Zaterdag wordt er geprotesteerd bij de Marokkaanse ambassade in Den Haag uit solidariteit met Ali Anouzla en soms word ik er wanhopig van. Eigenlijk best vaak. Wanneer er wat gebeurt in Marokko en ik de Nederlandse Marokkanen niet kan bereiken. Niet kan bewegen, boos kan maken en ze niet eens kan ergeren.
Gisteren werd de Marokkaanse journalist Ali Anouzla aangeklaagd wegens het ‘plegen van terroristische daden en het behartigen van de belangen van terroristen’. Ali Anouzla is journalist en redacteur van de kritische website Lakome en is op 17 september gearresteerd. Twintig politiemannen stormden zijn huis binnen en sindsdien zit hij vast. Zijn misdaad? Het posten van een fimpje. Correctie: het posten van een link naar een filmpje waarin de Marokkaanse tak van Al Qaeda Marokko ‘een corrupt koninkrijk’ noemt en het bedreigt met aanvallen.
Ali Anouzla zit nu vast in een gevangenis in Sale. Ex-gevangenen noemen deze gevangenis ook wel ‘Guantanamo Bay’. Kun je je voorstellen dat een redacteur of journalist van de Volkskrant of Vrij Nederland een link van een filmpje post op de website van zijn werkgever en daarvoor wordt gearresteerd door twintig politiemannen? Kun je je voorstellen dat deze persoon dan aangeklaagd wordt voor het ‘adverteren’ en ‘steunen van de makers’ van het filmpje?
Moeilijk voor te stellen? In Marokko is het allemaal mogelijk. Vroeger kon het en nu kan het ook nog. Zelfs nadat King Cool M6 aan de macht is gekomen en niet kan stoppen met het aanleggen van mooie playas. Als jij, ja jij daar, op de straten van Tanger, Casablanca, Marrakech of Agadir, je kritisch durft uit te laten dan beland je zonder pardon in de gevangenis.
Op dezelfde dag dat Anouzla werd beschuldigd van terrorisme, is er een lijk van een activist in Nador gekidnapt. Als er geen lijk is, kan er natuurlijk ook nooit een moord zijn geweest. Een tactiek van de Marokkaanse geheime dienst om politieke liquidaties in de doofpot te stoppen.
En dan is er nog het nationale lijk in de kast; kindermisbruiker Daniel Salvan. Deze man heeft God only knows how many Marokkaanse kinderen misbruikt. Kinderen die op ons lijken toen we klein waren, die lijken op nichtjes of neefjes, voor sommigen op hun eigen kinderen. Hij is met koninklijke gratie vrijgekomen. Een koninklijke verklaring legde uit dat de koning zelf van niets wist. Meneer Salvan was ondertussen in Spanje aangekomen. Maar de Spaanse autoriteiten hebben meneer meteen weer opgepakt en gezegd hem te zullen uitleveren aan Marokko. Ook dat kan in Marokko.
Mijn wanhoop
Ik begon mijn tekst met de wanhoop omdat ik Nederlandse Marokkanen niet mee krijg in de bewustwording rond de verslechterende situatie in Marokko. Dit gezegd hebbende, moet ik ook constateren dat ik de Marokkaanse gemeenschap in Nederland één van de meest betrokken gemeenschappen ter wereld vind. We doen mee, worden advocaten, doktoren en soms burgemeesters. Zamelen geld in voor Marokkaanse weeshuizen, voor Syriërs zijn we ook gul, en voor de Palestijnen? Alles voor de Palestijnen! Rabia profielfoto’s op Facebook waar ik maar keek. Maar ik merk nu niks van een protest of afkeuring over het feit dat een Marokkaanse journalist 5 tot 20 jaar de gevangenis in dreigt te gaan. Simpelweg omdat hij een goede journalist is.
Jaarlijks vertrekken we als pelgrims naar Marokko met zakken vol euro’s, hard verdiend bij de Appie. We kunnen niet wachten met het uitgeven ervan. De euro’s van de Marokkanen zijn een belangrijk en groot onderdeel van het Marokkaanse bruto nationaal product. Als we nu eens met zijn allen een jaar niet naar Marokko zouden gaan en geen geld zouden sturen, uit protest tegen alle misstanden?
Is het dat we twijfelen aan de feiten? Amnesty, HRW en VN. Alle drie veroordelen ze de gevangenschap van Anouzla. Of is het simpelweg te dichtbij huis? Hebben we teveel te verliezen? Zijn we bang?
Toen in 2011 tijdens de Arabische Lente activisten werden opgepakt in Tunesië en Egypte, konden die terugvallen op de Tunesiërs en Egyptenaren in het westen. Die hadden blijkbaar minder te verliezen en konden in het Engels of Frans, de westerse media te woord staan. Want nieuws is tegenwoordig pas nieuws als westerse media dat vinden.
Wij, Marokkanen in Nederland, hebben niks te verliezen. Wij blijven hier. Hier, in Utrecht, Rotterdam, Vlissingen, Den Haag etc. Maar een journalist als Anouzla staat op het punt zijn vrijheid te verliezen. Zijn moeder, die nu in het ziekenhuis ligt door een paniekaanval omdat haar zoon in de Guantanamo Bay van Marokko opgesloten zit. Kinderen in Marokko verliezen hun onschuld door toenemend sekstoerisme in Marokko. Zijn zij geen profielfoto waard op Facebook? Willen jullie dan niet de straat op voor hen die zoveel op ons lijken? Wel toch? Die zijn het waard om je stem voor te verheffen.
Dus kom, zaterdag naar Den Haag. Voor de Marokkaanse ambassade, waar jullie vast wel geweldige ervaringen hebben opgedaan. Kom en wees solidair met de journalist Ali Anouzla en schreeuw voor een democratisch, eerlijk, en waardig Marokko.
26 Reacties op "‘Waarom kan ik de Marokkanen niet bereiken en ook niet boos maken’"
Ik buig diep voor u Mariam. Het is zo makkelijk om het te hebben over Syrie dit, Al qaeda dat, Hezillah dit, Saudi dat, zionisten dat terwijl de eigen familieleden het in Marokko het slechter hebben dan de Palestijen.
Dit is vreedzaam verzet, maar het wordt zo weer vergeten als het misgaat.
Wij Marokkanen in Nederland zijn apathisch de één is verslingerd geraakt aan het materialisme de ander aan de tot regeltjes gereduceerde religie en de meerderheid zweeft heen en weer tussen die beiden extremen. We zien het leed in verre landen en vergeten dat in Marokko. Wie aan Marokko denkt, denkt alleen aan familie, geld en vakantie en de rest kan stikken. Deze, God voor ons allen en ieder voor zich houding is er één die het regime met graagte cultiveert, propageert en in stand houdt. Onderwijl wordt eenieder in Marokko die zijn hoofd kritisch boven het gerstveld steekt linksom ( omgekocht) of rechtsom ( geïntimideerde opgepakt, gevangengezet, gemarteld of vermoord) uitgeschakeld.
Wij Marokkanen in Nederland zijn een zooitje ongeregeld we kunnen ons niet eens binnen een democratie met alle rechten en vrijheden van dien organiseren al was het maar om voor onze eigenbelangen op te komen laat staan dat we gezamenlijk optreden tegen de dictatuur in Marokko.
Zolang we de dictatuur en de anarchie binnen de eigen gelederen niet uitbannen heeft het regime in Marokko weinig te vrezen, althans van de Marokkanen in Nederland.
Een dictatuur gedijt ( bevordert en houdt die in stand met alle middelen) bij de onwetendheid, ongeorganiseerd, verdeeldheid, materialisme, angst en apathie van de mensen. Het zijn die zaken die men individueel en gemeenschappelijk moet uitbannen, zolang dat niet gebeurd zullen mensen in de strijd tegen dictaturen altijd aan het kortste eind trekken.
Verder denk ik ook dat ( maar hier begeef ik mij op het psychologische vlak) dat wij Marokkanen ook liever het hoofd in zand steken wat betreft Marokko of aan selectieve verontwaardiging schuldig maken en ons drukker (althans dat deel dat zich druk maakt de overgrote meerderheid doet dat niet) maken om wat er in de wijdere Islamitische wereld gebeurd omdat we ons wat Marokko betreft er niet zo gemakkelijk van af kunnen maken aangezien we regelmatig in dat land bivakkeren. Eenieder met een greintje geweten kan zich maar een beperkte mate van hypocrisie veroorloven vandaar dat men liever de andere kant opkijkt dan zich al te druk gaat maken wetende dat men in daad weinig tot niets kan bereiken. Die (zelf)verlammende impotentie tot daadkracht leidt tot apathie en wegkijken.
En voordat mensen weer beginnen dat ik hier mij zelf vrijpleit of Marokkanen onterecht diskwalificeer. Die wij = daar val ik ook onder.
“Wij Marokkanen in Nederland zijn apathisch de één is verslingerd geraakt aan het materialisme de ander aan de tot regeltjes gereduceerde religie en de meerderheid zweeft heen en weer tussen die beiden extremen.’
Wat dat betreft…uitstekend geïntegreerd allemaal. Welkom in het welvarende, apathische deel van de wereld ;).
Valt er niet iets te boycotten? (Geen idee wat wij importeren, kunstmest ofzo?)
Jij en ik zijn de kinderen van het dorp……
Men ziet je in het stof staan en toch heeft niemand weet van jouw bestaan…..
Wij worden onledig gehouden met series en voetbal en vergeten alles…..
Zij jagen je angst aan met hun nachtmerries en houden je gevangen in je zorgen…..
Beste Mariam, prima geschreven geschreven stuk. Ik vind het alleen wel jammer dat je ‘de’ Nederlandse Marokkanen iets kwalijk neemt zonder zelf echt onderzoek te doen naar waarom dit zo is. Derhalve voel ik mij geroepen om antwoord te geven op je vraag: Waarom kun je Marokkanen in deze niet bereiken?
Ik kan het niet duidelijker formuleren maar dit is voor jou lastig simpelweg omdat Marokkaanse Nederlands zich niet als zodanig identificeren met Marokko. Ze hebben weinig binding met hun ‘land van herkomst’ wat niet eens hun land van hetkomst is maar dat van hun ouders. Dat kun je ze denk ik ook niet kwalijk nemen en misschien zou je er ook blij om kunnen zijn omdat het een tegen is dat ze geworteld zijn in Nederland en dat ze zich hier thuis voelen, dus ja d detentie van een ‘random’ journalist zal hen net zo min boeien als dat er een Brazilliaanse journalist zou worden vastgezet. Maar goed zo simpel is het natuurlijk ook weer niet. Uit sociologisch onderzoek is dit ook allemaal gebleken dus ik praat niet uit de lucht he. Er is gewoon geen sterke Marokkaanse nationale identiteit (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Turken). Dit is o.a. te wijten aan de gefragmenteerde bevolkingsgroep van Marokko (vele verschillende Berberse stammen) en de invloed van de Fransen. Echter wij “allochtonen” hebben ook de behoefte om onze identiteit ergens aan te ontlenen, dit kan soms problematisch zijn.. omdat je niet helemaal wordt geaccepteerd door Nederland maar ook in het land van je ouders een allochtoon bent. Wat je dus dan ziet is dat Marokkanen in Nederland zich zwaarder identificeren met de islam dan met Marokko wat zich weer resulteert in het feit dat zij (zoals jij zelf in je voorbeelden aangaf) zich niet zo snel geroepen zullen voelen om zich druk te maken om de Marokkaanse politieke misstanden.
Ik heb het natuurlijk simplistisch en gegeneraliseerd uitgelegd maar er zijn hier gewoon sociologische onderzoeken naar gedaan, gezien wij ‘allochtonen’ voor sociologen en ook psychologen(!) een ideaal onderzoeksmateriaal zijn in vraagstukken over identiteit, nationale binding, religie etc. etc.
Verder wil ik graag benadrukken dat economische sancties of boycots nooit in het nadeel hebben gewerkt van een regering maar alleen de bevolking kapot kan maken. Je oproep om eens een jaartje dan niet naar Marokko te gaan zal dan denk ik weinig effectief zijn.
Succes gewenst zaterdag!
Ook snap ik volgens zinnetje even niet: “Kinderen in Marokko verliezen hun onschuld door toenemend sekstoerisme in Marokko.”
Ik begrijp even niet wat dat met heel het stuk te maken heeft. Ook vind ik het een onterecht stelling. Kinderen verliezen niet hun onschuld door sekstoerisme (sekstoerisme ontwikkelt zich pas op het moment dat toeristen weten dat daar ‘iets’ te halen valt) Kinderen verliezen hun onschuld aan sekstoerisme door armoede, sociale uitsluiting en het gebrek aan educatie. En vooral.. armoede!
@Best of Both Worls
Je bent vervelend, je voegt niks toe. Schrijf eindelijk iemand iets zinnigs ga jij lopen muggenziften.
@saida jammer dat je me vervelend (makkelijke he om iemand op die manier naar beneden te halen) vind en jammer dat je vind dat nuttige bijdrages geen kritiek of aanvullingen behoeven. Ik heb de auteur geholpen met het inzichtelijk maken van het vraagstuk waar zij mee kampt, dat is ook iets zinnings schrijven. Iets wat ik van jouw reactie niet kan zeggen.
Ik denk dat de kritiek zich vooral moet richten op de jongen generatie Nederlandse Marokkannen, dit is de groep die weinig tot niks betekent voor niemand niet. De oudere generatie heeft meer dan een bijdrage geleverd hier in Nederland denk aan de moskeen die gebouwd zijn, of denk aan Marokko waar ze huizen hebben gebouwd, familieleden hebben onderhouden. Een was ik met mijn vader in gesprek waarom überhaupt nog bouwen in Marokko en geld storten op Marokkaanse banken. Mijn vader ontstak in woede en zei dat is mijn land, mijn land niemand maar dan ook niemand kan mij verjagen van het land van mijn voorouders. Ze mogen alle belemmeringen van de wereld, tegenwerken wat ze willen (overheid, douane, gemeente, politie) maar gebouwd zal er worden.
Dit is ook verzet, op een andere manier, het lijkt minder heroïsch maar is het wel. Het gemakkelijkste zou zijn om het land dat ze zoveel onrecht heeft aangedaan om het de rug toe te keren en zich volledig richten op dit land.
De jonge generatie daarentegen is een generatie die verwend, laf en tot niets in staat. Een generatie die praat en verongelijkt is. Badend in de weelde die Nederland te bieden heeft, maar bijna geen enkele bijdrage leverend aan Nederland of aan Marokko.
Zolang de groep mensen die wat kunnen betekenen elkaar niet opzoeken en hun verantwoordelijkheid nemen, maar ook de ego’s opzij zetten en leren luisteren en zich ook inzetten voor besluiten die hun niet aanstaan, zal er niks gebeuren of veranderen.
@abdel,
In het Marokkaans Arabisch heb je een gezegde dat luidt:
Bou darayen ya bqa bla dar.
Ik denk dat alleen als men Marokko daadwerkelijk ziet als vaderland en men zich daadwerkelijk zorgen maakt om de politieke situatie daar en Nederland slechts als tijdelijke vestigingsplaats ziet met het idee terug te keren naar Marokko men zich werkelijk gaat inzetten om de situatie daar te veranderen.
Onze ouders hadden/hebben die intentie ( niet politiek maar wel om een beter leven op te bouwen in Marokko en hun familieleden te helpen: ontwikkelingswerk optima forma) en hebben zich dus daar met veel ijver en zelfopoffering op gestort decennia lang. Wij hebben die intentie niet maar ergens vinden we dat we die intentie wel moeten hebben maar we willen er ook niet al te veel voor doen daarnaast hebben we allemaal zo onze issues met deze samenleving waarin we een plaats aan het verweren zijn en privé.
Dus blijft het bij enkele goede initiatieven en verder veel gepraat.
Boubkari,
Coclusie: Wijblijvenhier.
De schrijfster zet het echter af tegen de betrokkenheid voor Palestina. De argumenten uit Mohammed’s en Abdel’s post hierboven zijn daar ook van op toepassing maar toch is de betrokkenheid daar veel groter dan met het ‘moederland’. Hoe kan dat dan? Ik neem aan dat men niet de intentie heeft om naar die streek te verhuizen immers..
Ik denk dat het komt door het zich vasthouden aan de islamitische identiteit en daardoor die betrokkenheid groter is. Daarnaast is er daar natuurlijk een groter onrecht bezig, een bezetting is niet te vergelijken met een dictatuur, al zou het maar alleen gevoelsmatig zo zijn.
Maar dit is maar een mening, ik weet het niet.
Dat eerste wat je schrijft begrijp ik niet zo: het vasthouden aan de islamitische identiteit. Zowel Marokkanen als Palestijnen zijn toch islamitisch? Of bedoel je dat het palestina-conflict een religieus tintje heeft omdat de andere partij niet uit moslims bestaat? (Want dat lijkt inderdaad wel belangrijk voor hoeveel sympathie er voor is, zodra het moslims zijn die mede-moslims iets aandoen hoor je er gelijk wat minder over…. maar ik zeg dit eveneens onder voorbehoud want het kan ook mijn indruk zijn).
@ Best of both Wold
Ja we zitten allemaal op je hulp te wachten, als we jou toch niet hadden….
Brad ik denk het wel. Het is een combinatie van Al Quds, gevecht tegen kolonialisme, moslims tegen joden (als je politiek correct wil zijn mag je andere termen gebruiken), de oneindige steun vanuit Nederland voor Israël, het fijn wijzen op de foutheid van deze steun.
Ik denk dat dit het wat intenser maakt, maar als puntje bij paaltje komt, komt Marokko altijd op de eerste plaats, neem dat maar van mij aan.
@Brad,
10 % van de Palestijnen is christen en gezien de sterke links/anarchistische/communistische stroom binnen het Palestijnse volk kan men ook op z’n minst 20 % beschouwen als seculier.
Het gaat hier om een koloniaal conflict! Een conflict om land. De rest is slechts een vernislaagje.
Dat weet jij natuurlijk ook maar kennelijk wil je hier mensen prikkelen tot discussies waar jij naar opzoek bent. Maar dat trucje kennen wij langer dan vandaag.
@Mohammed: het is erg irritant dat je continu mij intenties aanschrijft die ik niet heb. Het komt extreem onsympathiek over in ieder geval.
Dit onderwerp wordt aangehaald in het artikel, vervolgens worden er enkele verklaringen gegeven waarom er zo weinig betrokkenheid is door jou en Abdel, maar die verklaringen passen niet bij de betrokkenheid bij andere regios. Daar noem ik een Palestina bijv. De betrokkenheid lijkt weer afwezig bij bijv. Darfur of de Oeigoeren of Myanmar. (waar die laatste twee weer niet voldoen aan wat ik eerder schreef aan Abdel).
Het is een open vraag waarom het ene wel sympathie en actie opwekt en het andere niet of nauwelijks.. en ik verwacht niet dat dat een vraag is die wij even hier settelen in 5 minuten, of waar überhaupt een antwoord op is..
Verder was mijn laatste vraag gericht naar Abdel, niet aan jou, omdat ik moeite had om te begrijpen wat hij bedoelde met de zin “Ik denk dat het komt door het zich vasthouden aan de islamitische identiteit en daardoor die betrokkenheid groter is”. Ik probeer dus helemaal niet op discussies aan te sturen: leer begrijpend lezen.
@Brad,
1) Als je een reactie plaats dan staat het iedereen hier vrij daar op te reageren.
2) De inhoud van jouw reactie bepaald de toon van de tegenreactie.
3) Ik heb na 7 jaar hier reageren weinig of geen geduld meer met jouw soort lui: Wie de bal kaatst kan hem keihard terugverwachten!
Inhoudelijk graag. Persoonlijke frustraties met ‘mijn soort’ (??) reageer je maar af op geenstijl, waar ‘jouw soort’ graag rondhangt schat ik zo in.
@Brad,
Wil je een inhoudelijke reactie dan moet je inhoudelijk reageren! Denk je dat jouw reactie uniek is en voor het eerst in de geschiedenis van deze website hier is geponeerd? Jouw reactie is er een van 13 in dozijn die hier al honderden malen is weerlegd ( zie het archief). De kwestie Palestina is hier een grijsgedraaide plaat.
Geenstijl is niet waar ik thuishoor maar jij!
Ze houden in ieder geval allemaal hun mond over West-Sahara. Ze blijven daar. En ze blijven hier.
@vankaas,
Ach gut we hadden het kunnen verwachten dat vroeg of laat de appel en peren vergelijking ( Westelijke Sahara – Palestina ) zou op duiken.
Van mij mogen de mensen in de Westelijke Sahara hun onafhankelijke staat krijgen als dat is wat ze willen.
Maar vertel eens ben jij net zo voor de onafhankelijkheid van de Westelijke Sahara als voor de onafhankelijkheid van Palestina ( Let wel: van de rivier tot de zee)?
Gewoon een simpel ja of nee antwoord voldoet.
Beste Mohammed,
Je reactie is totaal onterecht gezien het artikel Palestina op precies deze manier aanhaalt:
“Zamelen geld in voor Marokkaanse weeshuizen, voor Syriërs zijn we ook gul, en voor de Palestijnen? Alles voor de Palestijnen! Rabia profielfoto’s op Facebook waar ik maar keek. Maar ik merk nu niks van een protest of afkeuring over het feit dat een Marokkaanse journalist 5 tot 20 jaar de gevangenis in dreigt te gaan. ”
Mijn vraag waar dit verschil vandaan komt is dus helemaal niet een grijsgedraaide plaat, maar gewoon een gevolg van wat er letterlijk in het artikel staat en iets wat in de comments niet werd beantwoord. Je moet je kritiek dus richten op de schrijfster of mijn vraag beter lezen i.p.v. deze Pavlov-reactie. Je persoonlijke beledigingen aan mijn adres in elk onderwerp vind ik bovendien beneden elk peil zo onderhand en ik vraag mij zeer af waarom hier niet wordt ingegrepen door de moderatie.
De kwestie is.. geringe betrokkenheid: Oeigoeren, Myanmar, Darfur, Marokko. Veel betrokkenheid: Syrië, Palestina, etc. Wat maakt dit verschil?
@Mohammed Boubkari
Beste Mohammed, ik weet van Palestina “(van de rivier tot de zee)?” niet zo veel af. Dat laat ik aan deskundigen over :-) En daar zijn er heel veel van.
Ik heb overigens wel het idee dat het Israelisch/Palestijnse drama in Marokko wordt gebruikt als afleidingsmanouvre door de Makhzen, net als de eeuwige strijd voor de “bevrijding” van Ceuta en Melilla. Wat me ook opvalt is de innige band tussen Marokko en Israel, waar heel veel Marokkanen wonen, ook daar blijven ze, maar ook dat blijft meestal buiten beeld.