In Driebergen was het afgelopen week tijd voor de eerste jaarlezing van de Islamitische Scholenbesturen Organisatie (ISBO). De ISBO maakt een professionaliseringsslag en deze jaarlezing onderstreept dat, aldus secretaris Kamal el Addouti. En omdat het de eerste lezing betreft, kijkt hij niet alleen terug naar 2009, maar ook naar de jaren daarvoor.
De Tarieq ibnoe Ziyad in Eindhoven en de Al Ghazali in Rotterdam, beide gingen van start in 1988 en zijn de eerste bijzondere scholen met een islamitische grondslag. Dankzij deze pioneers (en de linkse partijen) is het aantal sindsdien sterk gegroeid. De ISBO telt nu ruim veertig bassischolen en twee middelbare scholen, goed voor zo’n 10.000 leerlingen. De potentie is vele malen groter volgens Kamal. "We mogen Allah danken voor art. 23 van de Grondwet: Zolang er voldoende behoefte bestaat aan een islamitische school en er aan de wettelijke voorwaarden wordt voldaan – waaronder kwaliteitseisen – kan een islamitische school worden opgericht".
De islamitische scholen zijn belangrijk volgens de ISBO, omdat het bijdraagt aan de integratie. Het ondersteunt het emancipatieproces van moslims en maakt moslims zelfbewuster. Alleen zelfbewuste mensen, mensen met geloof in eigen kunnen, kunnen goed participeren en integreren in een maatschappij. Een WRR rapport uit 2006 bevestigt dit. "Zolang dit niet begrepen wordt door sommige parlementariërs en enkele groeperingen binnen onze samenleving blijft het islamitisch onderwijs omstreden en zal het integratieproces van moslims in Nederland haperen."
Er is veel weerstand geweest vanuit de politiek, maar ook van daarbuiten. Na de moord op Theo van Gogh is in 104 moskeeën brand gesticht of een poging daartoe ondernomen. Tussen november 2004 en maart 2005 vonden 22 incidenten plaats bij islamitische organisaties en 47 bij moskeeën. "Los van deze gebeurtenissen kan gezegd worden dat het racisme en discriminatie van moslims de afgelopen jaren fors is toegenomen, zoals ook op vele fora op het internet kan worden waargenomen."
Anders dan de ongenuanceerde media doen geloven, kent de geschiedenis van het islamitisch onderwijs ook veel succesverhalen. De 43 PO en 2 VO scholen behalen volgens wetenschappelijk onderzoek op meerdere kwaliteitsindicatoren betere resultaten dan vergelijkbare openbare en bijzondere collega scholen. Helaas ging Kamal niet in op welke indicatoren precies.
"We mogen tegelijkertijd onze ogen niet sluiten voor de minder goede kanten", gaat Kamal verder. Het in november 2008 verschenen rapport Bestuurlijke Praktijken van de onderwijsinspectie was een spraakmakend onderzoek. De ISBO had er destijds op gereageerd en samen met haar leden zijn de punten ’ter harte genomen’ en werd gekozen voor een vernieuwde aanpak. "Het islamitisch onderwijs heeft alleen toekomst wanneer het zich midden in de samenleving positioneert en constructief bijdraagt aan de samenleving. Het islamitisch onderwijs dient daartoe uit haar schulp te kruipen en zich assertief op te stellen, dwarsverbanden aan te gaan met alle andere denominaties en mee te draaien in elk onderwijsplatform, voor zover dit nog niet gebeurt. De pioniersfase laten we achter ons en het is nu tijd om door te pakken! "
De ISBO presenteert het Kwaliteitsproject Islamitisch Onderwijs (KIO), een grote verbeteringsactie binen het islamitische onderwijs, bestaande uit de volgende punten:
a. Een statutair handvest waarmee ISBO islamitische scholen aan kwaliteitscriteria kan binden alvorens ze opgericht worden en draaiende zijn.
b. Duidelijkheid aan de Nederlandse samenleving:
i. ISBO scholen zijn tegen het licht gehouden, worden gemonitord en zijn OK bevonden
ii. Niet-ISBO scholen missen deze doorlichting
c. Verbetering bestuurlijke kwaliteit in het veld
d. Verbetering onderwijskwaliteit in het veld
e. Geen zeer zwakke scholen meer in 2012 en veel minder zwakke scholen
De KIO andere acties van de ISBO zullen zorgen voor een verbetering van het islamitisch onderwijs. "En dat is belangrijk, want", zegt Kamal, "goed Islamitisch onderwijs is niet alleen goed voor de kinderen die dit onderwijs volgen en hun ouders, maar ook voor de Nederlandse samenleving als geheel. Het draagt bij aan integratie, aan de sociale cohesie en brengt kinderen voort die zelfbewust zijn, sterk in hun schoenen staan en zodoende een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij."
De ISBO moet de beloftes waarmaken en laten zien dat Islamitische Onderwijs meer is dan door de doorsnee Nederland wordt gedacht. In ieder geval is dit een goed startsein. Niet geheel verrassend: ik kan bij deze bijeenkomst geen journalist bekennen. Misschien heeft de ISBO ze stomweg niet uitgenodigd…
Lees hier de gehele lezing na.
5 Reacties op "ISBO jaarlezing 2010"
Ja Faisal,het ISBO heeft het goed ingezien dat het pad van kennis tot succes leidt. Wij hebben ook dergelijke speciale Maori scholen al voor velen jaren maar die hebben nog niet het vereiste standaard bereikt. maatschappij.
Dit komt gedeeltelijk door een te kort aan kwalificerend onderwijs personeel, studenten die niet voor 100% hun beste willen of kunnen geven (negatieve ouders)en een ongeschikt werk schedule.
Daarbij komt nog dat met de examens gesjoemeld wordt zo dat een grooter getal studenten slagen wat politiek een bonus is maar in feite dus half gebakken koekjes uit de oven komen.
Het zal nog wel een tijdje duren voordat de Maori studenten op de zelfde standaard kunnnen komen als het merendeel van de NZ’dse studenten.
De Maori is zeer intelligent. Zij komen van een communal cultuur waar de stammen alles met elkaar deelden, dit is in tegenstelling van de tegenwoordige
U kunt zich wel indenken dat er dan ook het probleem van discriminatie opduikt, maar als tijd langzaam zijn gangetje gaat in een gezonde wereld economie dan ‘sal alles reg kom!’
Good luck mensen…cheers van Christchurch.
SA Faisal,
Allereerst bedankt voor je komst naar de jaarrede en de aandacht die je er aan besteed in dit artikel.
Wat betreft de media: je hebt niet zo goed gekeken dan. Er was een journalist van de Volkskrant. Tevoren was er aandacht voor de jaarrede door Trouw. Eerder werd er zelfs over gepubliceerd door Parool, ND en AD o.a. Dat “stomweg niet uitgenodigd” valt me tegen, het wijst nl. op geheel ongerechtvaardigd wantrouwen en een bevooroordeelde mindset. Heb je zelf contact gezocht met ISBO om eea verhelderd te krijgen? Hoor en wederhoor, heet dat.
De ISBO zal haar best doen haar ambities waar te maken, maar jij zult ook begrijpen dat het een levensgrote klus is om uit kinderen die veelal uit lage sociaal-economische kringen komen het maximale te halen. Daar hebben we de ouders keihard bij nodig. Laat die ouders nou meestal nooit een boek lezen of een boekenkast in de woonkamer hebben en dan begrijp je de proporties.
Ik zou zeggen: verdiep je in de materie en papegaai de welbekende en erg gratuite kritiek niet na, maar probeer er een constructieve draai aan te geven. Wat betreft de kwaliteitsindicatoren, daar kan google goed bij helpen. Kom daarna eens met een creatieve oplossing voor het feit dat moslimouders hun kinderen te laat naar bed sturen, te lang op straat laten hangen of zonder ontbijt naar school brengen. Ik ben persoonlijk aan het wachten op de 1e imam die daar aandacht voor vraagt in de moskee. Misschien iets voor jullie website bv. Alle beetjes helpen.
ISBO en het islamitisch onderwijs maken moeilijke tijden door. Dat laat ons niet onze verantwoordelijkheid verzaken jegens 10.000 leerlingen die ons onderwijs volgen. Wij stropen de mouwen op om er het beste van te maken, tegen de verdrukking in. Je kunt je pijlen veel beter richten op een niet al te verstandige staatssecretaris die denkt dat ze door contacten en uitnodigingen te negeren, uit de weg te gaan, en met de rug te staan naar 1 miljoen moslims in Nederland, ons onderwijs kan verbeteren. Misschien dat het verstand dan wederkeert. Hopelijk.
Said Bellari
vice-voorzitter ISBO
Beste Said, Mohammed Cheppih heeft in een preek in de Poldermoskee het belang van onderwijs benadrukt, en de bezoekders opgeroepen hun kinderen daarbij goed te begeleiden, naar oudergesprekken te gaan en zich in te zetten voor de school van hun kind. Hij sprak zijn afkeur uit over ouders die niet eens weten hoe de school van hun kind heet. Ik neem aan dat hij vaker van dat soort preken geeft. De eerste imaam waar u het over heeft is er dus al. Nu de tweede nog.
Groet, Hendrik Jan Bakker
Beste Faisal,
“Los van deze gebeurtenissen kan gezegd worden dat het racisme en discriminatie van moslims de afgelopen jaren fors is toegenomen”
Moslims worden in Nederland nog steeds gediscrimineerd. Of het waar dat deze in de afgelopen jaren “fors is toegenomen” betwijfel ik een beetje, maar misschien vergis ik me. Hoe dan ook, iedere discriminatie is verwerpelijk en moet door alle fatsoenlijke mensen krachtig worden bestreden.
Het gebruik van het woord “racisme” in dit verband vind ik niet goed. Dat is een voorbeeld van taalvervuiling die leidt tot een gemakkelijke etikettenplakkerij, die de discussie over de ernstige zaken waarover het gaat vertroebelt. Racisme is het als minderwaardig beschouwen van mensen van een ander ras, of liever gezegd van een bepaalde andere ethnische afkomst.
In de jaren zeventig kwamen er zeer veel Surinamers naar Nederland. Die ontmoetten hier een flinke dosis racisme. Typerend daarvoor waren de z.g. grappen over “apen uit het oerwoud” die je hoorde. Dat is gelukkig nu wel verleden tijd. Surinamers als groep zijn inmiddels door de meeste mensen hier als gewone Nederlanders geaccepteerd.
De negatieve houding tegenover Turken en Marokkanen, inderdaad de laatste tijd toegenomen, is geen racisme, het heeft niet te maken dat ze uit Turkije of Marokko afkomstig zijn. Het heeft te maken met de Islam.
Ik vind dat we het daar over moeten hebben. Waarom is er in de laatste paar jaar in Nederland, evenals in alle andere Europese landen, die toename in angst voor, afkeer van, gevoel van ongemakkelijkheid over de aanwezighied van Moslims zo gegroeid? Is het een opzichzelf staand fenomeen? Of is het een manier om uiting te geven aan meer algemene gevoelens van onzekerheid, angst voor de globalisatie, angst voor identiteitsverlies, de economische crisis., etc., gevoelens waar iemand als Wilders gebruik van maakt. Ik zelf geloof dat het laatste het geval is. Daar moeten serieuze mensen, Moslims en niet-Moslims over nadenken. Zonder gemakkelijke clichés.
PS. 1. Om misverstanden te voorkomen. Ik woon in een wijk in Rotterdam met een grote meerderheid ‘immigranten’, en ook een meerderheid van Moslims. Ik heb het er prima naar mijn zin.
PS. 2. De rede van de ISBO-voorzitter waar je naar verwijst vind ik zeer goed. ik hoop dat deze vereniging er in slaagt de loffelijke voornemens waarover wordt gesproken waar zal kunnen makem, want er zijn natuurlijk echte problemen in het Isl
Vervolg van 4
PS. 2. De rede van de ISBO-voorzitter waar je naar verwijst vind ik zeer goed. ik hoop dat deze vereniging er in slaagt de loffelijke voornemens waarover wordt gesproken waar zal kunnen makem, want er zijn natuurlijk problemen in het Islamitisch onderwijs in Nederland.