Ik ben er een. Ik durfde het aan ja. Als allochtoon, een Marokkaan zelfs, durfde ik me te begeven op een waar slagveld: een WITTE middelbare school! Voor vijf hele jaren. En ik droeg nog wel een hoofddoek. In de statistieken ben ik namelijk een ‘zwart’ kind. En volgens dit onderzoek moet je zwarte en witte kinderen niet mengen op middelbare scholen, dat zou volgens het onderzoek slecht zijn voor de schoolprestaties. De cultuurverschillen zouden namelijk een te grote rol spelen. Ik dacht dat school er juist was om ervoor te zorgen dat we later zo goed mogelijk presteren. De onderzoeker vergat er voor het gemak eventjes bij dat iedereen uiteindelijk de grote boze wereld in moet gaan. Waar “wit” en “zwart” wel gemengd zijn. En wat doe je dan?
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
39 Reacties op "Zwart op wit: mengen niet goed…"
Waarom trek je het in ‘zwart’ en ‘wit’?
Ik begreep juist dat het ging om te grote diversiteit in achtergronden, iets algemener dus dan zwart-wit.
Er is ook onderzoek gedaan waaruit blijkt dat tot +/- 30% diverse leerlingen goed te doen is; die trekken zich op aan de rest zonder dat die er last van hebben.
Mijn conclusie zou zijn dat je dus moet streven naar scholen/klassen die 70%-90% etnisch homogeen zijn (= cultureel en taaltechnisch dermate Nederlands dat het geen issue is) en daar waar dat niet haalbaar is vanwege samenstelling van wijken er extra middelen beschikbaar moeten zijn om meer aandacht hieraan te schenken, bij voorkeur door kleinere klassen.
Hoe was je eigen ervaring op die ‘witte’ school? kwam het je schoolprestaties ten goede?
En hoor jij eigenlijk niet bij de groep die zo weinig achterstand/verschil heeft dat het geen issue meer is?
Ik sluit me aan bij Anders. Ik was ook het enige meisje met een hoofddoek op een witte school. Daarmee zat ik, net als Gita, niet op een gemengde school, maar op een homogeen samengestelde school. Dit zijn dus nadrukkelijk niet de scholen waarover in het onderzoek wordt gehandeld, waarin er een grote variatie van etnische achtergronden aanwezig is. Ik heb het inderdaad niet als vervelend ervaren; je doet mee met de andere (blanke) leerlingen en je leert op een heel natuurlijke manier de mores en de taal kennen.
Ik kan niet zeggen dat de resultaten van het onderzoek mij onwaarschijnlijk overkomen.
Zou bijna zelfs zeggen, het verbaast mij niets.
Beste Ghita,
Zou je in plaats van een persbericht een verwijzing naar het oorspronkelijke onderzoek kunnen plaatsen? Behalve dat het mij niet geheel duidelijk is welk onderzoek van Dronkers je naar verwijst (ontbreekt ook in het persbericht namelijk) krijg ik de indruk zo dat je het zelf ook niet gelezen hebt.
Verder zou ik graag 2 dingen weten van je die ik niet helemaal kan plaatsen:
1 – je schrijft: ‘school is zodat we later zo goed mogelijk presteren’
Wat versta je hier onder presteren? Hoe meet je het? En hoe weet je dat dat effect groter is bij kinderen die op een gemengde school hebben lesgekregen?
2 – waaruit concludeer je dat kinderen die op een niet-gemengde school zijn opgegroeid een ‘achterstand’ hebben of problemen krijgen omdat ze in de maatschappij wel moeten mengen?
3 – indien je (2) kan onderbouwen, betekent dat dat je ook tegen scholen op specifieke grondslagen (katholiek, protestants, islamitisch) bent of maak je daar wel een uitzondering voor? Maw: waar leg je uiteindelijk de prioriteit?
Ik vraag mij trouwens af wat er met “Grijze kinderen ” zoals mijn jongste gaat gebeuren , mag die op een “witte school ” of moet hij op een zwarte ?? zijn achternaam is Nederlands dat moet toch ergens voor tellen ?? of krijgt hij een status die te vergelijken is met de kleurlingen in Apartheids Zuid Afrika ..
@ Anders. Ik haat termen zoals zwart en wit. Dan denk je teveel in hokjes, en dat doet niemand goed. De reden waarom ik dat hier doe is omdat dat in het onderzoek werd vermeld, en dat is wat je nu weer overal op het nieuws hoort. Zwart, wit, gemengd. Ik heb zelf dus inderdaad op een zogenaamde “witte” school gezeten, en het heeft mijn schoolprestaties gewoon goed gedaan.
@Larie. School is ervoor om ons voor te bereiden op de samenleving. Als jij, als Marokkaans kind op een school zit met alleen Marokkanen, of als Nederlander met alleen Nederlanders, en je komt opeens in de buitenwereld terecht waar je wel opeens met elkaar om moet gaan, zal dat je volgens mij geen goed doen. Jong geleerd, oud gedaan ;) Ik heb er geen onderzoek naar gedaan inderdaad, maar het is erg simpel om dit te bedenken, vind je niet?
Als het op scholen aankomt met een religieuze grondslag, voor mij is het erg simpel, er is een vrijheid van religie, dus hebben ouders ook de vrijheid hun kinderen naar zo’n school te sturen. Of ik het zou doen? Ik zou toch liever naar een openbare school gaan, waar je verschillende mensen leert kennen.
jammer dat we zulke lessen niet door kunnen trekken om integratie te bevorderen.
Dan krijgen we wee dat gedoe met beperkingen van vrijheden (van allochtonen)
Anders zou de staat wetten moeten maken dat allochtonen verspreid wonen tussen autochtonen. (dat er geen prachtwijken ontstaan, of samenkleven van etniciteit)
En de allochtone kindertjes gelijk verspreid over alle scholen, met een gemiddelde van 5% allochtoon in alle klassen.
zou misschien veel problemen oplossen.
“Ik haat termen zoals zwart en wit. Dan denk je teveel in hokjes, en dat doet niemand goed.’
laten we het dan hebben over “multicultureel verrijkte’ klassen die op bepaalde vlakken slechter lijken te scoren en “niet multicultureel verrijkte” klassen die deze belemmering niet hebben.
“School is ervoor om ons voor te bereiden op de samenleving. Als jij, als Marokkaans kind op een school zit met alleen Marokkanen, of als Nederlander met alleen Nederlanders, en je komt opeens in de buitenwereld terecht waar je wel opeens met elkaar om moet gaan, zal dat je volgens mij geen goed doen.”
Ja je kan het herformuleren zoals je wil maar ik begreep je stelling: ik betwistte hem alleen. Je enige argument ervoor is is namelijk dat het ‘makkelijk te bedenken is’ en eerlijk gezegd ben ik daarmee niet om.
Ik zou nog steeds graag horen om welk onderzoek het hier ging. Betreft het hier het onderzoek gepubliceerd i.s.m. Silvia Avram over de verschillen tussen openbare scholen (overheid) en privaat onderwijs??
Kun je het paginanummer noemen waarin de heer Dronkers specifiek verwijst naar ‘zwarte en witte scholen’ zoals je hierboven schrijft dat hij doet. Naar mijn weten heeft de heer Dronkers namelijk geen Nederlandse publicaties gedaan de laatste tijd dus het verbaast me dat hij zulke Nederlandse woorden in de mond neemt in Engels werk.
Je hebt gelijk Larie: het onderzoek heeft niet in Nederland plaatsgevonden, maar hij weet te melden dat de uitkomsten wel gelden voor Nederland (bijzonder). Ook wat betreft terminologie zal hij het dan wel hebben vertaald naar de Nederlandse situatie.
@sarah: als de heer Dronkers dat gedaan heeft in de eerste plaats ja! Er is nogal een verschil tussen onderzoek en wat journalisten van onderzoek rapporteren. Vaak gaat het dan z’n eigen leventje leiden. Zo zie ik Ghita al schrijven dat men ‘zwarte en witte kinderen’ niet moet mengen, wat uit het artikel zou moeten blijken. Je kan er donder op zeggen dat anderen weer met zo’n uitspraak aan de haal gaan zonder dat iemand ooit het oorspronkelijke onderzoek ingezien heeft.
Daarom vraag ik specifiek naar het onderzoek waar het hier om gaat en niet een secundaire bron zoals de ANP Telex.
Ik heb nochtans geen reactie gehad op de vraag of de auteur van dit opinierende artikel het oorspronkelijke onderzoek zelf gelezen heeft of ons tenminste naar dit onderzoek kan verwijzen…
Ik zie niet dat de onderzoeker woorden in de mond gelegd worden. Wel dat op een bericht over t onderzoek wordt geschreven.
Maar voor de liefhebbers: http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00288/oratie_Dronkers_def_288684a.pdf
Als je niet snapt waarom hem woorden in de mond gelegd worden moet je het nawoord van Dronkers in de betreffende publicatie maar eens lezen. Dan begrijp je wellicht dat het artikel hierboven volstrekt overbodig is omdat hij heel duidelijk uitlegt wat Ghita hier roept.
Maar waarom ik het idioot vind is simpelweg omdat als ik zou publiceren over dat een bepaalde salamander brandwonden kan veroorzaken bij aanraking dat dat niet automatisch een pleidooi is om al die salamanders af te maken. Als je dat verschil niet ziet och, wellicht heb je dan op zo’n school met iets teveel diversiteit gezeten ;)
Ik kan me wel voorstellen, dat het voordelen heeft voor een kind om met cultuurgenoten op te groeien.
Ik ben zelf een onzichtbare allochtoon. Ik kwam op mijn 10e op de lagere school (pal naast die waar Wilders op zat) in Venlo. Die was hartstikke [i]Venloos[/i]. Middelbare school idem.
Terugkijkend had ik het veel leuker gevonden om op een internationale school gezeten te hebben samen met soortgenoten.
Ik las als volwassene een boek over Third Culture Kids waar ik mezelf heel erg in herkende. Er is een grote groep kinderen die niet in één van de nationaal-etnische categorieen valt. Die kinderen zijn gebaat bij herkenning van zichzelf in de ander en door de leerkrachten.
De onzichtbare assimilatie die geslaagd heet, is toch een beetje [i]skindeep[/i]. Het steeds behandeld worden als iemand die je niet bent is vermoeiend en schadelijk.
Ik heb nog steeds slechte herinneringen aan carnaval en sinterklaas. Iedereen zei: je doet gewoon waar je zin in hebt. Er is geen fout. Nou, fout dus. Er zijn allerhande ongeschreven regels. Bij carnaval ben je niet vrij in welke kleding je aantrekt. Dat is een mythe. Het is niet creatief. Het gaat om zuipen in het juiste gekke pakje. De Sinterklaas gedicht en surprise waren aanvankelijk net zo’n ramp. Het mocht geen Lucebert gedicht zijn, maar moest simpel rijmen. Je moest niet ondertekenen met je eigen naam. Nou ja, et cetera.
Het is voor mij schadelijk geweest. Er was geen erkenning voor wie ik qua achtergrond was, noch de mogelijkheid voor mij daarin verder te groeien.
De onuitgesproken bedoeling was dat mijn niet-Nederlandse identiteit een langzame assimilatiedood zou sterven.
Het is voor mij héél goed geweest om na de middelbare school mijn roots te herontdekken. Het gaat nu ook prima met me, dank je.
Enfin, ik geloof wel in multi-culturalisme, maar niet in verlies van eigen culturele identiteit.
Ik geloof meteen de resultaten van aangehaald onderzoek, dat té gemengd leer- en ontwikkelingsproblemen geeft.
In dat verband vind ik ook treffend het onderzoek waaruit blijkt, dat in een wijk zonder cultuurgenoten wonen risicos herbergt voor de psychische gezondheid.
http://www.stichting-time-out.nl/wiki/index.php?title=Zwakke_identiteit_veroorzaakt_schizofrenie
Alison, als ik kijk naar jouw bijdragen op dit forum denk ik niet dat er bij jou sprake is van een leer- of ontwikkelingsprobleem:-)
Maar je hebt gelijk: het is niet goed om iemands identiteit weg te willen nemen, iemand ‘wit te wassen’. Net als jij was ik een zeldzame allochtoon in een overwegend autochtone omgeving. Het verschil was dat ik, als Marokkaanse met hoofddoek, duidelijk anders was en zou blijven. Erkenning voor dat anders-zijn was er op voorhand en grenzen waren (juist door die hoofddoek) afgebakend. Van mij werd niet verwacht dat ik met carnaval mee ging zuipen, om het maar zo uit te drukken. Maar ik kreeg wel voldoende mee van de Nederlandse cultuur om me nu goed te kunnen mengen tussen autochtonen, terwijl ik toch om me heen zie dat er voldoende autochtonen zijn daar daar aanzienlijk meer problemen mee hebben, en bijvoorbeeld overwegend allochtone vrienden hebben.
Hoe verklaar je dan zwakke witte scholen?
interessant dat je eigen ervaring hebt op dat gtebied.
“Enfin, ik geloof wel in multi-culturalisme, maar niet in verlies van eigen culturele identiteit’
Op zich wel mee eens. Maar ik denk zelf dat Canada weinig te maken heeft met jouw kinderen (als je die hebt) als die hier opgroeien,
en niets met je (hypothetische) kleinkinderen die hier opgroeien.
slecht onderwijs.
Hoe komt het dat bepaalde categorieën scholen daar in oververtegenwoordigd zijn?
Het onderwijs aan de “lagere klassen ” is altijd slechter geweest dan dat aan de “heersende klassen ” . 38 jaar geleden kreeg ik als arbeiderskind in een dorpsschool niet de extra aandacht die de kinderen van de Burgemeester , wethouders en herenboeren wel kregen want ik “zou toch naar de LTS (nu VMBO) gaan ” . degenen van de minderheden die zich in hogere klassen hebben binnengewerkt zullen waarschijnlijk net als mensen als Wim Kok , Tony Blair en Bill Clinton gaan indentificeren met hun nieuwe “klassegenoten” en hun kinderen zullen ongeacht hun huidskleur gewoon wit zijn op een witte school , of is er iemand die denkt dat kinderen van Abutaleb hetzelfde schoonmaakwerk gaan doen als hun grootmoeder deed ??
De problemen die nu als een “kleurprobleem” worden gepresenteerd zijn dezelfde problemen die mensen in soortgelijke posities over de hele wereld hebben , De overgrote meerderheid van de minderheid in dezelfde positie in de USA is Christenlijk ( de Afro Amerikanen ) maar niemand die daar het Christendom als medeschuldige aan hun positie aanwijst … Zwarten die uit die positie loskomen worden ook daar gewoon “wit” en sturten hun kinderen naar “witte scholen “
Omdat autochtone leraren arrogante schepsels zijn. Zij falen in het lesgeven aan allochtone leerlingen en geven daarom maar de schuld aan de leerlingen, ipv. een kritisch te kijken naar hun lesmethoden.
@Izz ad-Din Ruhulessin
Ik geloof dat het Nederlandse onderwijssysteem inherent is aan dit probleem en niet de leraren.
Internationale scholen en scholen van de heersende klassen zijn ook gemengde scholen, maar deze slagen er wel in toponderwijs te bieden.
Om gelijk even in te haken op wat isma’il Abushams zegt: Als kind van niet blanke elitaire ouders in een witte omgeving wil niet zeggen dat je opeens een identiteitsverandering ondergaat en je je blank gaat voelen. Op een elitaire school word je benadererd als kind van al dan niet blanke elitaire ouders. Dat elitaire aspect maakt het verschil en niet de vermeende blanke etnische achtergrond.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook ;)
Ach het onderwijs is hier nog altijd beter dan in Turkije, Marokko, Iran, Irak, Saudi-Arabie, Tunesie of welk islamitisch land dan ook.
Als je het onderwijs van je kinderen echt zo belangrijk vindt, dan moet je maar weg uit de Randstad en op zoek naar een geschikter milieu.
Het blijkt namelijk gewoon dat allochtone ouders minder betrokken zijn bij het onderwijs van hun kinderen. Ze vinden het veel belangrijker om bij de plaatselijke slager gewoon in de eigen taal te kunnen communiceren.
Mijn ouders hebben hmdl heel lang geleden besloten om de Randstad te verlaten en naar een milieu te vertrekken waar ze hun kinderen niet in een appartement van 40m2 hoeven zien op te groeien. Er zijn genoeg veilige plekken waar kinderen met allerlei soorten culturen in aanraking kunnen komen zonder dat dit te koste gaat van de Nederlandse taal etc.
Het resultaat mag er, al zeg ik het zelf, wezen.
A @ 23
Hoe weet je dat het Nederlandse Schoolsysteem beter is dan dat in Marokko of Turkije ?? omdat de mensen die daar 30 jaar geleden uit kleine dorpjes van daar naar hier kwamen analfabeet waren ??
Als ik kijk naar wat mijn vrouw en haar broers en zusters op school moesten leren lijkt mij dat niet de huidige situatie , ik heb ook nog neefjes en nichtjes op school in oa Casablanca en Khouribga en van hun word academisch veel meer verwacht dan van kinderen hier …
Izz ad-Din Ruhulessin (#20) Doet kennelijk aan etnische registratie.
Maar, hem kennende, doet hij dat op een islamitisch forum vanuit zijn islamitisch vertrekpunt.
Dan mag het opeens wel?
Wat zegt de islam hier eigenlijk over?
Dit onderzoek riekt naar APARTHEID.
In zuid-afrika kwamen ze ook met dat soort onzin aan. Op een gegeven ogenblik werd er door de witman bepaald wat de afrikanen mochten leren en welke beroepen zij mochten uitoefenen.
Krijgen we dat soort onzin straks ook hier?
Volgens de rechten van de mens wordt iedereen geboren met hetzelfde.
Evenveel hersens evenveel rechten.
Dus schei uit met al die geldverslindende onderzoeken en ga goed les geven aan iedereen zodat iedereen evenveel kansen krijgt.
Netjes meid! Goed geschreven:D
Ik heb zelf ook havo/vwo gedaan op een ‘gemengde school’. Je leert veel van elkaar & bouwt een netwerk op van diverse nationaliteiten!
Straks als het allemaal in het ‘echie’ is en je gaat werken met diverse collega’s weet je supergoed hoe het werkt!
We zouden ons als Nederland moeten focussen op kwaliteit, effectiviteit & diversiteit binnen het onderwijs!
Yalla, bslema!
@Izz ad-Din Ruhulessin , jij kan gelijk op de boot terug.
@puck. Niks evenveel hersens, als een dergelijk onderzoek jullie nog iet overtuigd zit het wel erg fout. Een neger heeft gemiddeld een lager IQ dan een blanke of Aziaat maar ontwikkeld meer spierkracht. Of ben ik nu ineens een racist?
“Straks als het allemaal in het ‘echie’ is en je gaat werken met diverse collega’s weet je supergoed hoe het werkt!
We zouden ons als Nederland moeten focussen op kwaliteit, effectiviteit & diversiteit binnen het onderwijs!”
Als multi-cultureel zo’n verbetering is. Hoe wil je dat bereiken voor alle scholen en klassen?
over Nederland zijn er maar zo’n 1 op 16 tot 1 op 15 allochtonen tov autochtonen.
1. aanname dat de schoolgaande leeftijdsgroepen normaal verdeeld zijn,
2. aanname dat een klas milticulti is vanaf de tot 30% allochtonen (Anders 10
Dan kan het moeilijk worden om alle klassen in Nederland multiculti in te delen omdat dit beter zou zijn.
Misschien is het beter om alle klassen in te delen naar de normale verhoudingen in Nederland.
Dat is ook eev veel betere voorbereiding voor de toekomst van de kinderen, als zij in een gemiddeld bedrijf gaan werken.
(specifieke beroepenvelden als shoarmazaken en forumhouders van stormfront uitgezonderd :) )
@ David [quote]Een neger heeft gemiddeld een lager IQ dan een blanke of Aziaat maar ontwikkeld meer spierkracht. Of ben ik nu ineens een racist? [/quote] Je begint jezelf een beetje te kennen. Ja, dat ben je. Een racist, [i]Blut und[/i] Boden aanhanger (zie elders) en een sociaal nationalist.
De IQ onderzoeken waar jij impliciet naar verwijst stammen uit de beginjaren van het intelligentieonderzoek en waren zeker niet neutraal opgesteld. Met de conclusies daarvan is beslist ook door racistische wetenschappers aan de haal gegaan. Je leest te veel boeken uit de dertiger jaren.
Allerhande cultuurspecifieke vragen droegen bij aan de IQ-berekening. Hierdoor ontstond het effect, dat mensen uit dezelfde W.A.S.P. subcultuur als de opstellers van de test hoger skoorden, omdat zij (bij wijze van spreken) het ‘juiste’ antwoord wisten op vragen als ‘wat zet je met kerst op tafel?’, ‘wat is de eerste kamer?’
Later is getracht deze testen meer cultuurneutraal te maken. Het aanvankelijk bij het Amerikaanse leger gemeten effect is toen verdwenen. Zoals zo vaak bleek de test daarmee meer gezegd te hebben over de bedenker zelf, dan over hen die gemeten werden.
Goh, dat mensen die dat onderzoek geloven nog bestaan…
“Ja, dat ben je. Een racist, Blut und Boden aanhanger (zie elders) en een sociaal nationalist’
Eenieder heeft een beeld van anderen, zij het op straat, op een forum. Dingen die nog niet gegeven zijn in dat beeld vult de persoon vaak zelf in.
Jij hebt een nogal extreme invulling voor die gaten.
Wat zegt dat over jou?
@ @
Ik weet niet of je de meningen van David gelezen hebt. Ze gaan héél ver.
Wat het over mij zegt? Dat ik een afkeer heb van genoemde ideologieen. Ik benoem de feiten.
Iemand die zegt, dat zwarten dommer zijn is een racist.
Iemand die vindt dat lieden wier familie niet generaties terug Hollands zijn uitgezet kunnen worden, omdat ze hier niet horen is een Blut und Boden aanhanger.
Iemand die, wetende wat het programma inhoudt, de PVV steunt is sociaal nationalistisch.
Wat het over mij zegt is dat ik zaken bij de naam noem.
zo’n sterke afkeer voor iets hebben is niet gezond.
zeker niet in de mate waarin jij jouw afkeer uit.
misschien moet je eens een collega raadplegen voor een sessie.
Dat racisme slecht is weten we allemaal. Maar dat jij daartegen bent maakt jou niet goed.
Sterker nog, jij discrimineert iedereen die maar een beetje te rechts is voor jouw smaak. ongeacht de redenen/oorzaak etc.
@ @
Er komen een hele boel keer dezelfde paar nare, onware argumenten hier voorbij.
Ik zou dat nauwelijks het hele scala aan ‘rechts’ willen noemen. Voor mij bestaat een groot verschil tussen rechts cq het vrije markt denken en racisme cq geinsitutionaliseerde uitsluiting van deelname.
Maar, interessant om te zien dat je je als psycholoog ontpopt. Ik zal je adviezen ter harte nemen. 8)
Laten we terugkeren naar het onderwerp hier: al-dan-niet gemengde scholen.
Ik vind dat er vrije keuze moet zijn en dat de kwaliteit van de leerkrachten zeker gelijkwaardig moet zijn. Ik ben tegen gedwongen mengen. Dat is niet mozaiek multi-culturalisme, maar geeft – wanneer extreem en verplicht doorgevoerd – wat mij betreft smeltkroes grijs. Laat mensen zichzelf zijn. Er is niks meer Hollands dan in een eigen zuil te willen leven. Vriendschap dwing je niet af en dat hoeft ook niet. Vriendschap kan ook spontaan ontstaan en is dan een stuk echter.
“Er komen een hele boel keer dezelfde paar nare, onware argumenten hier voorbij.’
En als psycholoog weet jij dat hysterisch gaan schreeuwen en beschuldigingen uiten daar niet tegen helpt.
Je komt nog steeds naar dit forum en je neemt de moeite om op zijn reacties te reageren.
Daaruit neem ik aan dat je toch bij wijze van spreken de wereld wilt verbeteren hem wilt laten zien dat hij bekrompen (en evt. racistisch) is, en hem bij wijze van spreke toch het licht wilt laten zien.
(nee niet doden, al kreeg ik die indruk als ik jouw felle betitelingen lees ;p)
Als je hem echt wilt bekeren, dan moet je jezelf niet zo heftig tegen hem keren. Anders zal hij meer vasthouden aan zijn gelijk.
-het leek er meer op dat je hem aanviel i.p.v. de inhoud van zijn reactie. Sommigen zouden zoiets een zwakteaanval noemen- (“Can’t handle the truth? Kill the messanger’)
Laat zien dat je niet tegen hem bent, en reageer met inhoudelijke argumenten. Maak duidelijk waarom jij tegen bepaald gedachtegoed bent, en waarom hij dat ook zou moeten zijn.
En begin a.u.b. niet met Hitler. Dat is net zo flauw als Izz ad din die alles “moet” doen omdat hij het “recht” heeft.
(p.s. Ik meen van een onderzoek van na 1995 gehoord te hebben, die inderdaad een subtiel verschil in ‘gemiddelde’ IQ tussen etniciteiten vaststelde. oorzaken laat ik in het midden)
Ik denk dat dit vooral geld in de randstad, waar ( te ) veel allochtonen wonen. In de rest van het land, op een aantal steden na, zijn de scholen sowieso al gewoon Nederlands en integreren allochtonen zeer goed in de Nederlandse cultuur.
Als je er niet tegen kunt dat veel scholen “wit” zijn in dit land is dit denk ik ook niet het ideale land voor je om in te wonen.
Dat is hetzelfde zeggen dat in China de scholen te “Chinees” zijn of dat scholen in Afrika te “zwart” zijn.
@ @
Al zit er veel waars in wat je schrijft, ben ik niet zo naief te denken dat iemand met zulke extreme opvattingen als David door mijn betoog rede gaat inzien.
Redelijkheid is goed, waar deze nog helpt. Dat stadium is bij David gepasseerd; mijn mededogen opgedroogd.
Wat historische parallelen betreft: als ik ze juist vind blijf ik ze trekken.
Zeg nou zelf: De PVV heeft een zogeheten sociaal en nationalistisch agenda. De overeenkomst met een nationalistisch en sociaal agenda moet toch ook jou opvallen?
Wat de benaming van David’s mening als overeeenkomend met de Bloed en Bodem ideologie betreft? Als iemand zegt, dat sommige Nederlanders hier nooit zullen horen, omdat hun voorouders hier niet vandaan komen: dat Ãs Bloed en Bodem gedachtengoed en wérd door de nazi’s aangehangen.
Ik herhaal nogmaals: men heeft tegenwoordig een Hollywood beeld van ‘de nazi’. In het echt waren de overgrote meerderheid nette burgers, die geen druppel bloed aan hun eigen handen hadden. Wanneer je naar oude filmbeelden kijkt, zie je (bijvoorbeeld) vrolijke, nette Duitse jongemannen gewoon babbelend met een lunchbox in een kantine. Nagenoeg precies dezelfde beelden kun je vandaag ook schieten. De mens is in 65 jaar niet veranderd. Ik blijf er bij: veel van de mensen die nu PVV hebben gestemd, zouden in het Duitsland van de jaren ’30 nationaal socialistisch hebben gestemd. De vergelijking is terecht.
Overigens, vind ik #35 een sympathieke reactie ;)
”[i]Wanneer je naar oude filmbeelden kijkt, zie je (bijvoorbeeld) vrolijke, nette Duitse jongemannen gewoon babbelend met een lunchbox in een kantine. Nagenoeg precies dezelfde beelden kun je vandaag ook schieten[/i]”.
Jaja, zo kun je alles wel verdacht maken… Typisch de methodologie van de niet-exacte wetenschappen…
Je hebt een punt, de partij is nationalistisch en socialistisch, en menszen hebben er op gestemd.
De verdere conclusies die je trekt naar concentratiekampen en deportaties sluiten niet aan op het stemgedrag alleen. je zult toch met meer argumenten moeyen komen.
Jij vindt het overigens ook niet nodig om te melden dat Obama op dezelfde manier aan de macht kwam alsd Hitler.
Er was een oorlog, een economische crisis. De bevolking was ontevreden met de huidige regering, en Obama beloofde verandering.
treffende vergelijking vindt je niet?
Dat jij nazi blijft herhalen, al is het waar. Is meer smaad, dan argument, tenzij je het gebruikt als ondersteuning voor een argument.
(niet als argument an sich)
Anders is het hetzelfde als Wilders die blijft herhalen dat er verschrikkelijke dingen gedaan worden uit naam van de Koran (ook waar)
en dat er vreselijke dingen staan in de Koran (waar voor ieder religieus boek). SMAAD, en aanzetten tot haat.