Door de stopzetting van subsidie aan middelbare school Ibn Ghaldoun zou je denken dat het islamitisch onderwijs ten dode opgeschreven is, maar niets is minder waar. Islamitische basisscholen scoren met de CITO-toets gemiddeld een 7,6, dat is hoger dan het landelijk gemiddelde. Volgens een onderzoek van RTL scoren negen van de islamitische scholen zelfs hoger dan een 8. De Al Wafaschool in Amsterdam haalt de beste score. De school krijgt van RTL Nieuws een 8,9
Lees verder op de website van RTL
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal. Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
Lees andere stukken van de WBH Redactie
11 Reacties op "Islamitische basisscholen scoren bovengemiddeld goed"
In mijn onschuld dacht ik dat we de gemiddelde score te horen zouden krijgen, van de groepen 8 -per school- die deel hebben genomen aan de CITO toets.
Als u de bijsluiter leest bij rtlnieuw.nl, dan blijken de uitslagen echter statisch ’te zijn aangepast’. Grootte van de klas, soort buurt, inkomen ouders, etc. , alles speelt een rol in deze uiteindelijke beoordeling.
Met behulp van de statistiek kan ik u echter ook voorrekenen dat ooievaars wel degelijk kindertjes afleveren. Dat kinderen met grootte voeten beter zijn in wiskunde dan kinderen met kleine voeten. En dat je nooit meer dan 1 brandweerman een brand mag laten blussen.
Het onderbuik gevoel van ‘dit kan niet kloppen’ kan een indicatie zijn om een statistisch onderzoek te wantrouwen. Hetzelfde onderzoek, uitgevoerd door een ander wiskundige, kan nl. andere resultaten opleveren. Je hebt statistiek en de waarheid.
@Japie, het kan natuurlijk niet zo zijn dat Moslims iets ‘goeds’ doen hé! Dan trekken we de gehele wetenschap van statistiek in twijfel, die overigens normaal gesproken als een feitelijke en volledige waarheid wordt aangenomen. Bijvoorbeeld 60% van de Marokkaanse jongeren is in contact gekomen met justitie. Dagelijks wordt Marokkanen statistieken voor gehouden over hoe slecht ze het wel niet doen en wat voor een r*ot volk het wel niet is.
Dat zijn de statistieken die je vanuit je onderbuik gevoelens WEL kunt vertrouwen, of niet Japie.
@Aziz
Het lijkt wel waarachtig onwaarschijnlijk dat scholen die enkele jaren geleden nog in het nieuws kwamen wegens gebrekkig onderwijs, docenten met taalbeperkingen, e.d. plotseling bovengemiddeld scoren.
nou japie, het blijkt wel echt zo te zijn. Kwestie van stimulans. ik herinner me hetzelfde oproer toen jaren geleden zwarte scholen uit de bijlmer ook beter presteerden. Wees gewoon blij dat deze kinderen bijkbaar goed leren. Onderwijs is de weg uit armoede en dus ook criminaliteit. Iedere Rachid en Lahcen die we op het hbo afleveren kan weer een inspiratie zijn voor een ander.
Er is inderdaad statistisch gecorrigeerd voor allerlei zaken (zoals allochtonen – ja sorry het staat er echt). Daarom zijn deze cijfers ook een index en zegt het niets over de absolute CITO score (die sowieso niet tussen de 0 en de 10 ligt natuurlijk). De absolute scores zijn gewoon lastig te vergelijken omdat kinderen met buitenlandse ouders en uit een laag-sociaal en arm milieu natuurlijk slechter scoren.. dat zegt alleen niks over de *school* want die kan het best goed doen.. gegeven het feit dat ze moeilijkere leerlingen hebben.
Zoals Hensley schrijft: ‘deze kinderen dus blijkbaar goed leren’ kun je hier m.i. helemaal niet uithalen: de correcties verpesten dat nu juist. Wat je kan zeggen is dat die scholen gezien de leerlingopmaak het goed doen in vergelijking met scholen met een vergelijkbare opmaak… De individuele leerlingen doen het dus niet perse beter.. (Althans, dan zouden de absolute CITO scores volgens mij hoger zijn en als ik die opzoek zijn ze veelal lager).
Maar goed, net als politici.. zijn weinig mensen doorgaans geïnteresseerd in de waarheid maar natuurlijk wel in de waarheid voor eigen karretje spannen ;).
Brad heeft gelijk, ze worden gecorigeerd naar samenstelling van de leerlingen op een school. De eerste keer dat ik daar achter kwam werd ik woedend. De lat moet voor iedereen even hoog worden gemaakt zodat duidelijker vergeleken kan worden. Het is alsof je tegen de school zegt ach met deze kinderen valt niet veel eer mee te behalen.
Terwijl de taalachterstand waar kinderen de school mee in komen volgens mij heel goed ingehaald kan worden tijdens de basisschoolperiode. Ik zie nu wel overal scholen die heel gericht werken aan taal en rekenen en vooral ook aan houding. Dit zal wel goed komen als ik zie hoeveel professionals er met hart en ziel bezig zijn.
Mijn dochter was wat minder vlot in lezen. Op de basischool heb je dan duolezen met ouders die dan helpen. Géén ouder voor te vinden. Ik heb me wel aangemeld. Dit soort dingen is ook belangrijk. Ik geloof niet meer zo in taalachterstanden, de meeste ouders zijn hier geboren, of tenminste éen. Als ik in pretparken, kinderboerderijen of speeltuinen kom praten de meeste allochtone ouders al nederlands met hun kinderen. Hetnkomt wel goed mensen, laten we allemaal onze zonen, neefjes, buurjongens een zetje geven.
@abdel: die correctie is juist om de lat gelijk te maken. Een goede school is niet perse een school waar alle leerlingen naar het gymnasium gaan, maar een school die het beste kan halen uit het potentieel wat *aanwezig* is. Als je dus een opmaak hebt met 80% kinderen uit laag-sociale niveaus en je weet ze op een of andere manier toch zo te onderwijzen dat zij -voor mensen met die achtergrond- heel goed scoren dan heb je het óók goed gedaan.. Dat zie je alleen niet als je naar CITO scores kijkt. Misschien is dat iets wat wat vergeten wordt met alle nadruk op ‘excellent onderwijs’ tegenwoordig?
Uit de toelichting op de correcties blijkt ook de aanwezigheid van een aantal etnische groepen tot nauwelijks of geen correctie meer leidt: m.a.w. de afkomst is daar geen directe indicatie meer voor een achterstand of lagere score. Dat zou je dus kunnen zien als een goed teken…
@ Brad en Abdel
Men zou kunnen denken dat hier een belangrijke vorm van etnische ongelijkheid wordt aangetoond. Marokkaanse/Turkse Nederlanders doen het slechter dan autochtonen wbt de CITO-toets. Deze conclusie is echter prematuur. Immers, omdat etnische minderheidsgroeperingen gemiddeld genomen uit een lager opgeleid sociaal milieu komen dan autochtone Nederlanders, is het aannemelijk dat de lagere score van Marokkaanse Nederlanders eerder een gevolg is van sociaal milieu. Kinderen uit lager opgeleide milieus vallen vaker voortijdig uit dan kinderen van hoger opgeleide milieus, behalen een lagere CITO-score en uiteindelijk minder hoogopgeleid. Daar is een groot aantal verklaringen voor aangedragen in de sociologische literatuur; ze ontberen culturele en sociale hulpbronnen, en hebben minder onderwijs ‘nodig’ om neerwaartse sociale mobiliteit te voorkomen. Voortbordurend op het voorgaande kunnen we concluderen dat de CITO-score in absolute getallen ons niets vertellen over de daadwerkelijke onderwijsprestaties van migranten en/of Islamitische scholen, maar alleen over (weer) een onderwijsuitkomst die cijfermatig (in plaats van sociaal-cultureel) gestratificeerd is. Vandaar dat de correctie toegepast door RTL een juiste is die een betere weergave geeft van prestaties, althans ervan uitgaande dat deze gecorrigeerd zijn naar sociaal-economische omstandigheden en niet etnische.
Dit geeft tevens een goede verklaring voor de opmerking van ‘dinges’ die het onwaarschijnlijk vindt dat scholen die in het recente verleden nog slecht presteerden nu opeens goed presteren. Los van het feit dat dat meer incidenten betrof dan een algemene regel, kunnen we stellen dat een 1 op 1 vergelijking van diverse scholen zoals in het verleden is gedaan een onjuiste voorstelling van de feiten weergeeft. Je kunt tenslotte appels niet vergelijken met peren. Uiteraard is dit een gegeven dat wel bekend is bij de onderzoekers die in opdracht van het ministerie ons al jaren slecht nieuws voorschotelen. Een van de basislessen van statistiek is dat je de variabelen bij een vergelijking tussen twee groepen eerst moet testen, bijvoorbeeld door het gebruik van een zogenaamde two-way anova test. Ach wie is daar nou in geinteresseerd, een onderzoek dat schokkende feiten presenteerd is bij uitstek een kans om jezelf op de kaart te zetten. Goed nieuws over Marokkanen is niet aantrekkelijk helaas.
Ach, het hbo zit vol met marokkaanse meiden en de jongens zijn aan een inhaalslag bezig. Geloof me, over 30 jaar weten we niet eens meer waar dit allemaal over ging. Tenzij natuurlijk het doemscenario zover waarheid is geworden dat we de sharia hebben en de moslims ons land hebben overgenomen….
@Aziz: Je schrijft:
“althans ervan uitgaande dat deze gecorrigeerd zijn naar sociaal-economische omstandigheden en niet etnische.”
Er is geen reden om dit aan te nemen, dit kan je gewoon opzoeken in het rapport. Verder vrees ik dat je voor eigen parochie aan het preken bent..wat je schrijft is toch overeenkomstig wat ik zelf ook al opschreef? Enige kanttekening is dat ik uit het document van Jonkers juist haal dat jouw uitspraak:
“Marokkaanse/Turkse Nederlanders doen het slechter dan autochtonen wbt de CITO-toets. ”
ongegrond is: er wordt voor deze bevolkingsgroep niet gecorrigeerd.