Dit is deel 3 van Jouw Dagelijkse Dosis. Iedere dag in Ramadan schrijft een team van schrijvers een reflectie over de juz’ die praktisch de hele oemmah die dag leest. Alle lezers worden uitgenodigd hetzelfde te doen, en hun eigen reflectie op de juz’ van de dag in de reacties te plaatsen. Iedere dag kiest een jury de beste reflectie. De winnaar krijgt een exemplaar van De Levende Koran thuisgestuurd.
Vandaag zullen we in Jouw Dagelijkse Dosis stilstaan bij een zeer belangrijk onderdeel van ons geloof, dat door Imam Mālik (ra) zelfs vergeleken werd met de Ark van de profeet Nuh (as). Namelijk de weg van de Profeet Mohammed ﷺ, zijn Soenna.
In het derde hoofdstuk van de Koran, soera Āl ʿImrān zegt Allah in vers 31:
Zeg: Als jullie van Allah houden, volg mij [Mohammed] dan: Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven. En Allah is Vergevingsgezind , meest Barmhartig. (Q3:31)
De mensen die in Allah geloven willen niets liever dan dichter tot Hem komen, maar weten niet altijd precies wat daarvoor de beste manier is. Sommige mensen gaan in hun zoektocht naar de Verhevene hun eigen pad van aanbidding uitstippelen door dingen te doen waarvan zij denken dat het goed is om te verrichten. Dit is niet iets waar alleen mensen van vandaag de dag mee te maken hebben. Nee, het is iets waar ook mensen ten tijde van de Profeet moeite mee hadden. Daarom openbaarde Allah ook deze aya (vers).
Lieve broeders en zusters, het is teveel gevraagd van mensen om zelf te bedenken hoe Allah het liefst heeft dat wij hem aanbidden, en daarom helpt Allah in deze aya de gelovigen een handje. Het is alsof hij zegt, “O mensen die geloven in Mij maak je niet druk over al het moeilijke werk van hoe je mij het beste kunt aanbidden. Dat is allang verricht, daar hoef jij je niet druk over te maken. Volg gewoon het pad dat ik heb uitgestippeld via de geliefde profeet Mohammed ﷺ.” Hij is immers voor ons het beste voorbeeld om te volgen (33:21). Onze geliefde Profeet ﷺ heeft ons alles geleerd wat wij moeten weten over aanbidding, en daarom is de fundamentele spelregel met betrekking tot ‘Ibāda (aanbidding) in de wetenschap van de sharia ook: Niets is toegestaan om te verrichten als aanbidding, behalve wat goedgekeurd wordt door de Koran en de Soenna. Moet je kijken hoe makkelijk dat jouw leven maakt, gewoon de beste weg volgen op het Pad van Allah, en dat is de weg waar de voetsporen van de Profeet ﷺ nog vers in te aanschouwen zijn.
De aya gaat verder en geeft een beloning weer voor het feit dat jij er voor kiest om Allah te aanbidden op de manier die Hij graag wil door de Profeet ﷺ te volgen: Allah zal van jullie houden en jullie je zondes vergeven. Allahu Akbar, wat een cadeau! Er staat niet, Allah zal tevreden zijn met jullie of Allah vindt het goed als jullie dat doen. Nee. Allah zal van jullie houden en als kers op de taart ook nog eens jullie zondes vergeven.
Imam al-Qushayri zegt in zijn tafsir (uitleg) over deze aya iets fantastisch. Namelijk dat het feit dat Allah het houden van laat volgen door een voegwoord [‘en’] en dan pas over vergiffenis spreekt een duidelijke volgorde laat zien zodat wij, Zijn dienaren, weten (dat de weg naar Allah er een van liefde is). Eerst houdt Allah van zijn dienaren en Zijn dienaren van Hem (zoals in Q5:55 staat beschreven), dan vragen zij Hem om vergiffenis en vergeeft Hij hen. Liefde leidt tot vergiffenis, vergiffenis niet tot liefde.
Volg jij de Boodschapper ﷺ in wat jou uitkomt en ook in wat jou niet uitkomt? Want, zoals Ibn Kathir zegt is dat de sleutel naar de Liefde van Allah. Laten we deze maand gebruiken om onszelf te trainen de Profeet te volgen, zodat we dit de rest van het jaar vol liefde en overgave blijven doen.
5 Reacties op "Juz’ 3 – In de voetstappen van de Profeet naar de liefde van Allah"
Mashallah, een mooi stuk broeder :)
In de tijd dat ik mijn man leerde kennen was hij bezig soerat Al Baqarah te memoriseren. Ook nu weer vind ik het heerlijk om te lezen uit de Edele Koran die hij in die tijd als leerboek gebruikte. Vol met aantekeningen en briefjes in zijn minuscuul handschrift. Als ik Juz 3 lees denk ik aan de tijd in aantocht naar onze bruiloft. De verhuizing naar een gezamenlijk huis heeft veel discussies met zich meegebracht. Discussies over het al dan niet wonen in een koophuis. Voor de meeste starters in dit land is dit niets meer dan een vanzelfsprekendheid; bouwen aan een gezamenlijk vermogen door middel van een koopwoning. In die tijd begon ook langzaam de kredietcrisis de ware gezichten van de banken te tonen. En tegelijkertijd leerde mijn man de ayaat uit Juz 3;
“Degenen die van de rente eten zullen niet anders opstaan dan degene die opstaat en door Satan tot bezetenheid is geslagen. Dat is omdat zij zeggen: “Handel is te vergelijken met rente.”
Bij deze aya stopt het niet, er volgen meerdere waarschuwingen over de onheil van het vragen van (hoge) vergoedingen voor het beschikbaar stellen van kapitaal of goederen. De discussies liepen hoog op, brachten inzichten en hierdoor leerden we elkaar heel goed kennen. Daar waar het mijn man ging om de juridische kant en de haken en ogen van het Westerse kapitalisme, hield ik mij bezig met het onrecht om buitenproportionele percentages te vragen aan mensen die gewoon een warm liefdevol thuis willen stichten met een leuke achtertuin. Hoe kon het dat er een constructie bestaat waarbij je alleen rente betaalt, wie werd hier beter van? Is de maatschappij er niet beter bij gebaat dat iedereen een warm huis bezit met zo min mogelijk lasten. Moet echt aan alles zo veel mogelijk verdiend en geprofiteerd worden? En je kunt de looptijd halveren door alle extra kosten van rente, woekerpolissen en belastingen weg te laten.
Het werd huren, maar de discussie duurde voort. En de huurprijzen stegen op een gegeven moment ook buitenproportioneel. Naarmate de jaren voorbij streken werd vanuit diverse geleerden meer kennis gedeeld over dit onderwerp. Onze stellige mening bij aanvang van ons huwelijk matigde door deze kennis en de diverse praktijkvoorbeelden. Op een gegeven moment had iedere kennis om ons heen een koophuis om soms onvermijdbare redenen. Hoewel onze weerstand tegen het idee om te kopen absoluut verminderd is, voelen we des te minder de noodzaak. Soms grapt de een tegen de ander met dat we meer dan een ton aan huurkosten hebben bereikt, maar ook dit doet ons niets. Mijn gevoel voor gerechtigheid zou mij niet in zee laten gaan met een instantie die slechts van mijn gezin wil profiteren.
En het zorgvuldig bestuderen van de ayaat uit Juz 3 heeft ervoor gezorgd dat we beiden niet de zwakte voelen om te zwichten voor de argumenten tot nu toe. De kennis en verdieping hebben ervoor gezorgd dat het soms voelt alsof we een misdaad met voorbedachten rade zouden begaan. Hoe mooi is het van onze Schepper om zo op te dragen weg te blijven van zaken die niet goed voor ons zijn. Ook al heb je het extra geld om al die rente te betalen, waarom zou je je zo laten uitbuiten zolang er alternatieven op je pad gebracht worden? Tevens hopen we onze kinderen het levende voorbeeld te bieden over dat materie verdwijnt en je er niets van overhoudt na dit leven. Al weten we dat er tig redenen te bedenken zijn om toch voor een koophuis te gaan, het geeft ons voldoening om dit niet als streven te hebben.
Het is een ontwikkelingsfase geweest met als resultaat dat we nooit meer de druk zullen voelen om een mooi groot huis te kopen. Ik houd van luxe en comfort maar weet dat dit niets is zonder de inhoud van waar het echt om te doen is in ons leven. Er zijn meerdere wegen om dat huis te bemachtigen en Allah swt leidt ons iedere keer weer op een verrassend pad waarvan we alleen maar kunnen zeggen: ‘Alhamdulilah’.
Wat een ontzettend mooie reactie Jamila! Een genot om te lezen.
@Jamila
Bedankt voor het delen van je reflectie, ik vind je bijdrage héél waardevol! Moge Allah jullie zegenen met Zijn liefde…!
Prachtige reactie Jamila!
Ook ik weiger een huis te kopen en ook ik voel de druk van een te hoge huur. Je merkt dat het een spel is om ons te dwingen toch een huis te kopen. Want financieel gezien wordt het huren van een huis zo duur, dat je gedwongen voelt om een huis te kopen. Als we ons hier aan toegeven, helpen wij het rente-systeem in stand houden.
Het is zoals je zegt, het doen met minder luxe op ene halah manier. En zoals je ook zei, elhamdoulilah :)