Een paar weken geleden werd er in het programma van Pauw en Witteman dan eindelijk een open debat gevoerd op nationale televisie over racisme en discriminatie. Eén van de tafelgasten, Thierry Baudet, deed een uitspraak die me zeer verraste. Hij stelde dat het maken van grappen over verschillende bevolkingsgroepen een teken van toenemende gelijkwaardigheid is. Hoewel dit niet in alle gevallen onwaar is vond ik het, vooral in de context van het gesprek, een dooddoener en een verdraaiing van de werkelijkheid. Humor is een hele delicate zaak en verschillende theoretici die zich in de afgelopen jaren hebben beziggehouden met humor onderstrepen dit.
Humor is een integraal deel van onze menselijke samenlevingen. Een betekenis vinden voor humor is zo complex, dat sommige theoretici zelfs weigeren om er een definitie aan te geven. Als het zo ingewikkeld is en we kunnen het ook niet definiëren, kunnen we dan wel de functies benoemen? Ook dit is niet simpel, omdat er talloze functies voor humor bestaan. Sommigen zijn voor de hand liggend, maar anderen zijn subtieler. Ik wil er in ieder geval een aantal toelichten die betrekking hebben op het huidige zwarte Piet debat en de daaruit voortvloeiende discussie over humor, racisme en discriminatie.
Humor kan heel leuk zijn als morele en sociale grenzen worden opgerekt en blootgelegd. Satire is een vorm die gebruik maakt van deze functie van humor. Politieke kwesties kunnen worden aangesneden op een luchtige manier en thema’s met betrekking tot minderheidsgroepen, raciale en etnische verschillen zijn erg populair om lichthartig met verschillen om te gaan.
Maar humor kan ook gebruikt worden als een manier om anderen uit te sluiten. Humor kan namelijk een normatief klimaat creëren waarin discriminatie wordt getolereerd. De theoretici die zich met humor bezighouden zijn het erover eens dat deze vorm van humor negatieve consequenties heeft, het creëert en versterkt stereotyperingen van sociale groepen en het houdt vooroordelen in stand.
Om geaccepteerde grappen te mogen maken over de ander bestaan er belangrijke voorwaarden. Allereerst moeten mensen (impliciet) met elkaar hebben afgesproken dat het ok is. En verder is het belangrijk dat mensen gelijkwaardig aan elkaar zijn. De hoofdregel die humor-theoretici doorgaans aanhouden is dat grappen omlaag -dus grappen over groepen met een lagere status- niet geaccepteerd zijn. Grappen maken over de eigen groep mag daarentegen weer wel. Een ‘blanke’ Nederlander die grappen maakt over het woord ‘negers’, en daarop wordt aangevallen en die dan vervolgens zegt: ’Ja, maar hallo, ze doen het zelf ook,’ heeft het dus duidelijk niet begrepen.
Het principe van gelijkwaardigheid is, zo blijkt, erg belangrijk. Niet vreemd dus dat zoveel mensen verontwaardigd reageren op de grappen van Jack Spijkerman, Gordon en de PVV politicus Martin Bosma. Door deze verontwaardiging wordt juist duidelijk dat er helemaal geen sprake is van gelijkwaardigheid.
Gelijkwaardigheid is er wel als een cabaretier dit officieel, of onofficieel afspreekt met zijn publiek. Het publiek betaalt het kaartje en is bekend met de grappen die de cabaretier maakt. Zij geeft als het ware toestemming en accepteert de grappen. Najib Amhali, Jorgen Rayman en Theo Maassen zijn hier een goed voorbeeld van. Deze cabaretiers maken grappen over alle bevolkingsgroepen en religies, iedereen wordt op de hak genomen. Iedereen in de zaal lacht hard mee, ook als de grappen heel grof en kritisch zijn. En, o boy, wat kan zo’n avondje lachen om je eigen groep en om de andere groepen opluchten. Want in de zaal is iedereen gelijkwaardig, iedereen is de pineut.
Wie bepaalt er in dit land eigenlijk wie er grappen mag maken, en wie bepaalt wat grappig is? In Nederland konden we de afgelopen jaren flink fel te keer gaan. De mensen over wie de grappen gingen, moesten er maar tegen kunnen, tegen kritiek en tegen de vernederende humor, en dit alles onder het banier van de vrijheid van meningsuiting.
In een land waar de grootste schreeuwers alles moeten kunnen zeggen, blijkt juist het bestaan van racisme en discriminatie taboe. Minderheidsgroepen hebben veel van de grappen en pesterijen in de afgelopen jaren over zich heen laten komen en gelaten geaccepteerd. Moslims, mensen met een andere culturele achtergrond of een getinte huidskleur. Tot een paar jaar geleden. Er is een groep opgestaan die vindt dat het zo niet langer kan.
Deze groep bestaat uit de kinderen van minderheidsgroepen, die inmiddels afgestudeerd zijn, goede banen hebben en mondig zijn geworden. Deze groep bestaat uit artsen, advocaten, kunstenaars, ontwerpers, schrijvers, dichters en ondernemers. Deze generatie reist, heeft een gemengde vriendengroep van over de hele wereld, blank, zwart, geel, rood, oranje. Moslim, christen, atheist, hindoe, boedhist, it’s all good. Het zijn de nieuwe kosmopolieten, the ones who don’t give a fuck about borders. De wereld is van iedereen en ze voelen zich overal thuis, behalve in Nederland. Ze spekken de Nederlandse staatskas net zo goed met hun centen als ieder ander, ze consumeren en dragen bij aan de economie, en dat vraagt om respect en waardering. Punt. Het verzet tegen de figuur van zwarte Piet is daar het symbool voor. Weg met het karikatuur dat een manifestatie van discriminatie, ongelijkheid en racisme is! Hoe goedbedoeld of grappig ook.
In de afgelopen jaren wisten de nieuwe kosmopolieten deze boodschap via verschillende kanalen aan de man te brengen. Nederlandse kranten en tijdschriften, die geleid worden door een vastgeroeste, gevestigde orde, waren helemaal niet geïnteresseerd in deze boodschap. Maar de jonge, hippe, snelle, slimme activisten, die zich de principes van social media allang hadden eigengemaakt, trokken hiervoor hun schouders op. Zij kenden hun kanalen, boorden hun netwerk aan en wisten op een razendsnelle manier de boodschap te verspreiden. De discussie ging binnen no time overzee, en er verschenen stukken in de New York Times, en The Guardian, het onderwerp werd op CNN besproken, en dit jaar ging zelfs de VN zich ermee bemoeien. De hele wereld kijkt mee en ja, when shit hits the van…
Ik geloof dat het tijd is voor reflectie. Hierdoor zijn we eindelijk waar we moeten zijn. We beginnen langzamerhand een open debat te voeren over racisme en discriminatie in ons land. Terwijl politici in hun ivoren torentjes het onderwerp minachtend wegwuiven en roepen dat er wel belangrijkere onderwerpen zijn om je druk over te maken, wordt er flink gediscussieerd op internet en roepen mensen om verandering en gelijkwaardigheid.
Nee, Thierry Baudet, we zijn er nog lang niet, die utopische samenleving waarin we als gelijkwaardige groepen over elkaar grappen. In mijn ogen is het begin van gelijkwaardigheid niet het gelaten accepteren van vernederingen, ook als het een grap is, maar het in opstand komen daartegen. Misschien zijn we op de goede weg door deze discussie. Maar voorlopig nemen we de uitspraak, “in iedere grap zit een kern van waarheid” nog even heel erg serieus.
50 Reacties op "‘Wie bepaalt er in dit land eigenlijk wie er grappen mag maken en wat grappig is’"
Mooi stuk: je bent dus tegen grappen ‘naar beneden’. En terecht, want zo krijgt een doorvertelde grap snel het karakter van pesterij.
Mooi geschreven dus, maar met de strekking ben ik het totaal oneens. De schrijver vleidt zichzelf – en de allochtone lezer – met het idee dat de krenkende opmerkingen altijd bedoeld zijn als humor.
Vanwaar ik sta is er een groep mensen in Nederland die er op een of andere manier voortdurend in slaagt zichzelf collectief negatief onder de aandacht te brengen. Daar worden door mensen buiten deze groep soms opmerkingen over gemaakt om uitdrukking te geven aan de collectieve ergernis. De opmerkingen zijn vanwaar ik sta vaak niet bedoeld als vernedering, of als krenking, maar als een cynische vaststelling van feiten. En zeker niet als grappig. (Er is ook nauwelijks nog een onbevangen gesprek mogelijk tussen allochtoon en autochtoon. Ieg niet bij wijblijvenhier: posts worden vaak niet geplaatst, of zo laat geplaatst dat het geen betekenis meer heeft in de thread. Goeie kans dat deze post voor altijd in the twisting nether van het internet blijft zweven.)
Het zijn oproepen aan elkaar en aan de overheden om iets aan de objecten van ergernis te doen. De PVV en de verrechtsing van de politiek in het algemeen zijn niet het gevolg van misplaatste humor. Het is het gevolg van tien jaar uitgesproken ergernis van een groot deel van de Nederlanders over de veranderende maatschappij en de situatie waarin de maatschappij zich nu bevindt.
Oproepen tot in opstand komen tegen ‘grapjes’ is dus niet helemaal le mot juste. Het is meestal geen humor. Laat de ‘grap’ gaan, doe iets aan het vooroordeel achter de ‘grap’.
Het begin van gelijkwaardigheid is economisch en maatschappelijk bijdragen aan de maatschappij en je losmaken van de groep losers die zichzelf voortdurend naar beneden trekt.
En als afsluiter: bij de goden, praat niet alle gedrag van alle moslims goed.Doe je dat wel, dan kan je net zo goed stoppen met praten; De Nederlander heeft je nu voorgoed bij de middeleeuwers geplaatst. Wat je verder doet of zegt doet er niet meer toe.
bv: als De Nederlander zegt dat een deel van de moslims aan vrouwenbesnijdenis doet ga dan niet eindeloos mekkeren over dat het cultuurgebonden is. Zeg gewoon dat jij ook vindt dat dat middeleeuws is. Klaar. De Nederlander komt met nog een of twee casus en als je zegt dat je stenigen en hand afhakken ook middeleeuws is dan ziet De Nederlander dat er met jou te levelen valt. Het is niet veel moeilijker dan dat.
Het kan overigens nog wel lastig worden om Nederlanders te vinden die nog een gesprek willen aangaan, buiten een enkele politicus en wat invloedloze hippies.
” Moslims, mensen met een andere culturele achtergrond of een getinte huidskleur. Tot een paar jaar geleden. Er is een groep opgestaan die vindt dat het zo niet langer kan.”
Waarom staat hier niet: Gereformeerden, mensen met een accent of mensen met overgewicht?
Waarom moet de hele Nederlandse samenleving veranderen omdat een kleine minderheid nergens tegen kan? Alle grappen gaan ten kosten van iets of iemand, de meesten kunnen daar mee leven of hebben daarmee moeten leven.
Het is moedig van de censuur dat ze deze reacties meteen geplaatst hebben.
Ik begrijp nu beter waarom de reacties vaak gewist worden. Er is gewoon geen antwoord op. Met deze reacties is alles gezegd en er komen dus naar alle waarschijnlijkheid verder geen reacties meer. Gauw verder naar het volgende topic, mensen!
Mag het wat concreter? Cijfers, bronnen, etc…kortom alle feiten ontbreken aan dit artikel. Dat u een onderbuik heeft en dat sommige allochtonen klaarblijkelijk nog een appeltje te schillen hebben met sommige autochtone Nederlanders dat was ons denk ik wel duidelijk na de eerste 30 artikelen in de categorie Calimero.
” We beginnen langzamerhand een open debat te voeren over racisme en discriminatie in ons land.”
Nee, een groepje dat nogal oververtegenwoordigd is in de media weet een boel aandacht naar zich toe te trekken om wat oude rekeningen te vereffenen.. discriminatie zoals waar sprake van is is veel te saai en statistisch om lekker over te gaan debatteren. Plus het niveau is daar ook te laag voor hier.
je moet wel het hele stuk lezen thom, en niet alleen de passages die je onwelgevallig zijn, want dan ga je het niet snappen.
Ieder bepaalt voor zichzelf wat hij of zij grappig vindt, en de Wet bepaald wat toegestaan is.
Ik vindt het een gemiste kans dat Hans Teeuwen niet genoemd is in bovenstaand artikel.
Het lijkt mij sterk dat humor een klimaat, of stereotypen creëert. Het lijkt eerder andersom. Zoals het artikel zelf al aangeeft “Allereerst moeten mensen (impliciet) met elkaar hebben afgesproken dat het ok is.”
-Al dat klimaat wat Hans Teeuwen gecreëert heeft over vrouwen, koningshuizen en de Jostiband. En vergeet Urbanus niet die de Hells Angels er flink van langs gaf in zijn show. Daarvoor stond deze groep natuurlijk nog bekend als het Leger des Heils.-
Verder sluit ik mij aan bij Thom. Waarin verschilt de genoemde groep van willekeurige andere groep waarover grappen gemaakt wordt?
Opgepast want zo dadelijk komt Abdelmajid uit zijn bed en begint ook te reageren waardoor een normale dialoog direct een negatieve lading krijgt.
Advies. Niet op reageren gewoon laten lullen.
“the ones who don’t give a fuck about borders.”
Behalve dan als het gaat over het geloof, het land van herkomst, de familie etc. Het zijn verdorie net mensen.
Dream on.
Moet iemand anders voor jou uitmaken wat je grappig mag vinden? Waar je wel en waar je niet om mag lachen?
Mag ik hier even hartelijk om lachen.
Goede stuk,
Met als gevolg dat hier een aantal vaste lezers gelijk op reageren vanwege afkick verschijnselen :-)
Zouden ze bij de apotheek ook anti-discriminatie pleisters verkopen? Of een robot om tegen te discrimineren.
Het is heel simpel, naima: Als iemand lacht, dan is het humor, pfff. en iedereen heeft weer een andere soort humor, dus wat jij humor vindt, hoeft iemand anders geen humor te vinden en omgekeerd…
Beste Naima,
het zou zomaar zo kunnen zijn dat mensen die humor langdurig bestudeerd hebben de werking van humor niet precies kunnen geven. Omdat dat zo is wil dat nog niet zeggen dat gewone stervelingen humor niet naar eigen inzicht mogen gebruiken.Gebruikers van koelkasten zijn in de regel ook niet in staat om de werking van een koelkast te duiden maar mogen die gelukkig wel gebruiken.
Het is een jammerlijke ontwikkeling dat ieder keer dat iemand iets doet dat in de ogen van anderen niet ‘normaal’ is, een hele meute opstaat die gaat roepen dat het afgelopen moet zijn en ook druk uitoefent om verboden in te voeren.
Willen we echt dat humor gereguleerd wordt ? Of zoals Freek de Jonge recent suggereerde een gereedschap voor mensen die daarvoor zijn opgeleid ?
Laat me niet lachen…..
“Kankerhomo”, “kuthomo”, “achterlijke homo”. Ziehier de favoriete scheldwoorden van de in deze column bedoelde minderheden die discriminatie niet meer pikken. Als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat ik een zwarte of een lichtgetinte een van deze woorden heb horen of zien gebruiken, dan zou ik nu multimiljonair zijn. En de minderheden die deze scheldwoorden aan de lopende band roepen voelen zich gediscrimineerd. Door zwarte piet. Door negerzoenen. Of door humor. Wat een schijnheiligheid. Wat zou er gebeuren als ik “achterlijke neger”, “kankerneger” en “kutneger” op dezelfde wijze zou gebruiken? Ik zou binnen de korste keren van racisme en discriminatie beschuldigd worden. Maar ja, ik ben dan ook blank. En alle blanken zijn tenslotte racistisch. Oh, ik ben trouwens ook homoseksueel.
hits the fan
Wat wil je eigenlijk? Gedachtenpolitie? In de wet opnemen wat wel en niet gezegd mag worden?
Ik vind het goed, hoor, als mensen nadenken voor ze iets zeggen, maar om met zijn allen afspraken te maken over wat humor is, en wat je wel mag zeggen en wat niet, is echt honderd bruggen te ver. Er bestaat ook nog zoiets als vrijheid van meningsuiting, van expressie, informatie en van pers. En utopieën bestaan niet.
Daarnaast zijn racisme en discriminatie geen humor.
Ja hoor, en weer hebben bepaalde allochtonen een slachtofferrol gevonden. Worden jullie nooit moe van jullie zelf?
Ik wel, zou zelfs willen zeggen dat ik uitgeput ben van en door jullie.
als iedereen humor in al zijn vormen kan accepteren, erom lachen en zelfs zichzelf
belachelijk maken, kan niemand meer discrimineren, pesten, treiteren en gekwetst raken. zolang mensen dat niet kunnen, zijn het zielige wezens die de meningsloosheid van hun bestaan proberen af te geven op goedkope dooddoeners als discriminering.
maar ga vooral door met oogkleppen op door het leven te gaan…
Het is maar gelukkig dat bepaalde snel op hun teentjes getrapte groepen NIET uitmaken wat humor is,omdat deze groepen het ook totaal ontbreekt aan enige zelfreflectie die jawel! nodig is om humor te kunnen begrijpen danwel bezigen.
Ik heb het artikel niet eens gelezen. Er is namelijk geen enkel artikel dat hier uitsluitsel over kan geven. Meningen zijn irrelevant, en al helemaal de meningen van de bij voorbaat beledigden. Humor is leuk, of ’t is het niet. Humor is confronterend voor de één, hilarisch voor een ander. Humor is huilend van het lachen, humor is stomend van woede. Humor is boos en later eens. Allemaal wijze lessen die je leert op weg naar het volwassen zijn. Dus voor de eeuwig beledigden heb ik een les: word eens volwassen. Voel je je onbegrepen en niet serieus genomen? Ga bij jezelf te rade; ben ik wel eerlijk, ben ik rationeel? Heeft die ander een punt? Of bezit ik de absolute waarheid en alles daarbuiten? Belediging bestaat niet. Het gevoel dat je herkent als ‘belediging’ is eigenlijk het onvermogen om jezelf voor vol aan te zien. Je bent niet in staat om je te ontwikkelen, doormiddel van prikkelingen van buitenaf. Altijd terugvallen op wat je eigenlijk (niet) weet. Eigenlijk is het heel zielig. En dat vind ik dan weer grappig. Misschien lees ik het stukje nog wel ook. Heb ik vandaag ook iets te lachen…
Moslims en humor???
Pfffff
Wat een zeikstuk. Veel allochtonen vinden zichzelf zielig of hebben een minderwaardigheidscomplex. Is niet mijn probleem. Leer eens het oude gezegde: “When you’re in Rome, do as the Romans do” toe te passen, dus: leer de taal en integreer. Jammer dat Dr. Freud dood is gegaan zonder een waardige opvolger.
Nergens in de afgelopen jaren heb ik mij meer geërgerd dan aan de zwarte Pieten discussie. Die Gario, een nutteloze subsidieslurper, zou wel even uitmaken dat onze cultuur niet deugd en naar zijn hand gezet moet worden. Pffff, zo’n figuur vol zelfmedelijden, daar wordt je pas écht moe van.
Naima, je bent een ongelooflijk kleinzielige zeikster en laat wel zien dat sociologie een flutstudie is.
Dus humor is nu ook racisme? Prima Naima. Hier is in dat geval een grappige vraag voor je: Wanneer houden Macros nu eens eindelijk op met de dagelijkse bevestiging van autochtone vooroordelen?
Ja, HAHAHAHAHAHAAAHAHAHAHAA!!
Nederlanders racisten? Hoe durven wij zoiets alleen al te denken!
Kijk eens naar de reacties hierboven. Als die je bewering niet onderuit halen, dan begrijp ik er ook niets meer van.
Maar nu even serieus. Ook in Nederland zijn er gelukkig nog mensen die wel degelijk beschaafd zijn en niet racistisch. Die kom je helaas niet iedere dag tegen, maar ze zijn er wel. Ik ken er een paar.
Gewoon…om iedereen eraan te herinneren.
Oh ja, dit is wellicht ook het vermelden waard: ook ik als Islamitische Marokkaan ben niet gevrijwaard van racistische gevoelens. Maar als ik mezelf erop betrap of iemand wijst me erop, dan sta ik hierbij stil, bied ik mijn excuus aan (ook als diegene allang niet meer in de buurt is) en vraag ik Allah om mij de mens lief te hebben, ongeacht al die zo opzichtige, maar tegelijk nietszeggende verschillen.
Nutteloos stuk waarin maar weer eens gekeen wordt naar de evrschillen.Dit is geen “we slaan bruggen stuk” Dit stuk geeft maar weer aan dat racisme en discriminatie in de ogen van Naima een “Hollands”blank probleem is.de hippe groep die zij vertegenwoordigt loopt kennelijk met oogkleppen op en ziet niet in dat (helaas) dit een menselijk probleem is ,niet gebonden aan kleur,geslacht of sekse.
Nee Naima durft hier zelfs te beweren dart een onschuldig kinderfeest als Sinterklaas vol zit met racistische en discriminerende aspecten.sorry maar dan begrijp je er helemaal niets van.
Als wij met een grap de Islam, de Koran, die eewenoude waarheden zouden kunnen vernietigen of zelfs schade zouden kunnen berokkenen, wat is die Islam of die Koran dan waard? Humor stelt op de proef, is lakmoes voor al te voor de hand liggende waarheid.
Hoe minder humor geoorloofd is, des te zwakker is de basis van waaruit die humor geband wordt. In Noord Korea bestaat er geen gesanctioneerde humor, en ook in Iran is er geen gesanctioneerde humor.
Een sterke koning kan een hofnar hebben, want een sterke koning wil tegenstand,
dit weet u natuurlijk best wel, als ik u iq goed inschat, vraag me alleen af waarom dan deze onzin opschrijven??
Ik denk dat, gelet op de toekomst inzake hierboven geplaatst artikel, dat de verrijkers de humor in dit land gaan bepalen voor de komende jaren….
Jezus! Wat een ontzettend lang en droog stuk. Neem een voorbeeld aan de reactie van de heer J. Jansen: puntig, actueel en herkenbaar.
Het is wel duidelijk dat mevrouw Bouchtaoui absoluut geen gevoel voor humor heeft. Verder vind ik het merkwaardig dat enerzijds gesteld wordt dat iedereen gelijkwaardig is, maar anderzijds dat je geen grappen omlaag mag maken. Een blanke mag geen grap maken over een neger maar een neger mag dat wel. Staat een neger dan lager dan een blanke en is hij dus niet gelijkwaardig? Volgens de redenering van mevrouw Bouchtaoui blijkbaar wel. Als ik een neger was zou ik hier erg boos over worden.
Naar mijn mening zijn grappen over aangeboren persoonlijke kenmerken dubieus maar mogen over iemands gedrag, denkbeelden, politieke of religieuze overtuiging volop grappen gemaakt worden. Homo of neger zijn dat was geen keuze, moslim of socialist zijn wel, daar mag je dus op afgerekend worden.
Het is wel duidelijk waarom lieden met een sterke religieuze of politieke overtuiging niet willen dat daar grappen over worden gemaakt. Dat brengt ze namelijk aan het twijfelen en maakt hun overtuiging belachelijk. Daar worden ze nerveus van. Humor is namelijk pas leuk als het in de kern een waarheid bezit.
Dus Naima. als je een hekel hebt aan de PVV maak ze belachelijk dat werkt beter dan bedreigingen en tirades. Maar ja, dan moet je wel gevoel voor humor hebben.
@Shalini86
Ik lach om je achterlijkheid, is dat ook humor?
Nou breekt mijn klomp, Nadia. Dus jij komt niet dagelijks beschaafde mensen tegen, maar zo nu en dan dan toch wel. Misschien moet je van sociale omgeving veranderen, want dat klinkt echt slecht.
Bij mij is het gelukkig andersom. Elke dag ontmoet ik beschaafde mensen en soms onbeschaafde mensen.
Wat een treurnis hier.
Wat een langdradig, clichématig gaap-stuk. Racisme en discriminatie is niet alleen voorbehouden aan blanken, het zit in meer of mindere mate in ieder mens; blank, donker, lichtgetint, geel en paars.
@ Mike schreef: 11/12/2013 om 21:58
Niet waar, alleen blanken zijn racisten, dat zit in de genen. Daarnaast zijn het de blanken die nog wel eens concessies geven als je goed doorzaagt over discriminatie.
Maar dat heeft er niets mee te maken.
zolang een stuk over racisme 34 ontkennende, bagatelliserende en cynische reacties oproept hebben we anti-racisme artikelen nodig.
En houdoe Abdelaziz.
Als je niet tegen humor kunt, dan luister je maar niet.
Niemand neemt ons het recht van vrijheid van meningsuiting en lachen af d.m.v. censuur. Wij zijn hier iets verder geëvolueerd, dat houdt o.a. in leren te relativeren en je niet gekwetst te voelen als iemand het niet met je eens is.
@aaa schreef: 12/12/2013 om 22:17
Het heeft inderdaad niets te maken met het infantiele onderwerp. Maar, bedoel je dat nu cynisch? Racisme is exclusief een eigenschap van blanken?! Hahaha, dat vind ik dus humor; mensen die zo blind zijn dat zij dit soort nonsens neer dúrven pennen. Dagelijks in het nieuws zijn berichten te vinden van volken die elkaar op racistische grond het licht in de ogen niet gunnen. En dan druk ik mijn zachtjes uit. En dan is er een ‘aaa’ individu in NL, 198 nationaliteiten herbergend, in zekere harmonie samenlevend, die vindt dat racisme een ‘blank’ fenomeen is! Laat je nakijken! Arm kind.
@ Edmond schreef 12/12/2013 om 23:58
Ja, nee, ik denk dat je me niet goed snapt. Mijn eerste post in deze thread is serieus / cynisch bedoeld en mijn vorige post, dus die van 12/12/2013 om 22:17, is cynisme in de praktijk.
Hier en daar op deze website word ik niet weggecensureerd. Laat er je oog eens op vallen, dan begrijp je waar ik sta.
Bart 12-12/ 22;27 Kort en krachtig!. Spijker, kop etc. Dit is de kern waarom het draait!
Goed stukje, maar je gaat een beetje voorbij aan de realiteit. Erg jammer dat je de essentie van humor niet begrijpt. Humor is om dingen te relativeren en er is namelijk een enorm groot verschil tussen gediscrimineerd worden en jezelf gediscrimineerd voelen.
Dit is ook precies wat er aan de hand is met de zwarte pieten discussie, goed dat je deze aanhaalt. Iedereen die Boeee roept om zwarte piet is een typisch gevalletje van ik heb aandacht nodig en ik heb nul komma nul zelfvertrouwen en ik wil graag andere mensen onderdukken met mijn mening.
Een van jouw quotes :
Een ‘blanke’ Nederlander die grappen maakt over het woord ‘negers’, en daarop wordt aangevallen en die dan vervolgens zegt: ’Ja, maar hallo, ze doen het zelf ook,’ heeft het dus duidelijk niet begrepen.
Dit zie je fout, als we allemaal gelijk zijn mogen de nederlanders net zo goed neger zeggen als de bevolkingsgroep die dit gebruikt. Of wil je mij discrimeren en verbieden het woord neger te gebruiken?We zijn toch allemaal gelijk?Tenminste, ik hoop dat je bedoeld met jouw stukje hierboven. Dus nee, het zijn niet de cabaretiers die het verkeerd begrijpen. Jij snapt duidelijk niet wat gelijkwaardigheid inhoud.
Om jouw vraag te beantwoorden. Het land bepaalt niet of iets grappig is, dat bepaal ik .Niet jij, niet een minister,niet een of andere stichting, niemand niet .Voel je jezelf gediscrimeerd omdat ik dingen bij de naam durf te noemen en daar een grap over weet te maken? Ga eens een psycholoog bezoeken en fluister deze man of vrouw in dat je zelfvertrouwen nodig hebt. Ik heb nog wel een goed adresje voor je!
Ik hoor steeds meer om me heen (eigenlijk sinds de zp discussie) de reactie:
Dan ben ik maar een racist, het kan me niks meer schelen, het is toch nooit goed.
Ik denk dat de donker gekleurde medemens hier nou niet bepaald mee geholpen is.
Nu al geen grappen meer, ik ben er eigenlijk ook wel klaar mee.
Edmond schreef 12/12/2013 om 23:58
Ja, ik had een antwoord, maar het komt niet door. Kennelijk vindt de censuur dat ik mij in diskrediet en daardoor mijzelf in een isolement had gebracht.
Er is geen twijfel dat de censuur haar invloed aanwendt om te proberen om gelijkgestemden te verwarren. Het is jammer, maar het is niet anders.
vraagje
jullie zijn tegen grapjes maar die marokkanen die dag en nacht bij de supermarket staan en alle infidel vrouwen hoeren noemen mag dat dan wel?
Hahaha, er is gewoon één gozer die enorm aan het trollen is en veel berichten heeft geplaatst. Doet de wijblijvenhier moderator nog wel goed zijn werk?
Hoe noem je een neger in de ruimte? Gewoon een astronaut stelletje onbenullen. Zo een grap zegt t al… Hoeveele negergrappen zijn er niet? Racisme bestaat. Ontken t maar niet. Die reacties hier zijn echt heel erg.
@Wim Schim
[quote]
als we allemaal gelijk zijn mogen de nederlanders net zo goed neger zeggen als de bevolkingsgroep die dit gebruikt
[/quote]
Als we allemaal gelijk zijn, waarom hebben we het steeds over Marokkanen/Turken/Antililanen? Laten we het dan gewoon over Nederlanders hebben, ALS we allemaal gelijk zijn, toch? Ik zou het echt willen geloven dat wij elkaar allemaal als gelijken zien, maar de realiteit is toch anders.
[quote]
Voel je jezelf gediscrimeerd omdat ik dingen bij de naam durf te noemen en daar een grap over weet te maken? Ga eens een psycholoog bezoeken en fluister deze man of vrouw in dat je zelfvertrouwen nodig hebt.
[/quote]
Of toon eens wat medeleven en maak eens een grap waar we met z’n allen om kunnen lachen ipv UITlachen. Het is net als of je zegt, “ik kan sinds kort een goei stoot op de neus geven. En als ik die een keer geef, moet je niet zo zeuren, dan moet je maar tegen een stootje kunnen hoor. Ik bepaal of ik een stoot mag geven, niet de koning, de minister, of K2 organisatie, het is immers MIJN lichaam.”
Maar hee, we blijven vechten voor gelijkheid :-)
@Nordin B,
Goed om te lezen dat er ook nog iemand met echte argumenten komt op dit forum.Ik heb er hier wel een aantal gelezen maar helaas is het niveau bedroevend.Aan de andere kant vind ik het wel jammer dat deze reactie niet komt van Naima Bouchtaoui, want die is akelig stil na het aanzwengelen van deze discussie.
Maar om een inhoudelijke reactie op jouw punten te geven.
Je hebt helemaal gelijk dat ik daar de fout heb gemaakt door Nederlanders neer te zetten. Dit is niet omdat ik graag een verschil zie tussen bevolkingsgroepen maar was meer een reactie op dit stuk :
” Een ‘blanke’ Nederlander die grappen maakt over het woord ‘negers’, en daarop wordt aangevallen en die dan vervolgens zegt: ’Ja, maar hallo, ze doen het zelf ook,’ heeft het dus duidelijk niet begrepen.”
Het verschil is in eerste instantie al gemaakt door de schrijver van dit stukje en daar is mijn reactie op. Om mijn punt beter te beschrijven : Op het moment dat iemand zichzelf een neger noemt, dan maakt deze persoon in eerste instantie al een verschil tussen zichzelf en mij.
En om dit verhaal verder kracht bij te zetten wil ik graag het Jack Spijkerman / Humberto Tan verhaal erbij pakken. Eerder in die gewraakte uitzending geeft Humberto zelf aan dat hij donker is. Op het moment dat Jack dezelfde bewoording gebruikt is hij direct de gebeten hond. De gelijkwaardigheid moet wel twee kanten op werken. Ik heb nog even gezocht, maar helaas is juist de uitspraak van Humberto nergens terug te vinden op internet in beeld, in tegenstelling tot de 20 seconde van de uitspraak van Jack.
Wat betreft jouw tweede punt, ik vind het wel jammer dat het een vergelijking betreft met geweld. Ik heb er nog even over nagedacht maar kan zelf, op dit moment, ook geen betere/andere vergelijking maken. We moeten het dus even doen met jouw vergelijking hier.
Ik kan inderdaad die goede stoot uitdelen, maar de eerste die ik zal slaan is mijzelf. Juist omdat ik mijzelf belachelijk kan maken, door grappen te maken over mijn uiterlijk, de domme dingen die ik doe en vaak ook mijzelf als een stereotype neerzet neem ik de wind uit de zeilen van anderen. Het gevolg hiervan is dat als andere grappen over mijn tekortkomingen, ik hier net zo hard om mee kan lachen, maar ook direct de bal weer terug kaats, want wie een klap wil uitdelen moet er ook zeker eentje kunnen ontvangen.
Zoals ik in mijn eerste stukje al zei, er is een groot verschil tussen gediscrimineerd worden en je gediscrimineerd voelen. Het eerste kan ik alleen maar afkeuren, dat ben ik helemaal met je eens. Het tweede is waar de quote vandaan komt. Als je geen zelfvertrouwen hebt en maar denkt dat de hele wereld tegen je is dan zul je alles zien als discriminatie of misschien wel racisme. Ik zie dit als het hebben van te weinig zelfvertrouwen, maar dit is vanuit een psychologisch oogpunt. Hierbij stel ik mijzelf dan de vraag; Op het moment dat jij jezelf onterecht gediscrimineerd voelt, waarom zou ik daar rekening mee moeten houden?
Om nog even een mooie te geven voordat ik klaar ben schrijven, vechten is nooit goed. De enige manier waarop wij gelijkheid kunnen krijgen is, mijn inziens, door betere educatie en opvoeding van ALLE Nederlanders.
Ja Jehul, zo werkt dat tegenwoordig in NL. De autochtone bevolking mag niets meer en wij hebben ons maar aan te passen aan middeleeuwse moslim tradities en anders gekleurde medelanders met zeer lange tenen.
En dan vindt deze groep het vreemd dat racisme steeds meer de kop op steekt. Jullie denken toch niet dat Nederlanders zich weg blijven cijferen, en al zeker niet aan een gewelddadige pedofiel uit een sprookjesboek.
Ik wacht rustig af tot de vlam in de pan slaat.