Dit stuk is ingezonden door Alaedin Srifi
Vergeet je afkomst. Vergeet je cultuur. Vergeet je sociaal-economische status. Vergeet je eventuele religie en politieke voorkeur(en). Daar sta je dan; vrijwel naakt met enkel en alleen de van nature meegekregen en verder ontwikkelde innerlijke en uiterlijke kenmerken. Dan gebeurt het. Je wordt wakker en een angstig en overmeesterend gevoel overheerst. Een gevoel dat je liever kwijt dan rijk bent. Het gevoel dat je niet meer de persoon kunt zijn die je wilt zijn. Beperkt in je vrijheden sta je naast je bed en de enige vraag die door je hoofd bonkt luidt: “Wat ga ik nu doen?”
Aangetast in jouw vrijheden weet je je geen raad wat te doen. ‘Kan ik vandaag met mijn hoofddoek op naar school zonder voor “onderdrukte moslima” te worden aangezien?’ ‘Kan ik vandaag naar de kerk/synagoge/moskee zonder dat deze gebouwen worden bekogeld?’ ‘Kan ik vanavond samen met mijn vriend op straat lopen zonder in elkaar geslagen te worden of voor “vuile flikker” uitgemaakt te worden?’ ‘Kan ik vandaag met mijn docent een discussie aangaan zonder keihard te worden afgerekend voor het verkondigen van mijn mening?’ ‘Kan ik, gezien mijn dubbele nationaliteit, mijn ambitie van minister van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap nog verwezenlijken?’
Het bovenstaande zijn geen retorische hypothetische vraagstellingen, maar vraagstukken waar eenieder tegenwoordig mee wordt geconfronteerd. Vrijwel eenieder kent een Nederlander met een niet-Nederlandse afkomst, een Moslim/Christen/Jood of een homosexueel die met bepaalde vragen worstelt. Vragen die betrekking hebben op vrijheden. Vrijheden die voor eenieder in dit land gelden; vrijheden die grondwettelijk verankerd zijn; vrijheden die twee Wereldoorlogen, diverse economische en maatschappelijke crises hebben doorstaan. Toch lijken deze vrijheden steeds meer te worden beproefd – en diens grenzen opgezocht – dan ooit te voren.
Er zijn voorbeelden genoeg die dit kunnen illustreren. Eind vorige week was het Gerrit Rietveld College in Utrecht de meest besproken middelbare school van Nederland. Reden daarvoor was een van “De IJzeren Vijf”-regels: ‘Om de goede communicatie tussen docent en leerling intact te houden dient, bij een hoofddoek, 90% van het gezicht vrij te zijn.’ Een op zichzelf logisch te verklaren regel, totdat de handhaving van deze regel aan het licht kwam. Meisjes zouden met een meetlat naast hun hoofd geconfronteerd worden, waarbij de afstand tussen de hoofddoek en de wenkbrauw wordt opgemeten. In mijn ogen een denigrerende en mensonwaardige behandeling die een inbreuk is op de persoonlijke levenssfeer van de meisjes.
Ook voor de andere hierboven genoemde vragen zijn er steeds meer voorbeelden aan te halen. In Sittard werden in augustus 2010 drie homosexuele mannen via een chatsite gelokt om vervolgens keihard in elkaar geslagen te worden. Onlangs werd een moskee in Dordrecht beschoten en werd er voor de tweede keer in een halfjaar brand gesticht in een moskee in Groningen. Monitor Rassendiscriminatie 2009 stelde vast dat het aantal gevallen van antisemitisme daalde en het geweld tegen moslims juist toenam. Dat neemt niet weg dat antisemitisme nog steeds veelvuldig voorkomt en er de nodige aandacht aan dient te worden besteed. De Tweede Kamer houdt binnenkort dan ook een spoeddebat over het toenemende geweld tegen moskeeën, waarbij ook het geweld tegen andere minderheden als Joden of homo’s aan de kaak zullen worden gesteld.
Cruciaal in dit proces is de manier hoe dit maatschappelijke debat, zowel in de politiek als in de samenleving, zich gaat ontwikkelen. Zal het een debat worden waarbij de hardste schreeuwer wint en met populistische uitspraken problemen worden weggestopt bij diverse volken, naties, culturen en/of religies? Of wordt het een debat waarbij bij elk maatschappelijk vraagstuk opnieuw een inhoudelijke discussie plaatsvindt die de vinger op de daadwerkelijke zere plek weet te leggen? Oftewel, wordt het een debat waarbij het gaat om populistische termen als “Islamisering van de samenleving”, “achterlijke culturen” en “eigen volk eerst” of wordt het een inhoudelijk debat waarbij gezamenlijk naar echte oplossingen wordt gezocht en eenieder de vrijheid wordt gegeven zijn eigen positieve bijdrage te leveren. Diezelfde vraag wordt ook aan u gesteld: “Wat gaat u doen? Blijft u aan de zijlijn staan en populistische uitspraken uitkramen of durft u een inhoudelijk debat aan?”. De keus is aan u.
Alaedin Srifi
37 Reacties op "Vrijheid"
“Vergeet je afkomst. Vergeet je cultuur. Vergeet je sociaal-economische status. Vergeet je eventuele religie en politieke voorkeur(en). Daar sta je dan; vrijwel naakt met enkel en alleen de van nature meegekregen en verder ontwikkelde innerlijke en uiterlijke kenmerken. Dan gebeurt het.”
Wat gebeurt er dan?
Dan realiseren we ons misschien dat we allemaal mensen zijn en dat de rest gebakken lucht is.
Wilders verklaart in het interview met Haaretz “geschokt” te zijn over recente de uitspraken van Barack Obama in Cairo. Obama sprak daar over een nieuw begin in de relatie met de islamitische wereld. Hij riep Israël op om de bouw van nederzettingen te stoppen en refereerde aan het lijden van het Palestijnse volk. Volgens Wilders gaat Israël, dat tot dusver op de steun van de VS kon rekenen moeilijkere tijden tegemoet.
http://www.onzestem.eu/2010/10/29/de-israelische-agenda-van-geert-wilders/
Hoera voor Obama!!! Eindelijk een Amerikaanse president die zich verzet tegen de expansie van de Israelische kolonisten en niet bang is voor de joodse lobby in zijn land!
Ik heb de banden van religie van mij afgeschud en dat heeft mij grote vrijheid gegeven in doen en denken.
goddelijk eindoordeel past niet in mijn denken, dus daar maak ik mij dan ook geen moment druk om en geniet van mijn vrijheid.
Deze vrijheid laat ik mij wettelijk door geen enkele religie inperken.
Miriam
In het verleden zijn er meerder presidenten van VS geweest die dat als geen goed plan beschouwden dus opstelling Obama is zeer zeker niet nieuw. Vraag is blijft het bij woorden of trekt hij consequenties( denk dat dat laatste niet het geval zal zijn)
[i]Aangetast in jouw vrijheden weet je je geen raad wat te doen. ”˜Kan ik vandaag met mijn hoofddoek op naar school zonder voor “onderdrukte moslima” te worden aangezien?’[/i]
Het hele idee van de hoofddoek bij Nederlandse meisjes is iets dat net zoveel met vrijheid te maken heeft als het idee van een peniskoker (holim, koteka) voor Nederlandse jongetjes ermee te maken heeft.
WaaromTF gaat het binnen twee reacties alweer over Israel??
Punt is dat het gros van de nederlandse samenleving geen zin meer heeft in de multiculturele samenleving(lees: islam).
Nederland is er helemaal klaar mee.
Iedereen kan zien dat de mcs (zoals in ieder Europees land) stevig mislukt is.
Volgende kwestie is hoe we deze (evt. projektmatig) gaan afbouwen om weer te komen tot de situatie van souvereiniteit waar duidelijkheid de boventoon voert en geen plaats is voor slappe bewindvoerders die hun vingers niet durven te branden aan ´beladen´ onderwerpen. Het gaat veranderen in Europa en dat zullen sommige bevolkingsgroepen aan den lijve ondervinden. Het is niet anders. Aan ons heeft het niet gelegen.
Hola, reactie nr 7 (die van 10:28) is niet, ik herhaal: [b]niet[/b] van mijn hand. Kennelijk post iemand anders onder mijn naam.
Aan het laatste comment van expat kan ik zelfs toevoegen dat uit zeer betrouwbare bron vernomen heb dat in het concept beleidsnota inzake integratie voor de komende jaren de zin “duurzame ontvlechting” voorkomt. Wat dat inhoud hoef ik niemand uit te leggen geloof ik.
Als ik buitenlander was in dit land wist ik ’t wel…
@ #7
Het enige wat mislukt is aan de multiculturele samenleving, is de bereidheid van autochtoon Nederland de vreemde als ware gelijkwaardige tegemoet te treden.
Het ‘mislukken’ van de multi-culturele samenleving is een zelfvervullende profetie geweest door de groep die het juist heeft laten mislukken. Rotzooi trappen en dan zeggen: ‘zie je wel, het is een troep’ – Wat mij betreft een zielige, xenofobe zwaktebod.
Het alternatief voor multi-culturalisme is een bij voorbaat tot mislukken gedoemde en onethisch streven naar assimilatie. Daar assimilatie (gelukkig) niet gaat lukken, massale deportatie en endlosung evenzeer gelukkig tot mislukken gedoemd zijn, blijft over: apartheid. Apartheid is de pragmatische koers die resteert, nadat wederzijds respekt verdwijnt – of met een goed Nederlands woord: verzuiling. Is dat wat je wil?
Hier in Canada waren er de residentiele scholen voor natives, waar het motto gold ‘Kill the Indian, spare the child’. Dit leidde tot een schaamtevol en mislukt beleid. Het klinkt mij teveel als W*lders in de oren, die beweert niks tegen de moslim te hebben, maar slechts iets tegen zijn geloof.
Je laatste zin ‘ Aan ons heeft het niet gelegen’ wordt in de psychiatrie een external locus of control genoemd. Het is maar dat je het weet.
Alison, ik ben het ongelofelijk beu dat mensen de totale mislukking van de multiculturele samenleving maar bij de autochtoon blijft leggen. Waarom dan? Hebben wij OOIT IEMAND EEN STROBREED IN DE WEGGELEGD om ook maar wat dan ook te krijgen of te doen?
Nee dus, maar minachting en haat is dagelijks ons deel.
vele, reactie nr 4, heeft de banden van religie van zich afgeschud en dit heeft grote vrijheid gegeven in doen en denken.
Dit is inderdaad datgene wat ook ik en mijn vrouw enkele jaren geleden gedaan hebben.
Wij beiden ervaren dit inderdaad als een enorme bevrijding.
Toch durven we hierover niet naar buiten te treden want volgens de Koran moeten we eigenlijk worden gedood. Gelukkig leven we in Nederland alleen de vraag is hoe lang nog…?
In toevoeging op Peter #11.
(Ikzelf ben niet peter, overigens.
BAN MIJ NIET)
Dus als een (autochtone) vrouwelijke postbode niet te dicht bij een moskee mag komen om een pakket af te leveren, dan is het de fout van de autochtoon?
@ Alison
Dis is echt een gotspé: door te beweren dat de multiculturele samenleving mislukt is door de autochtonen.
Als autochtoon accepteer ik deze redenering niet, want het is simpelweg niet waar!
De autochtone bevolking zal best zaken verkeerd hebben gedaan, maar te veel allochtonen hebben gefaald om de kansen te pakken. Zo hoorde ik laatst een Marokaan zeggen dat hij nooit Nederlands heeft geleerd omdat de overheid destijds (30 jaar geleden) geen cursussen aanbood. Deze man heeft nog nooit van eigen verantwoordelijkheid gehoord. Je hebt alle kansen om in NL wat van je leven te maken, maar je moet deze kansen wel grijpen!
Als de marokkaanse gemeenschap destijds het meegereisde vuilnis meteen goed op zijn plaats had gezet, was heel deze discussie niet nodig geweest. Mede daardoor én de onbereidwilligheid om te assimileren is de multiculturele samenhang mislukt.
Waar ik en mijn gezin ook komen (vanwege werk bij multinational moet ik veel verhuizen) overal passen wij ons aan ongeacht religie en cultuur.
We hebben in al die jaren juist geleerd om cultuur te omarmen en een positieve bijdrage te leveren aan een gemeenschap. Gewoon een kwestie van hoe je in het leven staat. Niemand zal dan ook van ons last hebben.
Konden we dat ook maar zeggen van marokkanen in nederland.
Beste Mohammed A, 12
respect dat je je eigen conclusies hebt getrokken en fijn dat jij en je vrouw dat als vrijheid ervaren. Jammer dat er nu nog zo’n taboe ligt op ‘afvalligheid’, maar ik ken meerdere mensen als jij die islamitisch zijn opgevoed maar zelf geconcludeerd hebben er niet in te geloven. Ook zij durven hierover niet open te zijn, maar laten we hopen dat over een paar generaties deze keuze makkelijker gemaakt zal kunnen worden.
Natuurlijk zijn er aan beide kanten fouten gemaakt en kent elke cultuur en/of geloof goede mensen en profiteurs.
Toch is mij – zeker door vergelijking van de NLse en de Canadese opstelling naar nieuwkomers – pijnlijk duidelijk geworden, dat in Nederland veel energie besteed wordt aan het niet welkom laten voelen van andere culturen/geloven. Ik blijf bij mijn standpunt, dat autochtone schreeuwerds – ooit begonnen bij CD en Bolkesteijn – hun eigen self-fulfilling prophecy over het hoegenaamd mislukt zijn van de MC-samenleving veroorzaakt hebben door eigen intolerantie en impliciete xenofobie. Nederland is gepolariseerd en de oorzaak daarvan ligt in grote mate bij uitstoting door de autochtoon. Van goede mensen worden in NL door kansloosheid en afkeer straatcriminelen gemaakt. Oprechte gelovigen constateren haast terecht, dat er in NL geen plaats lijkt voor wat hen dierbaar is en keren zich verder af van de samenleving. Buitenlanders in NL worden te vaak arrogant en denigrerend benaderd. Ja, de autochtonen dragen een groot deel van de verantwoordelijkheid van het ‘mislukken’ door hun eigen gedrag, opstelling en discriminatie. Het is tijd om eens de hand in eigen boezem te steken ipv steeds maar te jammeren over de allochtoon. NL heeft een onderklasse gemaakt, omdat zij die nodig had voor het voortbestaan van haar comfortabele leven.
Ik sluit me in deze bij Danoenie aan: Respekt voor mensen die hun eigen keuze maken.
Natuurlijk moet iemand die niet gelooft het ‘geloof’ zonder straf kunnen verlaten.
Alison: Toch is mij – zeker door vergelijking van de NLse en de Canadese opstelling naar nieuwkomers – pijnlijk duidelijk geworden, dat in Nederland veel energie besteed wordt aan het niet welkom laten voelen van andere culturen/geloven.
Oprechte gelovigen constateren haast terecht, dat er in NL geen plaats lijkt voor wat hen dierbaar is en keren zich verder af van de samenleving. Buitenlanders in NL worden te vaak arrogant en denigrerend benaderd. Ja, de autochtonen dragen een groot deel van de verantwoordelijkheid van het ‘mislukken’ door hun eigen gedrag, opstelling en discriminatie. Het is tijd om eens de hand in eigen boezem te steken ipv steeds maar te jammeren over de allochtoon. NL heeft een onderklasse gemaakt, omdat zij die nodig had voor het voortbestaan van haar comfortabele leven aldus Alison.
De Canadese immigratiewetgeving is altijd al een stuk strenger geweest dan de Hollandse. Ik zou ondanks een universitaire opleiding weinig kans
maken daar:
http://www.canadajournal.ca/Einwanderung_Skilled.htm
Desondanks krijgt ook Canada te maken
met groeiende onvrede:
http://www.canadafreepress.com/index.php/article/6532
@Ernst Oosters:
Alison heeft het juist niet over expliciete zaken als wetgeving, of over de realiteit van de ‘autochtoon’, maar over de realiteit van de ‘allochtoon’, en dat zij, als iemand die zowel in Canada als Nederland heeft gewoond, een duidelijk mentaliteitsverschil ziet in de manier waarop er vanuit de overheersende groep wordt omgegaan met mensen die niet tot die groep behoren.
@ Ernst Oosters
De Canadese immigratie wordt voornamelijk bepaald door gezinshereniging etc. Het overgrote deel van de nieuwe migranten hier spreekt slecht engels/frans en heeft geen diploma’s om over naar huis te schrijven. De Chinatowns spreken hier nog steeds gewoon Chinees; veel Somaliers werken na 18 jaar nog steeds in de Meat Processing of andere verwante banen en gedrag zich op dezelfde cultuureigen manier als in Nederland. Verschil is, dat er hier niet gepolariseerd wordt. Belangrijk is, dat je op eigen benen kan staan en de staat niet tot last bent – hoe je daarna je leven invult is je EIGEN zaak en van niemand anders.
En, ja, natuurlijk zijn er in Canada ook monoculturisten – het grappige is dat hoe sterker de invloed van de kerk, des te sterker het misleide geloof in een superieure eigen cultuur waaraan aangepast moet worden. De kerk is hier en ook in Nl een niet te onderschatten factor bij het aanwakkeren van xenofobie. Tot mensen zich bekeren natuurlijk :(
Triest is verder, dat een behoorlijk deel van de anti-immigratie stem hier opgestookt wordt door referenties aan Europa – mijn stelling hierboven, dat de autochtonen die geen zin hebben zich aan te passen of welwillend optestellen de rotzooi trappen en de economische barrieres opwerpen om hun eigen geliefkoosde geloof in het monoculturalisme als enig goed zelfvervullend te bewijzen; die stelling staat onverminderd overeind. Het is eng om te merken dat een fascistoide creep als GW ook hier veenbranden ontsteekt.
Dus de vorming van (monocultureel) China Town, en dat soort enclaves staat bij jouw voor geslaagde integratie/multiculti samenleving?
Dus de nieuwkomers mogen weigeren zich aan te passen, maar als autochtonen zich niet wensen aan te passen…
@ @ 22
Wat weet je het weer heerlijk simplistisch te reduceren tot iets wat ik niet zeg ;)
Wat werkelijk van belang is dat je economisch zelfstandig bent en elkaar respektvol en welwillend tegemoet treedt.
Nieuwkomers passen zich op heel veel manieren aan – manieren die veel autochtonen niet eens opmerken.
En ja, multi-culti betekent niet verplicht mengen. Als mensen graag bij elkaar wonen – zonder anderen daarbij overigens te weren – waarom niet? Moet elke straat en wijk een representatieve afspiegeling zijn van de NLse bevolking? Verschil mag er best zijn.
Heeft de autochtoon ‘schuld’ aan het mislukken van de multiculturele samenleving? Zo wou ik het niet willen noemen. De Nederlandse burger heeft nooit expliciet gekozen om ineens tussen de moslims en Afrikanen te moeten leven. Oh, de figuren die dat graag willen mogen zulle er best zijn, maar er mij nooit gevraagd of ik tussen de Kwatta’s en Ali’s wou leven. Als ook nog eens blijkt dat een relatief hoog percentage van hen wilde beesten blijken te zijn kun je onmogelijk verwachten dat de Nederlander dit toestaan. Sinds 1984 is de criminaliteit procentueel verdubbeld. Reken eens uit hoeveel moorden, verkrachtingen, roofovervallen en doodsbange burgers dat op heeft geleverd. Zonder niet-westerse allochtonen, waarvan een behoorlijk deel geen civilisatie gewend is waren er tienduizenden slachtoffers minder geweest in ons landje. In weze kleeft er dus bloed aan de handen van degenen die hen binnen gehaald hebben.
Simplisme, iets waar jij dol op bent, uitgaande van jouw meningen t.o.v. autochtonen.
Multikul is niet dat een monoculturele groep zich geheel afzondert van de maatschappij.
Kun je (als ervaringsdeskundige) iets dieper ingaan op de subtiele manieren waarop nieuwkomers zich aanpassen?
@25
De grootste groep in Nederland die zich vanaf de jaren ’60 op een monoculturele manier heeft afgezonderd van de rest van de samenleving is de autochtone bevolking in Nederland. Laten we elkaar niet voor de gek houden: de meeste Nederlanders wÃllen zich helemaal niet vermengen met mensen die er niet uitzien als zij, als dat niet onder hun eigen voorwaarden is.
Trouwens, als je meer wilt weten over de subtielere manieren waarop nieuwkomers zich aan kunnen passen, kan je dat ook eens aan een nieuwkomer vragen.
Dat lijkt me een gekleurde weergave van de werkelijkheid Anton; Als je wilt zien wat de islam adviseert kijk dan even op: http://www.islamcity.nl/islam/Manieren/hoe-om-te-gaan-met-kerst-en-sinterklaas.html Het komt er dus op neer dat het verboden wordt om normaal te doen en dat je verplicht bent om niet gewoon mee te doen met onze cultuur.
Hoe zonderen autochtonen zich af van allochtonen? Kun je daar iets dieper op in gaan? Wat moeten/wil je dat autochtonen anders doen?
Moeten ze Marokkaans leren, mee naar de moskee en ieder jaar op vakantie naar Turkije?
Het zijn de nieuwkomers die dicht op elkaar gaan wonen en zelfs moslim schooltjes neerzetten zodat ze hun kinderen niet naar dezelfde school hoeven sturen als autochtonen.
Het zijn ook nieuwkomers die niet wensen mee te doen aan die ‘onzedelijke’ sportverenigingen waarbij mannen en vrouwen op een sportveld rondlopen.
p.s. Ik vroeg het aan een nieuwkomer. Alison is volgens eigen zeggen een Canadese nieuwkomer.
[quote]p.s. Ik vroeg het aan een nieuwkomer. Alison is volgens eigen zeggen een Canadese nieuwkomer. [/quote] Waaruit maar weer eens blijkt, dat het onderscheid tussen autochtoon en allohtoon B*llsh*t is.
Ik ben beiden. Mijn moeder is Nederlandse. De helft van mijn DNA oer-Limburgs – wat dat dan ook moge betekenen.
Ik ben allochtoon als ik mij allochtoon voel; autochtoon als ik mij autochtoon voel. Iedereen die mij leert kennen deelt mij in bij ‘autochtoon’, totdat ik ze vertel, dat ik officieel nog moet inburgeren van Rita Verdronk.
Maar, ach, het is net als vroeger: wie half-bastaard is, is voor de wet geheel bastaard. (sarcasme)
Moet nu weg, maar dat autochtonen zich neigen af te zonderen van allochtonen kan onder meer afgeleid worden uit de bereidheid tot huwelijk met een lid van de andere groep. Autochtonen trouwen minder graag een allochtoon, dan vice versa.
Dat van die oer-Limburgse moeke wist ik niet.
Een schimmel heeft op cel-niveau meer gemeen met dieren dan met planten. Dat is geen bewijs dat de indeling tussen planten en dieren bullshit is.
Dat autochtonen minder graag met allochtonen trouwen. Kun je dat handhaven met cijfers? Zoals jij dat zegt riekt dat meer naar jouw GUT-gevoel, en mijn PVV-gevoel zegt dat het omgekeerde waar is.
1. (Te) veel allochtonen importeren een bruid uit land van herkomst.
2. Ik hoor meer over allochtone vaders en broers die een meisje verbieden met een autochtoon te gaan
3. Ik hoor mafketels (zowel islamisten als anti-islamisten) de koran citeren dat moslims met moslims moeten trouwen.
4. Ikzelf (ja, toch PVV stemmer) zou geen probleem hebben om met een allochtoon/islamitisch meisje te gaan.
(Of ik het met haar, (of zij met mij) uithoud is echter afhankelijk van andere zaken, waaronder het vermogen te praten in Nl’se taal)
– Maar op welke subtiele manieren moeten allochtonen zich aanpassen?
‘Moet nu weg, maar dat autochtonen zich neigen af te zonderen van allochtonen kan onder meer afgeleid worden uit de bereidheid tot huwelijk met een lid van de andere groep. Autochtonen trouwen minder graag een allochtoon, dan vice versa.’
Seriously, Alison?? Het zal mijn eigen frustratie wel zijn die meespeelt om het feit dat mijn Marokkaanse vriend van harte welkom is bij mijn ouders, en dat zijn ouders niet eens van mijn bestaan mogen weten. Maar ik heb om me heen veel meer gevallen gezien waarbij de allochtoon hartelijk welkom was bij een autochtoon gezin, en omgekeerd niet. Al mijn Marokkaanse vrienden mogen zelfs alleen maar met Marokkanen trouwen, moslim zijn is niet genoeg. Maar wellicht is mijn indruk onjuist, zijn er cijfers waarop je je stelling baseert?
29 Alison je eigen waarheid helaas spreek de realiteit een andere waarheid
De kans een Turk een Marokkaan zal trouwen is kleiner dan dat hij of zij trouwd met een autochtoon
Maar je hebt gelijk ik zou het niet leuk vinden als mijn dochter met een traditionele moslim zou trouwen het is echt een wereld van verschil en daarom zal mijn dochter dat in al haar wijsheid ook niet doen.
@ @ #30
Even kort:
1) Dat autochtonen minder graag met allochtonen trouwen dan v.v. zul je óf op mijn woord moeten aannemen, of zelf naar de openbare bibliotheek moeten gaan om het na te zoeken bij de CBS publicaties (ik meen na 2005). Het is dus een CBS-cijfer.
2) Het onderscheid tussen planten en dieren is niet met politiek ooogmerk ingesteld – dit in staat tot de raszuiverheidscriteria van de overheid.
3) subtiele aanpassingen: kleding, taal, feestdagen, eetgewoonten, sociale omgang.
Een Indiaase vrouw hoeft niet in haar Indiaase fatsoenlijke dracht naar werk te solliciteren. Zonder de Nlse taal kom je niet ver in NL en het niet trachten te leren daarvan vind ik persoonlijk een zwaktebod (wat niet wegneemt, dat je voorkeurstaal je herkomsttaal kan blijven); het zijn de christelijke feestdagen die vrij zijn, niet mijn of jouw verjaardag; tegenwoordig zijn er allerhande gelukkig importwinkels, maar steeds halal willen eten vereist natuurlijk steeds terugkerende waakzaamheid; jonge mannen hebben hier met hun tengels af te blijven van in hun ogen schaars geklede vrouwen. Et cetera.
Of, om het ironisch in eigen leven toe te passen (toegegeven Canadees/Engels vs Nederlands is een kleiner verschil): ik weet niet hoe vaak ik koffiemelk in mijn thee aangeboden heb gekregen. Yekh ;)
Ik was ook verbaasd door de cijfers; of misschien ook weer niet.
Wat zegt het over hoe de CBS-enquete is beantwoord?
Wat zegt het over hoe subjektief onze eigen indruk is?
Ik zag destijds niet staan of naar etniciteit onderscheid werd gemaakt bij de vraagstelling. Wellicht klopt het, dat de etnische groepen onderling minder bereid zijn tot mengen. Wellicht ook niet. Voor mij was het in ieder geval een herconstatering, dat eigen kleinschalige waarnemingen en mediavoorspiegelingen bezijden de statistische feiten kunnen zitten.
Eerlijkheidshalve: ik vraag me daarnaast af, of het CBS rekenschap heeft gehouden met de verborgen variabele welvaart. Dat economisch achtergestelden liever trouwen met economisch bevoorrechten hoeft niet helemaal te verrassen.
Maar ja, de cijfers blijven: allochtonen waren percentueel meer bereid een autochtoon te trouwen, dan andersom. CBS, na 2005, openbare bibliotheek Den Haag.
1. uitgaande op enkele tussenliggende reacties (31 en 32) ben jij de enige met dat idee
2. raszuiverheid?
– buitenlanders zijn geen ander ras
– er is geen verbod op die ‘rassenmenging’
– Zo ook politiek. Er zijn inderdaad politieke belangen bij immigratie. Ik zie het als noodzaak om NL gezond te houden. Jij echter ziet dit als kwaadaardig omdat jij dat wilt.
Iets met een selectieve bril en slechts zien wat je wilt zien enzo. Hoe heet dat in de psychologie?
3. Een allochtoon kan zich niet voorstellen hoe iedereen, ook autochtonen zich op diezelfde subtiele wijzen moeten aanpassen.
– Ik hoef niet te solliciteren in Black Metal kleding.
– Taal is praktisch, maar niet bepaald subtiel. Een mocro kan ook keuze DUITS als voorkeurtaal nemen.
-Feestdagen zijn tussen werkgever en werknemer. Niet de staat
Deze zijn afhankelijk van branche en werkgever.
In de taxibranche zijn religieuze “rust zondagen” op eigen religie af te stemmen.
Voor mij als autochtone wordt ook geen uitzondering gemaakt. Sterker nog, ik krijg vaak geen vrij met christelijk carnaval.
En nationale feestdagen zijn wegens historische redenen christelijk
Ik heb ook niets met de koningin (koninginnedag)
– vegetarisme is ook moeilijk hier
Als je het wilt weten.
– ik houd er ook niet van, 3 zoenen bij verjaardagen enz.
zo is het nu eenmaal. IEDEREEN PAST ZICH AAN, m.u.v. zonderlingen die in het bos gaan wonen, en een trui breien van hun eigen okselhaar
Het plaatje wat jij hebt geld niet slechts voor allo’s.
@ @
Dus we zijn het eens, dat allochtonen zich in de praktijk aanpassen. De vraag wordt dan vervolgens: moet ‘IEDEREEN’ zich evenzeer aanpassen om in te passen?
Het lijkt me duidelijk, dat dit niet zo is. Kort gezegd: blanke, hetero mannen hoeven zich gemiddeld het minste aan te passen. Waarom? Omdat de maatschappij aan hén aangepast is. Patriarchen denken nu eenmaal vaak, dat de wereld om hen draait. Ga maar na, onze woord voor samenleving is ‘maat-schap-pij’: het geinstitutionaliseerd zijn van de rechten en plichten van mannenclubjes. (ja, een frustratie – maar wel een terechte).
Iedereen is gelijk voor de wet, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen – de [i]primes inter pares[/i]. Dat allochtonen niet de [i]primes[/i] in de Nederlandse samenleving hoef ik je hopelijk niet uit te leggen – en, nee, dat zijn sommige andere minderheden ook niet. Je hebt gelijk: iedereen heeft zich aan te passen, maar niet even veel.
De NLse raszuiverheids institutionalisering is inderdaad verdoezeld om het woord ‘ras’ waar mogelijk taalkundig te vermijden, pragmatisch daarentegen te realiseren. Een voorbeeld: ze willen, dat Marokkanen, Antillianen en Turken of assimileren, of oprotten. Dat mogen ze niet zeggen. Dus heet het: lieden van buiten de EU. Op gemeenteniveau (hét niveau van de pragmatische discriminatie) blijkt echter de lijst potentiele nietsnutten handmatig gescreend: Canadezen, Australiers en ander ‘goed volk’ worden niet opgeroepen.
De CBS-cijfers zijn niet ‘mijn idee’.
Alison,
zo gaat die discussie nergens meer over.
Je kunt ook simpelweg zeggen dat ik gelijk heb, dat IEDEREEN zich moet aanpassen en daar GEEN sprake is van racisme of discriminatie. Dat het slechts een kwestie is van meer verschillen van ‘modaal’.
Alison, we kunnen er lang of kort over lullen, maar dat veranderd niets aan de situatie. We leven niet in een Walt Disney wereldje.
Er zijn nu eenmaal problemen rond immigratie. Met name rond niet westerse allochtonen.
Net zoals mijn WA-autoverzekering hoger is omdat ik een jonge beginnend chauffeur ben. Zie het maar als het probleem bij de bron aanpakken.