Vandaag zondag 22 juni 2014 AD is het de 24ste sha3ban, de 8ste maand van het jaar 1435 AH, eigenlijk was het dat gisteren al bij zonsondergang. Want volgens de Islamitische tijdrekening begint de nieuwe dag bij zonsondergang. Om het gemakkelijk te houden, gaan we even tellen:
zondag | 22 juni | 24 sha3ban |
maandag | 23 juni | 25 sha3ban |
dinsdag | 24 juni | 26 sha3ban |
woensdag | 25 juni | 27 sha3ban |
donderdag | 26 juni | 28 sha3ban |
vrijdag | 27 juni | 29 sha3ban |
Vrijdag de 29ste is wat men in het Arabisch noemt: Yawm a-Shak – de twijfeldag. En dat is het eigenlijk elke 29ste van de maand in de Islamitische maankalender. In deze kalender hebben maanden geen vaststaand aantal dagen, maar kunnen zij 29 of 30 dagen hebben naargelang de waarneming of berekening van de “geboorte” van de nieuwe maan. Voor een gedegen uitleg over deze ingewikkelde astronomische materie, verwijs ik graag naar de volgende sites: De islamitische tijdrekening en Islamic Cresents’ Observation Project.
Deze maandelijkse ’twijfeldag’ laat de meeste moslims gedurende het jaar koud. Totdat de volgende twee maanden aanbreken: de ramadan en de laatste maand van het Islamitische jaar Dû- l-Hizjah. De maand waarin de hadj en offerfeest plaatsvinden.
Van oudsher wordt het begin van de nieuwe maand vastgesteld door op de 29ste dag bij zonsondergang de “geboorte” van de nieuwe maan waar te nemen. Werd de nieuwe maan op deze dag waargenomen, dan was die zonsondergang de start van de nieuwe maand. Was dit niet het geval, dan was die zonsondergang de 30ste van die maand. Wanneer atmosferische omstandigheden het onmogelijk maakten om waarnemingen te verrichten, dan werd de maand vol gemaakt. Dat wil zeggen: de maand kreeg automatisch 30 dagen toegewezen – om zo twijfel uit te sluiten.
Nu kan men ook gewoon berekenen wanneer de “geboorte” van de nieuwe maan plaatsvindt en zelfs wanneer die waar te zien is met het blote oog. Moslim astronomen draaiden daar hun hand niet voor om. Zij konden zeer nauwkeurig de “geboorte” van de nieuwe maan ruim van te voren uitrekenen; ook waar, wanneer en op welke plaats deze te zien zou zijn. Moslims gaven echter in overgrote meerderheid de voorkeur aan het waarnemen van de “geboorte” van de nieuwe maan met het blote oog in navolging van de Sunnah. Niet vreemd dus, dat gezien de uitgestrektheid van de Islamitische wereld, het bijna nooit voorkwam dat de nieuwe maand overal op dezelfde dag begon. Met andere woorden: ramadan en de twee hoogtijdagen van moslims werden eeuwenlang nooit van bovenaf opgelegd, maar werden bepaald door lokale waarnemers wier waarnemingen alleen golden voor het eigen dorp, de eigen stad of hoogstens de eigen streek. Sinds het ontstaan van moderne staten in de Islamitische wereld in de 19de eeuw is dit een taak geworden, die de centrale overheid zich heeft toegeëigend. Met als gevolg dat het begin en einde van elke maanmaand door de centrale overheid wordt bepaald.
Voor moslims die in een Islamitische staat wonen – lees: staten met een moslimmeerderheid, dus geen staten die naar wet en geest geschoeid zijn op Islamitische principes; want die bestaan niet. – is het vrij eenvoudig. Zij volgen gewoon wat de overheid bepaalt. Wanneer het een land met verschillende stromingen betreft, dan worden de richtlijnen opgevolgd van de eigen stroming. Voor moslims die als minderheid leven in een niet-Islamitische landen, liggen de zaken ingewikkelder. Wie nu te volgen: het land van herkomst? Of het eerste Islamitische land dat aankondigt dat de ramadan begonnen is? Of kiest men speciaal voor een land omdat men er vertrouwen in heeft; dat dat land de vaststelling van de ramadan baseert op de Sunnah?
Voor de meeste Turken in Nederland is die keuze simpel: zij volgen gewoon Turkije. Met als voordeel dat zij op voorhand weten wanneer de ramadan begint en eindigt, gezien het feit dat Turkije een berekende maankalender hanteert. Voor de overige moslims, en dat zijn in overgrote meerderheid Marokkanen, ligt de situatie ingewikkelder. Een deel volgt net als de Turken het land van herkomst. Echter is de meerderheid geneigd zich niet te richten op het land van herkomst, maar meer op wat er wordt waargenomen in het gebied dat de bakermat van de Islam is en nu geregeerd wordt door woestijnrovers genaamd: de Sauds.
De meeste moslims in Nederland weten dat de Sauds voor geen meter deugen, maar ze denken – tegen beter weten in – dat de Sauds op z’n minst enig respect hebben wanneer het aankomt op de correcte wijze van Sunnah-bepaling van de maanmaand; en daarmee het begin van de ramadan. Niets is minder waar. De Sauds gebruiken net als Turkije een berekende maankalender, de Umm al Qura kalender, voor de bepaling van het begin van elke maanmaand. Met andere woorden: de Sauds voeren elk jaar een toneelstukje op, waarbij zogenaamd de “geboorte” van de nieuwe maan wordt waargenomen. Toevallig valt het begin van de ramadan dan altijd op dezelfde dag als vastgesteld in hun eigen berekende maankalender.
Terug naar aanstaande vrijdag, de 29ste sha3ban op 27 juni: de “geboorte” van de nieuwe maan vindt die dag plaats en daarmee is het volgens Diyanet – het directoraat van religieuze zaken van de Turkse staat – met nog wat bijbehorende criteria, de eerste dag van de ramadan. Turken zullen zaterdag hun eerste vastendag hebben. Wat geen verrassing is voor hen, want dat staat netjes in de kalender. Ook wanneer de ramadan afloopt: de laatste dag valt namelijk op 27 juli. Ook voor de Sauds staat al vast dat zaterdag 28 juni de eerste vastendag is volgens hun berekende maankalender. Alleen vinden zij het nodig om moslims wereldwijd voor te liegen middels een toneelstukje, in plaats van dat feit gewoon toe te geven.
Astronomisch is het onmogelijk dat op vrijdagavond tegen zonsondergang de “geboorte” van de nieuwe maan is waar te nemen op het Arabische schiereiland. Zelfs niet met hulp van optische middelen. Dit is ook bekend bij de Sauds en hun religieuze slippendragers; dus als zij op vrijdagavond bekend maken dat de “geboorte” van de nieuwe maan is waargenomen, dan liegen ze zoals ze dat al sinds jaar en dag doen.
In Nederland is het onmogelijk om aanstaande vrijdagavond na zonsondergang de “geboorte” van de nieuwe maan waar te nemen. Daarmee is de zonsondergang op die dag het begin van de 30ste dag van sha3ban en is de eerste dag van de ramadan zaterdagavond na zonsondergang. Wat zondag de 29ste juni de eerste vastendag maakt.
Ter info: Marokko begint sinds jaar en dag de ramadan op de eerste dag dat de “geboorte” van de nieuwe maan daadwerkelijk waarneembaar is vanaf het Marokkaanse grondgebied. Wanneer dit niet het geval is, maakt men van sha3ban een 30 dagen maand. Aangezien de “geboorte” van de nieuwe maan vrijdagavond na zonsondergang niet waarneembaar is in Marokko, zal de eerste dag van de ramadan beginnen op zaterdagavond. Daarmee zal de eerste vastendag in Marokko op zondag 29 juni zijn.
Mijn advies: koop een Turkse kalender van Diyanet of volg Marokko en laat de Sauds met hun toneelstukje links liggen.
Ramadan Mubarak!
Foto: Kyrion
66 Reacties op "Wanneer begint de ramadan eigenlijk?"
Al dat ingewikkelde gedoe en de eeuwige jaarlijkse discussies kunnen voorkomen worden als mensen gewoon afgaan op astronomische berekeningen. Voor het berekenen van de gebedstijden kan dat wel en voor het begin van de Ramadan niet? God wil het ons makkelijk maken, niet moeilijk.
Beste Boubkari,
Ik ben het helemaal met je eens, dit ongenoegen heb ik ook binnen mijn familie en vrienden geuit. Als argument wordt vaak gezegd dat het Sunna is om SA te volgen, maar waar ze daar op baseren weet ik ook niet. Ik vind het niet kunnen vanwege geografische verschillen. Het probleem is vooral dat een deel van de Marokkaanse moslims in Nederland als schapen SA volgen, ipv hun boerenverstand te gebruiken.
Dit soort taferelen leiden tot fitnah, namelijk geen eengezindheid binnen de Umma wat tegen de Islam indruist. De Saudi’s zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen en de Moslims in de wereld oproepen om het begin v/d Ramadan in te luiden volgens de lokale maan-getuigen. Dit heeft dan als gevolg dat wij Moslims in Nederland als eenheid beginnen met de Ramadan en zo hoort het ook.
Goed dat je dit aankaart.
Alleen lijk je de Saudi’s niet echt te mogen :P
Je moet ze niet allemaal over 1 kam scheren he ;-)
@ Rosalinda,
Het is niet ingewikkeld mensen maken het ingewikkeld. Jij als individu hoeft dat deel van de goegemeente die om wat voor redenen dan ook de boel nodeloos ingewikkeld maken niet te volgen. Doe net als ik en volg de Turken althans die van Diyanet en je weet precies wanneer de Ramadan begint en eindigt.
@Nordin B,
Heb dit al eens eerder aangekaart maar ik dacht laat ik het nog maar eens doen hier :). Overigens beginnen de mensen wakker te worden maar helaas nog niet genoeg. Zelfs al-jazeera wijdde er een paar jaar terug een lange uitzending aan over hoe de Sauds de boel belazeren ( toen had hoofdman van de roversbende die in Qatar de baas speelde mot met de roversbende der Sauds).
Als ik naar de Sauds refereer dan doel ik nooit op de inwoners maar altijd het regime! En wat leden van het regime betreft geldt: Je hebt slecht, slechter en slechtst. Meer smaken zijn er niet.
Het is apart dat Mohammed zoveel kritiek heeft op foute wijze van het bepalen van het begin van de vastenmaand. Maar het aanhouden van een kalender, wat duidelijk de soennah tegengaat en de handelingen van de Sahabaa, kan wel?
http://selefienederland.nl/site/index.php/artikelen/category/26-ramadhaan?download=39:fataawa-over-het-zien-vd-maan-voor-het-beginnen-en-beeindigen-vd-vastenmaand
@Ridouan,
Frappant is het wel dat telkens wanneer iemand kritiek uit op de roversbende der Sauds jij hier reageert. Waarom ga je niet inhoudelijk in op wat ik schrijf. Beweer ik ergens iets dat niet klopt? Kennelijk heb je geen jota in te brengen tegen het geen ik hier boven schrijf en is het enige waar toe je instaat bent een link plaatsten van gebrabbel van lui die vanwege het goedpraten en steunen van de misdaden van de Saud geen knip voor de neus waard zijn.
Vertel eens volg jij de Sunnah? Bepalen jij en jouw geestverwanten hier in Nederland zelfstandig middels eigen waarnemingen wanneer de ene maand eindigt en de ander begint. Want dat is wat je moet doen als je de Sunnah volgt. In elk gebied, elke streek dienden de moslims zelfstandig de waarnemingen te verrichten met het blote oog zoals moslims dat van oudsher deden. Of volg je gewoon wat de rest doet namelijk beginnen en eindigen wanneer de Shayatin in Najd dat bepalen? En die gebruiken een berekende maankalender zoals iedereen weet.
@Ridouan
Nu heb je ons een link gedeeld, maar wat is de conclusie nou?
Wat Boubkari vooral bedoelt, denk ik, is dat we blind SA volgen.
We leven als Moslims samen in Nederland en niet in Saoedi Arabie, Turkije of Marokko.
Dus we moeten als in Nederland wonende Moslims samen tegelijk vasten.
Als dat op basis van waarneming met de oog is, wat volgens je link de Soenna is, geen probleem, als het doel maar bereikt wordt, namelijk alle Moslims in Nederland samen tegelijk vasten.
Verder wil ik dit stukje uit je link aanhalen waarbij onze profeet Mohammed (saws) zei: “Wij zijn een Oemmah van ongeletterden, wij schrijven niet, en wij berekenen niet, de maand is zo en zo.”
Zonder me verdiept te hebben in de context, zegt mij dit duidelijk dat als je het niet kunt berekenen, je de maan met je ogen moet zien. Nu zijn de tijden veranderd en zijn wij geen ongeletterden, immers je hebt ons een pdf bestand gedeeld om het te kunnen lezen. We bezitten tegenwoordig dusdanig kennis dat we de maanstand kunnen berekenen. Is het waarnemen van de maansikkel met de ogen dan nog nodig?
Volgens de maanstand in Nederland, moet ramandan idd starten op as zaterdag. Ik ging ook chekken op de site moonsight.com en het lijkt veel op de maanstanden van Nederland.
@Nordin B
De mensen volgden/volgen Saudi Arabie omdat Nederland geen moslim land is. De islam is pas sinds kort begonnen te groeien in Nederland. Dat er nu meer stemmen zijn die zeggen laten we onze zaken eens fiksen wat gebruikelijk is als het geloof veel aanhangers begint te kennen.
Maar Saudi Arabie als de oorzaak van alle problemen (ik zeg niet dat jij dit zegt) zoals de artikel het hierboven doet blijken vind ik te ver gaan en brengt niets bij tot deze discussie. Immers Saudi Arabie staat niemand in de weg en nog kan je degene die wel saudi Arabie volgen beschuldigen van zaken want immers Nederland was geen moslim land en is het nog steeds niet. Dus is het logisch waarom sommigen verkozen om Saudi Arabie te volgen.
Bovendien over het begin van de ramadan vasttellen mensen zijn niet achtelijk en weten dat er technologie er is. Maar de zaken liggen nog ingewikkelder in elkaar dan je denkt dat het is. Meestal is het zo dat de politieke redenen erachter schuilen waarom mensen niet op de dezelfde tijd beginnen.
Vraag maar aan Turkse mensen om gelijk te beginnen met Saudi Arabie of Marokko om te beginnen met andere landen inplaats van altijd een dag later te beginnen. Het geloof is ver hiervan verwijderd. Men wil niet erbij vermelden dat we verdeeld zijn door politiek gewin en machtspelletjes.
Als we echt de woorden van de profeet vzmh volgden dan waren al lang een eenheid. Wahalkum salam.
@Soraya,
Inderdaad de maand ramadan start in Nederland zaterdagavond bij zonsondergang wat betekent dat de eerste vastendag zondag 29 juni is.
Aangezien de nieuwe maan hier pas op zaterdag 28 juni waar te nemen is om 20:40:
http://www.kalender-365.nl/maan/maankalender.html
Dat geldt overigens ook voor het Arabische schiereiland zij het daar op een ander tijdstip.
Maar dit alles wordt hier keurig uitgelegd:
The Umm al-Qura calendar stipulates that Ramadan should begin on 28th June.
Now, on the evening of 27th June, the moon sets in Makkah just one minute after sunset. It is thus not possible to observe it at Makkah itself. Neither is it possible to observe it at any other place on earth before the prayer of Sobh in Makkah. All scientific observatories can confirm this fact.
Fixing in an arbitrary manner the beginning of Ramadan on 28th June is equivalent to abusively imposing on the Muslims of the Arabic Peninsula a fast on the last day of Sha’ban.
http://www.makkahcalendar.org/en/ramadan-2014.php
Wie zaterdag vast die vast gewoon volgens een berekende maankalender. En dat toneelstukje aanstaande vrijdagavond kan men gewoon negeren.
Wie volgens de Sunnah wil vasten die begint het vasten op zondag!
@Abdelmajid.
Je zei:
“Maar de zaken liggen nog ingewikkelder in elkaar dan je denkt dat het is”
Nee hoor, wij maken het ingewikkeld, niet de Islam.
Yawm a-Shak is nog steeds volgens de sunnah, anders zou deze dag niet bestaan. Ookal zou het een toneelstuk zijn, daar hebben wij niks mee te maken. En het advies om de Turkse kalender te volgen ben ik helemaal niet mee eens, ten eerste is dit niet volgens de sunnah, omdat hier de Yawm a Shak niet gehanteerd wordt. Daarbij is het zo dat ze tegen iedereen in het offerfeest veel eerder vierden in de Turkse kalender, terwijl de mensen in tijdens de bedevaart el waqfa hielden bij Arafat. Zolang in Nederland geen islamitische instantie bestaat die iedereeen volgt, zouden moslims in Nederland gewoon de kalender van Saudi Arabie moeten volgen. Ook is het zo dat moslims in geval van verschil of verdeelde meningen de meerderheid moeten volgen, wat de Turken juist niet doen. Ten slotte vind ik dat jij hierover niet eens een stuk mag schrijven, met een dergelijk oordeel aangezien jij geen geleerde bent, en hiermee alleen fitna veroorzaakt tussen de mensen.
@Nordin B
Volgens mij begreep je mij verkeerd broeder. Ik heb nergens gezegd dat islam het ingewikkeld maakt ik zei de politieke zaken/eigen belangen (die oorzaak zaken voor problemen) maken het ingewikkeld.
Zoals ik afsloot:
”Als we echt de woorden van de profeet vzmh volgden dan waren we al lang een eenheid. Wahalkum salam.”
@Zoubir,
Weer een Saud aanhanger die hier dat perfide regime komt verdedigen maar kennelijk niet instaat is om te begrijpen wat ik schreef – of dat veinst – en al helemaal geen inhoudelijke argumenten te berde brengt.
Mijn advies was drieledig:
1 Maakt het je niet uit dat het begin van de ramadan vastgesteld wordt met een berekende kalender: Volg dan de Turkije
2 Wil je dat de ramadan vastgesteld wordt in navolging van de Sunnah: Volg dan Marokko.
3 Laat de Sauds links liggen want die maken gebruik van een berekende kalender en liegen al sinds jaar en dag over dat feit.
Kennelijk is dit advies voor sommigen iets te hoog gegrepen voor hun intellect aangezien ze niet verder komen dan Turkije. Of beter gezegd ze proberen tegen alle bewijs de Shayatin in de Najd een hand boven het hoofd te houden.
Dat sommigen liever anderen voor hen laten nadenken wil nog niet zeggen dat iedereen dat maar moet doen. Een mens heeft hersenen gekregen om die te gebruiken en wat ik hier boven heb geschreven zuig ik niet uit mijn duim maar is gewoon gebaseerd op een wetenschap genaamd: astronomie.
Kwestie verhelderen en onfrisse praktijken aan het licht brengen is geen fitna zaaien het is de gemeenschap een dienst bewijzen. De fitna zaaiers dat zijn de Sauds en hun handlangers die alles recht praten wat de Shayatin uit de Najd krom doen.
Ik verdedig Saudie-Arabie niet, integendeel, ik denk dat we het eens zijn op veel zaken aangaande Saudie-Arabie. Maar wat jij hier doet, door jouw advies is juist geen dienst aan de Islamitische gemeenschap. Zoals ik eerder zei, is de staat van de islamistische gemeenschap in Nederland niet zodanig, dat we hier een Yawm el Shak kunnen organiseren, maar dit betekent niet dat ik zelf hier een flatgebouw ga opzoeken om de maan te waarnemen. Je moet wel een erkende instantie volgen, wat juist vereist is binnen een islamitische gemeenschap.
Daarnaast je derde punt klopt niet, het is namelijk wel bekend dat ze de gebruik maken van berekeningen, ook naar aanloop van de maand Ramadan. Maar dat terzijde, vertel mij eerst wie in Saudi Arabie tijdens de Yawm a Shak de dag van Ramadan vaststelt.
Hou het aub netjes als je oprecht bent in de discussie. Probeer mensen dan niet in bepaalde hokjes te stoppen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
@Zoubir,
Je verdedigt de Sauds wel! Mijn stuk ging nu juist voor een deel over het feit dat zij de boel aan het belazeren waren. Daar ben jij geheel aan voorbij gegaan.
Of ik heb ongelijk en dan moet je dat bewijzen. Of ik heb gelijk en dan dien je als moslim die zegt de Sunnah te volgen inzak het bepalen van het begin van de ramadan nooit en te nimmer de Sauds te volgen aangezien je nu weet dat ze de boel belazeren.
Verder is je argument dat moslims in Nederland niet instaat zouden zijn om te bepalen wanneer het begin van de ramadan nonsens.
Het is in strijd met de Sunnah.
Nergens wordt gesteld welke organisatiegraad moslims moeten hebben, dat er een meerderheid moeten zijn in een gebied etc. Wat er wordt gesteld is dat men met het blote oog in elk gebied onafhankelijk van elkaar moet proberen waar te nemen of men de nieuwe maan ziet. Zo niet dan maakt men de maand vol. Zo simpel is het!
En zo hebben moslims het eeuwen gedaan. Ook moslims die als minderheid leefden ver van de islamitische wereld!
Het kan mij geen zier schelen wie de poppenkast leidt in land der nuldragers. Er telt slechts 1 ding en dat zijn de resultaten van de poppenkast. En die liegen er niet om. Jaar in jaar uit blijkt dat de Sauds mensen laten vasten zonder dat de maan waargenomen is op het Arabische schiereiland. Kennelijk deert dat jou niet want je gaat er straal aan voorbij. En daarmee ontmasker je, jezelf als een verdediger van het doen en laten van de shayatin uit Najd.
Ik vraag je ten eerste mijn vraag te beantwoorden ( wie in Saudi Arabie stelt tijdens de Yawm a Shak de dag van Ramadan vast?), dan kom ik op jouw punten. Als je goed hebt opgelet dan probeer ik niet te bewijzen of je gelijk of ongelijk hebt, maar daar kom ik nog op, nadat je mijn vraag beantwoordt. Ook heb ik gezegd dat het al bekend is dat ze wel met berekeningen werken. Ben je er recent achtergekomen dat ze wel berekenen? En daarbij heb ik gezegd dat ongeacht het een toneelspel is of niet, het er hier niet toe doet. Maar dan moet je wel ingaan op wat ik schrijf dan komen we verder in de discussie. En nogmaals jij bent ook niet bevoegd om te bepalen, adviseren, of zelfs over deze zaak op deze manier te schrijven.
Want als ik je goed begrijp dan kan ik of een willekeurige moslim hier in Nederland zelf gaan kijken of hij de maan waarneemt om de dag van Ramadan te bepalen? (Deze vraag ook beantwoorden aub)
Verder stop je mij weer in een hok, en speelt het daarmee op de man. Ook vind ik je manier van discussieren niet respectvol, of ligt het aan mij?
Facepalm moment:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22781165/__Werknemers_bekeerd_voor_klus__.html
Quote: De SBG stelde voor om niet-islamitische machinisten en monteurs te bekeren.
De eigenaar van Rusch, Ruud Schreijer, vond de mannen voor een vergoeding van ruim 10.000 euro per maand. “Echt Hollandse jongens”, vertelt Schreijer aan het FD. “Eentje is daar zelfs op zijn klompen heen gegaan.” Schreijer zelf wilde geen moslim worden en is dan ook niet bij de werkzaamheden in Mekka geweest.
De werknemers moesten een certificaat halen. “Je prevelt het zinnetje ‘Allah is groot en Mohammed is zijn boodschapper’ en klaar ben je”, aldus een van de monteurs. De SGB heeft vervolgens de visa en werkpassen geregeld. Het was hard doorwerken voor de mannen, “alleen tijdens het gebed konden we het werk neerleggen.” Het team gaat over vier maanden terug om het laatste deel van de galerij te slopen.
Lahawla laquwatah ilabilah. Ik wist dat saudi arabie gekke dingen deed maar dit is echt te gek voor woorden. Walahi alleen een hypocriet kan dit doen. Astagfirullah. Ik begin nu zwaar te twijfelen aan die dure bouwprojecten in Masjid al haram. Deze gasten verpesten de ummah. Geen woorden voor……….
@Ridouan,
Frappant is het wel dat telkens wanneer iemand kritiek uit op de roversbende der Sauds jij hier reageert.
*******
@Mohammed, dat ik jouw nogal hysterische posts en afwijkende visie niet volg betekent niet dat jij deze insinuaties moet maken. Ik reageer niet op de “roversbende”, ik reageer op jouw dubbele maten en jouw methode van waarneming van de Ramadaan…..Want als jou een correcte start van de Ramadaan interesseert, dan zou jou niet met deze onzin komen.
Mohammed: Waarom ga je niet inhoudelijk in op wat ik schrijf. Beweer ik ergens iets dat niet klopt?
**********
Dat heb ik gedaan maar jouw kibr laat jou blijkbaar niet lezen. Ik vroeg namelijk:
“Het is apart dat Mohammed zoveel kritiek heeft op foute wijze van het bepalen van het begin van de vastenmaand. Maar het aanhouden van een kalender, wat duidelijk de soennah tegengaat en de handelingen van de Sahabaa, kan wel?”
Het bepalen van de Ramadaan met een kalender is niet volgens de sunnah. Dus waarom maak jij jezelf zgn. druk over het te vroeg- en of te laat beginnen van de Ramadaan, terwijl de kalender niet eens een geaccepteerd meetmiddel is volgens de shari’aah? En dat deze kalender eerder begint dan de maan bezichtiging? Dit ontloop jij duidelijk.
Mohammed: Kennelijk heb je geen jota in te brengen tegen het geen ik hier boven schrijf en is het enige waar toe je instaat bent een link plaatsten van gebrabbel van lui die vanwege het goedpraten en steunen van de misdaden van de Saud geen knip voor de neus waard zijn.
*********
Een hoop bla bla, maar verder geen reactie op wat in het artikel staat. Jij insinueert-, beschuldigd- een hoop, maar kan blijkbaar niet reageren op wat ik aanmerk op jouw artikel? Daarnaast staat in het artikel nergens iets over KSA, maar eerder over de methode om de Ramadaan in te luiden……Maar jij bent zo gericht op KSA dat jij blind geworden bent….
Mohammed: Vertel eens volg jij de Sunnah? Bepalen jij en jouw geestverwanten hier in Nederland zelfstandig middels eigen waarnemingen wanneer de ene maand eindigt en de ander begint. Want dat is wat je moet doen als je de Sunnah volgt. In elk gebied, elke streek dienden de moslims zelfstandig de waarnemingen te verrichten met het blote oog zoals moslims dat van oudsher deden. Of volg je gewoon wat de rest doet namelijk beginnen en eindigen wanneer de Shayatin in Najd dat bepalen? En die gebruiken een berekende maankalender zoals iedereen weet.
***********
Geen letter over de kalender, als jij het artikel had gelezen dan had jij deze vraag niet gesteld…………. Jij hebt wel een walgelijke aglaaq, maar jouw manieren heb jij al vaker ten toon gespreid.
Ik zal een voorbeeldje van jouw dubbele maten geven. Turken mogen volgens jou met de kalender vasten en Saoudie is zo slecht als zij een dag afwijken…….en dan komt onze Mohammed met allerlei argumenten dat hun berekening niet klopt!
Dan zeg jij:
“Mohammed: Wie zaterdag vast die vast gewoon volgens een berekende maankalender. En dat toneelstukje aanstaande vrijdagavond kan men gewoon negeren.
Wie volgens de Sunnah wil vasten die begint het vasten op zondag!”
Dus het maakt voor onze Mohammed niet uit wanneer men vast, zolang het maar niet met de Shayatin uit Najd is………Daarbuiten mag alles……… Dit laat zien dat jouw artikel wederom een toneelstukje is……….Want hoe weet jij nu zeker dat het vasten al op zondag is? Het kan zaterdag en zondag zijn volgens de shari’aah aangezien het vandaag Yawm as-shek is……..
Wees eens wat eerlijker en werk aan jouw ichlaas en aglaq.
Beste Zoubir, jij schreef:
“Ik vraag je ten eerste mijn vraag te beantwoorden ( wie in Saudi Arabie stelt tijdens de Yawm a Shak de dag van Ramadan vast?), dan kom ik op jouw punten. Als je goed hebt opgelet dan probeer ik niet te bewijzen of je gelijk of ongelijk hebt, maar daar kom ik nog op, nadat je mijn vraag beantwoordt. Ook heb ik gezegd dat het al bekend is dat ze wel met berekeningen werken. Ben je er recent achtergekomen dat ze wel berekenen? En daarbij heb ik gezegd dat ongeacht het een toneelspel is of niet, het er hier niet toe doet. Maar dan moet je wel ingaan op wat ik schrijf dan komen we verder in de discussie. En nogmaals jij bent ook niet bevoegd om te bepalen, adviseren, of zelfs over deze zaak op deze manier te schrijven.
Want als ik je goed begrijp dan kan ik of een willekeurige moslim hier in Nederland zelf gaan kijken of hij de maan waarneemt om de dag van Ramadan te bepalen? (Deze vraag ook beantwoorden aub)
Verder stop je mij weer in een hok, en speelt het daarmee op de man. Ook vind ik je manier van discussieren niet respectvol, of ligt het aan mij?”
Nee dat ligt niet aan jou. Dat ligt aan de extremistische inslag van Mohammed.
Wij behandelen deze zaak als een fiqh vraagstuk.
Hij wil KSA aanvallen, het gaat hem in het hele stuk nergens over het correct aanhouden van de juiste begindag………
Anders had hij de kalender afgewezen……En Yawm as-shek serieus genomen….
Ik vraag mij af hoe Mohammed de Haj gaat verrichten als hij andere berekeningen aanhoudt? Want dan loopt vanaf de Ramadaan het ingaan van nieuwe maanden anders en gaat Mohammed dan een dag (of een paar dagen) eerder of later met de Haj beginnen?
@Ridouan,
Ik begrijp dat het moeilijk is om iemands argumentatie inhoudelijk te volgen en dat het nog moeilijker is om inhoudelijk te reageren.
Je probeert er iets van te maken wat het helemaal niet is. Ik schrijf niet in het Swahili maar in rechttoe, rechtaan Nederlands.
Het is heel simpel:
De Sauds zaaien elk jaar met hun toneelstukje verwarring onder de moslims en liegen hen als sinds jaar en dag voor.
Dat is keer op keer feitelijke bewezen.
Vind je dat, dat niet zo is?
Gaarne feiten en argumenten die dat bewijzen en je pseudo fiqh blablabla kun je achterwege laten.
Wat staat een moslim te doen die de Sunnah wil volgen wat betreft het bepalen van het begin van de ramadan en tot de ontdekking komt dat diegene die dat zeggen te doen liegen?
Die moslim die laat die lui links liggen en volgt daadwerkelijk de Sunnah of een land dat, dat doet: Marokko. Of als het hem niet uitmaakt een berekende kalender te volgen: Turkije. Gezien het feit dat, dat land niet liegt over de gebruikte methode.
Alleen lui die onwetend zijn of lui die weten maar hypocriet een regime blijven volgen dat als een kankergewezel de Ummah sinds jaar en dag infecteert met fitna doen dat niet.
Het feit dat ik een godsgruwelijke hekel heb aan de shayatin uit Najd maakt het geen ik te berde ben nog geen nonsens. Feiten en argumenten daar gaat het om! Waar blijven jouw feiten en argumenten die aan tonen dat ik er naast zit?
Conclusie:
Je hebt nog geen jota weerlegt van hetgeen ik in mijn stukje heb geschreven!
Jij hebt ook nog niets bewezen met jouw aantijgingen. Of is het waarheid omdat jij het zegt??
Ik geloof niet dat Saudi sinds jaar en dag liegt over maanbezichtigingen, wel dat er fouten gemaakt worden.
Hier een tweet van Shaykh Maahir al-Qahtani, die een schijnbare aankondiging van de maanbeschouwing commissie dat zondag het vasten zal beginnen aankaart, en hij geeft aan dat deze aankondiging vreemd is aangezien hij nu zelf bij het hoofd van die commissie is en zij vanavond gaan kijken naar de maan en de Shaykh mag mee gaan kijken.
Is de tweet van deze Shaykh ook een onderdeel van het toneelstuk??
https://twitter.com/Htc631631/status/482364939701465089
Eindelijk mensen die dit stuk bekritiseren. Ik heb gemerkt dat ik niets mag zeggen over de inhoud want anders worden mijn bijdragen gewoon verwijderd. Heb geen idee wie erachter zit en op mijn posts let maar ik merk dat negativiteit over saudi arabier op de prijs word gesteld maar serieuse discussies worden verwijderd en vooral van mijn kant.
@Musa, Ridouan and Zoubir
Dank jullie wel voor de bijdragen. Eindelijk iemand die iets zegt over het stuk ik ben namelijk mond dood gemaakt door WBH.
Ik hoop dat deze stuk ook doorkomt………. of mischien word die ook verwijderd…..
@Musa,
Kennelijk blijft het moeilijk iemands stuk zo te lezen dat men op z’n minst begrijpt waar het overgaat en daar inhoudelijk op te reageren. Heb je de links gelezen uit mijn stuk? Is dat nonsens? Zo ja, leg ons dat dan eens uit?
Ja het is een groot toneelstuk. Zij weten zoals iedereen weet behalve onwetenden en anderen die weigeren zelf na te denken zodat ze domweg kunnen volgen wat anderen hun vertellen dat het onmogelijk is vandaag de nieuwe maan waar te nemen waar dan ook op het Arabische schiereiland. Met andere woorden men voert een toneelstukje op waarbij wat lui bellen met de mededeling de hilal te hebben en daarmee is de kous af en is het, het begin van de ramadan.
Voor mensen die zelf willen nadenken en niet wat fitna zaaiende nuldragers uit de Najd hen voorschrijven:
http://www.moonsighting.org.uk/docs/1435AH/WhenIsRamadan1435AH.pdf
Most people think that Saudi Arabia always adopt the actual sighting of the crescent as the basis to start Islamic months. But during the previous years, it was very clear to the public as well as to astronomers that most of the Saudi months were wrong if the actual sighting is the basis for starting the Islamic month.
http://www.moonsighting.org.uk/en/saudi-dating-system.html
Ik schreef hier 7 jaar geleden al een stukje over:
http://wijblijvenhier.nl/1332/wij-zien-wat-jullie-niet-kunnen-zien/
Wat blijkt ook destijds waren onze vrienden Ridouan en Musa actieve ontkenners van het toneelstukje der Sauds. Ook toen kwamen ze niet met feiten en argumenten om aan te tonen dat de Sauds geen toneelstukje spelen maar correct volgens de Sunnah het begin van de ramadan bepalen. Net zoals nu probeerden ze destijds de paaltjes te verzetten en er een pseudo fiqh discussie van te maken terwijl de kwestie hier slechts de volgende is: Belazeren de Sauds doelbewust de boel ja of nee?
Ik zeg ja en als bewijs daarvoor wijs ik naar de astronomische wetenschap en waarnemingen van moslims over de gehele wereld.
Ridouan en Musa zeggen nee en hanteren daarvoor als bewijs pseudo fiqh gebabbel en het op de man spelen gewauwel.
Ik stop met deze discussie. Blijkbaar ben je niet in staat een serieuze discussie te voeren, en blijf je in je eigen frame hangen. Succes, volg jij maar wie jij wil volgen, maar hou je adviezen voortaan voor je, en vertel je medemoslims voortaan niet wat ze wel en niet moeten doen, voordat we Fatwa’s krijgen van de heer Boubkari.
Lah Ja3wen!
@Zoubi,
If you can’t stand the heat, get out of the kitchen
Niet beginnen aan iets wat je niet aankunt. Je bent niet instaat om op basis van feiten en argumenten aan te tonen dat ik ongelijk heb. En wanneer ik jouw verzetten van de paaltjes poging niet volg begin je verongelijkt te emmeren. Zo kennen we onze pappenheimers weer.
Ik volg inderdaad wie ik wil en ik adviseer wie ik wil! Overigens is mensen een advies geven geenszins hen vertellen wat ze wel of niet moeten doen. Het is hen een alternatief bieden, hen een keuze bieden. Het dwingend opleggen aan mensen wat ze wel of niet moeten dat is wat jouw soort goed in is.
Het feit dat je mijn advies spottend een fatwa noemt bewijst eens te meer dat het je niet te doen was om een inhoudelijke discussie aan te gaan maar om andermans mening te denigreren.
Maar steeds meer mensen beginnen het licht te zien en over niet al te lange tijd zal ook hier in Nederland de overgrote meerderheid van de moslims niet meer de shayatin in Najd volgen bij het bepalen van het begin en eindigen van de ramadan.
En ik bij het helpen creëren van die bewustwording draag ik graag mijn steentje bij!
Salaam Aleikum,
Excuses, maar ik begrijp het nog steeds niet zo goed. Als Nederlandse Nederlander (die dus niks met zowel een Turkse als Marokkaanse kalender heeft), hoe kan ik weten welke tijd ik aan moet houden?
Wanneeer moet ik dus precies beginnen volgens de Nederlandse maan? Kan iemand mij dit vertellen?
(Ik ben de enige in mijn buurt die meedoet)
Jazak Allah Khair
Broeders,
Wat is dit allemaal, jullie zijn intellectuelen Mashallah maar kunnen niet met elkaar discussieren? Als we niet met elkaar eens zijn betekent niet dat we als ruzie uit elkaar gaan. Als Moslim moeten we elkaar accepteren en geduld met elkaar hebben.
Boubkari, ik ben een fan van je, maar je stopt mensen die kritiek op jou hebben gauw in een hokje. Bijvoorbeeld, Zoubair zei:
“Ik verdedig Saudie-Arabie niet, integendeel, ik denk dat we het eens zijn op veel zaken aangaande Saudie-Arabie.”
Als reactie zei je:
” Jaar in jaar uit blijkt dat de Sauds mensen laten vasten zonder dat de maan waargenomen is op het Arabische schiereiland. Kennelijk deert dat jou niet want je gaat er straal aan voorbij. En daarmee ontmasker je, jezelf als een verdediger van het doen en laten van de shayatin uit Najd.”
Boubkari, ik proef bij jou vooral de woede jegens die “Shayatin uit Najd” :D
Wees geduldig en vertrouw op Allah azzwajal. Smile it’s Sunna :)
Ik denk dat de meesten wel eens zijn dat wij een organisatie uit de grond moeten stampen die er voor zorgt dat wij met z’n allen hier in Nederland tegelijk vasten door in Nederland de maanstand waar te nemen volgens de Soenna.
@Artila
Als je oprecht advies wilt over het beginnen van de ramadan dan moet je niet op WBH zijn. Met alle respect maar je stelt het voor alsof de imams, geleerden en talrijke moskee in Nederland dood zijn?
begrijp mij niet verkeerd maar loop naar je plaatselijke moskee en win informatie in. Internet is geen plaats voor info en al helemaal niet van mensen die schuilen achter een nickname waarvan je niet eens weet of ze echt zo heten of niet.
@Artila,
Vanavond is de nieuwe maan niet waarneembaar vanaf Nederlands grondgebied volgens de Sunnah dient men dan gewoon de maand Sha3ban ( vandaag de 29ste) vol te maken wat er op neerkomt dat de eerste vastendag zondag de 29ste is. Dit geldt trouwens ook voor de gehele Euro-Aziatische landmassa, het grooste gedeelte van Afrika etc.
http://www.kalender-365.nl/maan/maankalender.html
Zie ook voor live up to date resultaten van hilal waarnemingen uit verschillende moslimlanden:
http://www.icoproject.org/live.html
Het overgrote deel van de Turken in Nederland zal morgen beginnen met vasten aangezien zij Diyanet volgen. Het overgrote deel van de Marokkanen zal morgen vasten aangezien de meeste moskeebesturen de Sauds volgen tenzij de Sauds het patroon van afgelopen jaren verbreken en zich voor een keer wel houden aan de Sunnah.
De keuze is aan jou.
@Nordin B,
Mijn afkeer van de Sauds is hier algemeen bekend . Maar als ik iets beweer over de Sauds dan dient dat feitelijk te zijn hoe groot mijn afkeer ook is.
Die feitelijkheid wordt hier betwist door een aantal lieden en dat doen ze niet door aan te tonen dat de Sauds het de afgelopen jaren wat het betreft het waarnemen van de hilal met het blote oog ter bepaling van het begin van de ramadan het juist hadden en daarmee aantonend dat ik uit mijn nek lul. Nee ze beginnen zijpaden in te slaan en om de hete brij heen te draaien. De reden daarvoor is duidelijk!
Het is heel simpel:
Indien het geen ik beweer niet klopt. Gaarne aantonen middels feiten en ter zake doende argumenten met achterwege laten van zijpaden, pseudo fiqh gebrabbel etc.
Je blinde haat tegen alles wat uit of van Saudi komt, heeft je goede manieren aangetast en maakt dat je niet goed leest wat anderen schrijven als reactie op jou.
Waar heb je mij alles wat van Saudie komt zien verdedigen? Ik gaf enkel te kennen dat ik niet geloof dat zij een toneelstuk opvoeren, maar wel dat er fouten gemaakt kunnen worden. Er is een wezenlijk verschil tussen beide situaties.
Zelfs de bronnen die jij zelf aanhaalt om jouw felle kritiek en aantijgingen te onderbouwen bewijzen mijn punt en niet jouw punt.
Zo wordt er gesteld in het artikel :
“What is not very well known is the fact that, none of the Hilal Committees have ever been able to sight the Hilal on the 29th day of the Ummul Qura date, even with telescope, as will be the case on 27th June 2014. According to these ICOP members in
Saudi Arabia, the false sighting claims usually come from a few people outside the Hilal Committees near Riyadh (Shaqra and Sudair), which are usually accepted by the court. The court only makes sighting based announcements during Ramadan/Eids, but follows the pre-calculated Ummul Qura calendar in all other months.”
Dus m.a.w. de rechtbank in Saudi accepteert de getuige verklaringen van moslims die claimen de maan aanschouwd te hebben, dit stellen zij boven de normaal gehanteerde pre-calculated Ummul Quraa kalender. Wat aantoont dat zij bij de Ramadaan de Sharie’ah voorrang geven. En zij accepteren dus de getuigenverklaring van moslims. Dat er hierbij fouten kunnen optreden kan, en als de fouten stelselmatig zijn dan ben ik het eens dat dit zeker aangepakt dient te worden.
Mijn kritiek op jou is vanwege jouw extremisme als het gaat om Saudie, en jouw laksheid als het gaat om anderen, zoals in dit geval Turkije. En dit is een grove discrepantie van jouw kant, aangezien Turkije totaal de Sharie’ah links laten liggen in deze. Dus als moslim dien je dat sterker en harder af te wijzen.
Lakin khayr in shaa Allaah, haat maakt blind en verbitterd. Moge Allaah de harten van de moslims verzachten en opstellen voor de waarheid.
@Artila,
Als je moslim vrienden hebt met wie je veel omgaat, dan adviseer ik je om met hun samen te beginnen aan de Ramadan. Het is triest dat niet iedereen tegelijk begint, maar voorlopig is het eenmaal zo.
Ikzelf begin met het vasten met de meerderheid, omdat we voor zover ik weet in Nederland geen centraal orgaan voor Moslims hebben omtrent bepaling van het begin van de Ramadan.
@Musa,
Afkeer en verachting is wat ik voel voor de Sauds. Haat reserveer ik voor vijanden die ik op z’n minst nog kan respecteren. Iedere moslim die ook maar een greintje sympathie heeft voor dit regime is op z’n best onwetend ten aanzien van de immense schade die, dit regime de Ummah heeft berokkend en op z’n slechts indirect medeplichtig aan de wandaden van dit regime door het geen men weet te negeren, te bagataliseren of regelrecht te ontkennen!
Kennelijk begrijp je nog steeds niet waar ik op doel. Het gaat mij niet zozeer om welke methode men gebruikt om het begin van de ramadan te bepalen dat en welke de beste is dat is een geheel andere discussie een waar ik niet de bevoegdheid noch de kennis voor heb om mij daar in te mengen. Hoewel mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar die de moslims sinds het begin gebruiken namelijk: Dat per gebied, per streek de moslims die daar wonen zelfstandig als gemeenschappen middels het waarnemen met het blote oog van de hilal bepalen wanneer de ramadan begint zoals de Sunnah voorschrijft.
Waar het mij omgaat is dat men gewoon eerlijk uitkomt op basis van welke methode men het begin van de ramadan bepaalt.
Diyanat doet dat. Waarmee ze de mensen niet voorliegen.
De Sauds doen dat niet. Waarmee ze de mensen wel voorliegen.
Begrijp je nu waarom ik de een niets kwalijk neem en de ander niet? Of moet ik het in Jip en Janneke taal uitleggen?
Fouten? We hebben het hier over het bepalen van het begin van de Ramadan. De sauds hebben ook astronomen die precies voor hen kunnen bepalen wanneer het mogelijk om überhaupt waar dan ook op het Arabische schiereiland de hilal is waar te nemen. Dus men kan geen fouten maken tenzij men dat bewust doet! Men gebruikt zogenaamde waarnemingen van lui die dat beweren als schaamlap. Men weet dondersgoed dat die lui nooit de hilal hebben kunnen zien.
Het is heel simpel: Pakistan ligt ten oosten van het Arabische schiereiland en de zon gaat er 2 uur eerder onder. Als men daar de hilal niet gezien heeft hoe kan men dat dan wel op het Arabische schiereiland? Marokko ligt ten westen van het Arabische schiereiland en de zon gaat er 2 uur later onder dan en als men ook daar niet de hilal heeft gezien hoe kan men dat wel op het Arabische schiereiland?
Als je citeert moet je dat niet selectief doen en al helemaal niet op zo’n manier dat, daar uit blijkt dat je niets hebt begrepen van het artikel:
“There is an International moon sighting organisation called, “Islamic Crescent Observation Project” (ICOP), which has over 400 members from around the world, including many Saudi Hilal Committee members. We understand from these ICOP members that there are about 10 Hilal Committees in Saudi Arabia (since 1429
AH/2008 AD) who look for the Hilal on the 29th day of the Ummul Qura calendar date every month and report their result to the Supreme Court. What is not very well known is the fact that, none of the Hilal Committees have ever been able to sight the Hilal on the 29th day of the Ummul Qura date, even with telescope, as will be the case on 27th June 2014. According to these ICOP members in Saudi Arabia, the false sighting claims usually come from a few people outside the Hilal Committees near Riyadh (Shaqra and Sudair), which are usually accepted by the court. The court only makes sighting based
announcements during Ramadan/Eids, but follows the pre-calculated Ummul Qura calendar in all other months.”
en dan de uitsmijter:
“It is unacceptable that false sighting claims of a few people near Riyadh (Saudi Arabia) should mislead millions of people in the same country and around the world, year after year. May Allah protect us!”
Waarom wel de beweringen van een paar lui rondom Riyad voor waar aannemen maar niet die van de 10 groepen die zich het hele jaar door op professionele basis bezighouden met het waarnemen van de hilal voor elke islamitische maand?
Of zoals ik het formuleer: Een groot toneelspel!
Als moslim dien ik nifaq af te wijzen en de grooste munafiqin zijn de Sauds die het ene beweren maar het anderen doen!
Je hebt nog steeds niet mijn bewering onderuit gehaald namelijk: Dat de Sauds sinds jaar en dag doelbewust de boel belazeren.
Zo hoort het volgens de Sunnah moslims die in hun eigen stad/streek als gemeenschap waarnemingen doen om de hilal te zien op de 29ste van de maand en niet een of ander perfide regime volgen dat nog eens liegt ook:
Indonesia
Not Seen: ICOP member Mr. AR Sugeng Riyadi from Surakarta City in Central Java State mentioned that the sky was partly cloudy, the atmospheric condition was hazy, the crescent was not seen by naked eye, the crescent was not seen by binocular, the crescent was not seen by telescope, the crescent was not seen by CCD Imaging
Mr. AR Sugeng Riyadi said: “The New Crescent of Ramadhan 1435 AH was NOT SEEN from Assalaam Observatory, Pabelan Kartasura Sukoharjo – Surakarta Central Java Indonesia. And also from all other locations in Indonesia.
We are about 150 moslem from Solo Raya, IAIN Walisongo Semarang,IAIN Surakarta, all students of CASA (Club Astronomi Santri Assalaam) tried to observe the moon and we could only see the sunrise near to the leg of Merbabu mountain.
According to the Government Itsbat, the 1st Ramadhan 1435 AH in Indonesia will be on Sunday, 29 June 2014.
Marhaban Yaa Ramadhan… :-)”
Daar gaat je hele betoog Boubkari:
http://www.fatwa-online.com/news/0140627_30.htm
Het is net bevestigd. Saudi Arabie gaat Zondag beginnen met vasten:
” Assalaamoe calaikoem, beste broeders en zusters,
Hierbij kondigen wij aan dat morgen de laatste dag van de maand Shacbaan is. Dat betekent dat de maand Ramadan zondag 29 juni zal beginnen, inshaa’Allaah. Dit is aangekondigd door een aantal Islamitische landen, waaronder Saoedi-Arabië en Koeweit.”
Dit wil dus zeggen dat de meerderheid in NL zondag begint met vasten en de taraweeh gebeden door de meerderheid van de moskeeen vanaf morgen avond beginnen maar indien er mensen zijn die toch liever hun eigen berekeningswijze volgen en de SAUDS willen vermeiden het is je eigen verantwoordelijkheid en vast wanneer je maar wilt.
En nu maar hopen dat deze neutrale post ook doorkomt bij de redactie van WBH. Insa allah.
Wat berekent SA precies uit? De mogelijkheid van het met blote oog aanschouwen? If not waarom komt ze dan niet op hetzelfde uit als Turkije? Overigens heb ik persoonlijk de voorkeur voor de methode waarin de sunnah en astronomie samenkomen. Dat is toch het berekenen wanneer de mogelijkheid van aanschouwen zich voordoet ? Hoop op een onafhankelijk in Europa gevestigde instantie. Marokko als light-dictatuur doet het ook niet voor mij.
Ramadan begint zondag. Volgens de neppe moeftie mohammed boubkari Zou er een toneelstukje worden gespeeld en zouden Ze zeggen dat ramadan
Op zaterdag begint. Ik hoef zoals je begrijpt hier niet verder op in te gaan. Verricht taubah voor je
Laster en het praten over waar je geen kennis over bezit. ASsalaamou3alaikom
Stel je woont in Lapland wat dan ? Over de hele wereld gezien kan het toch nooit, tegelijk gaan vasten. Een gemeend Ramadan Moubarek
Mohammed Boubkari schreef:
27/06/2014 om 11:49
Ik schreef hier 7 jaar geleden al een stukje over:
http://wijblijvenhier.nl/1332/wij-zien-wat-jullie-niet-kunnen-zien/
Wat blijkt ook destijds waren onze vrienden Ridouan en Musa actieve ontkenners van het toneelstukje der Sauds. Ook toen kwamen ze niet met feiten en argumenten om aan te tonen dat de Sauds geen toneelstukje spelen maar correct volgens de Sunnah het begin van de ramadan bepalen. Net zoals nu probeerden ze destijds de paaltjes te verzetten en er een pseudo fiqh discussie van te maken terwijl de kwestie hier slechts de volgende is: Belazeren de Sauds doelbewust de boel ja of nee?
Ik zeg ja en als bewijs daarvoor wijs ik naar de astronomische wetenschap en waarnemingen van moslims over de gehele wereld.
Ridouan en Musa zeggen nee en hanteren daarvoor als bewijs pseudo fiqh gebabbel en het op de man spelen gewauwel.
********
Lees mijn reacties op jouw gebrabbel van:
Ridouan schreef17/12/2007 om 17:54
Ridouan schreef 18/12/2007 om 12:51
Dan zien we dat jouw bronvermelding alles behalve eerlijk is…….
En over op de man spelen? Kijk hoe jij reageert op een ieder die het oneens is met jou en/of kritisch.
Laat dus jouw zelfingenomen kibr varen en wees oprecht.
Mohammed Boubkari schreef:
27/06/2014 om 10:06
@Ridouan,
Ik begrijp dat het moeilijk is om iemands argumentatie inhoudelijk te volgen en dat het nog moeilijker is om inhoudelijk te reageren.
Je probeert er iets van te maken wat het helemaal niet is. Ik schrijf niet in het Swahili maar in rechttoe, rechtaan Nederlands.
Het is heel simpel:
De Sauds zaaien elk jaar met hun toneelstukje verwarring onder de moslims en liegen hen als sinds jaar en dag voor.
Dat is keer op keer feitelijke bewezen.
Vind je dat, dat niet zo is?
Gaarne feiten en argumenten die dat bewijzen en je pseudo fiqh blablabla kun je achterwege laten.
Wat staat een moslim te doen die de Sunnah wil volgen wat betreft het bepalen van het begin van de ramadan en tot de ontdekking komt dat diegene die dat zeggen te doen liegen?
Die moslim die laat die lui links liggen en volgt daadwerkelijk de Sunnah of een land dat, dat doet: Marokko. Of als het hem niet uitmaakt een berekende kalender te volgen: Turkije. Gezien het feit dat, dat land niet liegt over de gebruikte methode.
Alleen lui die onwetend zijn of lui die weten maar hypocriet een regime blijven volgen dat als een kankergewezel de Ummah sinds jaar en dag infecteert met fitna doen dat niet.
Het feit dat ik een godsgruwelijke hekel heb aan de shayatin uit Najd maakt het geen ik te berde ben nog geen nonsens. Feiten en argumenten daar gaat het om! Waar blijven jouw feiten en argumenten die aan tonen dat ik er naast zit?
Conclusie:
Je hebt nog geen jota weerlegt van hetgeen ik in mijn stukje heb geschreven!
***************************
@Mohammed:
Als jij de inhoud van mijn stuk niet kunt beantwoorden ga jij met deze uitvluchten komen. Ik heb laten zien dat jij:
1. Niet de manier van de soennah volgt bij het waarnemen van de Ramadaan;
2. Dat jouw kritiek op te laat- en te vroeg beginnen hypocriet is, want bij Turkije doe jij dit niet!
3. Yawm as-Shek wat onderdeel van de Dien is laat jij weg;
4. Een kalender is zgn. eerlijk, terwijl het duidelijk de shari’ah tegengaat;
5. Jij zei dat zondag aanstaande de sunnah is om te beginnen met de Ramadaan:
” Mohammed Boubkari schreef:
25/06/2014 om 18:14
http://www.makkahcalendar.org/en/ramadan-2014.php
Wie zaterdag vast die vast gewoon volgens een berekende maankalender. En dat toneelstukje aanstaande vrijdagavond kan men gewoon negeren. Wie volgens de Sunnah wil vasten die begint het vasten op zondag!”
Wat heeft KSA besloten dit jaar? Een kort update voor Mohammed:
https://twitter.com/efatwa/status/482561579163324416
De Ramadan begint ook in KSA op zondag aanstaande…….
Dus jouw hele betoog slaat als een tang op een varken. Laat staan dat jij volgens jouw stelling wel een kalender accepteert maar niet het waarnemen met het oog.
Conclusie: Mohammed zit zaken te verzinnen vanuit zijn haat voor KSA, maar het gaat hem niet om een correct begin van de Ramadaan maar om propaganda……. Deze uitspraak zei alles:
“Mohammed: Of als het hem niet uitmaakt een berekende kalender te volgen: Turkije. Gezien het feit dat, dat land niet liegt over de gebruikte methode.”
Dus je mag doen wat je wilt bij Mohammed………Goed of fout maakt niet meer uit…..Waarom wel als men de soennah aanhoudt?
Dus Mohammed laat jouw hypocriete toneelstukje achterwege: jouw pseudo-fiqh en jouw zgn. kritiek, want het gaat jou niet om de moslims, maar om jouw eigen houwa…
Lees in dit licht ook mijn eerder reacties op jou in dit topic:
http://wijblijvenhier.nl/1332/wij-zien-wat-jullie-niet-kunnen-zien/
De posts van:
Ridouan schreef17/12/2007 om 17:54
Ridouan schreef 18/12/2007 om 12:51
Daar reageerde jij ook niet op de duidelijke tegenstrijdigheid van jouw artikelen, liegen mag dus blijkbaar alleen als het tegen KSA is……..Maar blijkbaar spreek ik Swahilie?
Beste Mohammed; kun jij ons nog uitleggen hoe jij de Haj verricht?
Ik blijf benieuwd!
Hier kun je de maan alaminut volgen
http://www.kalender-365.nl/maan/actuele-maanstand.html
@ Fatima
En waar heb jij precies geconcludeerd dat Saudi arabie het niet volgens de sunnah doet? Dit is gewoon lasterpraat en onzin wat hier word gepraat over Saudi Arabie. De zaken hier zijn al duidelijk weerlegt. Het feit dat men hier net doet alsof Turkije het volgens de sunnah doet zegt al genoeg dat men er geen ene jota van snapt.
Van Turkije is al vrijwel bekent dat ze veel zaken fout doen van gebedstijden tot aan het vastellen van de Ramadan. Maar daar hoor ik weinig over praten of sterker ze doen het net klinken alsof turkije het geod doet. Ik weet niet of hier gasen zitten die de Gullan beweging aanhangen of geld van hun krijgen. Maar het zijn meestal van die types die een blinde haat hebben jegens Saudi Arabie die nergens op gefundeerd is behalve wat onderbuikgevoelens van vroeger.
Voor jullie informatie SA mag wel rare zaken doen maar het is wel een land die nog als enigste de Sharia heeft dat kan je niet zeggen van de omringende moslim landen en hun beleid. Laten we eerst in de spiegel kijken alvorens jullie SA gaan bekritiseren.
of willen jullie SA een democratie worden a la het westen? Dan kunnen jullie doornemen want dat laten we niet gebeuren met mekkah en medina in de arabische schiereiland. Stop met deze onzinnige ongefundeerde lasterpraat die fitna veroorzaakt, Wahalkum salam.
Veel moslims in het westen hebben veel kritiek op islamitische landen en sommigen gaan zo ver om die landen te beschouwen als een kafir land en hun duidelijk te lasteren zonder enige bewijs behalve wat Femke halsema en andere gedrochten naar onze hoofd slingeren.
voor julie informatie, kijk eens eerst waar jullie je in bevinden. Nederland is geen islamitisch land (is het tot jullie doorgedrongen?) en wat betreft kennis daar hebben ze meer van (over islam) in saudi arabie dan ze ooit hier zullen hebben in Nederland in een niet islamitisch land. ook al maken ze fouten in SA.
Dat er nu moslims opstaan. Die nog nooit iets over islam hebben geleerd en nog naar islamitische scholen zijn gegaan en zogenaamd hier ongefundeerde lasterpraat met de nodige copy and paste methode (van de bronnen die hun goed uitkomen en niet goed zijn geferiveerd) om islamitische landen zoals SA te lasteren. Moet iemand met enige verstand wel aan het denken zetten dat men hier duidelijke onzin praat.
Ten eerste deze moslims:
– Hebben niets geleerd over de islam
– Hebben westerse waarden aangeleerd en hebben hun geloof op een lage drempel
gezet. Het feit dat sommigen herhaardelijk roepen DENK ZELF NA EN BESLIS ZELF.
Zegt al genoeg dat ze geen flauw idee hebben waar ze het over hebben.
– horen hier en daar wat negatieve berichten over MO en dan denken ze het wel even te weten terwijl ze duizenden kilometers ver weg wonen van MO
Wie heeft het recht gegeven aan deze moslims om over kwesties van dit geloof te praten? Wie heeft het recht gegeven aan deze moslims om fatwas uit te spreken die onwetenden op een dwalspoor zetten inplaats hun helpen.
Weten deze mensen niet dat ze de moslim gemeenschap ontwrichten met deze ongefundeerde uitspraken?
Lahawla laquwata ilabilah
Nogmaals wat als je in Lapland of Alaska woont ?
Salaam mohammed,
Ik heb de hele discussie gemist alleen heb ik een vraagje:
Je had in het artikel verteld dat de saudiers ondanks hun kalender en hun toneelspel zaterdag zouden gaan vasten.
Maar wat blijkt nu? Het feit dat ze zondags gaan vasten!
Verklaar jezelf..
Salaam aleykum en ramadan kareem!
het klopt dat saudi arabie er een zooitje van maakte een aantal jaren terug. Maar het is nu al sinds een aantal jaren elhamdulilah dat ze het wel goed doen. Ik denk dat sommigen nog steeds blijven hangen in die oude gedachten en nog steeds via onderbuikgevoelens saudi arabie beoordelen en niet inzien dat het land na vele kritiek zich heeft aangepast.
Aangezien zelfs geleerden binnen in saudi arabie hard hebben geroepen dat ze hun zaken in orde moeten hebben omdat de gehele moslimwereld (incclusief moslims in het westen) naar hun keken en als voorbeeld nam (uit betrouwbare bronnen heb ik dit vernomen, dus geleerden in SA waren ook niet amused over SA).
Dit jaar weer heeft saudi arabie het goed aangepakt en is de crisis dus weer gesust. Zelfs Marokko begint dit jaar insa allah morgen.
Bij deze kunnen jullie rustig gaan slapen en degene die felle kritiek hebben op saudi arabie. Die moeten maar nog een keer erover gaan denken. Saudi Arabie heeft dit probleem opgelost en degene die het niet wil toegeven.
Die word gevoed door haat en niet door eerlijkheid/oprechtheid en zo iemand wil alleen fitna voor deze ummah.
Trouwens dus Turkije vast vandaag en de rest morgen. hoe geloofwaardig is de Turkse methode nog en is het nog wel sunnah te noemen?
het is tijd dat Turkije ophoud met die bulshit toneelstuk die zij opvoeren (en hun extreme haat jegens SA) en eens met alle moslims samen vast want nu is niet saudi arabie de fitna zaaier maar juist Turkije. Het bewijs is gisteren geleverd.
Wahalakum salam.
@Frits
Als de zon niet ondergaat (bijna niet) zoals in lapland of alaska. dan moet je met een land meevasten waar de zon wel ondergaat of een bepaald aantal uren per dag vasten en dan je vasten verbreken ook al is de zon niet onder gegaan. Dan is het niet mogelijk om de lokale tijd aan te houden. Voor alles is er een oplossing binnen islam. Zoek en je zal je antwoord vinden.
Aan alle nakakelaars van de nuldragers:
Ach gut, zie hoe men over elkaar heen buitelt om victorie te kraaien nu de nuldragers zich een keer gehouden hebben aan de regels. Maar dat hebben ze in het verleden ook wel eens gedaan. Het verschil tussen domweg kakelen of anderen nakakelen en iets beweren na het gedegen onderzocht te hebben laat zich weer eens blijken.
Mijn stelling: De sauds hebben moslims keer op keer belazerd door de maand Ramadan, Shawal ( Id ul fitr) en Dzul Hidja ( Hadj) keer op keer te laten beginnen met hun berekende maankalender terwijl zij de moslims deden geloven dat, dat volgens het zien van de hilal was.
Het bewijs daarvoor wordt gewoon geleverd door de astronomische wetenschap:
Men kijkt of het inderdaad mogelijk was om op de dag dat de nuldragers beweerden dat de hilal gezien zou zijn geweest en wat blijkt: In de overgrote meerderheid van de gevallen was dat niet zo!
En als men dan de berekende maankalender van de nuldragers de zogenaamde Umm al-Qurra kalender naast de data legt dan zien we dat in overgrote meerderheid die gewoon overeenkomen met elkaar. Met andere woorden men hanteert gewoon de berekende maankalender en voert een toneelstukje op.
Laten we gewoon de data van de afgelopen 13 jaar bekijken:
http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/islam/ummalqura.htm
En wat blijkt daar uit?
De afgelopen 13 jaar is:
Is de ramadan slechts 2 keer begonnen op de correcte dag! Dat wil zeggen dat het op die dag astronomisch mogelijk was de hilal te kunnen waarnemen op het Arabische schiereiland.
De vaststelling van de overige 11 begindata van de ramadan, 13 begindata van Shawal en 13 begindata van Dzul Hidja komen niet overeen met het zien van de hilal maar komen wel overeen met de berekende maankalender van de Sauds. En soms wordt het nog gekker en komen de data zelfs daar niet mee overeen lees en huiver hoe ze te lopen kloten met begindata:
http://www.icoproject.org/icop/hej25.html
http://www.icoproject.org/icop/hej25_files/hijjah_wrong_eng.pdf
“In some cases the advancement of the month can result in a month length of 31 days which is awkward as Islamic tradition only allows for month lengths of 29 or 30 days. In such cases one of the days in the month is reckoned twice. For instance, both Friday 28 December and Saturday 29 December 2007 were reckoned as 19 Dhū ’l-Ḥijja 1428 AH.”
Kan het nog gekker?
Tja dit zijn natuurlijk gewoon feiten die iedereen kan nagaan behalve dan als men als schapen achter de nuldragers wil aanlopen en van geen kwaad woord over hen wil horen ondanks dat zij misdaden tegen de Ummah hebben begaan van een zulke omvang dat iedereen met een greintje liefde voor de Ummah er ziek van zou worden.
Dus dit is wat jullie gaan doen nakakelaars van de nuldragers:
Verklaar waarom in de afgelopen 13 jaar de Sauds slechts 2 begindata correct hadden met andere woorden dat ze voldeden aan de Sunnah.
Dus geen:
– Insinuaties
– Zijpaden inslaan
– Verkeert citeren
– Iets anders lezen dan er staat
– Iets anders beweren dan ik gedaan heb
Maar gewoon verklaren hoe het kan zijn dat van 39 begin data er slechts 2 correct volgens de Sunnah zijn.
Iets zegt mij dat jullie daartoe niet instaat zijn.
Voor alle duidelijkheid elke poging om een reactie te geven die niet ingaat op bovenstaande zal gewoon gevolgd worden met deze reactie!
@Frits,
Men volgt gewoon de rest van de Islamitische wereld.
Als toevoeging:
De afgelopen 13 jaar had Marokko van alle drie de maanden: ramadan, shawal en dzul hidja correct volgens de Sunnah de begindata vastgesteld.
De Sauds hebben het de afgelopen 13 jaar over de gehele linie slechts 2 keer de begindata van de de drie maande: ramadan, shawal en dzul hidja correct vastgesteld volgens de Sunnah.
Als wij als moslims in Nederland niet zelfstandig ( men kan het maar doet het niet) de begindata kunnen vaststellen en we willen dat die volgens de Sunnah worden vastgesteld welk land moeten wij dan volgen wetend hoe die landen omgaan met het vaststellen van de begindata:
Marokko of de Sauds?
I rest my case
En ik zeg nog steeds ookal zou SA het elke jaar verkeerd doen, je moet gewoon je mond dicht houden en volgen want het is niet onze verantwoordelijkheid als zij het fout doen. En je moet al helemaal niet komen met adviezen, want wie ben jij? Als je een beetje verstand had, dan zou je nooit een dergelijk artikel schrijven, en op deze manier discussiëren.
En Marokko is een nog grotere troep regering, dus hiermee moet je al helemaal niet mee komen aanzetten.
@Ridouan, Ismael
Broeders hou maar op is beter we komen toch nergens. Als iemand door blindhaat/woede etc word geleid jegens SA dan ook al doet Sa iets goed dan vind zo iemand wel altijd iets slechts in hun gedrag om over te klagen.
Stop maar met deze discussie. het gaat toch nergens naar toe. Jullie hebben al voldoende bewijs geleverd voor de mensen die willen begrijpen en degene die door blindehaat worden geleid tot allah swt is hun terugkeer dan zal allah swt hun informeren over wat ze deden.
Wahalkum salam.
Dus moslims moeten hun mond houden wanneer ze voor belazerd worden door lui die spelen met hun religie?
En wanneer de feiten voor zich spreken dan kunnen we dat gewoon negeren omdat de boodschapper een godsgruwelijke hekel heeft aan de misdadigers die de boel belazeren?
Zie hier de logica van de aanhangers der Sauds. Zelfs wanneer het bewijs voor hen ligt ontkennen ze dat en blijven ze volhouden dat moslims als schapen de Sauds moeten volgen ook al volgen die de Sunnah niet!
Om een uitspraak te parafraseren:
“You can fool all the muslims some of the time, and some of the muslims all the time, but you cannot fool all the muslims all the time.”
Eya Ramadan mubarak mensen!!
@ Mohammed Boubkari. Dankjewel! Ik was al even aan het googlen maar had deze sites niet gevonden, maar ze zijn erg handig. Ramadan Mubarak!
@ Nordin B. Dankjewel! Wel een paar, maar ze houden helaas hun eigen kalenders aan, en beginnen dus zowel zaterdag als zondag. Ik volg aangezien ik het toch alleen doe liever het zien van de maanstand in Nederland. Ja erg jammer, ik hoop dat we binnenkort allemaal de Nederlandse stand aanhouden in shaa Allah :). Ramadan Mubarak!
@ Abdelmajid. Wat jammer dat je zoveel (onjuiste) aannames doet. Ik hoop dat je volgende keer, ondanks dat een vraag misschien op jou niet oprecht aankomt, bedenkt dat dat niet zo hoeft te zijn. Ramadan Mubarak!
Nu je zelf openbaar verkondigt wat je keuze is betreffende het vasten, mag ik je vast wel een paar persoonlijke vragen stellen over je keuze om Turkije te volgen.
Je hebt je verdiept in de materie en je komt zelf tot de conclusie dat Marokko zich aan de soenna houdt betreffende de begindag van de ramadan. Ondanks die kennis kies je er toch voor om je niet aan de soenna te houden. Je volgt Turkije en je begint een dag eerder met vasten. Wetende dat dit niet de eerste dag v/d maand ramadan is, maar de zogenaamde twijfeldag: de laatste dag van de maand Sha’abaan. Naar mijn weten is het afgeraden om op deze twijfeldag te vasten. Ook zal jouw keuze er toe leiden dat je straks Eid-al-Fitr viert, terwijl de moslims die zich aan de soenna houden nog aan het vasten zijn.
Hoe verantwoord je dit? Ben je niet bang dat jouw keuze ertoe zal leiden dat je de beloning voor het vasten tijdens de gehele maand ramadan misloopt?
@ M.O.,
Hoe worden de gebedstijden bepaald? Hoe worden de overige maanden vastgesteld? Hoe kan de 29ste Yawm a shak zijn als de maand waartoe die 29ste behoort gewoon begonnen is op basis van een berekening en niet een waarneming? Ooit nagedacht over deze zaken?
Als je denkt dat het beginnen van de ramadan op basis van een berekende kalender er toe zal leiden dat mijn vasten een daarmee ook het vasten van miljoenen mede-moslims daarmee bij voorbaat al niet geaccepteerd zal worden door Allah dan ben je goed ziek in je hoofd. Had nog wat krachtiger uitdrukkingen willen gebruiken maar het is ramadan!
Het is nog nooit voorgekomen sinds de tijd dat de moslims verspreid raakten over een groot deel van de wereld dat alle moslims op één en dezelfde dag zijn begonnen met vasten etc. En dat zal ook nooit gebeuren.
Zie hier de begindata over de wereld de islamitische wereld in drieën verdeeld wat betreft het begin van de ramadan:
The OFFICIAL First Day in Different Countries
28 June 2014
1. Cote dIvoire
2. Ghana
3. Nigeria
4. Turkey
5. Yemen
29 June 2014
1. Algeria
2. Australia
3. Bahrain
4. Brunei Darussalam
5. Egypt
6. Indonesia
7. Iran
8. Iraq
9. Jordan
10. Kuwait
11. Lebanon
12. Libya
13. Morocco
14. Oman
15. Palestine
16. Qatar
17. Saudi Arabia
18. South Africa
19. Spain
20. Sri Lanka
21. Sudan
22. Syria
23. Tunisia
24. United Arab Emirates
30 June 2014
1. India
2. Pakistan
Jouw redenering volgend zouden honderden miljoenen moslims die niet op zondag zijn begonnen met vasten eigenlijk beter kunnen stoppen omdat hun vasten toch niet geaccepteerd zal worden. Denk eerst eens na voordat je nonsens uitkraamt!
http://tariqramadan.com/english/2014/06/24/when-does-the-month-of-ramadan-begin-science-and-wisdom/
1. Ieder heeft de keuze om nette bewoordingen te gebruiken. Juist in de maand ramadan zou een moslim hier extra attent op moeten zijn.
2. Blijkbaar heb je geen angst. Duidelijk.
3. Ik stelde je een ‘persoonlijke’ vraag. Jij hebt je namelijk verdiept in de materie en komt zelf tot de conclusie dat Marokko zich aan de soenna houdt en jaarlijks de juiste begindag van de ramadan kiest. De vraag gaat daarom over jouw keuze, niet die van miljoenen anderen.
4. Op de eerste vraag heb ik geen antwoord gekregen. Ik ben nog steeds benieuwd, aangezien je zelf aangeeft wat volgens de soenna de juiste begindag is, hoe je jouw ‘persoonlijke’ keuze verantwoord?
@M.O.,
1. Iedereen heeft ook de keuze om niet te oordelen over of iemands vasten wel of niet wordt geaccepteerd.
2. Angst voor wat? Dat ik jou impertinente opmerking terecht wijs zoals ik deed is juist rekening houdend met de Ramadan en deze site. Andere tijd en andere plaats dan had ik op een hele andere manier gedaan!
3/4. Dit was mijn antwoord op jou vraag:
http://tariqramadan.com/english/2014/06/24/when-does-the-month-of-ramadan-begin-science-and-wisdom/
Kennelijk heb je er overheen gelezen dus hierboven nog maar een keer. Over het hoe en waarom van de berekende kalender staat er duidelijk beschreven en waar ik het van harte mee eens ben.
Dankzij die Saudis zijn jullie moslims geworden, leer daarmee leven
Dankzij Allah celle celaluhu en dankzij Mohammed sallallahu ve sellem zijn wij Moslim geworden Alhamdulillah, wie zijn jullie. Saudis zijn de slechste voorbeeld als moslim. Ze helpen de moslims in nood niet en dan willen ze de baas spelen. We moeten van Allah onze gezonde verstand gebruiken, waarom moet ik naar de zon kijken als ik wil weten hoelaat het is?! Ik kan ook naar de klok kijken als ik zeker wil zijn.
Dat is onze verschil we willen zeker zijn van ons zaak 100% zeker!!!