Is het mogelijk om de islamitische geest te doen herleven in tien stappen? In Nederland momenteel nog niet. Hier moeten we wat verder lopen vanwege ons versteende denken over onszelf en elkaar. In Noord-Amerika zijn ze wat verder. Daar organiseren een aantal jongeren sinds enkele jaren ‘Reviving the Islamic Spirit’, een conferentie met een diepgang van jewelste. Sprekers als Tariq Ramadan zijn hier misschien wel bekend, maar daar worden ze doodleuk aangevuld met Hamza Yusuf, Suhaib Webb, Zaid Shakir, Jamal Badawi, Tarik Suwaidan en ga zo maar verder.
Het is een conferentie die diversiteit uitstraalt – geen groepering of stroming lijkt te ontbreken en in plaats van elkaar dwars te zitten, pept men elkaar op om gezamenlijk tot een geloofs-boost te komen. Van 24-26 december 2010 is de volgende conferentie, met als thema: ‘Rules for the Road of Life – Reviving the 10 Commandments.’ Voor wie deze titel bekend voorkomt… het kan zijn dat christenen en joden ook wel eens wat doen met die tien geboden. Misschien moet ik het een en ander toelichten.
De jongeren die deze conferentie organiseren zijn niet gek. Ze wonen niet in een islamitisch land, maar in Canada of de Verenigde Staten. Dat zijn landen met een eigen cultuur (aan verandering onderhevig) en een eigen geschiedenis (die zich ontwikkelt van moment tot moment). Van zowel die cultuur als die geschiedenis zijn die jongeren deel gaan uitmaken. Dan kan je gaan zeuren dat die jongeren moslims zijn en daar niet thuis horen, of dat de wetten en mensen van het land niet islamitisch zijn en je er dus zelf niet thuis hoort. Of je kan je verstand gaan gebruiken en je afvragen: wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen mijn wereldvisie en die van het land waarin ik woon (als die al één enkele visie heeft en niet een verzameling van overtuigingen is).
Dit laatste is de opzet van de huidige conferentie. De organisatie erkent dat de oorsprong van de huidige Noord-Amerikaanse maatschappij judeo-christelijk wordt genoemd en gaat op zoek. Op zoek naar de betekenis van dat koppelwoord, op zoek naar de betekenis van die geboden voor een gelovig mens, op zoek naar equivalenten in de islamitische modus van denken en leven.
Het tentative (we blijven moslims natuurlijk) programma ziet er mooi uit. Een lezing die ik graag zou willen meemaken (maar ik vermoed dat ik komend weekend gewoon ingesneeuwd in Mokum zit) is die van Hamza Yusuf. Samen met Mufti Ali Jooma zal hij de 10 geboden uit de Qur’an onder de loep nemen. In het hoofdstuk ‘Banie Isra’iel’ (17) in vers 22-37 geeft Allah (swt) namelijk nog een versie van de tien geboden. Laten we er zelf alvast naar kijken:
1. goedheid t.o.v. God: ‘En neem geen andere god naast Allah….'(22)
2. goedheid t.o.v. je ouders: ‘En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als een van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit "oef" (een woord van verachtelijkheid) tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord. En wees uit barmhartigheid voor hen nederig en zeg: O mijn Heer, erbarm U over hen, zoals zij mij opvoeden toen ik klein was.’ (23-24)
3. oprechtheid: ‘Jullie Heer weet het best wat er in jullie zielen is. Als jullie oprecht zijn, dan is Hij meest Vergevensgezind tot degenen die steeds naar hem terugkeren in gehoorzaamheid en in berouw.'(25)
4. barmhartigheid: ‘En geef de verwant wat hem toekomt en de armen en wie onderweg is (en alles verloren heeft) en wees niet verspillend. De verspillers zijn broeders van de satans en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer. En als u, u van hen afwendt (de verwanten, de armen en de reiziger, die u niet van geld kan voorzien) en u verwacht barmhartigheid van uw Heer, spreek dan tot hen op een vriendelijke manier… ‘(26-29)
5. dankbaarheid aan de Almachtige: ‘Voorwaar, jouw Heer verruimt de voorziening aan wie Hij wil en beperkt voor wie Hij wil. Hij is Alwetend, Alziend over Zijn dienaren.'(30)
6. goedheid t.ov. je kinderen: ‘Doodt jullie kinderen niet uit vrees voor armoede: Wij voorzien hun en jullie van levensonderhoud. Voorwaar, hen doden is een grote zonde.'(31)
7. goedheid t.o.v. je partner en jezelf: ‘En nader niet de ontucht. Voorwaar, ontucht is een zedeloosheid en een slechte weg.'(32)
8. rechtvaardigheid: ‘En doodt niemand wat Allah verboden heeft verklaard, behalve volgens het recht. En wie onrechtvaardig gedood wordt dan hebben Wij zijn erfgenaam de machtiging gegeven (te doden, te vergeven of het bloedgeld te accepteren). Maar overdrijft niet in het doden. Voorwaar, hij wordt geholpen (door het islamitische recht).'(33)
9. eerlijkheid: ‘En benadert niet het bezit van de wees, behalve op om een betere manier (investeren van het kapitaal), totdat hij volwassen is. En komt de overeenkomst volledig na. Voorwaar, over de overeenkomst worden jullie (op de Dag der Opstanding) ondervraagd.En geeft de volle maat wanneer jullie wegen en weeg met een juiste weegschaal. Dat is het meest passend en het heeft het meeste voordeel bij het laatste besluit.'(34-35)
10. nederigheid: ‘En volg niet dat waarover u geen kennis hebt. Het horen, het zien en het hart, over al dat wordt verantwoording afgelegd. En loop niet hoogmoedig op de aarde. U kan de aarde niet doordringen en noch de bergen in hoogte bereiken.'(36-37) Edele Koran 17:22-37
Dat ziet er best goed uit. De principes staan mijns inziens dichtbij elkaar, de waarden zijn solide – maar de normen die er bij komen… tja, daar kan wat werk in gaan zitten. Toch is er best een soort modus vivendi te vinden. Ik zou graag bij de lezing van Shaikh Yusuf zijn om te zien of mijn analyse een beetje in de buurt komt. Met zijn allen naar Reviving the Islamic Spirit! (Wie brengt zijn slee?)
22 Reacties op "De islamitische geest doen herleven: RIS Conferentie 2010"
Bij de Christenen en Joden heeft niemand het “recht” om te doden.Dat is wel een groot verschil.
1. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2. Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3. Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
4. Eer uw vader en uw moeder.
5. Gij zult niet doden.
6. Gij zult geen onkuisheid doen.
7. Gij zult niet stelen.
8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
9. Gij zult geen onkuisheid begeren.
10. Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.
Wat een slechte koranvertaling zeg! Maar wel belangrijke punten. Volgens mij denken christenen er weinig anders over. Ik vind ze tenminste heel herkenbaar uit mijn voorislamitische periode, al werden ze niet met zoveel woorden benoemd.
Aan het filmpje te zien is het helaas te laat.. de integratie met de Amerikaanse filmindustrie is compleet.. inclusief cheesy trailer met spannende muziek en one-liners.
Lezingen zien er overigens wel interessant uit, alhoewel ze me allemaal wel een beetje jaren 50 reformatorisch overkomen. In ieder geval, dat maakt het hele programma ook voor niet-moslims interessant… want wie wil er nou niet een dagje rondlopen in het verleden ;)
Ik vind dat we dit soort dingen ook in Nederland zouden kunnen organiseren. In Engeland zijn ze op dit moment dit evenement trouwens ook aan het houden!
Kleine opmerking over het volgende stuk..
“In het hoofdstuk ‘Banie Isra’iel’ (17) in vers 22-37 geeft Allah (swt) namelijk nog een versie van de tien geboden.”
Sura banie Israil ken ik niet .. maar je refereert naar sura 17 Surah Al-Isra.. de nachtreis ..
Verder een goed stuk .. hoop dat er ooit zoiets groots hier in Nederland zou kunnen komen zonder onnodige ophef….
Dit doet me altijd denken aan animal farm. “No animal shall kill any other animal” wordt vervangen door “No animal shall kill any other other animal without cause”.
Oftewel: doe maar niet doden, tenzij je een goede reden daarvoor aan kunt voeren, want dan kan het wel; bijvoorbeeld vanwege vijandschap of belediging, vul maar in.
Dit is een levensgroot verschil tussen christendom en islam.
Jullie begrijpen er helemaal niets van.
Doden mag alleen een rechter of strijder op het slagveld doen.
Hoe zit het trouwens met de gristelijke bush die door een ingeving van zijn vredelievende vader zoon en heilige geest miljoenen doden op zijn geweten heeft?en de Zionisten die al 60 jaar doden en dat met de bijbel in de hand rechtvaardigen?
@1 en 5
Een paar beweringen kloppen niet nml;
-De Heilige Geest heeft NOOIT doden op zijn geweten, dit kan ook niet, aangezien Hij de Geest van God is hoeft Hij dat ons niet te verantwoorden, immers tegen Allah spreek je Hem ook niet aan op zijn daden
Zionisten zijn Joden, lezen geen bijbel, maar de Torah.
goeiedag allen,
salaam en fijne tijden met de familie op deze tot zondag omgedoopte zaterdag.
allereerst:@1 en 5 thijs:
– mbt het ‘doden’ volgens het recht. De koranvertaling die ik hier gebruikte vult ‘islamitisch recht’ in. Het doet mensen misschien vreemd aan maar om het als het grote verschil met het christendom te betitelen getuigt van wonderschone oogkleppen, gezien de geschiedenis van de kerk en staat in europa. Ook getuigt het van oogkleppen aangaande het heden, waarin het leger van de Heer in Afrika huishoudt, de verschillende legers van judeochristelijke mogendheden (Amerika, Groot Brittanië, Nederland, Israël) helemaal los gaan in middenoosten en omstreken en sommige rechtbanken van landen met judeochristelijke grondbeginselen gewoon de doodstraf toepassen (USA doet gewoon mee). Dus daar zie ik weinig verschil in. De staat heeft overigens ook in Nederland het monopolie op geweld, en aangaande de laatste nieuwtjes en enquetes zijn mogelijk 42% (http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf_in_Nederland) van de burgers in dit land ook wel klaar voor de herinvoering van de doodstraf.
@2 hj
verdorie, je hebt gelijk – het is inderdaad niet best of heb ik soms flinke typo’s gemaakt? Ik ga het na…
@zaka
bij mijn weten zijn er twee namen voor soerah 17: soerah al isra’ en soerah banie isra’iel.
fijne dag verder,
groet
Noureddine
Wat ik bij 6 schrijf klopt wel degelijk!
De heilige geest IS God volgens het christendom.Tegelijkertijd is hij de vader van zichzelf en de zoon van zichzelf!Zo is het althans volgens de leer waar Christus zelf nooit achter zou staan!De drie eenheid!
De joden lezen de bijbel wel degelijk.De Torah IS de bijbel!Het oude testament!
@ Noureddine;
Wellicht kun je nog een vertaling vinden die het wat genuanceerder voorstelt?
“Wie bij het zwaard leeft zal bij het zwaard sterven.” En dat is maar goed ook want doden is doodzonde en van geen enkel nut.
Het pleit niet voor de Islam dat die ruimte laat voor doden en dergelijke tien geboden moesten we dan ook maar met een korreltje zout nemen.
Overigens is de Paus opgenomen in het Heilige Hospitaal: er kwamen melktanden door in zijn schaamstreek…..
Religie moet verboden worden.
@bas
Het gaat een beetje te ver om precies wat nou de Heilige Geest is, om het kort samen te vatten is het een expansie van Gods heerlijkheid, over de de drieeenheid die jij beweert dan zijn de meningen ernstig over verdeeld in de Kerk, Immers is er maar 1x gesproken over de drieeenheid in de bijbel, het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan (anders gaan we off-topic)
De Joden lezen echt geen bijbel, het oude testament kan je niet echt vergelijken met de torah, hier zit wezenlijke verschillen in. Voor een Christen is het het Nieuwe Testament ook een directe leidraad voor zijn leven en staat boven het OT
met vriendelijke groet,
Waarom wordt het oude testament dan niet uit de bijbel gescheurd?
#12 Omdat de gedachte is dat het Nieuwe Testatament al voorzegd zou zijn in het Oude Testament. (De komst van de Messias zou er in voorspeld zijn).
het zal allemaal wel
gebod 8 is zo fout
Geef mij dan maar de 10 geboden.
een christen kun je aanspreken op dat gebod zij zult niet doden Hij of zij kan in zijn daden niet terugvallen op zijn god.
Een islamiet kan uitgaand evan gebod 8 zich altijd in alle bochten wringen om zijn daad als een godsopdracht te beschouwen.
maar goed elke religie is fout
@14, wat is dat nou voor reactie? eerst in #12 wat vragen, en als je dan netjes antwoord krijgt in #14 laten blijken dat het je allemaal niets interesseert…
Vraag dan niks als je het antwoord niet wilt horen.
Nu breekt mijn klomp: Expat toch, in de ene topic beweer je dat het christendom gewetensvrijheid predikt en hier ben je het weer helemaal eens met de hoofdgeboden zoals ze door Elisabeth beschreven zijn. Ook met de uitleg van Bastiaan lijk je het eens te zijn, aangezien je hen nergens weerlegd.
Mag ik nu de term draaikont gebruiken? Je gebruikt termen zoals het je belieft, ook als het niet waar is, als het je maar goed uitkomt, om de islam maar te kunnen bashen.
Hoe noem je zo iemand ookalweer? Oh ja, hypocriet..
Dat is nou echt gewauwel.Voor een moslim geldt gij zult doden nog meer dan een christen of jood.Voor de laatsten geldt duidelijk:de aanval is de beste verdediging ook al bestaat het gevaar helemaal niet en roei je daarmee onschuldige moslims uit!
@Dreasca 17, Waar heb je het over? Ik heb het niet eens over “de hoofdgeboden” [i]gehad[/i].
En over welke “uitleg van Bastiaan” heb je het eigenlijk, dat ik er niet op gereageerd zou hebben. Ik heb alleen op #12 gereageerd, en ik zie daar geen “uitleg” staan.
Reden voor mij om dit te denken was het feit dat je deze mensen niet ‘corrigeerde’ in hun denken. Dus blijkbaar accepteer ook jij deze geboden (genoemd door Elisabeth) en het door Bastiaan gezegde “Voor een Christen is het Nieuwe Testament ook een directe leidraad voor zijn leven”. Een directe leidraad kan pas een leidraad zijn als je deze tekst dus ook leest en toepast.
Wat heb ik, naast wat ik eerder al zei, met Bastiaan en Elisabeth te maken? Ben ik mijn broeders hoeder?
@Noureddine:
assalaamoe alaikoem wa rahmatoellaah,
Ben je nog altijd zoekende noureddine of ben je er al uit welke aqiedah (geloofsleer) je wil volgen?
Ik zag een keer in een van je eerdere posts, dat je je aangetrokken voelde tot de aqiedah van Shaykh Muhammad Nassiruddin al-Albaani. Misschien dat je niet weet wat Aqiedah precies inhoudt en wat daaronder valt, maar ik kan je vertellen dat de de Aqiedah van Hamza Yusuf daar haaks op staat. En het nemen van kennis van jan en alleman staat ook haaks op de Aqiedah van Shaykh al-Albaani en ook de Aqiedah van Imaam ash-Shaafi’i, imaam Maalik, imaam Abu Hanifa, Imaam Ahmad ibn Hanbal, en vele anderen van onder de salaf (voorgangers) met hen. Sterker nog het is niet zomaar dat dit haaks staat op de Aqiedah van al deze geleerden, dat is namelijk, omdat het haaks staat op de Aqiedah van de Profeet (salallaahoe ‘alayhi wassalam) en waar hij toe uitnodigde. Misschien goed als je je eens verdiept in de Aqiedah van Shaykh al-Albaani.
Ik weet verder niet in hoeverre je het eens bent met het uitnodigen van allerlei groeperingen, maar ook dat is weersproken door Allaah, Zijn Profeet, de metgezellen van de Profeet, de beste generaties na hen, tot aan de geleerden in deze tijd, inclusief Shaykh al-Albaani (rahimahoellaah). Indien je geinteresseerd bent, dan kan ik je verblijden met verzen uit de Qur’aan, ahadieth uit de sunan, de uitleg van onze salaf, evt. Shaykh al-Albaani en de geleerden die dezelfde Aqiedah als Shaykh al-Albaani hebben