‘Goedemorgen.’ roept de presentator.
‘Goedemorgen’ zegt de slager die net uit het hok des doods komt.
‘Hoe gaat het binnen?’ – ‘Buitengewoon’, antwoordt de man met bloed op zijn witte jas.
‘Ja?’ – ‘Ja’
‘Hoeveel heeft u er al gedaan?’ – ‘Dikke tweehonderd’.
‘Hoe gaat dat dan?’ – ‘Een schaap op een bankje, nou ehhh…zo en zo’, antwoord hij al bewegend met het vlijmscherpe mes ter illustratie over zijn keel . ‘Zo gaan we, in een keer! rang!’ zegt hij er nog smaakvol bij.
‘Succes nog vandaag’ – ‘Jongens we gaan weer beginnen!’. En weg is de slager.
Het slachthuis in Oudewater heeft het druk tijdens het offerfeest. Er zijn veel moslims die een schaap komen ophalen. In het gesprek hierboven tussen de presentator van Man Bijt Hond en slager mis ik iets in het antwoord als: ‘Eerst roep ik de naam van God, Allah, vervolgens begin ik aan het slachten zelf’. Bij een procedure van halal slachten is het beginnen ?in de naam van Allah? een voorwaarde, dit is niet het geval geweest bij onze slager in kwestie. Gemakshalve ga ik ervan uit dat hij een moslim is.
De vraag is nu echter; is hetgeen dat als halal bestempeld wordt ook daadwerkelijk halal? Zo niet, dan hebben al die moslims op offerfeest in Oudewater een niet-halal schaap meegenomen in hun kofferbak. Laten we hopen dat het niet zo is en ik maar iets over het hoofd gezien heb tijdens het kijken naar de aflevering van Man bijt hond (RealPlayer).
Toch maar overwegen om mijn schaap op het balkon te slachten. In Shouf Shouf ging het ook goed.
3 Reacties op "Lekker halal?"
weten ze meteen hoe een niet halal schaap smaakt:P
Is het niet zo dat als je vlees koopt wat als halal wordt aangeboden en je er in alle redelijkheid van uit mag gaan dat het halal is, dat niemand cq Allah (swt) het je kwalijk zal nemen als dat niet halal blijkt te zijn ?
Het schaap in Shouf Shouf kwam er trouwens nog goed van af en werd levend weer afgevoerd. Het bloed op het schort van Driss was maar ketchup!
Ik had zelf ook sterke twijfels bij het halal-gehalte van deze slager. Zelfs als hij het ‘in de naam van’ verhaal zou hebben uitgesproken, twijfel ik sterk of hij wel moslim is, waardoor al die schapen waarschijnlijk niet halal zijn geslacht.
Hoewel Rashid’s argument over onwetendheid natuurlijk geldig is, neem ik aan dat alleen mensen die doof EN blind zijn niet door zouden hebben dat deze schapen waarschijnlijk niet halal geslacht zijn.
Wat ik me altijd afvraag als ik moslims hoor praten over het geven van vlees aan ‘de armen’, welke armen dat dan zijn? Gaat dat vlees naar het leger des heils, voedselbanken, of naar een dorp in Marokko of Turkije?