Marjan Schwegman, directeur van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie* vindt het een slechte ontwikkeling dat het in het onderwijs en bij de nationale 4 mei herdenking op de Dam in Amsterdam steeds minder over de Tweede Wereldoorlog en de slachtoffers en helden van toen gaat. Zij zegt dat in een interview met De Pers van 20 januari 2011. “Door het te laten gaan over oorlog in het algemeen, dreigt het risico van nivellering: verschillende historische ervaringen worden gereduceerd tot hetzelfde. Ik heb lespakketten gezien waarvan ik vond dat ervaringen te makkelijk op één lijn werden gesteld.” Dat op sommige scholen in dezelfde les over de holocaust en het Midden-Oosten wordt gesproken stoort haar en ze neemt het de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan zelfs kwalijk dat hij niet alleen moslims opriep naar de Auschwitzherdenking te komen, maar tegelijkertijd Joden verzocht zich in de nakba te verdiepen. “Dat is het ter discussie stellen van het unieke karakter van de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust. Het is essentieel om het unieke karakter van de Holocaust te onderstrepen” zegt ze.
Wat er dan zo uniek is maakt ze helaas niet duidelijk.
Goed, bij WO II waren meer landen betrokken dan bij andere conflicten voor- of nadien, het aantal slachtoffers was groter dan ooit en er zijn naar schatting zes miljoen mensen omgebracht alleen vanwege hun etnische achtergrond. Maar het aantal Nederlanders dat die oorlog nog aan den lijve heeft ondervonden is drastisch afgenomen, de derde generatie stelt andere vragen én de bevolking van ons land is sterk van samenstelling veranderd.
Met mevrouw Schwegman ben ik het eens dat deze gebeurtenissen in het onderwijs en tijdens herdenkingen een belangrijke plaats moeten blijven innemen. Maar wil je de gedachte achter het herdenken – het stellen van vragen over goed en fout, over discriminatie en de mechanismen die leiden tot een gewapend conflict – ook overbrengen op een generatie en een bevolkingsgroep die zó ver van deze periode afstaat, dan zul je die herdenkingsbijeenkomsten toch in een breder perspectief moeten plaatsen. ‘Nooit meer oorlog’ klinkt ongeloofwaardig als je niet tegelijkertijd aandacht besteedt aan al het leed dat daarná nog kwam en dat we niet hebben weten te voorkomen, ook al gaat het daarbij om kleinere gebieden en geringere aantallen.
Aan veel nieuwe Nederlanders is de periode ’40-’45 tamelijk ongemerkt voorbij gegaan, maar voor hen tellen juist de gruwelen van het dekolonisatieproces, de opkomst van en westerse steun aan repressieve regimes (Tunesië is hier het meest recente voorbeeld van) en – inderdaad – de verdrijving van een groot deel van de bevolking uit het toenmalige mandaatgebied Palestina door mensen die wij gewend zijn als slachtoffers te zien, maar die mensen met een Arabische achtergrond toch vooral als daders kennen. Hier dringt zich de vraag naar goed en fout wel heel sterk aan ons op. Hoe acceptabel is het dat een slachtoffer van een fout regime zelf ook fout handelt? Maakt hun slachtofferschap dat we alles wat Israël doet per definitie moeten goedkeuren? Door deze vragen niet te stellen ontneem je de huidige generatie de mogelijkheid zich met de Tweede Wereldoorlog te identificeren en zich een eigen oordeel te vormen.
p>Door mijn Indische moeder die vooral onder de Japanse bezetting van het toenmalige Nederlandsch Indië heeft geleden en mijn Duitse grootmoeder die zelf fel tegen de NSB gekant was heb ik mij nooit kunnen herkennen in de eenzijdige focus op gebeurtenissen die zich uitsluitend in Nederland hebben afgespeeld. Mijn Indonesische vrouw, wier ouders actief betrokken waren bij het verzet tegen de Nederlandse koloniale bezetter, kijkt heel anders tegen de geschiedenis aan dan het kleinkind van een Nederlander die ‘fout’ was in de Tweede Wereldoorlog. Moet ze die ervaringen dan maar wegstoppen omdat ze nu in Nederland woont?
We kunnen het natuurlijk ‘weer gewoon over de oorlog’ hebben, maar dan moeten we ook accepteren dat deze periode grote delen van de huidige Nederlandse bevolking helemaal niets zegt. Juist door over de grenzen te kijken kunnen we lessen uit het verleden trekken. Bovendien houd je door steeds maar over ‘de Duitsers’ te blijven spreken een vijandbeeld in stand dat in het verenigde Europa niet meer van deze tijd is.
* NIOD, nu: Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies
Zie ook: De Dagelijkse Standaard
37 Reacties op "Mogen we het ook over het Midden-Oosten hebben?"
“Aan veel nieuwe Nederlanders is de periode ’40-’45 tamelijk ongemerkt voorbij gegaan, maar voor hen tellen juist de gruwelen van het dekolonisatieproces”
Mag ik constateren dat: nieuwe Nederlanders niks hebben met de periode 40-45. Maar nieuwe autochtonen niks hebben met het dekolonisatie proces?
Goed stuk.
Ja, als het over de oorlog gaat leken ze Nederlands-Indie helemaal te vergeten. De jappenkamp speelt ook in ons familieleven een trieste rol, maar daarvoor was vroeger nooit echt ruimte of eigen plek bij officiele herdenkingen.
Ooit was het zelfs zo, dat de Japanse keizer (ik meen eind jaren 80) op vriendenbezoek kwam bij de Oranjes. Hij had nooit zijn excuses aangeboden voor de kampen en massamoorden. Om ‘onbekende’ reden werd het de oud-Indie gangers verboden te demonsteren tegen zijn komst. :(
Ja, als het over doden gaat lijken sommige levens meer waard te zijn dan andere. In Amerika kwamen ongeveer 7000 mensen om bij de Twin Towers. In diezelfde week kwamen meer dan 10,000 mensen om bij een tsunami in Papua Nieuw Guinea. Het momentje stilte was alleen voor de Amerikanen.
Nee, de Holocaust was hoe vreselijk ook niet uniek. Genocides komen wereldwijd voor. Ik denk slechts aan de Killing Fields van Cambodja, de zuiveringen van Stalin, Srebenica, Rwanda.
Niet eens uniek aan de Holocaust, is dat wij er zelf bij betrokken zijn geweest. Bijzonder aan de Holocuast is, dat de overlevenden door hard werken en een fantastische eigen inspanning een goed nieuw leven voor zichzelf hebben opgebouwd. Niet uniek voor de Holocaust is, dat het tegenwoordig door sommigen als morele chantage wordt gebruikt om de huidige politieke acties van Israel te legitimeren.
Maar om elke vrijheidsstrijden op 4 mei te gedenken? Nee. Vrijheidsstrijd is niet gelijk aan genocide.(1000)
ik stoor me juist aan de houding van mensen als Schwegman, die op deze manier Israel in staat stellen om de Holocaust verder te buiten voor eigen politiek gewin. Of zoals Norman Finkelstein schrijft over de Holocaust Industry.
Ik stoor me juist aan de houding van mensen als Schwegman, die politici in Israel op deze manier in staat stellen om de Holocaust verder uit te buiten voor eigen politiek gewin. Of zoals Norman Finkelstein schrijft over de Holocaust Industry.
De heersende opvatting en houding van Israelische politici, dat Israel de wil van de wereld naast zich mag neerleggen omdat er geen groter leed is dan het Joodse leed, is waar mevrouw Schwegman nog meer aan bijdraagt. Daarmee voorkom je niet de geschiedenis, maar is de kans op herhaling een stuk groter.
De Holocaust is een van de zwartse pagina’s uit de Nederlandse geschiedenis, helemaal mee eens, maar door het op grote afstand te plaatsen van de mensen en het een uniek karakter te geven en te stellen dat niets anders vergelijkbaar is met de Holocaust, bereiken we precies het tegenovergestelde.
Schwegman moet zich niet voor het karretje laten spannen van de pro-Israel lobby en zich door Wilders op de kast laten jagen. Je mag nooit en nimmer onderscheid maken tussen het leed van een bepaald volk ten opzichte van een ander volk. Laten we daar nu eens een keer mee ophouden anno 2011. Juist die houding heeft al het leed en ellende veroorzaakt in het Midden-Oosten.
Geef Israel geen carte blanche op deze manier om de wil van de internationale gemeenschap naast zich neer te blijven leggen. Laten we ook elkaar recht in de ogen aankijken. Stalin heeft uiteindelijk veel meer mensen over de kling gejaagd.
Mogen we het ook over het Midden-oosten hebben?
Met enige verbazing moet ik constateren dat de discussie of we al dan niet troepen naar Afghanistan moeten sturen hier compleet afwezig is en ook nooit is geweest. Ook de situatie in Tunesië kwam als een donderslag bij heldere hemel.
Niemand heeft het hier ooit aangezwengeld. Terwijl in de rest van Nederland kranten vol worden geschreven en tv docu`s aan de lopende band worden uitgezonden over bijvoorbeeld Iran,Sudan, Libanon en noem maar op. Zo kan ik nog een aantal voorbeelden geven van situaties in het Midden-oosten die hier nooit zijn aangestipt en waar in de rest van Nederland druk over gediscussieerd wordt.
Prachtig stuk. De overgrootouders van menig Marokkaan in Nederland zijn ook overleden aan Duits gif gas. (ten tijde van de Rif oorlog) Herdenken moet vanaf twintig elf alleen nog maar gaan over nooit meer oorlog. Want geen oorlog is uniek. Wat de palestijnen nu al 60 jaar meemaken is ook een Shoa met racistisch motief.
mevrouw Schwegman heeft groot gelijk
Het zijn 2 grootheden die als zodanig los moet worden behandeld in de les.
2e wereldoorlog is onderdeel van onze Nederlandse en Europese geschiedenis en dient als zodanig in de les behandeld te worden
Enige jaren geleden werden marokkaanse militairen ten tonele gevoerd om een deel van de nieuwe Nededers bij de herdenking te betrekken.
Later bleek dat de Marokkanen die in Nederland ( zeeland) liggen begraven
niets met de bevrijding van Nederland te maken hebben. Om de graven is een mooi verhaal verzonnen niet meer en niet minder
De Duitsers zijn niet de oorzaak van het ontstaan van Israel, maar de Russen. Naast de aanwezige joodse bewoners kwamen de eerste nieuwe joodse bewoners vanuit Rusland en Polen. ver voor 1930 Uiteraard heeft Duitsland daarna een volgende golf teweeg gebracht. Indien alle landen in MO met het voorstel van de VN in volgens mij 1948 (Resolutie 822??)was meegegaan dan zag het gebied rond Israel er nu veel welvarender bij en waren de Palestijnen seculier, wat ze doen voor het overgrote deel waren, gebleven
resolutie 181 dus
De wereld had er in MO dus aanmerkelijk beter uitgezien
Beste Ata deze resolutie was toch ook de wilvan de internationale gemeenschap !!!!
wo..w wat warm zegt !
Ik had die reactie van Schwegman ook gelezen. Waarom zou het leed van joden erger zijn dan het leed van anderen? Waarom zouden oorlogen en menselijk leed niet vergelijkbaar zijn? Vraag ik me vaak af als ik dit soort dingen lees.
Als je het over leed hebt heb je het over een individu, een mens. Dat er tijdens WO2 massaal individuen leed is aangedaan maakt het hedendaagse, minder massale, leed niet minder. Voor het individu maakt dit niet uit, je voelt alleen je eigen leed. Juist het feit dat er vandaag de dag nog zoveel leed is bewijst wel dat we niks van de geschiedenis hebben geleerd. Nuttig dat herdenken…
Ook is deze mensonterende geschiedenis niet door moslims veroorzaakt; de o zo schone, blanke, christelijke medemens heeft dit zijn naasten aangedaan. Dit waren echt niet alleen de vrijwillig geïndoctrineerde Duitsers, vele Nederlanders, Fransen, Italianen (etc, welk volk niet?) hebben vrijwillig hieraan meegedaan. Waarom wordt dan nu iedere keer de islam erbij gehaald?
Juist het feit dat er telkens onderscheid wordt gemaakt in welk mens dat leed ondergaat, maakt het voor de niet-blanke/blonde medemens onverteerbaar. Het erkennen van je ‘eigen’ leed, terwijl je dat van de ander stelselmatig ontkent: dat hypocriete gedrag moet een keer ophouden.
dreasca
Dacht dat de nazi’s destijds goede betrekkingen hadden met enige moslimleiders. Sommige nazileiders waren zeer enthousiast over de islam
juist door de gelatenheid en meegaandheid en het algemeen belangstel stellen boven het individu
“Wij de blanken” herkennen onze fouten.
Staat mij bij dat Turkije er nog niets over wil horen hoe zij een volk over de klink heeft gejaagd en laten we de geschiedenis van het ottomaansrijk maar helemaal niet oprakelen.
Beste Vele,
U gebruikt alleen de VN-resoluties die u ter wille zijn. Waarom houdt Israel zich alleen aan de VN-resoluties die het land goed van pas komen? Niet aan de tig andere resoluties die de staat Israel keer op keer hebben veroordeeld.
Bovendien vergeet u de verklaring van Balfour waarin alleen wordt gesproken over een joods tehuis in een land waar de rechten van minderheden zijn gewaarborgd. In de bezette Palestijnse gebieden is hier geen sprake van.
http://nos.nl/archief/2005/nieuws/achtergronden/israel_en_palestijnen/balfourverklaring.html
Een goede geschiedenisles, Oorlog zal nooit beëindigen zolang de mensen nog steeds bestaan, het is al sunatullah, betekent niet dat de islam houdt van oorlog, het hoort bij de menselijke natuur daardoor Quran geopenbaard door de Profeten.
Kijk naar de geschiedenis van Spaans. Geschiedenis van de islam in Spanje heeft een lange staat. Na het uiteenvallen van het kalifaat, was de islamitische heerschappij in Spanje geleidelijk uitgehold door de Spaanse Reconquista. Reconquista (de verovering) is een proces waarin de katholieke koninkrijk in het noord-Spanje eindelijk in geslaagd om te verslaan en de islamitische landen te veroveren in het zuiden van het Iberisch schiereiland.
Nu de Palestijns, ze zijn het Palestijnse volk die hun leven onderdruk tot nu toe de 44 jaar langs onder de Israel, in de modern tijd waarin we nu samen leven en alle mensen gelijke rechten hebben, of ze Palestijnse geen recht hebben om zijn leven te verdedigen?
Een ander geval met Egypte, Jordanië, Algerije, en de meeste andere seculiere Arabische, Tunesische regime heeft een grote uitdaging waar het komt niet door de islamitische activisten, maar van seculiere intellectuelen, advocaten en vakbondsmensen. Stel je maar voor als de islamitische leiders een belangrijke rol speelt spelen in de huidige onrust, de regering waarschijnlijk verdubbeld haarde maatregelen om repressieve toe te passen.
De zwakheden van de Tunesische islamitische beweging ook kan beschrijven hoe moeilijk de andere landen in het Midden-Oosten regimes reageren op gelijkaardige protesten. Het is ondenkbaar, bijvoorbeeld dat Mubarak zou niet hard aanpakken tegen demonstrant die dezelfde doet net zo als in Tunesië. Zeer reële mogelijkheid dat indien Egypte werd omvergeworpen, Egypte zal een islamitische staat geworden. Gezien het unieke karakter van de Tunesische , politieke waarnemers verwachten dat de val van Ben Ali is het hetzelfde lot voor de andere Arabische autocraten, misschien alleen een kwestie van tijd.
Met de islamitische beweging of niet het is hetzelfde.
Goede geschiedenisles? Reconquista betekent heroveren. Zuid Spanje was gewoon bezet gebied.
Die hele herdenking is nu al te veel veralgemeniseerd. Officieel gaat het nu om alle Nederlandse oorlogsslachtoffers vanaf 1940. Resultaat is dat daar gewoon generaal van Uhm op de Dam staat, die medeverantwoordelijk is voor de uitvoering van een agressieve aanvalsoorlog in Afganistan. Staat daar zijn eigen oorlog te promoten. Als het gewoon bij een herdenking van 40/45 was gebleven had die man daar niks te zoeken.
Wat als de politionele acties in Indonesie eindelijk worden erkend als oorlog, moeten we de Nederlands-Indische slachtoffers daarvan op 4 mei ook herdenken of ligt dat weer te gevoelig?
Jij zegt dat de Palestijnen slachtoffer zijn in het Midden-Oosten, maar waarom zouden we dan niet meteen alle joodse en christelijke slachtoffers van de Arabieren in het Midden-Oosten herdenken? De Irakese joden en christenen, de kopten, of ligt dat te gevoelig?
Holocaust was uniek in zijn systematiek, maar Hitler werd naar eigen zeggen geinspireerd door de Turken en vooral de manier waarop die er in de jaren ’20 internationaal mee wegkwamen. Moeten we ook daarbij stilstaan, moeten de Nederlandse Turken dat massaal op school leren, of ligt dat weer te gevoelig?
Laten we het maar gewoon bij 40/45 houden. Maar dan wel compleet. Dus inclusief de Russische en Poolse bijdrage, inclusief het lot van de zigeuners, gehandicapten, homoseksuelen, verzetsstrijders, en niet te vergeten de Sileziers en Sudetenduitsers.
Die angst voor nivellering snap ik wel maar is meer een algemeen onderwijs probleem. Immers in de nuance is alles uniek. Maar in de nivellering is iedereen gelijk en is een oorlog een oorlog. Je snapt hoe dat gaat. Je hebt jongeren die niks met WOII hebben dus maakt men de vergelijking met hedendaagse conflicten. Maar vergelijkingen gaan altijd mank en missen het unieke van die tijd en dat tijdstip. Hoe meer je leest over een geschiedenis onderwerp des te meer komt die geschiedenis uit de verf. Pas na mijn eigen onderwijs heb ik geleerd hoe wij weg zijn gehouden van de geschiedenis van andere volken en hun kijk op hun geschiedenis. Bijvoorbeeld de visie van de Indonesiërs op hun eigen geschiedenis, idem van de Duitsers, de Palestijnen etc..
Aha Hendrik Jan. Dus omdat de mensen die WO2 hebben meegemaakt bijna allemaal dood zijn en omdat er veel mensen in ons land zijn komen wonen met een andere achtergrond moeten wij Nederlanders de herdenking van onze geschiedenis maar schrappen?
Ach ja, want eigenlijk kunnen Nederlanders geen slachtoffer zijn, nu niet en in het verleden niet. Immers, Nederlanders zijn al sinds mensenheugenis allemaal daders (kolonisatie, slavenhandel).
Schrap maar, inderdaad, wij Nederlanders verdienen geen herdenkingen.
Alle andere mensen zijn lief en verdienen dat wel. Die verdienen wel dat er stilgestaan wordt bij hun tradities en geschiedenis. Maar wij Nederlanders, en verrek, eigenlijk alle Westeuropeanen niet nee.//Ironiemodus off
@ 17 Beste Peter,
Ik lees nergens dat ze de herdenking willen schrappen, ook niet dat Nederlanders geen slachtoffer kunnen zijn! Mijn eigen vader is oorlogsslachtoffer omdat hij in het verzet zat, is veraden en gepakt is door de Duitsers.
Juist hij geeft aan om de herdenking van WO II te verbreden zodat mensen al jong leren en in gaan zien welke mechanismen tot een oorlog kunnen leiden. Wat is daar eigenlijk mis mee ?
Ja, laten we het over het Midden-Oosten hebben! Een schandalig onderbelicht thema, met name onder moslims!
Inhoudelijk: mensen als Hendrik Jan en Dreasca maken meteen weer de denkfout door te suggereren dat de herdenking van WOII de herdenking van de holocaust inhoudt. Beetje misselijke opmerking van je Dreasca, dat het leed van joden voor sommigen erger zou zijn dan het leed van anderen.
Op 4 mei gaat het absoluut niet alleen om de holocaust. De herdenking op 4 mei draait voor een groot deel juist om de veteranen, de verzetsstrijders, de bezetting van Nederland. Zo ook vele films en docu’s die rond die dag worden vertoond. WOII is nu eenmaal de meest ingrijpende gebeurtenis in de recente geschiedenis van Nederland geweest. En binnen die gebeurtenis vormde een dieptepunt het systematisch uitroeien van medeburgers. Dreasca, probeer je eens een moment voor te stellen dat twee derde van de Europese moslims hetzelfde zou overkomen.
Dus ja, voor Nederland is WOII plus de holocaust nu nog het meest ingrijpend en dus het herdenken waard. Dat er inmiddels ruimte wordt gegeven aan het herdenken van iedere oorlog is alleen maar erg aardig naar mensen toe met een ander onderwerp van betrokkenheid.
En dat ‘misbruiken’ van de holocaust lijkt met dit soort posts meer onder moslims voor te komen dan onder joden. Die laatste hoor ik nooit over de holocaust, terwijl ik moslims met grote regelmaat de holocaust zie inzetten om het eigen ongenoegen te ventileren.
>Mogen we het ook over het Midden-Oosten hebben?
Antwoord: ja. Maar niet op de dag van de dodenherdenking. Kwestie van fatsoen. Kies een eigen dag, maar probeer niet mee te liften op het leed van andere mensen.
Beste danoontje,
Het boek waar ik aan refereer, is niet geschreven door een moslim, maar door een joodse professor. Wiens familie de Holocaust van zeer dichtbij heeft meegemaakt. Het is de man onmogelijk gemaakt om zijn functie uit te oefenen op verschillende Amerikaanse universiteiten. Rechtse joden kennen op dit punt geen enkele vrijheid van meningsuiting. De waarheid mag niet gedoceerd worden. Niet in de VS niet in Nederland.
Nederlanders moeten gewoon eens over hun onverworken trauma over die vijf jaar dat Nederland een vakantiepark voor Duitse soldaten was heenzetten. Want de laatste Duitser had Nederland nog niet verlaten of er reden alweer Nederlandse tanks door Indonesië heen. Dus zo erg was het allemaal niet.
Hoe lang blijft de wereld de andere kant op kijken bij de pogingen tot genocide van de Israëliërs op de Palestijnen, bij de voortdurende diefstal van land en bij het negeren van tientallen VN-resoluties? We staan vooraan als het gaat om het beklagen van de tragische lotgevallen van eenlingen in onze directe leefomgeving, maar zijn blind voor een van de zwaarste misdaden uit de geschiedenis, die zich afspeelt onder onze ogen, 4½ uur vliegen hiervandaan. We weigeren om onze politici ter verantwoording te roepen over hun beschamende pro-Israëlische houding, en rechtvaardigen alle Israëlische misdaden door te wijzen op het recht van het hypermoderne, tot de tanden gewapende IOF zich te ‘verdedigen’ tegen stenengooiers en vreedzame demonstranten.
De Duitse bevolking zei in 1945 massaal “Wir haben es nicht gewusst”. Dat excuus zal onze generatie niet meer kunnen gebruiken. In de geschiedenisboeken van de toekomst zal staan: “Ze stonden erbij en ze keken er zelfs niet naar.”
http://www.zonnewind.be/midden-oosten/israel/palestijnse-kinderen-in-hoofd-geschoten.shtml
Elke 4 mei moeten wij alle slachtoffers van oorlog herdenken!
Beste Ataatje,
Los van het feit dat Finkelstein felle tegenwerking ondervindt is hij niet omgelegd, schrijft en verkoopt hij nog steeds boeken en wordt hij iedere avond geboekt voor lezingen. Dus met die vrijheid van meningsuiting is het best in orde. Verder, wat boeit Finkelstein ons Nederlanders?
Een van de dieptepunten in de recente geschiedenis van Nederland was WOII, en een dieptepunt in het dieptepunt vormde de holocaust. Wil je dat niet herdenken, zelf weten. Wil je allerlei andere dingen wel herdenken, kan ook. Wat is daar zo ingewikkeld aan?
@ Izz #22
Ja, behalve je laatste zin.
Het was namelijk en blijft wél erg. Dat er mensen zijn die het leed voor eigen politieke gewin misbruiken, maakt het leed niet minder erg en het belang dit te herdenken niet minder.
Gooi het kind niet met het badwater weg.
@Danoeni
Misselijke opmerking? Tja de waarheid is soms misselijkmakend. Feit is dat er onderscheid tussen de ‘waarde’ van mensen wordt gemaakt en dan met name door ‘westerlingen’.
Ik heb trouwens nergens beweerd dat de herdenking alleen om de holocaust gaat, maar het gaat wel grotendeels hierover en terecht lijkt mij. Goed dat ook de bezetting van NL, de veteranen en de verzetsstrijders herdacht worden, maar dit valt totaal, echt totaal in het niet bij het leed wat al die miljoenen joden hebben geleden. De bezetting was een nare ervaring voor Nederlanders, maar hun nare ervaringen en beperkingen vallen in het niet bij wat de joden hebben moeten doorstaan.
Ik ben juist harstikke voor het herdenken van deze misselijkmakende geschiedenis, opdat het nooit meer mag gebeuren!
Massale moord op grond van ethniciteit, afkomst etc mag nooit meer gebeuren. Helaas zijn mensen in het algemeen oerdom en blind, leren ze vaak niks van hun voorouders en herhalen alleen maar dezelfde fouten.
Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat dit herdenken op een dubbele, huichelachtige manier gebeurt waarbij het leed van anderen wordt geminimaliseerd. Ergo: we hebben niks geleerd.
“pogingen tot genocide van de Israëliërs op de Palestijnen”
elke slachtoffer is er één te veel , maar het woord genocide is hier niet gepast.
Het woord mag niet gebruikt worden in de geschiedenis van Turkije en niet in de oorlog in Soedan
laten we het dan ook niet gebruiken in het conflict in MO
Beste Dreasca,
‘Misselijke opmerking? Tja de waarheid is soms misselijkmakend. Feit is dat er onderscheid tussen de ‘waarde’ van mensen wordt gemaakt en dan met name door ‘westerlingen’.’
Een dergelijk onderscheid lijkt me iets totaal universeels, ben je nou echt van mening dat een Marokkaan, een Ugandees, een Indonesiër een dergelijk onderscheid niet maken?
Ter verduidelijking: je stelt dat het leed van joden in ‘westerse ogen’ erger zou zijn dan het leed van anderen. Het hele idee achter de impact van de holocaust (die voor het overgrote deel van de bevolking trouwens niet meer geldt, weinig mensen die het boeit) is dat de joodse slachtoffers van WOII niet vielen op het slagveld maar louter en alleen als burgers die fabrieksmatig werden uitgeroeid. Babies en bejaarden inclusief. Ja, dat vind ik schokkender en zo je wilt erger dan soldaten die vallen in de strijd, in een gewapend conflict. Als hetzelfde massaal een andere bevolkingsgroep was overkomen dan was ik daar het meest van onder de indruk geweest. Toevallig waren nu de joden de l*l. Ik zou maar niet jaloers zijn op een dergelijke ‘aandacht’.
Is niet de beste manier om wederzijdse goodwill en integratie te bereiken, om – net als uiteindelijk het leed van Indische Nederlanders is erkend – het leed van de Islamitische Nederlander ook te erkennen.
We hebben allemaal zo onze ‘geliefde’ trauma’s. Waarom moet er bij een herdenking alleen plaats zijn voor wat autochtone Nederlanders verdriet heeft gedaan?
Staan we als Nederlanders niet veel beter écht samen tijdens de Herdenking? Is het niet veel mooier voor 2e WO slachtoffers, als hun ervaring aan de wieg heeft gestaan van een langdurende traditie oorlogsleed te herdenken?
Mooier, dan een bekrompen twist over wat echt leed is.
Beste Dreasca,
mmm ik zie dat ik een paar zinnen uit je reactie heb gepikt en daar tegenin ga, terwijl ik het verder met je reactie 26 eens ben. Alleen begrijp ik nog steeds niet waarom het herdenken huichelachtig zou zijn en het leed van anderen zou worden geminimaliseerd.
“WOII moet weer centrale plek krijgen.” Mevr. Schwegman (NIOD) pleit terecht voor centrale rol van WOII in de landelijke dodenherdenking. Nivellering/gladstrijken is direct na oorlog gestart. Dubbele moraal kwam regeringen beter uit. De smerige oorlog tegen ”˜ons’ Indië en Nieuw-Guinea, deelname aan overzeese oorlogen in Korea met behulp van ex-SSers*, enz. Historisch beeld van WOII moest toen én vandaag worden ontkracht en bijgesteld: oké met Westduitse herbewapening, koude oorlog aangemoedigd, vrijlating zware oorlogsmisdadigers, enz. enz. Oud-Spanjestrijders het leven zuur gemaakt en vele jaren van hun rechten beroofd. Een overheid die tegen vele oud-illegale werkers de grofste middelen inzette, vanwege hun consequente politieke overtuiging. De schande ook van het ”˜vieren’ van Bevrijdingsdag eenmaal in de vijf jaar: een hoon. Het vertoon op de Dam op 4 mei, uitgebreid tot wat heet “officeel memorandum” (zie Nationaal Comité 4 en 5 mei) waarin in feite ook omgekomen SSers worden herdacht… Dát gaat door mij heen bij het zien van de jaarlijkse beelden op de Dam. Vanuit mijn historische ervaring, (geboren in 1939) van ouders, antifascisten van het eerste uur, die in ”˜40-’45 daadwerkelijk deelnamen aan het verzet, namens hen en vele anderen, spreek ik de hoop uit dat 4 mei in ere wordt hersteld waar het ooit voor was bedoeld: een Plechtige Herdenking van de Slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Kees Mattijsen. (Ingekorte versie). Lees Fascisme tot op de bodem op http://www.raek.nl
Het herdenken is huichelachtig omdat dezelfde mensen op dit moment toekijken terwijl hetzelfde soort leed anderen wordt aangedaan, overal ter wereld. Je kan niet herdenken, zeggen ‘dit moeten we nooit meer toestaan’ en ondertussen toekijken terwijl je eigen mensen (westerse soldaten, westerse diplomaten, westerse politieke bobo’s) de geschiedenis herhalen.
Het is geen geloofwaardige herdenking op deze manier. De feiten die herdacht worden zijn legitiem, alleen het kader strookt niet. Het feit dat we het niet over ander leed mogen hebben, dus bijvoorbeeld MO er niet bij mogen betrekken, of bv Afrika of Tsjetsjenië, het feit dat we moeten doen alsof dit leed exclusief is en we moeten doen alsof er een les geleerd is en het nu niet meer gaande zou zijn: dit allemaal maakt het een ongeloofwaardige vertoning.
En Danoeni, maak aub geen zgn leuke opmerkingen meer zoals ‘Ik zou maar niet jaloers zijn op een dergelijke ‘aandacht’. Het gaat niet om jaloezie of iets dergelijks triviaals. Er wordt gemeten met twee maten, alsof er een klassensysteem is.
Een dode moslim, Afrikaan, Aziaat wekt geen heftige reacties bij het gros vd mensen hier in NL, maar een dode Europese soldaat (!!), die notabene zelf vrijwillig de oorlog in is gegaan, vinden we allemaal heel erg.
Dit onderscheid wordt zelfs in het geval van kinderen gemaakt. Ja dan gaat mijn hart bloeden.
In het dagelijks leven zijn ik en anderen echt geen MO fanatici, maar dit dubbele moraal vergiftigt wel de geest.
dreasca je bent wel erg selectief In Soedan gebeuren de vrezelijkste dingen ( door bepaalde groepen als genocide betitteld) waaarbij verkrachten van vrouwen als een militaire daad ( structureel ontwrichten van een gemeenschap) wordt beschouwd.
Marokko die een vluchtelink kamp ontruimt in de westelijke sahara met de nodige doden en een heel volk knecht!!!
Hendrik Jan:
Mogen we het ook over het Midden-Oosten hebben?
Dat moeten we. Langzaam wordt het failliet van de dictatuur in de Magreb en het Midden-Oosten duidelijk door opstanden vanuit het volk.
Eerst Tunesie, dan Algerije, Egypte, Libanon, Jordanie, wie volgt?
@Ernst, Wie volgt ? Zekker Europa !De alle eerste is US.
Europa zal dalen als gevolg van de aanhoudende economische recessie,begin eerst met England, gezien nu hoe de werklozen met het hoger onderwijs steeds moeilijker om een baan te kunnen vinden, gevolgd door de toestroom van immigranten uit arme Europese landen (Oost-Europa ).
Lees het maar zlf artikel hieronder !
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article3392276.ece/Massaontslag_dreigt_bij_UWV.html
Massaontslag dreigt bij UWV
Vier- tot negenduizend banen op de tocht door bezuinigingen
Beste Dreasca,
‘Het herdenken is huichelachtig omdat dezelfde mensen op dit moment toekijken terwijl hetzelfde soort leed anderen wordt aangedaan, overal ter wereld. Je kan niet herdenken, zeggen ‘dit moeten we nooit meer toestaan’ en ondertussen toekijken terwijl je eigen mensen (westerse soldaten, westerse diplomaten, westerse politieke bobo’s) de geschiedenis herhalen.’
Maar kom op nou toch…
Ten eerste, mijn eigen mensen?? Wat zou jouw reactie zijn als ik tegen jou zou zeggen: ‘Je kan niet met de Palestijnen meeleven terwijl ondertussen jouw eigen mensen bij de Taliban hetzelfde flikken?’ Zou je dat misschien een beetje…onredelijk vinden?
Ten tweede: voor vele Nederlanders geldt dat ze naast de dodenherdenking zich wel degelijk inzetten tegen allerlei ander onrecht. Ik sla nooit de herdenking over, maar heb ook toen ik in Jeruzalem woonde een jaar lang elke week gedemonstreerd tegen de Israëlische bezetting. Ook ben ik fel tegen westerse aanwezigheid in Irak en Afghanistan. Kan voor mij en vele anderen prima samengaan, maar misschien vind jij zoiets lastiger?
‘En Danoeni, maak aub geen zgn leuke opmerkingen meer zoals ‘Ik zou maar niet jaloers zijn op een dergelijke ‘aandacht’. Het gaat niet om jaloezie of iets dergelijks triviaals.’
Dat was inderdaad een lullige opmerking van me, excuses, maar soms komt het wel zo over dat mensen op een bizarre manier jaloers lijken te zijn op joden om de ‘aandacht’ die ze krijgen wegens de oorlog.
Vorig jaar hadden we de schreeuw op de dam bij 4 mei. Dit jaar gaan we de schreeuw herdenken, want dat is pas een slachtoffer van een psychotisch volk (NL)