Dit stuk is ingezonden door Ayse Bayrak
Om het integratievraagstuk te beantwoorden moeten we de pioniers in de strijd om acceptatie in de samenleving als voorbeeld nemen en uit hun ervaringen lering trekken. Voor de immigratie uit moslimlanden op de politieke agenda stond, hadden we namelijk een andere discussie in Nederland. Surinamers en Antillianen hebben voor moslims een weg door het oerwoud van dilemma’s en oplossingen gebaand en nu is het interessant om te kijken of dat hen integratie en ook acceptatie heeft opgeleverd.
Als witte Nederlander, die zich bekeerd heeft tot de Islam, werd ik van actorrol in de toeschouwerrol gedrukt.
Als we sec naar de vertegenwoordiging van deze mensen in bijvoorbeeld de politiek kijken, dan ziet het er bedroevend uit. Zit er eigenlijk wel een echte neger op het blauwe leer van de Eerste- en/of Tweede Kamer? Het feit dat Nederlanders zich blijkbaar op het hoogste niveau niet willen laten vertegenwoordigen door iemand met een ander kleurtje is stuitend, maar ook het gegeven dat mensen met een donkere huid schijnbaar die posten niet ambiëren is op zijn minst zorgelijk te noemen.
De media spelen ook een grote rol bij de beeldvorming van hoe de ideale samenleving er uit zou moeten zien. We krijgen voornamelijk ‘gewone’ witte mensen te zien op tv. Blijkbaar is er behoefte om met elkaar dat witte gevoel in onze multiculturele samenleving vast te houden.
Nederland heeft het imago tolerant te zijn, maar dat lijkt eerder in naam dan in daad het geval te zijn. Dat het woord apartheid een Nederlands woord is dat internationale betekenis heeft gekregen, heeft ons land lang geplaagd. Nederland staat inmiddels bekend als tolerant land maar in feite waren nieuwkomers welkom op onze velden, in onze fabrieken, maar nooit echt in de harten. De opkomst van de PVV is daar een uiting van. De Nederlandse cultuur is de norm en de nieuwkomer wordt daarin een plek gewezen.
Voor degene die dit hoofdschuddend zit te lezen, geef ik een voorbeeld waarin een ieder zich kan herkennen.
In een trein neemt een zwarte man plaats tegenover een witte Nederlander. De zwarte man groet vriendelijk en vertelt spontaan: “Ik vind discriminatie maar niets. Ik heb niets tegen witte mensen en ook in de trein ga ik gewoon tegenover hen zitten. Ik zeg maar zolang mensen maar beschaafd zijn”
Uit: Multicultureel competent samen(-)leven door Dr Lucy Kortram
Deze observatie zal bij de beoordelaar geen herkenning oproepen omdat gemeend wordt dat dit niet zal gebeuren en dat de zwarte man een rol speelt. Dezelfde situatie waarbij de witte man tegenover de zwarte man komt zitten en dezelfde uitspraken doet, wordt door de observator wel herkend en als normaal ervaren.
Dit gegeven heeft te maken met roltoewijzing. De witte man heeft de actorrol, mag zich hierin oordelend opstellen en de grenzen aangeven waarin het maatschappelijke verkeer tussen de verschillende bevolkingsgroepen zich dient af te spelen. In dit voorbeeld wordt van de zwarte man verwacht dat hij een toeschouwerrol vervult waarin hij de beoordeelde is.
Dat moslims ook de toeschouwerrol krijgen toebedeeld, kan ik beamen vanuit mijn eigen ervaring. Als witte Nederlander, die zich bekeerd heeft tot de Islam, werd ik van actorrol in de toeschouwerrol gedrukt. Het feit dat ik mij op mijn werk, bij de Raad voor de Kinderbescherming, in mijn moslimdracht als actor opstelde werd door mijn omgeving als onnatuurlijk ervaren. Gedacht werd dat cliënten zich niet door mij zouden willen laten helpen. Binnen de Raad ontstond een discussie over neutraliteit die de Raad zou moeten uitstralen en dat religieuze uitingen dergelijke neutraliteit in gevaar zouden brengen. Het feit dat moslimcliënten wel zichtbaar hun religieuze identiteit kunnen uitdragen past in de gedachte dat deze cliënten zich in de toeschouwerrol bevinden.
Ook bij de publieke omroep wordt geworsteld met de wens om meer diversiteit in beeld te brengen. De samenleving is multicultureel en het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat die diversiteit via onze beeldbuis bevestigd wordt. De succesvolle biculturele Nederlanders zijn niet moeilijk te vinden maar de acceptatie is er alleen indien de nieuwkomers zich gedragen naar het verwachtingspatroon van de actors. Het zijn niet de mona-toetjes die het beeld bepalen of de multiculturele samenleving geslaagd is of niet. Het vergrootglas is gericht op de individuen die er een zooitje van maken. Dat de actor hier last van heeft behoeft geen uitleg, maar dat de actor het zich niet kan inbeelden dat iedereen in Nederland last heeft van uitschot, ongeacht uit welke bevolkingsgroep ze afkomstig zijn, bevestigt het feit dat we ons nog steeds schikken in de plaats die ons wordt toegewezen.
Om dit gegeven te veranderen, moet het beeld waaraan iemand zou moeten voldoen om actor te zijn, doorbroken worden.
Zwarte mensen kunnen hun kleurtje er niet afwassen om hun maatschappelijke positie van toeschouwer naar actor te veranderen. Dit bereiken ze door hard te werken en getuigt van zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Het verhaal van de eerste zwarte korpschef van Twente haalde in 2009 de voorpagina’s omdat het nieuws was. We moeten ervoor zorgen dat dergelijke situaties zo vaak voorkomen dat het nieuwtje er af is. Moslims moeten zichtbaar als moslim op de actorstoel gaan plaatsnemen. Juist door met behoud van identiteit de actorrol te vervullen, zal stukje bij beetje de acceptatie vorm krijgen.
Moslims zijn juristen, beleidsmakers, directeuren, doctoren en ja, ook voetballers en soms helaas ook crimineel. Maar dat laatste moet niet bepalend meer zijn voor de beeldvorming. Het moet gewoon zijn dat moslims in praatprogramma’s over hun ervaringen komen vertellen, indien ze zijn opgelicht, ze te kampen hebben met een slopende ziekte of hun mening willen delen over maatschappelijke dilemma’s. Momenteel wordt de hoofddoek geassocieerd met onderdrukking en een religieuze baard zelfs met terrorisme! Dat beeld kunnen we zelf veranderen door hoofddoeken en baarden te laten zien op plaatsten in de maatschappij waar de witte Nederlander ze niet verwacht, zodat er een algemeen geaccepteerd beeld ontstaat van de gewone moslim: Iemand die kan leiden en kan lijden.
Zolang we onze eigen identiteit ondergeschikt maken aan het algemeen wenselijke en/of ons schikken in de rol van toeschouwer die beoordeeld wordt, zullen we nooit geaccepteerd en gerespecteerd worden.
29 Reacties op "Van integratie naar acceptatie"
“het feit dat Nederlanders zich blijkbaar op het hoogste niveau niet willen laten vertegenwoordigen door iemand met een ander kleurtje is stuitend”
Je kan niet eerst een feit *verzinnen* en het dan stuitend vinden. Je bent voor het gemak er een paar vergeten trouwens:
Nebahat Albayrak
Khadija Arib
Farshad Bashir
Metin Celik
Coskun Coruz
Tofik Dibi
Arjan El-fassed (half-palestijns!)
Sadet Karabulut
Fatma Koser-Kaya
Ahmed Marcouch
John Leerdam (jaja!)
Het stikt bovendien van de antillianen in de nationale en landelijke politiek.
Enfin, lieg lekker verder en wellicht moet je je naam volgende keer nog wat groter bij het artikel zetten, daar gaat het tenslotte om begrijp ik uit alle vorige acties van de auteur.
@ Larie
Deze lui zijn een beetje kleur van buiten, maar blank van binnen.
De rol van een Paladijn dus.
‘Deze lui zijn een beetje kleur van buiten, maar blank van binnen.’
Keurmeester Yousef heeft gesproken en de betreffende personen keurig gelabeld.
Yakkes!
Nou ja, met 5% moslim in Nederland, waarvan notabene het grootste deel nauwelijks praktiserend is zou je misschien een handjevol moslims (tussen de 0 en de 8) in de kamer mogen verwachten. Dat is ook ongeveer wat er te vinden is!
Verder vind ik het ook schandalig dat op de Turkse tv de laatste tijd zo weinig Scandinavische huisvrouwen te zien zijn. Zo krijgt de Turk nooit een goed beeld van Zweedse dames.
@Baka: Gewoon een vaststelling van zaken. Zodra er bijvoorbeeld een korpschef is met een lange baard zonder snor, dan pas kun je spreken over werkelijke acceptatie van andere ethniciteiten.
Overigens zou de Nederlandse staat de allochtone etnische groepen officieel moeten erkenne, inclusief hun talen.
De Nederlandse reclame is inderdaad opvallend ‘blank’ in haar uitbeelding van een ‘ideale wereld zonder vlekken’.
Het valt me hier in NL altijd op, dat zichtbare allochtonen niet voorkomen in reclames. Zij lijken zorgvuldig als minderwaardige burgers weggepoetst – Tenzij natuurlijk als clown, die door een blanke de les gelezen wordt. Let er maar eens op. De reclame hier steunt, door wat zij weglaat, het idee van [i]white supremacy[/i].
Blijkbaar vekopen produkten beter als zij niet geassocieerd worden met zichtbare allochtonen.
Andersom spelen wel de kleuren oranje en wit een prominente rol in het wijzen van de kijker op aantrekkelijke aanbiedingen en anderszins ‘correct gedrag’. Het nationalistische gedachtengoed is blijkbaar wel geschikt voor koopkrachtig Nederland.
Reclame zegt helaas veel over een samenleving.
Zo zegt ook, dat vermaningen troep op te ruimen in het oranje wit gesteld worden veel over wie de troep makende doelgroep feitelijk is …
yousef
Zo zal er dus niets veranderen
Mensen met een kleurtje die wel een maatschappelijke rol spelem zijn “blank”
Dan hoop ik dat er veel “blanken”komen
yousef jij bent net zo erg als de witten die in bovenstaande jammerstuk worden omschreven
Het is zorgelijk te weten dat Nederland altijd een tolerant land is geweest, en niet meer is.
Het is niet vreemd dat deze tolerantie met de binnenkomst van de bewoners uit, veelal Moslimlanden, deze tolerantie geweld is aangedaan. Als men, als immigrant een pakket eisen gaat stellen, zoals dat Autochtone Nederlanders zich zouden moeten aanpassen? Of respect, het bouwen van Moskeeën, het misbruiken van van wetgevingen? Dan is het snel afgelopen met deze tolerantie. Trouwens, Moslims staan er langzamerhand om bekend dat ze het gewoon zijn te liegen en bedriegen, vooral naar niet Moslims.
Tenslotte moeten Moslims er alles aan doen opdat de Islam de enige religie (doctrine) die over blijft, in welk land dan ook.
Barbaren horen hier niet thuis, en zo simpel is het.
Enne, beeldvorming hebben deze mensen geheel aan hun zelf te danken. Respect moet je verdienen en kan men nu eenmaal niet eisen. Een beetje dankbaarheid voor het welkom dat Nederland heeft gedaan door jullie binnen te laten is nergens te bekennen.
Je moet mensen beoordelen op hun daden en niet op ras of kleur, maar de slachtoffer rol wordt door deze mensen te makkelijk aangenomen.
[b]Maar als ik dit stuk goed lees, bevestigd dit toch maar weer het oordeel dat ik de afgelopen jaren ontwikkeld heb.
Nederland is nog steeds een tolerant land en daarom zeer kritisch tegen intolerantie!!
@ Ron
[i]Ken jij wel allochtonen? [/i]
Je beschrijft ze alsof ze drie benen hebben en rond lopen zonder hoofd.
Je moet niet alles wat de pers vertelt geloven. Leer ze zelf kennen. Heus ze bijten niet. Het zijn geen bloeddorstige barbaren.
(en nu een pas achteruit vóór de tirade over linkse rakkers die problemen bagatelliseren en zo het land kapot maken …)
Goed stuk Ayse. Je vergeet de Indische Nederlanders die in de vijftiger jaren als debielen behandeld werden. Je kreeg pas een huurwoning als je tenminste driemaal per week hollands at en de dames van het maatschappelijk werk kwamen maandelijks de linnenkast inspecteren om te kijken of alles wel netjes en schoon was. Hun nakomelingen zijn inmiddels wel geïntegreerd, maar voelen zich nog steeds niet begrepen. Het racistische karakter van de koloniale samenleving wordt nog steeds ontkend.
@8, ron:
Nederland altijd tolerant?
Dat is ook geschiedvervalsing
Nederland heeft altijd veel gedoogd vanuit opportunistische overwegingen.
Want een schuilkerk betekent niet getolereerd, maar gedoogd.
Tolerantie in vorige eeuwen was er voornamelijk voor anderdenkende blanken, en een enkele goed aangepaste jood.
Verder hebben we een zeer triest recordverleden qua slavenhandel, slavernij, politionele acties, ondrukken van het andere geloof.
We zijn welbeschouwd enkele verlichtingsdecennia behoorlijk tolerant geweest en ergens tussen 1970 en 2001. Maar altijd.. helaas niet
Beste Ron,
Nederland is misschien ten opzichte van andere landen tolerant, maar gezien de geschiedenis van Nederland wordt de mate van tolerantie altijd maar zo overdreven. De allochtonen die door de eeuwen heen in Nederland zijn geaccepteerd, als ze dat al in daad waren, waren allemaal noodzakelijk om de economie in de Gouden Eeuw en de Zilveren Eeuw en ook daarna draaiende te houden. De immigratie is meestal van wederzijds belang geweest. Laten we dat niet vergeten.
Waar heb je het verder eigenlijk over? Een pakket eisen stellen, zoals moskeeën bouwen? Misschien gaan jouw ouders nog naar de kerk. Hopelijk hebben zij dan meer begrip voor de bouw van moskeeën. Respect? Wat is er mis met respect, als het maar wederzijds is? Hier wordt weer overdreven. Staan we allemaal op de barricades om respect te roepen? Misbruik van wetten? Laten we de criminelen los behandelen van de gewone moslimburger. Moslims moeten er alles aan doen opdat de Islam de enige religie is die over blijft? Waar heb je die onzin vandaan? Je vergeet dat de moslimgemeenschap in Nederland geen homogene groep is, maar met grote etnische diversiteit en verschil in opvatting, dat het bovendien gematigde moslims zijn, meestal niet eens praktiserend, en geen extremisten zoals jij ze neerzet, en dat het mensen zijn die net als jij hun brood willen verdienen en gelukkig willen zijn in hun leven.
Ik vind het triest dat ik op een dergelijke reactie moet reageren, maar ik ga toch verder.
Als jij denkt dat moslims er langzamerhand bekend om staan te liegen en te bedriegen, dan is één ding zeker: je hebt geen flauw benul waar je het over hebt. Hoezo gewend te liegen en bedriegen? Als je het over criminelen hebt, dan heeft dit dus alweer niets te maken met de doorsnee moslimburger. Omdat de immigratie van de jaren ’70 sociale problemen heeft opgeleverd zoals haast elke grootschalige immigratie op de wereld dergelijke problemen meebrengt en mee zal brengen in de toekomst (neem voor Nederland bijv. de Antilianen, de Surinamers, vergeet zeker niet de problemen door de komst van de Chinezen in de jaren ’20, voor de toekomst de Hongaren, de Polen), denk jij dat de meeste moslims niet deugen? En omdat de commerciële media hongerig naar lees- en kijkcijfers deze problemen benadrukken(Hoe kan het toch dat het aantal Antiliaanse criminelen nog steeds op nr. 1 staat en we alleen maar te horen krijgen over de Marokkaanse?), denk jij dat de meeste moslims niet deugen? Ik zou de cijf
@vele
Je zei:[quote]Nederland is nog steeds een tolerant land en daarom zeer kritisch tegen intolerantie!![/quote]
Ik zeg: tolerantie is subjectief, niet objectief. Wat voor de een tolerant is, is voor de ander walgelijk en wat voor de een echt niet kan, wordt door de ander getolereerd.
Verders, het woord tolerantie heeft de nasmaak van het dulden van iets dat misschien anders niet of minder geduld zou worden. Daarom zijn acceptatie en tolerantie niet hetzelfde. Het accepteren van de goede dingen, whatever that may be, is beter dan het tolereren daarvan.
In reclames in Frankrijk figureren opvallend weinig Aziaten overigens. Het is me opgevallen dat er zelfs maar één reclame momenteel is op de Franse tv waarin een aziaat speelt en hij wordt daar eigenlijk een beetje weggezet als iemand die het niet helemaal begrijpt.
Conclusie: alle fransen zijn eigenlijk koloniaal en racistisch.
Valt inderdaad geen spijker tussen te krijgen.. wat een waterdichte redenering.
Het zal wel aan de tijd hebben gelegen (5 uur 11 in de ochtend?? Slaap je wel meid?) hè allison.
Het verhaaltje met de zwarte en de blanke in de trein kan ik mij heel goed indenken in andere culturen! Sterker nog dat is doodnormaal, zijn jullie nooit buiten Europa geweest ofzo? Misschien moet onze blanke Ayse eens een middagje door Jakarta gaan lopen om te constateren dat ze eigenlijk continu hardop op straat wordt nageroepen door de locals die haar uitmaken voor bleekscheet. Of een treintje pakken in Algerije een keer? Of gewoon in d’r eentje daar een auto rondrijden… succes met al je vingers terugkrijgen.
De verstokte Nederland beklager raad ik eens aan om met een donkere vriend naar midden-Rusland te reizen en dan in een boog via Ukraine weer terug en dan Noord-afrika in. Vooral het stukje zo tussen Marokko en Mauretanie zitten ze waarschijnlijk erg te wachten op jullie visie op het probleem.
Wat jullie me wel moeten uitleggen is waarom je omdat je onheus bejegend zou worden door een specifieke groep Nederlanders je dan maar volstrekt willekeurige andere Nederlanders daar ook even bij gaat betrekken.. dan ben je toch geen haar beter? Ik heb in dit hele artikel nu al moeten lezen dat ik koloniaal ben, dat ik geen zwarten in het kabinet wil, dat ik geen producten ga kopen als allochtonen die aanprijzen en weet ik wat voor onzin. Donder daar toch lekker mee op, alsof mijn huidskleur automatisch die dingen garandeert…
Ayse: Goed verhaal! Als ik de reacties tot nu lees, wordt de kern ervan – JEZELF anders opstellen – op een enkele uitzondering na, nog niet echt eruit gehaald en blijft men liever hangen aan het eigen stokpaardje.
@ Yousef:
“Deze lui zijn een beetje kleur van buiten, maar blank van binnen.
De rol van een Paladijn dus.”
Een paar dagen geleden viel bij mij een nieuw kwartje. Er bestaat een rare paradoxale situatie binnen de moslimgemeenschap. Er wordt (terecht) enorm geklaagd over de zogenaamde ‘Nederlandse hokjesgeest’ maar intussen hebben we als moslims deze gewoonte ontzettend goed overgenomen!” Wat dat betreft zijn we idd voorbij de integratie :-).
Larie 1
De auteur constateert dat er geen echte neger in de tweede kamer zit. Jij noemt Nederlanders van allochtone afkomst die amper een kleurtje hebben en zich gedragen conform de verwachting van de witte Nederlanders.
Of zijn in jou ogen alle allochtonen echte negers?
Dit is precies het probleem van de moslimgemeenschap. Zichzelf in de slachtofferrol plaatsen, ‘die criminelen zijn geen moslims’ scanderen en zeggen dat van Gogh ‘het toch ook wel een beetje zelf uitlokte’. De gematigde moslim maakt de weg vrij voor de wat minder gematigde! Zolang de moslimgemeenschap blijft ontkennen en suggereert dat het eigenlijk wel mee valt kunnen de extremen en criminelen vrolijk hun gang gaan omdat jullie geen zelfreflectie hebben. Dat is het probleem. Waarom komt de Marokkaanse gemeenschap niet massaal in het geweer om die enorme groep ( meer dan de helft van de Marokkaanse jongens tussen de 16 en 24 blijkt een stuk uitschot te zijn ) eens keihard aan te pakken?! Stel je voor dat we hier met alleen maar moslims leven, dat creeert een klimaat waarin de extremist kan doen wat hij wil. Ondanks dat er maar relatief weinig moslims in Nederland wonen kunnen ze toch voor een hoop criminaliteit en terrorisme zorgen, kun je nagaan wat er gebeurt als ze met nog meer zouden zijn.
Echt een heel droevig stuk, en naar mijn smaak eigenlijk deze site onwaardig.
Een bekeerde hollandse welzijnswerkmevrouw die overduidelijk nauwelijks iets -tot niets- weet van samenlevingen buiten haar eigen gemeente, en die er dus maar een sociologische reutel uitgooit met een sausje combinatiekunde.
Het staat eenieder vrij het hiero onwaarschijnlijk klote te vinden en zo, maar alleen totaal verknipten als Wilders of deze mevrouw kunnen doen alsof de situatie tussen ‘inheems en uitheems’ in Nederland alle grenzen voorbij is.
Wie echt meent dat Nederland geislamiseerd dreigt te raken is net zo’n stumper als hen die roepen over ‘woii, apartheid of Malcolm X’, en is waarschijnlijk het soort wereldburger waar elders op de site nog een beetje mee gespot wordt.
[i]Racisme, interetnische conflicten en interetnische haat zijn eerder de default-mode van interculturele interactie dan de uitzondering[/i]schreef Tonkes een weekkie terug in de VK.
Hoe gruwelijk ook om te zeggen, maar behalve voor extremisten als Wilders en blijkbaar dit soort relifundo’s en/of bekeerlingen gaat het dus in Nederland behoorlijk goed met de integratie.
Hulia: en wat is een echte neger voor jou! Vertel het eens..?
Op het lijstje hierboven staan 3 mensen die echt volledig niet onder het predikaat ‘blank’ zouden vallen.
Maar dat zijn zeker geen échte negers? Jij wil zeker een pikzwarte nigeriaan gekleed in agbada verstoken van enig Nederlands paspoort die geen woord Nederlands spreekt in de kamer en wiens standpunten neerkomen op dat hij vindt dat je best met een 40 jaar oude niet-APK gekeurde auto mag rondrijden… Want tja, als hij dat niet vindt, dan conformeert hij toch maar aan de witte mens.
Enfin, daaruit concluderen dat alle Nederlanders dus eigenlijk geen negers in de kamer motten (want daar komt het op neer) is gewoon op het zwakzinnige af. We zullen het maar wijten aan het bekeerling-effect, dat zijn toch altijd een beetje de aandachtvragers onder de moslims, als ze niet meer in de spotlight staan moeten ze weer iets raars doen (zie, ik kan het ook, het is zo makkelijk om mensen over een kam te scheren).
Stereotypering en classificatie van individuele personen in bepaalde stereotypes/substereotypes aan de hand van waargenomen perceptuele gedragingen zit in de aard van het beestje.
Mensen zullen dus altijd naar de verschillen tussen Wij en Zij kijken.
@ David: Het probleem van de moslimgemeenschap? Nogmaals, die geméénschap bestaat niet, het is geen homogene groep, vol van etnische diversiteit en verschillen in opvatting. Wie zegt bovendien dat ‘wij’ niets proberen te doen tegen het Marokkaanse tuig? Massaal in het geweer is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel van de problemen zijn heel verschillend van aard als je inzoomt en heel logisch te verklaren, dat wil niet zeggen dat er niets tegen moet gebeuren, maar ze kunnen niet allemaal door celstraf of iets dergelijks worden opgelost. Als het simpel lag, had de overheid ook wel een oplossing. Er zijn tal van marokkanen actief om het probleem op te lossen. Daarnaast, omdat jij er vanuit gaat dat de helft van de marokkaanse jongeren uitschot zijn, heb ik sterk het idee dat jij elke marokkkaanse jongen die ook maar langs zou lopen zou veroordelen als tuig. Aan zo’n houding hebben we ook niets. Als ‘wij’ verder geen zelfreflectie zouden hebben, zouden ‘wij’ niet de etnische minderheid zijn in Nederland die het meest negatief denkt over de eigen bevolkingsgroep. We moeten letterlijk allemaal ophouden te denken dat we het goed weten en geneigd te zijn snel te oordelen. Ondertussen scheren we elkaar allemaal over één kam, ontstaan er allerlei misvattingen en loopt het steeds meer uit de hand. Ik begrijp ook de autochtonen die het vervelend vinden als racisten gezien te worden etc. We moeten kritisch en redelijk blijven. Dat is de enige oplossing.
De helft van de marokkaanse jeugd pleegde een misdrijf. Dit noem ik schokkend
Een aantal criminologen heeft dit wetenschappelijk vastgesteld !
Wie durft nu nog te beweren dat Geert Wilders onzin uitkraamt
Samya
Mee eens we moeten kritisch blijven tegen over de ideologie van de islam en de betekenis voor onze maatschappij.
@ Vele
Wat weet je eigenlijk over de islam om het een ideologie te noemen?
Verder hoop ik inderdaad dat men kritisch en rationeel de islam en de ontwikkelingen ervan in Nederland bekijkt. Dan zal er alleen maar een juiste conclusie getrokken worden, nl. dat er geen sprake is van een ideologie.
@ Stefan
– Natuurlijk jongen, de helft van de Marokkaanse jeugd? Inclusief de meiden toch? Ach, man, waar zit je verstand?
– Wilders spreekt over de islamitische ideologie, maar wat is er ideologischer dan te streven naar een Nederland zonder Islam, en dit via de politieke weg probeert te realiseren zoals Wilders zelf doet? Durf je nu nog te zeggen dat Wilders géén onzin uitkraamt?
Treffend stuk!!
Het verschil tussen integratie en assimilatie is zoek. Als er wordt gesproken over integratie bedoelen ze assimilatie. Gesproken over pioniers in deze vorm viel mij een leidinggevende politieman op met baard. Op zich niet interessant, ware het niet dat hij bicultureel is, dan valt het opeens wel op.
er stonden filmpjes op marokko.nl maar nu op http: //tv.marokko.nl
Hier een goed voorbeeld van het ‘onbewuste’ racisme dat Ayse schetst:
om daar aan toe te voegen.
Er zitten ook geen “echte” blanken in de tweede kamer.
Ik heb nog steeds geen Brabants varkens boertje met houten klompen in de kamer gezien.
Kan iemand mij vertellen wat de scheid lijn is tussen integratie en assimilatie.
Wat zijn de duidelijk aan te wijzen verschillen?
Volgens mij houden we een discussie voor spek en bonen. De auteur van dit artikel reageert toch nooit want zij is alweer het volgende stemmingmakende artikel aan het schrijven of op een andere manier media-aandacht aan het genereren.
Volgens mij zijn er in de regionale en nationale politiek een boel voorbeelden van Nederlanders met een niet-Nederlandse afkomst. Wellicht dat dat aantal hier en daar lager is dan je zou verwachten op basis van een steekproef, maar de reden daarvoor hoeft niet perse racisme te zijn zoals mevrouw de Jager zo graag wil (anders zou ze geen artikelen meer kunnen schrijven immers).
Het is jammer dat iemand in een betoog over respect winnen mij stelselmatig in het racistische ‘witte Nederlander’ hokje probeert te duwen. Mijn respect ben je dan in ieder geval kwijt Petra (of hoe mevrouw de Jager ook mag heten).