-koloniaal superioriteitsgevoel. Maar dat is persoonlijk.
Vele,
Heb je ook in het rapport gelezen dat de autochtone docenten bij MWD zelf ook vonden dat er collega’s waren die discrimineerden, en dat juist de studenten het relatief neigden te bagatelliseren …
Discriminatie is als een ijsberg: de witte piek zie je, maar je zinkt door het onzichtbare onderwater massief.
Wat ik stel dat zouden deze docenten ook met anders gelovigen kunnen doen.
Discriminatie is van alle tijden en alle volken en is niet uit te bannen.
Vele,
Klopt. Let niet, dat het goed is voorkomende gevallen te benoemen en waar mogelijk te verhelpen.
Even los van deze discussie: Bolkestein maakt zich sterk voor een verbod op islamitische scholen. Vrijheid van onderwijs vind hij maar niks. Christelijke scholen kan hij nog tolereren omdat die inmiddels tot de Nederlandse cultuur zijn gaan behoren, maar moslimscholen vindt hij te ver gaan. Hij haalt Wilders nog rechts in!
http://www.nd.nl/artikelen/2009/mei/22/bolkestein-moslims-geen-recht-op-eigen-scholen
De uber-liberaal is niet zo liberaal.
Beste alison,
Volgens mij heb ik koorts! Ik ben het in deze woord voor woord met je eens!
Tijd voor een feestje? ;-)
Lieke #56
Yes, why not?
Now you know what’s on a man’s mind! :-)
Maar wel onder één voorwaarde:
Echte muziek: http://www.myspace.com/junmiyakehome
Le Voyageur Solitaire is favoriet, off course :-)
Beste Ernst,
mmm de man en zijn voorwaarden!!
Het zal eens niet zo zijn! ;-)
oke jij je zin. Maar wat mij betreft gelijke monniken gelijke kappen.
dus mijn inbreng klinkt als volgt:
http://video.msn.com/?mkt=nl-nl&vid=89b05d08-c833-4d34-80e8-31167c545864&tab=m2003
# 58, 59
zozo, intellectuele muziek
http://www.youtube.com/watch?v=MBoTRF2aK4s
prosit ;)
#58 #59 en # 61 Alle drie goed!
En om de armoedigheid van de nederlandsche treurbuis (kwek, kwek) nog eends te illustreren: hier Jun Miyake met zijn muzikanten in een Frans De Wereld Draait Door programma.
Let wel: Completely Live! Wat een camerawerk!