De trein is dé plek bij uitstek om mijn antropologisch uithoudingsvermogen op de proef te stellen én mijn groeiende behoefte aan herriestoppers te onderdrukken. Je kent het wel: mensen die telefonisch relatieproblemen uitvechten, jongeren die bruine boterhammen door de trein sodemieteren, hiphopfanaten die van mening zijn dat iedereen Lil Wayne hoort te waarderen, meisjes die het altijd over vriendjes hebben, zakenlui die over saaie bedrijfsstrategieën confereren, studenten die over de studie mopperen, schorre, halfdronken, brakke korpsballen die het laatste dispuutfeestje bespreken, creatieve daklozen die briefjes met de tekst – ik ben doof, heeft u geld voor mij – uitdelen én mensen die hun tas belangrijker vinden dan een echte passagier.
Dus ik zat niet zo lang geleden, schuin tegenover een uitgemergelde jongedame waarvan ik echt hoopte dat ze wat caloriebommen tevoorschijn zou toveren. Zoals ik helaas vermoedde pakte ze geen levensmiddelen, maar ‘hoog aangeschreven fashionliteratuur’ uit d’r tas. Op zich geen buitengewoon frappante zaak, maar haar bezigheid heeft me wel aan het denken gezet: Hoe is het met het de mens gesteld en verschillen we nou echt zoveel? Het artikel waar haar volle aandacht op was gevestigd, besloeg namelijk twee volle pagina’s en droeg de titel: ‘Bags with a Conscience’.
Tsjeempieneempie, dat is me nog eens een manier om je product aan de man te brengen. Dé moderne diva heeft namelijk al voor slechts EUR 395,95 een echte ‘Ignes’. (Is weer eens wat anders dan die verschrikkelijke burberry huppel*****). Maar tassen met een geweten? Ik zal het even uitleggen. Er worden armbandjes gemaakt van de restjes leer en uitgedeeld aan kinderen in een rehabilitatiekliniek (vraag me niet waar ze van afkicken). Bovendien krijgen de werknemers meer betaald (lijkt me geen moeilijke opgave) dan gebruikelijk is. Kortom, het productieproces is volgens de producenten verantwoord tot stand gekomen en daarom tonen de tassen eigenlijk zélf bewogenheid met het lot van deze, uhum, minderbedeelden. Tassen met een geweten, dus.
Maar hebben tassen een autonoom bewustzijn? Als wij als structurele mediamarktjunkies, recidivistische IKEA-cliënten, respectievelijk televisie-couch-potatoes van onszelf vinden dat we een geweten hebben, dan is dat eigenlijk helemaal geen buitenissige gedachte. Want net als de hedendaagse postmoderne massaconsument, proppen ook tassen zich vol met ongeorganiseerde en onnodige rotzooi. Tassen zijn dus nét mensen?
7 Reacties op "Tassen met een geweten"
Marry me!
Wat gebruik je onwijs moeilijke woorden man! Zelfs de online Van Dale kent het woord “recidivistisch” niet.
Je maakt er blijkbaar wel indruk mee bij #1 dus keep on the good work ;)
Haha, ik las deze week net een leuk artikel in het magazine Sprout http://www.sprout.nl/ over een jonge ondernemer type kraker die bezems in Sri Lanka laat beschilderen en hier vooral aan bedrijven levert als relatiegeschenk. Het loopt als een trein. Hij begon daar heel idealistisch en gaf zijn werknemers driedubbel loon en woonruimte. Dankbaar smeten die zijn bezems buiten de duur en betrokken hun nieuwe woning. Geleidelijk aan heeft hij zijn stijl van leiding geven daarom aan moeten passen. Er vielen ontslagen als werknemers misbruik maakten van de geboden voorzieningen. Nu kussen ze zijn hand, zoals hij zegt.
Daarom hou ik van jou he..
Kamal Essabane, het zijn niet alleen de woorden die indruk op me hebben gemaakt..
Mooi verwoord en zeker waar!
Alleen lijkt het mij geen nieuwe gedachte! Het is toch de wijze waarop de wereldwinkels al jaren hun producten aan de man (lees vrouw) proberen te brengen? Het zal wel aan de marketing liggen, bijna 400 euri per tas!
@Kamal: recidivistisch is dat je het steeds opnieuw blijft doen, zoals draaideurcriminelen (eens kijken of de Van Dale dat woord wel dekt hahahaah….. ;)
valt me trouwens wel op dat abdelkarim nogal vaak in de trein zit én dat zijn inspiratie, levenslessen en artikelen dus vaak mede tot stand komen door de NS. Doet de NS toch ‘iets’ goeds! Overigens wel een goed stuk hoor..