Integratie of beter tóch assimilatie? Dat is een vraag die ik als Nieuwe Nederlander nu al tientallen jaren hoor.
Het probleem is dat wij als Nieuwe Nederlanders zélf meegaan in de discussie, en actief meedebateren of het het ene of dat het het andere zou moeten zijn. Maar die keus is vals. Wij hoeven als Nieuwe Nederlanders helemaal niks. Beiden opties nemen als uitgangspunt de dominante groep, in ons geval, de Inheemse Nederlanders. Men gaat ervan uit dat een Nieuwe Nederlander de keuze moet maken om óf te integreren (je mag een beetje van je eigen identiteiten houden) óf assimileren (lever je eigen identiteiten in).
Maar je moet hier een stap terug doen, en uit die kaders, die voor je geschapen zijn, stappen. Kaders waarbinnen de discussie gevoerd lijkt te -moeten- worden. En als je die stap terug hebt gezet, zie dan hoe opeens helder wordt dat beide opties überhaupt niet gevraagd mogen worden aan een Nederlander.
Vraag jezelf af of een Inheemse Nederlander die vraag óók gesteld wordt? Waarom zou haar of zijn identiteiten leidend moeten zijn? Waarom zou de ene Nederlander zijn of haar identiteiten moeten inwisselen voor die van een willekeurig ander groep Nederlanders? Vanwege aantallen? Onzin natuurlijk!
Nee, de enige reden waarom dat gevraagd wordt is omdat het kan. Omdat de dominante groep (Inheemse) Nederlanders allerlei platformen, media en instituten domineren en denken dat de bubbel van -witheid- waarin zij leven vanzelfsprekend de wereld van de ander moet zijn. Nee dank je!
Dus, als je deze discussie wilt voeren, dan moet je niet proberen een antwoord te vinden uit de twee (valse) uitersten ‘integratie’ en ‘assimilatie’, maar moet je je afvragen wie jou heeft geleerd dat je niet jezelf mag zijn? Dat het leven, zoals -jij- dat zou willen leven, geen optie is. Dat je in plaats daarvan je hele leven lang gedoemd bent om als een treurig circusaapje een dansje te blijven doen voor een wispelturig publiek dat -elke- keuze uiteindelijk zal weigeren te accepteren, om het simpele feit dat jij ‘anders’ bent. En dat in hun ogen altijd zal blijven, hoe goed je ook je best doet, in welke bochten je jezelf ook wringt, door hoeveel brandende hoepels je ook springt. Je moet je afvragen waarom jouw leven als (Nieuwe) Nederlander wordt geproblematiseerd? En belangrijker nog, je moet je afvragen waarom jij als Nieuwe Nederlander meegaat in deze verziekte discours die nu al decennia duurt? Jij als Nieuwe Nederlander moet je afvragen wie jou heeft geleerd om jezelf te haten?
Was getekend,
Khadim Zaman
Illustratie: John Hain | via pixabay.com
21 Reacties op "Column Khadim Zaman | Wie heeft jou geleerd jezelf te haten?"
Mashallah 3liek. Kort en krachtig de id crisis in nl verwoord. Vind dat hier meer over gediscussieerd mag worden, ook in het licht van de int. verdragen en conventies. Om door de ‘ander’ geaccepteerd te worden moet je eerst jezelf accepteren.
Hear hear!!
Geweldig stuk. echt iets voor iedere Nederlander om over na te denken. Ik deel je mening volledig, alleen jij weet het heel mooi en duidelijk te verwoorden.
Waar veel mensen vooral moeite mee hebben is dat de “Nieuwe Nederlanders”, waar ik trouwens naar jouw definitie zelf ook toe behoor, te veel bezig zijn met het claimen van hun rechten i.p.v. hun plichten. “Mijn recht zus, mijn recht zo..” Weinig mensen hebben moeite met jouw geconstrueerde identiteit als deze een meerwaarde heeft voor de rest van de samenleving, of althans daar niet schadelijk voor is. Ok, je mag hier in veel opzichten meer een moslim zijn dan in welk “moslimland” dan ook, maar laat het dan ook een meerwaarde zijn voor de “Oude Nederlanders” door een goede buurman te zijn die geen overlast veroorzaakt, die zich schaamt als hij uitkering ontvangt (en dit niet ziet als “zijn recht”) en er alles aan doet om werk te vinden, die vriendelijk is en een vreedzame boodschap predikt, wiens kinderen op school tot de meest beschaafde behoren, die open staat voor nieuwe kennis en vandaar ook de taal zo snel mogelijk leert, die zich inzet voor liefdadigheidsinstellingen ook wanneer ze hulp verlenen aan mensen die niet tot “zijn groep” behoren, die zich houdt aan de wetten omdat ze orde scheppen en hij een ordelijke samenleving nastreeft, die in opstand komt wanneer “zijn eigen mensen” zich misdragen op straat, in moskee of thuis , veel meer dan dat die in opstand komt wanneer “de ander” “zijn groep” aanvalt, die niet schreeuwt, maar zacht praat, die zich meer bezighoudt met de gebeurtenissen in Nederland, dan zijn “thuisland”, omdat hij om dit land geeft en het beter wil maken voor zijn medelanders…stuk voor stuk belangrijke Islamitische waarden en normen waar weinig mensen moeite mee hebben. En als ze daar wel moeite mee hebben, dan zijn het notoire racisten of andere lugubere lieden die je nooit iets goeds zullen gunnen. Doe eerst goed en claim dan pas je rechten, zoals het recht om noch te hoeven integreren, noch te hoeven assimileren. Wees dan het goede alternatief. Mensen prikken door dubbele standaarden, manipulaties snel heen. Wanneer Nederland zich niet plaatst voor het EK maar Turkije op hetzelfde moment wel en vervolgens honderden “Nieuwe Nederlanders” midden in de nacht feest gaan vieren door te toeteren en de “Oude Nederlanders” uit hun slaap te houden die morgen gewoon naar hun werk moeten, dan moet je je afvragen welke “Oude Nederlander” daarmee blij is, je weet wel met “jouw identiteit” die niet aangepast is aan jouw omgeving? En zeker als je daarbij ook in oogschouw neemt dat zulk gedrag in Turkije nooit geaccepteerd zou worden. Stel je voor Turkije speelt in Istanbul de laatste kwalificatiewedstrijd en verliest en opeens zie je duizenden Nederlanders toeterend door Istanbul paraderen…Nederlanders die welteverstaan in Turkije geboren zijn en pretenderen een Turk te zijn. Zie je zoiets voor je? Denk je dat dit had kunnen gebeuren zonder politiebewaking? Niet dat ik vind dat zij dat niet zouden mogen doen, maar uit een soort beleefdheid en beschaafdheid niet zouden moeten doen. Of waarom stemt de meerderheid (hier is onderzoek naar gedaan) van de “Nieuwe Nederlanders” in Nederland op links en in hun thuisland overwegend op rechts en conservatieve religieuze partijen? Wees oprecht, wees het goede alternatief, laat de “Oude Nederlander” blij zijn dat die jou als zijn nieuwe buurman heeft, wees kritisch op jezelf en dan pas op anderen, laat fysiek en geestelijk aan anderen merken dat jouw identiteit, welke het ook mogen zijn, voor hen niet dreigend is, maar dat het voor iedereen een meerwaarde zal hebben, althans dat het in ieder geval jouw intentie is dat het die meerwaarde zal hebben…
@ Hamza
Geweldig geschreven!
Ik ben een “oud Nederlander” die 25 jaar geleden naar een nieuw land is vertrokken. I Jouw betoog is een uitstekende leidraad voor allen die naar nieuwe landen trekken. Het heeft ook een waardevolle les voor elk mens; denk altijd eerst meer aan de belangen van een ander dan die van jezelf. In mijn geloof is dat de verkondiging van Jesus om altijd de dienaar te zijn. Ontzettend moeilijk hoor want het gaat regelrecht in tegen onze menselijke tendens om eerst aan onze eigen rechten te denken.
Het contrast is kunstmatig. Je kunt best recht doen aan je eigen individualiteit, trots zijn op jezelf etc. en tegelijk aanpassen aan de samenleving, diens wetgeving en cultuur.
Als ik naar de USA verhuis verwacht ik niet dat de sociale dienst klaarstaat met een programma, uitkering, huur en zorg toeslag etc. Dat moet ik allemaal zelf doen. Dat is hun cultuur. Als ik daarheenga weet ik dat en accepteer ik dat.
Zo ook als je hierheen komt gaan we ervan uit dat je een aantal zaken weet EN accepteert. Dat is niet assimilatie dat is zoals het in ELK LAND werkt. Als je hierheenkomt als “nieuwe nederlander” dan weet je dat we liberaal zijn voor homo’s, vrouwen nog steeds niet gelijk betalen maar wel iha gelijk behandelen, etc. Dan moeten we dus ook GEEN gezeik hebben in RDA’s dat kerels daar WEL eisen ZELF de uitzondering op humane gronden te zijn maar tegelijk dat respect niet aan anderen tonen en een homo in elkaar mept, vrouwen lastig valt etc.
We hebben als “oude nederlanders” keihard gewerkt decennia lang om abortus, euthanasie, de rol van de vrouw etc etc goed ingebed te hebben in onze samenleving. Als land moeten we NU alles uit de kast halen om te blijven concurreren: in technologie, automatisering, globalisering etc etc dat moet dan ook onze focus zijn.
Dan gaan we NIET terug in de tijd en al die oude discussies nog eens dunnetjes overdoen omdat “nieuwe nederlanders” daar een probleem mee hebben.
Meest recente voorbeeld: het Duitse medische systeem is overbelast omdat duizenden migranten weigeren door een vrouwlijke arts te worden behandeld. Perfect voorbeeld.
Je kunt heel goed een eigen identiteit hebben en “leven zoals je wil” en tegelijk respect hebben voor de samenleving waarin je belandt. En dankbaarheid en respect toont. Het feit dat we dat moeten gaan uitleggen en in discussie moeten treden is al een ongehoorde verspilling van resources — die we niet hebben.
Vergeten wordt dat we als Europa uit de zwaarste recessie sinds de jaren ’30 komen en echt wel wat anders aan ons hoofd hebben.
@Hamza,
Je maakt een karikatuur van nieuwkomers en hun nakomelingen en niet alleen van hen maar ook van de “oude Nederlanders”.
Wat je doet is twee groepen tegenover elkaar zetten waarbij je de slechtste leden van de ene groep vergelijkt met de beste van de andere groep. En dan tot de conclusie komt dat de nieuwkomers zich niet willen aanpassen!
Dat is wat men noemt een: Appel en peren vergelijking.
Aanpassen – en voordat je dat woord gebruikt dien je dat te definiëren: Aan wie? Aan wat? Wanneer is iemand aangepast? Wie bepaalt dat? – is een tweerichtingsverkeer.
Wat jij doet is er een eenrichtingsverkeer van maken.
Waarom zouden Turkse-Nederlanders niet mogen juichen voor het Turkse elftal? Sinds wanneer is dat een criterium voor aangepastheid?
Ik juich voor geen enkel elftal ook niet voor het Nederlandse! Ben ik nu aangepast of niet?
Voor de overgrote meerderheid is Nederland een thuis maar geen vaderland. Men is Nederlands staatsburger maar geen uit de klei getrokken Nederlander noch zullen ze dat ooit worden. Wat niet wil zeggen dat ze geen loyaliteit voelen ten opzichte van wat hun THUIS is: Nederland.
Men is burger van dit land met alle rechten & plichten van dien. Juichen voor het Turkse elftal doet daar niets aan af.
Alleen juichen voor het Nederlandse elftal valt niet onder: Burgerplicht!
@Patrick,
“Meest recente voorbeeld: het Duitse medische systeem is overbelast omdat duizenden migranten weigeren door een vrouwlijke arts te worden behandeld. Perfect voorbeeld.”
Dit behoort tot de categorie: Broodje aap verhalen.
Er zullen ongetwijfeld enkelen zijn die daar om wat voor redenen ook bezwaren tegen maken maar de meesten niet. Of denk je dat in Syrië mannelijke patiënten alleen door mannelijke artsen en verplegers worden behandeld en vrouwelijk patiënten alleen door vrouwelijke artsen en verpleegsters worden behandeld?
Als de men zich hier op allerlei gebieden superieur acht aan de culturen waaruit de nieuwkomers komen waar maakt men zich dan zorgen om? Die superioriteit zal dan toch vanzelf leidden tot assimilatie van de nieuwkomers? Of is men niet zeker van die superioriteit?
Een christelijke Syriër die de taal leert, aan de slag gaat en geen uitkering heeft en zich keurig aan de wet houdt maar er dezelfde denkbeelden op nahoudt wat betreft: abortus, vrouwenrechten, homoseksualiteit etc. als de leden van de zwartekousenkerk in NL is die aangepast of niet?
Er zijn honderdduizenden nieuwkomers in dit land die zich keurig aan de wet houden, niemand lastigvallen ongeacht geaardheid, geen enkele behoefte hebben om wetgeving inzake abortus etc. te veranderen en hoewel hun waarden en normen niet altijd overeenkomen met wat de goegemeente correct acht geen enkele behoefte hebben om die waarden en normen op te leggen aan diezelfde goegemeente.
Desondanks blijven jij en de goegemeente zeuren over die mensen.
Ik woon bijna 40 jaar in dit land. Dat betekent dat ik langer in dit land leef dan +/- 50 % van die “oude Nederlanders”.
Iedereen die jonger is dan 40 en zich tegenover mij profileert als “oude Nederlander” en over aanpassen begint te ouwehoeren neem ik sowieso niet serieus.
Ik ben een “onaangepaste nieuwkomer” die hier al langer leeft dan de helft van de “oude Nederlanders” en naarmate de jaren verstrekken zal dat percentage alleen maar stijgen.
Ik pas mij niet aan sterker nog ik vind dat iedere “oude Nederlander” die jonger is dan 40 zich aan mijn aanwezigheid met al mijn visies moet aanpassen!
@Mohammed
Nu vat je mijn commentaar karikaturaal samen. Dat wat ik juist niet probeer te doen is de groepen tegenover elkaar zetten en dat is precies iets waar ik de schrijver van het stuk van beschuldig (ik geef toe dat dit ook gebaseerd is op zijn andere stukken op deze website) met zijn “inheemse” en “nieuwe” Nederlanders waarvan de laatstgenoemde van de eerstgenoemde zich in allerlei onnatuurlijke bochten moeten wringen om hun identiteit naar de zin van de “inheemse Nederlanders” aan te passen. En hiermee geef je volgens mij een karikaturale weergave van de werkelijkheid weer en doe je beide groepen onrecht aan. Jouw tegenargumenten hebben volgens mij weinig betrekking op mijn commentaar, maar zijn het, althans zo lijkt het, standaardargumenten die je gebruikt in elke discussie omtrent deze onderwerpen.
“Aanpassen – en voordat je dat woord gebruikt dien je dat te definiëren: Aan wie? Aan wat? Wanneer is iemand aangepast? Wie bepaalt dat? – is een tweerichtingsverkeer.”
Ik heb mijn commentaar nog een keer teruggelezen en niet een keer ben ik het woord “aanpassen” tegengekomen. En als je toch een aantal criteria daarvan wilt hebben, dan heb ik er welgeteld 12 genoemd: “maar laat het dan ook een meerwaarde zijn voor de “Oude Nederlanders” door een goede buurman te zijn die geen overlast veroorzaakt, die zich schaamt als hij uitkering ontvangt (en dit niet ziet als “zijn recht”) en er alles aan doet om werk te vinden, die vriendelijk is en een vreedzame boodschap predikt, wiens kinderen op school tot de meest beschaafde behoren, die open staat voor nieuwe kennis en vandaar ook de taal zo snel mogelijk leert, die zich inzet voor liefdadigheidsinstellingen ook wanneer ze hulp verlenen aan mensen die niet tot “zijn groep” behoren, die zich houdt aan de wetten omdat ze orde scheppen en hij een ordelijke samenleving nastreeft, die in opstand komt wanneer “zijn eigen mensen” zich misdragen op straat, in moskee of thuis , veel meer dan dat die in opstand komt wanneer “de ander” “zijn groep” aanvalt, die niet schreeuwt, maar zacht praat, die zich meer bezighoudt met de gebeurtenissen in Nederland, dan zijn “thuisland”, omdat hij om dit land geeft en het beter wil maken voor zijn medelanders…stuk voor stuk belangrijke Islamitische waarden en normen waar weinig mensen moeite mee hebben.”
En zoals je ziet heb ik ze ook niet genoemd als aanpassingscriteria, want ik denk dat deze criteria onze eigen (islamitische) criteria zijn die we onderschrijven. En mochten de “inheemse nederlanders” nog steeds ontevreden zijn en inderdaad volledige assimilatie eisen in de zin van dat de “nieuwe Nederlanders” hun namen moeten veranderen, hun religieuze overtuiging moeten aanpassing, hun vaderlandse culturele sentimenten van zich moeten afwerpen, je geen enkele ruimte gunnen om je eigen identiteit te ontwikkelen enz. dan heb ik dat met de meest harde bewoordingen veroordeeld en deze mensen gekarakteriseerd (en dit is inderdaad karikaturaal bedoeld) als volgt: “En als ze daar wel moeite mee hebben, dan zijn het notoire racisten of andere lugubere lieden die je nooit iets goeds zullen gunnen.”
“Waarom zouden Turkse-Nederlanders niet mogen juichen voor het Turkse elftal? Sinds wanneer is dat een criterium voor aangepastheid?”
Ik heb juist gezegd dat ik niet vind dat ze dat niet zouden “mogen” doen, maar dat ze dat niet zelf zouden moeten doen:
“Niet dat ik vind dat zij dat niet zouden mogen doen, maar uit een soort beleefdheid en beschaafdheid niet zouden moeten doen.”
Niet alles wat je “mag” doen betekent ook automatisch dat je dat zou “moeten” doen. Ik “mag” jou ook beledigen, maar ik doe het niet, niet omdat het niet zou “mogen”, maar omdat ik er voor kies om beleefd en beschaafd te zijn. En “mocht” ik het toch wel doen, dan “moet” ik er niet raar van opkijken wanneer anderen daar kritiek op hebben. En moet ik ook rekening houden met en accepteren de gevolgen van mijn handelingen en het signaal dat ik daarmee uitzend naar mijn andere “medelanders”.
En verder heb ik aangegeven dat het wat mij betreft prima is als je zowel loyaal bent aan je “vaderland” en je “thuisland”, maar dan moet je die loyaliteit niet doordrenken met dubbele standaarden: het ene wensen voor je “vaderland” en het andere voor je “thuisland” en dat deze loyaliteit voor je “thuisland” niet blijkt uit je oranje sjaaltje of wat nog meer van “thuislandse” parafernalia, maar uit je gedrag. Accepteer geen gedrag van je “eigen” groep hier dat je ook niet zou accepteert van andere groepen in je “vaderland”.
noch integratie noch assimilatie,ik leef mijn leven zoals ik dat wil.
Niemand moet mij vertellen hoe ik mijn leven moet inrichten, wie ik moet zijn, wat ik mag doen, wat ik niet mag doen. Niemand moet denken dat ie boven mij staat.
Ik hoef niemand verantwoording af te leggen of wat uit te leggen.
Als mensen je aanvallen, val hen aan.
Zo simpel!!!!!!
@Hamza,
Ik maakte geen karikatuur van jouw betoog. Het enige wat ik heb gedaan is het kernachtig samenvatten.
Het is jij die de samenleving karikaturaal opdeelt in twee groepen te weten:
– “oude Nederlanders”
– Nieuwkomers
De eerste groep word door jouw voorgesteld als modelburgers waaraan de tweede groep zich moet spiegelen of sterker nog moet conformeren.
Eigenlijk ga je nog verder, de nieuwkomers moeten roomser dan de paus zijn en een soort super modelburgers worden.
Dit supermodelburgerschap is de lakmoesproef voor jou. Iedere nieuwkomer en nakomelingen moeten daar aan voldoen want anders zijn ze volgens jou niet loyaal aan Nederland.
Waarom bezie jij iemand die hier geboren en getogen is maar wiens ouders niet anders dan iemand wiens ouders hier geboren zijn?
Waarom erger jij aan parasitair en ander onhebbelijk gedrag van een tweede generatie nieuwkomer maar erger je niet of minder als een leeftijdgenoot wiens ouders hier geboren datzelfde gedraag vertoont?
Schaam je, je als nieuwkomer voor nieuwkomers die zich niet goed gedragen? Voel je, je aangesproken op het onhebbelijk gedrag van je mede nieuwkomers? Iets anders?
Wanneer mag een nieuwkomer zich volgens jouw net zo onhebbelijk gedragen als de inheemsen zonder daarvoor op zijn nieuwkomerstatus te worden aangesproken? Met andere woorden wanneer wordt hij slechts aangesproken op zijn onhebbelijk gedrag? Bij de 3e, 4e , 5e generatie of nog later?
Wortelen in een nieuwe samenleving is vaak een langzaam proces. Wij zitten midden in dat proces met een tijdsduur die zich over meerder generaties strekt. Groepen en individuen die dat proces ondergaan zullen zich in verschillende snelheden en met wisselend succes wortelen in het land waar ze zich hebben gevestigd. En dat geldt ook voor de “oude Nederlanders” ook zij zullen in verschillende snelheden en met wisselend succes dat proces accepteren.
Worteling in een nieuwe samenleving is geen lineair proces van A naar B zonder frictie en wrijving maar een proces van horten en stoten waarbij niet alleen de nieuwkomers voor het succes verantwoordelijk zijn maar ook de ontvangende samenleving. Jij wijst slechts naar nieuwkomers en de ontvangende samenleving laat je geheel buitenschot. Hoe dat zo?
Wat jij doet is in wezen totaal voorbij gaan aan de aard van de mens en de effecten van migratie als langdurig proces op zowel de migrerende als de ontvangende samenleving.
Jij doet alsof mensen robots zijn die logische denken en dus ten allen tijde logischerwijs de beste keuzes maken.
Maar mensen zijn vatten vol tegenstrijdigheden en nemen vaker beslissingen op basis van emoties dan op basis van gedegen rationele analyses.
Die jongens die vol trots staan te zwaaien met Turkse vlag en apetrots zijn dat het Turkse elftal zich heeft gekwalificeerd voor het EK krijgen na twee weken vakantie in Turkije al weer heimwee naar Nederland.
Ze zijn Nederlandser dan ze zelf durven toe te geven. Dat Nederlandse kunnen alle Turkse vlag gezwaai en verdere bombastische nationalistische uitingen niet verhullen laat staan teniet doen.
Iemand met enige mensenkennis doorziet het gedrag van die Turkse jongens zo en zal er schouderophalend aan voorbij gaan. Waarom kan jij dat niet?
Een sterke zelfverzekerde samenleving kan vele – vaak marginale – oude en nieuwe subculturen herbergen zonder dat de cohesie van die samenleving in gevaar komt.
Alleen bange onzekere samenlevingen die hun existentiële onzekerheid verschuilen achter nationalistische mythen, vlaggen en ander nationalistische parafernalia kunnen niet omgaan met diversiteit.
Dat wil niet zeggen dat een samenleving van nieuwkomers of zelfs van groepen binnen de eigen inheemse bevolking alles moet accepteren. Ook samenlevingen hebben grenzen die wanneer langdurig overschreden worden door maar genoeg mensen er toe zal leiden dat een samenleving op den duur desintegreert. Is dat het geval in Nederland? Verre van!
De aanwezigheid van nieuwkomers worden als sinds de komt van de eerste gastarbeiders geproblematiseerd. Dat is het werkelijke probleem in Nederland en niet de echte en vermeende problemen die de komst van nieuwkomers en hun nakomelingen genereren in de samenleving.
Alle problemen zijn geheel of in grote mate op te lossen echter wanneer men problemen tot dusdanig proporties opblaast dat het lijkt alsof de desintegratie van de Nederland aanstaande is dan zal het er nooit van komen.
Nederland lijdt sinds jaar en dag bijna collectief aan probleemgeilheid. Overal ziet men problemen het ene nog groter dan het ander en dat niet alleen met nieuwkomers maar bijna met alles. Alsof men niet zonder problemen kan leven en daarom echte problemen tot gigantische proporties moet opblazen en alsof dat nog niet genoeg is ook nog eens op de proppen moet komen met een reeks vermeende problemen.
Jij lijdt ook aan dat euvel of je laat je er door meeslepen. Er is de realiteit en de realiteit zoals die verwoord wordt door de MSM, politici en anderen. Ik baseer mij op het eerste, jij kennelijk op het tweede.
Met de worteling van nieuwkomers en hun nakomelingen in deze samenleving gaat het redelijk. Kan het beter? Zeer zeker? Kan het slechter? Zeer zeker? Echter zij die dit proces van worteling rationeel aanschouwen kunnen niet anders dan tot de conclusie komen dat, dit proces verre van mislukt is hoeveel Turkse jongens ook met de Turkse vlag zwaaien wanneer Turkije zich kwalificeert voor het EK.
Tot slot:
Je hebt inderdaad nergens het woord: Aanpassen gebruikt in je betoog. De strekking van je betoog was er echter wel één van aanpassen! Niets doen wat de heersende mores/gevoeligheden overschrijdt om als nieuwkomers geen ongenoegen op te wekken bij de “oude Nederlanders”. Daar kwam jouw betoog in wezen op neer. Ik vatte dat samen met het woord: Aanpassen.
Nu met de Turkse verkiezingen alleen maar negativiteit over Erdogan.
Alle Nederlandse media berichten alleen maar negativiteit. Erdogan dit Erdogan dat.
Waar bemoeien zij zich ermee?
Jaloers en verbaast over Turken die stemmen. Hoe het kan dat Turken stemmen, hoe het kan dat Turken juichen als ze gewonnen hebben..
Ze willen niet dat Turkije groter en sterker wordt. Jaloers als ze zijn.
Moeten we eerst toestemming vragen van de EU en de VS om te mogen groeien?
Moeten we eerst toestemming vragen van de Nederlanders om onszelf te zijn?
&*%## toch op.
Turkije heeft veel vijanden. Te beginnen met Nederland.
Partij van Erdogan heeft brochures uitgedeeld aan Turks Nederlandse huishoudens.
Stem op AK partij!
Dat mag niet volgens Koenders. Hoe zij durven ‘onze’ Turken te beïnvloeden.
De lange arm van Turkije. Turkije dit Turkije dat.
Jongens, het is verkiezingstijd!!
Dan moet je rozen uitdelen, meetings organiseren en brochures uitdelen.
Met de Nederlandse verkiezingen krijgen we ook allemaal blaadjes van Hollandse politieke partijen. Dat mag dan weer wel???
Is het omdat het om Erdogan gaat? Die anti-Turkse houding van Nederland komt mij echt de strot uit. Ziekelijk jaloers dat ze zijn. We zijn niet van ‘jullie’.
Jullie bezitten ons niet. En dan hebben ze het over integratie. Hier met je integratie.
Leer eerst mij maar te accepteren.
Integratie..Ik moet bijna kosten van dat woord.
Ze willen dat Turkije net zo wordt als Syrië. Een verscheurd land, met bloedige doden, kapot geschoten huizen..
Jullie maken je druk om brochures van de Ak partij van Davutoglu?
Gaan jullie daar kamer vragen over stellen? Hebben jullie niks anders te doen?
Zijn dat jullie problemen in Nederland? Hahaha..ik moet er echt om lachen.
Een land met bijna evenveel inwoners als de stad Istanboel.
Hier krijgen jullie twee campagne films van AK partij cadeau.
Eentje gaat over een kogel, scheelt maar een haar.
De situatie waar Turkije nu in is beland. Een kritieke situatie.
Dat is pas een probleem. Het echte harde leven. Echte problemen.
Filmpje van een kandidaat Kamerlid van de stad Urfa, (grenst aan Syrië). Het Turkse volkslied is in het Koerdisch, Arabisch en Turks. Schrik niet aan het eind de dikke kandidaat Kamerlid met een snor. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=Z3_EmplEKQo
Tweede over ons land. Over liefde voor ons land en de mensen. Over vrede..
Misschien kunnen jullie daar ook kamer vragen over stellen?
Jullie hebben toch niks te doen..in het luie lekker land, waar jongeren zaterdagochtend stomdronken en stoned in de treinen liggen en de boel onderkotsen.
Nee, ik wil niet integreren. Ik hou van Turkije. Ik hou van mijn cultuur, mijn muziek, mijn mensen, mijn Turkse boeken, Turks eten. En ik wil dat het goed gaat met mijn land.
https://www.youtube.com/watch?v=j2coMhKFKTI
Niemand kan ons kapot maken. Niemand…en niemand kan ons vertellen wie we zijn en wat we moeten doen. Koenders al helemaal niet….
Wat bezielt je om uit zo’n paradijs op aarde te emigreren Meliha? :P
ik ben hier geboren.
Meliha, arme Meliha, wat ben je verbitterd over dit land waar je geboren bent. Ik ben blij met dit land, waar kritisch gekeken wordt naar Erdogan, maar ook naar de PKK, naar Gülen, naar Rutte, Wilders, Pechtold, Buma, naar iedereen in feite. Dat is de open samenleving, dat is democratie, dat is verdraagzaamheid. Iedereen mag stemmen, en alle Nederlanders met een Turks paspoort mogen zelfs twee keer stemmen: zowel voor de Nederlandse politiek als ten behoeve van de Turkse politiek. Mooi toch? Wat heb je aan al die bitterheid? Probeer eens de positieve kanten van het leven hier te ontdekken!
Wat bezielde je ouders om een kind op zo’n verdorven plek ter wereld te brengen terwijl ze uit het paradijs kwamen..
Is er iets wat we voor je kunnen doen om het leed wat te verzachten?
Leo, arme Leo,..
Het is inderdaad een paradijs op aarde. Zelfs Brad Pitt en Angelina Jolie hebben een huis gekocht in de Turkse stad Izmir. Niemand koopt een huis in Zandvoort of Scheveningen.. Het verschil moet er zijn, toch?
Is er iets waarmee we jou leed kunnen verzachten?
Lijkt mij pijnlijk om te zien dat de kerken leeglopen en worden overgenomen door moskee besturen.
Pijnlijk om te zien dat er zo veel jonge mensen zich vasthouden aan hun geloof.
Pijnlijk om te zien dat moslims het zo goed doen op school. Beter dan de kinderen van Henkie en Ingrid.
Pijnlijk dat er meer Turkse en Marokkaanse baby’s worden geboren.
Pijnlijk dat er heel veel vluchtelingen komen uit islamitische landen.
Ja, Andries, eigenlijk snap ik best wel waarom je zoveel leed hebt. En waarom jullie in Nederland en in de media zo aanvallend zijn. Zijn jullie een beetje bang?
Een beetje jaloers? Een beetje gefrustreerd?
Dit liedje komt voor de imperialisten, de VS, de EU, Israël en hun zelfgecreëerde terroristen die ons land kapot proberen te maken.
Afghanistan is een bloedbad, Irak is kapot, Syrië is gewond, Palestina huilt…
alleen Turkije en Iran staan nog overeind. Nog..
Dit liedje is in het Turks, Koerdisch, Zazaki en Arabisch.
Niemand kan ons land kapot maken. Probeer het niet.
Blijf met jullie smerige poten van ons land af. Stelletje viezeriken..
https://www.youtube.com/watch?v=4FudU_m8kbk
En ja Andries het is een paradijs op aarde. We zijn bereid om ervoor te sterven. Samen met onze broeders zullen we het met hand en tand verdedigen. Begrepen?