Voorpagina Algemeen, Islam, Maatschappelijk, Politiek

Malala, slachtoffer van de Taliban of speelbal van het Westen?

Ineens was daar Malala. Een 16-jarig Pakistaans meisje dat bedreigd wordt door de Taliban, nadat die groepering haar twee jaar geleden al door het hoofd schoot. De reden? Ze komt op voor het onderwijs voor meisjes in Pakistan. Dit is natuurlijk een heerlijk thema voor de westerse media. Overal zien we Malala de laatste tijd opduiken. Bij The Daily Show met Jon Stewart, in bijna alle kranten, in haar eigen biografie uiteraard en afgelopen week zelfs bij Obama en zijn vrouw. Is de boodschap van Malala een beetje ondergesneeuwd door de persoon Malala?

In de westerse media wordt zij gepresenteerd als een slachtoffer van de Taliban en daarop voortbordurend al snel als slachtoffer van de islam. Ook wordt zij neergezet als een uitzondering op de regel. Islamitische vrouwen worden in de westerse media namelijk meestal beschreven als volgzaam, niet opgeleid en meningloos. Iemand als Malala moet dus gered worden door het Westen. Want in de islamitische wereld is daar geen ruimte voor. De semi-grappige opmerking van Stewart: ‘Zou je vader het heel erg vinden als ik je zou adopteren?’ zegt genoeg. Alsof de activistische, maar islamitische vader van Malala niet medeverantwoordelijk is voor haar strijd.

Het gevolg van deze mediahype rond Malala is dat alle andere Malala’s in de islamitische wereld worden vergeten. Malala is helemaal niet het enige meisje dat opkomt voor haar rechten. Malala hoeft helemaal niet gered te worden door het seculiere of christelijke Westen. Er zijn duizenden, al dan niet miljoenen, islamitische vrouwen die opkomen voor hun rechten en dat doen vanuit een islamitisch oogpunt. En dat is mogelijk, gezien de Koran en onze Profeet ons een feministische godsdienst hebben geschonken. Dat die niet feministisch is geïnterpreteerd door de eeuwen heen is een tweede, maar als je al die ongelijke regels voor vrouwen wegdenkt, die door patriarchale heersers zijn opgesteld, kun je maar tot één conclusie komen en dat is: de islam is een zeer vrouwvriendelijke religie.

Allereerst de koran, het woord van God. Propageert de koran gelijkheid tussen man en vrouw? In zekere zin wel ja. Vergelijk maar eens het scheppingsverhaal uit de bijbel met het scheppingsverhaal in de koran. In de bijbel creëert God eerst een mens naar het evenbeeld van God, Adam. Vervolgens wordt er uit de rib van Adam een vrouw gemaakt. Zij wordt voorgesteld als de helper van Adam. Dat is in de koran niet. In de koran worden er twee mensen uit één nafs (ziel) geschapen. Het verhaal in de bijbel gaat verder met de zondeval. Eva haalt Adam over om de verboden vrucht te eten, waardoor de vrouw in de bijbel vanaf dat moment wordt gezien als onbetrouwbaar. In de koran zijn Adam en Eva beiden verantwoordelijk voor het eten van de verboden vrucht.

Daarnaast verbood de Koran de moord op baby meisjes en zorgde het ervoor dat vrouwen mochten erven. Ook het vers waarin staat dat twee vrouwelijke getuigen gelijk staan aan één mannelijke impliceert dat vrouwen, ondanks hun minimale financiële en educatieve beperkingen, niet buiten de maatschappij gehouden mogen worden.

En dan zijn er nog de vrouwen van de profeet. Zijn eerste vrouw Khadidja was een zelfstandige zakenvrouw en de profeet huwde haar. Zouden vrouwen in deze tijd zonder opleiding een succesvolle zakenvrouw kunnen worden? Het lijkt mij van niet.
Of zijn favoriete vrouw Aisha, die het voortouw nam in de strijd tegen Ali. Bovendien was zij een adviseur voor de eerste juristen. Ook dat zouden vrouwen in de huidige tijd niet kunnen bereiken zonder opleiding.

En wat tot slot te denken van koningin Bliqis van Sheba, waarover in de Koran staat dat zij een ‘geweldige troon’ heeft? Het enige commentaar op haar rijk is dat het volk de zon aanbidt, maar niet dat het volk onder leiding staat van een vrouw. Zou een vrouw in de huidige tijd president kunnen worden zonder opleiding?

Islamitische vrouwen die opkomen voor hun rechten, zoals het recht op onderwijs, hebben genoeg aan de koran en het voorbeeld van de profeet. Zij hebben de seculiere feministen niet nodig, die alleen geloven in hun vrijheid als ze hun religie vaarwel zeggen. Zij zijn westerse media en politici liever kwijt dan rijk. Obama betuigt zijn steun aan Malala, maar zegt geen woord tegen de Saoedische overheid, die vrouwen verbiedt auto te rijden en (tot 2015) te mogen stemmen. In hoeverre steunt het Westen een meisje als Malala dan? Uiteindelijk gaat het toch om geld en is Malala niet meer dan een speelbal, om de ‘grote vijand’ De Taliban zwart te maken.

Mijn boodschap in deze is dat vrouwen als Malala zeker door moeten gaan in hun strijd voor gelijke rechten, maar deze strijd niet moeten laten kapen door ‘het Westen’!

Foto: Junaidro http://www.flickr.com/photos/junaidrao/10140124205/in/photostream/

Sheily Belhaj verhuisde op haar 18e naar haar favoriete stad Utrecht, maar komt waarschijnlijk nooit meer van haar Haarlemse R af. Ze studeerde journalistiek én Arabische Taal en Cultuur en volgt nu een master Islam aan de Universiteit Utrecht. Ze is kritisch, serieus, heel erg onhandig en stiekem ook wel een betweter. Sheily is verder een typisch product van de multiculturele samenleving. Van haar Tunesische vader en Nederlandse moeder kreeg ze het beste van twee culturen mee. In de praktijk betekende dit dat ze op zondagochtend in een balletpakje Kinderen voor Kinderenliedjes aan het zingen was, om daarna met een hoofddoekje naar de moskeeschool te gaan. Omdat de Westerse en Islamitische culturen bij haar thuis zo vanzelfsprekend door elkaar heen liepen, gelooft ze dat dit in de rest van Nederland ook kan.

Lees andere stukken van Sheily