
De Holocaust was een vreselijke gebeurtenis, intens, wreed en verdrietig. De Nakba was niet minder vreselijk en niet minder intens, wreed en verdrietig. Beide dienen herdacht te worden, met ruimte en respect voor alle nabestaanden in kwestie. Gezien alle gevoeligheden zou een gezamenlijke herdenking, hoe helend deze ook in potentie is, een schier onbereikbare utopie zijn. Je kunt je echter afvragen in hoeverre het verstandig is om de Nakba op 4 mei te herdenken, te midden van alle Holocaust-gedachten. Deze nationale dag van herdenking is in Nederland onlosmakelijk verbonden met de slachtoffers van de Holocaust.
Door op deze dag de Nakba centraal te stellen – die overigens normaliter pas enkele dagen later, op 15 mei wordt herdacht – lijkt het zeker, dat er dermate veel gevoelens worden genegeerd: namelijk die van alle nabestaanden van Holocaustslachtoffers. De vraag is of het ethisch en/of verantwoord is, als op 4 mei de Nakba afzonderlijk wordt herdacht, te midden van de collectieve nagedachtenis van de Holocaust.
Inmiddels zijn we achterhaald door de realiteit: de herdenking van de Nakba op 4 mei, in moskee al Amal te Hilversum, gaat naar alle waarschijnlijk niet door. Toch lijkt het mij van belang, met het oog op de toekomst, om de wijsheid van het herdenken niet uit het oog te verliezen.
Het is bekend dat onze geliefde profeet (vzmh) als een barmhartigheid geldt voor alle mensen. Sommigen accepteerden zijn boodschap van de aanbidding van Allah, maar anderen niet. Maar hij (vzmh) schonk hen een fundamentele vorm van respect, waaruit zijn volgelingen, ook die van nu, lessen moeten trekken. Zo had de boodschapper (vzmh) van Allah respect voor alle overledenen. De volgende, vaak-aangehaalde overlevering, brengt dit helder in beeld:
“Toen Sahl ibn Hoenayf en Qays ibn Sa’d eens in al-Qaadisiyyah zaten, kwam er een begrafenisstoet langs hen, waarvoor zij opstonden. Er werd tegen hen gezegd: ‘Voorwaar, het is de begrafenisstoet van één van de inwoners van het land, dat wil zeggen van de Mensen van het Verbond.’ Daarop zeiden zij: ‘Voorwaar, er kwam eens een begrafenisstoet langs de Profeet (vrede zij met hem), waardoor hij opstond. Er werd tegen hem gezegd: ‘Voorwaar, het is de begrafenisstoet van een Jood!’ Daarop zei de Profeet (vrede zij met hem): ‘Is het geen ziel?’ ”
(Sahih Bukhari 1312, overgeleverd door ‘Abdoer-Rahmaan ibn Abie Layla).
De meeste moslims peinzen er niet over om de herdenking rondom 4 mei op een bedenkelijke manier in te vullen. Sommigen zullen actief herdenken. Anderen houden zich op de achtergrond. Maar ook dit is prima.
Moskee al Amal in Hilversum besloot de Palestijnse zaak te bespreken op 4 mei binnen het volgende kader: “In de schaduw van de Holocaust.” Hoewel de Palestijnse zaak me aan het hart ligt, kan ik me er niet aan onttrekken, dat dit niet het moment is. De Profeet (vzmh) betuigde respect aan één overleden jood. Waarom zouden er dan miljoenen joden op die ene dag worden genegeerd ter faveure van slachtoffers, die misschien religieus of etnisch dichterbij moslims liggen?
De menselijke maat is weg wanneer slachtoffers van wandaden opzij worden geschoven in een informatiestrijd. Of worden onderworpen aan een propaganda-oorlog. Vooral als dit wordt gedaan op de verkeerde momenten; en misschien ook wel door personen die hier, met alle respect, niet direct het meest tactvol in zijn.
Daarnaast ben ik bang dat deze lezing de Palestijnse zaak geen positieve aandacht bezorgt wanneer dit op 4 mei gebeurt. Effectiever is, wanneer, welke andere dag dan ook in het jaar, hiervoor zou worden uitgekozen.
Het standpunt van vele Nederlanders is namelijk gestaag aan het veranderen. Het groeiende bewustzijn van de kwalijke rol van de Israëlische staat en de negatieve, in toenemende mate onmenselijker en kwalijker wordende effecten op het Palestijnse volk, worden concreter besproken in de Nederlandse media. Een toenemend aantal mensen in Nederland is zich bewust van dit grote onrecht en oefent druk uit op politici en het bedrijfsleven. Het momentum groeit. Een dergelijke lezing kan zoiets teniet doen. Uiteraard is er nog een lange weg te gaan, maar vergis je niet: de volwassener wordende boycot, met betrekking tot de door Israël gepleegde misdrijven en wandaden, heeft effect. Onze politici kunnen omwille hiervan niet langer hun hoofden in het zand steken.
Als laatste wil ik opmerken dat een dergelijke bijeenkomst een verdere wig drijft in de fragiele relaties tussen moslims en joden in Nederland, op een moment dat religieuze minderheden in het algemeen kwetsbaar zijn en juist samen zouden moeten werken. Denk hierbij aan het mogelijke wettelijke verbod op de rituele slacht en jongensbesnijdenis.
Geachte moskeebestuur, geachte sprekers: ik wilde u vragen om het niet te doen, alsjeblieft en al, omwille van de menselijke maat. Omwille van de opgebouwde goodwill rondom de Palestijnse zaak. En omwille van de fragiele relatie tussen moslims en joden. Het is echter niet meer nodig, we zijn zogezegd achterhaald door de realiteit. U bent mogelijk geschrokken van de ophef, of van de verwachte toename van de opkomst, door alle negatieve aandacht. Helaas. Liever hadden we dit voorkomen.
Mocht u deze bijeenkomst nu toch door willen laten gaan op een andere dag, dan zou ik u willen adviseren dit op de dag van de herdenking van de Nakba zelf te doen. Daarnaast lijkt het me ook verstandig om een gespecialiseerde historicus uit te nodigen. Een specialist die objectief en vooral op constructieve wijze spreekt over de geschiedenis van Palestina en Israël, over de parallellen en verschillen tussen zionisme en nazisme, tussen Holocaust en Nakba. Zodat de mensheid achter de slachtoffers niet wordt ondergedompeld in wederzijdse propaganda, maar tot leven wordt gebracht in onze herinnering.
Moge Allah ons zijn wijsheden schenken.
Foto: Kashklick
25 Reacties op "4 Mei: een dag om wijs te herdenken"
Bedankt voor deze tekst ter overweging.
Vanuit mijn naïviteit (?!) vond ik het vanzelfsprekend dat wij mensen, op dezelfde dag onze overledenen herdenken, er vanuit gaand dat ieder mens het waard is om herdacht te worden. Islam betekent volgens mij LIEFDE. De onvoorwaardelijke liefde die alle religies overstijgt omdat we allemaal één zijn.
Na het lezen van uw tekst snap ik dat niet iedereen er aan toe is om de relatie tussen Moslims en Joden op deze wijze te zien. Allah Akbar, en wij mensen hebben nog heel veel te leren.
Ik heb niets tegen liefde in het algemeen hoor, maar Islam betekent volgens mij toch echt ‘een vrijwillige overgave aan de Wetten van Allah’.
‘De Nakba was niet minder vreselijk en niet minder intens, wreed en verdrietig’
—
U gaat hier echt de fout in.
De Nakba is volkomen onvergelijkbaar met de holocaust.
Het ontwerpen, voorbereiden en succesvol systematisch uitroeien van een bepaalde bevolkingsggroep met als gevolg ca 6 miljoen doden, is onvergelijkbaar en van een heel andere orde dan het verdrijven van een van een bepaald volk.
Dat is ook onjuist, maar minder vreselijk en wreed, minder verdrietig en minder intens.
@sarah
”Islam betekent volgens mij LIEFDE”
Een oprecht advies zoek eerst op wat islam precies inhoud en totdat je er 100% zeker van bent wat het betekent dan moet je iets schrijven erover. Islam betekent geen liefde.
Hierbij wat info wat ‘islam’ precies betekent:
Allereerst kijken we naar de taalkundige betekenis van het woord Islam. Het woord Islam kent zijn basis uit de volgende drie arabische letters: ‘sien’, ‘lam’ en ‘miem’, hetgeen wat ‘selleme’ (vrede) betekent. Op zichzelf staand betekent het woord Islam ‘overgave aan de Wetten van Allah’. Degene die hier aan voldoet is een moslim.
Wat deze ‘overgave aan de Wetten van Allah’ precies inhoudt, wordt ons duidelijk gemaakt in de boodschap waar elke profeet mee is gekomen, namelijk de verkondiging dat er geen God is die het recht heeft om aanbeden te worden, behalve Allah. De Islam is op deze boodschap gebouwd, een boodschap die de Tawhied (monotheïsme) wordt genoemd.
bron: http://www.al-yaqeen.com/print/artikel/1035/
Islaam is de totale overgave aan Allah door Hem alleen te aanbidden en het monotheïsme te erkennen. En Hem dienstbaar te zijn in gehoorzaamheid en afstand te nemen van afgoderij. Allah de Verhevene zegt: “Welzeker! Wie zich volledig in overgave wendt tot Allah en die een weldoener is, voor hem is zijn beloning bij zijn Heer. Geen vrees zal over hem komen en zij zullen niet treuren.”[1]
En de profeet heeft gezegd: “De Islaam is het getuigen dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed de boodschapper van Allah is, het verrichten van het gebed, het betalen van de Zakaat, het vasten in (de maand) Ramadaan en het verrichten van de bedevaart naar het Huis (in Makkah) mits je daar de middelen voor hebt.”[2]
Toevoeging:
het woord ‘muslim’ komt dan ook voort uit het woord ‘islam’. Iemand die voldoet aan de eisen van islam die mag zich dan ‘mu-slim’ noemen.
Vergelijk het als het woord in het arabisch mu-safir. Wat betekent de reiziger. In het Nederlands zeggen we hij is aan het reizen! dus hij is een REIZIGER. In het arabisch zeg je dan hij is een MUSAFIR en zo heb je meer termen iemand die hadith expert is noem je in het arabisch een MU-Hadis enz.
En net zoals de voorbeelden is iemand die voldoet aan de eisen van ‘islam’ oftewel hij geeft zich over aan de de wil van allah die mag zichzelf een mu-slim noemen.
Al het goede wat ik gezegd heb komt van allah swt en al het slechte wat ik heb gezegd kan alleen mij worden aangerekend en allah swt weet het beste.
Toevoeging 2:
Muslim bestaat dan ook uit twee woorden de ‘mu’ vorm die je ook terugziet om iemand zijn status aan te duiden zoals mu-safir, mu-hadish etc en ‘slim’ komt voort uit islam. Dus als je die twee voegt dan krijg je ‘mu-slim’. Liefde heeft dus hier helemaal niets mee te maken.
Ontzettend mooi stuk. Dank je
Begrijp mij niet verkeerd met mijn laatste woorden. Liefde in het algemeen heb ik helemaal geen problemen mee maar wilde even verduidelijken wat islam precies is. Alhoewel hedendaagse liefde daar heb ik zo mijn twijfels over. Sommigen die zijn verliefd voor 3 weken en na de 4e week zijn ze opeens die liefde kwijt in een relatie wat meestal tot een scheiding zorgt. Ik noem dit liefde op basis van iblis (shaytaan) en niet de echte liefde die allah implementeert in iemand zijn bij wie allah swt zelf wil. Dat is echte liefde die lang blijft en puur is en die is schaars.
Waarom is het überhaupt nodig een vergelijking te maken tussen 2 verschrikkingen? Doet het er toe welke gebeurtenis het verschrikkelijkst is? De twee herdenkingen sluiten elkaar niet uit, ondermijnen elkaar niet, en zouden prima naast elkaar kunnen bestaan op die ene dag die bedoeld is om oorlogsslachtoffers in het algemeen te gedenken. Dat er die dag ook op kleine schaal aandacht is voor andere verschrikkingen dan de Holocaust, verschrikkingen die in onze maatschappij amper aandacht krijgen en waar veel mensen niet eens vanaf weten, maar die niet minder vreselijk zijn, is alleen maar aan te moedigen. Wie zich daar aan stoort, moet bij zichzelf te raden gaan. Jammer dat Noureddine niet wat verder heeft gedacht dan dit oppervlakkige schrijfsel met dezelfde sentimenten die we al jaren door de strot geduwd krijgen.
Er zijn zaken in de geschiedenis waar absoluut geen aandacht worden besteed hoewel ze net zo erg waren als de Holocaust, want het schijnt dat de ergheid van een historisch moment in aantallen doden word gemeten (btw die 6 miljoen telkens herhalen maakt het geen historisch feit, het is VERSCHRIKKELIJK wat er toen gebeurde en had nooit mogen gebeuren maar maakt die 6 miljoen toch geen vaststaand feit; klein voorbeeld alle concentratie kampen tezamen hadden 6 miljoen doden, toen auswitsch in de jaren ’70 haar aantal doden bijstelde van 4 miljoen naar (ik meen) 1 miljoen, bleef het sub totaal 6 miljoen. Beetje vreemd. Ik vind niet dat die af doet aan de misdaad, nee maar ‘jullie’ vinden dat, ten minste als jullie andere misdrijven blijven wegcijveren omdat het magische getal van 6 miljoen niet is gehaald.
Lees aub deze column en begrijp wat ik bedoel.
http://dewarereligie.nl/2014/03/25/actueel/opdat-we-niet-vergeten/
Ik vraag me af Madelon..
Is menselijk leed te meten in aantallen ?
Ik dacht dat we in een vrij land wonen waarin iedereen zelf mag bepalen wat, wie en hoe wordt herdacht ?! De Holocaust is een beschamende mensonterende gebeurtenis in de westerse geschiedenis, maar zo ook de slavenhandel, de kolonisatie van verschillende landen in afrika en azie. En de verantwoordelijkheid voor de huidige slachtpartijen en onderdrukking in verschillende landen in het midden-oosten. Waarom zou de Holocaust erger zijn?
Ik vind dat 4 mei een herdenking moet zijn van alle slachtoffers die zijn gevallen, door toedoen en/of medeplichtigheid van het westen. Of de herdenking als nationale plicht moet afgeschaft worden. Wat heb je aan zo’n hypocriete ceremonie als je de huidige slachtpartijen en onderdrukking van andere volkeren (lees palestina, irak, etc )ondersteund??
@ Raouf
Het is in ieder volstrekt ongepast om de verdrijving van een volk op een relatief klein gebied gelijk te stellen met het doelbewust en planmatig uitroeing van een hele bevolkingsgroep.
@Madelon
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/05/netanyahu-push-jewish-statehood-201451133912597333.html
Ach. Alles stapje voor stapje.
@Manon, want wat er met de Palestijnen gebeurd is en nog steeds gebeurt, is natuurlijk volkomen onbedoeld en toevallig. Weer zo iemand die de situatie wreed onderschat. En daar ligt het gevaar. Dat hebben de Zionisten wel goed aangepakt, hun misdaden zo verpakken en verkopen aan de buitenwereld dat er een soort “begrip” en “gewenning” voor heerst.
De Naqba wordt herdacht door de Palestijnen op 15 mei en dat is niet zonder reden. Dus als men in Nederland die catastrofe wil herdenken dan lijkt mij 15 mei de datum omdat te doen.
De Naqba en de Holocaust zijn twee historische gebeurtenissen die men niet dient te vergelijken noch met elkaar in verband dient te brengen. Om de doodeenvoudige reden dat ze niets van doen hebben met elkaar.
De Holocaust legitimeert de Naqba niet noch doet de Naqba iets af aan de gruwelijkheid van de Holocaust.
Wie achter de Palestijnse zaak staat dient zich verre te houden van alles wat maar riekt naar anti joodse sentimenten.
Echter men dient zich ten alle tijden tegen hen die de Holocaust misbruiken om hetgeen de Palestijnen is aangedaan/gedaan wordt te rechtvaardigen.
De zionistische entiteit heeft geen bestaansrecht! Deze uitspraak kan men feitelijk zeer goed verdedigen zonder onfrisse ideeën over de Holocaust te bezigen of anti-joodse sentimenten te verkondigen!
@Madelon
Blijf vooral Israel met mantel der liefde toedekken. Want hoe de hond Simon Perez ooit heeft gezegd bij college tour: WE HAVE SUFFERED ENOUGH!
Met andere worden zegt deze teef, nobody has te right to judge us! So we can do the hell we want.
Dan zegt men Waarom is er geen vrede? Tja, vind je het logisch. Ik herhaal het nog een keer Insa allah bij allah de heer des werelden mogen de onrechtvaardigen een zware straf krijgen.
“De Holocaust was een vreselijke gebeurtenis, intens, wreed en verdrietig. De Nakba was niet minder vreselijk en niet minder intens, wreed en verdrietig. Beide dienen herdacht te worden, met ruimte en respect voor alle nabestaanden in kwestie. ”
Hulde!
Als mensen willen weten wat de Islam in dit land, anno nu, onder hoger opgeleide moslims behelst (of mij willen vertellen dat het allemaal wel meevalt) geef ik altijd een link naar deze site.
Maskers af! Duidelijkheid.
Alleen zo kunnen we allemaal bewuste keuzes maken voor de toekomst van ons land.
“Er zijn zaken in de geschiedenis waar absoluut geen aandacht worden besteed hoewel ze net zo erg waren als de Holocaust, want het schijnt dat de ergheid van een historisch moment in aantallen doden word gemeten (btw die 6 miljoen telkens herhalen maakt het geen historisch feit, het is VERSCHRIKKELIJK wat er toen gebeurde en had nooit mogen gebeuren maar maakt die 6 miljoen toch geen vaststaand feit; klein voorbeeld alle concentratie kampen tezamen hadden 6 miljoen doden, toen auswitsch in de jaren ’70 haar aantal doden bijstelde van 4 miljoen naar (ik meen) 1 miljoen, bleef het sub totaal 6 miljoen. Beetje vreemd”
Prachtig!
In de tussentijd:
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/04/israeli-army-demolishes-mosque-west-bank-201442920220722833.html
Israeli army demolishes moque west bank! Westerse media keep silent about it.
Dit is de reden waarom er geen vrede met zionisten kan worden gesticht. Want die willen ze niet. BIj het gelijk maken met de grond van de moskee hebben ze ook even een paar palestijnse huizen mee genomen als excusuus.
Waarom bericht NOS hier niet over? O wacht, die willen liever horen een moslim sloopt een kerk of een synagoge? Dan laten ze het graag zien op nieuwsuur, praten ze erover bij paul en snerteman en de wereld is doorgedraaid.
Ach, wie proberen we eigenlijk wijs te maken? METEN MET TWEE MATEN NOEMEN ZE DIT. Dan vragen zich sommigen af waarom men Israel niet wil erkenen onder de arabieren……
Ik kan me helemaal vinden in je argumentatie Noureddine.
Pingback: Politiek & Herinnering: De schaduw van de Dodenherdenking - C L O S E R — C L O S E R
In een vorig topic vond Mohammed Boubkari dat ik een xenofoob ben en dat ik een deportatie van andere culturen wil. Dat is pertinent niet waar. Ik wil graag dit punt nog maken:
abc schreef:
01/05/2014 om 15:29
@ Mohammed Boubkari 30/04/2014 om 11:55
Je moet niet steeds zeggen dat ik voor deportaties van culturen ben. Ik ben en blijf tegen het afvoeren van culturen.
Ik zeg dat ik vind dat er problemen zijn tussen de Nederlandse en de Arabisch-islamitische cultuur.
Ik schrijf hieronder mijn idee van het uiteenvallen van de samenleving. Natuurlijk vind jij het een walgelijk idee en ben ik het niet waard om je schoenen aan af te vegen. En als je uit gesmaald en gescholden bent, kom dan maar eens met een beter idee. Als je dat kan.
Mijn idee van het in tien jaar oplossen van de uiteen valling is het uitzetten van alle zware criminelen en draaideurcriminelen uit Europa. Met behoud van een deel van hun uitkering kunnen ze dan leren wat wij ze niet kunnen leren. De anderen kunnen dan eindelijk de kansen krijgen en nemen die ze verdienen en ik denk dat het wederzijdse vertrouwen zal groeien. En als het wederzijds respect terug is kan het tuig wat is weg gestuurd weer gedoseerd worden teruggenomen.
Ik hoor graag wat jij een goede manier vindt om de samenhang in de samenleving terug te krijgen.
‘Blijf vooral Israel met mantel der liefde toedekken.’
—
Waar doe ik dat?
Ik zeg alleen dat de vergelijking Nakba en Holocaust volstrekt ongepast is en sluit me verder aan bij de argumentatie van Mohammed Boubkari.
Het ziet ernaar uit dat meneer Boubkari niet gewend is aan repliek. En als hij dat dan krijgt lijkt het er op dat hij de gedachtes van zijn opponenten invult en die vervolgens tegenspreekt.
Ik heb even in het archief gekeken en er zijn een stuk of 10, 15 zinnetjes die hij zegt als iemand niet de mening heeft van meneer Boubkari.