Voorpagina Algemeen, Cultuur

Hoe lafbekken en censuurfascisten de buurttrots om zeep hielpen

Een jaartje geleden zat ik met Pino – de man met het leukste netwerk –  en de Missus – de leukste vrouw punt –  bij de Turk een hapje te eten met een Engelse kunstenaar. Deze laatstgenoemde was net begonnen aan een gigantische muurschildering in Nieuw-West (Amsterdam) in een buurt waar veel ‘stadsvernieuwing’ plaatsvond (lees: sloop van sociale woningen en uiteindelijke bouw van dure vrije-sectorwoningen).

Foto: AT5

De muurschildering bestond uit een afbeelding ter grote van de muur van een huis van drie of vier verdiepingen van lokale (maar wereldberoemde) panna/straatvoetbalheld Nabil, die een bal hoog houdt met zijn hoofd. Saillant detail voor degenen die muurschilderingen als die van Banksy kennen: de lichaamshouding van de voetballer lijkt overeenkomsten te hebben met een steengooiend Palestijns kind.

Verder heeft de kunstenaar een aantal lokale beelden in de muurschildering verwerkt, waaronder een Palestijnse vlag die uit een raam lijkt te hangen (maar het raam is op de muur geschilderd), als een historische beeldcitaat: er woonde namelijk tegenover het pand een Nederlandse man die jaren achtereen, als een soort regionale marker van internationale misstanden, een Palestijnse vlag uit zijn raam had hangen. Nu de woning van de man en zijn vlag plat gestadsvernieuwd waren, had de ontwerper van de schildering als eerbetoon een vlag op dezelfde hoogte geschilderd.

Het gaf de schildering een mooie ambiguïteit, zoals de beste kunst dat nog weleens doet. Aan de ene kant een rechttoe, rechtaan afbeelding van een lokale held die opgegroeid is met de veiligheid van voetballen op straat; aan de andere kant de suggestie van een totaal andere manier van opgroeien, namelijk te midden van het geweld van de Israelische overheid in de bezette gebieden van Palestina.

Maar, zoals moslims nog wel eens de schuld krijgen van verwijderde naaktschilderijen in stadshuizen (waar meestal een overijverige, nietmoslim ambtenaar achter blijkt te zitten), mocht het niet zo wezen. Nadat de censuurfascisten van GeenStijl de Palestijnse vlag hadden gezien, reduceerden ze het kunstwerk tot ‘Hamasschildering’ – want ongeacht de wereldwijde erkenning van de Palestijnse vlag als symbool van het héle Palestijnse volk, of het nu moslims zijn, christenen, secularisten, marxisten, socialisten, Arabische nationalisten, islamisten, liberalen; of van welke andere partij ze dan dan ook zijn: het bekt nu eenmaal beter om het tot een simplistische angstgegner terug te snoeien.

Zo weet je in ieder geval zeker dat AT5 en het Parool ermee aan de haal kunnen gaan. Vervolgens weet je ook dat er een aantal lafbekken bij Eigen Haard eerst een potje gaan zwetsen (‘die vlag is er later bij geschilderd, meneer’), vervolgens hypercorrect met de huidige rechtse wind meewaaien (‘we tolereren onze muren niet voor politieke statements’ waarbij het uiteindelijk gewoon om het soort politieke statement gaat natuurlijk) om uiteindelijk met een roller de Palestijnse vlag over te WITTEN. Schaamteloos, anyone?!

Tja. Stel je voor: een ambigu kunstwerk. Iets dat het lokale met het wereldtoneel verenigt; iets dat de buurt trots schenkt met een prachtige detaillering dat de kijker ook nog aan het denken zet over stadsvernieuwing en rechtvaardigheid. He, bah. Natuurlijk kun je dan beter dat werk verminken en angstig achter de Roze Khmer aanlopen. Wat een koekenbakkers.

(Overigens heeft het collectief waartoe de kunstenaar behoort een advocaat ingehuurd om Eigen Haard aan te klagen wegens vernieling. Wordt vervolgd.)

avatar

In het jaar dat Elvis stierf, werd Noureddine geboren. Op zijn negende kreeg hij een skateboard. Op zijn 20ste werd hij in Schotland verliefd op boeken. Op zijn 27ste werd hij moslim en vond hij zijn draai. Hij werkt in de gehandicaptenzorg en denkt soms dat hij bijna Arabisch kan lezen maar vraagt dan toch om een klinker. Hij jat de beste grappen van de missus, steun en toeverlaat sinds 2006. Af en toe vertaalt hij wat poëzie omdat het leven dan gewoon beter is.

Lees andere stukken van