Voorheen was dat altijd een discussiepunt als het over het huwelijk ging: Wilt u een brave keukenprinses uit dorp van herkomst, of toch liever eentje met een mening en paspoort? Nu is de vraag of een imam uit land van herkomst beter is, of toch een die hier geschoold is op een van de hogescholen, die imamopleidingen aanbieden.
De imams die hier zijn opgeleid kunnen tevens worden ingezet als geestelijke verzorgers, beheersen over het algemeen de Nederlandse taal beter en kennen de samenleving hier. Imams die zijn geboren en getogen in een Islamitisch land hebben veelal meer kennis en zijn tevreden met een salaris dat de moskee kan betalen. Dat is een dilemma. Wat doen we? Importeren of hier opleiden? Of jongeren hier een aantal jaren naar het buitenland sturen? Of…?
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal.
Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
Lees andere stukken van Wij Blijven Hier!
18 Reacties op "Fatwa: Gij zult importeren!?"
Mijn advies:
hier opleiden.
De Imams hier hebben niet de kennis van een Islamitisch land nodig.
De Imams hebben kennis nodig van de Nederlandse moslims en de islam zoals die is in Nederland.
Bovendien ben ik als volbloed Nederlander bang dat een imam uit een islamitisch land conservatievere opvattingen zal hebben dan een Nederlandse imam. Zoiets zal de wrijvingen in Nederland geen goed doen. Daarvoor heeft zo’n man te veel macht.
Er zijn al genoeg gereformeerde dorpen e.d. Ik zie geen behoefte gevuld met conservatief islamitische dorpen.
salaam,
als raspolderzeloot zou ik ook nu polderen:
– imam van eigen bodem (welke afkomst dan ook)
– opleiding van hier
– master/topjaar in arabisch land (vooral vanwege de taal)
– flinke component geschiedenis en sociologie en vgl religie als onderdeel
vervolgens: groeien met die oemmah (ook qua welvaart) en zorgen voor goed salaris.
alternatief: imam van vreemde bodem die hier univ.studie doet met maatschappelijke component en gedegen nederlands leert.
en Allah weet het het beste!
mvrgr
noureddine
Voor het eerst ben ik het eens met Noureddine.
Nouredine,goed gezegd,helemaal mee ens
De “opgeleide ” Imam is van alle “vernieuwingen “degene die mij het meest tegenstaat , Het meest gerespecteerde lid van de gemeenschap dient Imam te wezen , dan heb je ook meteen iemand die kennis heeft van de problemen van de gemeenschap en van de maatschappij waarin de gemeenschap leeft .
Een imam met een “masters” en geen sjoege van het leven van “de gewone moslim”…( of zoals in veel Moslimlanden , iemand die niets met zijn handen kon en daarom maar Imam moest worden )
Of een loonslaaf van de dinayet die keurig de hem opgedragen Khutbe voorleest .
Dan heb ik liever te maken met een wijs lid van de gemeenschap die dan wel geen perfecte uitspraak heeft maar wel weet wat er leeft ..
Onze profeet (SAWS) en de metgezellen (RA) hadden allemaal een eigen inkomen .. wat moeten wij dan vandaag de dag met Imams welke alleen maar Imam zijn en leven van de Ummah …( of erger nog gefinancierd worden door een buitenlandse geldschieter of staat )
Ik snap het tekort aan imams sowieso niet.
Iedereen kan toch imam zijn?
-of-
zegt niet iedereen wat de Nederlandse Staat in de moskee wil horen?
izzadin, er is geen tekort aan imams, juist een overschot. Een overschot aan lokaal opgeleide geestelijk verzorgers (InHolland, VU trajekt religie); tegelijkertijd lijken meeste moskeeën nog steeds hun imam uit het buitenland aan te trekken – dit is helaas net zo goed een vorm van uitbuiting: die imams verdienen nauwelijks genoeg geld om zichzelf te onderhouden of hun familie. Dat is best iets wat we ons als ummah mogen aantrekken.
Of hun conservativiteit het is wat ze aantrekkelijk maakt voor de gemeenschappen weet ik niet. Het is voornamelijk nog de taal: zoveel ouderen vinden het nl als preektaal dermate onplezierig dat het nog wel even zal duren eer daar verandering in komt. Toch is het onvermijdelijk: uiteindelijk zal die khutba iig deels in het nl worden gegeven. Begrip gaat boven vorm.
Wat verder de nl staat betreft: lekker belangrijk. Die kan weliswaar wel willen dat we bepaalde staatvriendelijke imams aantrekken, maar verder mogen ze weinig invloed uitoefenen (scheiding van kerk/staat).
De meeste imams die ze verdachten van haatzaaien bleken in de rechtbank ook gewoon normale gasten te zijn met afwijkende meningen weliswaar, maar
die niet eens uitgezet mochten worden.
fijne avond,
gr
Nederlandse opgeleide Imams zou ik de voorkeur geven. Er is de gelegenheid
cultuur en religie van de gemiddelde Nederlander te bestuderen. Goede kennis hiervan kan tot pas komen.
Als ik een zoekende ziel ben en naar geestelijke verzorging verlang,en graag meer wil weten van een ander religie, en bijvoorbeeld de vraag stelt of het ook de gewoonte is in Islamitisch trouwen dat het bruidspaar beloften uitspreekt, zoals dit meestal gebeurd in Christelijke bruiloften,de Ned. geschoolde Imam dat dan met een kennis van lokale cultuur een beter inzicht heeft op een juist antwoord.
Incidenteel, in Christchurch het “Till death do us part en honour and obey” is vaak niet meer gewilt en vermeden. In plaats daarvan ” …for as long as love endures” Een andere belofte is,
“If our love should falter or fail, I will respect you for the period that you were in my life.” Zo zijn de jongere generaties minder verbonden aan de norms en gewoontes van hun ouders en kiezen hun eigen weg. Hoe zit dat met de jongere Muslims in Europa?
Cheers van Christchurch.
Ik zou het willen omdraaien: niet de plek waar een geloofsbeambte wordt opgeleid is van belang, maar de nationaliteit; niet de plek is van belang, maar de betaler van het opleidingsgeld in Nederland.
Een Nederlander mag van mij best in het buitenland opgeleid worden en daar nieuwe ideeen opdoen, maar een Amerikaanse evangelistenkerk mag van mij niet hier een opleidingsinstituut bouwen om van daaruit nieuwe evangelisten over Nederland te verspreiden. Een buitenlandse preker mag van mij hier niet hier [b]structureel[/b] zijn beroep uitoefenen (incidentele lezingen dus uitgezonderd). Het eerste is vernieuwing. Het tweede missie en heeft al veel autochtone culturen ontwricht.
Weiger buitenlandse missionarissen/imams/dominees. Zij zijn een te makkelijk instrument voor buitenlandse mogendheden die invloed willen uitoefenen. Geloof is een dusdanig centrale zaak, dat buitenlandse inmenging ongewenst is.
Een Nederlandse moslim (‘autochtoon’ of ‘allochtoon’ – beiden zijn immers ondanks onzin onderscheid gewoon Nederlands) heeft de vrijheid en burgerrecht zich in het buitenland te mogen vormen. Wanneer daarentegen een rijke Arabier hier veel geld stort voor oprichting van een madrassa is wat mij betreft sprake van buitenlandse inmenigng in binnenenlandse aangelegenheden.
Zet alle hier gevestigde missionarissen en andere buitenlandse geloofsvoorgangers wat mij betreft het land maar uit. Zij ontwrichten de samenleving. Weiger buitenlandse financiering. Als de stijl van voordracht; de inhoud, of wat dies meer zij, zo belangrijk is, dan is het zaak om iemand uit de eigen gelederen, maar dáár op te laten leiden en daarna hier terug te komen.
Wederom echter beschouwt de kerk zich als de primus inter pares en leeft zij op te grote voet. Een dergelijk beleid is in NL onmogelijk, omdat de kerk zelf enorm schuldig is aan missie in allerhande andere landen en bekering een integrale onderdeel uitmaakt van hun geloof. Door deze centrale rol van bekering – en het voortrekken van kerkelijke ‘ rechten’ hierin, wordt logisch beleid – namelijk het weigeren van buitenlandse inmenging in binnenlandse geloofsaangelegenheden – a priori taboe verklaard en onmogelijk gemaakt.
Als we naar een eerlijkere samenleving willen in Nederland moet de kerk minder voorrechten krijgen en ieder ander geloof gelijke rechten als de kerk. Niet de Islam moet achter de voordeur verdwijnen, maar de kerk uit de staat verdwijnen.
@ Izz ad-Din , Helemaal met je eens ,
[color=red]Iedereen kan Imam zijn [/color], helaas zitten veel mensen hier nog vast aan de van staatswege gedirigeerde structuren uit hun “landen van afkomst ”
@abufarah
[quote]er is geen tekort aan imams, juist een overschot. Een overschot aan lokaal opgeleide geestelijk verzorgers (InHolland, VU trajekt religie) [/quote]
Een papiertje van een Christenlijk instituut als het VU maakt je nog geen Imam , het maakt je een opgeleide geestelijk verzorg(st)er niets meer en niets minder ..
“Abi Özdemir” die met zijn kennis iedereen in zijn gemeenschap steunt en die met zijn prachtige Turkse accent het gebed op vrijdag leid omdat zijn moskee geen imam denkt te hebben heeft 1000000000x meer recht op de titel “Imam” dan iemand die met dat diploma van de VU zwaait ( en waarschijnlijk kan “Abi Özdemir” nog beter een stervende en familie begeleiden , ondanks het feit dat hij niets van Elisabeth Kübler-Ross en haar theorieën afweet )
loop een keer rond op de VU en kijk dan daar naar de kwaliteit en de inhoud van de lessen islam, en probeer in het Nederlands of Engels een gesprek te houden met de docenten islam, met twee turkse docenten vooral, en vraag dan aan de studenten of ze ermee tevreden zijn, en kom dan allen met een conclusie, mijn conclusie,liever import, helaas… vergeet niet ook een kijkje te nemen bij de lessen Arabisch…
@ik
Moet je je eens voorstellen dat Christenen in Egypte of Iraq gedwongen zouden worden hun priesteropleiding op een Islamitisch instituut te doen ..
De wereld zou te klein zijn voor de verontwaardiging die dat zou opleveren .
Maar Moslims dwingen hun geestelijk verzorgers aan de Christenlijke VU op te leiden schijnt geen probleem te zijn .
#13 “Moet je je eens voorstellen dat Christenen in Egypte of Iraq gedwongen zouden worden hun priesteropleiding op een Islamitisch instituut te doen ..”
Zoveel christenen zijn daar niet meer. In 2000 waren er nog 1 miljoen christenen in Irak en nu zijn dat er circa 400.000. In Egypte was in 1950 nog 1 op de 7 inwoners Coptisch Christen. Nu is dat 1 op de 10. Een indicatie hoe thuis men zich voelt en hoe apartheid daar groeit … waarschijnlijk ook in het onderwijs.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/07/06/AR2008070602283.html
Maar gaat de discussie er niet eigenlijk om wie het in de moskee voor het zeggen heeft? Ik krijg de indruk dat in veel moskeeën het niet de jeugd is die de lijnen uitzet hoewel er bij jongeren wel interesse is. In Slotervaart zijn wel vernieuwende initiatieven te zien in dit kader en ik denk dat men daar ook jeugd mee weet te bereiken. Imams die jongeren bereiken en begrijpen en weten wat hen bezig houdt.
rif imaam is het best
Hoog in de bergen woonden de stammen van de Imazighen. Deze spraken alleen maar Tamazight en geen woord Arabisch. Ze waren sinds kort moslims en hadden daardoor maar een vage voorstelling wat de Islam inhield, maar ze voelden zich moslims in ieder opzicht. Op de jaarlijkse vergadering besprak een van deze Amazigh stammen dit probleem. ?We weten niet eens hoe we precies bidden moeten?, zei een van de oude mannen,? het is toch een schande, wij zijn toch zulke goeie moslims!? Een man stond op en stelde voor om de Arabieren te vragen om een Imam te sturen, die zou hun alles over de Islam kunnen leren.
Zo gezegd, zo gedaan. Ze stuurden iemand naar de Arabieren om een Imam te vragen. Deze waren blij dat de Imazighen graag meer over de Islam wilden leren en stuurden dus een van hun beste Imams naar hun toe. De Imam werd met grote vreugde ontvangen in het dorp, maar ze verstonden elkaar niet: de Imam sprak alleen Arabisch en de Imazighen alleen Tamazight.
Toen de middag aanbrak was het tijd voor het gebed. De mannen deden ludu, het reinigen voor het gebed, en gingen in rijen staan. De Imam nam zelf helemaal vooraan zijn plaats in. Hij wilde het gebed beginnen toen hij zag dat hij op de grond zou moeten bidden. Daar had hij geen zin in, bang dat hij zijn prachtige witte kleding zou besmeuren met de vieze modder. Gelukkig zag hij een oude deur in de buurt liggen. Die legde hij op zijn plaats, zodat hij hierop bidden kon. De oude deur bestond uit een aantal ruw samen getimmerde planken, met hier en daar een grote spleet.
De Imam begon nu met het gebed, hij hief zijn handen en riep ?Allahu Akbar?, en alle Imazighen herhaalden zijn beweging en de roep ?Allahu Akbar?. En zo ging het verder, de Imazighen herhaalden alles wat de Imam zei en deed, want verstaan konden ze het niet. Toen knielden de Imam zich en drukte zijn voorhoofd neer op de deur. Alle Imazighen deden hetzelfde. De neus van de Imam was hierbij echter tussen een spleet gekomen, en hoewel de spleet best wel groot was zijn neus veel groter.
Toen de Imam om hoog wilde bleef zijn neus steken. De Imam schudde wild zijn hoofd heen en weer om zijn neus te bevrijden, en alle Imazighen herhaalden zijn wilde bewegingen. De Imam riep vertwijfeld ?Mijn neus zit klem? in het Arabisch. En alle Imazighen herhaalden dezelfde Arabische woorden. Woedend riep de Imam: ?Verdomme, help me toch!?, weer in het Arabisch. En alle Imazighen herhaalden weer zijn woorden. En zo ging het uren door, de I
@13
Mijn punt is vooral, de aangestelde docenten zijn niet geschikt om les te geven aan nederlandstalige studenten op een nederlandse universiteit, zowel cultuur als taalproblemen…. Vaak behoren ze zelf ook tot een sekte, te denken valt aan de nurdjis, van Fethullah Gulen enzo, in hun lessen komt hun ideologie naar voren, maar de nietswetende studenten accepteren dan deze ideologische kennis als De Kennis….