Bijna een jaar geleden schreef ik over het populaire stripboek THE 99 dat inmiddels in acht talen verkrijgbaar is. In THE 99 zijn de striphelden gebaseerd op de 99 Schone Namen van Allah (swt). Destijds meldde ik ook dat er een animatie-serie op komst was door onze enige echte Endemol. Het is zo ver, deze week is de eerste video online gegaan. Netals in de papieren versie is de eerste aflevering een introductie van de striphelden en hun avontuur. Als fervent X-Men en Spiderman kijker is het altijd weer wennen met die rare 3d-achtige animaties tegenwoordig. Los daarvan is het een interessant verhaal met echte helden waar de hedendaags multiculturele kinderen zich verbonden mee zullen voelen. Kijk en oordeel zelf.
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
De oprichter. Geboren, getogen en woonachtig in die mooie stad achter de duinen. Altijd klaar voor een revolutie of gewoon een kopje thee. Typisch Faisal...
Lees andere stukken van Faisal
16 Reacties op "THE 99 Animation"
in het hindoeïsme worden de eigenschappen van de oergod Brahman ook afgebeeld.
En zo ver ik het weet, is het in de soennitische Islam verboden om Allah af te beelden, de vraag is, beelden we zo Allah niet af, immers we beelden Zijn eigenschappen af, dus zo eigenlijk Hem, net als in het Hindoe”isme
Ziet er heel vet uit!
PS: You’re not alone Faisal, ook ik ben SM en Xmen fan 4 life!!
Zeer boeiend zelfs betoverend voor kinderen zou ik zeggen Faisal! Er is weinig vergelijking in deze 3d-achtige animaties met de comic strips die ik las in de jaren 30 en 40. Misschien kunnen zulke strips als ’99’ een negatief effect veroorzaken met het geloven van deze wonderlijke magische krachten voor sommige kinderen? Maar ik weet wel dat ik het heel graag zou hebben willen lezen of op film bekijken toen ik een jonge was, maar ik hoop dat het onze jongeren van de 21st eeuw zal stimuleren dat ‘Het Goede het Kwade.’zal verslaan en dat ze niet een Walter Mitty complex op de nek halen. Volgende keer dat ik de kleinkinderen zie zal ik hun vragen of ze de 99 al hebben gezien.
Cheers van Christchurch.
Hmmm….
@#1
Allah of Zijn eigenschappen worden niet en kunnen niet worden afgebeeld. Zijn eigenschappen zijn niet gelijk aan of te vergelijken met die van Zijn schepping. Zijn 99 eigenschappen komen echter wel in verschillende maten tot uiting (worden gemanifesteerd/gereflecteerd) in Zijn schepping. Al is het maar een glimp die we van bijv. de naam en eigenschap Ar-Rahmaan (De Erbarmer) kunnen begrijpen en ervaren,… als er geen rahma (barmhartigheid) die we kunnen ervaren, in de wereld was zouden we die naam Ar-Rahmaan helemaal niet kunnen begrijpen, plaatsen, interpreteren of vertalen.
Dat met die 99 verloren stenen die krachten bezitten is natuurlijk fictie. Maar dat is ook de insteek: middels fictie een bepaalde moraal aan de man brengen die door moslims alswel niet-moslims gewaardeerd kan worden en te concurreren met andere fictieve comics (zoals spiderman). Of fictie de beste manier is, om dit te doen valt over te twisten…om het meteen shirk (afgoderij) te noemen vind ik wel een beetje extreem.
Abu Huraira reported Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: Allah created one hundred (parts of mercy) and He distributed one amongst His creation and kept this one hundred excepting one with Himself (for the Day of Resurrection).
Salman Farisi reported Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: Verily, there are one hundred (parts of) mercy for Allah, and it is one part of this mercy by virtue of which there is mutual love between the people and ninety-nine reserved for the Day of Resurrection.
http://www.searchtruth.com/book_display.php?book=037&translator=2&start=0&number=6623
Mvg
echt een mooie animatie…. ik ben gek op zulke animaties.
hmmm ff wennen…krijg zo’n computerspel SIMS gevoel…mist kracht op deze manier…
Sallamoe ‘aleykoem.
Ik ben hier keihard tegen en zie er geen enkele vorm van da’wa in terug. Dergelijke da’wa acties plaats ik in dezelfde categorie als de Quran boek van Kader Snormans.
Ook dienen wij in de islaam inderdaad mensen, stripfiguren of andere animatie objecten geen goddelijke eigenschappen toe te kennen. Dit is namelijk de menselijke opvatting van de eigenschappen van Allah swt, waar Hij -verheven is Hij- van gevrijwaard is!
Een tijdje geleden was er ook een artikel over de stripverhaal-versie van deze animatie, de uitvinder probeerde het goed te praten door te zeggen dat zijn doel o.a. da’wa was. Maar wat deze man vergeten was, is dat wij in de Islaam de Machiavelliaanse opvatting “Het doel heiligt de middelen” niet kennen.
verder:
@#5
“”[i]Dat met die 99 verloren stenen die krachten bezitten is natuurlijk fictie. Maar dat is ook de insteek: middels fictie een bepaalde moraal aan de man brengen die door moslims alswel niet-moslims gewaardeerd kan worden en te concurreren met andere fictieve comics (zoals spiderman). Of fictie de beste manier is, om dit te doen valt over te twisten…om het meteen shirk (afgoderij) te noemen vind ik wel een beetje extreem.[/i]””
Ik vind dit best wel tegenstrijdig met wat je daarboven schreef. Namelijk:
“”[i]Allah of Zijn eigenschappen worden niet en kunnen niet worden afgebeeld. Zijn eigenschappen zijn niet gelijk aan of te vergelijken met die van Zijn schepping.[/i]””
De 99 verschillende stenen slaan op de 99 schone namen van Allah swt, hier kunnen wij niet omheen draaien. Dus al zeggen wij, dat wij de objecten in het filmpje niet de goddelijke eigenschappen toekennen, doen we onbewust het tegenovergestelde, namelijk het toekennen van menselijke eigenschappen aan Allah swt. Dat het shirk is, is zeker geen extreme opvatting.
Het ziet er wel goed uit, ik ben benieuwd naar de eerste afleveringen.
Ik zie wel wat in de reactie van Abu Ishaaq bij #8.
Je ziet in die trailer ook dat op het moment dat iemand probeerd alle 99 eigenschappen in zich op te nemen dat hij, en iedereen in zijn dichte omgeving die hieraan meedoet, hieraan ten onder gaat. De 99 eigenschappen gecombineerd is alleen voor Allah swt.
Maar 1/99ste deel kan wel? Kan iemand zich naast Allah ook An-Nur noemen b.v.? Das zijn denk ik de vragen waar een antwoord op gevonden moet worden. Heeft voor de rest niks te maken met hoe “liberaal” of “conservatief” je bent als Moslim.
@8 & 10
Een moslim mag wel de naam Ali dragen maar niet El-Ali, wel Karim maar niet El-Karim, wel Malik maar niet El-Malik, Qayum maar niet Al-Qayum, wel Hafid maar niet El-Hafid etc. De eerste heeft wel associaties en lijkt op de laatste schone naam van Allah maar is steeds een grote afzwakking daarvan… dat iemand zijn zoon Ali of Hafid noemt, of dat we iemand de eigenschap wijs of barmhartig toekennen, is toch ook geen shirk (afgoderij)?
Als we niet wisten wat barmhartigheid, groot, zien, horen en weten etc. betekent zouden we in de verste verte geen enkel idee hebben wat de titels de Barmhartige, De Grootste, de Al-Ziende, De Al-Horende en de Al-Wetende betekenen. Zijn 99 schone namen en eigenschappen worden kennelijk in afgezwakte vorm gereflecteerd in de Schepping. Dat erkennen in een comic en deze (afgezwakte) eigenschappen representeren door stripfiguren is opzichzelf geen shirk.
“Ik vind dit best wel tegenstrijdig met wat je daarboven schreef.”
Commentaar. Het is inderdaad paradoxaal en moeilijke te vatten, wat passend is bij het Goddelijke mysterie. Vanuit het ene perspectief is Allah radicaal gescheiden van Zijn Schepping maar vanuit het andere perspectief is Hij er onlosmakelijk mee verbonden, “Niets is met Hem te vergelijken” maar ook “Hij is dichter bij de mens dan zijn halsslagader”: Allah is dus zowel Transcendent als Immanent.
Allah alleen Immanentie toekennen is shirk omdat het Allah beperkt en afhankelijk van of gelijk zou maken aan de schepping. Echter, Allah alleen Transcendentie toekennen en alleen een radicale scheiding tussen Allah en Zijn schepping erkennen, is ook een vorm van shirk want dat zou betekenen dat er een andere entiteit los naast Allah zou bestaan!
Mvg
#10 is het echt zinvol, om hierover te discusseren…. Niemand kan Allah swt evenaren. Het gaat om een tekenfilm, meer niet. Ik begrijp de comotie eromheen niet…als het je als moslim niet bevalt, gewoon niet kijken.
Het is toch eigenlijk triest als weldenkende mensen zoals jullie die veel imaan in zich hebben een tekenfilm vergelijken of spiegelen aan Allah swt….. zo nietig is die tekenfilm dat het niet eens waard is om uberhaubt erover na te denken dat het enige betekenis heeft t.a..v. Allah swt of zijn 99 schone namen of krachten.
Ik zie het als een tekenfilm…meer niet. Je kunt zoiets waarderen, of niet.
Maar ga alsjeblieft geen koppeling maken met de islam, want je krijgt weer zo’n waardeloze discussie die weer nergens om gaat.
Maar goed ieder zijn mening
@#11
“”[i]Een moslim mag wel de naam Ali dragen maar niet El-Ali, wel Karim maar niet El-Karim, wel Malik maar niet El-Malik, Qayum maar niet Al-Qayum, wel Hafid maar niet El-Hafid etc. De eerste heeft wel associaties en lijkt op de laatste schone naam van Allah maar is steeds een grote afzwakking daarvan… dat iemand zijn zoon Ali of Hafid noemt, of dat we iemand de eigenschap wijs of barmhartig toekennen, is toch ook geen shirk (afgoderij)?[/i]””
Je hebt het hier over losse namen. The 99 slaat op de schone namen van Allah swt, door zowel het aantal, als dezelfde namen te gebruiken is er een directe link met Zijn namen EN zijn eigenschappen. Een koning in het Arabisch wordt ook gewoon El-Mallik genoemd, maar dit heeft nog steeds geen enkele verband met de Naam van Allah swt. Door voor zowel 99 namen te kiezen, en zowel de zelfde namen als die van Allah swt legt de maker ervan een directe link met de namen van Allah swt. Verder, of het Shirk is of niet, hier kunnen we lang over discussiëren, maar voor mij is het iig duidelijk.
Ook kan ik de strips niet eens Islamitisch noemen, aantrekkelijke dames in strakke pakjes die als naam een eigenschap van Allah swt dragen vind ik schandalig. Het feit dat er Arabische plaatsen, achtergronden en namen in voorkomen wil nog steeds niets zeggen over het Islamitisch correct zijn van de strips zoals de maker ervan doet beweren.
“”[i]Echter, Allah alleen Transcendentie toekennen en alleen een radicale scheiding tussen Allah en Zijn schepping erkennen, is ook een vorm van shirk want dat zou betekenen dat er een andere entiteit los naast Allah zou bestaan! [/i]””
Verder wil ik je vriendelijk vragen dit te onderbouwen met bewijzen.
Wa sallamoe ‘aleykoem.
@13
Volgens mij worden de figuren niet genoemd naar namen van Allah.
De dame die beschikt over kracht van licht (nour) heet “noura” en niet An-Nour. Het zelfde geld voor jabars, raqibs in de film. Ze heten dus niet An-nour, Al-Jabar of Al-Raqib in de animatiefilm maar Noura, Jabar en Raqib.
Mvg
@14
Wat ik bedoel is dat als Allah en Zijn Schone namen geen enkele relatie met wat wij onder de ‘afzwakkingen’ verstaan (bijv. betekenis Ar-Rahmaan en betekenis rahma) die we in de wereld kennen …dan zijn de schone namen voor ons ontdaan van de betekenis…betekenisloos geworden. Op de vraag “wat betekent de naam Ar-Rahmaan?” moeten we dan zwijgen en alles wat erover wordt gezegd ontkennen. Terwijl de Koran juist een relatie legt tussen de barmhartigheid van Allah in de wereld (die we kunnen zien) en Zijn schone naam Ar-Rahmaan. Zie bijv. Surat Ar-Rahmaan.
De bekende en allom gewaardeerde Aqeedah van Imam Tahawi zegt daarom dat islam tussen de 2 extremen van ‘vergelijken’ en ‘ontdoen van betekenis’ van namen/attributen van Allah in zit.:
104. Islam lies between going to excess and falling short, between the likening of Allah’s attributes to creation (tashbih) and divesting Allah of attributes (ta`til), between determinism and freewill, and between sureness and despair.
http://www.livingislam.org/o/t-aq_e.html
Mvg