Een jaartje geleden zat ik met Pino – de man met het leukste netwerk – en de Missus – de leukste vrouw punt – bij de Turk een hapje te eten met een Engelse kunstenaar. Deze laatstgenoemde was net begonnen aan een gigantische muurschildering in Nieuw-West (Amsterdam) in een buurt waar veel ‘stadsvernieuwing’ plaatsvond (lees: sloop van sociale woningen en uiteindelijke bouw van dure vrije-sectorwoningen).
De muurschildering bestond uit een afbeelding ter grote van de muur van een huis van drie of vier verdiepingen van lokale (maar wereldberoemde) panna/straatvoetbalheld Nabil, die een bal hoog houdt met zijn hoofd. Saillant detail voor degenen die muurschilderingen als die van Banksy kennen: de lichaamshouding van de voetballer lijkt overeenkomsten te hebben met een steengooiend Palestijns kind.
Verder heeft de kunstenaar een aantal lokale beelden in de muurschildering verwerkt, waaronder een Palestijnse vlag die uit een raam lijkt te hangen (maar het raam is op de muur geschilderd), als een historische beeldcitaat: er woonde namelijk tegenover het pand een Nederlandse man die jaren achtereen, als een soort regionale marker van internationale misstanden, een Palestijnse vlag uit zijn raam had hangen. Nu de woning van de man en zijn vlag plat gestadsvernieuwd waren, had de ontwerper van de schildering als eerbetoon een vlag op dezelfde hoogte geschilderd.
Het gaf de schildering een mooie ambiguïteit, zoals de beste kunst dat nog weleens doet. Aan de ene kant een rechttoe, rechtaan afbeelding van een lokale held die opgegroeid is met de veiligheid van voetballen op straat; aan de andere kant de suggestie van een totaal andere manier van opgroeien, namelijk te midden van het geweld van de Israelische overheid in de bezette gebieden van Palestina.
Maar, zoals moslims nog wel eens de schuld krijgen van verwijderde naaktschilderijen in stadshuizen (waar meestal een overijverige, nietmoslim ambtenaar achter blijkt te zitten), mocht het niet zo wezen. Nadat de censuurfascisten van GeenStijl de Palestijnse vlag hadden gezien, reduceerden ze het kunstwerk tot ‘Hamasschildering’ – want ongeacht de wereldwijde erkenning van de Palestijnse vlag als symbool van het héle Palestijnse volk, of het nu moslims zijn, christenen, secularisten, marxisten, socialisten, Arabische nationalisten, islamisten, liberalen; of van welke andere partij ze dan dan ook zijn: het bekt nu eenmaal beter om het tot een simplistische angstgegner terug te snoeien.
Zo weet je in ieder geval zeker dat AT5 en het Parool ermee aan de haal kunnen gaan. Vervolgens weet je ook dat er een aantal lafbekken bij Eigen Haard eerst een potje gaan zwetsen (‘die vlag is er later bij geschilderd, meneer’), vervolgens hypercorrect met de huidige rechtse wind meewaaien (‘we tolereren onze muren niet voor politieke statements’ waarbij het uiteindelijk gewoon om het soort politieke statement gaat natuurlijk) om uiteindelijk met een roller de Palestijnse vlag over te WITTEN. Schaamteloos, anyone?!
Tja. Stel je voor: een ambigu kunstwerk. Iets dat het lokale met het wereldtoneel verenigt; iets dat de buurt trots schenkt met een prachtige detaillering dat de kijker ook nog aan het denken zet over stadsvernieuwing en rechtvaardigheid. He, bah. Natuurlijk kun je dan beter dat werk verminken en angstig achter de Roze Khmer aanlopen. Wat een koekenbakkers.
(Overigens heeft het collectief waartoe de kunstenaar behoort een advocaat ingehuurd om Eigen Haard aan te klagen wegens vernieling. Wordt vervolgd.)
22 Reacties op "Hoe lafbekken en censuurfascisten de buurttrots om zeep hielpen"
Dat dit mogelijk is in Nederland. Straks komt inderdaad de Kristallnacht ook nog hier. Het is een kunstwerk en dat ga je toch niet vernielen. En wat is er mis met een Palestijnse vlag?
Gaan we nu alle kunstwerken in Nederland bekijken op voor ons ongewenste details en die afblokken? Dan zouden we nog puriteinser zijn dan een vaderlandslievende Amerikaan!!!
Ik kan er gewoon weer giftig over worden. Maanden geleden was ik toevallig in die straat en zag ik deze prachtige mural. Niets mis mee, gewoon mooi geschilderd en iets wat de buurt schitterend opfleurt. Maar omdat een paar debielen met het intellect van stoeptegels een weblog hebben waar rechts-rabiate geluiden normaal zijn waren een paar kleurtjes opeens een probleem? Die lui moeten (pardon my word) GVD met hun poten van Kunst afblijven. Laat ze gaan zeiken over homeopathie en dingen opkloppen die in het buitenland gebeuren.
En dat Eigen Haard überhaupt niet de middelvinger naar dat volk opgestoken heeft snap ik helemaal niet. Hopelijk kan het kunstwerk nog in de oude staat hersteld worden, anders moet Eigen Haard maar eigenhandig opdraaien voor de kosten voor een nieuwe mural. Kunst moet blijven, prikkelen, beheersen en als kunst je niet bevalt kijk je maar een andere kant op!
Ik zeg je eerlijk, mijn eerste indruk was ook dat het hier om een Steengooiend Palastijns kind ging en zie ik nu pas dat het on Nabil gaat. Neemt niet weg dat Eigen Haard, die het verhaal van de kunstenaar kent (tenminste, dat neem ik aan), gewoon het verhaal had kunnen uitleggen zoals hierboven staat beschreven en de beschildering gewoon intact had kunnen laten. Overigens wordt er op GeenStijl ook beweert dat er in Arabische letters ‘Gaza’ op de muur staat geschreven, klopt dat?
Overigens ben ik van mening dat je kunst überhaupt niet moet censureren. Sowieso moet je niets willen censureren (zolang het binnen de letters van de wet gebeurt) Ook niet als het daadwerkelijk een steengooiend Palastijns kind moest voorstellen en het misschien wel een middelvinger naar het ‘westen’ is. Toch neem ik GeenStijl niks kwalijk, goede kunst roept (of kan oproepen) nou eenmaal reacties op, goede of slechte. De fout ligt in mijn ogen dan ook voor 100% bij Eigen Haard.
“De lichaamshouding van de voetballer lijkt overeenkomsten te hebben met een steengooiend Palestijns kind” …want een steengooiend Amsterdams kind, of een steengooiend Rotterdams kind, heeft een totaal andere lichaamshouding. Enzo.
Dit doet gewoon pijn. Ik zie dit als een vorm van geweldpleging. Kunnen we hier nog wat tegen doen? Krijg de neiging om het te herstellen, net zoals dat oud vrouwtje dat het werk van Elias Garcia Martinez wou restaureren en het alleen maar erger maakte. Daardoor werd het kunstwerk wereldberoemd… *lightbulb* Heeft iemand een ladder van 3 meter hoog? ;-)
http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/aug/23/great-art-restoration-disasters
Helaas val ik onder de noemer cultuurbarbaar. Het enige wat mij wel opvalt is dat vrijheid van expressie van alle kantem bedreigd wordt ook door mensen van wie je denkt dat die vrijheid op waarde weten in te schatten.
Oww… GeenStijl is nu dus ook al voor censuur. Tja vrijheid he. Geldt natuurlijk alleen voor hun, niet voor anderen.
Turkije bezet sinds een illegale militaire invasie in 1974 van EU staat Cyprus tot op heden het noordelijke deel, heeft het etnisch gezuiverd van 350.000 Europeanen, er 200.000 Turkse kolonisten (gedwongen) naar toe gebracht, een illegale afscheidingsmuur over de hele lengte van het eiland gebouwd en heeft er permanent 40.000 bezettingstroepen gestationeerd (daarmee is de illegale en niet bestaande staat Noord-Cyprus na Noord-Korea het meest gemilitariseerde gebied op aarde). De hoofdstad van Cyprus, Nicosia is de enige Europese stad die tot op heden door een muur gescheiden is. Famagusta is in 1974 in z’n geheel etnisch gezuiverd door het Turkse leger is tot op heden met een groot hek van de buitenwereld afgesloten en de enige spookstad op Europees grondgebied. Turkije heeft over het jaar 2012 bovendien 1400 Koerden overhoop geschoten.
Aamgezien we in Europa wonen, is het dan niet veel logischer een Cypriotische vlag te schilderen?
Trouwens, alle Marokkanen zijn zelf burgers van een bezettend land:
Na de Spaanse terugtrekking in 1975 bezette Marokko de westelijke sahara, een gebied 2,5 x groter dan Portugal en 60x groter dan de westbank en gaza samen, bouwde er de langste illegale afscheidingsmuur van 2700 km ter wereld dwars doorheen (dat het bezette gebied opdeelt in 6 van elkaar gescheiden gebieden waartussen geen verkeer mogelijk is) en legde er de grootste mijnenvelden ter wereld. De levensverwachting in de bezette westelijke sahara is 54, even laag als in Congo (Een goede indicatie hoe het Marokkaanse leger in bezet gebied te keer gaat). De levensverwachting in de gazastrook is trouwens veel hoger dan in ieder Arabisch land en zelfs Hongarije.
Marokko heeft bovendien 66 (Zesenzestig!!!) VN veiligheidsraad resoluties aan z’n broek vanwege de bezetting van de westelijke Sahara.
Het systeem van Marokkaanse afscheidingsmuren in bezet gebied:
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=File:Western_sahara_walls_moroccan_map-en.svg&page=1
Kunnen Marokkanen zich niet met hun eigen bezetting bezig houden?
@ fabriziodeldongo meen je nu echt ?wat ben je van afkomst ? Italiaans? Spaans? Nederlands? haha jullie noemen we wel ontdekkingsreizigers ps Cyprus ligt dichterbij turkije en midden oosten dan Griekenland.westelijk sahara weleens geweest? heb echt vele metropolen vette clubs steden mooie stadions prachtige voetbalclubs echt prachtig haha maar arme spanje heeft ceuta en mellila op het marokkaanse vasteland
engeland heeft helft van de wereld
nederland heeft ook nog wat
amerika doet ook heel aardig hebben grote inhaalslag moeten maken vergeleken met de broers uit europa maarja wat ik nu vertel is een sprookje gelukkig vertel jij wel de waarheid
slaap lekker en droom zacht
ps artikel heb je van powned gepikt of althans het stukje van overgenomen
veel copier en plakwerk maarja niet iedereen is zo slim als jouw
voor de bewoners van dat pand met dat kleine raamje plaats vanuit de binnen kant van dat kleine raampje een palestrijnse vlag :)
@fabriziodeldongo
Ik moest echt lachen om jouw onzin verhaal. Kruip snel terug in je hol a.u.b. Je hebt nog veel te leren.
Die zwarte ‘zon’ is natuurlijk een bal. En die duiven staan symbool voor de onderdrukking. Ergens moet het toch de meest stompzinnige idioot duidelijk zijn dat dit geen kunst is maar een allegorie. Als hier iets mee moet worden uitgedragen dan is dat mislukt. De Palestijnse vlag zomaar middenin laten zweven is ook vreemd. Ik vermoed dat de mensen die er tegenaan moeten kijken er niets aan hebben. Er wordt geen verband gelegd tussen de vlag en de onderdrukking, en toch is oorzaak en gevolg, maar dat wordt met deze illustratie niet duidelijk gemaakt.
De muur had beter met grijze betonverf behandeld kunnen worden dan met gekleurde latexverf. Als er een man met een hoofddoek zou worden afgebeeld die de duiven stuk voor stuk de nek om draait dan zou dat iets dichter bij de werkelijkheid komen.
@vanhetgoor
U bedoelt te zeggen als er een zionist zou worden afgebeeld die duiven stuk voor stuk de nek om draait dan zou dat iets dichter bij de werkelijkheid komen (zeg maar gerust dat is de werkelijkheid).
vanhetgoor heb je islamofobisch ? geeft niet het is niet dodelijke maar je hart is al gevuld met haat voor dat je werd geboren.kan jij ook niks aan doen het is bloed wat door je heen stroomt.we kunnen uren over hebben wat de islam is en doet brengt ons niet dichter bij de waarheid noch jij of ik heb de kennis(hoewel ik een moslim ben maar weet ook lang niet alles) van de heilige boek.
maar jij bent zeker het uitverkoren volk en wij het volk van duivel ???
je kan zeggen wat je wilt zeggen geef geen ruk om je mening het is aangeleerd
wapens in Syrie in egypte etc. geen een is van Arabisch of beter gezegd islamitische makelarij wel van Israhell USatan Chinaliens frankrijkolonisator
tja en maar vingers wijzen.de moslim zijn van nature liefdevol respectvol maar er zijn ook vele die het weg zijn kwijtgeraakt dat gebeurde toen de HELL alliantie nodig vond om effe islamieten te laten verdwijnen helaas trappen altijd paar in en die noemen ze moslim hij die voor het genot en lust is gevallen.wat met de indianen gebeurde in amerika gebeurt nooit met de moslims weet je waarom omdat ik geen moer om jouw geef wie je bent wat je doet wat je schrijft want voor mijn ben gewoon een racist
wat als ik geen moslim was geweest waren we dan vrienden?
nederland wordt geregeerd door zionisten om een paar te noemen Lodewijk Asscher zijn opa en de opa van rob Oudkerk wie waren dat?het joodse verraad
Nu wil ik effe mijn MENING kwijt over het kunstwerk respect de vakman
ik zag het gelijk tja als je verstand hebt van voetbal dan is dat ook meestal de houding om een bal stil te krijgen op het hoofd tja ik vind vogels wel mooi in het zwart keer eens wat anders dan de witte meeuw van de PVV.de Palestijnse vlag wat zal dat zijn ? bingo misschien doet het wel de kunstenaar denken aan de vele Palestijnen die verdreven zijn uit eigen huis ingenomen door de rijken joden
Waarom klagen de meeste over islam en moslims ?hebben ze over gehouden van klaagmuur haha its all in the system
joden die zich gekwetst voelen door bovenstaand teksten kennen de eigen geschiedenis niet of zijn anderszins corrupt.
Maar staat er nou in Arabische letters ‘Gaza’ op de muur geschreven of niet? Iemand?
“Niels van Lobberegt schreef:
30/08/2013 om 23:34
Maar staat er nou in Arabische letters ‘Gaza’ op de muur geschreven of niet? Iemand?”
Dit is geen gangbare manier van schrijven, de letters zijn niet doorverbonden en niet op één lijn zoals gebruikelijk. Het is een wat simpele vorm van kalligrafie. Ik kan de letter “ghayn” (uitgesproken als een Parijse r) en de letter ra’ (r) onderscheiden, maar het woord “Gaza” staat er niet.
@Rosalinda
Oké, thnx.
Moedig stuk!
Moedig ook dat zo’n stuk niet verscheen toe de tekst “Gij zult niet doden.” door de politie werd verwijderd.
En, tenslotte, moedig ook dat je je afzet tegen censuurfascisten, maar wel alle je niet welgevallige posts, zoals deze, wegcensureert.
Was ’t geen Palestijnse maar een Israëlische vlag geweest dan was er hier juist gezeurd dat ’t zo lang duurde voordat’ie weg gewit werd. Een huilerig stukje voor de eigen bühne, veel meer is deze column niet.
Voorzover ik weet doen noch Noureddine noch WBH aan censuur. Sterker nog, moslimbashers hebben hier vrij spel. Dus die stelling van jou is flauwekul aaa.