Goedendag dames en heren en welkom bij de uitreiking van de emancimuilpeer 2011. U heeft ons even moeten missen omdat de emancipatie in principe schijnbaar al voltooid was onder Paars II, maar opeenvolgende kabinetten Balkenende en Bruin hebben het een en ander opnieuw zichtbaar gemaakt.
Zo verdient u als vrouw nog steeds niet hetzelfde voor dezelfde functie als een man verdient. Daarnaast bent u als vrouw ook nog steeds niet proportioneel vertegenwoordigt in kabinet of parlement, hebben we in dit fantastische land nog steeds geen vrouwelijke premier of vicepremier gehad en streefcijfers liggen ver achter ons. En, laten we wel wezen, mocht u kinderen krijgen, dan bent u als vrouw toch de eerste die wordt geacht voor ze te zorgen en zelfs minder te gaan werken. Dat zwangerschapsverlof voor mannen zet geen zoden aan de dijk (2 dagen!?) en die opvang krijg je toch ook niet 1,2,3 voor mekaar.
In deze situatie bevinden wij ons nu.
Nu spreek ik mij als onderdeel van de mannelijke helft van Wijblijvenhier.nl normaal gesproken niet uit over vrouwenzaken, want het gaat me (eigenlijk) geen ene mallemoer aan wat een vrouw zelf wil doen. Afstand is gepast in die optiek.
De handschoen werd echter geworpen, toen mevrouw Keklik Yücel van het PvdA Vrouwennetwerk, moslimmannen uitdaagde om zich in het hoofddoekdebat te werpen. Haar opmerking: ‘Mannelijke moslims kunnen óók laten zien dat in deze tijd een hoofddoek niet meer nodig is. Ik roep ze op tot dat debat.’ (De Pers, april 2011).
Nu vind ik dit een rare oproep, want sinds wanneer gaat emancipatie via de man? Uiteraard zijn er mannen die de vrijheid van vrouwen niet respecteren of zelfs bedreigen – sterker nog: die hebben de emancimuilpeer van 2010 ontvangen maar moeten de muilperen nog wel even afhalen – maar om de emancipatie van vrouwen buiten vrouwen om te regelen… Tja, dat is op zijn minst aanmatigend.
Je vrouw, je moeder, je oma, je zus, je dochter – die zijn allemaal prima in staat om zichzelf te emanciperen. Je gaat enigszins aan de waarde en inhoud van JEZELF emanciperen van het patriarchaat voorbij, als je dit door de patriarch wil laten doen. Sjodemietur op!
Daarnaast lijkt Keklik Yücel voorbij te gaan aan het feit dat emancipatie altijd van binnenuit moet komen. De essentie van deze vorm van zelfbevrijding is dat je zelf uitmaakt wie je bent, wie je wilt zijn, wat je wilt doen, hoe je je kleedt en met wie je omgaat.
Het gaat om leven op eigen voorwaarden – niet op de voorwaarden van het PvdA Vrouwennetwerk en ook niet op de tegenstrijdige voorwaarden van voormalig GroenLinks-voorzitter Femke Halsema. Niet op de voorwaarden van ex-Opzij’er Cisca Dresselhuys, niet op de voorwaarden van de PVV of van de VVD.
Dus als het aankomt op hoofddoeken: mannen, blijf er af! Pseudofeministen met jullie eigen agenda, blijf er af! Dames: laat ons niet toe in jullie emancipatiestrijd, behalve daar waar we – in ondergeschikte rol – jullie kunnen ondersteunen. Bevrijd jezelf waar je zelf bevrijd van wilt zijn. Rebel!
PS: Lees ter inspiratie de Koran. Of een ander boek dat ik net tot mij heb genomen: Girls to the Front: The True History of the Riot Grrrl Revolution van Sara Marcus (Harper Perennial 2010). Hierin wordt een grassroots beweging van meiden tussen de 15-30 jr beschreven die hun eigen plan schrijven. Skeit aan de oldskoel feministen, skeit aan de nare mannetjes – meiden naar voren! Korte impressie hier.
19 Reacties op "De Emancimuilpeer 2011"
Kunnen jullie nog herinneren een tijdje geleden toen jullie collega van nieuwemoskee.nl tijdens een (inspirerende) lezing haar hoofddoek afdeed? Ik herinner me nog de discussies hier, de kritiek uit de moslimgemeenschap en prompt werd de beste vrouw als ‘ongewenst’ aangemerkt om te komen spreken op een islamitische dag. Ik heb toen een boel (moslimmannen) hun mening horen luchten over haar, en dat was een vrij eenzijdig geluid (je mag raden wat het was). Waarom is het dan slecht als iemand oproept om ook een positief geluid te laten horen bij het afdoen? De boodschap is immers niet bedoeld voor al die vrije geslagen eigenzinnige moslima’s die een hippe doek dragen maar voor die ándere groep.
Dat is de groep die jullie graag wegmoffelen en ontkennen en tevens de groep die door de liberalen een stuk groter wordt geschat dan zij werkelijk is.
Steenvoorden: De handschoen werd echter geworpen, toen mevrouw Keklik Yücel van het PvdA Vrouwennetwerk, moslimmannen uitdaagde om zich in het hoofddoekdebat te werpen. Haar opmerking: ‘Mannelijke moslims kunnen óók laten zien dat in deze tijd een hoofddoek niet meer nodig is. Ik roep ze op tot dat debat.’ (De Pers, april 2011).
Vandaag in de NRC, helaas geen link:
Doekendebat
(citeer vanaf midden in stuk anders wordt het te lang.)
De bedekking van vrouwen in het openbaar was bedoeld om afstand te bewaren
tot mannen. De bedekking zou voorkomen dat mannen hen als vrije, seksueel beschikbare vrouwen zagen en hen dus zouden lastigvallen. De bedekking zou de seksuele begeerte van mannen temperen. Zonder die bedekking zou hun seksuele lust
onhoudbaar zijn.
Me dunkt dat vooral moslimmannen zich over dit seksuele aspect zouden moeten uitlaten. Is hun seksuele begeerte anno nu in toom te houden als ze een vrouw zien zonder hoofddoek? Of is hun begeerte nog net zo oncontroleerbaar als in de oertijd?
Als dat het geval is moet het leven van moslims hier in het Westen wel een bezoeking zijn. Overal ongesluierde vrouwen in kleding die de vrouwelijke rondingen niet verbergt, maar juist accentueert!
Als de theorie klopt zou je verwachten dat er regelmatig op straat een vrouw door een geile moslimman besprongen wordt. Dat valt echter reuze mee.
Kennelijk weten de meeste moslimmannen zich, zelfs in het aangezicht van vrouwelijk schoon, goed te beheersen.
De hoofddoek is dus echt overbodig.
Naema Tahir
Een ANDER bepaalt niet voor MIJ of welke vrouw dan ook of ONZE hoofddoek overbodig is: dat is niet aan hen!
Een ieder kan er een mening over hebben, prima, je hoeft het er niet mee eens te zijn, ik zit echt niet te wachten op andermans/vrouws goedkeuring.
Ik heb trouwens als werkende mama meer problemen met onze gebrekkige wetgeving (verlof, part-time regeling) en falende sociale faciliteiten (kinderopvang), net zoals de columnist al aangeeft. Laat ze op dat terrein ons eerst maar verdedigen, daar hebben we pas echt iets aan in plaats van die totaal onzinnige discussies over ONZE hoofddoek, niet de hunne! (om maar kindertaal te gebruiken, soms toch echt effectiever)
@ Ernst Oosters over citaat uit stukje uit de NRC:
“De bedekking van vrouwen in het openbaar was bedoeld om afstand te bewaren tot mannen. De bedekking zou voorkomen dat mannen hen als vrije, seksueel beschikbare vrouwen zagen en hen dus zouden lastigvallen. De bedekking zou de seksuele begeerte van mannen temperen. Zonder die bedekking zou hun seksuele lust
onhoudbaar zijn.”
Mevrouw Tahir concludeert dat de hoofdoek overbodig is. Indien dit zo is moet haarbewering hierboven over waarvoor de hoofddoek was “bedoeld” wel kloppen. Omdat dit niet klopt, is de rest van haar beredenering onjuist en zo ook haar conclusie.
ok maar leg dan ook uit waarom haar historische reden van bedekking niet klopt.
Opwaaiende woestijnzanden wellicht?
Vrouwen met een hoofddoek zijn geen randdebielen !!! Ik vind de hoofddoek niet overbodig maar de discussie eromheen . Vrouwen die een hoofddoek dragen zijn heel goed in staat om zelf keuzes te maken. We hebben geen behoefte aan bemoeienis van anderen. Het gaat tenslotte om ons hoofd en wat we daar op willen dragen is onze zaak!
Er staat nergens in de islamitische bronnen dat de hoofddoek bedoeld is om mannen van je te weren of vanwege de reden die Hirsi Ali-kloon Naima Tahr noemt.
De Islam geeft slechts aan wwlke delen van het lichaam in het openbaar bedekt moeten worden. Voor zowel mannen als vrouwen geeft de Islam daar richtlijnen voor. Het zijn meer kuisheidsregels. Men draagt de hoofddoek, omdat men heeft gekozen voor de Islam en deze richtlijn wilt volgen omdat het van God afkomstig is. Je vast bijvoorbeeld ook in de maand Ramdan in eerste instantie omdat het een gebod is van God, ongeacht wat de reden daarvan is. Je wilt Hem tevreden stellen. Dat kan je raar of vreemd vinden, dat iemand klakkeloos een gebod/verbod volgt, maar als iemand daar zelf voor kiest en daar inspiratie, rust of zingeving van het leven uithaalt, wat is het probleem dan? Zeker in onze samenleving waarin individuele vrijheid heel belangrijk is.
Natuurlijk kan men ook vinden dat het niet zo belangrijk is en geen hoofddoek dragen, maar dat is een persoonlijke keuze. En zolang die in vrijheid is gemaakt, is daar ook niks mis mee. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar eigen keuzes. Maar wees dan ook zo consequent om ook de vrijheid te gunnen aan vrouwen die de hoofddoek wel willen dragen.
Die Naema Tahir ijlt sowieso te veel soms. De reden die zij opgeeft is zo achterhaald, en inderdaad historisch te noemen.
Steeds meer moslima’s beseffen dat een hoofddoekje uiteindelijk heel weinig met mannen te maken heeft, dat is iets wat cultureel is doorgegeven dat dat dé hoofdreden zou zijn.
Jezelf bedekken wordt niet alleen beschreven in de heilige voorschriften van de Qur’an, maar ook in de bijbel, torah en andere spirituele geschriften. Blijkbaar heeft het een parallel met de geestelijkheid, de band met God. Een hoofddoekje is dus sowieso niet per se een ‘moslimding’. Jezelf bedekken is één en al spiritualiteit. Velen staren zich blind op het letterlijke, dat het slechts zou dienen ter bescherming van je schoonheid en de zogenaamde blikken van mannen. Het maakt de regel met haar letterlijke betekenis er niet minder waar op overigens, maar ik wil hier gewoon benadrukken dat elke uiterlijke regel ook een innerlijke dimensie heeft. En dat het uiteindelijk daar om draait, het bereiken van die innerlijke betekenis.
Ik draag een hoofddoek om me dichter bij God te voelen, omdat mezelf bedekken me herinnert aan Hem. Persoonlijk ervaar ik hierdoor automatisch een levensstijl waardoor ik me meer bescheiden en respectvol opstel naar alles en iedereen om me heen. En dat is slechts een tipje van de sluier van wat ik allemaal voel en bereik in mezelf door mijn hoofddoek.
Mijn innerlijke ontwikkeling, daar heeft niemand iets mee te maken, en dat plekje op m’n hoofd is nog steeds eh… mijn eigendom, ja. Dus die herrie om hoofddoekjes moet serieus de vriezer in :)
Ik draag een hoofddoek om me dichter bij God te voelen, omdat mezelf bedekken me herinnert aan Hem. Persoonlijk ervaar ik hierdoor automatisch een levensstijl waardoor ik me meer bescheiden en respectvol opstel naar alles en iedereen om me heen.
Prachtig verwoord
daarom zie ik op zomerse dagen in mijn dorp dicht ingepakte vrouwen met hoofddoek en lange jassen naast haar man in spijkerbroek en Tshirt.
Hoe je het voor je zelf ook wilt formuleren het is en blijft een mens en vrouw onvriendelijk iets. En gezien het beeld wat mij juist zomers opvalt zeer zeker niet een emanciperend atribuut
#Aziema, beetje merkwaardig om je te beroepen op bij uitstek patriarchale samenlevingen waar vrouwen cadeau gegeven werden om politieke verbonden te smeden. Ik heb mij vaak verbaasd dat een import cultuur waarin de meisjes en vrouwen zich bedekken mannen voortbrengt die menen onbedekte vrouwen te mogen naroepen en sexueel uit te dagen zonder dat daar aanleiding toe is. In die zin heb ik mannen emancipatie en vrouwen emancipatie nooit los van elkaar kunnen zien. Eigenlijk zouden al die moslim meisjes onbedekt door het leven moeten gaan totdat hun broertjes en mannen zich weten te gedragen uit solidariteit met die andere vrouwen. Het gaat er bij gewoon niet in dat die meisjes uit die cultuur zogenaamd ‘vroom’ zijn en die jongens losgeslagen en normloos. Het zijn 2 kanten van dezelfde medaille.
De hoofddoek stoort mij totaal niet en iedereen moet vooral zelf weten of en waarom zij ‘em draagt. Maar het idee dat de vrouw zich dient te bedekken (hetgeen zoals Aziema aangaf ook in Bijbel en Torah voorkomt) is wel degelijk ontstaan in een tijdperk waarin men qua beschaving nog net iets dichter bij onze voorouders de holbewoners stond dan vandaag de dag.
De Koran zoekt, meer nog dan de Bijbel en de Torah, veelvuldig naar oplossingen voor praktische issues in die tijd. Een daarvan is het tijdloze thema van het aan banden leggen van seksualiteit. In de tijd en op de plek waar de Koran ontstond was het bedekken van vrouwen een praktisch streven naar het intomen van seksueel losgeslagen gedrag, zeker als men maar eens in de zoveel tijd een vrouw los zag lopen. Zo was het in die tijd ook een heel praktische oplossing dat een man met vier vrouwen mocht trouwen, zodat er voor de weduwen werd gezorgd.
Vandaag de dag, in Nederland waar dagelijks duizenden mensen in hun blootje naast elkaar in de sauna zitten zonder dat dat uit de hand loopt, is de hoofddoek als middel van het intomen van losbandig gedrag inderdaad totaal overbodig. In andere culturen zijn borsten geen lustopwekkende lichaamsdelen en ontbloten vrouwen die dan ook gewoon – het zou een beetje potsierlijk worden als zij wel een hoofddoek zouden dragen, maar geen bovenkleding.
Als het gebod een hoofddoek te dragen niet voortkomt uit het intomen van de seksualiteit, wat is dan de reden? Simpelweg zeggen ‘dat moet gewoon’ lijkt me wat te makkelijk, God heeft heus wel over zijn regels nagedacht, achter het gebod te vasten met Ramadan zit ook een heel heldere (en mooie) reden.
(Mijn post verdwijnt steeds als ik op Post-comment klik, dus excuus als ik dubbel heb ingestuurd):
Een ex-moslima schrijft over haar emancipatie en waarom zij zich als vrouw juist niet thuisvoelde in gelovige cirkels (een discussie parallel aan deze, vond het het vermelden waard):
freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=30&t=9047
Ik denk dat Nouredinne het trouwens over andere vrouwen heeft dan mevrouw Yücel. Ze bestaan allebei: de moslima die uit vrije wil een hoofddoek draagt én de moslima die onder sociale druk een hoofddoek draagt. Bij de aanpak van dat er een groep mensen onder het welvaartsniveau leeft ga je niet schrijven ‘maar er leven ook een boel mensen bovenmodaal hoor, dus we hoeven er niets aan te doen’, ik denk dat dat hier ook opgaat.
Noorwegen 16.000 verkrachtingen per jaar.
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=13005
In Zweden is het niet veel anders.
Moet je ook maar een hoofddoek dragen!
Eigen schuld.
En emancipatie is geen zaak voor mannen?
Laat mij niet lachen.
Aziema
“Ik draag een hoofddoek om me dichter bij God te voelen, omdat mezelf bedekken me herinnert aan Hem. Persoonlijk ervaar ik hierdoor automatisch een levensstijl waardoor ik me meer bescheiden en respectvol opstel naar alles en iedereen om me heen.”
Prachtig om het zo te verwoorden
Maar dat beeld zie ik op een zomerse dag niet wanneer een vrouw geheel ingepakt ( hoofddoek ,lange jas) naast haar man loopt, die gtekleed is in spijkerbroek en Tshirt
Een hoofddoek werkt, ondanks je prachtige spirituele redenen, zeer zeker niet bij aan de emancipathie van de vrouw.
De door jou aangehaalde redenen staan trouwens voor de hoofddoek niet vermeld in de koran of de bijbel en zij prachtig maar van persoonlijke aard.
Aziema
“Ik draag een hoofddoek om me dichter bij God te voelen, omdat mezelf bedekken me herinnert aan Hem. Persoonlijk ervaar ik hierdoor automatisch een levensstijl waardoor ik me meer bescheiden en respectvol opstel naar alles en iedereen om me heen.”
Prachtig om het zo te verwoorden
Maar dat beeld zie ik op een zomerse dag niet wanneer een vrouw geheel ingepakt ( hoofddoek ,lange jas) naast haar man loopt, die gtekleed is in spijkerbroek en Tshirt
Een hoofddoek werkt, ondanks je prachtige spirituele redenen, zeer zeker niet bij aan de emancipathie van de vrouw.
De door jou aangehaalde redenen staan trouwens voor de hoofddoek niet vermeld in de koran of de bijbel en zij prachtig maar van persoonlijke aard.
# Simon
Het gaat er bij mij ook niet in hoor als jongens van islamitsche culturen meisjes sexueel uitdagen en naroepen, en dát tegenover de oh zo vrome moslima’s (wat trouwens ook niet altijd klopt ;))
Eén van de belangrijkste lessen vanuit de islam is een goede en respectvolle omgang met je medemens, en dat dit niet altijd wordt gepraktiseerd…. daar stoor ik mij ook enorm aan. Verder leert ons geloof ook dat zowel mannen én vrouwen hun blikken moeten neerslaan, we horen ons dus niet openlijk sexueel te interesseren voor het andere geslacht, met andere woorden nafluiten en sexueel uitdagen is helemaal uit den boze. Maar ik denk dat je ook wel mag stellen dat dit niet alleen zou gebeuren door
moslimjongetjes? In elke cultuur en gemeenschap heb je er wel rotte appels tussen zitten, en wij zouden zeker de verantwoordelijkheid moeten nemen dat aan te pakken. Denk dat het sowieso bij de opvoeding begint, respect is zo belangrijk! Vooral naar anderen toe.
# vele
Ik kan me heel goed voorstellen dat in jullie inziens een hoofddoek niet zou kunnen bijdragen aan de zogenaamde emancipatie van de vrouw. Zelf ben ik ook in Nederland geboren en getogen, en ik begrijp en respecteer de westerse kijk op emancipatie.
Emancipatie heeft o.a. als betekenis bevrijding. Ik denk dat je ‘bevrijding’ op vele manieren kan invullen, en dat je nooit je eigen visie daarover een ander kan opleggen. Ik zou dat nooit doen tegenover een ander. Ik wil ook gewoon gerespecteerd worden vanwege mijn persoonlijke keuze mijn hoofd te bedekken, welke nog steeds mijn eigendom is, wat de meningen ook moge zijn van de rest. Ik wil niemand tot last zijn of storen, dus mij zie je niet solliciteren bij een plek waar hoofddoekjes bij voorbaat niet gewenst/gepast/gebruikelijk zijn. En als iemand op straat er moeite mee heeft, zou ik het liefst willen dat mij gevraagd wordt waarom ik een hoofddoek draag zodat ik mijn persoonlijke motivatie kan uitleggen en misschien zelfs misvattingen uit de weg kan ruimen. Denk dat het meer de associatie is met de hoofddoek die velen stoort dan de hoofddoek zelf.
Waar het op neerkomt: Als ik geen hoofddoek zou mogen dragen, zou ik dat ervaren als een vorm van beperking om mijn vrijheid.
Mijn aangehaalde redenen, zoals ik al had aangegeven in mijn eerste comment, duidt naar mijn visie op de innerlijke betekenis van een uiterlijke regel. Het staat inderdaad nergens vermeld, maar dat is volgens mij ook nooit de bedoeling geweest. Ik geloof niet dat een religie gewoon een stelsel is van regeltjes opvolgen, goed of fout, hel of hemel. That’s it. Religie is spiritualiteit. Alles draait om het innerlijke, het is voor ons om het te ontdekken. En dat vele moslims hier de mist inlopen is inderdaad een feit. Helaas.
En natuurlijk zullen er ook zat moslima’s met andere motivaties en die wellicht tegen hun zin een hoofddoek dragen. Dit vind ik dan ook niet kunnen. Ik presenteer dit niet als de absolute waarheid, het is een persoonlijke motivatie en kijk op deze zaak :)
Nouredinne schreef:
“….het feit dat emancipatie altijd van binnenuit moet komen. De essentie van deze vorm van zelfbevrijding is dat je zelf uitmaakt wie je bent, wie je wilt zijn, wat je wilt doen, hoe je je kleedt en met wie je omgaat.”
HELEMAAL MEE EENS!
Niemand heeft het recht voor de ander uit te maken wie hij of zij hoort te zijn, of wat het juiste zou zijn voor die persoon.
Noureddine heeft een duidelijke boodschap voor degene die wil ontvangen.
Enkele ‘replyers’ willen echter zenden zonder de boodschap te hebben ontvangen. Dit geeft een zeer ongestructureerde discussie. Dus het verzoek aan de replyers die het niet begrijpen. Men leze : drie keer en bij het besef dat men geen inlevingsvermogen heeft over bovenstaand onderwerp, zwijgen…..
Anders raakt de inhoud van het artikel niet het doel !
Enkele gefrustreerde personen over de kledingstijl van de moslima wil zijn/haar mening telkenmale ten tonele spreiden als de letters het woord ‘h o o f d d o e k’ spellen.
Thanx Noureddine, de boodschap is duidelijk en herkenbaar. Het zal dan ook inshaAllah niet meer lang duren vooraleer een protestmars komt met “BAAS OVER EIGEN LIJF, INCLUSIEF HOOFD”.
#aziema
Ik heb niet eerder een vrouw zo mooi en duidelijk horen uitleggen waarom ze een hoofddoek draagt.
Bedankt.