Voorpagina Interviews, Poëzie

Zes vragen aan Derek Otte: sprekenaar, schrijvenaar én leraar

Derek Otte doceert vanaf oktober spoken word aan de Hogeschool Rotterdam. Wat hij precies gaat doen weet ik nog niet, en waarschijnlijk ben ik ook niet de enige: dit is uniek. En tof, dus stelde ik Derek wat vragen. In toetsvorm, omdat je daar als docent nu eenmaal niet aan ontkomt. Totaal aantal punten: 100. Kauwgom en woordspelingen toegestaan, bonuspunten voor rijm. Hoppa, bismillah.

First things first: hoe definieer jij spoken word? (15 punten)
Spoken word is volgens mij in essentie de meest vrije vorm van poëzie. Anders dan bij het schrijven van gedichten zit je niet vast aan bepaalde regels, en anders dan bij rap zit je niet vast aan een bepaald ritme. Je kunt hier en daar wat lettergrepen smokkelen, zeg maar. Da’s technisch, inhoudelijk zou ik spoken word omschrijven als het poëtisch verwoorden van persoonlijke ervaringen en maatschappelijke issues.

Spoken word als vak. Waar komt het idee vandaan? (15 punten)
Ik geef al een hele tijd spoken word-workshops aan diverse groepen, en merkte dan dat het voor veel mensen heel lastig is om zichzelf uit te drukken. Met de juiste tips en motivatie, zie je mensen boven zichzelf uitstijgen; neerpennen en voordragen wat ze zelf nooit voor mogelijk hielden. Dat geeft een kick! Zelfexpressie is een groot goed, waar momenteel volgens mij te weinig aandacht voor is in het onderwijs. Toen de Hogeschool Rotterdam met de mogelijkheid kwam om spoken word als vak te doceren heb ik die dan ook met beide handen aangegrepen.

Kan iedereen spoken word leren? (15 punten)
Iedereen kan zijn of haar eigen stem vinden, en daar draag ik via spoken word graag een steentje aan bij. Je zou kunnen zeggen dat de kunstvorm hierin meer een middel dan een doel is. Na de lessen vind ik het belangrijk dat een student zich heeft leren uiten en creatief met taal aan de slag weet te gaan. Niet alleen is dat handig in iemands persoonlijke leven, ook zakelijk vaar je er wel bij: associatief denken, het gebruiken van metaforen, beeldspraak, alliteratie en verschillende vormen rijm.

Omdat we in een prestatiemaatschappij leven: hoe ziet het vak eruit, en wanneer haal je een acht? (15 punten)
We gaan aan de slag met SMART-doelstellingen, SWOT-analyses en SPSS. Nee, dat gaan we dus niet doen. Studenten bouwen een creatief dossier op en voeren een afsluitende performance uit.  Ik wil daar geen ‘model’ aan ophangen, dat is volgens mij juist waar het onderwijs te vaak de mist in gaat. Als docent wil ik merken dat iemand zijn of haar allerbest heeft gedaan, een ‘eigen’ stuk klaar heeft én datgene wat we in de lessen behandeld hebben, terug laat komen in de eindtekst.

Wat is de belangrijkste les die je mee zou willen geven als docent? (15 punten)
Ik ga er mijn best voor doen om de studenten de lol van de Nederlandse taal in te laten zien. Tot het punt dat ze schrijven en zelfs spreken voor een groep leuk gaan vinden en dat op een bovengemiddeld niveau kunnen. Ik zeg altijd: taal is alles, want alles is taal. Bij zelfexpressie heeft iedereen baat.

Om op honderd punten uit te komen mag je hier naar eigen inzicht iets doen. Niet op de lijntjes schrijven is toegestaan.
Wat veel mensen niet weten, is dat ik nog geen drie jaar geleden ‘in goed overleg’ ben vertrokken van de Hogeschool Rotterdam. Dat maakt het voor mij extra bijzonder dat ik daar deze kans krijg. Ik heb al jarenlang een grote mond over wat er mis is in het onderwijs en nu kan ik een bescheiden verandering aanbrengen in dat systeem.

Ik geloof niet dat een docent je dingen leert; ik geloof dat een goede docent dingen in studenten aanwakkert. Competenties die er gewoon al zijn, haalt hij of zij naar boven. Onderwijs is méér dan het overbrengen van theoretische kennis met de uitstraling van een treurwilg in december. Met wat enthousiasme en een menselijke benadering breng je plezier in educatie. Resultaten komen daarna, dat weet ik zeker.

Ik bewaar de beste herinneringen aan leerkrachten die met passie voor hun vak doceerden, dat met humor wisten te doen en studenten behandelden als volwassenen en niet als kleine kinderen of -erger nog- nummers. Die mensen hebben mij met hun werkwijze inzichten voor het leven gebracht en me doen inzien dat ik over competenties beschikte waarvan ik niet wist dat ik ze had.

Zo’n docent wil ondergetekende drop out zijn.

Derek en zijn werk zijn sociaal, onder andere op Facebook en Instagram.

 

 

Volg Kauthar ook op Twitter



 

Eén reactie op Zes vragen aan Derek Otte: sprekenaar, schrijvenaar én leraar

  1. Een blanke jongen geeft workshops in spoken word, een blanke jongen krijgt ook nog eens erkenning door een instituut voor hoger onderwijs om les te gaan geven in die Zwarte culture expressievorm. Zucht…typisch weer een schoolvoorbeeld van culturele appropriatie van Zwarte cultuur door blanken. Zoals de gezichten van de hiphop/rap in Nederland blank zijn (gemaakt) zo wordt ook dit stukje van de hiphopcultuur blank gemaakt. Alleen dan kan het namelijk door blanken als een echte kunstvorm gezien worden en niet als iets van die rare “negers” uit Amerikaanse en Nederlandse achterstandswijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.