Dit is deel 11 van Jouw Dagelijkse Dosis. Iedere dag in de Ramadan schrijft een team van schrijvers een reflectie over de juz’ die praktisch de hele oemmah die dag leest. Alle lezers worden uitgenodigd hetzelfde te doen, en hun eigen reflectie op de juz’ van de dag in de reacties te plaatsen. Iedere dag kiest een jury de beste reflectie. De winnaar krijgt een presentje thuisgestuurd.
Ieder jaar in de voorjaarsvakantie begeleid ik vanuit mijn moskee (Euromoslim Amsterdam) een groep naar Mekka en Medina voor de ‘kleine bedevaart’, of Umrah. Hoewel de gehele reis van begin tot eind fantastisch is, is één van de absolute hoogtepunten van het verblijf in Medina zonder twijfel een bezoek aan een moskee waarover in de Koran gesproken wordt: Masjid Quba.
Vandaag de dag ligt de moskee van Quba eigenlijk in een buitenwijk van Medina, niet ver van de Moskee van de Profeet (Masjid an Nabawi). In de tijd van de Profeet ﷺ was Quba echter een dorpje buiten Medina.
Op maandag 12 Rabi ʾ al awwal in het eerste jaar van de Islamitische jaartelling kwam de Profeet ﷺ samen met Abu Bakr aan in Quba na de migratie vanuit Mekka. En het is op deze plek dat de eerste moskee in de Islam gebouwd werd. Natuurlijk stond de kaʿba in Mekka er al, maar dat is geen moskee die door onze ummah gebouwd werd, maar door Ibrahim (as) en zijn zoon Ismael (as). Quba daarentegen wel.
Er zijn twee verhalen over hoe de bouw van de moskee verliep: de eerste was dat de Profeet ﷺ een grote cirkel trok en zei, hier moet de moskee gebouwd worden, en de andere is dat Ammaar ibn Yaasir, zoon van Sumaya, de eerste martelaar in de Islam, met zijn eigen handen de moskee bouwde. Hoe dan ook, wat zeker is, is dat de Profeet hielp met de bouw van de moskee, en dat hij geen speciale behandeling van anderen wenste.
Het tweede scenario met betrekking tot de bouw kun je zien als een soort beloning van Allah voor Ammaar, voor zijn volharding voor wat hij had meegemaakt in Mekka met het verlies van zijn ouders. Daarnaast zit er ook een kant van psychologische verwerking aan het bouwen van deze moskee door Ammaar. Hij had immers niets meer toen hij Mekka verliet. Vader vermoord, moeder vermoord… zijn familie was weg. Daarom had juist hij behoefte aan deze moskee, aan de plek waar de ‘andere’, de geloofsfamilie is. Waar je veilig bent en je je veilig voelt en waar je zonder problemen kunt samenkomen.
En het is deze masjid Quba die eigenlijk een blauwdruk is voor de manier waarop moskeeën over de hele wereld gebouwd dienen te worden en zouden moeten functioneren. Allah zegt namelijk in soera Taubah:
Een Moskee gebouwd op Taqwa vanaf de eerste dag dat het gebouwd werd heeft meer recht voor jou om in te bidden. Daar zijn mensen die er van houden zichzelf te reinigen, en Allah houdt van hen die zich reinigen. (9:108)
Ziehier de zegening die de moskee van Quba bij zich draagt: het is een moskee die als fundament Godsbewustzijn heeft en niets anders. De muren, de kalligrafie, de kroonluchter en het tapijt van een moskee zijn niets waard op zich, het draait om de mensen die samenkomen omwille van God op die plaats. Deze mensen, de mensen van de Quba-moskee, zijn mensen die van reinheid houden, zowel van binnen en van buiten. Het zijn, zo zegt Allah dus, uiteindelijk de mensen die de moskee maken, en niet zozeer de moskee zelf. En dat is iets waar we vaker bij stil zouden mogen staan hier in Nederland. Hoe vaak horen we dat moskeeën zich opsplitsen omdat ego’s weer botsen, hoe vaak zien we dat mensen hun zin doordrijven om het grootste duurste mooiste project te realiseren. De moskee is geen prestigeproject maar een plek die vanuit taqwa geboren moet worden en vanuit ditzelfde Godsbesef tot wasdom moet komen. Dat kan alleen door de mensen in de moskee centraal te stellen en daar ook de rechten en plichten van broeder- en zusterschap op toe te passen.
De Profeet ﷺ bleef uiteindelijk vier nachten in Quba, waar zijn familie van zijn moeders kant (banu najjar) verbleef, voordat Ali in Quba aankwam en hij ﷺ naar Medina vertrok. Op vrijdag ging de Profeet ﷺ verder naar Medina toe en liet Quba achter zich, maar het had een speciale plaats in zijn hart. Iedere zaterdag ging hij namelijk van Medina naar Quba om daar te bidden. Ma shaa Allah. Deze moskee is een speciale moskee vanwege de zegeningen die het met zich meebrengt. De Profeet ﷺ zei: “Een ieder die thuis wudu verricht en dan naar Masjid Quba gaat om er twee rakaat te verrichten, hij zal beloond worden met dezelfde beloning als een Umrah.”
Toen de Profeet ﷺ in Quba verbleef, vertelde hij de moslims iets speciaals. Hij gaf hen fantastisch advies om een complete moslim te worden in een paar stappen: “O mensen, geef elkaar de vredesgroet, geef de hongerige eten, eer de familiebanden, sta in gebed wanneer de mensen slapen, op deze manier zal je het paradijs binnengaan.” Het mooie is dat de eerste drie te maken hebben met zorg dragen voor en jouw relatie met ‘de ander’ in de samenleving… mooie gedachte om eens in de praktijk te brengen deze Ramadan.
Eén reactie op "Mensen maken de moskee – Juz’ 11"
Assalaamu aleikum
Muhammad (PBUH) spread a teaching regarding character and manners towardone’ parents, relatives, fiends, family, humanity, animals, plants and inanimate objects. It is impossible for the human mind alone to grasp all of that teaching or come with a similar teaching. All of that unequivocally indicates that this Messenger did not bring an) of this religion from his own accord, but that it was rather a teaching and inspiration that he received from the One Who created the earth and the high heavens above and created this universe in its miraculous architecture andperfection.
Our Lord! Let not our hearts deviate from the truth after You have guided us, and bestow upon us mercy from Your grace. Verily You are the Giver of bounties without measure. (3:8)
Peace,