We zitten midden in de Ramadan. Om ons heen is het druk met familiebezoek, moskeedrukte en soms in het ergste geval, hangen we iets te luidruchtig op straat en vallen we de buren lastig. (Stop alsjeblieft met dat laatste trouwens). Of het is juist heel rustig met momenten van verstilling, maar ook met eenzaamheid voor degenen met weinig moslimfamilie- of vrienden in de buurt.
Soms houden we onszelf rustig met koran lezen of andere contemplatieve bezigheden. Soms vallen we midden in mediafitties als een of andere Ebru of Holman weer eens wat doms roept over islam of moslims, of zelfs over de Profeet vzmh, Godbetert. Maar goed. We vasten rustig door en laten ons niet verder die fittie inzuigen. We hebben wel betere dingen te doen.
Er is een overlevering van de Profeet (vzmh), die “op zijn hoogst enigszins zwak is, maar omdat het over ‘fadaa’il’ (deugden en nuttigheden) gaat, is het in dit geval acceptabel.” (Zie hier voor meer uitleg). Het gedeelte waar het me om gaat, is als volgt:
“[Ramadan] is een maand waarvan het eerste gedeelte de barmhartigheid van Allah met zich mee brengt, het middelste gedeelte brengt ons zijn vergiffenis en het laatste deel brengt ons de bevrijding van het Hellevuur. Wie de beproevingen van zijn dienaren verminderd in deze maand, zal door Allah vergeven worden en bevrijd worden van het vuur van de hel.”
Of deze opdeling helemaal klopt maakt me niet zoveel uit, maar de kernbegrippen staan als een huis. Vasten brengt een dubbele focus met zich mee. Aan de ene kant zorgt het vasten ervoor dat we een vergroot begrip krijgen van alle gunsten die we van onze Schepper krijgen en waar we vrijwillig afstand van doen. Dit moet leiden tot een groter bewustzijn van de grootsheid en barmhartigheid van Allah.
Zoals Hij swt in de Quran ons duidelijk maakt:
“Oh jullie die geloven, het vasten is jullie voorgeschreven, zoals het is voorgeschreven aan degenen die voor jullie kwamen, opdat jullie taqwa [bewustzijn van Allah] krijgen.”(qs 2:183)
Uiteraard: niet iedereen heeft het zo goed als wij het hebben in het Westen (en zelfs dat is betrekkelijk met het bestaan van voedselbanken hier), maar ieder mens heeft wel iets waar hij of zij dankbaar voor kan zijn. En beproevingen horen bij het leven. Door er met geduld mee om te gaan, zullen we ons beloond zien in het hiernamaals. En dat is fijn.
وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَىۡءٍ۬ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصٍ۬ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٲتِۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٥٥) ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَـٰبَتۡهُم مُّصِيبَةٌ۬ قَالُوٓاْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٲجِعُونَ (١٥٦)
“En Wij zullen jullie zeker beproeven met iets van vrees en honger en vermindering van bezittingen en levens en vruchten. Maar geef verheugende tijdingen aan de geduldigen. Degenen die wanneer een ramp hen treft, zeggen: ‘voorwaar, aan Allah behoren wij en, voorwaar, tot Hem zullen wij terugkeren.’” (QS Al Baqarah 2:155-156)
Sta hier even bij stil. Heeft een tegenslag jou niet sterker gemaakt? Als je terugkijkt naar de vervelende zaken die jou overkwamen één, vijf of tien jaar geleden dan dank je Allah omdat je weet dat het je mede gevormd heeft tot wie je bent geworden. Vergeet verder niet wat de Profeet (vzmh) ons geleerd heeft:
“Hoe wonderbaarlijk is het geval van de gelovige; er schuilt goeds voor hem in alles, en dit geldt alleen voor de gelovige. Als voorspoed hem overkomt, toont hij zijn dankbaarheid aan Allah, en dat is goed voor hem. Als tegenspoed hem treft, houdt hij geduldig stand en dat is goed voor hem.” (Sahih Muslim)
Dit doen we onder andere door prioriteiten te stellen. Geloof gaat uit vóór goede daden. Prioriteit nummer 1 is dus je geloof te verstevigen. Dit kun je doen door je vast te houden aan het gebed – je levenslijn naar Allah – maar ook met smeekbeden, extra nachtelijke gebeden of het lezen van de Koran.
Vervolgens scheid je de bijzaken van de hoofdzaken: familie gaat voor vrienden, school/werk gaan voor hangen op straat of in de stad. Kleine daden die je regelmatig kunt verrichten hebben voorrang op grote daden die je onregelmatig kunt verrichten.
Zoals de Profeet (s) antwoordde op de vraag welke daden het meest geliefd zijn bij Allah: “De constante handelingen, ook al zijn het er weinig.”Hij (vrede en zegeningen zij met hem) voegde eraan toe:”Neem niet teveel op je schouders, behalve de daden die binnen je vermogen liggen.” (Bukhari)
Dit laatste punt is ook erg belangrijk: neem niet teveel hooi op je vork. Zoals in de Quran staat: “Allah belast geen ziel boven haar vermogen.” (QS 2:286) Dus dat moet je zelf ook niet doen. Verander dat wat binnen je macht ligt en accepteer dat je niet kunt veranderen wat niet binnen je macht ligt – dat is aan Allah, en Hij weet wat goed is voor jou. Al deze daden zijn goed buiten de ramadan, maar nu nog veel belangrijker.
Dus, terwijl we rustig verder vasten in deze laatste 10 dagen, stel ik voor dat we ons wat verder terugtrekken en nog meer richten op onze relatie met de Schepper. Zoek zijn barmhartigheid, zijn vergiffenis en de uiteindelijke bescherming tegen het hellevuur. En let je een beetje op de minderbedeelden en eenzamen om ons heen? Moge Allah ons leiden. Amien.
Foto: Omar Chatriwala via photopin cc
17 Reacties op "De laatste tien dagen van de Ramadan zijn ingegaan"
Mooie woorden. Mag allah swt onze vasten accepteren allahuma amin.
Dank voor het delen van jouw wijsheid.
Sterkte met de laatste dagen! Ik hoop dat ramadan veel goeds zal brengen!
Interessant nieuwsfeitje over de Al-saud familie te Saudi Arabie. Is dit een teken dat er wat gebeurt (eindelijk). We wisten al dat ze alles behalve islamitisch bezig waren daar (die familie). hierbij het artikel:
Prins stapt uit koninklijke familie van Saoedi-Arabië
Jul. 29 Actueel, Nieuws no comments
Saudi prince announces defection from royal familyPrins Khalid Bin Farhan Al Saud heeft zaterdag aangekondigd dat hij uit de koninklijke familie van Al Saud stapt vanwege de valse en corrupte aard van dit regime. Hij roept daarnaast ook andere leden van de familie op om niet meer langer stil te blijven zitten, en omwille van God de ‘waarheid te onthullen’.
De prins blikt terug op zijn bittere ervaringen onder het regime, waarbij hij naar eigen zeggen veel heeft moeten lijden. Volgens Prins Khalid zullen al deze bittere ervaringen worden onthuld door de Saudische Twitteraar Saad Al Faqih, die momenteel in Londen leeft. Het Twitter-account van de islamitische geleerde is vooralsnog onbekend. De uitgestapte familielid bedankt Allah voor het kenbaar maken van de waarheid over het Saudische regime door middel van een ‘verschrikkelijke persoonlijke ervaring’.
“Met trots kondig ik aan dat ik afstand neem van de Saudische familie in Saudi Arabië”, schrijft hij in z’n verklaring. “Dit regime in Saudi Arabië regeert niet met de wetten van Allah noch met ingevoerde wetten. Haar beleid, beslissingen en acties zijn volledig gebaseerd op de wil van haar leiders. Alles wat ik heb gezegd over gerespecteerde rechten en religieuze wetten zijn denkbeeldig zodat het Saudische regime kan liegen en beweren dat ze islamitische wetten gehoorzaamd.”
Hij bekritiseert het regime van ‘het omgaan met het land als eigen bezit terwijl geluiden van binnen en buiten, die oproepen tot verandering, de kop in worden gedrukt’. “Ze denken aan niets anders dan aan hun eigen belangen. De belangen van het land en volk interesseren hen niet. Zelfs om de nationale veiligheid geven ze niets.”
“De problemen zitten diep geworteld en zijn ernstig,” zegt hij. De prins vermeld ook dat het gaat om politieke en financiële corruptie. Volgens hem speelt het misbruik van macht en de fraude in het parlement en de rechterlijke macht een grote rol. De prins sluit af met een oproep naar iedereen die zich bekommerd over de toekomst van het land, om hem bij te staan en niet langer meer te zwijgen over de corruptie van Al Saud.
bron: http://dewarereligie.nl/actueel/prins-stapt-uit-koninklijke-familie-van-saoedi-arabie/
Ik weet dat het offtopic is maar ik vond het nuttig om het te delen. Aangezien saudi arabie wordt gekoppeld aan islam en men zegt dat het 100% islamitisch is etc. Maar in werkelijkheid zijn de al-saud familie niet zo islamitisch bezig als ze zeggen dat ze bezig zijn. Wij wisten dit al. Dus is het best wel goed nieuws.
Ik ben geïnteresseerd in de mening van deskundigen onder ons. Laat even democratie erbuiten a.u.b. daar wil ik nu niet naartoe met deze discussie. En dat zeer irrelevant voor dit onderwerp.
En allah swt weet het best.
Ik doe als bekeerling niet mee aan het vasten dit keer (wil niet hoor ik al sommige denken). Ik heb soms het idee dat een aantal mensen door te vasten laten zien dat ze een goede moslim zijn. Echter ken ook veel “Moslims” die vasten maar die zich voor de rest zich bezig houden met dubieuze zaken. En “moslims” die gewoon eten tijdens de Ramadan en die dan weer bekritiseerd worden. En dat is weer het nadeel van een geloofgemeenschap, het controleren van elkaar om te kijken of andere zich wel goed aan de voorschriften houden. Misschien zullen sommige mij ook wel geen goede Moslim vinden maar… zoals Isa (Jezus) zei: wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
@Henk
Ramadan is een van de vijf zuilen van de islam. Dus is het een belangrijke onderdeel van het geloof. Ramadan kan dus niet overgeslagen worden.
” Ik heb soms het idee dat een aantal mensen door te vasten laten zien dat ze een goede moslim zijn. Echter ken ook veel “Moslims” die vasten maar die zich voor de rest zich bezig houden met dubieuze zaken. En “moslims” die gewoon eten tijdens de Ramadan en die dan weer bekritiseerd worden.”
Ik heb een groot probleem met deze opmerkingen. Heb geduld met mij dan zou ik uitleggen met de hulp van allah swt (insa allah) waarom ik deze opmerkingen zo vaag vind.
In islam doe je alles fisabililah (in de naam van allah swt). Je bent een bekeerling geworden doormiddel van een eigen onderzoek en eigen zoektocht om tot de waarheid te komen en allah swt weet beste hoe jij moslim bent geworden. Je hebt de islam beoordeelt op basis van de inhoud. Alles wat jij doet in islam is voor allah swt en niet voor jan, piet, kees of achmed. Laat dat even duidelijk zijn.
De vraag die je nu jezelf moet stellen is: voor wie doe ik het? als je het voor allah swt doet dan, moet je niet bezig houden met wat anderen doen of laten. Als zij willen vasten omdat ze zichzelf willen bewijzen voor mensen. Dan is dat hun probleem. Als zij het willen doen om zogenaamd te zeggen: kijk eens ik vast ahahah! terwijl ze dubieus bezig zijn. Dan is dat hun probleem en niet die van ons.
Want zoals ik eerder staat alles in islam doe je voor allah swt alleen en niet voor iemand anders.
Wat hebben wij als gelovigen voor taak. Wij kunnen alleen iemand erop wijzen dat hij verkeerd bezig is. Door (zonder schelden en geweld) te zeggen wat de duidelijke regels zijn in islam. Islam heeft zeer duidelijke regels en de quran is zeer duidelijk. Wij kennen in ons geloof geen halvegare verhalen van: JAH, ga vasten! waarom moet ik vasten? omdat ik het wil! nee in islam heeft allah swt duidelijke regels gesteld en een duidelijke uitleg gegeven waarom iets gedaan moet worden als je gelovige bent.
Dus onze taak als moslims om mensen te waarschuwen en hun erop te wijzen wat de regels zijn in islam met duidelijke bron vermelding zoals degene hetzelf kan nalezen en zoeken. Wat hij erna doet. GAAT ONS HELEMAAL NIETS AAN.
Ik vind het dan ook vreemd hoe sommigen denken dat deze geloof controlerend is en dwingend. En ik begrijp ook niet die drukte over, hij ziet mij eten, straks gaat hij dit en dit denken over mij etc???????/
Weet je wel wat je zegt hier? DOE JE HET VOOR ALLAH SWT of voor de mens? als je het voor allah swt doet dan is het iets tussen jouw en
Wat betreft de moslims die zich anders gedragen dan wat de islam zegt. Dat is niet de schuld van de islam maar dat is de schuld van hun eigen handelen. Beoordeel het geloof op inhoud en niet op de mensen. Als je mensen gaat volgen en op mensen gaat letten dan zal je alleen eindigen op een pad van destructrie en niet op een pad van leiding. Onthoud de enige die als voorbeeld gevolgd kan worden in islam is profeet mohamed vzmh. Dat is het voorbeeld. Dus als je hasan ziet die moslim is en vast. Terwijl hij dubieuze zaken doet. Jij hebt als taak om hem erop te wijzen dat hij verkeerd is met aan te halen wat belangrijk is in islam. Na dezze advies is het aan hassan om te doen wat hij wil. Jouw taak is dan klaar. Verder houden wij ons moslims niet met die vage zaken bezig als: hee nou, heeft hassan geluisterd? heeft hassan gedaan wat ik wilden? neee, een moslim dient zich niet bezig te houden met deze zaken. Het is juist beter voor hem om te zeggen: mag allah swt hem leiden en zijn pad te vervolgen. Dat controleer gedoe en kijken naar mensen om je geloof te beoordelen. Dat zijn twijfelachtige zaken. En daar moet je als moslim ver vandaan houden.
Ik zie geen geldige reden voor jouw om je te weerhouden van de ramadan. Ik ken jouw situatie niet, allah swt weet jouw situatie het best. Maar laat ik je het volgende zeggen als advies: Weet dat je op de dag des oordeels voor je heer staat en dat je moet verantwoorden voor je daden. Op die dag zal niemand je bijstaan en nog zal je helpers naast je hebben. Alles wat we doen in islam is in de naam van allah swt. Dus of nou achmed of hasan of wie dan ook niet vast (terwijl hij moslim is) of dat hij niet mee doet etc. Daar moet je niet mee bezig houden. Je kan misschien iemand erop wijzen dat hij verkeerd bezig is. Met geduld en nette woorden (en niet schelden zoals sommige onwetenden doen). Maar daar houd je verplichting op. Je kan iemand niet dwingen om te geloven.
Bovendien wie zijn wij om mensen te beoordelen? het enige wat wij kunnen is iemand op de regels wijzen die in de islam voorkomen en die een feit zijn. Allah swt heeft alles duidelijk gemaakt. Dit geloof kent geen halvegare verhalen. Dit is een duidelijke boek en een duidelijke boodschap.
Wat betreft wat individuen doen of willen doen. Zoals het niet vasten of wel vasten. Daar heb ik een zeer duidelijke boodschap voor:
Ramadan is 1 van de vijf zuilen. Haal je een zuil weg dan valt je geloof in duigen. Zie dit niet als een belediging. Maar een advies van een broeder in islam. Bovendien hou je ver van twijfelachtige zaken en mensen die de weg kwijt zijn. Dit geloof is er niet om mensen te controleren. Dit geloof is er om mensen gelukkig te maken en het is een geloof die blije tijden aankondigt voor de geduldige gelovigen.
Ik weet niet waar de meesten het idee van dalen van: WE WORDEN GECONTROLEERD? wie controleert je?
Dan heb ik de volgende vraag aan dit soort mensen; DOE JE HET VOOR ALLAH SWT OF DOE JE HET OM GEMOGEN TE WORDEN DOOR ANDEREN?
Als het de eerste is dan, zie ik niet waarom je druk maakt om dat soort zaken als: ze controleren ons? en als het de punt is dan zeg ik: in islam gaat alles doen omwille van allah swt. IEts tussen jouw en allah swt. Allah swt die heeft je regels gegeven en jij volgt ze op om hem te geoorzamen. Dat is de essentie van dit geloof. Mensen die zich bezighouden met twijfelachtige zaken van controleren van mensen etc die zoeken naar excuses. De geloof is duidelijk. Dus inplaats dat je op iemand anders let. Kijk eerst in de spiegel en vraag jezelf. Doe ik wat allah swt mij vraagt om te doen? (zoals ramadan, bidden etc) zo ja? dan blijf jezelf ontwikkelen want alles wat je doet doe je voor allah swt alleen. En als je antwoord nee is, open de quran, open de regels omtrent het geloof. En ga studeren en vergeet de mensen. Want alleen allah swt kan je leiden en de mening van mensen en wat mensen vinden of wat mensen denken en doen. Dat zal je niet helpen en noch baten op de dag des oordeels.
En allah swt weet het beste.
Volgens de islam leert vasten de mens aan zichzelf te bedwingen en kan het eigenschappen aanleren als discipline, uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing, en leert het de mens aan de baas te zijn over begeerten en lusten. Verder zou vasten het inlevingsvermogen in de armen versterken en het respect in de medemens en God vergroten. Elke dag dat men vast, wordt als een overwinning gezien..
Beste predikant Abdelmajid,
Zou je niet eerst moeten vragen wat de reden van Henk is voordat je los gaat met je advies?
Spreek je jezelf ook niet een beetje tegen?:
(a) “Bovendien wie zijn wij om mensen te beoordelen?” (…) “Dus of nou achmed of hasan of wie dan ook niet vast (terwijl hij moslim is) of dat hij niet mee doet etc. Daar moet je niet mee bezig houden. ”
(b) “Jij hebt als taak om hem erop te wijzen dat hij verkeerd is met aan te halen wat belangrijk is in islam.” (…)”het enige wat wij kunnen is iemand op de regels wijzen die in de islam voorkomen en die een feit zijn.”
Met andere woorden of (a) je veroordeelt mensen niet en zegt niet dat ze slecht bezig zijn als ze niet vasten en houdt je er niet mee bezig, of (b) je veroordeelt ze wel door ze te vertellen dat ze slecht bezig zijn als ze niet vasten en houdt je dus wel met hen bezig. Het is van tweeën één.
Je maakt een kunstmatig onderscheid tussen “controleren/dwingen” en “advies geven”. Daarmee lijk je sympathiek over te willen komen, maar advies geven, en zeker zo’n donderpreek (!) als hier boven, kan behoorlijk intimiderend zijn. Als een moslim die de regels overtreedt of er andere regels op na houdt elke dag 1 of 2 van zulke adviezen van steeds weer andere moslims moet slikken – omdat dat nu eenmaal hun (religieuze?) taak is -.. dan kan je dat toch moeilijk geen sociale druk noemen?
Mijn advies aan jou is daarom: geef geen donderpreken, maar leef en laat leven!
Ramadan mubarak!
@Passant
Ten eerste hij is mijn moslim broeder. Ik leg hem uit hoe belangrijk ramadan is en dat het een deel uitmaakt van onze geloof. Ik heb hem nergens gedwonen.
Ik vraag mij af waar jij je mee bemoeit als je het geen reed aangaat? Ben je moslim? nee, die was dan ook een advies van een moslim aan een moslim. Hij gaf zelf aan dat hij een moslim is. Dus daarom gaf ik hem die antwoord.
Als jij er een conclusie uitrekt dat het een DWINGEND bericht richting hem is dan heb jij de boodschap niet begrepen. Verzin geen zaken terwijl uzelf niet weet wat de islam inhoud.
@Passant
U doet net alsof ik iemand aan het bekeren ben ofzo? hij zegt toch zelf dat hij moslim is? lees zijn reactie. Als moslim geef ik dan ook een advies. De inhoud die begrijp jij niet. Laat ik je wat verhelderen.
Hij zegt zelf dat hij moslims ziet die andere zaken doen dan wat het geloof voorschrijft en hij zegt hij vast niet terwijl hij moslim is. En daarop is mijn advies gebaseerd. Ik kan dan niet begrijpen waar u eigenlijk mee bemoeit en mij nog een prediker gaat noemen? ik ben geen prediker en dit is geen bekering.
Henk is mijn moslim broeder en ik adviseer hem als een moslimbroeder. Als u er problemen mee hebt dan is het uw probleem. Henk kan zelf terug antwoorden en tegen mij zegen ”Abdelmajid nee dat is niet waar”. Ik hoef u niet te horen of bent u Henk? of spreekt u voor Henk? ga a.u.b. wat nuttigs en houd jezelf weg van zaken die je niets aangaan.
Wauw ma sha allah heel mooi en leerzame stuk !
Doe toch niet zo kruiperig, Abdelmajid. Jij adviseert niet, jij zegt dat hij moet vasten omdat anders gaat liggen fikken in de hel.
@Daphne
Waar heb ik in mijn verhaal hel genoemd?
In islam kennen wij zondes die vergeven kunnen worden. Ik heb nergens in mijn verhaal hel genoemd. Als u dingen ziet die er niet staan. Excuses maar ik aan u geen medicijn aanbieden voor die ziekte.
Je hebt inderdaad de hel niet genoemd, Abdelmajid. Ik neem het terug.
Let’s All Make More Dua (supplications)
“Let’s Make More Dua This Ramadan”
And when My servants ask you (O Muhammad concerning Me, then answer them), I am indeed near (to them by My knowledge).
I respond to the invocations of the supplicant when he calls on Me (without any partner).
So let them obey Me and believe in Me, so that they may be led aright.
(Quran 2:186
I pray you all have your prayers answered. May Allah preserve you all to reap the benefits of making dua and bring you closer to Him. May He give you all strength, knowledge, patience and humility. Ameen!
PEACE,
@Daphne
En ik neem de laatste zin ook terug over ziekte. Ik ging daar te ver. Excuses Daphne.