Er is lof voor wat wordt gecategoriseerd als de vitale beroepen, maar een grote groept lijkt te zijn vergeten: de onderbetaalde bezorgers. Sidi biedt daarvoor excuses aan.
In tijden van coronaquarantaine hebben we eindelijk de aanzet gekregen om te beseffen welke beroepen vitaal zijn; zorgverleners, hulpverleners en schoonmakers.
Zelfs de structureel onderbetaalde en miskende vakkenvuller mocht niet vergeten worden. Afijn, ere wie ere toekomt. De erkenning komt in dit geval beter laat dan nooit.
Toch zou ik de gelegenheid willen aangrijpen om namens ons, de anderhalvemetersamenleving, oprechte excuses te bieden aan een vergeten doelgroep. De bezorgers.
Beroep van uitersten
Onderbetaald, miskend, uitgeknepen; de frontlinie van ons bataljon aan schijnzelfstandigen. Bezorgers krijgen het alsmaar drukker in deze spannende tijden. Jullie zijn als bezige bijen buiten in de weer, terwijl wij veilig thuis blijven.
Jullie die onder hoge druk moeten werken na gedwongen ZZP’ers te worden. Eigen busjes moesten aanschaffen en afhankelijk werden van onze online koopwoede.
Als bezorger eigenlijk sneller dan het licht moeten zijn en met een grote bek geconfronteerd worden als de pizza ’te koud’ is bij aankomst. Maar wel een middelvinger krijgen wanneer je haastig door het verkeer zigzagt.
Jullie die alleen in het nieuws komen als een collega pakketjes over de schutting gooit of volledig doordraait wanneer iemand twaalf Zalando dozen laat bezorgen. Terwijl die persoon niet de moeite neemt om thuis te zijn.
Als bezorgers hooguit een paar tientjes per dag verdienen, maar elke minuut een verkeersboete van honderden euro’s riskeren. Ondertussen zo hard mogelijk moeten werken wanneer dat ons uitkomt, maar de WW in mogen als dat niet meer zo is.
Jullie die burgers, sushi of pizza’s rondbrengen, maar de bestelling voor de deur achter moeten laten en geen fooi (meer) krijgen.
Als bezorgers je huiswerk links laten liggen om bij de pizzeria op te draven, maar niet betaald krijgen wanneer het toevallig ‘rustig’ is.
Jullie die bedreigd en beroofd worden om wisselgeld of etenswaar en bij verlies alles zelf mogen vergoeden. Waarschijnlijk kreeg je uiteindelijk ook nog een slechte recensie van ons: “bagger, bestelling kwam nooit aan.”
Het spijt ons
Wij willen jullie bezorgers het liefst bedanken, maar dat komt niet goed uit. Het zou namelijk de indruk wekken dat bij ons het besef van jullie omstandigheden dáár is, maar dat ís niet zo.
Jullie hebben het misschien fysiek of mentaal niet zo zwaar als ‘onze kanjers’ in de zorg, over holle frasen gesproken, maar maatschappelijk gaat het jullie zeker niet beter af.
Nu wij allemaal thuisblijven en besluiten toch die ene loeizware tuinset of airfryer te bestellen, is de tijd voor bedankjes helaas schaars. Vandaar gelijk maar onze excuses.
Het spijt ons.
Bron afbeelding: Flickr.
Volg ons op social media