Dit artikel is ingezonden door Leila Galadi
Als iemand mij een jaar geleden zou hebben verteld hoe het einde van 2012 en de eerste helft van 2013 voor mij zouden verlopen, dan had ik die persoon doorverwezen naar het RIAGG. Maar goed, er is veel gebeurd (eigenlijk te veel) en veranderd (maar ook hetzelfde gebleven) en ik heb voor de komende tijd meer dan genoeg schrijfvoer.. nou ja.. als ik daar ooit weer de tijd voor heb. Ik zal beginnen met de meest in het oog springende, bij sommigen deed dat blijkbaar pijn.
Gehoofddoekte verblijfsvergunning
Ergens in november van vorig jaar ben ik de hijab (hoofddoek) gaan dragen. In die korte tijd heb ik wel al kunnen proeven van wat je vooroordelen of beter nog veroordelingen kunt noemen. Die veroordelingen kwamen – voor mij – soms uit verrassende hoek, zo heeft een stel hoogopgeleide, gepubliceerde, opinie-makende maar duidelijk niet minder “Marokkaanse” vrouwen mij in het openbaar in een Twitter theekransje aan de schandpaal genageld. Want ik was een “gehoofddoekte verblijfsvergunning”.
Het is maar hoe open-minded je bent denk ik dan. Deze reacties kwamen voort uit een artikel over mij en mijn man in het Parool eind december, over mijn tijd in het kamp op de Notweg en onze ontmoeting. Blijkbaar maakt dat je vogelvrij voor allerlei verwensingen en spot. Eén van de dames schreef zelfs een boek over de integratie van Marokkanen in Nederland; die integratie is bij haar duidelijk geslaagd zou Wilders zeggen. En een aantal van hen zat al wel eens bij Pauw en Witteman of Buitenhof. Het niveau wat ze op Twitter ten toon spreidden paste daarentegen beter bij een boerin uit de bergen van Noord-Afrika. Je kunt de Berber wel uit de bergen halen, maar de bergen niet uit de Berber? Als we het toch over vooroordelen hebben.
Tegenover statelozen zijn het allemaal racisten
Aan het artikel op Geen Stijl zal ik verder geen woorden vuil maken, dat spreekt denk ik voor zich, dat had hetzelfde niveau als het Marokkaanse theekransje. Opvallend genoeg waren de reacties van moslims van dezelfde strekking, hij zou natuurlijk nooit echt van mij kunnen houden. Zodra iemand geen verblijfsstatus heeft is het geen mens meer? Dat is wel iets wat ik leerde op dat moment, stateloos is niet alleen rechteloos maar het ontdoet je van al je menselijkheid, in het oog van de “burgers” dan. De burgers met rechten en plichten, de burgers die mogen werken, wonen, leven.. en dus ook liefhebben. Dat alles mag en kan een stateloze niet, vindt de burger, in ieder geval de online-burger. En dan maakt het niet eens uit welke afkomst of geloof iemand heeft. Tegenover statelozen zijn het allemaal racisten.
Een stuk stof is een stuk stof tot je het om je hoofd bindt
In het echte leven heb ik verder geen nare ervaringen gehad in Nederland, maar ja wat men denkt gooit men tegenwoordig op internet niet in je gezicht. Tot ik hier in Duitsland, (ja, ik was ondertussen geëmigreerd daarover een andere keer) een nieuwe baan aangeboden kreeg. Ik zou bij een Duits bedrijf de Nederlandstalige klanten telefonisch te woord staan. Uiteraard had ik hier enorm veel zin in. Ik werd op een dinsdag aangenomen. En zou de maandag daarop beginnen. Mijn bijbaan als bloemenverdeler op de veiling ging ik meteen opzeggen, het werk was ook voor een paar uurtjes per dag veel te zwaar voor mijn tere handen, met overbelasting tot gevolg. Ik zou goed gaan verdienen en was in mijn hoofd al aan het berekenen hoeveel breder we het zouden hebben, en dat we zelfs in de zomer op vakantie zouden kunnen gaan.
Ik voelde mij van dinsdag tot zondagnamiddag enorm goed, eindelijk ging er een keer iets goed. Tot ik die zondagmiddag, let wel de dag voor ik zou beginnen, een telefoontje kreeg. Of ik mijn hoofddoek echt moet dragen.. Pardon? Ja, echt, hij vroeg het echt en het was geen grapje, hij vroeg of ik mijn hoofddoek niet af kon doen tijdens het werk. Nee, natuurlijk niet.. zijn antwoord was dat hij dan genoeg wist.. ik ook, dacht ik. De SMS daarna was dan ook geen verrassing “dan moet ik helaas onze afspraak voor morgen afzeggen”.
Een stuk stof is een stuk stof tot je het om je hoofd bindt, daarna wordt het een symbool van een politieke islam.. althans volgens de zogenaamde “islam-critici”. Of een symbool van onderdrukking. Ook die combinatie komt voor, de vrouwen worden onderdrukt en gedwongen de hoofddoek te dragen als symbool van de politieke islam.
Nu kan ik een dom islamitisch blondje zijn hoor. Maar ik persoonlijk hang geen politieke islam aan, laat staan dat mijn man mij zou dwingen om een hoofddoek te dragen, ik draag samen met die hoofddoek ook wel eens het westerse symbool “de spijkerbroek” bijvoorbeeld.
Voor wie is het dan een symbool? Is het een symbool omdat de moslims dat ervan maken? Of het Westen? En wie geeft de macht aan dat symbool, degenen die het dragen vanuit een geloofsovertuiging of degenen die ernaar kijken met een door angst-vertroebelde bril?
35 Reacties op "‘Ik kreeg een telefoontje, of ik mijn hoofddoek nou echt moest dragen?’"
“Een stuk stof is een stuk stof tot je het om je hoofd bindt.” Oh, als het maar een stuk stof is, kun je het dus ook makkelijk af doen.
Dat jij een baan weigert hiervoor zegt genoeg over jouw instelling dat niemand je aan zou moeten nemen. En een spijkerbroek is helemaal geen symbool voor ‘het Westen’. Laat staan dat mensen gaan klagen over discriminatie wanneer dit op de werkvloer verboden is, wat regelmatig ook het geval is.
Maar voor de rest wel een leuk stukje hoor. Ik vind je nu nog iets zieliger dan voorheen.
Het antwoord op Thoms reactie staat al in je – naar zijn zeggen – leuk stukje, namelijk: “Aan het artikel op Geen Stijl zal ik verder geen woorden vuil maken, dat spreekt denk ik voor zich, dat had hetzelfde niveau als het Marokkaanse theekransje.”
Moslim vrouwen praten al jaren over discriminatie vanwege het dragen van een hoofddoek, maar doen weinig om voor hun rechten op te komen. Daarentegen rennen ze als gekken heen en weer naar maatschappelijke werker, advocaat, enz… op het moment dat ze een klein geschil hebben met hun echtgenoten.
Mensen zijn nu gewend aan dit soort beklag dat niet door daden wordt opgevolgd.
Doe dan wat… via facebook, twitter, internet fora enz… organiseer bijeenkomsten, richt een stichting op enz… kortom: steek je handen uit je mouwen i.p.v. dit soort pogingen om medelijden van je tegenpartij op te eisen.
Ik vind het onbegrijpelijk dat een hoofddoek reden kan zijn om iemand niet aan te nemen. Ik hoop voor de schrijfster dat ze een baan vindt bij iemand die er ook zo over denkt.
Zucht. Ik snáp het gewoon niet. Jij bent vrij te dragen wat je draagt. Ik zou willen dat jij je hoofddoek kon dragen en fatima of rachida niet als ze daarvoor kozen. waarom zou jij dom zijn omdat je hem draagt? Waarom worden andere vrouwen nageroepen als ze hem niet dragen? Ik dacht dat het de nederlanders waren die zeurden over de hijab, maar omgang met marokkanen leert me dat het voor hen een heftigere kwestie is.
Sorry dat je deze ervaringen hebt moeten opdoen. Helaas zal het voorlopig niet veranderen. Maar we doen ons best.
Thom, wat doe je hier joh. Blijkbaar ken je deze vrouw of denk je haar te kennen. Maar ik ken jou niet, en daar ben ik dankbaar voor en dat zou jij ook moeten zijn. Als je het niet eens bent met het feit dat iedereen recht heeft om zijn eigen keuzes te maken kun je een brief naar de minister sturen. Anders moet je lekker opdonderen voordat er iemand een stukje stof om jouw kop heenbindt. Stumper.
Moeten we in 2013 nog steeds debatteren over een hoofddoek? Het lijkt er op dat het voor marokkanen een heter hangijzer is dan nota bene voor nederlanders! iedere vrouw die een hoofddoek wil dragen heeft dat recht. Net als een vouw het recht heeft hem niet te dragen. Dus rachida wel, samira niet. bij de turkse mensen die ik ken is het nooit een probleem, wel of niet, je bent allemaal familie. Deze schrijfster wordt voor dom versleten o dat ze hem draagt, anderen worden uitgescholden omdat ze hem niet dragen. Bij surinaamse moslims, pakistanen, turken is het geen probleem en in marokko zelf viel het mij ook niet op. Respect voor elkaar is het belangrijkst. En die discriminerende nederlander is een uitstervend ras. Ik hoop dat we over dertig jaar deze discussie niet meer hoeven te voeren. ik hoop ook niet dat we dan de sharia hebben en het land is overgenomen door moslims….. Maar dat we allemaal samen in vrede leven. Met of zonder hjab
Angst is niet hetzelfde als weerzin. Dat kan je 1 keer zeggen, 100 keer, of 100.000 keer. Zaad op de rotsen, altijd heet het angst, of fobie. Het is weerzin, mevrouwtje. Als je om een dode koe die vol zit met maden heenloopt, in plaats van erdoorheen, ben je dan bang voor die maden, of is het weerzin..?
Denkt u dat mensen bang zijn voor een klein meisje met een hoofddoek, of dat ze weerzin voelen..?
@aaa,
Weerzin/afkeer/hekel/haat etc. tegen de Islam en moslims islamofobie noemen is een correcte benaming van die weerzin!
” Vaak wordt eveneens van een fobie gesproken wanneer iemand een afkeer heeft van een bepaalde categorie personen. Hoewel dit meestal geen fobie in medische zin is, spreekt men wel van een fobie. Voorbeelden zijn homofobie (afkeer jegens homoseksuelen), judeofobie (afkeer van joden, antisemitisme), germanofobie (afkeer jegens Duitsland of Duitsers), islamofobie (afkeer jegens de islam), gallofobie (afkeer jegens Frankrijk of Fransen), pedofobie (afkeer jegens kinderen), gerontofobie (afkeer jegens ouderen), xenofobie (afkeer van vreemden of buitenlanders), etc.”
Alleen jij en je geestverwanten die fobie kennelijk letterlijk opvatten als alleen zijnde angst of dat anderen willen doen geloven en daarmee denken de benaming islamofobie af te kunnen doen als een nonsens en te neutraliseren. Jij bent een islamofoob en je lijdt aan islamofobie en of je dat nu weerzin noemt doet niets af aan de geldigheid van die benamingen!
Beginnen we nu al met de dreigementen? Maar lange tenen heb je natuurlijk niet.
“Als je het niet eens bent met het feit dat iedereen recht heeft om zijn eigen keuzes te maken”
Ik ben helemaal voor het recht van werkgevers om hun eigen kledingvoorschriften te bepalen. Dat had nu wel duidelijk voor je moeten zijn.
@Mohammed
“Weerzin/afkeer/hekel/haat etc. tegen de Islam en moslims islamofobie noemen is een correcte benaming van die weerzin!”
Wat is dan de correcte benaming voor Weerzin/afkeer/hekel/haat etc. tegen het Westen en westerlingen?
Een hoofddoek zou niet passen in ons team van 9 mannen en vrouwen, dus ik zou een andere kandidaat kiezen ( mijn volste vrijheid!!). Indien na aanname toch met een hoofddoek ( onder het mom het licht gezien) dan zou het team dat accepteren maar daar geen respect voor hebben, er geen rekening mee houden en zich bv tijdens de ramadan niet aanpassen.
Ik word zo moe van artikelen waarin dames weer zitten te huilen dat ze geen werk vinden met hun hoofddoek. Kun je geen baan vinden met je hoofddoek? Doe hem dan af. Een werkgever is niet verplicht rekening te houden met jouw kledingwensen, het feit dat dit dan discriminatie zou zijn.. vind ik juist discriminatie in voordeel van religieuze mensen die hun religie willen uitdrukken. Ik zal proberen dit uit te leggen: Waarom zou iemand extra rechten moeten krijgen omdat het gaat om religieuze uitingen? Dit is namelijk discriminerend tegenover tal van andere uitingen: politiek, ideologisch, cultureel… Meeste werkgevers streven naar neutraliteit, dit vinden klanten blijkbaar het prettigst. We hanteren bepaalde maatschappelijke normen, en als je daarvan afwijkt dan hebben ze in Nederland altijd nog een uitkering voor je. bijvoorbeeld: Mag een werkgever een sollicitant weigeren omdat ze loopt in traditionele Chinese kleding? Waarschijnlijk wel, het argument zou zijn dat het niet past bij het bedrijf, naar mijn mening begrijpelijk. Mocht je het nog niet met me eens zijn dan heb ik een ander voorbeeld: Een hooligan wil naar zijn werk zijn kisten en legergroene vest dragen, mag de werkgever hem vragen andere kleding aan te doen? Dat denk ik wel toch? Waarschijnlijk past zijn outfit niet bij wat het bedrijf wil uitstralen. Mijn punt is waarom zitten gelovigen maar te jammeren over de uitzondering die voor hen gemaakt moet worden? Het is jouw identiteit, prima laat het alleen lekker thuis. Waarom is dat voor jou zwaarder dan voor iemand die zijn identiteit ontleent aan de Chinese jurk of aan het dragen van kisten en een legergroene outfit? Waarom weegt de moslimidentiteit zwaarder dan die van een ideologie, cultuur of subcultuur? De een moet zijn tattoos bedekken, de ander moet haar minirok bewaren voor het nachtleven in plaats van voor op kantoor maar de hoofddoek hebben we allen te accepteren anders ‘discrimineer’ je en laat dan in wezen eigenlijk JUIST discriminatie zijn. Voor wie het een symbool is? Voor beiden. Zowel voor de moslima wiens identiteit sinds 9/11 onder druk komt is komen te staan maar ook degenen die ernaar kijken met een “angst-vertroebelde” blik. Een aantal jaar gelden was het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je als moslima een hoofddoek draagt. Maar door het stijgende aantal op niveau werkende en studerende vrouwen, is de hoofddoek als een soort compensatie gaan gelden. Ook het onder druk staan van de islam heeft geresulteerd in de drang naar het uitten en trots zijn op jou ‘islamitische’ identiteit. Mijn advies is, stop met zeuren en bepaal je eigen toekomst. Het is erg wanneer je geen baan kunt vinden omdat je zwart of marokkaans bent, dat lapje stof is jouw eigen keuze.
@thom,
Gebruik je fantasie!
@Sara,
Volgens mij komt het woord: discriminatie geen enkele keer voor in het bovenstaande stukje noch wordt er gesteld dat het weigeren van een gehoofddoekte dame geschaard moet worden onder het kopje: discriminatie. De dame in kwestie vindt het jammer en spijtig dat mensen niet verder kijken dan haar hijab, haalt haar schouders op en gaat verder met haar leven. Jij daarentegen zit kennelijk met iets…..
Voor een portie hoor- en wederhoor. Hier is het betreffende twitter gesprek:
https://twitter.com/NadiaBouras/status/282537109766692866
En hier het artikel uit het parool:
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3367737/2012/12/22/Mahmoud-en-Leila-vonden-elkaar-op-de-Notweg.dhtml
Mohammed Boubkari schreef: 22/09/2013 om 10:30
Je zal nooit hoeven vrezen voor repercussies voor mij een islamofoob noemen, (want ik geloof in vrijheid van meningsuiting zonder gevaar voor wat dan ook) maar ik voel me niet gemakkelijk als ik islamofoob word genoemd.
Islamofobie:
Het neologisme islamofobie is een denigrerende term die gebruikt wordt om angst voor de islam als onredelijk of ziekelijk te bestempelen.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamofobie
@Sara
Oké, leuke stukje tekst interressant om te lezen en ook begrijpelijk wat je allemaal zegt. Ik heb respect voor je mening. Ik heb zelf ook wel wat te zeggen :).
Zo te zien wordt je ‘erg moe’ met het lezen van artikelen waarin dames weer zitten te huilen dat ze geen werk vinden met hun hoofddoek. Vindt je zeker erg zielig, erg lief van je. Nja niemand dwingt je om het te lezen, eerlijk gezegt denk ik dat je meer moe wordt door een reactie te zetten dan het te lezen. Hoelang doe je er eigenlijk over, als ik vragen mag?
Ik denk er eigenlijk over of je wel de hele tekst hebt gelezen? Want in deze sutuatie is eigenlijk de grootste probleem dat Leila pas een dag voor dat ze zou beginnen met werken hoort te krijgen dat ze niet met haar hoofddoek moet komen opdagen. Wat een gezeik zeg! Je kon dat tog wel eerder doorgeven??!
Ik vraag me wel af waarom je een hoofddoek vergelijkt met het dragen van een traditioneel kleding? Hoofddoek kan je best op werk dragen vindt ik, waarom niet? Ziet het er zo lelijk uit? Nou, ik denk van niet. Sommige mensen vinden het misschien ‘eng’ omdat het laat zien dat de persoon die een hoofddoek draagt een moslima is. Ja nou en? Wij zeggen tog ook niks over de meisjes die ‘korte rokjes’ dragen, waar je bijna de onderbroek ziet?! Wij leven tog ook in Nederland, wij hebben ook wat te zeggen.
Als wij best met mensen die ‘korte rokjes’ dragen kunnen leven, kunnen zij ook best met ons leven. Wat is daar erg aan?
Ik draag zelf sinds groep 6 een hoofddoek, ik heb er nooit probleem mee gehad. Er zijn talloze mensen die er wel problemen mee hebben, maar waarom die reactie alsof je zegt ‘lekker voor je’. Hoeft tog niet?.
Hoe vaak dit item op deze site al voorbij is gekomen is bijna niet meer te tellen.
Begin dit jaar sprak ik een vooraanstaande ondernemer in onze gemeente die ik goed ken en die vertelde ook dat hij geen moslima’s aanneemt met een hoofddoek.
Bij klanten kan het een hele verkeerde indruk wekken en werkt bovendien verwarrend naar de buitenwacht toe laat staan het eigen vaste personeel. Bovendien komt er vroeg of laat gezeik van en daar zit niemand op te wachten.
@aaa,
Wie heeft het hier over reprecussies en vrijheid van meningsuiting? Waarom maak je zaken groter dan ze zijn. Jij bent een islamofoob omdat de inhoud van je reacties hier daarvan getuigen.
En de benaming islamofoob is geen denigrerende benaming maar een feitelijke. Diegene die het Nederlandse lemma van wikipedia heeft opgesteld over islamofobie is overduidelijk een geestverwant van jou want als we kijken naar de Engelse dan lezen we:
Islamophobia is a neologism[1] used generally to refer to prejudice against, hatred towards, irrational fear of, or racism[2] towards Muslims.
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamophobia
The suffix -phobia is used to coin terms that denote a particular anti-ethnic or anti-demographic sentiment, such as Americanophobia, Europhobia, Francophobia, Hispanophobia, and Indophobia. Often a synonym with the prefix “anti-” already exists (e.g. Polonophobia vs. anti-Polonism). Anti-religious sentiments are expressed in terms such as Christianophobia and Islamophobia.
Other prejudices include:
Anglophobia – fear/dislike of England or English culture
Atheophobia – fear/dislike of atheists
Biphobia – fear/dislike of bisexuality or bisexuals
Christianophobia – fear/dislike of Christians
Ephebiphobia – fear/dislike of youth
Germanophobia – fear/dislike of Germans
Gerontophobia, gerascophobia – fear/dislike of aging or the elderly
Heterophobia – fear/dislike of heterosexuals
Homophobia – fear/dislike of homosexuality or homosexuals
Islamophobia – fear/dislike of Muslims
Judeophobia – fear/dislike of Jews
Lesbophobia – fear/dislike of lesbians
Negrophobia – fear/dislike of black people
Nipponophobia – fear/dislike of the Japanese
Pedophobia, pediophobia – fear/dislike of children
Polonophobia – fear/dislike of the Polish
Psychophobia – fear/dislike of mental illness or the mentally ill
Russophobia – fear/dislike of Russians
Sinophobia – fear/dislike of Chinese people
Transphobia – fear/dislike of transgendered people
Turcophobia – fear/dislike of Turks
Xenophobia – fear/dislike of foreigners or extraterrestrials
Ik ben ondernemer en neem inderdaad geen vrouwen met hoofdoekjes aan.
Ik neem overigens ook geen mensen aan met opzichtige tatoeages en petjes.
Mijn klanten houden hier niet van en wensen een nautrale uitstraling.
En ik mag dit als ondernemer, ook zelf beslissen.
Ik stopte gewoon met lezen
Het is eigenlijk heel simpel, zoek zo lang als nodig is naar een job waar je gewoon vrij moslim kan zijn, dus met hoofddoek. Zolang je financieel niets tekort komt kan je blijven solliciteren. Maar wanneer je geen inkomen hebt, en niemand hebt om op terug te vallen kan je gewoon wel werken zonder hoofddoek, hoe pijnlijk het ook mag zijn voor je…
En voor de racisten hier die zeggen nooit een moslimvrouw te willen aannemen: Alsof wij bij jullie willen werken losers!
Samira… Onbekend maakt onbemind. Bij mij zou je welkom zijn. Marokkaanse dames zijn niet iedere maandag ziek, komen netjes optijd, doen hun werk goed en zijn Goed opgeleid. wees jezelf. Doe je werk goed en men zal bijdraaien. Helaas is het niet anders…. Draag je hijab als je wil. En respecteer ook een andere moslimvrouw die hem niet draagt. Zo komen we er wel uit.
@Samira,
Een vrouw met hijab kan in Nederland altijd werk vinden. Ik ken genoeg vrouwen die gehoofdoekt als arts, advocaat, ambtenaar, psycholoog werken. Waar een wil is een weg.
Afgezien van een luidruchtige anti-moslim/islam minderheid is de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking niet per definitie anti-islam, anti-moslim of anti-hijab. Dat men niet staat te juichen om een hijab dragende vrouw aan te nemen en al helemaal niet op hogere posities is een feit maar dat is vaak meer een gevolg van onbekend maakt onbemind dan een daadwerkelijke principiële houding.
En er is altijd nog een andere uitweg: Voor jezelf beginnen ( helaas niet voor iedereen weggelegd).
@saliha bedankt voor je reactie. Alhoewel je zegt dat je mijn reactie hebt gelezen heb ik het idee dat je totaal mijn punt hebt gemist. Ik zeg bijvoorbeeld juist dat een werkever ook mag verlangen dat je GEEN minirok draagt op je werk (wat in veel functies ook niet gepast is) terwijl dat iemand ook niet in haar werk belemmert toch?
Nee noemand dwingt me om her artikel te lezen, maar ik ben wel gedwongen belasting te betalen voor mensen die een uitkering gaan aanvragen omdat ze weigereren om alles in hun vermogen te doen om gepast werk te vinden. Gelukkig begrijpen veel mensen dat ze daarvoor hun identiteit thuis moeten laten, zoals de chinees die graag haar chinese jurk draagt maar dan in haar vrije tijd of de punker die begrijpt dat als hij een kantoor baan wilt dat hij dan zijn kuif naar beneden moet kammen. Alleen religieuzeensen hebben zich het idee geeigend dat ze wel van de maatschappelijke normen mag afwijken, dat mag wat mij betreft ook maar alleeen als je financieel zelfstandig bement.
Verder saliha vind ik je eerste alinea een beetje kinderachtig overkomen. Waarom is het relevant hoe lang ik over zo een reactie doe? En nee ik heb geen medelijden met vrouwen met hoofddoek die geen werk kunnen vinden, ik heb medelijden met mensen die worden gediscrimineerd om zaken waar ze geen invloed op hebben: een handicap, een donkere huidskleur etc etc. Als je werkgever jou niet aanneemt omdat je je hoofddoek niet af doet dan sta je toch echt jezelf in de weg, en niet de werkgever jou.
@saliha en ohja ik heb de tekst gelezen en ik interpreteer het niet zoals jou. De dame in kwestie was aangenomen, mits ze haar hoofddoel af zou doen dus. De werkever wou de dame dus een kans geven, en heeft de voorwaardes (welliswaar aan de late kant) aan haar kenbaar gemaakt door te vragen of zij bereid is haar hoofddoek af te doen.
@mohammed boubkari.. Waarom altijd het “onbekend maakt onbemind” argument?? Hoe weet jij of dat de werkgever onbekend is met gesluierde vrouwem em of hij ze onbemind?? Ik heb zelf zat vriendinnen met hoofddoek maar vooralsnog kan ik het argument van veel werkgevers begrijpen. Je plaatst zo makkelijk de vrouwen in een slahtoffer rol en de werkgever is de dader, zo simpel zie ik het niet. Niet elk niet-enthousiaste reactie op de islam is een kwestie van islamofobie. En nee het artikel zegt niks over discriminatie, de termen die ik gebrui hoeven niet letterlijk in het artikel te staan om mijn argent te maken toch.. De auteur doet haar beklag over de inhoud van het telefoontje, precies diezelfde beklag eindigt vaak in meldingen bij anti disceiminatie bureau va mar ii denk dat jij wel intelligent genoeg bent om dat te begrijpem maar graag prpvoceert.
@sara,
Ik provoceer niet ik reageer op de inhoud van jouw reactie die in feite niets van doen heeft met het stuk hierboven. Het stuk is niet meer dan greep uit iemands leven discriminatie, islamfobie en andere zware zaken spelen er eigenlijk geen part in en zijn er slechts zijdelings uit te deduceren. Jij grijpt het echter aan om de gehoofddoekte vrouw de wacht aan te zeggen met een: eigen schuld dikke bult argumentatie. Dat mag je vinden maar dan moet je niet verbaasd staan als anderen je daar dan op aanspreken.
Verder vind ik dat een werkgever het recht heeft die mensen aan te nemen die hij/zij geschikt acht en als men liever geen gehoofddoekte vrouwen wil aannemen moeten men dat vooral doen. De overgrote meerderheid van de gehoofddoekte dames zijn uitstekend gekwalificeerde en ambitieuze dames en komen toch wel aan de bak.
Mijn zusje is psychologe en als ouders op bezoek komen met hun kind denken de meesten nog altijd dat ze de schoonmaakster is. Pas wanneer ze hen in keurig ABN aanspreekt begint het te dagen. Vandaar mijn opmerking onbekend maakt onbemind.
Daarnaast schaar ik kritiek op moslims of de Islam niet direct onder het kopje islamofobie. Islamofoben zijn een duidelijke categorie voor hen is “kritiek” niet meer dan een stok om mee te slaan.
Het zou bij een baan niet moeten gaan of een vrouw nou wel of geen hoofddoek draagt maar om wat haar kwalificaties zijn en andere zaken die van belang zijn voor de baan waarop wordt gesolliciteerd. Dat zijn de criteria die zouden moeten gelden!
@Mohammed In dat laatste geef ik je helemaal gelijk maar dat is gewoon niet de sociale werkelijkheid, denk je er ook zo over als iemand een keppelte, kisten, minirok, ku klux klan hoed etc. wil dragen op zijn op haar werken? Ik zou me bij jou zusje ook niet op me gemak voelen, niet omdat ik denk dat ze een schoonmaker is maar puur om het feit dat ik niet geconfronteerd hoef te worden met een religie, ideologie, identiteit, etc. En voor de duidelijk zijn dat wil ik nergens dus ook niet bij mensen die dingen dragen in mijn voorgaande voorbeelden.
@Sara,
” maar puur om het feit dat ik niet geconfronteerd hoef te worden met een religie, ideologie, identiteit, etc.”
Zullen we voortaan allemaal kaalgeschoren en in Mao pakjes rondgelopen om zo neutraal mogelijk de openbare ruimte te kunnen betreden? Want dat is waar jou logica in extremis toe zou leiden.
Confrontatie: onaangename of vijandige ontmoeting
Dus als je een hijab dragen vrouw in de openbare ruimte, bij een instantie of bedrijf tegenkomt dan voel je, je onaangenaam en vijandig bejegend?
Zou je dat willen uitleggen?
Sara
Het neutraliteitsprincipe waar velen naar verwijzen om de hoofddoek af te wijzen is op onzin gebaseerd. Zoals Mohammed net zei kan je dus beter iedereen een uniform opleggen, en zelfs dan is er geen garantie op neutraliteit. Een vrouw die haar hoofddoek afneemt op het werk zal niet plots van gedachte of gedrag veranderen, newsflash: ze blijft gewoon dezelfde persoon. Dus wat is het nut ?
Nou.. ik heb even wat reacties gelezen. Wat fijn dat jullie mij zielig vinden zeg! Dan doet iig iemand dat. Waar heb ik ooit gezegd dat ik huilend in een hoekje zat omdat ik geen werk had? Ik heb vanaf mijn 13e af altijd gewerkt, en heb nog geen dag een bijstand gehad. En ook met hoofddoek heb ik geen enkel probleem een baan te vinden, ik werk momenteel 2 banen (1 ft en 1 pt), even ter info.. want sja anders denken jullie weer dat ik zo’n thuiszittende-uitkeringtrekkende-nietsnut-moslim ben toch?
@Sara, de baan was mij al aangeboden, met mijn hoofddoek. Het was niet hoofddoek af en dan krijg je de baan, snappie? Ik had de baan en werd daarna verzocht mijn hoofddoek af te doen. En nu niet beginnen over klanten of iets dergelijks, ik zoek namelijk expres naar functies waarbij ik geen direct klantcontact heb, dit was een telefonische functie, dat je het even weet. Maar jullie weten als werkgever ook dat de moslim-markt 1 van de grootst groeiende is? Maar ondertussen worden juist de islamitische feestdagen onderschat door jullie als ondernemer, jullie laten niet alleen goed personeel liggen maar ook miljarden aan omzet. Erg slim die Nederlandse ondernemers.. kunnen goed in eigen voet schieten.
Ik weet dat het heel lastig is voor veel mensen dat lezen, maar soms moet je toch even op een andere manier (zonder je vooringenomenheid) een tekst proberen te lezen. Dan ziet het er ineens een stuk minder zielig uit.
Ik begin “jullie” een beetje erg zat te worden, deze vooringenomenheid is dus precies waar ik over schrijf en nog begrijpen jullie het niet. De kern van het verhaal is bij de meeste van de reageerders niet eens doorgedrongen. Jammer maar was te verwachten.
@Samira
Uniform betekent iedereen hetzelfde. Kledingvoorschriften verzorgd uiterlijk, pak met stropdas, geen minirok, of geen metalshirts, dicteren in die zin al een uniform.
Het punt van “geen Hoofddoek” is overigens ook niet bedoelt om de vrouw van gedachte te laten veranderen. Het nut is dat dit deel van haar persoonlijkheid niet zoduidelijk zichtbaar is op de werkvloer.
+++
@ Mohammed B.
“Zullen we voortaan allemaal kaalgeschoren en in Mao pakjes rondgelopen om zo neutraal mogelijk de openbare ruimte te kunnen betreden?”
Laten we het gewoon op een gematigde middenmaat houden.
++++
@Leila Galadi
“soms moet je toch even op een andere manier (zonder je vooringenomenheid) een tekst proberen te lezen.”
Dat gaat twee kanten op.
Het is niet dat de kern van je verhaal niet is doorgedrongen. Anderen delen simpelweg jouw opvattingen daarover niet.
“On the planet Earth, man had always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much – the wheel, New York, wars and so on – whilst all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man – for precisely the same reasons”
Zo zie je maar, hoe sommige werkgevers kunnen redeneren, slaat nergens op, puur discriminatie en respectloos tegen wat mag, tegelijkertijd wordt er voorwaarden aan gesteld. Belachelijk voor woorden. Allah- God hoe je het wil noemen zal vast wel iets beter voor jou in petto hebben. Het is uiteraard niet leuk om voor zo’n dillema gesteld te worden.
Maar je moet maar zo denken tenminste heb je je eigen respect behouden.
Iets wat geen werkgever je kan ontnemen en geloof mij maar er is vast iets beter voor jou in het verschiet.
Mijn complimenten dat je ook aan andere moslimas laat zien dat ze niet onder moeten doen voor eis van anderen die niet corresponderen met wat je voor kiest en gelooft.
Ik loop nu stage als secretaresse kan ik ook niet in een mini rokje komen aanlopen of een broek met gaten al is dit ‘mode’, dit is niet gepast. Misschien vond deze werkgever het wel vervelend tegenover zijn klanten iemand aan te nemen met een hoofddoek.