Aan het einde van deel zestien van de Koran staat het volgende vers:
‘’En toen Wij tegen de engelen zeiden: ‘’Buig met respect neer voor Adam’’, bogen zij met respect neer, behalve Iblis[1] , die dat weigerde.’’
En oh man, wat zijn er veel lessen uit deze paar zinnen te trekken. Omdat het over twaalf minuten zonsondergang etenstijd is, zal ik er voor nu twee met jullie delen.
Vraag me niet hoe of waarom, maar ik heb ooit geïmproviseerde lessen Arabisch gegeven aan wat kinderen in een klein moskeetje in een verder irrelevante randgemeente. Eén van mijn leerlingen destijds was het zoontje van de plaatselijke imam, een rotkind dat vanwege de rol van zijn vader dacht de wijsheid in pacht te hebben. Tevens iemand die, net als zijn vader, gevoel had voor preken.
Zo was hij een keer aan het uitweiden over Iblis, de gevallen engel die tot satan verwerd. Curieus, aangezien dat toch echt geen islamitisch, maar een christelijk dogma is. Dat maar weinig mensen dat weten, doet daar niets aan af. Dat zei ik toen dan ook, hetzij in wat minder pretentieus Nederlands, maar mini imam wilde daar niets van weten. In de koran stond toch immers:
‘’En toen Wij tegen de engelen zeiden: ‘’Buig met respect neer voor Adam’’, bogen zij met respect neer, behalve Iblis..’’.
Je hoeft geen eens pretentieus Nederlands te kunnen om daaruit te begrijpen dat Iblis dus ook één van de engelen was, máár elders in de koran staat dan weer:
‘’Toen Wij tot de engelen zeiden: ‘’Werp je neer voor Adam.’’ Op Iblis na wierpen zij zich neer, hij behoorde tot de jinn’s[2]..’’.
Huh? Foutje van de drukker? Pas du tout. Simpelweg een lesje koran exegese[3]. Gegeven door de Koran zelf.
Twee verzen voor het ogenschijnlijk verwarrende vers in deel zestien van de Koran wordt de te komen les aangekondigd, als we lezen:
‘’..En haast je niet met de koran, voordat de openbaring aan jou geheel is voltooid..’’
In mijn woorden: bestudeer je een vers uit de Koran in isolement, zonder dat je daarbij de algehele geest van de Koran in ogenschouw neemt, dan kom je tot vreemde conclusies maat. Bijvoorbeeld dus dat de satan een skydivende engel was. Of dat het oké is om je vrouw in elkaar te meppen als zij je niet ten allen tijde direct gehoorzaamt. De gevolgen zijn helaas niet altijd slechts dom blatende imams kindjes.
En dan snel nog iets, want ik ken de dadels nu volgens mij al ruiken (en dat zou toch niet moeten kunnen): ooit bij stil gestaan waarom precies Iblis tot de verworpene satan verwerd na de diss richting Adam? Ergens anders in de koran, sorry echt geen tijd meer om het op te zoeken, lezen we dat hij zich superieur voelde ten opzichte van Adam. Hij was immers van vuur gemaakt, terwijl Adam slechts voortkwam uit aarde. Superioriteitsgevoel kids, nergens is de Barmhartige God meer wars van. Het was meteen game over voor Iblis.
Sta daar even bij stil. Want ik realiseer me soms, echt met pijn in mijn hart, dat een aantal van de grootste racisten dat ik ken (gelukkig ken ik er ook weer niet super veel) moslim is. Hoe is dat toch mogelijk? Iblis werd satan omdat hij zich beter voelde dan een ander en wij voelen ons dagelijks beter dan anderen, vaak zelfs ook nog uit naam van ‘de’ islam?!
Het is echt niet zomaar een slechte eigenschap hoor. Ga maar na, bijna elk ernstig conflict komt, direct of indirect, voort uit superioriteitsdenken. Het is de root of all evil, en voor wie zich er schuldig aan maakt, doet het er niet eens meer toe of je nou engel, jinn, moskeeganger, liefhebbend vader of buschauffeur ben. Je ben fout.
En niet zo’n beetje ook.
[1] De koranische naam van de duivel.
[2] De koran maakt, naast de flora en fauna, onderscheid tussen drie soorten schepselen: mensen, engelen en jinn’s; ‘demonen’.
[3] Uitleg van religieuze teksten.
Dit is deel 16 van Jouw Dagelijkse Dosis. Iedere dag in de Ramadan schrijft een team van schrijvers een reflectie over de juz’ die praktisch de hele oemmah die dag leest. Alle lezers worden uitgenodigd hetzelfde te doen, en hun eigen reflectie op de juz’ van de dag in de reacties te plaatsen.
3 Reacties op "Waarom de engel viel – Juz’ 16"
Gedurfd en goed verwoord!
jinn’s vertalen als demonen is denk ik geweld doen aan Jinn’s als ras. Wat we weten van Surah 72:11 wordt er over de Jinns gezegd:
”’Sommigen van ons zijn rechtschapen, maar anderen zijn dat niet; wij gaan gescheiden wegen”
Demonen komt uit het Christendom en Islam kent dit concept niet. Voor hun zijn demonen allemaal slecht. Maar Islam kent dit concept niet. Voor Islam zijn Jinns net zoals de mensen er zitten goeie tussen en er zitten slechte tussen. Net zoals Iblies (duivel) die eerst een vrome moslim was totdat hij Allah swt ging ongehoorzamen, werd hij opeens een Shaytan (duivel).
Bovendien zegt de Quran dat er ook menselijke shayateen zijn oftewel menselijke duivels. Dus het woord duivel kan zowel worden toegerekend aan mensen als de Djins en is het niet een aparte ras. Dit komt overeen met de boodschap van Islam, het is niet Allah swt die slechte mensen of Djins schept het is de mens en de djins die doormiddel van hun eigen wil, slecht worden door Allah swt ongehoorzaam te zijn.
Heel leuk geschreven!