Hendrik Jan Bakker is gastarbeider voor wijblijvenhier.nl
De 48e Pasar Malam Besar op het Haagse Malieveld. Niets islamitisch aan, maar mijn vrouw is Indonesische en ik had een Indische oma, vandaar dat dit een van de hoogtepunten van ons jaar is.
Indonesië profileert zich niet als islamitisch land en reisgidsen benadrukken steevast de hindoeïstische en boeddhistische cultuur van het land. Maar weinigen realiseren zich dat 85 % van de Indonesiërs moslim is (op papier tenminste; een godsdienst aanhangen is verplicht in Indonesië en het atheïsme behoort niet tot de vijf erkende godsdienstige stromingen).
Het gros van de Indische Nederlanders dat als gevolg van het proces van dekolonisatie naar Nederland (terug)kwam was christen of geloofde niets, vandaar dat de islam nauwelijks een rol speelde bij de eerste immigratiegolf die Nederland overspoelde. Slechts een handvol naar Nederland "gerepatrieerde" Molukse KNIL*-militairen hing "den Mohammedaanschen" godsdienst aan; vandaar dat in de jaren ’70 van de vorige eeuw met overheidssteun – bij wijze van ereschuld – twee moskeeën werden gebouwd, één in Ridderkerk en één in Waalwijk, waar zij na een periode van ‘opvang’ in afgedankte concentratiekampen werden geïntegreerd. (Misschien is het aardig om hier nog te vermelden dat de centrale moskee van Banda Aceh, de hoofdstad van de Indonesische provincie Atjeh, op last van het koloniale gezag in 1883 werd gebouwd, nadat de oorspronkelijke, uit de 12e eeuw daterende moskee tijdens de veroveringsoorlog was verwoest. Deze moskee is een van de weinige gebouwen van de stad die de tsunami overleefden.)
Let op: Indische Nederlanders zijn geen Indonesiërs. Het koloniale bestuur hanteerde in haar verdeel-en-heers-politiek een strikt apartheidssysteem van Nederlanders, Indische Nederlanders, Vreemde Oosterlingen (Chinezen, Indiërs en Arabieren die in getto’s werden ondergebracht) en, geheel onderaan de ladder, "inlanders". Een tussenpositie nam de Indonesisch adel in, die door de koloniale macht in het bestuursapparaat onder toezicht van Nederlandse ambtenaren waren gesteld, terwijl de vreemde oosterlingen op economische sleutelposities werden ingezet. De autochtone bevolking werd zodoende zowel door de Nederlandse overheersers, de "vreemde oosterlingen" als de eigen adel uitgebuit (denk aan Multatuli’s Max Havelaar).
Indische Nederlanders waren gemengdbloedigen die er alles aan deden om bij de overheersers in de smaak te vallen, maar waar de Nederlanders op neerkeken. Vaak waren het nakomelingen uit een onofficiële relatie van Nederlandse avonturiers met hun "inlandse" huishoudsters of bedienden. Kinderen uit zo’n "huwelijk" schaamden zich vaak dermate voor hun Indonesische afkomst dat zij hun moeders na de dood van hun vaders in de kampong verborgen hielden. Sommigen wisten zich in de ambtenarij op te werken, hoewel ze nooit op gelijkwaardige posities als zuivere Nederlanders benoemd zouden worden. Hoge ambtenaren konden echter wel ongestraft met een gemengdbloedige vrouw trouwen, mits ze voldoende was ‘ingeburgerd’, d.w.z. dat ze zichzelf voldoende Europese manieren had eigen gemaakt. Daar ben ik dan het gevolg van.
De Pasar Malam is het culturele heimwee-evenement bij uitstek van die Indische Nederlanders, zo sprekend verbeeld door Wieteke van Dort in haar creatie Tante Lien in de TV-serie "The Late Late Lien Show" die in de jaren 1970 en ’80 door de VARA werd uitgezonden (inmiddels verkrijgbaar op dvd). Op de Pasar Malam doet dan ook niets aan islam denken, hoewel veel bezoekers en ook een groot aantal medewerkers moslim is, zeker een aantal handelaren die ieder jaar speciaal voor deze gelegenheid met hun boeltje uit Indonesië komen. Vandaar ook dat er in het Indonesiëpaviljoen een informele gebedsruimte is ingericht. Daar bleken de kleedjes echter in de verkeerde richting te liggen; in hun onwetendheid hadden ze de gebedsrichting uit Indonesië aangehouden.
Er was zoals gewoonlijk een overvloed aan kramen met oosterse snuisterijen, wajangpoppen en kleding te bewonderen terwijl we onder de klanken van traditionele Indonesische liedjes en Indorock door een geurenparadijs van wierook, exotisch fruit en Indonesische gerechten liepen. Onderwijl ontmoetten we links en rechts Indonesische en Nederlandse bekenden uit heel Nederland (moslims, christenen en hindoes) terwijl we bijpraatten met enkele verkopers uit Indonesië die we in de loop van de jaren hebben leren kennen. We kochten er wat kledingstukken en ontwikkelingswerk-speelgoed voor de kinderen.
Het wajangspel dat we bijwoonden was vooral voor de kinderen een hoogtepunt; het Indonesische equivalent van onze Middeleeuwse ridderverhalen met veel moord en doodslag. Vertoond werd een episode uit het hindoeïstische Ramayanaverhaal, waarvan de Indonesische eilandengroep een eigen variant kent. Deze voorstellingen zijn in delen van Indonesië nog steeds populair bij alle religieuze groepen en duren meestal tot diep in de nacht. Het werd vertolkt door een kundige jonge dalang (poppenspeler) die de poppen op haast magische wijze tot ‘leven’ wist te brengen en werd begeleid door een authentiek gamelan-orkest bestaande uit gongs, xylofoons, een tweesnarig strijkinstrument, een zangeres voor de verbindende passages en metalen platen voor het produceren van een hoop herrie om de spanning op te voeren. Het thema was de strijd tussen de goede prinsen en slechte reuzen, wiens hoofdman de vrouw van een van de prinsen ontvoerd had.
*Koninklijk Nederlands-Indisch Leger
Hendrik Jan Bakker is sinds 1997 moslim. Hij is geboren in Nederland en heeft een Indische moeder, Duitse grootmoeder en waarschijnlijk verre joodse voorouders. Hij heeft HBO museumwerk gestudeerd en een secretaresse-opleiding, momenteel is hij werkzaam als juridisch secretaresse. Hiernaast schrijft hij stukken en is beheerder van de websites abubakker.nl en mysubmission.nl.
11 Reacties op "Pasar Malam"
Mooi geschreven, ik heb gelezen over Indonesische geschiedenis, het stuk over Indische Nederlanders lees ik voor het eerst.
Tof dat u hier ook schrijft ;)
Nooit naar Pasar Malam geweest, maar ik ben wel heeeeeeel wat wijzer geworden wat de Indonesische bevolking in Nederland betreft.
Tijdens de WOII zaten veel Nederlanders in Jappenkampen. Dat heb ik ook op televisie gezien rond Bevrijdingsdag. En elke keer als ik naar de overlevenden kijk en hun verhaal hoor over de verschrikkingen in de Jappenkampen, hoopte ik steeds dat er iemand ging zeggen: Maar wat wij daar deden was ook niet tof.
Nee, integendeel ze vonden het raar dat na WOII de autochtone bevolking ook hun bevrijding wil.
Japan was fout maar zij niet.
Nederland stuurde troepen om Indonesiche verzet in toom te houden.Orde handhaven noemen ze dat. Tegenwoordig noemen ze het ‘democratie brengen’. Maar net als de Britten nu waren er veel Nederlanders die het niet over hun hart konden krijgen om mensen te straffen voor hun drang naar vrijheid. Sommige liepen zelfs over.
Nederland heeft deze mensen uit de geschiedenis geschrapt.
Inderdaad, mensen die het spel doorzagen werden verguisd, gedwarsboomd en bespioneerd. B.V. Beb Vuyk, die voor de Indonesische nationaliteit koos, maar zich later tegen Soeharto keerde en zich met haar Indonesische nationaliteit in Nederland vestigde. Zo ook journalist Willem Oltmans, die politiek Den Haag tartte door Soeharto te interviewen en gestraft werd met een publicatieverbod. Zo ook mijn grootvader, die, doordat hij als boekhandelaar in de rimboe met nationalistische Indonesische intellectuelen in contact kwam en socialist was, maar al te goed begreep dat Indonesië van de kolonisator af wilde. Hij opende op verzoek van latere vice-president Hatta de eerste boekhandel in het belegerde Yogyakarta, de tijdelijke hoofdstad van de republiek. Hij omzeilde de economische boycot door zijn kisten met boeken vanuit Jakarta met het lege vliegtuig van de Nederlandse regering, dat de opstandelingen naar de onderhandelingstafel moest brengen, mee te laten liften.
Sorry, Soeharto hierboven moet natuurlijk Soekarno zijn. Haal die namen altijd door elkaar.
Leuk stuk HJ, volgend jaar ga ik insha Allah wel met jou mee.
Pasar Malam…. ? Nooit van gehoord.
Tot wanneer is het er nog?
PS: erg boeiend stuk! Leuk dat je hier ook schrijft.
Pasar Malam is t/m 2e pinksterdag. Zie http://www.pasarmalambesar.nl. Entreekaartjes zijn flink geprijsd, maar de meeste voorstellingen zijn gratis en ook zonder iets te kopen is het gewoon erg gezellig. Pasar Malam betekent trouwens letterlijk nacht- of avondmarkt; in Indonesië gaan aan het eind van de middag de eetstalletjes open en zijn er op diverse plaatsen avondmarkten. Besar betekent groot, in Nederland worden tegenwoordig op vele plaatsen kleinere pasar malams gehouden, maar de Pasar Malam Besar is de enige echte.
Dank je hendrik voor je leerzame stuk.
En, wie zijn er allemaal gegaan? ;-)
Ik lees momenteel het boek De ogen van Solo, geschreven door Reggie Baay over zijn vader. Onthutsend, de ontvangst in Nederland, in het totaal vervallen Durchgangslager Westerbork, prikkeldraad, geen ruit meer heel (het was november!), strozakken, paardendekens, wassen in de buitenlucht, eens in de week badhuis. Dat voor mensen die geen kou kenden, gewend waren om zich tweemaal per dag te wassen en zwaar getraumatiseerd waren door hun ervaringen in de Jappenkampen aan de Birmaspoorweg.
(ISBN 90 801433 9 1, 14,50 euro)