Dit stuk is geschreven door Yasmina Ben-Koubia. Zij reageert op het nieuwsbericht dat halal shoarmavlees niet altijd halal blijkt te zijn.
Een van de geboden in de islam luidt ‘eet van datgene wat Halal is’. Halal betekent geoorloofd, wettig, rein en puur. Vele zaken zijn Halal en maar een aantal zaken is niet Halal (oftewel Haram, wat verboden betekent). Het is dus makkelijk om te eten van wat Halal is.. toch??!! Er wordt tegenwoordig veel met ons voedsel gedaan, binnen en buiten fabrieken. Melkpoeder, bijvoorbeeld, wordt niet altijd gemaakt met alleen maar melk. Dagverse groenten zien er dagvers uit maar kunnen maanden geleden geoogst zijn. Techniek maakt dat producenten van alles met voedsel kunnen doen zonder dat de consument precies weet wat er gebeurt. In principe zijn er regels voor etikettering van producten, maar deze zijn breed interpreteerbaar.
Terugkomend op Halal…
De meeste mensen denken vooral aan vlees indien naar Halal gevraagd wordt. Voor vlees geldt dat een moslim geen varkensvlees mag consumeren en dat het verkrijgen van vlees van toegestane dieren (o.a. rund, schaap, kip) aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Dit is trouwens maar een deel van de islamitische spijswetten.
Als je als moslim een broodje lamsdöner bestelt bij de Turkse broeder, dan ga je van een aantal zaken uit: het is lamsvlees en het is Halal (want dat staat met grote letters op het raam: 100% Helal/Halal/Hallal). Als je de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde van 21 januari 2010 ziet, zul je echter zien dat lamsdöner niet altijd is wat het zegt te zijn. Je wordt in dit geval als consument en als moslim voor de gek gehouden: het is geen lamsvlees en het is ook niet Halal!
Jammer genoeg is dit geen onbekend fenomeen: zowel het mixen van goedkope vleessoorten om het dan duurder te verkopen, als de misleiding wat betreft het Halal zijn van producten, komt op grote schaal voor. Wellicht dat je lamsgehakt bij de slager met kalkoenvlees is gemixt. Of dat een groothandel waar jouw slager zijn Halal vlees koopt met vervalste of onjuiste Halal certificaten werkt. Het belangrijkste hierbij is dat je je als consument hiervan bewust moet zijn. Moslims hebben echter de neiging hierin een passieve houding aan te nemen. Hoe vaak heb je iemand niet horen zeggen: ‘de zonde zal op de schouders van de vervalser drukken!’ Dit is waar, maar als bewuste consument heb je een actieve rol: iedere dag KIES JIJ wat je doet.
Dus KIES bewust, weet wat je eet en laat je niet misleiden of verleiden..
Yasmina Ben-Koubia is een geboren en getogen Hagenees en sinds 4 jaar werkzaam bij Halal Voeding en Voedsel Keuringsdienst. Haar werk bestaat uit denken over Halal, werken voor Halal, beschermen van Halal, controleren van Halal… kortom een baan vol zegeningen inshAllah ;)
36 Reacties op "Eet Halal!"
Moeilijk onderwerp.
De meeste mensen “denken”te weten wat wel halal is en niet. ook zijn er twijfels over bepaalde zaken.
Dan heb je de praktische kant van het verhaal: is hetgeen wat je denkt Halal te kopen ook daadwerkelijk Halal.
Voorts valt het mij op dat je vaak heel veel Moslims en Moslima bij de McDonalds, Burger King en KFC rund of kip ziet eten. Hun uitleg is dat het geen varken is en dus okay. Of “is toch kip!?!?!”.
Voor het geval van de Moslim slager die zijn spullen verkoopt met een vals Helal certificaat geld dat je als Moslim je mede Moslim dient te vertrouwen , als hij verder geld denkt te maken door je te bedriegen , Tickets om de hel binnen te komen zijn duur ,en daar zal hij al dat Haram geld voor nodig hebben..
Wist niet dat er een Halal-politie was die checkt of mensen bij McDonalds of KFC eten…..
Is er ook een Halalgedrag tegenover gezagdragers? zorgverleners
Las vandaag weer wangedrag in Zaltbommel en over de verdere uitspatting van vorige week zullen we het maar niet hebben.
Lijkt mij niet Halal!!
Het lijkt mij dat Halal of geen Halal deze slagers strafbaar zijn volgesn de warenwet.
als je vlees mengt moet dat de consument duidelijk zijn lijkt mij
Informatief stuk! Maar hoe valt te controleren watvoor vlees gegeten wordt, laat staan of het wel op een halal/ haram wijze is geslacht. Dus misschien dat je daar meer over kan vertellen? Ik bedoel kan nu moeillijk een slager in de buurt gaan wantrouwen omdat het misschien niet zo halal is als lijkt. Kortom het valt niet te controleren als consument. Als we de ingredienten lezen en komen niks verschrikkends tegen dan eten we dat gewoon en gaan er vanuit dat er geen extra verassingen in zitten, ”die ons het paradijs kunnen ontnemen”. Hoe daarmee om te moeten gaan?????
Ach, geldt dat niet voor heel veel islamitische regels. Misschien wilt men juist voor de gek gehouden worden.
Hayat 5
U wilt niet weten in hoeveel producten varkenscomponenten worden gebruikt zonder dat u of ik het weet
@Hayat: Een consument kan inderdaad moeilijk in de keuken van de producent of de aanbieder van een product kijken. Je moet veelal op basis van vertrouwen consumeren. De vraag is echter of dit vertrouwen blind moet zijn. Zo kun je zelf eens op je slager afstappen en vragen waar hij zijn rundvlees vandaan haalt, en van waar zijn lamsvlees, kip, kalkoen, konijn etc. Leg uit dat je door allerlei verhalen in de kranten en televisie sceptisch bent geworden. Vraag of de slager weet hoe er geslacht wordt in die slachthuizen (met of zonder verdoving) en of hij wel eens bij het slachten aanwezig is geweest. De slager zal je niet wegjagen ;) waarschijnlijk zal hij vertellen hoe hij tewerk gaat en moeten bekennen dat hij ook niet overal een kijkje achter de schermen kan/mag nemen. Hoe zit het daarnaast met de behandeling van de dieren?? We moeten meer nadenken over wat we allemaal eten: hebben we iedere dag vlees nodig??
Hallo Yasmina,
Ik vind het jammer dat je in je stuk niet ingegaan bent op het aspect, wat halal nu eigenlijk is. Halal kun je in deze tijd van massaconsumptie niet los zien van biologisch. Halal wil vooral zeggen dat je respect hebt voor het leven om je heen en dat je bij ieder product bedenkt of je het eet omdat je het nodig hebt of omdat je het eet vanuit lustgevoelens of gemakzucht. De spijswetten zijn in het leven geroepen om dat laatste te voorkomen. Want de gevolgen zijn desastreus. In het geval van halal-vlees vind ik dat vlees pas het certificaat halal mag hebben gekregen als het ook voldoet aan de eisen van biologische voeding. Halal begint namelijk niet bij het slachten, maar bij de geboorte van het dier, de behandeling, het voedsel dat het dier te eten heeft gekregen, de behuizing van het dier etc. etc. etc. En ik weet zeker dat de 99% van het vlees dat goedkoop verkocht wordt in de slagerijen niet voldoet aan deze criteria.
Wat betekent dit voor de islamitische consument, die goedkoop zijn koteletjes wil scoren? Zelf je dier slachten, en het dier kopen bij een biologische veehouderij? Dat zou volgens mij wel de beste manier zijn om te leren bewust om te gaan met wat vlees eten wel niet kost (uitgedrukt in bloed, zweet en tranen). Helaas zie ik dat de tweede generatie niet meer doen. De dames en heren van nu durven hun gemanicuurde handjes niet vuil te maken aan het slachten van een sappig lammetje.
Nee, dat is denk ik niet de toekomst (tenzij de dollar echt valt). Ik zie een belangrijke rol weggelegd voor Halal Voeding en Voedsel Keuringsdienst. Ik ben erg benieuwd welke doelstellingen dit zogenaamde keurmerk heeft op het gebied van ECHT halal vlees. Hoe kun je mensen de garantie geven dat vlees halal is, en dus ook biologisch. De strafbaarheid van het dragen van het certificaat halal, als het niet halal is. Het is immers misleiding. Hoe de mensen te informeren over de betekenis halal? Niet dat halal voldoet aan het predikaat halal als er een gebedje onverstaanbaar, binnensmonds, bij gepreveld wordt, maar dat halal moet voldoen aan veel eisen. Ik ben van mening dat wanneer de consument deze eisen zal stellen, de producent hier wel op moet reageren. Maar zolang gemakzucht en onwetendheid voort blijven bestaan zal dit niet snel veranderen. Ik eet voorlopig nog vegetarisch.
Groet,
Naima
P.s: Ik las in 1 van de reacties de volgende opmerking:
” Als we de ingredienten lezen en komen niks verschrikkend
Imam Mokhtar Maghraoui een van de leden van het Fiqh board van de USA gaf eens tijdens een Khutba aan dat volgens hem alleen biologies vlees Halal zou kunnen zijn , aangezien niet biologiese boeren
( ik parafraseer ,uit herinnering , eventuele fouten komen voor mijn rekening, Estagfir Allah )
a)Dierbestanddelen aan hun dieren voeren en wij Moslims geen dieren mogen eten die andere dieren eten
b) de dieren preventief medicijnen toedienen wat ze in weze tot zieke dieren maakt … die we ook niet mogen eten
Allah weet het best ..
http://www.groenemoslims.nl
voor Biologies Halal vanaf Februarie geloof ik …
Naima, ik geloof dat Yasmina al je antwoord had gegeven voordat je je vraag schreef.
“Hoe zit het daarnaast met de behandeling van de dieren??” – Yasmina
Salam
Daoud
Grappig deze topic,
Gisteren toevallig bij de keuringsdienst van waarde een onderzoek naar döner kebab. En wat bleek? Van de 10 onderzochte zaken bleek er slechts 1 echt lamsvlees te gebruiken.Eén verkocht zelfs varkensvlees! Ik durf stellig te beweren dat het voor een groot gedeelte opgaat voor de zgn. halal producten.
Blijkbaar is het voor een doorsnee moslim voldoende als er halal op staat, want je kan natuurlijk ter plekke nooit vaststellen wat voor vlees erin zit. De zaakeigenaar zal ten eerste naar zijn omzet kijken en ten tweede pas zich bekommeren om de zielen van zijn geloofsgenoten.
Mijn advies? Eet eens een lekker karbonaadje, zo ben je in ieder geval zelf degene die je voor de gek houdt.
In Israel is de verkoop van varkensvlees ( niet -kosher)ten strengste verboden en ziet het Opperrabinaat en haar medewerkers toe op een strenge naleving van de Joodse spijswetten door de bevolking
Ik logeerde een paar maanden geleden bij een vriendin van mij in Nathania.
S’ochtends bij het ontbijt zag ik tot mijn stomme verbazing een schaaltje met gekookte ham op de ontbijttafel staan (Schinken) Dat had ze speciaal voor mij gekocht op de zwarte markt.
In Israel… maar ook in veel islamitische landen weelt de zwarthandel in varkensvlees tierig!
Heel goed dat je hier aandacht aan besteedt Yasmina. Als kritische consument kun je niet alles beoordelen. Als mijn slager zegt dat het halal is, of lams, zal ik hem moeten geloven omdat ik het zelf niet kan controleren. Als er een beduimeld halalcertificaat in het Arabisch hangt, ben ik niet in staat te verifiëren of dat ding echt is, en welke kriteria er worden gehanteerd. Ik kan alleen afgaan op geruchten, berichten in de media en (natuurlijk) de prijs. Ligt die ver onder het niveau van de Aldi, dan zit er een luchtje aan. Jammer dat het nog steeds niet gelukt is de term halal beschermd te krijgen en een nationale organisatie op te richten die controle uitoefent.
Ook goed dat je in je reactie op de discussie de vraag opwerpt naar hoe de dieren geleefd hebben. Zoals Naïma ook duidelijk aangeeft, kan je van halal eigenlijk niet spreken als het dier geen dierwaardig bestaan gehad heeft. Dat is per definitie niet het geval als het dier uit de bio-industrie (tegenwoordig spreken dierenwelzijnsorganisaties liever van vleesindustrie) afkomstig zijn. En aangezien alle ‘halal’ vlees in Nederland gewoon uit de vleesindustrie komt, is er dus eigenlijk helemaal geen sprake van halal. Heel jammer dat HVV en andere halalcertificeerders die discussie niet voeren.
Daarom gaat de stichting Groene Moslims (Ismaïl wees er al op) binnenkort lamsvlees leveren van dieren die op een biologisch-dynamisch bedrijf zijn opgegroeid en door een islamitische slager zijn geslacht. Wij hebben de boerderij enkele malen bezocht en hebben gezien dat het in orde is: de dieren lopen buiten en krijgen alleen medicijnen als dat strikt noodzakelijk is. Bovendien zijn wij bij de slacht aanwezig. Uiteraard is de prijs hoger dan gebruikelijk en is de capaciteit beperkt.
Verder is er niets mis met een aantal dagen per week vegetarisch eten. Onze profeet (vrede zij met hem) deed dat ook. Veel vlees eten is slecht voor je gezondheid (hart- en vaatziekten) en legt een onevenredig hoog beslag op de beschikbare landbouwgrond. Ook zorgt de vleesproductie voor een relatief hoge CO2-uitstoot.
Beste groene moslim,
Fijn om te horen dat jullie stappen nemen om daadwerkelijk halal vlees te verkopen. Waar kan ik dit vlees kopen, mocht het beschikbaar zijn? Ik ben absoluut bereid om meer te betalen voor vlees, zoveel zou het ook moeten kosten. er is immers een leven voor gegeven.
Mvg
@ Simon:
Euhm… dat is nou precies de aanleiding geweest van dit artikel. Zie eerste regel wat als intro dient van het stuk :)
Het blijft toech iets wat ik niet begrijp aan religies.
Je volgt bepaalde voedsel voorschriften op (geen onreine dieren eten) omdat een godheid dat voorschrijft.
Maar waarom schept een onfeilbare godheid uberaupt onreine beesten.
#18 als je zelf zou nadenken zou je zelf het antwoord vinden.
Onreine dieren slaat op de voorschrift waar ze niet aan voldoen. dat wil niet zeggen dat deze dieren geen recht hebben om te bestaan. Ze voldoen gewoon niet aan de regel om gegeten te worden.
Een leeuw kun je ook niet eten en is onrein volgens de voorschriften…maar dat wil niet zeggen dat deze beest niet nuttig is en dus geen bestaansrecht heeft.
Alles is in evenwicht geschapen.
Die idiote vleesverslaving van mensen ook! Waarom zo moeilijk doen? Eet vegetarisch, dan weet je zeker dat er geen niet-halalvlees in je eten zit!
Overigens: zijn moslims eigenlijk verplicht om überhaupt vlees te eten?
Naar mijn weten alleen op offerfeest.
Nee, moslims zijn niet verplicht om vlees te eten. Ze kunnen prima vegetarisch zijn. De spijswetten zijn niet bedoeld om een onderscheid tussen hoog en laag te maken in de dierenwereld. Spijswetten zijn in het leven geroepen om een bepaald evenwicht te bewaren in de natuur. Maar uiteraard zijn het richtlijnen. Uiteindelijk bepaald ieder individu wat hij wel of niet wil doen, ook een moslim.
Bij deze marktkoopman kun je de enige echte lamskebab halen.
“Alles is in evenwicht geschapen” !
We moeten ons niet blind staren op bepaalde regels en daarbij andere regels vergeten. In alles moet er een balans gevonden worden. Voor voeding bestaan niet alleen spijswetten, maar ook gedragsregels. Hoe je te gedragen in het vergaren van je voeding (behandeling van dieren, goed zijn voor het milieu), maar ook hoe te eten (denk aan de hadith van de Profeet Mohammed vzmh: vul 1/3 van je maag met voedsel, 1/3 van je maag met vocht en laat 1/3 van je maag leeg. M.a.w. wees geen veelvraat!).
@Naima: “Hoe kun je mensen de garantie geven dat vlees halal is, en dus ook biologisch.” Dit is een belangrijke vraag, waarbij verschillende aspecten gelden. Er zijn enkele aspecten die voeding dan wel twijfelachtig (mushbooh/makruh) kunnen maken of verboden (haram, en dus een zonde). Over de aspecten die het verboden kunnen maken moeten we heel voorzichtig zijn. Als moslim mag je niet iets verboden (en dus zondig) verklaren wat niet duidelijk in de Koran of Hadith als verboden zijn verklaard. Twijfelachtig is een andere zaak: als je iets niet zeker weet, kun je het beter laten maar dit maakt het nog niet verboden. Maar ook hierin heb je verschillende gradaties!
Het is een ingewikkeld verhaal en na jaren bij de organisatie gewerkt te hebben blijft het toch nog een interessante spanningsveld. Gelukkig kunnen we dit aan de imams overlaten.
@Si-Stefan:
Moslims mogen niet deelnemen aan handel of verkoop in verboden voeding: geen drank, geen varkensvlees of andere Haram zaken. Tegelijkertijd mogen moslims niet verhinderen dat de mensen aan wie dit wel toegestaan is hierin handelen of dit verkopen. Zo heb je in sommige islamitische landen wel drank en varkensvlees maar de distributie hiervan wordt streng gereguleerd en mag niet in moslimhanden zijn. En natuurlijk heb je de zwarte markt voor alles wat verboden is…
Ik begrijp voor Kosher dat ook borden, pannen etc. kosher moeten zijn, m.a.w. nooit in aanraking met verboden zaken. Het is dan best bijzonder te noemen dat je kennis varkensvlees voor je heeft klaar gemaakt. Wat heeft ze met het bord/vork/mes/pan gedaan? Is de Mac of Kentucky in Israel Kosher?
Beste Yasmia,
in Israel (en ook onder Nederlandse joden) zijn er maar weinig mensen die zich houden aan de koshere wetten. Alleen de mensen die strikt orthodox leven doen dit en houden zuivel- en vlees pannen en bestek gescheiden. In Israel is dit ongeveer 20% van de bevolking; in Nederland gaat het maar om een paar honderd mensen.
Overigens klopt wat Stefan beweert (zoals gewoonlijk) niet; In Israel wonen 100.000 christenen die gewoon varkensvlees eten en verkopen, en ook mening moslim of jood weten deze winkels te vinden.
Wat een zorgen…
Waarom zijn bepaalde volgens sommige godsdiensten bepaalde dieren onrein? Waarom mag men daar dan geen vlees van eten?
(“varkens verspreidden ziekten”. Onzin. In de tijd van de Profeet wist men niets van bacterieen of besmettelijke zieketn af. Tegenwoordig is er, zeker in Europa, een afdoende vleeskeuring.)
(“Dat moet ik van mijn geloof.” Omdat daarbij meestal geen achterliggende reden wordt opgegeven, kun je daar verder niets op zeggen.)
Hoe dan ook, wat mij betreft mag iedereen eten en niet eten wat hij of zij wil, op elke denkbare tijd en bij elke gelegenheid…
@ betweter
Dat mensen in die tijd nog geen weet hadden van zo veel zaken zal een gelovige niet veel uit maken.
De heilige boeken zijn namelijk het onfeilbare woord van (of daaop geïnspireerd) een almachtige en alwetende godheid.
Daarbij negeren ze de plausibele mogelijkheid dat die betekenis er pas veel later aan gegeven is.
@ simo
Waarop baseer je dat het evenwicht het goede is? In plaats van dieren die wij kunnen eten, schaapt hij dieren die ons kunnen eten.
Eten of gegeten worden…
Voor een niet-gelovige zal het altijd een vreemde zaak blijven waarom mensen geloven. Waarom de niet-gelovigen dan moeten redeneren dat een gelovige gelooft in het onlogische is een beredenering berustend op…wat?
Als iets uit het verleden voorbij is, en het verder wordt verteld of verhaald (hetzij mondeling hetzij schriftelijk en al dan niet door ooggetuigen) is het altijd de vraag of het gebeurde wel juist is overgeleverd. Dit geldt niet alleen voor geloofspraktijken maar ook voor ongeloofspraktijken :) waar is de waarheid? En wat is juist?
Alhamdolilah, iedereen mag het zijne geloven en dit heeft Allah swt in de Qur’an heel goed verwoord: ‘Voor jullie jullie geloof, voor mij mijn geloof’.
Het is niet vreemd dat er spijswetten bestaan, geadviseerd door religies of levenswijzes. Weightwatchers is een levenswijze en die geven aan eten allerlei punten waardoor je bijna sterren ziet :) Boedhisten gaan ook op een aparte manier met voeding om. Als je weleens kijkt naar ‘… in de rimboe’ (ben even de titel kwijt) dan zie je ook dat voeding een zeer belangrijke rol in het dagelijks leven speelt.
Ik ben het met de strekking van de column geheel eens, en ben dan ook blij dat er (eindelijk!) een nieuw consumenteninitiatief wordt ondernomen. Er is zo ontzettend veel onwetendheid op het gebied van voedsel- en warenkennis bij een meerderheid van de consumenten. Er zit volgens mij minstens een kern van waarheid in de uitspraak “Je bent wat je eet”; dan moet je dus ook wel weten wat je eet! En nee, het is allemaal niet echt ingewikkeld. Met eenvoudige middelen zouden we scholieren veel kunnen leren over voeding en warenkennis, zodat ze uiteindelijk in staat zijn om zelf keuzes te maken. Ik denk dat de meeste jongeren zeker zouden kiezen voor biologisch vlees, als ze kennis hebben van zowel de biologische als de industriele veehouderij. Een sterk consumentenplatform kan bij deze kennisoverdracht zeker een positieve rol spelen, lijkt me. Veel succes dus!
Mischien een beetje off-topic, maar ik verbaas me er toch wel eens over hoe verschrikkelijk moslims hun eigen leven maken door alle voorgeschreven verboden.
Natuurlijk: iedereen moet leven zoals hij/zij wil, maar wil er echt sprake zijn van integratie in het westen, dan moet je beseffen dat het nogal ver gaat dat je geen pannen wilt afwassen waar varkensvlees ingezeten zou kunnen hebben.
Ik heb ooit eens een moslim meegemaakt die weigerde om naar bedrijfsborrels te gaan, omdat daar alcohol werd geschonken. Natuurlijk hoefde hij het zelf niet te drinken, maar volgens hem mocht hij niet in een zelfde ruimte vertoeven waar ook gedronken werd. Kijk: dit is nou juist een houding die heel veel Nederlanders tegen de borst stuit en hiermee toon je aan niet echt bij de samenleving te willen horen, maar een uitzonderingspositie op basis van je religie te willen bedingen.
Ik vind dit zeer onverstandig en juist dit gedrag maakt partijen als de PVV zeer groot, terwijl het doen van een aantal concessies (zie mijn eerdere commentaar bij het dragen van baarden) als zoveel zou helpen.
Zoals Paul Scheffer al heeft gezegd: moslims dienen te beseffen dat je in het Westen je religie niet op dezelfde manier kunt bedrijven als in islamitische landen. Het doen van concessies is noodzakelijk tbv de integratie.
Welke concessies dit zijn, dat blijft een arbritraire discussie, maar vaak voel je prima aan wat redelijk is en wat niet.
@groene moslim
Een stichting die vlees gaat leveren?
dat gaat naar mijn mening een beetje te ver. Een stichting zoals Groene Moslims zou geen commerciele belangen moeten hebben, het is een stichting en geen vleesleverancier of wat dan ook.
Ik weet dat de markt groeiende is en dat er veel geld in zit maar toch..het is een gek idee..een stichting die vlees verkoopt, vind je niet?
Dat de stichting er is voor bewustwoording en voorlichting is prima, maar niet dat ze ook nog gaan verkopen.
Dat is hetzelfde met certificatie bureaus die per kilo gekeurde/verkochte Halal vlees een percentage gaan vragen voor zichzelf!
Its all business:)
aan 29 dinges
“De heilige boeken zijn namelijk het onfeilbare woord van (of daaop geïnspireerd) een almachtige en alwetende godheid.”
De heilige boeken …
Er zijn er zoveel, behalve de Koran ook de Bijbel, het Gouden boek van de Sikhs, het Boek Mormon van de Mormonen, de Veda’s, Upanishaden en de Bhagvad Gita van de Hindoe’s, etc. etc.
Zijn die ook allemaal onfeilbaar?
Beste KRME (#33), welzeker, een stichting die vlees gaat leveren, zonder winstoogmerk. Wij gaan dit doen omdat er wel vraag naar is, maar onvoldoende om voor een commercieel bedrijf interessant te zijn. Bovendien, als een of andere slager ineens met biologisch halal vlees komt, heb ik daar toch weinig vertrouwen in. Want wie garandeert dat het werkelijk is wat hij beweert?
Wij proberen de vicieuze cirkel te doorbreken van ‘we willen het wel kopen, maar je kunt het nergens krijgen’ en ‘we willen het wel verkopen, maar er zijn geen klanten’. Dat gaan we doen door heel transparant en controleerbaar voor de afnemers dieren in te kopen bij biologische bedrijven en die te laten slachten door een islamitisch slachter. Iedereen mag komen kijken. Wij leveren het vlees tegen inkoopprijs, vermeerderd met de slacht- en transportkosten, en worden er zelf niet beter van. Integendeel, we steken er een hoop vrije tijd in. Op die manier ontwikkelen we een concept (geen commerciële handel, maar gezamenlijke inkoop en kostendeling) en stimuleren we de vraag.
Een stichting is bij uitstek geschikt om zonder winstoogmerk iets op de markt te brengen en dat gebeurt ook heel veel. Wettelijk gezien mag je zelfs winst maken, als die maar in je productontwikkeling terugvloeit of aan goede doelen wordt uitgekeerd en niet in de zakken van de bestuursleden verdwijnt.
Je hebt wel kritiek, maar wat vind je van het idee biologisch en halal? Of eet je liever vlees uit de vee-industrie?
Ik wilde jullie graag attenderen op het Foodprint filmfestival in het Filmhuis Den Haag van 4 t/m 7 februari.
http://stroom.typepad.com/foodprint/film/