Een online televisie platform met de mooiste documentaires en films over de Islam die je niet vindt op tv of Youtube. Dat is wat de Britten achter Alchemiya voor ogen hebben. Het project werd vorig jaar augustus wereldkundig gemaakt met een groot doel: binnen drie jaar de Londense beurs op gaan met 500,000 abonnees in de rugzak. Ambitieus, maar zeker niet onrealistisch. Nu, bijna zes maanden later, vroeg ik me af hoe het met ze gaat. Hiervoor nam ik contact op met een oude bekende: Ajmal Masroor, Alchemiya’s chief communication officer.
Ajmal, vertel ons: hoe gaan de zaken met Alchimeya?
Alchemiya wordt steeds sterker en sterker. We startten op 26 augustus met als doel het verkrijgen van voldoende abonnees en investeringen om zo het project te kunnen lanceren. We hebben onze eerste doelstelling gehaald, namelijk aankoop van het platform van waaruit we onze dienst zullen leveren, dit is ook meteen de grootste kostenpost. Verder hebben we hebben ons crowdfunding-project inmiddels gelanceerd waarmee we meer aandeelhouders willen binden aan ons. Bovendien kopen we grote hoeveelheden content in zodat onze abonnees over 30 uren beeldmateriaal kunnen beschikken.
Het lanceren van een eigen kanaal op de manier zoals jullie het willen doen, klinkt uitdagend. Welke hindernissen heb je moeten doorgaan?
Het openen van een bankrekening was het eerste obstakel. Mainstream banken zoals HSBC nam zes maanden de tijd voor onderzoek. Daarna werd ons verzoek alsnog geweigerd. We moesten zelfs een verklaring ondertekenen dat we niet verbonden waren met extremisten of terroristen. Toch kregen we na dit alles een ‘nee’ te horen!
De tweede uitdaging was het overtuigen van de moslimgemeenschap dat we een bonafide onderneming zijn; dat we onze beloftes zullen nakomen en niet zullen weglopen met het geld van de mensen.
De derde hindernis, ten slotte, was het uitreiken naar investeerders. De meeste mensen willen weten wat het rendement van hun investering zal zijn. Onze onderneming is echter geen eigendom business, dus mensen zouden niet moeten investeren omdat ze snel geld willen maken. Ze zouden moeten investeren omdat ze geloven in sociaal ondernemerschap en filantropie. Ik heb een nieuwe term geïntroduceerd: ‘philanthropeneur’.
Was de reactie van de banken verrassend voor jullie? Zijn de stichters niet juist bekend zowel binnen als buiten de moslimgemeenschap en is de visie van Alchemiya niet juist het bestrijden van extremisme?
Niet echt het bestrijden van extremisme, maar het demonstreren van de positieve en ware van Islam. Het openen van een bankrekening is niet eenvoudig wanneer je moslim bent en Islam jouw eerste identiteit is. Banken zijn zeer zenuwachtig wat Islam betreft.
Het winnen van het vertrouwen van de gemeenschap is een uitdaging in vele projecten. Hoe heeft Alchemiya dat aangepakt?
We hebben onze naam en onze reputatie op het spel gezet. Mensen in het Verenigd Koninkrijk kennen mij al 25 jaar als imam en uitgesproken voorstander van vrijheid en democratie, gematigdheid en evenwicht, eerlijkheid en gerechtigheid. Mijn collega Navid Akhtar werkt al 20 jaar in de mainstream media en David Horne heeft ervaring in het leiden van bedrijven tot aan hun beursgang. Onze collega Iftikhar heeft een sterke achtergrond op het gebied van technologie. Samen hebben we dus een stevig imago in professionaliteit, betrouwbaarheid en uitmuntendheid.
Jullie hebben bijna 500 abonnees. Hoeveel daarvan komen uit Nederland?
Ik heb geen exact cijfer, maar ik zou graag de hand reiken naar Global Urban Dutch Muslims, en op die manier 1000 abonnees willen verkrijgen in de komende zes maanden. We zouden graag jullie hulp en steun willen krijgen en we willen snel lokale vertegenwoordigers aanstellen.
Alchemiya introduceerde de ‘Global Urban Muslims’. Hoe zou je zo’n moslim beschrijven?
Professionele moslims woonachtig in stedelijk gebied met een vast inkomen en die bereid zijn om te betalen voor een goede kwaliteit en service van Jakarta tot Californië.
Naast de bereidheid om te betalen voor goede inhoud, wat maakt jullie kanaal zo interessant voor professionele moslims?
De kwaliteit van ons programma, de diepgang van onze inhoud en de behandelde onderwerpen. Onze programma’s zouden o.a. kunst, architectuur, voeding, mode, reizen, onderwijs, sport, wetenschap en literatuur bevatten. Programma’s die nog nooit gezien werden en programma’s die we zullen maken. We zullen verschillende programma’s ook aankopen en auteursrechten betalen.
Dus eigenlijk een soort Muslim Netflix?
Ja, precies.
Alchemiya vermeldde in een ander interview een lancering in december. Is dat de nieuwe datum?
We zouden graag de eerste beta inhoud van 30 uren tegen maart lanceren inshAllah.
Zou je enkele titels kunnen noemen die uitgezonden zullen worden?
We kunnen ze nog niet vermelden aangezien geheim is maar beeld je de Dalai Lama in die spreekt over de Koran, beeld je in dat je in de voetstappen van Ibn Batuta loopt, of het verhaal van Zamzam. Denk aan de beste kalligrafen en verbeeld je de mooiste adhans ter wereld.
Hoe belangrijk is het om een niet-moslim publiek te bereiken en hoe zullen jullie dat aanpakken?
Meer dan 10% van onze dagelijkse abonnees zijn niet-moslims en het is van vitaal belang dat we blijven uitreiken naar onze niet-moslim vrienden en buren.
Wat zou de reden kunnen zijn dat die 10% abonnees zich aanmelden voor jullie dienst?
In de woorden van een niet-moslim supporter van ons project: “Al die tijd zagen we het slechtste van de Islam en nu zullen jullie het beste van de Islam laten zien.”
Zou je graag nog iets willen toevoegen?
Dit is het beste moslim technologie-project. We vragen aan de beste moslim filmmakers en professionals om te komen en dit project eigen te maken. We zijn op zoek naar vertegenwoordigers in Nederland, dus iedereen is staat vrij om ons te contacteren.
Voor meer informatie bezoek Alchemiya en hun Crowdfunding pagina.
2 Reacties op "Alchemiya: de islamitische Netflix"
Meteen een moslim youtube opzetten. Begrijp niet waarom dat er nog niet is en we zijn van die ellendige google af.
@mimoun: omdat je prima filmpjes met islamitische inhoud kan aanbieden op youtube en daar niet perse weer een losse website voor nodig hebt? net zoals deze films prima kunnen worden aangeboden via reguliere bronnen waar je, voor hetzelfde geld (€) ook andere dingen op kan kijken; ik ben als moslim heus niet op zoek naar een film over islam elke keer dat ik een film kijk in mijn leven.