Beste Eva,
Gisteren vroeg je in de uitzending aan Souad Mokhtari of zij zich gediscrimineerd voelde. Souad antwoordde ontkennend, en daarmee leek het onderwerp van de baan. Of die ene moslim die men spreekt zich gediscrimineerd voelt, is dan de vraag. Hoeveel doet dat ene antwoord van die moslim ertoe, als we al zoveel wéten over hoe het gesteld is met moslims als groep in Nederland, maar het daar niet over hebben?
Hoeveel doet dat ene antwoord ertoe, als deze maand een onderzoek wordt gepubliceerd naar moskeeën, en de o zo tolerante Nederlandse samenleving waarin deze zich bevinden? Een samenleving waarin gebedshuizen structureel beklad dan wel getooid met varkenskoppen worden, en alles daar tussenin?
Hoeveel doet dat ene antwoord ertoe, als mijn opmerking over de o zo tolerante samenleving in het verkeerde keelgat kan schieten, en dat mensen misschien uit reflex willen typen: ‘Maar zo ben ik niet, je scheert iedereen over dezelfde kam’? De ironie.
Hoeveel doet dat ene antwoord ertoe, als een twaalfjarige jongen mij vertelt dat zijn juffrouw de klas uitlegde dat de aanslag op Charlie Hebdo door moslims is gepleegd, ‘maar dat er ook goede moslims zijn hoor.’?
Of een enkele moslim zich gediscrimineerd voelt, is dan de vraag.
Hoeveel doet dat ene antwoord ertoe, als een gastles door een moslim over diens geloof wordt afgezegd, omdat ’het ongepast is dat iemand gezien de huidige omstandigheden komt spreken over de islam.’? Ter informatie: het gaat om een les die met gesprekken wordt afgesloten, waarbij ruimte is voor het delen van gedachten, ook de kritische, en men elkaar leert kennen. Een basale voorwaarde om dichter tot elkaar te komen, niet? Om in de woorden van de school te spreken; ‘de omstandigheden’ lenen zich juist nu voor een dergelijke les. Maar nee. Men is bang. Dat kan, maar het bouwen van muurtjes brengt niemand dichter bij elkaar. Ter éxtra informatie: die gastles wordt gegeven door een toffe gast. Wat een gemiste kans.
Maar de vraag blijft nog steeds of een enkele moslim zich gediscrimineerd voelt.
Hoeveel doet dat ene antwoord ertoe, als ik met mijn kleding en hoofddoek een significant hogere kans heb om overgoten te worden met een blik bier op het Centraal Station, in nota bene Amsterdam?
Hoeveel doet dat ene antwoord ertoe, als voor dit soort incidenten een laagdrempelig meldpunt islamofobie moet worden opgezet, en dat de verhalen schrijnend zijn? Variërend van nare opmerkingen tot klappen in het gezicht van voornamelijk vrouwen, waarbij de omstanders vaak het idee ‘ik stond erbij en ik keer ernaar’ overtuigd ter harte hebben genomen?
Hoeveel doet dat ene antwoord ertoe, als mijn oma en opa zich zorgen over mij maken als zij ’s avonds de huisdeur na een kus en knuffel achter mij dicht doen? ‘Omdat je maar nooit weet dochter, met wat er tegenwoordig allemaal op deze wereld gebeurt.’
Of een enkele moslim zich gediscrimineerd voelt, is dan de vraag. Hoeveel doet dat ene antwoord ertoe? Gaat het werkelijk alleen om mij als individu, als zijnde Souad bijvoorbeeld, en het antwoord dat ik op dat moment geef? Een gevoel, gevat in een antwoord op een gesloten vraag? Of weten we al genoeg om ook eens andere soort vragen te stellen, boven het individuele uit te stijgen, en vragen te formuleren over de structurele aard van problemen in onze samenleving bijvoorbeeld? Omdat we gewoon al zoveel weten. Zijn we bereid om als samenleving nu andere soort vragen te stellen, of wil men de antwoorden daarop niet horen? Nog steeds niet? Na hoeveel rapporten, onderzoeken en individuele ervaringen dan wel?
Misschien stel ik een beetje veel vragen aan iemand die het gewend is zelf op de vraagstoel te zitten, maar nog eentje dan. De laatste, beloofd. Gewoon, als vrouwen onderling. Heb jij misschien weleens het gevoel op het glazen plafond te stuiten? Nee, zeg je, en het is best gezellig met de heren? O, gelukkig maar. Dan is er niets aan de hand, en kunnen we om twaalf uur weer met gesust hart verder slapen. Of niet?
Schoon geweten, vrede op aarde.
Liefs,
Kauthar
6 Reacties op "Beste Eva Jinek, heb jij weleens last van het glazen plafond?"
Leuk!
Mooi om te zien dat een keer moslims aan het woord worden gelaten in plaats dat men over moslims zit te praten (die niet aanwezig zijn). Dit ter zijde.
Die uitspraak van Quran veranderen/updaten om terrorisme te verbannen. Is de meest hilarische en komische uitspraak die ik tot nu toe heb gehoord.
Wie de Arabische taal machtig is en de Quran goed heeft bestudeert weet dat je geen enkel woord nog zin kan veranderen in de Quran. Bovendien door de sterke orale traditie van Islam is het onmogelijk om maar een zaak toe te voegen in de quran en het nog eruit te halen.
Bovendien is het pure ongeloof om te zeggen dat je de quran moet veranderen. Iedere moslim die niet gelooft wat er staat in de quran van kaft tot kaft die heeft niets met islam te maken.
Hierna wil ik ook iets zeggen over een uitspraak die nu door onwetende personen word gedaan en dat is: ‘terroristen die interpreteren de quran verkeerd’
Deze opmerking is onzin en is gefundeerd op onwetendheid. Hiermee suggereer je dat de quran een boek van misleiding is terwijl allah swt zelf in de quran zegt:
‘’2:2 Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden.’’
Ten eerste islam kent voorwaarden en regels alvorens je tot een besluit komt aangaande oorlogvoering. Als er niet aan die voorwaarden en regels kan worden voldaan dan kan je NIET datgene doen. Zelfs oorlogsvoering daar zitten beperkingen aan. We hebben het leven van de profeet, de metgezellen etc etc, als je hun niet bestudeert dan is het ook logisch dat je niet begrijpt in welke context je sommige verzen moet plaatsen. Bovendien zijn fiqh, besluitvorming omtrent diverse onderwerpen niet weggelegd voor een leek.
Vele imams die hebben al duidelijk aangegeven dat deze geradicaliseerde jongeren voornamelijk radicaliseren omdat ze afgedwaalde leiders volgen die al lang en breed door diverse geleerden zijn weerlegd. Al voordat deze hele rotzooi begon met 9/11 waen er diverse uitsprkaen gedaan omtrent dit soort jongeren. Bovendien zijn deze jongeren niet te vinden in de moskeeën, meestal pakken ze kennis op buiten de moskee en van diverse duistere figuren. Hiermee zijn ze voor de gehele moslim gemeenschap totaal vreemd en nog kunnen we wat doen.
Islam is een religie met structuur en regels. Een diverse vers pakken over oorlog voering en dan niet de voorwaarden in acht nemen en de context erbij te zoeken en vervolgens zelf het besluit nemen om te gaan oorlog voeren terwijl je geen geleerde bent nog iemand met kennis. Bovendien is de gedachte vreemd voor islam dat de eerste de beste maar eventjes de besluit neemt (of eigenhandig) om even iemand te gaan bevechten. Dit is iets wat je noemt dat gebeurt uit oogpunt van achterlijkheid en onwetendheid en niet uit het oogpunt dat ze het verkeerd interpeteren. Kennis opzoeken en begrijpen vinden ze namelijk moeilijk en allah swt geeft ze dan ook het achterlijke pad. Allah swt geeft namelijk exact datgene wat je wilt dus don’t blame islam die duidelijk maar blame yourself voor je kortzichtigheid.
De verzen zijn helder en duidelijk en de boodschap is helder en duidelijk. De vraag is of mensen de tijd willen nemen om ook daadwerkelijk alles tot het punt uit te zoeken in plaats maar de menigte na te kakelen: IS INTERPETATIE!
Ik ben blij met de manier waarop moslims zich kunnen uitspreken in het programma van Jinek. M.n. de aflevering met Souad Mokhtari vond ik een sterke, ik vond dat de gasten zich goed konden uitdrukken, eindelijk een ander geluid in de media.
Ja gelukkig zijn er ook nog andere programma’s dan die van bijvoorbeeld Paul de Leeuw, waar ook niet iedereen om kan lachen Maar dat hoeft dan niet. Je kan tenslotte altijd nog een boek lezen.
Er zullen neem ik aan de komende weken toch wel meer Nederlanders die moslim zijn aan het woord komen i.v.m.de gebeurtenissen in de wereld.
Eerst klagen over dat we over een kam worden geschoren, vervolgens wordt er naar individuen gekeken is het weer niet goed. Of gebruiken we dat argument alleen wanneer het ons uitkomt?
Op pijnlijke wijze wordt duidelijk dat Jinek het probleem niet is maar dat Kauthar graag alleen (islam.) gasten op tv ziet die haar mening delen. Pluim voor Jinek dat ze Souad vroeg naar Souad en niet naar de staat van ‘ de moslims in Nederland’ of ‘ de Marokkanen.’
Er is niks mis met de vraag naar iemands persoonlijke ervaringen. Beter dat dan de generalisatie hoe het met DE Marokkaan gesteld is. Eva liet deze persoon voor zichzelf spreken en dat is goed.