Pijnlijk… toen ik op de Leidse universiteit vernam dat er onlangs een nieuwe wet is doorgevoerd: Bij het volgen van een tweede studie betaalt de student een tarief wat door de universiteit zelf vastgesteld mag worden. In Leiden voor het volgende studiejaar een bedrag van, jawel, 5120 euro… per jaar! Dat was even slikken. Had iets te maken met bezuinigingen. Waarom?! Waaaaarom?! Waarom nu? Waarom dit jaar? Waarom de studenten? Waarom bezuinigen op onderwijs?
Nu ben ik op het moment student Technische Bestuurskunde aan de TU Delft. Nog een halve vak te gaan voor mijn bachelordiploma en ben zo ongeveer halverwege mijn masteropleiding. Leuke en interessante studie, maar ik wil sinds dit jaar meer. Misschien iets met journalistiek of juist Arabisch? Dat is goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling en zo kan ik het beste uit mijzelf halen. Ik heb nooit gestudeerd met een bepaalde baan voor ogen, maar koos een studie wat mij leerzaam en uitdagend leek. Zo heb ik ook tussentijds een minor ‘People and Society’ gedaan in Rotterdam en vond het nu tijd voor een tweede opleiding.
Dat kan niet meer… althans, tenzij ik er ruim vijfduizend euro per jaar voor vrij kan maken. En dat, beste lezers, lijkt mij niet heel realistisch voor een full-time student.
Deze hele discussie van overheidsbezuinigingen heb ik natuurlijk wel enigszins gevolgd. 15 miljard? 20 miljard? Ze doen maar! Maar ik moet bekennen, ik vertrouwde op de verstandige ambtenaren die dit land rijk is. Bezuinigen op onderwijs? Hmmm… ze zullen vast niets geks doen. Hooguit efficientie afdwingen bij onderwijsinstellingen, studenten minder in de watten leggen en waarde van onderwijs laten inzien, etc… Geen probleem, moet kunnen.
Ambtenaren, jullie hebben mij teleurgesteld!
Natuurlijk is de hogere bijdrage voor een tweede studie (voor menig student) niet eens het grootste pijnpunt. Maar de stufi, OV, collegegeld, etc… Komende tijd gaan we daar aardig aan sleutelen. Hier is te lezen hoe verschillende partijen aankijken tegen bezuinigen in het onderwijs.
Ik wil best 40% gaan betalen voor mijn treinreizen buiten het studietraject om (ipv volledig gratis reizen), ik wil best meer collegegeld betalen voor mijn huidige studie en ook zeker een financiele bijdrage leveren aan mijn tweede studie (wat niet meer zeker is). Maar het zou mooi zijn als studenten niet afgeschrikt worden om vooral in zichzelf (en daarmee in de toekomst van dit land) te investeren.
Waarom wordt er niet gekeken naar de manier waarop universiteiten hun begrotingen opstellen? Faculteiten die aan het einde van het jaar geld over hebben en 150 stoelen aanschaffen van elk 700 euro (65 x collegegeld), vage ‘studieplekken’ inrichten met iets te veel bling bling en nog veel meer creatieve manieren om simpelweg het geld op te maken en aan te geven hoe hard ze het geld nodig hadden. Waarom worden studenten niet aangepakt die onterecht uitwonend staan ingeschreven en zo maximale studiefinanciering ontvangen? En hoe zit het met vage cursussen waar niemand op af komt en gastlessen waar 10.000 euro voor betaald wordt? Heb het zelf meegemaakt…
Kijk naar (het ontbreken van) efficientie bij onderwijsinstellingen en het bureaucratisme wat er soms heerst. Stel striktere eisen aan de studiefinanciering, maar zet tegelijkertijd een beloningsysteem op voor presterende studenten: propedeuse in een jaar, bachelordiploma in drie jaar of masterdiploma in 4 (of 5 bij technische studies) jaar. Zo wordt het studentenleven niet een tijd van feesten en een beetje studeren, maar een tijd in je leven waar je best lol mag trappen (met mate) maar waar je heel goed weet dat je er wat voor terug moet doen.
Ik kan heel veel accepteren in de discussie van bezuinigingen. Ik begrijp ook dat het moeilijk is. Dat is bijvoorbeeld terug te zien in dit stuk op weblogs.nrc.nl. Maar we moeten het belang van onderwijs niet uit het oog verliezen. Elke maatregel zal een (some kleine en soms minder kleine) groep jongeren afhouden van het studeren. Dan maar wat minder reisjes naar Afghanistan en Irak en prestigeprojecten a la Betuwelijn. Onderwijs is een recht en het zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. We moeten niet straks een situatie krijgen waarbij studeren alleen voor jongeren met rijke ouders is weggelegd.
Wat ik ga doen? I don’t know. Misschien moet ik dat laatste vak voor mijn bachelordiploma nog niet afronden, zodat ik nog geen afgeronde opleiding heb en dus niet extra hoef te betalen voor die tweede opleiding. Tjah, dan maar creatief worden…
21 Reacties op "Studeren voor de rijken?"
Umar,
Ik leef met je mee broer. Waar ik dan ook nog van sta te kijken is dat je als student niet té veel mag werken. Dan word je namelijk gekort op je StuFi. De overheid bepaalt dus wat de maximale bijverdiengrens is. Ik snap het niet. Als je gewoon je studiepunten binnenhaalt en je daarnaast gewoon besluit te werken (lees: de overheid financiert) moet je dat toch gewoon zelf weten?
En om welk inkomen gaat het dan Abdelkarim? (de max. bijverdiengrens)
Dat is natuurlijk de ankr van een verzorgingsstaat: opeens heet het de overheid financieren als je je eigen opleiding betaalt…
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/bijverdienen.asp
Da’s toch best veel geld? Kan je 1100 euro per maand bijverdienen en dan krijg je nog steeds je studiefinanciering (van 250). Van 1350 moet je toch redelijk kunnen overleven? Ik ken bijstandsgezinnen die op minder draaien. En er zijn mensen wiens ouders een lager inkomen hebben zodat ze bijna 700 euro/maand van IB-groep krijgen. Dan kun je dus lekker bijwerken tot 1800 de maand.
Maar ik snap het bezwaar niet, dat geld is namelijk bedoeld voor mensen die niet draagkrachtig genoeg zijn om zelf te studeren. Als je blijkbaar 15.000 euro per jaar kan opstrijken met een bijbaantje snap ik best dat je VANAF dat bedrag geen studiefinanciering meer krijgt (dus het deel van het jaar waarin je nog niet 15.000 hebt krijg je het wel). Je krijgt genoeg andere voordelen (studentenhuisvesting, zorgtoeslag, etc.)
In het ergste geval dat je niks zou krijgen moet je zo’n 10.000 per jaar lenen. Voor de gemiddelde studielengte van 4 jaar heb je dan een 40.000 euro schuld. Terugbetaalperiode van 15 jaar geeft zo’n 2700 euro per jaar, oftewel maandelijks iets van 250 (rente enz).
Met een hbo- of wo- diploma op zak ligt je gemiddelde aanvangssalaris zo’n 5-8000 euro per jaar hoger dan met een mbo diploma. Daar kun je dus makkelijk die schuld mee aflossen. Kwestie van vooruit denken dus…
Een beetje knokken voor je centen kan ook geen kwaad overigens, straks loop je nog het risico om verwend over te komen..
En ja hoor… de Belgen vrezen een hoge toestroom van Nederlandse studenten :S
Moet niet gekker worden http://www.telegraaf.nl/binnenland/6480381/__Studeren_in_Belgi__.html?sn=binnenland,buitenland
@Larie
“Met een hbo- of wo- diploma op zak ligt je gemiddelde aanvangssalaris zo’n 5-8000 euro per jaar hoger dan met een mbo diploma. Daar kun je dus makkelijk die schuld mee aflossen.”
Klopt zolang je in een baan op je nivo terecht komt (die dan ook daadwerkelijk op je nivo is ingeschaald). Maar in deze krappe tijden zie je dat veel afgestudeerden onder hun nivo moeten beginnen en daar vaak ook best lang blijven. Zit zelf met een WO-opleiding in een functie die op MBO is ingeschaald. Op die manier is het wel lastig je schuld in te lossen. Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat je een beetje moet knokken voor je centen, maar dan moet de arbeidsmarkt ook wel een beetje meewerken.
@ Abdelkarim-
Ik snap je punt, maar even serieus- als jij naast je studie er bij werkt, financier je jezelf, niet de overheid. Je bent dan toch jezelf aan het onderhouden? En wat is daar mis mee? Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen een onbezorgde studententijd, maar het is niet vanzelfsprekend. En je wordt toch stiekem als Nederlander al een aardig stuk gefinancierd door Vadertje Staat: op de hbo-school waar ik werk betalen studenten die van buiten de EU komen EUR 7200 collegegeld- niet omdat we een hekel aan ze hebben maar omdat dat de kostprijs is om onderwijs te verzorgen. Dat Nederlanders en andere mensen uit Europa veel minder betalen is omdat het wordt gesubsidieerd, ofwel bekostigd, door de overheid (deels natuurlijk wel van je belastinggeld, dat wel weer).
trouwens geheel eens met Umar dat scholen eens moeten gaan ophouden met al die nieuwe flitsende gebouwen en andere statussymbolen. Prachtige nieuwbouw maar ondertussen hebben docenten geen werkplek meer en moeten ze ergens in een hoekje hun werk doen, zodat geen student ze meer kan vinden. Triest.
Studeren is geen recht, maar een privilege. Op heel veel plekken in de wereld studeren de mensen niet en is er geen of slecht onderwijs. Wij zijn niet de maatstaaf van de wereld, maar een (zeer rijk) minderheid (met teveel kansen en mogelijheden). Overigens hoeven wij daar ons niet perse schuldig over te voelen.
Maar ik ben het met je eens, onderwijs is belangrijk en daar moeten we heel voorzichtig mee zijn.
@Abdelkarim
‘Bijverdiengrens
Studiefinanciering is bedoeld om de financiële barrière om te studeren zo laag mogelijk te maken. Als je zelf meer dan een bepaald normbedrag bijverdient, gaat de overheid ervan uit dat er geen financiële barrière is en dat je geen financiële hulp nodig hebt om een opleiding te volgen. Dat normbedrag noemen we de bijverdiengrens. In 2010 is de bijverdiengrens € 13.215,83.’
Ik denk dat bovenstaande goed aangeeft wat het doel is van stufi en waarom je niet teveel mag verdienen, rijkeluikindjes krijgen ook niet meer dan de basisbeurs € 80,- ofzo per maand.
Vind dat van die 2e opleiding wel volstrekt belachelijk, €5.000,- zijn ze gek geworden ofzo?!
Je gaat dan idd de neiging krijgen om de 1ste opleiding te vertragen….snap het nut dan niet als je de regel zo makkelijk kunt omzeilen…
Als je je diploma wel al hebt, valt het niet te omzeilen :(
Eindelijk iemand die het heeft over onterecht uitgeschreven staan!
Haha ze zouden een premie moeten geven voor het aantal mensen dat je kent die dit onrechtmatig doen, ’t zou me een rijk man maken..
Maar misschien houdt het de toestroom van nog meer Marokkaanse ”hosselaars” tegen, die leven van hun stufi i.p.v. ongure zaken. (Ik heb het nu toevallig over Marokkanen omdat het overgrote deel van de uitschrijvers toevallig ouders met die nationaliteit heeft, ik denk ik zeg het maar voordat ik aangevallen word erop).
Ik denk dat de toekomst er als volgt uitziet: studeren zal gaan volgens het Amerikaanse systeem.
Ik begrijp de logica alleen niet zo goed. Investeren in een kenniseconomie is meer dan ooit noodzakelijk voor de toekomst van Nederland. Over een aantal jaren gaan de babyboomers met pensioen en zit Nederland echt met een enorm gat. Zelfs het binnenhalen van buitenlandse hoogopgeleide kracht zal dit gat niet kunnen opvullen. We weten allemaal hoe het met Amerika gaat aflopen. Waarom neemt Nederland dan iedere keer weer de VS als voorbeeld? Het is me een raadsel.
Beste Umar en andere lezers,
Ik werd aangetrokken door de titel van je stuk. Maar dat vraagteken mag je van mij wel uit weghalen.
Ik studeer kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en schrijf nu mijn Bachalorscriptie(UvA). Ik krijg het Spaand benauwd van de druk die er op mij ligt om in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk te doen. Dat daargelaten heb ik vorig jaar via mijn zusje vernomen wat een massa studie is. Ze han bij haar studie rechten geen toegang tot werkgroepen, kreeg gebrekkige tot geen begeleiding en hoorcolleges zaten vaak (te) vol of gingen niet door (ze is drie bij de deur geweigerd voor de aanvang van het college!). Verder is een vriend en hulpdocent wiskunde met een tijdelijk contract door begrotingstekort ontslagen. Volgens mij moet je naar de kern van deze ontwikkelingen kijken.
De reden dat er nu bezuinigd moet worden is een crisis. De crisis komt voort uit het gegok met geld dat in de naam der winst is ondernomen door een hoop bedrijven en particulieren. De banken deden vrolijk mee en moesten vervolgens door de staat met belastingeld omvergehouden worden. Vervolgens worden er nu nog steeds bonussen uitgedeeld en vertonen de top inkomens een systematische stijging. Verder is Nederland een belastingparadijs voor multinationals en kennen wij nog steeds een hypotheekrenteaftrek waar de rijkste mensen het meest van profiteren.
Door dezelfde ministers die in staat waren om 8 jaar te studeren met ruime studiefinanciering (omgerekend 600 euro nu)wordt gezegd dat er op onderwijs bezuinigd moet worden. Dat is echter al regelmatig gebeurd. Dit beleid is zelfs zo geslaagd dat er aan universiteiten massa-opleidingen zijn (en gaan) ontstaan en dat studies met minder ‘rendement’ wegvallen. Deze studies worden ook duurder zodat de drempel voor jongeren met arme ouders, ouders die hun keuze niet steunen of jongeren zonder ouders, of ouderen die graag weer iets extra’s willen leren naast hun werk heel hoog wordt. Zelfs al gaan zijn vervolgens krom liggen voor onderwijs, dan zal dit een fabrieksmatig onderwijs zijn met als doel hen net iets meer te scholen dan de gemiddelde arbeider maar net genoeg om hen te leren waar het in de wetenschap om gaat: kritisch denken en in discussie gaan over je gedachtes en ervaringen.
De prioriteiten van de bedrijven liggen bij winst, die van de overheid liggen bij de bedrijven, maar wat zijn de prioriteiten van de CvB’s(College van Bestuur) van universiteiten? Het CvB
Hey Umar, die laatste link (weblog.nrc) klopt niet..maar wel mooi om te zien ;).
Draagkracht?
Dan zouden we kinderbijslag en de hypotheekrenteaftrek voor de hogere inkomens dus ook moeten afschaffen? Als de overheid dan toch aan het bepalen is welke levensstandaard men moet aannemen?
Feit is dat ik door omstandigheden moet werken om rond te komen. Ik zal daar hier op WBH niet in details op ingaan, maar waar het op neerkomt is dat ik genoodzaakt was om veel te werken en dus een reserve op te bouwen. Ik word daar met deze regel gewoon voor afgestraft. Ik ben er absoluut van overtuigd dat de StuFi zoals die nu bestaat op de schop moet. Kijk alleen maar naar de gemiddelde student die op de 24e eindelijk weer kan shoppen. Ik vind niet dat DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) zo’n beurs op de persoon moet afstemmen, maar ik zie het nut er niet van in om studenten die hun studie wél serieus nemen en daarnaast gewoon veel werken (en de staat dus wel degelijk financieren) te straffen. Ik zou als overheid, studenten juist stimuleren het werkveld te betreden. Wat studenten nu doen is de maximale grens aanhouden en dan ontslag nemen of de werkgever overtuigen het overige salaris handje contantje uit te betalen. Ik heb dat bewust niet gedaan. Achteraf gezien niet zo verstandig, want men toont weinig begrip voor de persoonlijke omstandigheden.
Ik zou het een veel beter plan vinden om de maximale bijverdiengrens af te schaffen voor studenten die gewoon goed presteren. En wat is er nou beter? Studenten die werken, ervaring op doen én belasting betalen. Of studenten die deze regel omzeilen (of niet werken) en gewoon zwart gaan werken?
Beste Umar,
Hoorcolleges zijn trouwens graties en voor iedereen te volgen, je loopt gewoon een lokaal binnen en voila leren maar ;)
Dat is uiteraard voor interesse, wil je ECHT diploma’s halen dan moet je wel dokken…
overigens volg ik ook hoorcolleges bij meerdere opleidingen
Is het volle poen betalen na de eerste studie of maakt dat ook niet uit?
*slik*
I know, I know. Het wordt erger en erger voor ons. Gewoon naar Belgie gaan, 500 euro per collegejaar, en zo ver is het niet!
na het goed afronden van eertse studie vind ik dat zeer terecht. Maatschappij kan niet blijven betalen!!
Mijn zoon is na het met goed gevolg afsluiten van zijn universitaire studie economie voor de 2e studie gegaan. Betaald het volle pond maar hij werkt er ook bij en baas betaald.
OOK een manier lijkt mij !!!
Vind ook dat IBG deze 2e studie niet meer moet voorfinancieren
De hele extra lening IBG wordt volgens mij nog een rekening die de samenleving straks moet betalen.
Ik hoor van mijn zoon en dochter dat er studiegenoten met een schuld van 20.000 tot 30.000,– de studie afronden. Als je een studie hebt gevolgd die genoeg salaris oplevert om het terug te betalen is er niets aan de hand, maar heel veel onzin studies leveren niet die baan op om het terug te betalen en daar zal vroeg of laat de maatschappij moeten opdraaien
Mijn stelling is na 7 jaar studie geen
lening meer via IBG
Het fabeltje Kakkertjesland.
Er was eens een klein landje. In dat landje waren er mensjes in gesprek over geld. Het bleek namelijk dat een mensje een grote groep mensjes had bedrogen en heel veel geld van hen – Poef! – had kwijtgeraakt.
De mensjes waren boos, maar hadden niet genoeg geld om boos te blijven. Ze besloten hun geld uit andere mensjes te halen. Ze gingen mensjes die voor hen werkten vragen of zij andere mensjes observeerden, terwijl deze naar school gingen. De observerende mensjes noteerden hoeveel hoofdjes blank of zwart waren.
Haastig rapporteerden zij aan de mensjes dat er meer blanke mensjes dan zwarte mensjes waren, dus dat de mensjes die naar school gingen rijker waren. OOOWHH! Wat een geluk! Hier konden ze hun geld vandaan halen!
maw: in plaats van dat de overheid haar blik verbreedt en ervoor zorgt dat Nederland een gezonde economie krijgt, concludeert het (fout!) dat er vaker rijke studenten studeren. Had de overheid bekeken hoe de samenstelling van studenten nu is in vergelijking met andere jaren, dan hadden ze gezien dat kinderen uit armere, achtergestelde gezinnen ook vaker studeren. Dat valt nu weg als er gekort wordt op het hoger onderwijs.
Men moet de dooie punten ervan af knippe en de economie van top tot teen gezond maken ipv aan mijn stufi komen!
Waarom is die hele Israël discussie van Mohammed Boubkari zoveel belangrijker dan de toekomst van de studenten in ons land?