Voorpagina Ervaringen, Ingezonden

Trip2orient: van vakantie naar onderneming

Een aantal jaren geleden sprak ik mijn broeder Yassine. Hij was net terug van een vakantie met familie naar het mooie Sicilië, en ik was net terug van een weekendje uitwaaien op Texel. Wij hadden allebei met onze families overnacht in een vakantiehuisje, aangezien je daar als moslimfamilie alle privacy en vrijheid hebt ten opzichte van bijvoorbeeld een hotel. Hierdoor geïnspireerd kwamen wij op het idee om een vakantiehuis bemiddelingsbureau te beginnen om moslimreizigers te faciliteren.

Toen we de moslim-toerisme markt nader gingen onderzoeken, ontdekten wij hoe groot en expansief groeiend deze markt is. In 2011 besloeg de moslim-toerisme markt namelijk $126.1 biljoen uitgaande uitgaven. Dit was 12,3% van de totale wereldwijd uitgaande toerisme uitgaven van $ 1,034 miljard, zoals geraamd door de UNWTO. Van de top 20 landen met de grootste groei van uitgaven in het internationale toerisme tussen 2005-2010, was 25% van die groei van OIC-lid (overwegend islamitische meerderheid) landen. Tegelijkertijd ervoeren wij het grote gemis van reiservaringen van moslimreizigers op reiscommunity websites als bijvoorbeeld Tripadvisor. Onze doelgroep bleek tot nu toe lastig te activeren om content op dergelijke websites te plaatsen.

Om aan de grote behoefte van moslimreizigers tegemoet te komen om, met behulp van elkaars wereldwijde reiservaringen, een zo moslimvriendelijk mogelijke vakantie te kunnen laten plannen, hebben wij Trip2orient opgericht. Gedreven door onze passie en de enthousiaste reacties van mensen uit onze omgeving gaven wij onze ideeën verder vorm. De afgelopen twee jaar hebben wij in nauwe samenwerking met een webdesigner, freelancers en mensen uit onze omgeving onze website ontwikkeld, zowel ten aanzien van de inhoud, de vormgeving als de techniek. Toen de website onlangs online ging kregen wij veel positieve reacties. Het design dat wij een aantal jaren geleden samengesteld hebben blijkt nog steeds bij de tijd en wij zijn er op gespitst om onze vormgeving zo up to date mogelijk te houden. Wat sociale media betreft hebben wij zowel een Nederlandse als een Engelse Facebook pagina.

Alhoewel we meer dan 15.000 likes op onze Engelse Facebook pagina hebben (soms wel 4.000 per bericht), merken wij dat het lastig is om de Facebook-gebruikers te stimuleren om beoordelingen/reisverhalen op onze website te plaatsen. Dat we zoveel likes hebben is natuurlijk mooi, maar als dit voor meer content zou zorgen dan zou dat uiteraard nog mooier zijn. Onze belangrijkste uitdaging zit hem nu dus vooral in het laten beseffen van moslims hoe belangrijk het is dat zij content plaatsen op onze website, waardoor zij moslims wereldwijd kunnen helpen aan unieke reisinformatie. Wij hopen uiteindelijk op deze manier een belangrijke bijdrage te mogen leveren aan onvergetelijke moslimvriendelijke vakanties! Wanneer jij hier ook een bijdrage aan wilt leveren en je jouw unieke reiservaring wilt delen met andere moslimreizigers, plaats het dan gerust op de website van Trip2orient.

Abu Safiya

avatar

Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal. Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!

Lees andere stukken van de WBH Redactie