Ik ben sinds kort weer korte stukken uit het beroemde werk van Imam al-Nawawi ?Al-Tibyan fi Hamalat al-Quran? aan het lezen in de engelse vertaling van Musa Furber. Op pagina 89 refereert hij naar een uitspraak van de welbekende Qadi ?Iyadh (ra):
?Weet dat (elke moslim) die met opzet de Qur?an bagatelliseert; het misbruikt; een letter ervan afwijst; niet gelooft in iets dat expliciet is betreffende een besluit of een overlevering; toegeeft aan wat het verbiedt, of verbiedt wat het toestaat ? een ongelovige is volgens de consensus van de Moslims. Het is hetzelfde als dat hij (de essentie van) de Thora zou afwijzen, de evangelie, of de (andere) geopenbaarde boeken van God. Als hij daarin niet zou geloven, hen zou misbruiken of bagatelliseren, dan is hij een ongelovige.?[1]
Het lijkt soms alsof de Islam altijd op zo?n intolerante wijze is beleefd en geïnterpreteerd zoals een aantal van onze huidige generatie van jongeren dat doen. Het is goed te lezen dat intolerantie altijd een zijstroompje is geweest binnen de Islam en dat de overgrote meerderheid van onze geleerden niets moesten hebben van onrechtvaardigheid, intolerantie en disrespect jegens anderen en anders gelovigen.
[1] Voor de moslim lezer: hiermee wordt niet bedoeld dat elk woord geloofd moet worden dat in de Bijbel of Thora staat (i.t.t. de Qur?an), maar aangehangen moet worden dat de essentie van deze werken een openbaring betreft van de Almachtige. M.a.w. neem eruit wat overeenstemt met de Islam en verwerp ervan wat het tegenspreekt. Binnen de tafsir wetenschappen is vanuit deze gedachtegang de zogenaamde ?Israeliyyat?-literatuur ontstaan: mogelijke uitleg geven van bepaalde Quran verzen op basis van teksten uit de Thora en de Bijbel.
9 Reacties op "Status Bijbel en Thora onder moslims"
Het is jammer dat er soms discussies zijn (die ik ook zie van sommige bezoekers van deze site) waarin geprobeerd wordt de ander te overtuigen dat de eigen God superieur is of de eigen Profeet. Dat is jammer… Misschien moeten we gewoon erkennen dat we nou eenmaal anders denken en dat ook accepteren. Of je jood, christen, moslim, atheist, whatever bent dan is dat een eigen keuze. Het lijkt wel een wedloop… mijn profeet kon blinden genezen en die van jouw niet. Ik moet haast lachen om dat soort discussies.
Daarom vind ik het stuk van Tasneem ook zo mooi. Geinterpreteerd naar een moslim: de essentie van de Thora en de Bijbel komen van 1 en dezelfde God.
Wij komen hier zaterdag 14 januari in oss
alweer voor de 9e keer samen,Christenen
en moslims.We lezen in een viering uit de
bijbel en uit de koran.
En dat is ieder jaar opnieuw heel indrukwekkend!!
Wist je trouwens dat het woordje voor God in het Aramees (taal van Jezus); Alaha is en in het Hebreeuws (taal van Mozes); Eloh. In het Arabisch (taal van Mohammed) Allah.
Is eigenlijk ook begrijpelijk, de 3 talen liggen geografisch “letterlijk en bijna” op elkaar en delen dezelfde oorsprong. Daarom de fonetische overeenkomsten.
Dat het op elkaar lijkt is een punt apart. Maar Allah betekent ‘gewoon’ De God. ‘Al’ is het lidwoord en ‘Lah’ betekent God.
Het is niet het toppunt van tolerantie om te zeggen dat alles op hetzelfde neerkomt en het niet uitmaakt wat en hoe je gelooft. Dat heet volgens mij juist gemakszucht en onverschilligheid. Ware tolerantie weet – in het geval van Islam en het Christelijk geloof – dat het om elkaar uitsluitende waarheidsclaims gaat, maar verdraagt dat pijnlijke verschil. Tolerantie is niet hetzelfde als een eenheid te suggereren die er niet is, maar juist het in vrede met de (fundamentele) verschillen leven. Het is maximale vrijheid gunnen aan mensen waar je het hardgrondig mee oneens ben. Ik hoop die vrijheid hier in het MO nog eens mee te maken…
Komt ook door het feit dat het Christendom en de islam later zijn ontstaan.
Beste Karim. De Koran, Bijbel en Thora zijn drie boeken gaan over een en dezelfde God. Laten we dus niet meer spreken over ongelovigen, maar over mensen die een iets andere versie van hetzelfde geloof aanhangen. Met vriendelijke groet.
Machiel.
Het is goed om te realiseren dat zowel het Joden-, Christendom als de Islam uit dezelfde bron zijn ontstaan. (Vgl. wat er met Abraham/Ibrahim gebeurd is).
Anderzijds moeten we de bestaande fundamentele verschillen niet baggataliseren. Het cruciale verschil voor Christus-belijdende gelovigen is dat Jezus de Zoon van God is die onze foute keuzes opgedraaid is. Hiermee belijden wij dus dat wij een plaats in de hemel nooit verdienen kunnen, maar dat we leven bij gratie van God.
Theologisch gezien:
De Profeet en Aartsvader Abraham en zijn eerste zoon Ishmael vrede zij met hen beide (beide voorvader van de Profeet Mohammed, die weer een Arabier is) waren op de hoogte van het woord Allah of Eloh of Alaha. Beide leefden eeuwen voor de openbaring van de boeken aan Mozes (vrede zij met hem).
Het woord Allah was dus al voor Mohammed (vrede zij met hem), Jezus (vrede zij met hem) en Mozes (vrede zij met hem) bekend, namelijk bij de vader van beide de Arabieren en de Kinderen van Israel, Abraham.
En omdat Ishmael 13 jaar ouder was, kunnen we dan zeggen dat de voorvader van de Arabieren de naam Allah of Eloh of Alaha het eerder wist dan de voorvader van de Kinderen van Israel?
Met andere woorden, Sasha, het feit dat het Christendom en de Islam later zijn ontstaan dan het Jodendom, betekent niet dat daarom het woordje Allah of Alaha ontleent is van het Jodendom.
Abraham, Ishmael en Isaac waren alledrie gelovigen.
Salaam en Shalom!