Abdulwahid van Bommel is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl
"The brilliant past made brilliant promises to the future: It will keep them." (Comte de Lautréamont – 1846-1870).
Tijdens de jaarwisseling 1 Muharrem, Asjoera, oliebollen – u kent de volgorde – bleken veel mensen toch nog tot 10 te kunnen tellen. In de Belgische krant de Standaard werden de beste tien opiniestukken op een rijtje gezet. Nummer 1 en 4 zijn opvallend. Nr 1: Benno Barnard ‘Wat wij van de islam kunnen leren’. Nr 4: Kristien Hemmerechts ‘Wat de islam van Benno Barnard kan leren’. Nr 10 werd mijn titel. Jean-Marie Dedecker:
Alleen nuance kan ons redden
In het eerste decennium van de 21e eeuw, heerst vanuit mijn subjectieve perspectief, de neergang van Neerlands zelfbeeld. Dit kenmerkt zich ondermeer door het duidelijk oppervlakkiger worden van alle infotainment en veel cultuur filosofische, maar ook politieke beschouwingen. Ook de zelfverminking door het aanhoudend moedwillig tot fremdkörper verklaren van de islam en moslims blijft constant. Van beide verschijnselen enkele voorbeelden. Een programma als Zomergasten opende met een oefening van twee communicerende holle vaten, Prem Shivram Shaw Radhakishun en Margriet van der Linden. Daarna is het in de zomer van 2009 niet meer goed gekomen met zomergasten. Zowel publieke omroep als publieke politici voelen steeds sterker de hete adem van de snelle oppervlakkige consument in hun nek. Alles wat een beetje schuurt en kritiseert verdwijnt. Snoepjes van de week als ‘De leugen regeert’ en ‘Dit was het nieuws’ verdwijnen zonder volksopstand. Uitbreiding van de RTLisering volgt: er komt een Powned en Wakker Nederland bij. Iez koeltoer.
Dan het provinciaals Nederlands denken over Tariq Ramadan. Net als een voetbalelftal huren universiteiten en politieke partijen scorende buitenlandse players in, om inzichten te verschaffen. Niet Ramadans ontslag veroorzaakte een vacuüm, maar zijn aantreden. Zijn aanwezigheid veroorzaakte de afwezigheid van iedereen die door de modder van allochtonië kruipend nog een bijdrage leverde aan sociale cohesie. Mensen als Ahmed Aboutalib en Mohammed Benzakour, die ieder op hun manier, vele malen belangrijker zijn voor de relatie die Nederland er met moslims op na houdt, dan meneer Ramadan ooit zal worden, uiten – zowel pro als contra – slechts oppervlakkige onzin over hem en krijgen hem niet echt in beeld. De enige analyse die hout sneed, Echte en valse hervormers, was die van de derde Marokkaanse hoogvlieger, Fouad Laroui.
Een tweede voorbeeld is een op de valreep van 2009 ingezonden stukje van de heer Bolkestein. Nooit een hoogvlieger geweest, maar weet ‘hoe de hazen lopen.’ Behandelt Europa’s – en natuurlijk zijn eigen – vervreemding van zichzelf. Waar de CDA fabriek nog wat met emeritaat gezonden zelfinzicht bij de heren van Agt en Lubbers produceert, is het bij de VVD echt behelpen. Wat blijft, zit vast in eigen gelijk en wat uittreedt, is een ramp. De zorg om het gebrek aan zelfvertrouwen bij Bolkestein kan ik delen. De incidentjes waar hij het op baseert zijn in één zin samen te vatten: die moslimsukkels profiteren nog steeds niet van de kritiek die ze over zich heen krijgen, waarop ze een uitstekende islamkritiek of korankritiek zouden kunnen baseren. Dat zou tot een volwassen academisch studieveld kunnen uitgroeien, waarop moslims beter hun aanwezigheid kunnen baseren dan op hun steeds herhaalde krakkemikkige apologese. Of erger: hun gezwaai met banvloeken en inquisitieattitude. Beide partijen blijven in een ook dit decennium rond gepapegaaide cultuursuperioriteit hangen.
Dit staat tegenover de eerste stappen die worden gezet bij het corrigeren van inhumane praktijken als genitale verminking bij vrouwen, huiselijk geweld, en neef-nicht huwelijken, ook door moslims zelf. Misschien kunnen wij, als moslims, nadat de biologische effecten van inteelt tot ons zijn doorgedrongen het komende decennium eens gaan werken aan de effecten van intellectuele inteelt. Er staan nog aardig wat vacatures open voor moslims die hun eigen problemen onder ogen kunnen zien en ideeën voor oplossingen hebben. Of zijn er moslims die denken dat die 27-jarige Somaliër bij de Deense cartoonist Kurt Westergaard binnendrong met een hamer om een kastje voor hem te timmeren? Omdat hij 2010 met een goede daad wilde beginnen? Gelukkig had Westergaard een beveiligde badkamer. Wat kost zo’n badkamer? Ik heb echt even behoefte mezelf beveiligd tegen dat soort moslims te reinigen.
Abdulwahid van Bommel was geestelijke verzorger voor moslims bij het Medisch Centrum Haaglanden, voorganger van het Moslim Informatiecentrum in Den Haag en directeur van de Nederlandse Moslim Omroep. Nu is hij docent geestelijke verzorging en schrijver.
42 Reacties op "Het Eerste Decennium"
Eindelijk eens een goed artikel
dat het licht der zon kan en mag verdragen op de website “wijblijvenhier”. Het doet me deugd dat er ook nog moslims in Nederland zijn
die zelfreflexie geen vies woord vinden !
Petje af voor de inzender imam
Abdulwahid van Bommel.
Mijn compliment !
Hij is dus een voorbeeld van westerse islamdeskundige waar ik het in een vorige topic over had.
Goed artikel. You go, imam van Bommel !
En nu nog hopen dat de moderatoren van WBH in 2010 minder dictatoriaal bezig zijn. Ook dat zou de kwaliteit van WBH verhogen.
De moderatoren van WBH maken zich m.i. schuldig aan manipulatie en censuur.
Alles en iedereen die kritisch is over de Islam en haar uitwassen wordt geweigerd.
Erg vreemd verschijnsel van een website die Israel volledig ten onrechte voortdurend in een kwaad daglicht stelt
Nu jij nog Stefan. Wij westerlingen laten ook flink wat steken vallen waar het gaat om zelfreflexi
Tot nu toe geen last van gehad Stefan, ik steek mijn kritiek ook nooit onder stoelen of banken en ben nu niet bepaald een bijzonder groot voorstander geweest van de moslimse aanpak van de Palestijnse zaak. Dat je kritiek blijft staan lijkt mij al een aardig positief punt, vind je niet?
Herman
Op zich een aardig artikel.
Alleen vind ik het onjuist om mensen zoals Bolkensteyn neer te zetten als een nietsnut of iets wat daar op lijkt.
Je kunt het inhoudelijk oneens zijn met Bolkenstein. Maar je zult toch moeten nagegeven dat deze voormalige politicus absoluut geen domme jongen is.
Wanneer mensen toch met zulke onzin komen, neem ik eigenlijk de rest van het artikel ook met een korreltje zout.
Het is maar een opinie misterjoop, zoals Bolkestein een opinie over Tariq had. Dat was nu ook niet bepaald een weerspiegeling van Bolkje zijn eruditie. Ik vind het een goed stuk van Abdulwahid van Bommel, dat hij de baardloze fundi apologeet MB wel serieus neemt, neem ik daarbij op de koop toe.
Aan Moi nr 4
Klopt! wat je zegt ! niemand is volmaakt, alleen valt het mij al jarenlang op dat veel moslims
niet kunnen omgaan met kritiek en legitimeert men geweld dan als oplossing ! Niet iedere moslim is een terrorist, maar veel terroristen zijn helaas wel moslim !
Voorts is men snel geneigd in de slachtofferrol te kruipen.
Imam A.van Bommel beschrijft dit m.i. glashelder !
Ik word hier op dit forum door sommigen
weggezet als een PVV aanhanger. Een aanhanger van het Stormfront. Een Zionist. Ik kan je geruststellen ik hang geen van deze stromingen aan.
Ik geef gewoon mijn mening en kennelijk willen sommigen hier op WBH mij het zwijgen opleggen, omdat mijn visie hen niet welgevallig is ! Omdat ik niet op de persoon mag spelen, zal ik geen namen en nrs noemen. Lees de inzendingen zelf maar en vorm je zelf maar een oordeel over de kwaliteit
[quote=”Stefan”]Ik geef gewoon mijn mening en kennelijk willen sommigen hier op WBH mij het zwijgen opleggen, omdat mijn visie hen niet welgevallig is ! [/quote]
Jouw mening staat hier op WBH overal in iedere post, het is de onderbouwing die onderbreekt en bij sommigen voor irritatie zorgt. We zijn hier niet een stelletje imbecielen allemaal.
@9: onderbreekt = ontbreekt
(Damn, ik moet ook niet twee dingen tegelijk doen.)
het ontbreken van onderbouwen zorgt voor irritatie.
Aan SlimMo onder 10
ja .. beste jongen.. zo zie je maar dat ook Stefan niet volmaakt is en taalfouten schrijft. Bedankt voor de correctie.. ik zal er in het vervolg op letten. Ik neem aan dat slimMo ..staat voor slimme moslim, of ben je spijkers op laag water aan het zoeken ?
Ik blijf bij mijn stelling dat ik meer dan duidelijk ben op dit forum.
Het is de toon die de muziek maakt….alleen willen sommigen die muziek helemaal niet horen, omdat ze de toon irritant vinden. Dat is dan niet mijn probleem. Overigens vind ik arabische muziek uitermate irritant en schreeuwerig
De kwalificatie “imbecielen” laat ik geheel voor jou rekening. Ik vind deze opmerking niet echt kosher t.a.v je medegebruikers op dit forum
@11 Stefan: niet Kosher?? 100% HALAL man!!!
Maakt niet uit slimMo als jij en ik maar mogen eten.
Ik 100 % kosher en jij 100% halal, of ik 100% halal en jij 100% kosher.
Het zal me worst wezen
@ Stefan
“Overigens vind ik arabische muziek uitermate irritant en schreeuwerig”
Omdat u kennelijk er geen “toon” van begrijpt. Dit is typische iets voor u. U reageert en vervolgens geeft u een trap achterna. Vindt u gek dat medegebruikers zo reageren, u kunt het vergelijken met asocialegedrag in het verkeer, hoe zal de reactie zijn van de medeweggebruiker zijn?
aan 14
Driss lakbiach
Waarom valt u mij persoonlijk aan als ik zeg dat ik Arabische muziek niet mooi vind. Ik heb het volste recht om dat hier te zeggen en trouwens ik wil deze muziek ook niet begrijpen.
Klaarblijkelijk is het toch waar dat sommige moslims hele korte lontjes hebben en snel ontploffen.
Een gebrek aan zelfreflexie, zelfkennis en gebrek aan intellectueel niveau zal hier wel aan ten grondslag liggen.
Ik bedoel dit niet beledigend..maar zo komt u bij mij over. Dat ik op uw zenuwen werk is voor mij juist een stimulans u intellectueel uit te dagen tot een scherp en keihard debat. U vlucht liever door mij te negeren, hetgeen ik als uiterst zwak kwalificeer. En inderdaad Driss ..ik ben uit degelijk Joods hout gesneden.
Daar ben ik zeer trots op
Woh, woh wat een ego’s dan nu maar even een tegeltjeswijsheid
‘Humor is een goede schokbreker als je botst in het leven’
Nou vooruit Chadidjah, een beetje humor:
[quote=”uit degelijk Joods hout gesneden Stefan”]Het zal me worst wezen [/quote]
Wees eens duidelijk: Halal of Kosher worst?
@slimMo
100% Kosher, hij zit te wachten tot dat aantal van ons uitbocht vliegen dan hij zijn beklaag doen bij meneer Abraham (Bram) Moszkowicz.
Even voor mijn beeldvorming als christen naar mijn idee zijn cosher en halal een en het zelfde. Zo niet dan zou ik wel willen weten wat het verschil is tussen beide behalve de naam.
Driss
je leert het kennelijk nooit ! onvoorstelbaar en onverbeterlijk ben jij !
Stop met het op de persoon spelen en stop met het insinueren wat ik zou doen als jullie strafrechterlijk je boekje te buiten gaan ( zie je opmerking onder 18 ) Sorry ..maar je valt me zwaar tegen.
Jij zegt een HBO en WO opleiding te hebben genoten ? Nou beste Driss .. daar merk ik dan in het geheel niets van richting je bijdrage op dit forum.
Wees een kerel en houdt je aan de regels van de moderatoren van WBH en de algemene fatsoensregels die in Nederland gelden.
En weet dit .. ik heb absoluut geen hekel aan jou, maar ook ik heb mijn grenzen !
PS dom foutje van mij !!!!
onder nr 20 moet natuurlijk niet zijn
HOUDT JE maar
HOUD JE zonder t
was een slip van de pen
@20: Gaaap….
@ 19, beste misterjoop,
kosher is veelomvattender dan halal. Beide termen slaan op spijswetten in respectievelijk het Jodendom en de Islam, maar zover ik weet is de term halal alleen van toepassing op vlees (correct me if I’m wrong). Varkensvlees is verboden en dus nooit halal (toegestaan), ander vlees is pas halal als het islamitisch geslacht is, met bijbehorende gebeden/zegeningen.
Kosher gaat veel verder: in het Jodendom mag je behalve varkensvlees ook geen paardenvlees eten en geen vissen zonder vinnen zoals garnalen. Ook mag je geen zuivel met vlees samen eten (in de meest strenge benadering moet er zes uur tussen zitten). Maar ook al het andere voedsel moet onder rabbinaal toezicht bereid zijn, anders is het ook niet kosher.
Stefan, jij bent echt zo niet joods. Dus hou even op de joodse gemeenschap voor lul te zetten aub.
#23 Danoenie…..
Correctie: Hallal zegt niet alleen iets over vlees, maar over veel meer dingen. Hallal / Harram zijn volgens mij veelomvattender dan Kosher, aangezien bij Khoser het meer om voedsel gaat, maar halal en harram het ook over dingen kan gaan die niets met eten te maken hebben.
Overigens gelden de joodse wetten ook voor moslims alleen hebben wij geen problemen met garnalen en andere zeedieren wat niet behoren tot de vissoort…verder is er geen probleem om naar een maaltijd met vlees een glas melk of karnemelk op te drinken.
Maar voor de rest zijn de joodse wetten ook voor ons toepasbaar. zo mogen moslims geen paarden eten, ook geld er een minimale leeftijd van de dieren het is niet toegestaan om hele jongen beesten te slachten voor consumptie.
In de islam, mag je geen dode dieren (lees dood voordat het geslacht is) nuttigen..dus als een dier bijv gewond is en het leeft nog, dan mag je het alsnog slachten voor het dood is gegaan als het eerst dood is gegaan mag je het niet meer nuttigen.
Simmo,
Dat garnalen voor moslims niet verboden zijn klopt niet helemaal. Er zijn genoeg moslims die dit wel verboden achten zoals in Turkije.
In grote lijnen kan men zeggen dat als iets koosjer is het halal is voor moslims om te eten. Maar omgekeerd niet omdat koosjer veel uitgebreidere spijswetten kent.
Danoenie,
Ik denk precies zo over Stefan, ik geloof totaal niet dat hij Israelisch is, die reageren vaak veel intelligenter en met grotere wijsheid.
#26 Abdel als ik spreek over Moslim dan ga ik uit van de meerderheid. Wij mogen alles wat de zee ons geeft gebruiken als voedsel.
Als je het gaat over de bereiding of de combinatie van voedsel, dan heeft Kosher een uitgebreidere betekenis dan halal dat klopt. Maar als je het gaat hebben over bandbreedte waarin je halal of kosher kunt gebruiken dan heeft halal een bredere bandbreedte. Het word niet alleen voor voedsel gebruikt.
@ Simo,
dank voor je toelichting!! Ik dacht dat ik er iets vanaf wist, toch niet helemaal dus. Van dat paardenvlees wist ik echt niet. Wist natuurlijk wel dat je ook haram/halal zegt over dingen buiten voedsel.
@ Abdel,
ja echt geen twijfel mogelijk over onze Stefan. Hij lult maar wat, zoals dat een jood automatisch een Israelisch paspoort krijgt, je reinste onzin. Het is gewoon een oerhollands PVV-ertje.
#28 Je weet er best veel vanaf vind ik… en we zijn hier om van elkaar te leren hé
shukran achi :)
Broeders (en zusters??)Paardenvlees is halal maar niet aan te raden, omdat een paard een edel dier is.
Wat betreft vergelijking kosjer en halal, het wel niet eten van schelpdieren, krabben, kreeften en garnalen (aaseter) zijn er verschillende meningen op detailniveau. Die moet denk ik iedereen met zijn eigen gezond verstand bepalen binnen de grenzen en fatwa’s van de geleerden.
Wat Abdel zegt in grote lijnen dat alles wat kosher is ook halal is, dat geloof ik niet helemaal. En dan heb ik het vooral over het ritueel slachten van vlees. Lijkt mij niet automatisch halal voor moslims.
#31 Slimo, je hebt gelijk, het is Makrouh, er is onenigheid tussen de schriftgeleerden. Ik hanteer mischien een wat striktere norm, alles wat makrouh is, kun je beter achterwegen laten, tenzij de situatie je dwingt dit te eten. Als er niets voorhanden is dan is er geen bezwaar tegen het eten van paardenvlees.
@32 klopt inderdaad. En ook leuk om te vermelden, de meeste moslims weten het wel maar sowieso voor de niet-moslims: het eten van varkensvlees is ook toegestaan als het de [B]laatste[/B] redmiddel is om je leven te redden.
@ SlimMo, 33
is ook zo in het Jodendom. Levens redden op shabat is ook oke.
Alle Moslims (Javanen/ Hindoestanen) in Suriname eten garnalen/ krabben (met kokosmelk en garammasala).
Waar discussie over is: mogen Moslims dieren eten die met hun voorpootjes hun voedsel naar de bek brengen (bijvoorbeeld konijnen en hazen)?
Atheisten hebben het toch een stuk makkelijker, die hoeven alleen op de uiterste gebruiks datum te letten.
Ik weet dat er in Marokko door moslims ook vlees wordt gegeten dat door rabbijnen is geslacht. Als volk van het boek geloven ze in dezelfde God, als in naam van God wordt geslacht en de joodse spijswetten verder in acht worden genomen kun je het eten.
@37 abdel: dit heb ik vaker gehoord maar ik heb toch een aantal twijfels.
Reciteren ze dan precies, woord voor woord (Bismillahi Allahukbar (3x)), hetzelfde als wij bij het doorsnijden van de halsslagader? Want dat is toch een vereiste?
En als ze het wel doen met die worden, klopt de intentie dan wel voor wat betreft het aanroepen van de juiste God? Wij roepen een God aan die X van ons wilt (volgens ons) en zij roepen misschien wel dezelfde God aan maar wel een die Y van hun verlangt (volgens hun)?
[quote=Stefan”]Waarom valt u mij persoonlijk aan als ik zeg dat ik Arabische muziek niet mooi vind. Ik heb het volste recht om dat hier te zeggen en trouwens ik wil deze muziek ook niet begrijpen.
En inderdaad Driss ..ik ben uit degelijk Joods hout gesneden.
Daar ben ik zeer trots op[/quote]
Dan ga ik er vanuit dat je “joodse hout “voor 100% Ashkenazi is , met geen spaantje Sephardim ?? want Sephardische muziek is bijna geheel het zelfde als de Andaluziat stroming in de Arabische muziek , luister maar eens naar de albums van de Spaanse muziek-historici van de Paniagua familie , ik daag je uit om ( aangezien ik niet denk dat je het Spaans Hebreeuws van het Spaans Arabisch kan onderscheiden ) te vertellen welke muziek Joods en welke “Arabisch ” is ..
Je bewering over Arabische muziek is trouwens absurd generaliserend , denk je nu echt dat het beetje Rai of Mocro-disco welk je heb gehoord de Arabische muziek vertegenwoordigt ..
Alsof Ofra Haza de Joodse muziek vertegenwoordigt en Kletsmer niet bestaat
39
klopt… 100 % ashkenazi
Maar los daarvan, ik vind arabische muziek niet mooi. Dat is een kwestie van smaak en niets meer of minder.
Geen vooroordeel dus !
Dus een strikt persoonlijke voorkeur.
De een houdt van Beethoven en de ander houdt van Michel Jackson, of Jazz
@ 37 + 38
ik geloof dat het hoofdzakelijk de Maliki school is die dit goedkeurt , niet zo vreemd aangezien dit de school is die via Andaluz en Noord-afrika het meest contact met de Joden had / heeft
ook in de USA word dit gezegt , dit is ook omdat Kosher makkelijk te verkrijgen is en Helal veel moeilijker …
( Hebrew National word over het hele land verkocht )
Er is een volgorde die vaak in de USA word aangehouden : Helal-Kosher-Christenlijk ( er zijn daar ook Christenlijke groepen die “traditioneel slachten “)
maar het verkrijgbaar zijn van eerder op de lijst maakt dat later op de lijst niet toegestaan is …
@ Stefan; Voor jou is het misschien nieuw maar ik ken een hoop moslims die kunnen zelfreflecteren en niet vies zijn van open minded heid…om het maar even een woord te geven.
Abttoy…ik ken je niet eens maar je bent mijn held.
Omdat ik heel sterk aanvoel, hoe inhoudelijk jij nadenkt over niet alleen kortzichtigheid maar ook over het leven.
Genieten van het leven kan op verschillende manieren. Daar is niet zonodig drank, sex en alcohol voor nodig maar het kan ook nuanceren, reflecteren en vermaken zijn.
Tnxxx,dat je je doet wat je hart je zegt en tnxx dat je hiermee mensen hun ogen opent.