De in Zwitserland geboren fotograaf Marwan Bassiouni keert moskeeën binnenstebuiten door een niet eerder opgemerkte blik op het Nederlandse landschap te geven. En dat is bijzonder. Want laat ik eerlijk zijn, als moskeeganger stil ik nooit stil bij het uitzicht die de ramen mij te bieden hebben.
Marwan, afgestudeerd aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, doet precies dat met zijn fototoestel. Op een zowel technische als kunstzinnig voortreffelijke wijze stelt hij met zijn foto’s een maatschappelijk kwestie aan de kaak en vertelt een persoonlijk verhaal. En ben ik dan subjectief vanwege mijn voorliefde voor fotografie? Jazeker.
Ik had de eer om aanwezig te zijn bij de opening van de tentoonstelling in het Fotomuseum Den Haag. Marwan heeft de foto’s eloquent verweven met persoonlijke verhalen die een mooie inkijk geven in zijn persoonlijk reis als moslim.
Religie en culturele identiteit hebben hem altijd bezig gehouden, en acht jaar geleden doen besluiten de diepte van islam te ontdekken. Hij laat één aspect duidelijk zien; moslim zijn en het beleven van het moslim-zijn blijven twee verschillende dingen. Dat is al een zoektocht an sich, neem daarbij nog dat Marwan zijn ervaring met zijn omgeving deelt. Een anekdote ter illustratie:
Many people seem surprised when they find out that I am a practicing Muslim. I assume that this is because of the way that I look and my artistic profession. I mean, I do not wear a robe or have a beard, and do not go around trying to convert people. Althought I meet a lot of seemingly friendly folks, after they find out that I am religious I often don’t hear from them anymore. Am I becoming paranoid?
Meer over zijn persoonlijk reis kun je lezen in het interview met Irene Schippers.
De tentoonstelling en het boek zijn weldoordacht en de foto’s komen mooi tot hun recht. Strakke composities die herkenbare details bevatten. Ik heb het dan niet alleen over de Qurans en hoofddeksels, maar even goed de rode Hans Anders brilhoes of het typisch Hollands licht waar we allemaal zo weg van zijn (toch?).
En dat brengt mij bij het belangrijkste doel van Marwan: de overeenkomsten met de buitenwereld benadrukken in plaats van de verschillen. Daarmee maakt hij moskeeën normale gebouwen en verlaagt hij de drempel om er eens een te bezoeken, om te ervaren wat het doet met je. Een boodschap die ik meer dan ooit toejuich, gezien de alsmaar oplopende moslimhaat in Nederland waarbij moskeeën het doelwit zijn.
En voor mij als frequente moskeebezoeker? Al lopend door de galerij met levensgrote foto’s kan ik het niet laten dan bij iedere foto af te vragen welke moskee het is. En bij de foto’s waar ik de moskee wel kon identificeren vraag ik me af: waarom is dit uitzicht me nooit is opgevallen?
De les hier moet wel zijn: blijf vooral om je heen kijken en verwonderen hoe mooi de wereld wel niet is. En blijf naast je stammoskee ook een andere moskeeën bezoeken, zo zie je ook weer eens meer van het Nederlands landschap.
New Dutch Views is te bezoeken van 25 Mei tot 1 sep 2019 in het Fotomuseum Den Haag.
Volg ons op social media