Gisteren ben ik geweest naar een conferentie, die invulling moest geven aan het religieuze- en integratievraagstuk. Deze conferentie werd georganiseerd door de Unie van Marokkaanse Moskeeën Amsterdam en Omstreken (UMMAO) en Federatie van Islamitische Organisaties Nederland (FION).
Tijdens deze conferentie werden op enkele belangrijke terreinen workshops en lezingen georganiseerd. Ikzelf kon wegens omstandigheden alleen aanwezig zijn op zaterdag (de conferentie duurde drie dagen), maar het was een interessante dag. We hadden het over emancipatie (mw F Arslan), internet als kweekvijver (dhr A Benschop).
De dag werd afgesloten met een lezing over integratie door dhr P Scheffer (columnist). Dit vond ik wel het interessantste gedeelte van de dag.
Dhr Scheffer vertelde over de overeenkomsten en verschillen die op te merken zijn aan enerzijds de integratie door de geschiedenis heen (als voorbeeld namen we immigranten naar de VS in de jaren twintig) en anderzijds de immigranten in Nederland nu (met name moslims).
De overeenkomsten: de eerste generatie is ook in NL sociaal-economisch niet sterk, oude verbintenissen worden verbroken (denk aan familie) en de religie speelt een belangrijke rol bij het vestigen in het nieuwe land.
De verschillen zijn echter:
1. In NL heerst(e) er grote werkloosheid onder immigranten. Deze moesten in de VS namelijk hard werken om te overleven en hier is de verzorgingsstaat er.
2. Ook zorgen in NL de importhuwelijken voor een terugval in het overbruggen van de verschillen. De derde generaties die normaal de verschillen werkelijk heeft overbrugt, is er namelijk niet. Dat zijn namelijk kinderen van een tweede generatie ouder en weer een eerste generatie ouder.
3. En het laatste grote verschil is dat de Islam zich voor het eerst in West-Europa bevindt als een grote minderheid.
Mogelijke oplossingen:
1. In sommige landen heb je de eerste jaren na de immigratie geen recht op de sociale zekerheid, maar dat is het omzeilen van het probleem. De moslims zouden zich meer moeten bewegen in het educatieve veld en investeren in vooral scholing.
2. Er moet gediscussieerd worden over huwelijksmigratie.
3. En de uitgangspunt moet godsdienstvrijheid zijn. Dat betekent dat je het RECHT hebt op het uitoefenen van je godsdienst en de PLICHT hebt diezelfde vrijheid ook aan andere godsdiensten/levensbeschouwingen te geven.
Integratie
Afsluitend zei dhr Scheffer dat bij integratie erg belangrijk is dat het beginsel van gelijke behandeling voor iedereen geldt. "Je kan van migranten niet verwachten dat ze doen wat wij zelf niet doen" en verderop zei hij: "bij migranten moet het gevoel ontstaan dat je echt onderdeel bent van de samenleving … en in zo’n samenleving hoort het woord autochtoon en allochtoon niet thuis".
8 Reacties op "Integratieproblemen"
Was deze conferentie voor één ieder toegangkelijk? Vandaag was Tariq Ramadan op NMO, hij heeft ook zo zijn mening over o.a. het integratievraagstuk en die spreekt meer aan dan die van Paul Scheffer.
Nee, was een besloten conferentie.
Dat op NMO heb ik gemist, maar wat zijn de verschillen en hoezo spreekt die van T Ramadan je meer aan?
Ben je het in alles eens met Scheffer>
noppes… het is een samenvatting van zijn lezing.
1. De eerste generatie is ook in NL sociaal-economisch niet sterk, oude verbintenissen worden verbroken (denk aan familie) en de religie speelt een belangrijke rol bij het vestigen in het nieuwe land.
2. Er moet gediscussieerd worden over huwelijksmigratie.
3. En de uitgangspunt moet godsdienstvrijheid zijn. Dat betekent dat je het RECHT hebt op het uitoefenen van je godsdienst en de PLICHT hebt diezelfde vrijheid ook aan andere godsdiensten/levensbeschouwingen te geven.
Wat is nu precies het probleem!
Waarom trouwen met name Marokkanen met iemand uit het thuisland en niet met een Nederlander, zo als ik!
De vraagstelling is heel simpel.
Het cultuurverschil is groot en somtijds (bijna) niet overbrugbaar. In de Marokkaansesamenleving leef je met je aangetrouwde familie. Je deelt alle moeilijkheden met elkaar. Heeft iemand geen geld of eten dan krijgt hij/zij steun van de familie. Ook het woordgebruik in de taalbarriere is groot. Als een Nederlander trouwt met een Marokkaanse man/vrouw dan zal hij/zij zich daarvan terdege op moeten instellen. Gebeurd dat niet dan zal de familie alles doen om het huwelijk niet te accepteren. Dat wil keihard zeggen… einde verhaal, echtscheiding. Daar komt nog bij dat er een groot mentaliteitsverschil en opvattingen is tussen Nederlanders en Marokkanen en Arabisch sprekenden. Nederlanders begrijpen elkaar direct. Marokkanen voelen bij moeilijkheden elkaar direct aan. Zelfs als je hogeropgeleid bent, mijn vrouw en ik zijn dat, dan nog zul je somtijds elkaar niet begrijpen. De nieuwe inburgeringscursus maakt daaraan geen einde. Waar moeten Marokkanen in Marroko de Nederlandsetaal leren en historiesche educatie volgen voor dat ze op de Ambassade met goed gevolg een test kunnen afleggen. Nergens is een opleidingsinstituut te vinden. Ik ben blij. Ik heb binnenkort als AOWér werk onder de duizenden werkloze Marokkanen.
Wellicht koop ik hierna een grote villa in de goudkust van Fes.
Antoon Ahmed Oort
Klimkt mooi, maar de oplossongen lijken me niet annemelijk. Ik heb het gevoel dat de Nederlanders 25 jaar hun hand hebben uitgestoken en die hebben daar NIETS, HELEMAAL NIETS voor teruggekregen.
Draaf ik door? Wat voor voordeel hebben islamieten ons gebracht?
Beste Jacobus, je slaat de plank mis, je draaft te ver door. Ten eerste het immens grote probleem is het cultuurverschil tussen Arabisch en Nederlandssprekenden. Zowel de Arabischesamenleving als o.a. de Marokkaanse, is schoenmaker blijf bij je leest. Dat wil zeggen, Beiden groeperingen hebben elkaars geloof nooit begrepen. Christen of Katholiek zijn zegt dat je drie maal per dag moet bidden. Ik was voorheen sterk Hersteld Apostolisch gelovend. Moslim zijn is tenminste vijf keer per dag Allah prijzen dat hij je nabij is en helpt. Als christenen de gehele dag dezelfde muziek op radio-tv ten gehore brengen wordt iedereen histerisch. Daar tegenover staat de Allah elk uur van de dag in alles word aangeroepen en geprezen. Europees denkenden begrijpen dde taal nog de inhoud van de gesprekken, de liederen en gebeden niet. Nederlanders kregen van de regering als voorbeeld aangereikt dat je Marokkanen niet op hun fouten mocht aanspreken. Ze gingen toch weer terug naar hun thuisland, en, ze waren immers maar voor hooguit 25 jaar in Nederland. Ze gingen niet terug. Ze bleven hier. Daarbij komt dat intussen de Nederlandse regering en parlement de groep met name Marokaanse vrouwen domweg vergat. Traditioneel bleven de vrouwen thuis. Die traditie bestaat niet meer. Maar de oude groep denkt nog van 25 jaar terug. Daar schuilt een groot gevaar van onbegrip. Ten tweede dacht de Nederlandsesamenleving, och, waar maak ik mij druk om, ik begrijp ze niet. En, ze hebben hun eigen cultuur. Laat ze. Moslim zijn betekende een levenswijze. Christen zijn is een geloofsovertuiging. Zowel de Nederlanders als de Arabischsprekenden hebben beiden hun hand uitgestoken. Beiden zijn met lege handen blijven staan. Zie hier het langzaam gegroeide
onbegrip en mentaliteitsprobleem en verkeerd aangeleerde opvattingen. Deze moeilijkheden tracht de regering nu op te lossen met het afleggen van een toets-examen op de Nederlandse ambassade of consulaat. De gedachte is goed. De uitwerking faalt. Het is slechts een doekje voor het bloeden. Als het afgelegde examen ZERO is, krijg je geen visa. Met andere woorden, het is een niet-toelatings-examen. Mensen praten via de telefoon met een computer. Als de computer je stem slecht of niet herkend, dan krijg je geen visa.
Jacobus ik hoor wel van je.
Antoon Ahmed Oort
”Waarom trouwen, met name Marokkanen, met iemand uit het thuisland en niet met een Nederlander, zoals ik!
De vraagstelling is heel simpel.
Het cultuurverschil is groot en somtijds (bijna) niet overbrugbaar.(…)”
Je geeft talloze redeneringen om deze stelling te ondersteunen en ik geef je groot gelijk dat beide groeperingen elkaars geloof inderdaad nooit hebben begrepen. Maar het antwoord op de vraag die jij geeft vind ik niet bepaald de perfecte oplossing om het integratieprobleem in Nederland te verminderen of op te lossen.
Wat dacht je ervan als we elkaar wel leren kennen? beter te laat dan nooit en je moet ook niet ontkennen dat dit al aan de gang is.
Ik vind namelijk dat nu JIJ een beetje door draaft door te zeggen dat het toelatings examen maar een onbetrouwbare test is, alleen om jou stelling over migratiehuwelijken te ondersteunen. Deze vond ik een beetje ver gezocht maar ok. Er zijn te veel fouten gemaakt in het verleden waar nu inderdaad het parlement voor moet opdraaien maar volgens mij snap je het principe niet wat men probeert te doen. Integratie moet van 2 kanten komen; Acceptatie, tolerantie van de ‘autochtoon’ zijn kant en een goede basis van kennis (orienteringstest afleggen en natuurlijk grondig de taal te beheersen) wordt van de ‘allochtoon’ verwacht.
Klinkt logisch toch? Veel verschillende kulturen bij elkaar in een land is een kans maar ook een uitdaging.
Met het antwoord wat jij geeft, vergroten we alleen maar het gat tussen autochtoon en allochtoon. Vind je dat het toelatings examen moet worden afgeschaft of verbeterd?
Zie je helemaal geen problemen in huwelijksmigratie?
Naar mijn gevoel leidt het namelijk tot isolatie van elkaar wat nog meer onrust veroorzaakt, Die toelatings test is ‘crucial’.
‘Daarbij komt dat intussen de Nederlandse regering en parlement de groep met name Marokaanse vrouwen domweg vergat’ =S wat bedoel je hier a.u.b mee te zeggen.
Want ik vind dat je jezelf wel heel erg negatief uitlaat over een land waar jij woont – en wat jij niet je thuisland noemt. Waarom ga je niet terug als je voelt dat jij je niet met Nederlanders kunt identificeren omdat het te moeilijk is om elkaar te begrijp en je Nederland niet eens je ’thuisland’ noemt. Je schildert Nederland wel erg slecht af – nou believe me, Nederland is van heel Europa, HET land die het gunstigst met haar buitenlanders om gaat. Zoek jij maar voor je plezier op hoe het er in Engeland, Frankrijk, Italie enz aan toe gaat. Wat probeer je nou precies te doen, Nederland in jou voordeel te veranderen of in je eigen voordeel te veranderen?
Ik persoonlijk vind dat we goed op weg zijn, Nederland doet het goed, en met zeure zeure en nog is zeure los je NIKS op!