2 januari 2005. Oeps, daar maak ik de fout weer, moet nog wennen aan dat 6’je. Dit cijfertje zorgt wel voor veel goeds. Zo begint Nederland positiever te denken ondanks financiële tegenslagen die aan gaan komen. Cohen zal de strijd tegen die betrekkelijk armoede aangaan. Grootste zorg wordt de zorg. En een minder grote zorg wordt of Het Nederlands Elftal ver gaat komen op het WK zonder Kalou.
Intussen is de Hajj (pelgrimstocht naar Mekka) in volle gang. Aan het eind hiervan is het Offerfeest. Het grote feest. In het Oosten wordt het Offerfeest het meest uitbundig gevierd. In Nederland valt op dat juist het Suikerfeest uitbundig gevierd wordt. Hoe dat komt? Nederland is meer uit op saamhorigheid. Die is meer te vinden in de maand Ramadan. Denk aan al die iftaars (etentjes na het vasten) die georganiseerd worden. De maand eindigt dan met het Suikerfeest. Het is ook een bekender feest onder de niet-moslims. Dit bevestigt de Volkskrant door in hun evenementenkalender wel het Suikerfeest te noemen maar niet het Offerfeest. Overigens wel de ‘bekendmaking van de Moslim van het Jaar‘ (dank je Anja).
Het offerfeest komt – in tegenstelling tot het Suikerfeest – ‘opeens’. Zonder veel activiteiten voorafgaand. Het offer wordt ook niet altijd hier uitgevoerd maar in het land van afkomst. Daar wordt het namelijk gegeven aan de armen die zich meestal geen vlees kunnen veroorloven.
Het is een voorbeeld van de veranderingen die de Islam ondergaat in Nederland. De kern blijft hetzelfde maar in uitvoer verschilt het van andere landen/culturen waar de Islam wordt beleden. Is zo gek ook niet. De Islam is niet alleen een religie maar een levensbeschouwing. Implementeerbaar in alle tijden en omstandigheden. En altijd geldt: de basis is hetzelfde.
Ik wens iedereen nog een gelukkig nieuwjaar toe! En voor mensen die niets hebben met het Christelijke kalender: nog een maand en dan is het de Islamitisch nieuwjaar!
6 Reacties op "Een nieuw jaar"
“De Islam is niet alleen een religie maar een levensbeschouwing. Implementeerbaar in alle tijden en omstandigheden. En altijd geldt: de basis is hetzelfde.”
Jammer dat sommige het niet altijd posetief willen beschouwen..
En jammer dat als iemand als prof Abu Zaid (die nu in Leiden doceert) wetenschappelijk onderzoek doet naar de veranderlijkheid van Islam en de veranderingen die de Koran-tekst heeft ondergaan (aanhakend bij Islamitische wetenschappers uit de Middeleeuwen), zijn vrouw gedwongen wordt van hem te scheiden en ze samen hun land (Egypte) moesten ontvluchten…
dat is erg jammer..
maar dan komen we weer terug op wat ik over moslims zeg.. ze willen zelf nooit aangesproken worden op hun fouten…
Junoon kijk uit met wat Maarten zegt , hij is een christenlijke missionaris engebruikt tweespalt om mensen van Islaam los te weken .
Of Proffesor Abu Zaid gelijk heeft of niet weet alleen Allah , zelf ziet hij zichzelf nietals een afvalligge en de punten die hij aanbrengt zijn legitiem om te bediscussieren , ze doen echter niets af aan de Haqq van onze Dien . Christenlijke theologen hebben eeuwen gediscusieert over hoeveel engelen er op een speldenknop passen , intresant maar , net als het werk van abu Zaid , in onze dagelijkse geloofsbelevenis niet echt relevant .
Ik ben christen, maar geen missionaris :-) Ik zit in business, mag dat ook? Ik werk dagelijks met moslims en wil een fatsoenlijk gesprek over Islam. Juist omdat we het met elkaar moeten uithouden, of we het leuk vinden of niet. En dan moet je vooral niet gaan huilen bij wat kritische vragen. Als Islam inderdaad de waarheid is, dan moet die tegen kritiek komen. Zeker als die komt van een domme kaffer zonder theologische opleiding.
Nog een gelukkig nieuwjaar gewenst Maarten.
Ik volg met stijgende verbazing de discussie tussen jou en Ismail. Laat je niet uit het veld slaan.