Voorpagina Algemeen, Da3ash, Fatwa, IS, Islam, Maatschappelijk, Samenleving, Spiritualiteit

Terrorismebestrijding en deradicalisatie ‘zou deel van het curriculum moeten zijn’: Dr Tahir-ul-Qadri

deradicalisatie

Herinner je je het inmiddels wereldberoemde Oxford Union Debate van de journalist Mehdi Hasan nog, waarin hij duidelijk maakte voorstander te zijn van de stelling dat de Islam een vredige religie is, en zijn tegenstanders in het debat daar weinig tegenin konden brengen? Misschien herinner je je dan ook dat hij allerlei beroemde en authentieke geleerden citeerde om zijn stelling te onderbouwen? Een daarvan was Dr. Tahir-ul-Qadri, een Islamitische geleerde, die in 2010 het boek Fatwa Against Terrorism and Suicide Bombings schreef naar aanleiding van de terreuraanslagen van de Taliban en al-Qaeda. Dr. Tahir-ul-Qadri, en zijn internationale NGO Minhaj-ul-Quran, organiseerde vele deradicalisatie bijeenkomsten en evenementen voor moslimjongeren in Engeland en West-Europa tot een aantal jaar geleden. En nu, met de toegenomen spanningen in de samenleving tussen moslims en niet-moslims, voelt deze geleerde zich wederom geroepen om zijn stem te laten horen. Dr. Tahir-ul-Qadri is een pionier op zijn gebied, want vandaag lanceert hij het eerste Islamitisch curriculum op het gebied van vrede en terrorismebestrijding.

Het curriculum is opgesteld voor geleerden, overheden, ambtenaren en studenten die studeren op academisch niveau, en is bedoeld voor moslims én niet-moslims. Dr. Tahir-ul-Qadri laat weten in een interview dat…

“…het probleem is dat wij het probleem [van terrorismebestrijding en deradicalisatie] niet aangepakt hebben vanuit het theologische en ideologische front. We hebben het slechts benaderd als een politieke, economische en sociologische kwestie”.

“We zouden moeten proberen (…) om altijd vredig te zijn en de daad van terrorisme en extremisme altijd af te keuren. Waar dan ook, het hoort een plek te krijgen in het curriculum. Het zou verplicht moeten zijn voor de moslim leerlingen en optioneel worden gemaakt voor niet-moslim leerlingen. Maar ze moeten de échte leer van Quran en Sunnah worden geleerd die bestaat uit liefde, tolerantie en saamhorigheid.”

Het is te makkelijk om alleen te wijzen naar de media, of zogenaamde ‘Westerse’ complottheorieën die de moslims in een slecht daglicht stellen. Het is moeilijker om onszelf onder ogen te zien en te zeggen dat we “intern” óók een probleem hebben. Er zijn mensen die ten prooi vallen voor het extremistische gedachtegoed; er zijn mensen die denken dat Islam een gewelddadige levensstijl aanmoedigt; er zijn mensen die actief deelnemen of passief toestemmen door te zwijgen. Terrorisme en Islam hebben niks met elkaar te maken, behalve dat het eerstgenoemde het probleem is, en het laatstgenoemde de oplossing. Het probleem ligt ergens anders, en de oplossing bij de moslimgemeenschap.

Als je het mij vraagt lijkt dit een belangrijke stap te zijn in de richting van het herstellen van de schade die de moslimgemeenschap en islam is aangedaan door extremisten, sektariërs en terroristische organisaties zoals ISIS. Wat vaak vergeten wordt is dat het woord ‘terrorist’ niet synoniem is aan ‘moslim’: de extreem rechtse gedachtegoed is spiritueel en fysiek net zo dodelijk voor de mensheid. Als een niet-moslim terrorist op klaarlichte dag negen mensen kan doodschieten in een kerk, denk ik dat het hoog tijd is om terrorismebestrijding en deradicalisatie lessen serieus te overwegen in ons curriculum, voor moslims én niet-moslims.

avatar

Altijd gewapend met een Parker pen, 'chai ka cup', en sarcasme.

Lees andere stukken van Nazir Bibi