Dit is deel 2 van Jouw Dagelijkse Dosis. Iedere dag in de Ramadan schrijft een team van schrijvers een reflectie over de juz’ die praktisch de hele oemmah die dag leest. Alle lezers worden uitgenodigd hetzelfde te doen, en hun eigen reflectie op de juz’ van de dag in de reacties te plaatsen.
Op deze mooie tweede dag van de maand Ramadan zijn we aanbeland in het tweede deel van de Koran. Dit gedeelte van soera 2, Al Baqara staat bol van verzen die met regelgeving te maken hebben. Een vers waar we vandaag natuurlijk niet omheen kunnen is het vers dat symbool staat voor waar we nu mee bezig zijn: Het vasten.
Allah zegt namelijk in vers 184, ‘O Jullie die geloven, het vasten is jullie voorgeschreven net zoals het degenen die voor jullie kwamen was voorgeschreven, zodat jullie in taqwa zullen toenemen’ (2:184). Vandaag wil ik graag op dit vers inzoomen zodat we een beter inzicht krijgen in dit vers.
In de Koran gebruikt Allah een speciale techniek om de aandacht van mensen te trekken, of om hen te eren. In het Nederlands zouden we dan zeggen “hey!” maar ook “O”. In het Arabisch wordt hier de letter Yaa voor gebruikt. Dit vers over het vasten begint ook met yaa, en wordt dus vaak gebruikt als de eer aanduiding (O!).
Na “O” gaat het vers verder en zegt Allah: “Jullie die geloven”. En dat is serieus cool man, want Allah roept niet iedereen in dit vers, nee een speciale groep mensen krijgt deze eer. Je moet weten dat Allah in de Koran soms alle mensen aanroept, en soms alleen de mensen die geloven in Hem. Deze keer is de eer dus niet voor iedereen maar voor een speciale groep mensen, net alsof je bent uitgenodigd voor een supercool besloten feestje.
Wat is dan het feestje? “Het vasten is jullie voorgeschreven!” Eigenlijk staat er de siyaam is jullie voorgeschreven wat stoppen of onthouden betekent. Maria zegt bijvoorbeeld ook in de Koran: ‘Ik heb een eed gezworen bij ar Rahmaan dat ik me vandaag zal onthouden (sawman) dus zal ik vandaag met niemand praten’ (19:26). Dus voor Maria, de moeder van Jezus, was onthouden niet het niet eten en drinken maar zij onthield zich van praten.
De geleerden van Usool vertellen ons dat iedere keer wanneer Allah Kutiba gebruikt, het eigenlijk fa-ri-da betekent. Het is verplicht. Dus het voorschreven uit dit vers kunnen we dus ook lezen als “Het vasten is jullie verplicht”. Maar met voorschrijven kunnen we een leuke vergelijking trekken. Als je ziek bent, ga je naar de huisarts en deze kan je dan een medicijn voorschreven zodat je, inshaa allah, weer beter kunt worden. Allah schrijft ons vanuit dezelfde gedachte ook deze vastenmaand voor, waar we zo op terugkomen.
Is het vasten dan een puur islamitische aangelegenheid? Nee man! Allah zegt immers in dit vers: net zoals het degenen voor jullie was voorgeschreven. Dus in de andere tradities is ook het vasten een belangrijk instrument, bij de joden en bij de christenen bijvoorbeeld bestaat het nog steeds in hun eigen vorm, en vindt er dankzij de aanwezigheid van moslims zelfs een ware revival plaats als het om vasten gaat. Voor ons is het heel belangrijk om aan het vasten vast te houden omdat wij het zien als een pilaar van aanbidding van ons geloof. Daar gaan we niet mee spelen aangezien we de spelregel hanteren met betrekking tot aanbidding dat we het alleen maar op die manier mogen uitvoeren zoals beschreven is in de Koran en in de Soenna. Wees daarom maar knap trots als iemand lacherig zegt: “Jullie moslims doen dingen nog precies zoals 1000 jaar geleden man.” Alhamdulillah! Als het gaat over aanbidding willen we dat juist omdat we geen instortingsgevaar van ons geloof wensen.
En dan als laatste geeft Allah ons de primaire rede van het vasten, het ultieme doel: “zodat jullie in Taqwa zullen toenemen.” Alle dingen die daar omheen hangen zijn fijn en belangrijk, maar niet het absolute doel van het vasten. Dat kan steeds teruggebracht worden naar zodat jullie in taqwa zullen toenemen. Taqwa is, zoals imam al Haramein zei: “is zo goed mogelijk je best doen om te doen wat Allah van je vraagt en wegblijven van de dingen die Allah je verbiedt.” Dus als je keuzes maakt in je leven met dit in je achterhoofd, dan ben je aan het wandelen op een weg van Taqwa richting Allah, want dan zet je Allah op de eerste plaats hier in dit leven, en niet een biertje en jointje en leuke jongen of iets anders.
Vanaf het jaar twee na de migratie van Mekka naar Medina werd het vasten in de maand Ramadan verplicht gesteld voor de moslims. Vanaf die tijd tot vandaag de dag doen wij moslims dat nog steeds op exact dezelfde wijze en faciliteert Allah dit voor ons door de shayatien vast te ketenen en de beloning van al het goede op te schroeven. Het is als een bootcamp in het Vondelpark voor onze ziel, zodat wij ons bewuster zullen zijn van Allah en daardoor betere mensen zullen zijn.
Geniet van deze mooie maand! En stel nu dat dit jouw laatste Ramadan ooit zou zijn, wat zou je dan doen om deze Ramadan onvergetelijk te maken? Bedenk dan dat dit misschien wel je laatste Ramadan ooit is…
4 Reacties op "Waarom wij vasten – Juz’ 2"
Wacht even, als ik het goed begrijp legt deze man ons nu de technieken uit die Allah gebruikt om onze aandacht te trekken? Is de honger deze prediker met iets teveel geldingsdrang naar het hoofd gestegen ofzo? Alsof iemand de bedoelingen buiten wat er staat kan doorgronden.
Beste Bileh,
salaam alaikum
de Yaa is in deze aya een zogenaamde harf an nida, een tussenwerpsel hetgeen een uiting van emotie is ….
t is dus slechts een stukje grammatica, geen eigen interpretatie. Bedankt voor je input, constructief en vooral opbouwend meedenken wordt gewardeerd akhi!
heel simpel : Waarom wij vasten?
Omdat het vasten is voor ons voorgeschreven is.
Niet omdat het gezond is of niet, of om af te vallen ..
of voor de armen ..
zelfs arme mensen vasten!
Heel goede khutba over radaman. Zeker moeite waard om het te bekijken;
https://youtu.be/uI-ZOQRUNaU