Vijf partijen opgericht, waarvan vier zijn gesloten. Gevangenisstraf uitgezeten. In totaal 15 jaar uitgesloten van deelname aan verkiezen. Een coup van het leger overleefd. Hij gaf nooit op. Hij was een doorn in de ogen van velen die geen regimeverandering wilden. Prof. dr. Necmettin Erbakan is te plaatsen in de rij van leiders die bewustzijn, vooruitgang en ontwikkeling wilden voor Turkije. Het volk verloor zijn hoop en moed toen Adnan Menderes werd opgehangen nadat hij werd veroordeeld door een valse rechtbank van de coupplegers. Liegen en bedriegen werd de handelswijze van het leger.
Necmettin Erbakan is vooral bekend om zijn snuggere opmerkingen over de economie, industrie en handel. Hij studeerde als beste leerling af en begon vanaf het tweede studiejaar aan de universiteit. Hij was een genie op het gebied van techniek. In de jaren 50 studeerde hij door aan een Duitse universiteit en behaalde daar zijn graad. Vervolgens keerde hij terug naar Turkije. Hij was op 27-jarige leeftijd de jongste hoogleraar die het land heeft gekend. Hij liet zien dat door hard werken heel veel te bereiken is als je intentie zuiver is en je altijd gelooft in je doel.
Bij velen staat hij bekend als een islamist die Turkije wilde veranderen in een Islamitisch land. Hij heeft de orgaisatie Milli Gorus opgericht. Simpele zielen zien niet in dat hij juist door het oprichten van Milli Gorus radicalisme in de regio heeft ingedamd. In die periode roerde Iran en het Midden-Oosten zich en ook in Turkije waren er vele problemen door de onderdrukkingen van minderheden en religieuzen. In tegenstelling tot het gebruik van bekende voorwerpen voor moslims (baard, tesbih, djellaba en kalotje) was hij een gebruiker van Westerse kledingstijl: een pak, overhemd en stropdas. Hij zag er altijd netjes en representatief uit, daarmee aangevend dat het Islamitische leven te combineren was met een Westerse stijl van kleden.
Hij kwam in een tijd toen de gevestigde partijen totaal geen uitkomst boden. Toen hij sprak, had hij het over projecten, cijfers, het verminderen van de rente aan IMF, de potentie van de Turkse jeugd, de potentie van Turkije om zelf te produceren in plaats van afhankelijk te zijn van andere landen en het proces van toetreding tot de Europese Unie. Zonder politieke leiders als Adnan Menderes en Necmettin Erbakan zouden wij nu spreken over een totaal geseculariseerd Turkije. Turkije zonder Islam. Turkije zonder een Islamitisch bewustzijn. Het is Necmettin Erbakan geweest die velen heeft onderwezen en aangezet om na te denken over de eigen identiteit. De huidige politieke leiders zijn door hem begeleid en onderwezen. Personen als president Abdullah Gul, premier Recep Tayyip Erdogan en vele ministers zijn zijn discipelen. Zelfs Turgut Özal, een van de meest geliefde presidenten van Turkije, is dankzij hem in de politiek gestapt. Het is ongekend hoe Erbakan zijn stempel heeft gedrukt op de Turkse politiek en deze man zijn organisatie Milli Gorus over de hele wereld heeft weten te organiseren. Hij is de persoon geweest die de Islamitische landen wilde verenigen met zijn project D-8.
Prof. Dr. Necmettin Erbakan is overleden op 27 februari 2011. Een dag voor de coup van 28 februari 1997 en heeft die dag zo niet nogmaals hoeven te herleven. De plegers van de coup zouden zich diep moeten schamen. De verantwoordelijken zijn tot de dag van vandaag niet berecht: het zou het Turks rechtssysteem sieren als deze ‘verdedigers van het laïcite’ zouden worden berecht. Het leger moet de wil van het volk respecteren en niet constant een complot bedenken.
Inmiddels gaat het redelijk goed in Turkije. Er is een stabiele democratie die ruimte geeft aan verschillende geluiden van minderheden en andersgelovigen. Dat hebben wij deels te danken aan Necmettin Erbakan die zijn leerlingen heeft geleerd om te denken in projecten, ontwikkeling, respect en acceptatie van andersgelovigen, zelf produceren i.p.v. kopen, investeren in eigen land, hard studeren, strijden met argumenten en ideeën. Hij heeft een werkwijze onderwezen waardoor wij daar nu de vruchten van plukken. Necmettin Erbakan is geroemd door velen toen het bekend werd dat hij was overleden.
Hij is weliswaar als persoon overleden, maar zijn gedachtegoed blijft bestaan: hij leeft voort in de vele studenten en politici die hij heeft geïnspireerd. Dat is wat men wil achterlaten bij zijn overlijden. Hem is dat gelukt. Zelfs de huidige generaal Kosaner spreekt met lof over zijn grote en positieve bijdrage aan Turkije en de Turkse samenleving.
Leiders uit de hele wereld waren aanwezig bij zijn begrafenis, terwijl Necmettin Erbakan had verzocht om een bescheiden ceremonie. Ik wens zijn familie veel sterkte.
“Voorwaar, aan Allah behoren Wij, en voorwaar, tot Hem zullen Wij terugkeren” (Bakara vers 156).
Prof. Dr. Necmettin Erbakan 29 oktober 1926 – 27 februari 2011
12 Reacties op "Gedachtegoed Erbakan blijft bestaan"
Las net deze week dat er in Turkije de laatste tijd aardigwat journalisten opgepakt zijn.
Dat een christelijke klooster onteigend wordt.
tja actuele voorbeelden die voor mij toch een teken zijn dat het met de democratie nog niet goed gaat
Erbakan was misschien een briljante student in zijn jonge jaren, maar om de jongste professor van het land de hemel in te prijzen gaat mij veel te ver. Aan het einde van de dag was Erbakan een islamist die als eerste zijn eigen zakken heeft gevuld. Een die een reeel gevaar vormde voor het seculiere karakter van de Turkse staat met als founding father Mustafa Kemal Pasa alias Ataturk. De huidige AK-partij is veel gematigder dan de partij van Erbakan en hier heeft het Turkse leger een belangrijke rol in gespeeld. Zijn Milli Gorus is een gevaarlijke politiek-religieuze beweging die een Iran-model georienteerde politiek nastreeft.
@ Vele
U doet uw ‘nickname’ recht aan, aangezien u telkenmale weet te presteren om suggestieve opmerkingen van vele onwetenden als stellingen te poneren. Wellicht dat een journalistieke loopbaan u in Turkije handvatten kan bieden.
@ Harun
Bedankt voor je Een mooie bijdrage voor een mooi mens.
@ Ata
Bij raadpleging van de geschiedenis van het Turkse imperium en het hedendaagse Turkije staat voorop dat noch Milli Görüs noch enig ander islamitisch gefleurde politieke organisatie het Iran model na wenst te streven. De weg van Iran is de weg van de shia en niet de soenna. Uw opmerking is dan ook zeer kortzichtig. Wijlen prof. Erbakan heeft het e lof gekregen bij zijn afscheid van 5 miljoen mensen die het goede in het nastreven van een eenheid hebben kunnen inzien. Dit uitgerekend in een tijdperk waarbij in een aantal islamitische landen de leiders worden weggejaagd.
Ik wil niet verzeild raken in een semantische discussie. Al besef ik dat ik zelf met mijn vorige reactie enigszins aanleiding heb gegeven door onvoldoende toe te lichten wat ik bedoel met ‘gevaarlijke politiek-religieuze beweging die een Iran-model georiënteerde politiek nastreeft.’
Laat ik duidelijk zijn. Milli Gorus is geen frisse club en heeft zowel in Nederland als in Duitsland de aandacht van veiligheidsdiensten op zich weten te vestigen. Of een club religieuze extremisten de weg van de soenna volgt of die van de shia is niet eens zo belangrijk.
Lees ook:
http://allochtonen.web-log.nl/allochtonen/files/rapport_imes_milli_gorus.pdf
Nehirr
het zijn 2 actuele feiten mijn beste man
Nehirr
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/belga-algemeen/protest-tegen-arrestatie-van-journalisten-in-turkije/article-1194963182554.htm
Wanneer is een feit suggestief of onwetend??
doe je oogkleppen af zou ik zeggen.
@Ata
Het siert je niet, om op de persoon het zo over een overleden persoon te hebben.
Ik denk dat deze man meer voor Turkije heeft betekent dan wij die hier in luilekkerland (want ondanks alle ‘ellende’ van de afgelopen jaren blijft het een van de betere keuzes als land om in te wonen), die hier maar op fora zitten te schrijven op onze luie kont.
Hierbij een Hadith: “Scheldt de doden niet uit. Zij zijn immers heengegaan naar wat zij hebben verricht.” door Al-Bukhari [6516]
Ik probeer niet belerend over te komen, maar vind het gewoon niet netjes.
En sinds wanneer is ‘islamist’ een scheldwoord geworden? Ik en elke moslim met mij kan zich islamist noemen, cq aanhanger van de islam. Ik snap je bewondering voor Ataturk wel, ik heb ook alle respect voor mensen die zich zo voor ons vaderland hebben ingezet, maar besef terdege dat er na hem tig andere mensen zijn gekomen die zich net zo hard voor dit land hebben ingezet. Het is een beetje achterhaald om dit alles op de conto van een man te schrijven die al decennialang overleden is en die indertijd in zijn strijd het ganse volk met zich mee had, mijn overgrootopa verdient even veel lof denk ik dan.
Interessante discussie.
Dreasca, ik had begrepen dat Islamisten tegen een scheiding van kerk & staat zijn en dat daardoor bijv. de seculiere Turken, hoewel moslim, zich geen Islamist kunnen noemen.
is dat een verkeerde veronderstelling?
Waarom zou ata zijn kritische mening over deze man niet mogen geven
Zou mooi worden dat we geen kritiek meer over overleden mensen mogen uiten
@jack
Het woord islamist werd hier als zijnde negatief gebruikt, quote “Aan het einde van de dag was Erbakan een islamist die als eerste zijn eigen zakken heeft gevuld”.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het alleen dit verschil is wat ervoor zorgt dat de ene moslim zich wel seculier en de andere zich islamist noemt.
Ikzelf ben vrij seculier in mijn beleving, vind het ook prima dat heden ten dage tot op enige hoogte religie van de staat wordt gescheiden (aangezien er nog geen goede islamitische rechtsstaat is ontwikkeld) . Toch beschouw ik mezelf als een islamist, een ‘aanhanger’ van de islam die volgens de islam probeert te leven.
@vele
Als moslim dien je geen kwaad te spreken over overleden mensen. Onze Profeet vzmh sprak in dit soort situaties in algemene termen zoals “Men hoort niet” en niet op de persoon. Je kritische mening mag, maar dan hoef je die man niet te bashen, zeker niet een man die wel meer heeft betekent voor Turkije dan Ata of ik. Ik zeg dit terwijl ik totaal geen Erbakan-aanhanger ben, ben vrij nationalistisch opgevoed door een vader die juist de seculariteit van Turkije wilde waarborgen en die de kracht van Turkije in het leger zag. Ondanks dat ik het niet eens was met alle opvattingen van Erbakan heb ik wel respect voor de dingen die hij voorstond, net zoals ik respect heb voor Ataturk, of mijn overgrootopa die ik al eerder noemde: allemaal mannen die veel voor het land hebben betekend.
Tussen kwaad spreken en kritiek uiten zit een groot verschil.
Ata laat zich door een dergelijke ( al of niet islamitische ) gedragsregel gelukkig niet monddood maken.
over doden niets dan goeds laat dat het uitgangspunt zijn, maar hoge bomen vangen veel wind ook na de dat ze overleden zijn.
@vele
Jeetje wat doe je weer dramatisch :)
Hoezo monddood? Kritiek op een correcte manier geuit kan toch ook?
Dat bashen nu een beetje de mainstream is betekent toch niet dat we er allemaal maar aan mee moeten doen? Het lijkt de hedendaagse politiek wel, hoe smeriger hoe effectiever.