Met de wat lompe titel ‘Registreren avec je donder’ zou ik graag willen zien dat zeer veel moslims de beslissing nemen om zich in te schrijven als orgaandonor op www.jaofnee.nl. Vooral in deze week, waarin een grote campagne van start gaat om mensen bewust te maken van de noodzaak van orgaandonatie,. De Qur’an leert ons, net als de Bijbel en de Torah overigens, dat het redden van een mensenleven zeer waardevol is in de ogen van God. ‘Wie een ziel redt, redt de mensheid’ (5:32). Dat is niet mis, dacht ik zo.
Hoewel er nog meningsverschil is onder geleerden van verschillende rechtsscholen of het doneren van organen wel toegestaan zou zijn voor moslims, is er in de afgelopen 30 jaar flink geïnvesteerd in research van gezamenlijke teams van fiqh-geleerden, wetenschappers en ethici uit het medisch werkveld. Onder invloed van de voortschrijdende medische mogelijkheden zijn vele meningen bijgesteld van negatief naar positief. De resultaten ervan lijken echter nog niet zo bekend te zijn in de gemeenschap. Tijd om wakker te worden en van nut te zijn!
In juni 2009 was ik op een seminar van Moslimarts.nl, waar een aantal sprekers nog eens even de feiten op een rijtje zette betreffende moslims en orgaandonatie. De vooroordelen waren schokkend. Zowel over moslims (van de toenmalige minister Hoogervorst) als van moslims. Sommige gedachten waren bijna stuitend: zou je geloven dat er mensen zijn die wel een orgaan willen accepteren maar niet willen doneren aan een niet-moslim? De reden? Men was bang dat het lichaamsdeel afvallig zou worden… Gelukkig zijn er ook nog fijne mensen als de Palestijnse vader wiens kind kapot was geschoten door Israëlische soldaten en die uit barmhartigheid en de wens tot vrede, de organen van zijn kind liet gebruiken om een Israëlisch kind te redden. Wow!
Enfin, die juni 2009 spraken dhr Saud Khadjé van Dar al ‘Ilm en dhr Mohammed Ghaly van Universiteit Leiden over het geschiedkundige perspectief van de zaak, maar ook – en dit is veel belangrijker – over hoe de geleerden er tegenwoordig tegenaan kijken. Dat is andere koek: vanuit Saudi-Arabië bijvoorbeeld kwam in 1988 al een zeer uitgebreide fatwa over het doneren tijdens je leven, na je dood, of het gebruik van organen van een foetus. Het is mooi om te zien dat men hier de basisdoelstellingen van de shari’ah tevoorschijn haalt: een afgewogen oordeel over wat baat en wat schaadt.
Wat blijkt: als moslim kun je je organen na je dood met een gerust hart (excuse the pun) doneren (wel even duidelijk registreren en met je familie bespreken). Tijdens je leven kun je enkel die organen doneren waar je (zonder al te veel last) zelf zonder kunt leven. Voor de foetus gelden praktisch dezelfde regels als voor een verder ontwikkeld mens: na de dood is het toegestaan, anders enkel als het geen schade veroorzaakt. En in alle gevallen geldt: het verkopen van organen is niet toegestaan, omdat het ongelijkheid creëert tussen rijke en arme mensen, die de een in staat stelt om te profiteren van de ander.
Dus. Wat let je. Laat de beslissing niet over aan je nabestaanden, maar ga nu naar www.jaofnee.nl en beslis of je na je leven een mens wilt redden en de beloning wilt hebben die gelijk staat aan het redden van de mensheid. Of registreer in ieder geval je ‘nee’ zodat je de lastige beslissing niet doorschuift naar je nabestaanden. Voor meer info zie ook de handige site van Islamic Medicine.
10 Reacties op "Registreren avec je donder!"
Thanks Nour,
Ik twijfel al een tijdje, maar na een gesprek met mijn ouders heb ik enkele weken geleden besloten om donor te worden.
Iedereen zou er in ieder geval over moeten nadenken…
Ook hier het codicil ingevuld waarbij naasten bepalen wat er zal gebeuren met dien verstande dat in een comageval er een wachttijd van 7 jaar is ……….
Ook het codicil ingevuld waarbij naasten bepalen wat er zal gebeuren met dien verstande dat bij coma een wachttijd van 7 jaar is.
Goed stuk Nouredinne.
Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, ik zal me inschrijven als donor.
Alleen vraag ik me af is het bestand van de donor beschermd tegen derden, ik bedoel kunnen commerciële partijen geen toegang krijgen tot het bestand waarin staat dat ik mijn organen beschikbaar stel.
Subhannalah, eigelijk heel logisch dat het toegestaan is. Maar het voelt zo moeilijk.
Bedankt voor the reminder…
Wafa
Ik denk er al tijden over, maar heb nog steeds niet de keus gemaakt. Ik ben bang dat mijn familie hier na mijn overlijden last van ondervindt.
In dit geval komen we geen steek verder met slechts nadenken.
Hoeveel last ondervindt een andere familie wanneer er geen donororgaan komt.
De donor behoevende niet in de laatste plaats.
—
Mijzelf als donor aanmelden was een van de eerste dingen die ik deed toen ik 18/19 werd.
En dat terwijl ik als atheist niet gedwongen wordt, door een almachtige goedheid, om goed te zijn voor anderen.
;)
Als jullie meer willen weten, kom dan naar de MashriQ Quest over orgaandonatie op 2 november aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.
Dr. Ghaly en een arts zal komen spreken over orgaandonatie in de Islam en de medische aspecten over orgaandonatie.
Wees Welkom!
Aan N. van Steenvoorden
Als het redden van een mensenleven volgens torah,bijbel en koran in de ogen van god een bijzondere daad is, waarom plegen dan uitgerekend sommige moslims wereldwijd dood en verderf uit naam van de koran ?
Ik kan je op voornoemd punt dus ff helemaal niet meer volgen
stefan,
zucht, welke gelovige landen voeren de meeste oorlogen? hhmm ik zie geen moslimland een ander land binnenvallen, jij wel?
waarom worden de oorlogen van de westerlingen als rechtvaardig gezien??